Mikko Kuoppa /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Täällä on useammankin
lakialoitteen yhteydessä keskusteltu verotuksesta. Veroratkaisu,
jonka hallitus eduskunnalle esitti ja jonka myöskin valtiovarainvaliokunta
on käsitellyt ja tehnyt myöskin mietinnön,
joka on tänne saliin jaettu, kohdistuu ja antaa eniten
kaikista suurituloisimmille palkansaajille. Vaikka tulot olisivat
500 000 euroa vuodessa, niin veronalennusprosentti on saman
suuruinen, ja on selvä, että nämä suurituloiset
hyötyvät tästä veroratkaisusta kaikista
eniten. Näin ollen tämä on suurituloisia, hyvätuloisia
suosiva veroratkaisu.
Tässä hallituksen esityksessä on
selvästi syrjivä elementti. Nimittäin
hallitus esittää, että niiden eläkeläisten,
joitten tulot ovat niin hyvät, että eläkkeistä maksetaan
valtionveroa, verohelpotus tehtäisiin vasta lopullisen
verotuksen yhteydessä eikä nyt heinäkuun
alussa, kuten palkansaajille. Tätä perustellaan
sillä, että tämä on teknisesti vaikea
toteuttaa. Yleensä tässä talossa perustellaan
monia muitakin asioita, jotka ovat poliittisesti hankalia, niin,
että ne on teknisesti vaikea toteuttaa. Kuitenkin, jos
eduskunta on halunnut, ne on pystytty teknisesti toteuttamaan. Kysymys on
yleensä poliittisesta tahdosta.
Vaikka tässä ovat kyseessä niin sanotusti
parempituloiset eläkeläiset, siitä huolimatta
en voi pitää oikeana sitä, että sillä perusteella,
että ihminen saa eläketuloa verrattuna palkkatuloon,
häntä täytyy kohdella eri tavalla kuin
palkkatulon saajaa, kun muistetaan myöskin se, että työeläkkeethän
ovat myöhennettyä palkanmaksua.
Näin ollen olen tehnyt lakialoitteen siitä,
että Verohallitus antaisi ohjeet hallituksen esitykseen
nähden, että tämä veronalennus
toteutettaisiin myöskin eläkeläisille
heinäkuun alusta alkaen samalla tavalla kuin palkansaajille.
Se on varmasti mahdollista. Koska työnantajat pystyvät tämän
alennuksen tekemään, tuntuu aivan uskomattomalta,
että suomalaiset suuret eläkevakuutusyhtiöt
eivät tätä alennusta pystyisi laskemaan ja
antamaan. Joka tapauksessahan verotuksessa on aina muutoksia ja
niitä joudutaan lopullisessa verotuksessa korjaamaan. Mutta
mielestäni tämä on periaatteellisesti
iso asia.
Kuten jo totesin, valtiovarainvaliokunta on käsitellyt
tämän verolain ja antanut mietinnön tänne
eduskuntaan. Se on tuossa pöydällä, ja
vasemmistoliitto on jättänyt mietintöön
vastalauseen, jossa myöskin tämä eläkeläisten
veronalennus on mukana niin, että se toteutettaisiin 1.
heinäkuuta kuten palkansaajillekin.
Muuten tähän veronalennuslakiin, tuloveroasteikkolain
muutokseen, on syytä todeta se, että tämähän
ei anna kaikista pienituloisimmille ihmisille minkäänlaisia
veronalennuksia. Työttömät, sairauspäivärahan
saajat, äitiyspäivärahan saajat ja pieniä eläkkeitä saavat
ihmiset jäävät kokonaan ilman veronalennuksia.
Kun tätä veronalennusta perustellaan sillä,
että tällä lisätään kansalaisten
ostovoimaa ja kulutuskykyä, niin voi vain kysyä,
eivätkö nämä pienituloiset ihmiset
kaikista eniten tarvitsisi tätä ostovoiman lisäystä ja
eivätkö heille tulevat tulonlisäykset
parantaisi kaikista eniten kulutuskykyä ja lisäisi
kulutusta ja sitä kautta myöskin työllisyyttä.
