Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Sote-uudistus on ollut kunnissa nyt lausunnolla
ja on juuri palaamassa sieltä ministeriöön
lausuntojen jälkeen. Nyt monet hallituspuolueet ovat jo
ehtineet irtisanoutua tästä omasta uudistuksestaan,
jota on täällä nyt kolme vuotta pyöritelty.
Herää kysymys, missä on nyt tuki tälle
sote-uudistukselle, joka on niin paljon teidän kehumanne.
Tilanne on se, että kansalaiset ovat nyt erittäin
hämillään. Kunnissa rakennellaan liitoksia
tällä hetkellä näitten hallituksen
ja Orpo-työryhmän linjausten varaan. Eli tilanne
on huolestuttava, se on jopa järkyttävä,
ja kuntakentällä vallitsee nyt kyllä melkoinen
kaaos.
Jotta tähän asiaan saataisiin vihdoinkin joku selvyys
ja tiedettäisiin, missä nyt oikein mennään,
kysyn peruspalveluministeri Huoviselta: seisotteko hallituksen sote-mallin
takana, ja jos seisotte, seisotteko siinä yksin?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Kyllä, seison tämän
hallituksen yhden keskeisimmän uudistuksen takana aivan
vakaasti, kuten olen koko tämän oman ministeriaikani
seissyt, ja uskon, että minulla on tässä koko
hallituksen tuki.
Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistusta on tehty tässä valtakunnassa
nyt jo aivan liian pitkään. Nyt on vihdoin saatava
aikaan päätöksiä, joiden mukaisesti
tätä meidän järjestelmäämme on
uudistettava. Tämä kävi oikein hyvin
selville, kun olen ollut näillä sote-kierroksillani
nyt ympäri maata — muun muassa maanantaina Jyväskylässä eräs
osallistujista kertoi olleensa vuonna 93 vastaavassa seminaarissa.
Tämä edistämisen kehittäminen
on nyt saatava päätökseen ja siihen tilanteeseen,
että kansalaisten palvelut todella paranevat, ja siihen
tämä hallitus on sitoutunut.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
haluavat esittää lisäkysymyksiä,
ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Viime päivinä on
kuitenkin tullut tietoa ja tullut lausuntoja hallituspuolueiden
sisältä, että tätä sote-mallia
voidaan muuttaa. On jopa pidetty todennäköisenä,
että sitä muutetaan tai että tilalle
tuodaan kokonaan toinen malli. Muun muassa pääministeri
Katainen ja valtiovarainministeri Urpilainen ovat antaneet tämän
suuntaisia lausuntoja. Eli tyytymättömyys hallituspuolueiden
sisällä vaikuttaa kuitenkin avoimelta. On siellä muitakin
ministereitä ollut lausumassa, puhumattakaan esimerkiksi
vihreistä, jotka ovat jo kauan sitten mielestäni
irtisanoutuneet tästä uudistuksesta.
Eli kysyn peruspalveluministeri Huoviselta: onko nyt aika vihdoin
kypsä koko sote-uudistuksen aloittamiseen puhtaalta pöydältä parlamentaarisesti
valmistellen? Nyt on se paikka, ja toivon selkeää vastausta,
eikä niin, että vastataan, kun kehysriihi on ensin
katsottu.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole mitään vaikeuksia
vastata tähän suoraan kysymykseen yhtä suorasti:
nyt ei ole aika aloittaa puhtaalta pöydältä.
Minä olen sitä mieltä, kuten jo äsken
totesin, että meidän pitää vihdoin
saada aikaan ratkaisuja, koska tämä jatkuva epävarmuus
ei ole ollut omiaan vahvistamaan kansalaisten eikä myöskään
ammattilaisten luottamusta tähän meidän järjestelmän
tilanteeseen.
Silti en kiistä sitä, etteikö tässä ole
kyseessä varsin monimutkainen harjoitus. Kaipa tämä olisi
tehty jo, jos tämä olisi helppoa ollut, kun tässä ovat
useammat hallitukset tätä uudistusta yrittäneet.
