3) Hallituksen esitys laeiksi viestintämarkkinalain
sekä radiotaajuuksista ja telelaitteista annetun lain muuttamisesta
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sen verran, mitä olen seurannut meidän
kansanedustajien kansan puolta pitämistä näissä asioissa, niin
jatkuvasti on luistettu ja lipsuttu siinä, kun annettiin
kaupallisille televisioyhtiöille ja -firmoille
kaikki ne oikeudet, mitä on annettu. Niissä velvoitettiin
tiettyjä asioita uusintojen suhteen, tiettyjen urheilulähetysten
suhteen, mutta koko ajan on mennyt pahemmaksi. MTV3 esimerkiksi
jatkuvasti vähentää sitä tarjontaa,
mitä Ylen maksuilla saa, omilta kanaviltaan, koko ajan
supistaa ja supistaa, joten sanoisin "hyi" eräille tässä,
varsinkin keskustan edustajille, joitten luulisi ymmärtävän,
näitten nuorempien toimittajien, jotka kohta puhuvatkin
tässä asiassa. Eli koko ajan siitä, mitä tässä luvattiin,
että myös kansa saa maksamalla Ylen maksut laadukasta tarjontaa
urheilun suhteen ja myös sarjafilmien suhteen, että ne
eivät ole koko ajan sarjafilmien uusintoja ja uusintoja
ja uusintoja — vähän kuin kävisi
Anttilasta itse ostamassa halvalla dvd:n ja katselisi sitä — on
koko ajan lipsuttu. Peräänkuuluttaisinkin nyt,
kun tässä kohta tästä puhutaan,
minkä takia tässä on annettu näin
paljon periksi kaupallisille ja maksullisille kanaville.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtanen puuttui sinänsä tärkeään
ongelmaan, mutta se ei liity tähän lakiin välittömästi.
Tässä on kysymys nimenomaan siitä,
miten kaikille tarjottaisiin kohtuuhintainen internetyhteys ja sen
nopeus voitaisiin nostaa 1 megabittiin sekunnissa liikenne- ja viestintäministeriön
asetuksella. Sen toki myönnän, että juuri
tässäkään asiassa markkinat
eivät tätä hoida pelkästään vaan
myös hallituksen on täytynyt ryhtyä tässä toimenpiteisiin.
Nythän on myös sellainen ohjelma, että vuoteen
2015 mennessä joka kotiin pyritään turvaamaan
riittävät laajakaistayhteydet ja internetyhteydet.
Tässä on myös sellaisia tavoitteita,
että on yleispalveluvelvoitetta, ja alueellinen tasa-arvo
on tässä erityisesti tietysti tärkeä. Tavallaan
tämä on myös kääntöpuoli
sille, jos me teemme vihreää uudistusta autojen
ja liikenteen suhteen: ihmiset pystyisivät toimimaan kotoa
käsin enemmän, eikä tarvitsisi niin paljon
sitten liikkua tien päällä ja käydä kaukana
hoitamassa asioita, vaan voisi hoitaa niitä aika paljon
laajakaistan kautta.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Virtaselle sanoisin Yleisradion isommasta
roolista Suomessa sen, että ei kaupallinen mediatoiminta
tule koskaan palvelemaan kattavasti. Ne palvelut, joihin ihmisillä on
tarvetta eri elämänaloilla, ja varsinkin alueellinen
palvelu ovat jääneet kokonaan Yleisradion varaan,
alueradiot, alue-tv:t. Jos Yleisradio ei saa riittävää rahoitusta
jatkossa, niin sieltä se sitten pois otetaan. Kritiikkiä pitää olla,
ja se on suotavaa myös Yleisradion suuntaan. Mutta se perustilanne
olisi kyllä perussuomalaisissakin hyvä huomata,
että ei täällä tähän
kansainväliseen vyörytykseen mediapuolella ole
muuta todellista vastinetta, vas-tauksen antajaa, suomalaisen kulttuurin
ja tiedon tarpeen osalta kuin Yleisradio. Koettaisitte tämän
opiskella.
