5) Hallituksen esitys laiksi rataverolain 5 §:n
muuttamisesta
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! En voi olla viittaamatta edelliseen asiaan,
jossa siis luovuimme veroista, jotka olivat hankalia jostain syystä.
Kun on pakko keksiä uusia veroja, että saadaan
rahaa tähän yhteiskuntaan, että yhteiskunta
pyörii, niin mikä onkaan parempi verotuskohde
kuin raideliikenne? Me selvästi olemme sitä mieltä,
että raideliikenne kyllä kestää verottamisen.
Meillähän oli vähän aikaa
sitten täällä välikysymys joukkoliikenteen
ja raideliikenteen erittäin huonosta tilanteesta, joka
vaan menee huonompaan suuntaan. Tämä ratavero
nyt kyllä minun mielestäni taas on esimerkki siitä,
että hallituksen priorisointilistalla joukkoliikenne ja
raideliikenne valitettavasti eivät ole erityisen korkealla.
Selvästi korkeammalla ovat muut asiat, jotka hallitus mieluummin
kokee tärkeiksi, joita pitää tukea rahallisesti
ja joitten verotus pitää tehdä maltilliseksi.
Tätä rataveroa ei ole missään muualla
Euroopan unionin jäsenmaassa käytössä paitsi
Espanjassa, elikkä me olemme kyllä joskus oikein
luovia, kun keksimme uusia veroja.
Se on ihan selvää, että tämä on
pois raideliikenteen rahoituksesta, kilpailukyvystä. Valitettavasti
se varmaan tulee suoraan näihin hintoihin, elikkä sekä henkilö-
että tavaraliikenteen taksat nousevat, mikä taas
johtaa siihen, että kilpailukyky heikkenee, siirtyy ehkä pois
matkustajia, ei menekään niin kuin olisi pitänyt
mennä, ja taas on erittäin negatiivinen noidankehä menossa. Toivon
todella, että me saamme tämän linjan
nyt muuttumaan niin, että raideliikenne ja joukkoliikenne
ovat voittajia ja kasvavia eivätkä koko ajan niitä,
jotka joutuvat kantamaan vastuun siitä, että meidän
yhteiskunnassamme priorisointi on kummallista.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Piti käydä hakemassa tuo
mietintö, kun en ollut varma, oliko tässä useampia
vastalauseita, että muistan oikein vastalauseen numeron.
Arvoisa puhemies! Tämä lakiehdotus on toki ymmärrettävä,
kun jälkeenpäin arvioi sitä tilannetta,
kun Kerava—Lahti-oikoradasta tehtiin päätös
liittyen isompaan infrapakettiin. Silloin muistaakseni samassa yhteydessä tehtiin
periaatepäätös myös sekä E18:n
rakentamisesta moottoritieksi että Vuosaaren satamasta.
Silloin tietenkin kaikki vaihtoehdot siitä, mitä voitaisiin tehdä tämän
kyseisen rataosuuden rahoituksen järjestämiseksi,
olivat pöydällä. Siinä yhteydessä sitten
tuli esiin myöskin tämä, voitaisiinko
tässä soveltaa nyt tällaista korkeampaa
ratamaksua kohdistuen tähän investointiin. Sitä taustaa
ajatellen tälle voi tietysti löytyä perusteita,
jotta yleensä tämä merkittävä infrahanke
saatiin liikkeelle.