Mutta olen aivan vakuuttunut siitä, että nyt kun
saamme kuntien ja muiden lausunnonantajien palautteen, niin siltä pohjalta
hallitus saa hyvän pohjan tehdä sitten omat jatkolinjauksensa tässä asiassa.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Uskon kyllä, että peruspalveluministeri
uskoo virkansa puolesta uudistuksen etenemiseen. Mutta, arvoisa
pääministeri, hallitusohjelmanne keskeisimpiä kysymyksiä ovat
sekä kuntauudistus että sosiaali- ja terveydenhuollon
uudistus, hallinnollinen uudistus. Mutta samalla pitää kysyä,
kuinka paljon pystytään sitä ihmisen
terveyttä uudistamaan, kuinka pystytään
perusterveydenhuoltoa viemään eteenpäin.
Ilmeisesti elinkeinoministeriössä on kehitetty
nyt uusi erva-malli. Minä voin kyllä ilmoittaa,
että minä en mihinkään ervaan
halua, jos minä tarvitsen terveydenhuoltopalvelua. Minä menen
silloin terveyskeskukseen lääkäriin tai
hakemaan palveluita erikoissairaanhoidon piiristä.
Arvoisa pääministeri, mikä tämä erva-malli
on tällä hetkellä? Seisooko hallitus
sen takana, ja onko se rakentamassa aivan uutta himmeliä — ja tähti
sinne vielä kaiken päälle?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kuten peruspalveluministeri tuossa jo totesi,
niin nyt kunnat ovat antaneet omat lausuntonsa, tai tämän
päivän aikana vielä antavat, siitä mallista,
joka heillä lausunnolla on ollut. Sitten STM vetää yhteen
palautteen, katsoo, onko sitä tarvetta muuttaa joiltakin
osin. Jos on, sitten hallitus katsoo, onko sitä mahdollista
muuttaa. Käymme läpi sen, minkälaiset
rajoitteet perustuslaki sille antaa, kehitämme sitä mallia.
Tai jos se sitten on perustuslain mukaan mahdotonta, niin sitten
pitää etsiä toisia ratkaisuja. Mutta tämä marssijärjestys
tässä nyt on, ja vaihe kerrallaan, mutta päätöksiä pitää saada
aikaan.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa puhemies! Herra pääministeri, te
väistelette tätä kysymystä. Perustuslaki
tulee tekemään stopin vastuukuntamallille. Olette
ongelmissa hallituksen sisäisesti tämän
uudistuksen kanssa aivan selkeästi. Ulospääsytietä pitää tietysti
hakea, mutta kysymys on samalla myös ihmisten terveydestä.
Te sanotte, että kunnat ovat nyt antaneet vastauksensa — kyllä,
taisi kello 16 juuri tuo vastausaika päättyä — mutta
hallituspuolueiden taholta, jääköön
nyt nimi sanomatta, on todettu, että noilla lausunnoilla
ei ole käytännössä mitään
merkitystä. Askelmerkit ovat valmiina, mutta me haluaisimme tietää myös
täällä eduskunnassa, mihin suuntaan ne
ovat oikeasti valmiina. Tuleeko se tarkoittamaan laajalti kuntien
vastustamaa isäntäkunta-, vastuukuntamallia, vai
mihin tämä terveydenhuollon kehitys tulee menemään,
ja jääkö samalla tärkein, perusterveydenhuollon
tilanne, näivettymään?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Ei tässä ole mitään
väisteltävää. Te sanotte, että kuntien
lausunnoilla ei ole mitään merkitystä,
minä olen täysin toista mieltä. Meidän
pitää katsoa se lausunto. Minulle ei ainakaan
ole vielä keretty ymmärrettävistä syistä toimittamaan
minkäännäköistä yhteenvetoa,
jos kerran on varttitunti sitten se lausuntoaika päättynyt.
