16) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi autoverolain muuttamisesta
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Käsittelyn pohjana olevan asian käsittelyn
yhteydessä valtiovarainvaliokunnan verojaostossa kävi
ilmi, että liikenne- ja viestintäministeriössä on hanke,
jossa selvitetään mahdollisuuksia uudistaa julkisesti
rahoitettuja henkilökuljetuksia ylipäätänsä.
Ja lisäksi valtiovarainministeriön vero-osaston
30.10.2014 toimittamassa kommentissa valtiovarainvaliokunnalle todetaan
seuraavaa: "Taksiliikennelakia on tarkoitus muuttaa siten, että kaikki
esteettömät taksit vapautettaisiin lupakiintiöistä."
Siksi ehdotan, että eduskunnan on pysäytettävä koko
taksialaa uhkaava hanke. Eli tämä pommi on purettava.
Taksiyrittäjät eivät todellakaan kaipaa
tähän hetkeen yhtään uutta epävarmuustekijää.
Suomalainen taksijärjestelmä on aikojen saatossa
osoittautunut luotettavaksi, joustavaksi ja toimivaksi koko maassa.
Siksi sitä ei ole syytä horjuttaa. Erityisesti
se on toiminut hyvin haja-asutusalueilla, missä alan yrittäjät
ovat olleet valmiita päivystämään
ympäri vuorokauden, vaikka toiminta ei välttämättä aina
ole ollut kovin kannattavaa.
Tämä keskustan vastalause, joka on jaettu pöydille,
on tehty mietinnön luonnosvaiheessa, ja haluan merkitä pöytäkirjaan,
että siitä poistetaan osa oikealta palstalta,
toinen kappale, joka alkaa: "Valtiovarainvaliokunta niin ikään
myöntää omassa mietinnössään,
että tällainen valmistelu todella on vireillä: ’Valiokunta
huomauttaa - -’". Ja saman kappaleen lopusta,
jossa todetaan, että "Hanke ei ole vaikuttanut valiokunnan
muutosehdotukseen, mutta senkään vuoksi verotuen nykyrakennetta
ei ole syytä muuttaa. Jos hanke etenee, verotukien asema
tulee pohtia uudestaan kokonaisvaltaisesti", myös tämä poistetaan,
ja sen jälkeen se vastaa varsinaista hyväksyttyä mietintöä.
Kaiken tämän jälkeen ehdotan, että hyväksytään
vastalauseen mukainen lausuma: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus lopettaa välittömästi lainvalmistelun,
jossa taksiliikennelakia on tarkoitus muuttaa siten, että kaikki
esteettömät taksit vapautettaisiin lupakiintiöistä.
Hallituksen tulee luopua samalla myös toisen vaiheen lainvalmistelusta,
jossa koko ammattimaisen henkilöliikenteen sääntelystä luovuttaisiin."
Tällainen ehdotus. — Kiitoksia.
Esko Kiviranta /kesk:
Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Kallin esitystä ja
lausumaehdotusta, joka läheisesti liittyy käsillä olevaan
hallituksen esitykseen.
Kuten edustaja Kalli korosti, erityisesti maaseudun elämisen
kannalta on erittäin tärkeää,
että on tämmöinen järjestäytynyt
taksialan lupakiintiöjärjestelmä, joka
takaa palvelujen saatavuuden laajoilla haja-asutusalueillamme. Taksiyrittäjät
eivät todellakaan kaipaa yhtään uutta
epävarmuustekijää. Suomalainen taksijärjestelmä on aikojen
kuluessa osoittautunut luotettavaksi, joustavaksi ja toimivaksi
koko maassa tällaisenaan kuin se nyt on.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän salin ja tämän
talon henkilöstö käyttää paljon taksia,
ja me myös reissaamme ympäri maailmaa. Samoin
tekevät Suomen erinäköisissä toimissa
toimivat liikemiehet. Kaikkien suusta kuuluu sama lausahdus: Suomen
taksiliikenne on maailman parasta ja luotettavinta. Nyt kuitenkin jostain
syystä hallitukselta on tullut semmoisia esityksiä,
mitkä vaarantavat tämän Suomen turvallisen
ja luotettavan taksijärjestelmän, enkä voi mitenkään
ymmärtää tätä.
Perussuomalaiset puolustavat tätä taksijärjestelmää,
ja niinpä jätämme tähän
lausumaehdotuksen, joka on siis tämmöinen kokonaisuus, mikä myös
tämä koko taksijärjestelmämme
on. Lausumaehdotus kuuluu näin: "Eduskunta edellyttää,
että hallitus toimii siten, että Suomen luotettavan
ja turvallisen taksijärjestelmän toimintaedellytykset
turvataan sekä maaseudulla että kaupungissa."
Ainakaan näillä esityksillään
hallitus ei ole näin tehnyt — toivottavasti tulee
järkiinsä.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Alkuun kannatan edustaja Jalosen tekemää lausumaehdotusta.
Valiokunnan mietintö ja siihen tehdyt muutokset ovat
saaneet taksinkuljettajilta laajasti kiitosta. Myöskin
Taksiliitto on asiaa kiitellyt. Mielestäni taksinkuljettajat
olivat hyvinkin pitkään semmoisessa tilanteessa,
että he eivät oikeastaan tienneet, miten heidän
oman ammattinsa käy, pitääkö heidän
lopettaa, koska mahdollisesti taksin ajaminen olisi käynyt
kannattamattomaksi. Nähdäkseni tässä on
nyt valiokunnassa tehty niin hyvät muutosesitykset, että tämä asia
olisi voinut mennä ilman vastalauseitakin täällä eduskunnassa
läpi, mutta onneksi keskusta nosti esille tämän asian,
mikä LVM:ssä oli valmisteilla, elikkä esteettömiltä takseilta
olisi poistettu taksiluvat. Eli toisin sanoen esteettömiä autoja
olisivat saaneet jatkossa mahdollisesti jopa ulkomaalaiset tänne tulla
ajamaan. Nähdäkseni keskusta on nostanut tässä yhden
ihan keskeisen asian esille. Näkisin näin, että tätä esteettömien
taksilupien poistoa tulee vastustaa. Tämän takia
muun muassa halusimme nostaa sen seikan esille, että nykyinen malli
täytyy säilyttää, jotta takseja
voidaan jatkossa myöskin maaseudulla ajaa ja siten, että taksinkuljettaja
siitä taksin ajamisesta saa itselleen palkan.
Martti Mölsä /ps:
Arvoisa puhemies! Näin lyhyellä kuulemisella — kun
just kävelin saliin, niin kuulin näitä ehdotuksia — sanon,
että nyt ollaan ihan oikealla asialla, että tämä nykyinen
taksijärjestelmä toimii, niin kuin edustaja Kallikin totesi.
Perussuomalaiset ja keskusta ovat tällä kertaa
ihan oikealla asialla: nykyinen järjestelmä on
turvattava eikä lähdettävä johonkin
Ruotsin taikka Viron malliin. Nämä ovat kannatettavia esityksiä.
Keskustelu päättyi.