Mutta kun ajatellaan tätä päivää ja
ajatellaan sitä kehitystä, mikä on erityisesti
joukkoliikennemäärärahoissa, mikä on
näköala joukkoliikennemäärärahojen
kehysten suhteen ja mikä on itse asiassa hallituksen niukka
ja töykeä linja joukkoliikenteen kehittämiseen,
niin siitä huolimatta, mitä on hallitusohjelmassa,
hallituksen asettaman työryhmän Joukkoliikenne
nousuun linjauksissa jne., käytännön
teot ovat ehkä tätä työsuhdematkalippua
lukuun ottamatta todella heppoisia. Joukkoliikenteessä jatkuu
tämä kohtalokas kierre suurelta osin, kierre,
joka johtuu siitä, että kun palvelutaso laskee,
niin matkustajat vähenevät ja lipputulot vähenevät,
ja kun matkustajat ja lipputulot vähenevät, niin
palvelutasoa leikataan edelleen sekä vuorojen määrän
että linjaston suhteen jne. Vaikka joitakin myönteisiä tapahtumia on
tapahtunut muun muassa rautatieliikenteen osalta kaupunkiratojen
käyttöönoton merkeissä Helsinki—Leppävaara-osuudella
ja sitten pääradalla kaupunkirataosuudella, niin
silti kokonaisuudessa joukkoliikenne ei saa sitä huomiota
ja sitä tukea, jonka se ansaitsisi esimerkiksi työvoiman
liikkuvuuden, työmarkkinoiden toimivuuden, mutta ennen
kaikkea ympäristöulottuvuuden kannalta katsottuna.
Nyt kun tähän Kerava—Lahti-oikorataan
kohdistetaan tällainen ylimääräinen
verorasite, se on samalla rasite sille liikenteelle, jota sillä rataosuudella
harjoitetaan. Voidaan tietysti sanoa, että lyhyempi aika
niin matkustajaliikenteessä kuin rahtiliikenteessäkin
tällä osuudella antaa VR:lle mahdollisuuden tuloksen
tekemiseen, mutta missään tapauksessa VR:n tuloskunto
ja tuloksentekokyky ei sitä luokkaa ole, että ylimääräisiä rasituksia
se kestäisi. Kysymys on tietysti vähän
tällaisesta solidaarisuusperiaatteestakin, onko oikein,
että jotakin investointia rasitetaan tällaisella
lisäverolla, kun vastaavan tyyppisillä sitä ei
ole — no, ei nyt viime aikoina kovinkaan monta kokonaista
uutta ratahanketta ole tehty, mutta ratojen perusparannuksia, sähköistämistoimenpiteitä
ja
muita on kuitenkin koko ajan tehty. Joka tapauksessa on aivan selvää,
että jos tämä nyt menee vastalauseen
hylkäysehdotuksesta huolimatta läpi, niin pitää huolehtia
siitä, että tämä ei omaa minkäänlaisen
ennakkoratkaisun luonnetta. Kyllä liikenneinfran rahoituksen osalta
on toki mietittävä kaikkia vaihtoehtoja, infrarahastomallia,
erilaisia elinkaarimalleja ja tällä tavalla, mutta
silloin kun kohdistetaan jollekin uudelle investoinnille tällainen
ylimääräinen rasite, niin tämä jääköön
nyt tällaiseksi ainutkertaiseksi kokeiluksi.
Arvoisa puhemies! Tähän mietintöön
liittyy vastalause vasemmistoliiton ja vihreiden osalta, ja ehdotan,
että käsittelyn pohjaksi otetaan tämä vastalause.
(Ed. Pulliainen: Ei, se on hylky!) — Anteeksi, oli hyvä,
että tuli tämä. Tässä aivan
innostuu liikaa. Jotta tulee pöytäkirjoihin oikein, niin
tähän vastalauseeseen liittyy hylkäysesitys, ja
tulemme tämän hylkäysesityksen tekemään sitten
kakkoskäsittelyssä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun olin liikennevaliokunnan puheenjohtajana edellisellä kaudella,
niin olin kauhean ylpeä siitä, että tällaisessa
moniarvoisessa kulttuurissa voidaan jostakin oikein isosta asiasta
päästä täydelliseen yksimielisyyteen,
kun tavallisesti on asianlaita niin, että jokaisella yksittäisellä kansanedustajalla
ja ryhmällä on lukemattomat ikiomat ehdotukset,
jotka kaikki ovat sitten omasta mielestä erittäin
hyviä ja kannatettavia. Jotkut sattuvat yksiin, mutta yleensä ne
sattuvat eri. Mutta sitten liikennevaliokunta saa aikaiseksi täysin
yksimielisen ehdotuksen ja karsii kaikki muut hankkeet pois, huom.
ei tiehankkeita joka kuntaan ja provinssiin jnp., ei, yksi ainut
hanke sovittiin heti alussa, ja tämä ajetaan läpi
ja painostetaan liikennejaostoa viimeiseen hengenvetoon saakka yksimielisenä viemään
tämä hanke läpi, ja se oli Kerava—Lahti-oikorata.