Eli pitää katsoa, mikä on kuntien palaute,
mitä positiivista siinä on, mikä on vastustettavaa,
ja sitten toisaalta, miten perustuslaki suhtautuu eri esityksiin.
Se on selvää, että kun viimeisten vuosien saatossa
on esitelty erilaisia malleja, ne ovat aina osan mielestä ristiriitaisia.
En ole vielä törmännyt yhteenkään
malliin, jota kaikki yksissä tuumin kannattaisivat, en
yhteenkään malliin. Mutta se ei tarkoita sitä,
etteikö päätöksiä voitaisi tehdä,
vaikka se herättää erilaisia mielipiteitä.
Eli me etsimme semmoisen mallin, joka vahvistaa terveydenhuollon
palvelujen tulevaisuutta, ja tämä on, niin kuin
ministeri Huovinen totesi, hyvin monimutkainen asia. Jos tämä olisi
helppo, niin kai sen joku olisi jo tehnyt.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Lapissa ja toki muuallakin Suomessa on pidätetty hengitystä koko
vaalikauden ajan tämän sote-uudistuksen vuoksi:
mitä tuleman pitää? Nyt näyttää vahvasti
siltä, että hallituksen rivit rakoilevat siinä,
kuinka tätä asiaa aiotaan todella viedä eteenpäin.
Lapissa on rakennettu ansiokkaasti omaa sote-mallia alueen haastavat
erityispiirteet huomioiden. Olen ollut hämmästynyt
tavasta, jolla tähän tärkeään
työhön on hallituksessa suhtauduttu. Tätä työtä pitäisi
kunnioittaa, ei tyrmätä ja jopa halveksia, koska
siltä suhtautuminen on nyt Lapin ihmisistä vaikuttanut.
Lappiin on annettu pientä toivoa kahdesta sote-alueesta,
jos Meri-Lapin kunnat liittyisivät yhteen. Eli käytännössä siellä ohjataan
pakkoliitoksiin, ja siis eräänlaisella kiristyksellä on
annettu toivoa asiasta.
Nyt kun vahvasti näyttää siltä,
että sote-uudistus menee uudelleen pohdintaan, kysynkin
arvon ministeriltä: aiotaanko jatkossa huomioida myös harvaan
asuttujen alueiden erityispiirteet toisin kuin aiemmin on tehty,
ja millaisena tulevaisuus näyttäytyy mielestänne
Lapin osalta?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Nyt en aivan ehkä saa kiinni, mihin
edustaja viittaa sanoessaan, että hallituksen puolelta
on tyrmätty tai halveksittu Lapin tekemää ansiokasta
työtä tämän oman mallin pohdinnassa.
Itse vierailin vain muutamia viikkoja sitten tuolla ja tapasin kuntapäättäjiä,
ja en varmaankaan tyrmännyt tai halveksinut, vaan halusin
ymmärtää sitä oma-aloitteellisuutta,
jota Lapissa on osoitettu, ja mielestäni tuo työ täytyy
nyt kanavoida, ja niin kuin varmasti kunnat ovat tehneet, kanavoineet
sen näihin lausuntoihinsa, joita nyt olemme odottaneet.
Olen aivan vakuuttunut, että meidän pitää turvata
kaikkien suomalaisten julkiset palvelut tässä maassa,
ja se koskee myös niitä alueita maassamme, missä esimerkiksi
pitkät etäisyydet muodostavat oman erityisen haasteensa,
ja juuri sen vuoksi meidän täytyy katsoa, miten
voimme koota niitä voimavaroja, joita meillä on,
jotta me pystymme palvelemaan kansalaisten perustarpeita nykyistä paremmin.