Puhemies:
Kuten ed. Alatalo huomautti, tässä olisi tietysti
hyvä nyt keskustella lakiehdotuksen sisällöstä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tässä käsiteltävänä olevassa
asiassa on kyse siitä, että nykyaikaiset internetyhteydet
ja televiestintäyhteydet ovat kansalaisten tavoitettavissa. Aikanaan
puhelinyhteys perustui langalliseen verkkoon, ja nyt viime aikoina
on lankapuhelinverkkoja katkaistu ja -verkkoja myös
purettu. Pidän tätä kehitystä hyvin
takaperoisena. Oman syntymäkotinikin lankapuhelinyhteys
katkaistiin TeliaSoneran toimesta, koska katsotaan, että maaseudulla
ei kannata pitää puhelinlankoja käytössä.
Näen, että lankaverkko on kuitenkin perusasia
silloin, jos halutaan turvata toimivat internet-, laajakaistayhteydet.
Tämän vuoksi toivonkin, että käsiteltävänä olevaan
asiaan liittyen selvitettäisiin sitä mahdollisuutta,
että jos yksi operaattori haluaa lopettaa palvelujen tarjonnan
sillä verkolla, joka on rakennettu, niin tehtäisiin
mahdolliseksi — aivan kuten kotitalouksilla on mahdollisuus
hankkia sähkö valitsemastaan sähköyhtiöstä — hankkia
myöskin teleliikennepalvelut muilta operaattoreilta kuin
siltä, joka niitä nykyisin operoi. Toivon, että tätä kysymystä pohdittaisiin
vakavasti, sillä Suomessa ollaan ajamassa alas toimintakuntoista
teleliikenneinfraa lankapuhelimien osalta. Sanotaan, että langattomat
yhteydet korvaavat ne. Tästä on hyvin paljon kiistanalaista
käsitystä itse palvelujen käyttäjillä, muun
muassa Kuhmoisten kunnassa, Jämsän kaupungissa,
Multialla jne.
On myös kysymys siitä, että jos joku
haluaa, että sitä palvelumuotoa, mikä lankaverkolla
on, käytetään, niin tähänkin
pitää olla mahdollisuus. Tiedän, että nyt
on suljettu lankapuhelinyhteyksiä, jotka ovat olleet toimivia,
muutama vuosi sitten maakaapeloituja. Tiedän, että näitten
järjestelmien rakentamiseen on käytetty myös
yhteiskunnan tukivaroja — muun muassa Keski-Suomesta mainitsen
Kuhmoisten, Multian, Petäjäveden kunnat, ja on
eräitä muitakin — ja sitten nämä järjestelmät
uhataan jättää käyttämättä.
Pidän tätä hukkainvestointina.
Samoin katson, että vaikka on toimivat langattomat
yhteydet, niin se on myös vaihtoehto häi-riötilanteissa,
jos on langallinen yhteys, ja päinvastoin.
Toivon, että valiokuntakäsittelyssä löydetään myös
tämä vaihtoehto, että on myös
kilpailutus teleliikenteen markkinoille langallisessa viestintäverkossa.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Tässä on tulossa ilmeisesti
vilkaskin keskustelu tästä "laajakaista yleispalveluksi" -periaatteesta,
joka tässä nyt hyväksytään,
mikä on erinomainen asia.
Mutta haluaisin nyt tässä keskustelun aluksi muistuttaa
ed. Oinosen puheenvuoron jälkeen siitä, että edellinen
eduskunta muutti viestintämarkkinalakia siltä osin,
että kun puhelinpalvelu on yleispalvelua, niin nykyinen
voimassa oleva lainsäädäntö lähtee
siitä, että palvelun on oltava saatavissa, mutta
laki ei ota kantaa teknologiaan. Eli lähtökohtaisesti
teleoperaattori, joka yleispalveluvelvoitteella puhelinpalvelua
tarjoaa, voi tarjota sen myös langattomasti, se on täysin
lain mukaista. Olemme ministeriössä kiinnittäneet
tähän asiaan huomiota, että silloin kun
siirrytään kiinteästä puhelinpalvelusta
puhtaasti langattomaan palveluun, luotettavuuden ja palvelun tason
täytyy olla vähintään yhtä hyviä kuin
kiinteässä puhelinyhteydessä. Olemme
myös lähteneet siitä, että oikeuden
menetyksiä ei tule sallia myöskään
internetyhteyden tai laajakaistayhteyden puolella. Eli silloin kun
tällainen kiinteä puhelinyhteys puretaan, silloin
täytyy olla tarjolla saman yhteysnopeuden omaava langaton
vaihtoehto. Nämä ongelmakysymykset ovat lähinnä koskeneet
TeliaSoneran tarjoamia palveluja, ja olemme muuttamassa TeliaSoneran
toimilupaa muun muassa siltä osin, että tämän
langattoman palvelun täytyy olla sitten yhtä laadukasta
kuin on kiinteä yhteys.