Kun asiasta käytiin asiantuntijakuuleminen, niin joka
ikinen asiantuntija todisti, että tämä avain
aukaisee kaikki liikennelukot, mitään heikennyksiä ei
tapahdu ja jopa syntyy aivan uusi yhdyskunta tämän
radan varteen ja liikennetiheys on sellainen, että tämä tulee
helpottamaan välittömän Pääkaupunkiseudun
rakentamistarvetta ja sillä tavalla tulee eräänlainen
infrahelpotus tänne pääkaupunkialueelle.
Ei pienintäkään sanaa sen puolesta, että tämän
takia lopetetaan makuuvaunuyhteydet, jotka eräille tahoille
Kajaanissa ja Joensuun puolessa, ovat ainut mahdollisuus sen takia,
että muut liikenneyhteydet eivät toimi. Siis toisin
sanoen pääkaupungissa työreissullakin
käymisestä tulee parin päivän
juttu ja kustannukset sen mukaisesti. Nyt kun se hanke on saatu
pulkkaan, niin mitään positiivisia uutisia ei
ole ollut kerrottavana. Mikään niistä perusteista,
jotka meille esitettiin totena, ei ole pitänyt, ei pätkänkään
vertaa. Vielä sitten se, että se osa on toteutunut,
että joukkoliikennemäärärahoja
on ruvettu raksimaan ja ratamaksuja perimään uusina
ratamaksuina ja sillä tavalla heikentämään
VR Osakeyhtiön kannattavuutta. Nyt ainut oikea teko tässä tilanteessa
on jo demonstratiivisesti, että tämä hallituksen
esitys kerta kaikkiaan hylätään.
Kari Uotila /vas (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen täysin ed. Pulliaisen kanssa
tästä muutoin samaa mieltä, mutta sen
verran kuitenkin sanon, että kun oikorata syntyy ja avataan
ensi syyskuussa, niin se on avannut todella lukkoja siltä osin,
mikä koskee Mäntsälän kehittymistä,
Haarajoen alueen kehittymistä, kaavoittumista, työpaikkojen
ja asuntojen syntymistä. Ongelmahan on vain se, että se,
mitä oikoradalla aikoinaan tavoiteltiin, että tälle
oikoradalle tulee riittävän tiheä, riittävän
palvelukykyinen muun muassa henkilöliikenne palvelemaan
näitä uusia asuinalueita ja työssäkäyntiliikennettä,
on nyt vaarantumassa joukkoliikenteen liian suppeiden määrärahojen
takia. Kyllä minä silti pidän tätä aika
tärkeänä ja matkustusaikoja lyhentävänä hankkeena
ihan Lahteen asti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Varmaan tässä ed. Uotilan äskeisessä kommentissa
oli semmoinen 37,5 prosenttia ihan ok, ja se loppu oli sitten vähän sieltä-
ja sinnepäin, kun minulle tulleet viestit ovat olleet sellaisia,
että nyt se nikotteluttaa juuri tältä osalta,
että tavallaan liikennetiheys ja tämmöiset
eivät enää pädekään
sillä tavalla kuin oli luvattu, elikkä sillä tavalla
se arvonlisä tavallaan sille alueelle on jäämässä toteutumatta.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! En tiedä, mutta minulla on
kyllä ihan erilainen kanta kuin edellisillä puhujilla.
Minun mielestäni tämä on erittäin
hyvä esitys, enkä pidä yhtään
huonona, että kehitys menisi siihen suuntaan, että käyttäjät,
ne jotka todella käyttävät erilaisia
palveluja, maksavat myöskin hieman enemmän.
Ongelma tässä on siinä, että jo
tehdyt investoinnit on tehty verorahoilla ja nyt tulee uusi investointi,
joka osittain rahoitetaan käyttäjien maksuilla.