Tämä on iso haaste ei vain Lapissa vaan monissa
muissakin maan osissa.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Huovinen, te sanoitte, että tämä on
monimutkainen harjoitus. Se on ihan totta. Se on niin monimutkainen,
että meillä päin ollaan aivan ihmeissään,
miten nyt näitä hallituksen linjauksia pitäisi
tulkita. Kouvolalle on kerrottu, että se saa olla oma sote-alueensa.
Okei, sen ymmärrän. Kuitenkin sinne on tuotu tämmöinen
käsite kuin keskuskaupunki, ja keskuskaupunki on STM:n
mukaan määritelty sellaiseksi kaupungiksi, jossa
on keskussairaala, ja se sattuu meidän alueella olemaan
Kotka. Eli miten tätä nyt sitten on ymmärrettävä?
Kouvola on oma sote-alue, mutta alueen keskuskaupunki on Kotka. Miten
tämä oikein menee? Selittäkää minulle, yksinkertaiselle,
tämä.
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Me nyt odotamme näitten alueitten
lausuntoja myöskin tähän kysymykseen
liittyen, ja mielestäni tämä asia täytyy
katsoa sitten, kun kuntien palaute on tullut. Sote-alueistahan on
tarkoitus päättää sitten siinä vaiheessa,
kun tämä lainsäädäntö on
saatettu voimaan, ja muistutan vielä kerran, että myös
tuossa vaiheessa on tarkoitus kuulla kuntia. Eli se ei ole ajatuskaan,
että valtiovallan puolelta jotenkin saneltaisiin tätä tilannetta,
vaan koko ajan pidetään tiivistä yhteyttä kuntakenttään,
niin kuin on tehty tähänkin asti. Varmasti on
niin, että monissa kunnissa on epätietoisuutta,
ja myöskin kansalaisten joukossa, tämän
uudistuksen johdosta. Se on käynyt ilmi tästä julkisestakin
keskustelusta. Mutta haluan kuitenkin vakuuttaa, että hallitus
haluaa saada tämän uudistuksen eteenpäin,
jotta me saamme kansalaisten kannalta keskeiset palvelut parempaan
kuntoon. Meillä on paljon haasteita, joista tärkeimpänä ehkä sanoisin
terveyserojen kaventamisen, joka on Suomessa vielä aivan
alkutekijöissään.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten ministeri Huovinen sanoi, niin
perustahan koko uudistukselle on se, että meidän
sosiaali- ja terveyspalvelut ovat monelta osin kriisiytymässä ja
ne vaativat ehdottomasti korjausliikkeitä, ja sen pitää olla
kunnollinen ja tuhti, reilu askel eteenpäin, jotta me saamme
tämän meidän keskeisen peruspalvelun
toimimaan. Kukaan ei ole irtisanoutunut sote-uudistuksesta hallituksen
piirissä, ei kokoomus eivätkä muutkaan
hallituspuolueet. Hallitus tulee tekemään sote-uudistuksen
ja antamaan esitykset tästä lainsäädännöksi.
On ihan selvää, että kun tehdään
näin suurta uudistusta, niin yksinkertaisia ratkaisuja
ei ole. Nyt lausuntokierroksella oleva esitys pitää sisällään
paljon vaikeita kohtia, ongelmallisia kohtia, mutta hallitus lausuntokierroksen
jälkeen ja asiantuntijoiden kommenttien perusteella pyrkii ratkomaan
näitä ongelmia ja tuomaan eduskunnan käsittelyyn
sellaisen esityksen, joka on läpivietävissä ja
joka puuttuu niihin ongelmiin, joita meillä tällä hetkellä (Puhemies
koputtaa) on olemassa meidän sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä.
Kysyisin pääministeriltä tai esittelevältä ministeriltä:
miltä aikataulu tällä hetkellä näyttää?
