11) Hallituksen esitys laiksi työttömyysturvalain
4 ja 6 luvun väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain
voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä on lakiesitys, jossa
jälleen kerran heikkoja sorretaan ja vahvempia suositaan.
Eli tässähän jatketaan vuosi sitten säädettyä lakia,
jolla niille lomautetuille, jotka lomautetaan vain yhdeksi päiväksi
ja jotka ovat sovitellun päivärahan piirissä, mahdollistetaan
myöskin korvauksen maksaminen siltä yhden päivän
lomautukselta.
Perusperiaatteeltaan tämä on oikein hyvä lakiesitys,
mutta ongelma syntyy siitä, kuten lakiesityksen perusteluista
käy ilmi, että tästä hyötyvät ne,
joitten turvan laskennassa huomioon otettava ansio on ollut yli
3 200 euroa, ja kärsivät ne pienipalkkaiset,
lähinnä naisvaltaisten alojen työntekijät,
joitten palkka on ollut alle 3 200. Syyt siihen, että tällainen
lakiesitys on sorvattu, ovat niin sanotusti työehtosopimuspoliittiset.
Tämä olisi voitu hoitaa muullakin tavalla.
Siis tämä on myöskin käytännössä tietenkin toiminut
positiivisesti lähinnä teollisuudessa, jossa lomautuksia
on ollut paljon ja on vieläkin. Siltä osin se
on perusteltua, mutta haitta tulee niille, jotka työskentelevät
lähinnä kaupan alalla ja hoitoaloilla ja muilla
pienituloisilla aloilla. Näillä aloilla yhden
päivän lomautuksia ei ole ollut paljon. Niitä on
kuitenkin ollut, ja perusteluksi ei riitä se, että kun
kärsijöitä on niin vähän,
niin voidaan säätää tällainen
laki.
Nyt kun tässä on auki vain voimaantulosäännös
eli tässä jatketaan vuodeksi säädettyä lakia jälleen
yhdellä vuodella ja kun laki on kuitenkin tarpeellinen
ja tämän hylkääminen tarkoittaisi
sitä, että kovin monet teollisuudessa työskentelevät
yhden päivän lomautetut kärsisivät,
olemme vastalauseessamme esittäneet lausumaa, jonka mukaan
hallituksen pitää ryhtyä toimiin oikaistakseen
tämän ongelman. Se nimittäin olisi ollut oikaistavissa
hyvin helposti korottamalla sekä ansainta- että aikarajaa
sovitellun päivärahan osalta, jolloin aika
iso osa sovitellun päivärahan yhteensovittamisongelmista
olisi muutenkin poistunut.
Eli vain hieman rahaa lisäämällä tämmöinen pienituloisimpia
sortava lakiesitys olisi voitu saattaa muotoon, josta eivät
olisi sitten kärsineet myöskään
ne, jotka tästä lakiesityksestä nyt hyötyvät.
Eli tulemme toisessa käsittelyssä tekemään
tuon vastalauseen lausumaehdotuksen mukaisen lausumaehdotuksen.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että tätä lakia jatketaan nyt. Nimittäin
suotavaa olisi ollut, että tämä laki
olisi saatu voimaan jo vuotta aikaisemmin, silloin kun nämä suurimmat
lomautusuutiset nähtiin Suomessakin.
Arvoisa herra puhemies! Tässä laissa on kuitenkin
yksi ongelmakohta, ja se liittyy näiden 3 200
euroa ja alle ansaitsevien turvaan. Heillä nimittäin
tämän muutoksen vaikutuksesta päivärahan
määrä laskee, jos he ovat lomautettuna
2—4 päivänä viikossa, ja valiokunta
onkin kiinnittänyt tähän huomiota.
Mutta kaiken kaikkiaan kyseessä on hyvä laki,
jolla pystytään työllistämään
ja estämään lomautuksia tässä maassa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki, jonka
voimassaoloaikaa nyt ollaan jatkamassa, oli kyllä ajoitukseltaan
oikeaan osunut, ja se on tuonut helpotuksen monen lomautetun kohdalle
ja myös mahdollistanut yritysten kohdalla sen, että ne
voivat käyttää näitä kevyempiä ratkaisuja.
Ei tarvitse irtisanoa henkilöitä, kun voidaan
lomauttaa, ja siinä mielessä kannatan periaatteessa
tätä lakia.
Mutta kieltämättä tässä on
sisäänrakennettu se ongelma, että niiden
osalta, joiden kuukausiansiot ovat alle sen 3 200 euroa
kuukaudessa ja jotka lomautetaan 2—4 päiväksi,
tämä oli heikennys. Se on ihan rehellisesti tunnustettava.
Se selitys, minkä valiokunnassa saimme, oli, että tämän korjaaminen
olisi ollut niin monimutkaista ja vaikeaa, että se olisi
tehnyt tämän lain toteuttamisen mahdottomaksi.