Siinä mielessä tämä on tietenkin
epäoikeudenmukainen nykyiseen järjestelmään
verrattuna. Mutta kyllä minä olen melko varma,
että jos lahtelaisten matka Helsinkiin lyhenee 20 minuutilla,
niin kuin jotkut väittävät, niin kyllä he ovat
valmiit maksamaan vähän enemmän siitä. Kyllä minä olisin
valmis laajentamaan tätä samaa järjestelmää tuonne
Pohjanmaalle, niin että Seinäjoki—Vaasa-rata
sähköistettäisiin. Minä luulen,
että matkustajat ja kunnatkin olisivat valmiit maksamaan
hieman siitä, että palvelu paranisi.
Myönnän, että ongelma on kyllä siinä,
että muut ovat saaneet sen investoinnin tavallaan verorahoilla
ja sitten tässä tapauksessa pitää käyttäjän
maksaa, mutta periaatteessa järjestelmä on hyvä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Kerava—Lahti-oikorata on historiallisesti
erittäin tärkeä hanke — meillä uusia
ratoja ei kovin usein rakenneta, aikaisempi oli Tampere—Parkano—Seinäjoki-rata — ja
sillä on suuri merkitys Itä-Suomen kannalta. Jos
verrataan Lipposen hallituksen aikoja, silloin rakennettiin sentään
uusia ratoja; nykyinen hallitushan panee rullalle näitä vanhojakin
ratoja. Tässä suhteessa kehitys oli positiivinen
edellisen hallituksen aikana, nykyisen hallituksen aikana se on
ihan käänteinen.
Mutta totuus on se, että silloin, kun sovittiin tästä oikoradasta,
sovittiin myöskin siitä, että VR eli
rataoperoija maksaa osan siitä hyödystä takaisin
valtiolle investointiveron muodossa. Eli tietysti VR säästää kustannuksia,
kun voidaan ajaa suorempaan, plus VR:n kilpailukyky paranee, ja se
oli sopimus, ja sopimusta pitäisi kunnioittaa. Eduskunnankin
pitäisi kokonaisuutena kunnioittaa näitä sopimuksia
eikä niistä pitäisi irtaantua aivan viimeisellä hetkellä.
Sitten mitä tulee radan investointeihin, minun mielestäni
tämä on erittäin hyvä tapa:
ne, jotka hyötyvät, myöskin osallistuvat
rahoitukseen. Se on ihan oikea tapa, ja tästä pitäisi
ehdottomasti tehdä malli myöskin tulevaisuutta
silmälläpitäen. Täytyy sanoa,
että täällä on aina helppo huutaa
sitä, että pitäisi rakentaa sitä ja
pitäisi rakentaa tätä, mutta pitäisi
miettiä, mistä ne rahat otetaan siihen rakentamiseen,
ja siinä pitäisi olla luovuutta. Tässä on
yksi tapa: se, joka hyötyy siitä, maksaa osan
kustannuksista. Ei VR:kään maksa täysin
sitä hyötyä, minkä saa, mutta
osan siitä hyödystä maksaa. Se on erittäin
hyvä tapa hankkia osarahoitusta ja sillä tavalla
pitää huolta siitä, että näitä uusia
ratoja ylipäätänsä kaiken kaikkiaan
saadaan.
Mitä sitten tulee vielä näihin kustannuksiin, niin
jos nyt verrataan sitten tiestöä ja sitä,
miten paljon maanteiden käyttäjät osallistuvat
maanteiden rakentamisen rahoittamiseen, niin ne rahat peritään
moninkertaisina tieliikenteen käyttäjiltä.
Tässä suhteessa täytyy sanoa, että rataliikenne
on erityisen, poikkeuksellisen edullisessa asemassa. Myöskin
jos katsotaan eri liikennemuotojen suhteellista asemaa, niin VR
millään tavalla ei tule kaltoin kohdelluksi, kun
tämä esitys hyväksytään
sen mukaisesti, mitä on eduskuntakin ollut aikanaan sopimassa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies Lipponen! Kaipaan ed. Sasin kanssa yhdessä sitä aikaa,
kun oli hallitus Lipponen ja jotenkin raideliikenne oli vielä arvossaan.