(Naurua)
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa herra puhemies! Kun saamme nämä lausunnot
tänään STM:ään — itse
asiassa lausuntoaika ainakin tuossa sähköisessä järjestelmässä taitaa
olla avoinna vielä puolille öin asti — niin sen
jälkeen tietenkin pitää tehdä koontia
siitä lausuntopalautteesta. Näitä lausuntojahan
tähän mennessä on meille tullut jo noin
250 ja vielä tämän päivän
aikana tulee. Siinä eivät ole mukana vielä nämä viimeisimmät
lausunnot.
Odotamme nyt rauhassa tämän kierroksen, teemme
sitä koontia, ja kyllä sanoisin, että hallituksen
jatkolinjaukset tässä asiassa täytyy
sitten mahdollisesti lähiviikkojen aikana saada eteenpäin.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tästä lausuntokierroksesta
totean kyllä niin, että eiväthän
ne missään mustissa kirjekuorissa teille ole tulleet,
vaan niitä lausuntoja on käsitelty laajasti julkisuudessa,
ja keskustassakin ollaan tutkittu varmaan sataa lausuntoa, ja lausuntojen viesti
on tyrmäävä — täystyrmäys
tälle teidän Orpon mallille. Jos te kuuntelette
aidosti kuntia, niin teillä on vain yksi johtopäätös:
te ette voi tuoda sensisältöistä lakiesitystä tänne.
Mutta minun kysymykseni on pääministerille ja
liittyy tämän hallituksen toimintakykyyn. Nyt tänään,
kun teillä oli valtioneuvosto, te päätitte tuoda
kaksi hallituksen esitystä tänne. Nyt meille on
tuotu 10 hallituksen esitystä tänä talvena tänne,
ja yli 140 piti tuoda. Ja tämä sote on täysin levällään,
rakenneuudistuksen valmistelu on täysin levällään.
Kysyn pääministeriltä: mikä on
tämän hallituksen toimintakyky?
Pääministeri Jyrki Katainen
Kiitos kysymästä, ihan hyvä. (Naurua)
Meillä on valmistautuminen tähdännyt
nimenomaan tuohon parin viikon päästä olevaan
kehysriiheen, jossa siis on tarkoitus tehdä päätöksiä,
joissa leikataan menoja, nostetaan joitakin veroja, ja se on myös
takaraja näille rakenteellisille uudistuksille. Viime syksyn
lopussa tehtiin varsin mittava rakennepaketti, jonka valmistelu
lainsäädännöksi on sitten ollut
käynnissä. Asioihin perehtyneet ihmiset ymmärtävät,
että isoja rakenteellisia uudistuksia ei voi viikossa tai
kahdessa tai edes kuukaudessa tehdä, ne vaativat ministeriössä huolellisen
valmistelun. Ja kaikki tähtää nyt siihen
rakenneriiheen. Se on tunnustettava, että todella haastava paikka
on. Mutta olivat asiat vaikeita tai helppoja, niin päätöksiä pitää tehdä,
koska ne eivät siirtämällä etene.
Sitten jokainen ministeri voi ehkä omalta osaltaan
todeta lainsäädäntöhankkeista.
Meillä ei ole kyllä yksikään
hanke jäänyt hallituksen sisäisiin erimielisyyksiin
kiinni, (Puhemies koputtaa) niin että valmistelussa varmaan
kestää sitten aikaa.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Perus- ja erikoissairaanhoidon sekä vaativan
sosiaalitoimen integroiminen yhteen, saman järjestäjäyhteisön
alle, on ollut kaiken aikaa koko uudistuksen tärkeitä lähtökohtia.
Taloudellisen tehokkuuden ja ihmisten tarvitsemien palveluiden,
terveyspalveluiden, parantamisen kannalta tämä on
nähty välttämättömäksi.
Takaako hallitus tässä nyt, että sitä mahdollisuutta,
että uudistus keskittyisi vain ervaan eikä ollenkaan
koskisi tätä perusterveydenhoitoa ja vaativaa
sosiaalitointa, ei ole, vaan hallitus tuo esityksen, joka kattaa
tämän kaiken?