Näin meille selitettiin.
Mutta todellakin meillä, oppositiolla, on tämä vastalause,
jossa kannatamme kyllä sinänsä lain hyväksymistä mutta
edellytämme, että hallitus ryhtyisi toimiin lakiehdotukseen
liittyvän tasa-arvo-ongelman poistamiseksi ja vajaatyöllistettyjen
työttömyysturvaoikeuden yhdenmukaistamiseksi korottamalla
sovitellun päivärahan työaikarajan 75
prosentista 80 prosenttiin ja ansaintarajan 95 prosenttiin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä kyllä ihmettelen,
kun kuuntelin ed. Erkki Virtasen puheenvuoroa ja olen kuullut näitä perusteluita
aikaisemmin, kuinka kaksi nais-edustajaa, ed. Räsänen
ja ed. Guzenina-Richardson, voivat hyväksyä semmoisen
mallin, mikä on voimakkaasti sukupuolivalikoiva, kohtelee äärimmäisen
hankalasti nimenomaan naisvaltaisia palvelualoja. Heidän
asemansahan tässä heikkenee.
Aivan käsittämätön on se
puhe, että tämä järjestelmä olisi
ollut hankala korjata. Siihen olisi aivan hyvin voinut ottaa sen
mallin, että asiakas voi valita joko uuden tai vanhan sovittelumallin, jolloinka
hän olisi itse voinut arvioida sen, kumpi malli on hänelle
edullisempi, tai niin kuin ed. Virtanen on esittänyt, että tarkennetaan
näitä rajoja.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on nimenomaan
Metallityöväen Liiton työntekijöitä varten,
joilla oli vielä viime vuonna ja tänä vuonna
vähemmän lyhytaikaisia lomautuksia. Näitä on
näissä pienipalkkaisissa henkilöissä tosi
vähän. Minusta on ihan tarpeeton tämä teidän
vastalauseenne.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Voi olla, ed. Asko-Seljavaara, että tämä on
todellakin metallimiehiä varten, niin kuin tietysti onkin, koska
heidän joukossaan tästä laista hyötyviä on eniten.
Mutta ei se silti pyhitä sitä, että heidän asemansa
korjaaminen tehdään pienempää palkkaa
saavien kaupan, hoitoalojen, naisvaltaisten alojen työntekijöitten
kustannuksella, kun se olisi voitu tehdä ilman, että sitä olisi
täytynyt tehdä kenenkään kustannuksella.
Nostamalla ansaintaraja 95 prosenttiin ja aikaraja 80 prosenttiin
tämä ongelma olisi kokonaan poistunut. Näin
se olisi pitänyt tehdä eikä sillä tavoin,
että nyt säädetään
laki, joka syrjii, toki ei kovin montaa, koska siellä ei
ole kovin paljoa ollut lomautuksia, mutta joitakuita kuitenkin,
kun se olisi voitu tehdä syrjimättä yhtään
ketään.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä valiokunnassa käytiin
hyvin kiivasta keskustelua juuri näiden epäkohtien johdosta,
jotka tässä vasemmistoliiton edustajat nostivat
esille. Mutta valiokunta on reagoinut myöskin näihin
ongelmakohtiin, ja juuri sen vuoksi täällä on
lausumaehdotus, jossa puututaan tähän epäkohtaan.
Ja kun tämä on valiokunnan yhteinen näkemys,
silloin tällä on painoarvoa. Mutta me emme voi
myöskään sivuuttaa sitä tosiasiaa,
että Suomessa irtisanomiset ovat olleet todella laaja ongelma,
lomauttamiset ovat olleet todella laaja ongelma, ja juuri tässä tilanteessa, kun
Suomi pitää saada nousuun, meillä pitää ottaa
käyttöön kaikki sellaiset mekanismit,
joilla me voimme auttaa sitä, että ihmiset pysyvät
työn syrjässä kiinni ja yritysten toimintaedellytykset pysyvät
huolimatta siitä, että tilauskanta pienenee, huolimatta
siitä, että meillä on vaikea globaali
tilanne myöskin taloudessa. Huolimatta näistä kaikista
ongelmista meidän täytyy pystyä turvaamaan
meidän työntekijöiden etuja.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tässä tehdään
semmoista lakia, jossa käveltiin tosi rankasti pienituloisten
naisten yli. Heitä tuskin sitä paitsi kuunneltiin
tässä. Kyllä tässä haluttiin
pelastaa nimenomaan metallimiehet ja isotuloiset teollisuustyötä tekevät
miehet. Tämä on suorastaan aika ruma juttu.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Edellisen kerran, kun työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta käsitteli tätä asiaa,
yksiselitteisesti todettiin, että tämä on
nimenomaan sukupuolivalikoiva, epätasa-arvoinen ja syrjivä menettely. Mutta
järkyttävää oli, että työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa otettiin sitten perusteeksi se, että koska
tämä kohdistuu pieneen kohderyhmään, pieneen
osaan naisia, ja on määräaikainen, silloin
tämmöinen menettely on hyväksyttävä.