Lähtökohta on, että laki sallii myös
langattoman puhelinpalvelun, mutta olemme hyvin tiukan kannan ministeriössä ottaneet
siihen, että huolimatta siitä, että tämä laajakaista
ei vielä ole yleispalvelua, siinä yhteydessä,
kun tätä kiinteää verkkoa puretaan,
laajakaistasta tulee yleispalvelu niille asiakkaille, joille ei
kiinteää puhelinyhteyttä ole tarjottavissa.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Arvoisa ministeri, juuri tämä,
mitä lopuksi sanoitte, on tämän lain
ydin, ja on erittäin kannatettava asia, että laajakaistasta
tulee nyt vihdoinkin yleispalvelun velvoitteen piiriin kuuluva palvelumuoto.
Toinen, mikä on tärkeä lähtökohta,
on tämä teknologianeutraalisuus. On aivan selvää,
että teknologia tuottaa aikanaan myöskin toimivan langattoman
laajakaistan. Sen edistämiseksi pitää tietysti
Suomessa tehdä kaikki voitava, koska tietoyhteiskuntapalvelujen
saatavuus täytyy turvata myöskin sillä.
Mutta tämän lain ehkä se pahin heikkous
on siinä, että kyllä tämä 1
megabitti on kovin vaatimaton taso, se on kovin vaatimaton nopeus
eikä millään tavalla vastaa niitä todellisia
tarpeita, mitä esimerkiksi maakunnissa ja maaseudullakin
siellä olevien yritysten elinkeinojen, vaikkapa maa- ja
metsätalouden piirissä toimivien elinkeinojen,
piirissä on. Sen takia tämä toinen vaihe,
tämän 100 megabitin saavuttaminen, on se, jonka
saavuttamista pitää vaan nopeuttaa. Vuosi 2015
on kaukana, mutta tämän eteen pitää tehdä voitavamme,
ja onhan tässä EU:n elvytyspaketissakin nyt rahoja
sitten saatavissa maaseudun laajakaistan rakentamiseen. Tällä on
ilman muuta suuri merkitys siinä, millä tavoin
tietoyhteiskuntapalveluja tullaan käyttämään,
miten niitä tuotetaan ja miten Suomi sitten kokonaisuudessaan etenee
tietoyhteiskuntamaana.
Puhemies! Lopuksi totean vaan sen, että nyt voisi olla
aika myöskin valtioneuvoston piirissään
harkita sitä kysymystä, tulisiko valtion merkittävästi
lisätä valtio-omistusta myöskin sen kaltaisissa
teleyhtiöissä, joilla on runkoverkkoja. Tämä on
aikaisemminkin keskusteltu keskustelunaihe, ja on nähtävissä,
että tämä on strateginen osa-alue, mutta
tähän liittyy sitten myöskin kenties
parempi kehittämisen mahdollisuus, jos valtiolla olisi
siinä merkittävämpi rooli myöskin omistajana.
Sen kautta voitaisiin parempaa oh-jausta saada myöskin
tähän aikataulutukseen, millä tavalla
kiinteitä verkkoja tällä hetkellä puretaan
ja millä tavalla sitten laajakaistaan laajasti ja nopeasti
siirrytään.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aika lailla samaan aiheeseen kuin ed. Laukkanen
tässä halusin kiinnittää huomiota,
että 1 megabitti on kyllä varsinkin yritystoiminnalle
liian vähäinen nopeus. Siinä mielessä meidän
täytyy nopeasti ponnistella kohti tuota 100:aa megabittiä.