Ja toinen kysymys: Kuntien keskinäinen yhteistyö on
tähän asti ollut erittäin hyvä tapa
hoitaa laaja-alaista väestöä koskevia
palveluja. Salliiko hallitus sen, että maakunnittain kunnat
lyöttäytyvät yhteen ja jatkossakin ovat
näiden palveluiden järjestäjiä?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Tämä nyt lausunnoilla oleva malli
lähtee nimenomaan tästä integraation
ajatuksesta, johon edustaja Pekkarinen täällä viittasi.
Eli ei ole tarkoitus saada sitä parempaa yhteistyötä vain
perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon välille,
vaan myöskin tuoda tähän kuvioon sosiaalihuollon
merkitys, joka on todella tärkeä silloin, kun
puhutaan ihmisten asioista. Ne eivät ole tällaisia
putkiasioita, vaan usein samalla ihmisellä on monenlaisia
ongelmia ja haasteita, joihin täytyy tarttua. Eli integraatio
näiden välillä on minusta aivan keskeinen
uudistuksen lähtökohta, ja pidän sitä henkilökohtaisesti
hyvin tärkeänä.
Mitä sitten tulee näihin erilaisiin tapoihin
edetä tässä asiassa, mielestäni
tämän uudistuksen keskeinen lähtökohta
on ollut se, että pystymme kokoamaan näitä voimia
sosiaali- ja terveydenhuollossa. Ja jos nyt katsotaan lausunnolla
olevaa mallia, niin se tulee vähentämään
järjestämisvastuullisten tahojen määrää merkittävällä tavalla,
mikä nimenomaan tuo sitä kokonaisvaltaista otetta,
joka tähän mennessä on jäänyt
mielestäni vähän vajavaiseksi tässä meidän
nykyrakenteessamme. (Mauri Pekkarinen: Ei ollut vastaus kysymykseen!)
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa näyttää olevan
paljon tätä perinteistä väärin
sammutettu -analyysia. Hallitusta syytettiin alkuvaalikaudesta
siitä, että hallitus piirtää karttoja
ja sanelee kunnille. Nyt hallitusta syytetään
siitä, että hallitus ei sanele karttoja, alueita,
kun hallitus nimenomaan kuuntelee kuntia. Sen takia on erittäin
tärkeää, että nyt maltetaan
odottaa nämä kuntien lausunnot.
Tässä on myös väärinymmärrystä liittyen
siihen, mitä nyt kunnilta kysytään. Kun
täällä jo kaivataan taas valmiita karttoja
ja hallitukselta vastauksia, niin varmuuden vuoksi kysyn: onhan nyt
kysymys tästä laista, kenellä on järjestämisvastuu — ja
tähän odotetaan kunnilta nyt kannanottoja — ja
vasta tämän lain hyväksymisen jälkeen
kunnilta pyydetään kannanottoja siihen, minkälaisia
alueita, sote-alueita, he haluavat muodostaa?
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Arvoisa puhemies! Juuri näin, niin kuin edustaja Backman
tässä toteaa. Kertaalleen sen taisin tässä jossakin
vastauksessa todetakin, että nyt siis päätetään
laista, joka määrittelee sitä, kenellä on järjestämisvastuu,
niitä kriteereitä sille järjestämisvastuun
antamiselle. Ja sen jälkeen tulee näiden alueiden
muodostamisen paikka, joka on oma prosessinsa, jossa jälleen
kerran tullaan, totta kai, kuulemaan kuntia, koska tämä on
merkittävä asia kunnille.