Onko niin, että vain suurituloisilla raha lisää kulutuskykyä ja
kulutuskysyntää? Eikö pienituloisen euro lisää aivan
samalla tavalla kulutuskykyä ja kulutuskysyntää ja
työllisyyttä, kun on aivan selvästi nähtävissä,
että pienituloiset ihmiset käyttävät jokaisen
euronsa, minkä he saavat, kulutukseen?
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Ed. Kuoppa muutaman toverin kanssa on tehnyt tämän
aloitteen, joka on hyvin mielenkiintoinen. Tämä mielestäni
kyllä selkeästi osoittaa perättömäksi
sen hallituksen väitteen, että eläkeläisiä ei voitaisi
kohdella oikeudenmukaisesti ja kohtuullisesti, niin että he
saisivat tämän veronkevennyksen myös
jo heinäkuun alusta, niin kuin palkansaajat saavat. Jos
olisi menty ruuan arvonlisäveron mallille, niin olisi tietysti
saatu kaikille heti, mutta hallitus ei sitä halunnut, vaan
se ilmeisesti haluaa suosia hyvätuloisia työssä olevia
ja antaa heille välittömästi tuon veronkevennyksen myös
tilipussissa, eli halusta näyttää oleva
kysymys enemmän kuin siitä, ettei olisi teknisesti mahdollista.
Uskon todellakin, että kun Verohallitus antaa määräyksen
verotoimistoille ja sieltä ihminen voi mennä hakemaan
tai puhelimella pyytää uuden verokortin, jossa
on alhaisempi pidätysprosentti, niin se ei ole mikään
byrokraattinen malli, vaan hyvin yksinkertainen ja varmasti toimiva.
Jos taas ihminen haluaa, eläkeläinen haluaa, että häneltä pidätetään
edelleen veroa sen prosentin mukaan, mikä on vuoden alussa
tulleessa verokortissa, niin sillä peritään
vero edelleen. Tämä yksinkertainen määräys
voisi poistaa tämän ongelman, joka on häpeällistä eläkeläisten
syrjimistä, kun tämä verouudistus tehdään
kesken vuoden.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vihreitten veroasteikkolakialoite tarkoittaa
tätä samaa pyrkimystä, ja siinä se
tekniikka onnistuu. Minä, arvoisa puhemies, ymmärrän
erittäin myönteisesti sen, mitä ed. Kuoppa
ym. edustajat tällä aloitteella pyrkivät
aikaansaamaan, nimittäin sen, että atk-tekniikka
tulee sille tasolle, että muutokset kumpaankin suuntaan
ovat nopeasti mahdollisia. Siinä suhteessa on erinomaisen
hyvä, että tätä puolta nyt mietitään
joka ikisessä aloitteessa, joka tänne esille tulee.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että keskustelu
on virinnyt tämmöisestä asiasta, jossa
halutaan kaikki tulonsaajat, myös eläkeläiset,
palkkatulon saajien rinnalle saman tyyppisen verokohtelun pariin.
Minä toivon, että voitaisiin selvittää,
miten tämä on teknisesti mahdollista, ja toteuttaa
tässä tasa-arvoa. Toivon, että nykyisenä tietotekniikan
aikana tätä ongelmaa ei olisi. Ed. Toimi Kankaanniemi
toi minusta hyvän mallin esille, että asianomainen
itse, joka haluaa tämän uuden veroprosentin, voisi
sen saada, ja joka haluaa säilyä tuossa entisessä käytännössä,
ehkä saada sitten joskus palautusta, se hänelle
olisi mahdollista. Toivon, että tämä asia
teknisesti selvitettäisiin.
Keskustelu päättyy.