Tämähän on aluekehityksen kannalta aivan
keskeinen asia, että pystytään liikkumaan
nopeasti. Siksi itsekin haluan painottaa sitä, että tässä olisi
tärkeää edetä nopeammin kuin
vuoteen 2015 mennessä. Oikeastaan haluaisinkin ministeriltä kysyä,
onko tässä realistista liikkua nopeammin, että oltaisiin
esimerkiksi vuonna 2012 jo pitkällä tässä hankkeessa.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Todellakin tässä hallituksen
esityksessä lähdetään siitä,
että kun laajakaistasta tulee yleispalvelu, niin lähdemme
tällä 1 megabitin nopeudella, ja se johtuu ihan
puhtaasti siitä, että vuoden 2009 loppuun mennessä Digitan
450-verkko kattaa 99,9-prosenttisesti tämän valtakunnan
ja näin ollen meillä on yksi langaton verkko,
joka kykenee tarjoamaan sen 1 megabitin nopeuden. Olemme antamassa
lisää taajuuksia Digitalle, jotta vuoden 2010
loppuun mennessä erityisesti haja-asutusalueilla tämä 1
megan nopeus kyettäisiin nostamaan 2 megaan. Tässä on
erittäin tärkeää huomata, että laki
lähtee keskimääräisestä nopeudesta
eli sallitaan noin 25 prosentin vaihtelu tämän
1 megabitin ympärillä, kun tällä hetkellä on
ollut olemassa ongelmia kuluttajan näkökulmasta
siinä, että on luvattu 1:tä megabittiä ja
todellinen nopeus on ollut sitten 256 tai huomattavasti alhaisempi
kuin se 1 megabitti. Tässä laissa lähdetään
siitä, että kun puhutaan 1 megabitin yleispalvelusta,
niin silloin se vaihteluväli ei kuitenkaan saa olla kovin
suuri, se on keskimääräinen nopeus.
Todellakin vuoden 2010 loppuun mennessä tämä 1
megabitti nousee sitten 2:een. Sitä en tiedä,
nouseeko sitten vielä julkisen palvelun yleispalveluvaatimus
2 megabittiin. Lähtökohta on ollut ministeriössä se,
että se seuraisi keskimääräistä käytössä olevaa
nopeutta, ja tällä hetkellä yli 50 prosenttia
suomalaisista laajakaistoista on kuitenkin 1 megabitin nopeudella.
Mutta siinä edustajat Laukkanen ja Kaikkonen ovat aivan
oikeassa, että nopeustarve kasvaa koko ajan. Kun sähköinen
asiointi lisääntyy, tarvitaan luotettavia symmetrisiä yhteyksiä,
jotka pohjaavat hyvin useasti sitten kiinteisiin kuituihin. Näin
ollen teemme kaikkemme sen eteen, että tämä tavoite 2015
toteutuisi todellakin viimeistään siihen mennessä.
Olen tänään viimeksi keskustellut
Ficomin edustajan kanssa siitä, millä vauhdilla
näitä verkkoja on mahdollisuus sitten saada aikaiseksi.
Valitettavasti tosiasia on se, että vuosi 2009 on varattu
selvitysten tekemisiin siitä, missä näitä pullonkauloja
on, missä tarvitaan yhteiskunnallista tukea. Omasta puolestamme
olemme todella iloisia, jos teleoperaattorit sitten jo vuonna 2009
saavat liikkeelle näitä hankkeita ja alueilta
tulee hakemuksia. Lisäbudjetin yhteydessä tämän
vuoden budjettiin jo varaudutaan resursseilla ja hallituksen kehyskokouksessa
sovittiin myös siitä, että etupainotteisesti
tätä 66:ta miljoonaa on mahdollisuus valtiovallan
sitten jakaa, jos etenkin nämä EU:n elvytyspaketin
tulevat kymmenet miljoonat sitten todellakin painottuvat vuosille
2009 ja 2010. Kysymys on nyt tällä hetkellä siitä,
millä vauhdilla nämä selvitykset maakunnissa
valmistuvat ja nämä varsinaiset hankkeet ja esitykset
tulevat valtioneuvostolle, jotta sitä yhteiskunnan rahaa
voidaan sitten jakaa. Olemme erittäin tyytyväisiä,
jos vuonna 2012 meillä olisi 100 megaa kaikilla saatavilla.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On erittäin tärkeätä,
että viestintämarkkinalakia muutetaan ja todella
luodaan edellytykset sille, että nopeat laajakaistat ulotetaan
koko maahan. Tästä lämmin kiitos ministerille
ja myös hyvistä vastauksista, siitä että tämä asia
on otettu todella vakavasti!