Vielä ehkä sanoisin erään
seikan. Tässä julkisessa keskustelussa tuntuu
menevän myös tämä järjestäminen,
järjestämisvastuu ja tuottaminen sekainen. Olen
huomannut nyt, että monet sekoittavat tämän
järjestämisvastuun siihen, että otettaisiin
joiltakin tahoilta oikeus pois palveluiden tuottamiseen. Näin
ei suinkaan ole, vaan nyt tarvitaan niitä vahvoja järjestäjiä,
jotka osaavat sitten myös hankkia palveluja sillä tavalla
kuin kansalaisten parhaaksi tulee tehdä.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Te olette hyvin härkäpäinen
hallitus. Sitä sopii olla päättäväinen,
mutta ei päätä sentään
seinään kannata hakata. Ei liene yllätys,
että tuon kuntien lausuntokierroksen tulos on tyrmäys
tälle vastuukuntamallille. Sen totesivat asiantuntijat
jo silloin, kun te noin vuosi sitten poliittisena ratkaisuna esititte
sen sote-uudistuksen eteenpäin viemisen vaihtoehdoksi.
Pääministeri, te totesitte itsekin tällä viikolla
julkisuudessa, että näin saattaa käydä,
että malli on ongelmallinen tai jopa mahdoton.
Arvoisa pääministeri: Mitä ajattelette
tämän uudistuksen aikataulusta? Me olemme keskustassa
tukeneet sitä, että sosiaali- ja terveyspalveluja
pitää saada uudistettua ja lääkärien
jonot lyhenemään. Oletteko vakuuttuneita siitä,
että jos päädyttekin tuohon Vapaavuoren
malliin, joka julkisuudessa on ollut jo esillä, niin teillä todella riittää tämän
hallituksen puitteissa aika viedä tuo uudistus läpi
niin, että joku todella ne poliittiset päätökset
kirjoittaa vielä laiksi asti (Puhemies koputtaa) ja että kuntia
taas kuultaisiin siinäkin vaiheessa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Täällä aika monet
kritisoivat sitä, että sote-uudistusta ei ole
tehty. Sitten kun hallitus pyrkii siihen, että se tehdään,
sitten kritisoidaan siitä, että se tehdään.
Olennaista on se, että me kaikki olemme samaa mieltä siitä,
että oli se hallintomalli tai järjestely mikä hyvänsä,
se johtaa siihen, että rahat riittävät
terveydenhuoltoon, että päästään
pois siitä nykyisestä ja jo vuosikausia vallalla
olleesta trendistä, jossa pelkästään
erikoissairaanhoito syö kuntien, veronmaksajien rahaa enenevässä määrin
ja sitten siihen muuhun terveydenhuoltoon ei varoja riitä.
Tämähän on ollut meillä vitsauksena
jo vuosikausia. Nyt tähän vain pitää etsiä niitä ratkaisuja.
Nämä eivät ole helppoja, mutta ei ne
tekemättäkään parane.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus lähti tosiaan tähän
sote-uudistukseen perusterveydenhuoltokylki edellä, mutta
kyllä näistä viime aikojen puheista,
muun muassa ministeri Vapaavuoren osalta, on tullut ihan toisenlaisiin
johtopäätöksiin, että sitä erikoissairaanhoitoa
on lähdetty korostamaan. Hallitus myös linjasi,
että kuntauudistus ja sote-uudistus kulkevat käsi
kädessä. Nyt tullaakin siihen kysymykseen, että mikäli,
niin kuin mahdollista ilmeisesti on, te muutatte tätä sote-uudistuksen
keskeistä sisältöä, pannaanko
silloin myös kuntauudistus hyllylle. Se tieto pitää nyt
saada nopeasti sinne kuntiin, koska jo tällä hetkellä teidän
puitelain seurauksena siellä rakennetaan kuntaliitoksia.
Kunnat ovat olleet aika kuuliaisia tämän valmistelun
suhteen.
Se on nyt hienoa, että hallitus niin kuin myöntää,
että näillä oikeusoppineitten kannoilla,
sosiaali- ja terveydenhuollon asiantuntijoiden kannoilla ja nyt
sitten myös kuntien lausunnoilla ilmeisesti alkaa olla
vaikutusta. Mutta aivan niin kuin edustaja Saarikko sanoi, kyllä aika
on loppumassa teiltä kesken, (Puhemies koputtaa) jos te
meinaatte vaihtaa mallia. Kysyn: (Puhemies: Aika on todellakin loppunut!)
mikä on nyt hallituksen viesti kuntiin?
