Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitusneuvotteluissa puolitoista vuotta
sitten logististen hankkeitten kärkijoukkoon nostettiin Oulun
ja Seinäjoen välisen ratayhteyden perustavaa laatua
oleva parantaminen. Sen merkitys on vaan entisestään
korostunut.
Arvoisa ministeri Vehviläinen, nyt on kuulunut sellaisia
tietoja, että ensi vuonna ei pystyttäisikään
tätä perusparannustyötä edistämään
aikataulun mukaisesti vaan se jopa keskeytyisi.
Oletteko pystynyt tämän asian selvittämään,
ja mitä teillä on tähän sanottavaa?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että ed.
Pulliainen nosti tämän kysymyksen esille. Tätä Seinäjoki—Oulu-yhteyttähän
on suunniteltu koko tämän vuosituhannen ajan,
ja aluksi sen kustannusarvio oli 400 miljoonaa, ja nyt se on 800
miljoonaa. Siitä on tehty 450 miljoonan euron edestä nyt
rahoituspäätöksiä, mukaan lukien
tämä eduskunnankin vahvistama Ylivieska—Kokkola-kaksoisraiteen
rakentaminen. On tiedossa, että on ollut uhkaa sen suhteen,
voidaanko keskeytyksettä jatkaa sitä. Voin sanoa
sen, että aiomme hallituksen piirissä huolehtia
siitä, että ei tule keskeytystä ensi
vuonna eikä jatkossakaan tämän rataosuuden
rakentamiseksi. Se on erittäin tärkeä hanke.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Hyvä näin. Nyt, kun ajatellaan
pikkuisen tätä tilannetta, paitsi Suomen tilannetta,
niin koko maapallon tilannetta, joka näyttää — mitenkä se pääministerin
ilmoitus nyt oli — vähän olevan niin
kuin taantumaan päin ainakin, niin se tarkoittaa sen radan
Oulun päässä ja Oulun päästä pohjoiseen
sitä hyvin tärkeää asiaa, että siellä teollisuuden,
tuotannollisen toiminnan, tulisi tarkoin, missä vaiheessa
ja missä aikataulussa tämä peruskorjaus
ja kakkosraiteen rakentaminen saadaan päätökseen
niin, että jos sieltä nyt niitä työpaikkoja
tuotannolliselta puolelta häipyy, niin niitä ei
viedäkään sitten, kun se elpynyt aika
on koittanut, Seinäjoen eteläpuolelle.
Pystyttekö tähän sanomaan jotakin
terävää nyt?
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! En tiedä tuosta terävyydestä, mutta
sen verran voin sanoa, että kun Ylivieska—Kokkola-välistä on
selonteossa päätetty ja on ajatus, että se
vuonna 2010 voitaisiin aloittaa, ja se on siellä elinkaarimallilla,
niin on äärimmäisen tärkeätä,
että ensi vuoden aikana se homma hoidetaan niin, että se
todellakin pystytään aloittamaan vuonna 2010.
Se on erittäin tärkeää.
Totean myös sitten pohjoisemmasta osasta Oulusta eteenpäin,
että ensinnäkin henkilöliikenteen osalta
on 20—30 prosenttia tapahtunut kasvua, mikä on
erittäin hyvä asia, osittain Kemijärven
yöjunan palauttamisen vuoksi. Nyt meille on asetettu erikseen
vielä Kolarin mahdollisen kaivoshankkeen takia ja myös
tämän Soklin kaivoshankkeen takia erillistyöryhmä,
jossa katsotaan sitä koko infrastruktuurin kehittämistä siellä.
Paneudumme kyllä erittäin vakavalla mielellä näihin
kysymyksiin.