Toinen asia, jonka haluan nostaa esille, on todella tämä hallituksen
strategia, joka hyväksyttiin joulukuussa 2008. 100 megan
yhteys alkaa tänä päivänä olla
esimerkiksi yritystoiminnalle aivan välttämättömyys.
Pitää muistaa, että jos haluamme tähän
maahan luoda uusia työpaikkoja esimerkiksi bioenergia-alalle,
mikä on tänä päivänä ihan
välttämätöntä ilmastopoliittistenkin
tavoitteiden takia, niin meidän on välttämätöntä luoda
nopeat laajakaistayhteydet, koska se yritystoiminta sinällään
vaatii jo erittäin korkeatasoista teknologiaa, esimerkiksi
huoltotoimenpiteet edellyttävät aina laajakaistayhteyttä.
Samoin nykyaikainen maatalous vaatii sen laajakaistan ihan itsestäänselvästi.
On erittäin arvokasta, että pidetään
huoli siitä, että laadittava uusi 100 megan verkko
on sitten vapaa kilpailtavaksi, etteivät sinne pääse
nämä suuryritykset määräämään
omalla liikestrategiallaan sitä, mitä tietoa sieltä saa
ja ketkä siellä hallinnoivat sitä verkkoa,
että se on vapaa. On tärkeää,
että sinne voi tulla muitakin toimijoita, ettei käy
niin, että taas nämä suuret toimijat
pystyvät estämään pienten toimijoiden
mukaantulon.
Maaseutualueella ei nyt kerta kaikkiaan ole toimivia yhteyksiä millään.
On syytä muistaa, että laajakaistaverkon kehittäminen
pitää aloittaa juuri sieltä, missä ne
heikot alueet ovat. Kaupunkialueellahan nämä nopeat
laajakaistayhteydet toimivat erittäin hyvin langattominakin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi tästä 450-verkosta,
mistä ministeri mainitsi: Valitettavastihan ei ole näin,
että se toimisi jo nyt kunnolla, tai vuoden 2009 loppuunkaan
mennessä, koska siellähän ratkaisee se,
miten paljon vapaata yhteyttä on käytettävissä.
Siinä on tietty määrä sitä kaistaa
käytettävissä, ja jos se on varattu,
niin se on aivan onneton, se yhteys. Elikkä se on valitettavasti
näin, että vaikka ajatus on kaunis, sen toimivuus
on jotain ihan muuta.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Itä-Suomesta olemme saaneet varmasti
kaikki itäsuomalaiset kansanedustajat paljon viestejä tästä,
että nimenomaan, niin kuin ed. Hoskonen sanoi, maaseutualueella
tällä hetkellä yhteydet eivät
toimi. Siinä suhteessa viestit, mitä on kerrottu,
ovat kertoneet siitä, että laajakaistapalvelujen
tarjonta ei ole toiminut markkinalähtöisesti ja markkinoiden
toiminta ei ole taannut riittäviä viestintäpalvelujen
edellytyksiä harvaanasutuilla alueilla. Siksi toivoisin,
että nyt kun elvytyksestä puhutaan, ministeri,
jos on mahdollista, kiirehtisi maakunnista näitä selvityksiä,
että saataisiin tätä asiaa joudutettua
ja mahdollisesti jo hankkeita liikkeelle tämän
vuoden aikana. On hyvä, että on vuosi 2015 perälautana
olemassa. Mutta nyt lienee niin, että olisi edullista rakentaa ja
olisi järkevä ajankohta myöskin näille
investoinneille.