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Viime kesänä tuli voimaan
kuntarakennelaki, joka velvoittaa käytännössä kaikki
Suomen kunnat tekemään kuntaliitosselvityksen,
ja sen aikatauluksihan tuossa laissa on määritelty
se, että vähintään 6 kuukautta
sen jälkeen, kun tuo sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämislaki
on täällä eduskunnassa hyväksytty,
kunnilla on aikaa tehdä ne lopulliset ratkaisunsa.
Tällä hetkellä todellakin noin 150
kuntaa on jo tekemässä omaa kuntaliitosselvitystään,
mutta ne ovat ajoittaneet päätöksenteon
tuonne syyspuolelle, jolloin on jo tiedossa se, minkä muotoinen
tuo sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädäntö on,
koska sillä on monelle kunnalle ilman muuta iso merkitys.
Hallituksen tavoitteena on se, että sekä sosiaali-
ja terveydenhuollon uudistus että kuntarakenteen uudistus
tukevat toinen toisiaan mahdollisimman hyvin, siten että kaikkialle
Suomeen saataisiin muodostettua niin elinvoimaiset ja vahvat kunnat,
että ne pystyisivät järjestämään
asukkaidensa palvelut myös tulevaisuudessa.
Tapani Tölli /kesk:
Arvoisa puhemies! Perussyy siihen, että tämä sote-uudistus
on suossa, on juuri se, että tämä valjastettiin
toiseen tarkoitukseen eli valjastettiin keskeisiltä osin
kuntarakenteen muutokseen. Ei lainsäädännössä näin voi
tehdä Suomessa. Silloin mennään metsään.
Arvoisa puhemies! Kysyn pääministeriltä: Toissa
iltana totesitte uutisten yhteydessä, että sotessa
on suuria perustuslaillisia ongelmia ja tämä on
osin susi. Tämä tilanne oli täysin tiedossa
jo viime keväänä. Se oli yleisessä tiedossa, asiantuntijoiden
tiedossa ja kuntien tiedossa. Miksi te lähetitte kuntiin
lausunnolle sellaisen esityksen, josta jo siinä vaiheessa
tiesitte, että tämä ei tule näin
toteutumaan? Se on kuntien kiusaamista ja harhauttamista. Yksityiskohtainen lausunto
pyydetään, ja sitten on tilanne tämä.
Miten te vastaatte tähän?
Pääministeri Jyrki Katainen
Ei tässä ketään kiusata,
vaan yritetään muuttaa nykyistä epäkelpoa,
vuosikausia vialla ollutta terveyden ja sosiaalipalvelujen hallintoa.
Ne ihmiset, jotka tekevät työtä Suomen
kuntalaisille, tekevät arvokasta työtä,
he ovat huippuunsa koulutettuja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisia,
mutta se tapa, jolla me teetätämme heillä työtä,
ei enää toimi, ja sen takia tätä rakennetta
pitää uudistaa.
On mahdollista, että joku kohta esityksestä vaatii
uudistamista tai vaatii perustuslaillista harkintaa. Viimeksi, kun
täällä oli välikysymys, taidettiin
aika laajasti yhdessä todeta, että kaikkein suurin
kysymys on äänileikkurikysymys. Aika moni opposition
edustaja oli samaa mieltä. Jos se asia ratkeaa, niin aika
moni muukin asia ratkeaa. Mutta nyt me olemme saaneet, tai itse
asiassa puoleen yöhön saakka on tämä lausuntoaika — se
ei ollutkaan kello 16:een — saamme sitten muutoinkin kuntien
arvion, ja katsotaan, mitä tästä saadaan
aikaan. Päätöksiä pitää joka
tapauksessa saada aikaiseksi.