Mutta muuten en ymmärrä ed. Sasin puhetta, en
niin kuin laisinkaan, etenkin kun hänen pitäisi
olla kansainvälinen poliitikko, joka ehkä joskus
on käynyt Keski-Euroopassa ja muissa EU-maissa, joissa
tietullit tosiaan ovat käytössä paljonkin.
Siellä tietullien idea on juuri se, että kerätään
autoliikenteestä vero ja johdetaan se joukkoliikenteeseen, etenkin
raideliikenteeseen. Siellä on juuri se, että rahoitetaan
raiteita sillä, että moottoriteiltä otetaan
kustannuksia.
Kun meillä aloitetaan nyt tekemään
tietullia siitä, että se alkaa raideliikenteestä,
ja raidetie on se ensimmäinen, joka maksaa nyt tietullia,
niin olemme vähän erilaisia kuin Keski-Euroopassa. Ja
syy on ollut se, että sekä ilmastonmuutoksen että turvallisuusympäristön
kannalta ylipäätään on paljon
paljon parempi, että liikenne on raiteilla kuin teillä.
Meidän tehtävämme on tehdä se houkuttelevaksi
ja paremmaksi, kilpailukykyiseksi.
Kyllä tämä nyt on sillä tavalla
erittäin valitettava tilanne, kun tämä uusi
hyvä rata tulee, että jos sitä ei voida
ihan alusta asti käyttää täysillä, sille
ei tule tarpeeksi käyttäjiä. Sitä pitää heti käyttää ja
saada mukaan ihmiset siihen, että tämä on
hyvä asia. Jos se vielä johtaa siihen, että me turkulaiset
saamme kärsiä siitä, että Turku—Joensuu-yöjunat
lopetetaan, lakkautetaan, niin kyllä tämä hinta
on aika kova. Taas voi vaan sanoa, että kyllä on
kummallinen priorisointi. Raideliikenne ei ole kyllä näköjään
kovin pidetty hallituksessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustajille Kallis ja Sasi ei ollut kyllä äsken mennyt
minun viestini perille ollenkaan. Minä yritin vain kertoa
yhden ainoan asian ja nyt sen toistan uudestaan, että kaikki
ne hyötylaskelmat, jotka liikennevaliokunnalle esitettiin,
kaikki olivat harhaa, elikkä toisin sanoen asia ei olekaan toteutunut
niin kuin oli. Mutta olen edelleen sitä mieltä,
että hyvä, kun nyt rakennettiin ja rahat löytyivät
tähän Kerava—Lahti-oikorataan. Kyllä se
paikallaan oleva on joka suhteessa, mutta sen hinnan kyllä nyt
maksavat aivan sellaiset tahot, joille se on kohtuuton kohtalo.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin täytyy todeta,
että kyllä ne laskelmat ainakin osittain pitävät
paikkansa. Tulee merkittävä kustannussäästö siitä,
kun voidaan Lahteen ja siitä eteenpäin Itä-Suomeen
ajaa suorempaa reittiä ihan pelkästään
energiakustannusten muodossa. Lisäksi tulee myöskin
aikasäästöä, millä on
aika suuri merkitys. Eli selkeitä hyötyjä on.
Sitten toinen ongelma on ollut nimenomaan tukkoisuus Helsinki—Riihimäki-osuudella,
ja tältä osin sitä tukkoisuutta on voitu
purkaa olennaisella tavalla nimenomaan Keravalta eteenpäin.
Keravalle tarkoituksenahan on rakentaa kolmas raide, jolla tavalla
voidaan pitää huolta sitten siitä, että kaiken
kaikkiaan sujuvuus Helsinki—Lahti-, Helsinki—Riihimäki-osuudella toimii
varsin hyvin. Kyllä nämä tavoitteet kyetään
saavuttamaan.