Minusta on hyvää se, että on minimi,
vähintään tuo 1 megabitti tässä,
se on hyvä lähtökohta. Mutta niin kuin
tässä muutamissa puheenvuoroissa on todettu, on
perusteltua se, että pyritään jo lähtökohtaisesti
suurempiin, parempiin, no-peuksiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella tämän 100 megabitin
tehon pitäisi olla se tavoite. Tämä yleispalveluvelvoite
on hyvin tärkeä asia, se koskee nimenomaan laajakaistayh-teyksiä.
Mutta positiivinen hallituksen esitys tämä toki
on.
Valiokunta on kiinnittänyt huomiota myös sähköisten
palvelujen turvamekanismeihin ja myöskin varajärjestelmien
tarpeellisuuteen, ja näihin varmasti myös ministeri
omassa toiminnassaan kiinnittää huomiota.
Tässä tietysti hallitukselle voi todeta, että hyvää työtä — nopeampi
aikataulu vain tässä 100 megabitin saavuttamisessa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkan vielä puheenvuoroa. Paitsi
se, että tosiaankin nyt kaapeleita otettiin pois haja-asutusalueilla,
totta kai myös tämä kasvava liikenne
aiheuttaa kovan haasteen, kun olemassa olevat televäylät
jaetaan käyttäjien kesken ja internet- ja puhelinliikenne
kasvaa koko ajan ympäri maan.
Langattomuus on ollut ongelma myös Pirkanmaalla. Meille
on tullut valituksia, että eivät ole täysin
toimineet nämä yhteydet. Näissä täytyy olla
tarkkana, ja on hyvä, että ministerillä on
tästä tiukka ote, että nimenomaan annetaan
palautetta sinne välityspäähän,
että se toimii.
Tämä tavoite tosiaankin, 100 megabitin laajakaistayhteys
2015, on hieno, mutta varmasti monet yrittäjät
kysyvät, miten se on vasta silloin, nythän sitä tarvittaisiin.
Todella, jospa vaikka EU-rahaa saataisiin ja valtio voisi tulla
jo nyt mukaan. Minusta tämä noudattaa hyvin pitkälle sitä pääministerinkin
linjausta tästä kolmannesta linjasta, että valtio
ottaa infrassa, niin liikenneinfrassa kuin tietoliikenneinfrassa,
isomman roolin. Voisi olla hyvä olla strategisesti myös omistajana
näissä teleyhtiöissä.
Eero Lehti /kok:
Arvoisa herra puhemies! Se, että maahan saadaan yleispalveluun
pohjautuva uusi jakelujärjestelmä, langaton verkko, mahdollistaisi
myös postipalveludirektiivillä nyt rajatun toiminnan
uudelleenarvioinnin. Ensimmäisen luokan kirjeistä suuri
osa varmaan jatkossa siirtyy laajakaistalla asiakkaalle välitettäväksi,
ja tässä suhteessa Euroopan unionin postipalveludirektiivi
tavallaan vanhenee nopeasti. Suomen kannattaisi ottaa aloitteellisuutta
tässä asiassa ja pyrkiä vaikuttamaan
siten, että postipalveludirektiiviä muutettaisiin.
Suomen olosuhteissa se tarkoittaisi sitä, että yhdellä jakeluverkolla
voitaisiin hoitaa sekä varhaiskanto että varsinainen postinkulku.
Kansallisesti olisi myös ehkä välillisesti
hyötyä siitä, että verkkoliiketoimintaan tarvittavien
laitteiden ohjelmisto ja markkinat avautuisivat jälleen
kerran toiselle tasolle, ja Suomella olisi tässä merkittäviä mahdollisuuksia.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä esitys
todellakin tarjoaa myönteisiä mahdollisuuksia
alueellisen tasa-arvon edistämiseen ja myös tärkeiden
peruspalveluiden kehittämiseen. Esimerkiksi terveydenhuollossa
olisi paljon mahdollisuuksia lisätä sähköisiä palveluja
ja sähköistä yhteydenpitoa. Ja varsinkin
silloin, kun on kysymys kansalaisten tärkeistä peruspalveluista,
on kyllä tärkeää, että alueellisesti
kaikki kansalaiset ovat tasavertaisessa asemassa. Yhdyn myös
niiden edustajien näkemykseen, jotka ovat toivoneet tämän
kehityksen kiirehtimistä.