Kyllä siinä mielessä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta unohti sen, että kyseessä on
myöskin tasa-arvovaliokunta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvelle vaan huomautan,
että kyllähän tämä vastalauseen
lausumaehdotus, jossa ehdotetaan juuri tuo ed. Virtasen malli, jolla
asia korjattaisiin, auttaisi juuri näitä pienituloisia,
ja tämän takana me naisedustajat myös
olimme.
Se, mitä asiantuntijoilta valiokunnassa kuulimme, oli,
että kyllä tätä lakia on sovellettu
ja se on hyödyttänyt pääosin
juuri näitä ryhmiä, hiukan paremmin tienaavia
lomautettuja, ja julkisilla palvelualoilla ei ole lomautuksia tarvinnut
harrastaa. Onneksi ei ole käynyt niin, että tästä lainmuutoksesta
olisivat nämä pienipalkkaiset naiset joutuneet
kärsimään.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä se on juuri niin kuin
ed. Räsänen totesi. Me saimme PAMilta lausunnon, jossa
todettiin, että sillä ei ole mitään
huomautettavaa tähän lakiin johtuen siitä,
että siellä palvelualojen puolella ei näitä lomautuksia
ole ollut.
Nyt kysyisin sitten vasemmistoliiton edustajilta, ihanko te
nyt tosissanne vastustatte tätä vastalauseen lausumaehdotusta,
jossa vaaditaan tämän asian korjaamista. Oletteko
te siis sitä vastaan? Täytyy nyt jotain johdonmukaisuutta
tässä teidänkin politiikassanne olla.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaikka päätin aluksi,
etten provosoidu tästä keskustelusta, sen verran
kuitenkin totean, että tässä on kuunneltu
niin sanotusti työmarkkinajärjestöjä ja
järjestöjen ääntä.
Tähän lopputulokseen on tultu ja on todettu, että tämä on
paras vaihtoehto niistä, mitä on tarjolla ollut;
tämä palvelee kaikkia niitä tahoja, joihin
tässä lakiesityksessä on viitattu.
Eri asia ovat sitten erilaiset Metallityöväen Liitot,
SAK:t ja muut, jotka edunvalvonnassaan huolehtivat tiettyjen ryhmiensä eduista.
Me tietysti kuuntelemme näitäkin herkällä korvalla mutta
vedämme lainsäädännön
siitä kohtaa, missä se palvelee suurta yleisöä,
heidän ääntänsäkin kuunnellen.
Tällä perustella tämä lakiesitys
on määräaikaisena tehty.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! No, ehkä minun nyt ei ed. Guzenina-Richardsonille välttämättä tarvitsisi
sanoa, että kyllä minä nyt kuitenkin
oman vastalauseeni lausumaehdotusta, jonka itse olen kirjoittanut,
tulen kannattamaan. En ole sitä hirveästi täällä vastustanutkaan,
koska kysymys ei ole todellakaan ... Siis se ongelman ydinhän
on siinä, että kun vuosi sitten tätä käsiteltiin,
niin silloin jakauma oli vähän samanlainen kuin
täällä puheissa, kun oikeasti käsiteltiin
pykäliä. Nyt pykäliä ei ole
voitu käsitellä, koska tässä jatketaan
vain tätä lakia. Siis tämä voitaisiin
vain hyväksyä tai hylätä.
Mutta siis se periaatteellinen kysymys on siitä, miksi
tämä, mistä olemme kaikki yhtä mieltä — näitten
yli 3 200 ansaitsevien yhden päivän lomautuksista
voidaan ryhtyä maksamaan kor-vausta — ja mitä me
kaikki kannatamme, piti tehdä niin, että siitä käytännössäkin
mutta joka tapauksessa teoriassa kärsivät haittaa
ne, jotka tarvitsevat itse asiassa enemmän apua tässä,
kun se olisi voitu hoitaa toisella, paremmalla tavalla. Kysymys
on siis juuri siitä, mitä te oikeasti kannattaisitte,
jos nyt päästäisiin siihen asiaan, jota käsiteltiin
viime vuonna, ottamaan kantaa.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ei minulla eikä SDP:llä ole
mitään sitä vastaan, että ed.
Erkki Virtanen kirjoittaa itse omat vastalauseensa. Tämä on
itse asiassa oikein suotavaa.
Nyt käsitellään lain jatkoa, ja se
on hyvä asia. En usko, että vasemmistoliitonkaan
kannattajat olisivat kovin hyvillään siitä,
että te nyt poistaisitte tämän lain ja
veisitte meidän tietyltä yrityssektorilta toimintaedellytyksiä ja
aiheuttaisitte irtisanomisia.
Yleiskeskustelu päättyi.