Mitä tulee tietulleihin, niin aivan hyvin meillä varmasti
voitaisiin kerätä tietulleja, ja kun tekniikka
tulee sen mahdollistamaan, niin on hyvin mahdollista, että meillä käytetään
tietulleja myöskin tieliikenteen rahoittamiseen. Mutta
ed. Anderssonin pitäisi sitten muistaa se, että niissä maissa,
joissa tietulleja peritään, muun muassa Saksassa,
ei peritä autoveroa lainkaan, eli kun auton hankkii, sen
saa ostaa arvonlisäverolla. Tietysti voidaanhan näinkin
muuttaa liikenteen verotusta, että poistetaan meiltä auton
hankintaverotus, mutta siirrytään tietulleihin.
Autoilijat säästäisivät siinä suhteellisen
paljon, ja tällä voitaisiin sitten säästää liikenteen
kustannuksissa, mutta luulen, että valtiovarainministeriössä ei
oltaisi kovin tyytyväisiä tällaiseen
ratkaisuun.
Totuus on myöskin se, että jos katsoo eri
liikennemuotojen rahoitusta, niin meillä raideliikenne
on erittäin suositussa asemassa tällä hetkellä.
Ne kustannukset, mitä raideliikenteeltä peritään,
ovat hyvin pieniä verrattuna siihen, mitä ne todelliset
kustannukset yhteiskunnalle ovat. Mutta olen kyllä samaa
mieltä siinä, että raideliikennettä pitääkin
suosia ensisijaisena liikennemuotona.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi kertasi juuri äsken niitä argumentteja, joita
käytettiin silloin, ja näitä hyötynäkökohtia. Olen
aivan samaa mieltä, mutta niitten merkitys ei ole ollutkaan
se realisoituneena ja realisoitumassa, että ei nyt maksatettaisi
joukkoliikennetuella aivan muualta rahaa ottaen pois. Siinähän se
on se juju. Elikkä se ei realisoidu juuri niin kuin sen
rationaalisesti pitäisi realisoitua, niin kuin ed. Sasi
juuri äsken sanoi.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä lisätä eduskunnan
pöytäkirjoihin yhden asiakokonaisuuden, joka tähän
liittyy. Lipposen hallitusten aikaisesta päätöksestä oikoradasta täytyy
muistaa, että se on myös osa yhteyttä Helsinki—Pietari,
osa nopean junayhteyden saamiseksi Helsingin ja Pietarin välille,
ja vaikka se on vain pieni osa siitä, se on kuitenkin osa
sitä. Ja siitä huolimatta, että tämä kokonaisuus
on vaikeuksissa Venäjän puolella, meillä ovat
alkamassa sitten seuraavat vaiheet Lahdesta itään
ja tällä tavalla. On erittäin tärkeätä,
että tätä matka-aikaa viiden miljoonan
asukkaan Pietarin ja Helsingin välillä pystytään
jatkossa lyhentämään. Se oli kuitenkin
yksi keskeinen vaikutin myös, että tämä rataosuus
silloin hankelistalle saatiin ja se päätettiin
toteuttaa.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan vain varmuuden vuoksi, ettei vain tule
väärinkäsitystä, koska minä ymmärrän
ed. Pulliaista erittäin hyvin, niin itse olin vihreän
eduskuntaryhmän puheenjohtajana mukana neuvottelemassa
rahat oikorataan, muistan sen oikein hyvin. Olen erittäin
iloinen siitä, että se on nyt rakentumassa ja
valmistumassa, mutta se ei voi loppua tähän, vaan
nyt pitää löytyä myös
se liikenne ja rahat joukkoliikenteeseen, niin että ei jouduta
nipistämään muilta niin, että turkulaiset, joensuulaiset
ja muut joutuvat vähentämään joukkoliikenteen
käyttöä sen takia, että saadaan uusi
hyvä rata. Täytyy olla niin, että joukkoliikenne
ja etenkin raideliikenne lisääntyvät
koko maassa, ovat koko ajan kasvussa eikä niin, että me
aina nipistämme jostain muualta.
Yleiskeskustelu päättyy.