Puhemies:
Jos tässä käytetään
lyhyitä puheenvuoroja, tätä asiaa ei
tarvitsisi keskeyttää tänään vaan
saamme sen ehkä käsiteltyä.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että yhteiskunnan
täytyy toimia tehokkaasti ja pitää ottaa
myöskin kustannustehokkuus huomioon. Kysyntä on
aivan keskeinen tekijä: jos on kysyntää,
niin syntyy myöskin tarjontaa. Mutta kyllä olen
vähän huolissani siitä, että jos
rakennetaan kauheasti infraa, jolla on hyvin vähän
käyttöä, niin kaikki joutuvat sen kuitenkin viime
kädessä maksamaan, ja se merkitsee sitä, että kun
infran kustannukset nousevat, niin silloin sen koko valtakunnallinen
käyttö vähenee. Eli tässä suhteessa
kyllä myöskin kysyntä täytyy ottaa
huomioon.
Kari Kärkkäinen /kd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Sasille: Vaikka tilaajien
enemmistön käytössä on jo nyt,
voi sanoa, ehdotetun yhteysnopeuden tasoinen internetyhteys, niin sitä ei
ole kuitenkaan edelleenkään saatavilla tasapuolisesti
kaikkialla Suomessa. Tässä näkisin, että alueellinen
tasa-arvo ja tietoyhteiskuntakehitys, jota me kiritämme
kaikkialla maassa, tulee mielestäni ottaa huomioon.
Minusta tuo ed. Lehden puheenvuoro on selvittämisen
arvoinen. Minusta siinä oli hyviä perusteita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti ed. Sasille kommentti: Kuitenkin on
vähän sillä tavalla, että esimerkiksi
maataloudessa ja karjataloudessa tarvitaan modernissa taloudessa
näitä nopeita laajakaistayhteyksiä. Elikkä toisin
sanoen siis se verkko joka tapauksessa joudutaan rakentamaan, ja
se neljäsataaviisikymppinen ei nyt täytä niitä vaatimuksia.
Minäkin olen vaivannut ministeriä kirjallisella
kysymyksellä olosuhteiden pakosta tässä asiassa. Elikkä siis
me yhteisesti maksamme, kun kehitys vaatii jotakin tiettyä tasoa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi kiinnitti huomiota ihan hyvään
asiaan. Ruotsissahan lähdettiin siitä, että rakennettiin verkko
ensin, ja sitten palveluja ei tullutkaan. Tämäkin
on hyvä näkökohta, mutta minä korostaisin
edelleen sitä, että maaseudulla varsinkin kyllä käyttäjiä olisi
mutta kapasiteetti ei riitä. Eli tässä mielessä meidän
täytyy koettaa taata alueellisesti kattava internetverkko.
Puhemies:
Jos minuutin vastauspuheenvuoro riittää ministerille,
käytetään se. Muussa tapauksessa asian
käsittely keskeytetään.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Minuutti riittää.
Ihan lyhyesti tässä: Juuri nyt, kun tästä tulee julkinen
palvelu, sen täytyy olla hyvää, sen täytyy
olla kohtuuhintaista, sen täytyy olla luotettavaa, mutta
kun tämä laki astuu voimaan vasta 2010, niin sitä ennen
emme voi vaatia näitä ominaisuuksia. Mutta aivan
varmasti 2010 langaton laajakaista, Digitan 450-verkko, silloin
kun se yleispalveluna tarjotaan, tulee täyttämään
nämä kriteerit, ja näin ollen kaiken
palveluntarjonnan taso ja laatu paranee, erityisesti haja-asutusalueilla.
Tämä kansallinen laajakaistastrategia lähtee
siitä, että yksi kolmasosa valtiolta, yksi kolmasosa
teleoperaattoreilta ja yksi kolmasosa kunnilta plus EU-rahasta,
ja näin ollen tässä viimeisessä 5
prosentissa tullaan vahvasti julkisella panostuksella huolehtimaan
siitä, että kaikilla olisi mahdollisimman hyvät
ja nopeat yhteydet saatavilla.
Yleiskeskustelu päättyi.