4) Hallituksen esitys laeiksi arvonlisäverolain muuttamisesta
ja arvonlisäverolain väliaikaisesta muuttamisesta
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Meillä nyt käsiteltävänä olevassa
hallituksen esityksessä arvonlisäverolain muuttamisesta
esitetään otettavaksi käyttöön
rakentamispalvelujen ja päästöoikeuksien
käännetty arvonlisäverovelvollisuus.
Myös sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on marraskuussa
2008 tehnyt lakialoitteen käännetyn arvonlisäverojärjestelmän
käyttöön ottamiseksi. Onkin positiivista, että hallitus
on tässä asiassa tullut SDP:n linjalle.
Yksi keskeinen keino rakennusalan harmaan talouden ja talousrikollisuuden
torjumiseksi on esitetty käännetyn arvonlisäveron
käyttöönotto. Harmaata taloutta ja talousrikoksia
tulee torjua lainsäädännöllisin
keinoin silloin, kun niiden aiheuttamat vahingot ylittävät
yhteiskunnan kipukynnyksen. Tämän lisäksi
meidän on huolehdittava riittävästi valvontaresursseista,
jotka tämän hallituksen toimesta ovat valitettavasti
retuperällä. Tarvitsemme kipeästi lisäresursseja
talousrikossyyttäjien määrän
lisäämiseen ja tuomioistuimen resurssien turvaamiseen.
Useiden suomalaisarvioiden mukaan vuotuinen harmaan talouden
ja talousrikollisuuden kokonaismäärä olisi
5 miljardia euroa ja siitä yhteiskunnalle koituvat verojen
ja sosiaaliturvamaksujen menetykset noin 2—2,5 miljardia
euroa. Harmaa talous on myös merkittävä epäterveen
kilpailun syy. Yritysten rehellisesti toimiva enemmistö ei
voi kilpailla tasavertaisesti lakisääteisen työnantajavelvoitteensa
laiminlyövien yritysten kanssa. Edelleen kehityssuunta
on huono. Harmaan talouden ja talousrikollisuuden parissa työskentelevät
suomalaiset toimijat ovat huolestuneita siitä, että ammattimainen
ja järjestäytynyt rikollisuus käyttää yhä enemmän
laillista yritystoimintaa tarkoituksiinsa.
Suomessa harmaan talouden torjuntaa on tehostettu viime vuosina
muun muassa tilaajavastuulailla ja elokuussa 2008 voimaan tulleella
rahanpesulailla. Rahanpesua koskevat ilmoitukset ovatkin kasvaneet
voimakkaasti vuosi vuodelta vuodesta 2005 lähtien.
On tärkeää, että käännetyn
alvin käyttöönotto osaltaan tulee suitsimaan
harmaata taloutta rakennusalalla. Parhaillaan tarkastusvaliokunnan toimesta
on meneillään harmaan talouden tutkimus, jonka
valmistuttua toivottavasti saamme lisää eväitä harmaan
talouden kitkemiseksi, koska rakennusalan häiriöt
eivät ole pelkästään verotukseen
liittyviä.
Niin kauan kuin lainsäädännölliset
puitteet ovat korjaamatta, talousrikolliset voivat käyttää lainsäädännön
ja valvontajärjestelmien aukkoja sekä kansallisten
rajojen muodostamia tiedonsaannin esteitä tehokkaasti hyväkseen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Harmaan talouden ja talousrikollisuuden vuotuisen vahinkojen
kokonaismäärän on arvioitu olevan jopa
5 miljardia euroa, ja tässä suhteessa sillä on myöskin
iso valtiontaloudellinen merkitys puhumattakaan siitä,
että se vaarantaa myöskin rehellisten yritysten
ja normaalin yritystoiminnan edellytyksiä.
Harmaa talous on liitetty pitkiin aliurakointiketjuihin, sillä pääurakoitsijoiden
työvoiman määrää rajoittavat
korkeat työvoimakustannukset ja pääurakoitsijat
eivät kuitenkaan aina tiedä, ketkä työskentelevät
ketjun häntäpäässä.
Aliurakoitsija jättää arvonlisäveroa
maksamatta, vaikka pääurakoitsija vähentää alaurakoitsijan
laskuttamat arvonlisäverot omassa verotuksessaan. Näin
muun muassa tapahtuu.
Erityinen ongelma on kuittikauppa harmaassa taloudessa, ja aliurakointiketjun
alapäässä harmaan talouden alueella toimivat
urakoitsijat peittävät maksamansa pimeät
palkat tekaistuilla aliurakointi- tai tarvikelaskuilla, jotka hankitaan tätä tarkoitusta
varten perustetuilta tai kuittikauppiaiden haltuun siirtyneiltä yrityksiltä.
Meillä on tässä tapauksessa useita satoja
tapauksia koko ajan poliisin selvitettävänä.
Ja rakennusala on nimenomaan se, jossa jatkuvasti riittää uusia
yrittäjiä väärinkäytösten
helppouden, pienen kiinnijoutumisriskin ja toiminnasta saataviin
tuottoihin verrattuna vaatimattomien seuraamustenkin takia. Viime
vuosina poliisin tutkittavana on ollut, kuten sanoin, erittäin
paljon vakavia huumekauppa- ja muihin rikoksiin sekaantuneiden rikollisorganisaatioiden
harjoittamaa laajamittaista rakennusalan aliurakointia, jossa on
kuittikauppaa, kertakäyttöyritystä ja
erilaisten bulvaanijärjestelyjen muotoja.
Arvonlisäveron laiminlyönnit on havaittu vakaviksi
ongelmiksi myöskin monissa EU-maissa, ja tästä johtuu,
että nimenomaan tämä käännetyn
arvonlisäveron kokeilu, jota on nyt viety EU:ssakin eteenpäin,
on ollut muun muassa Saksan ja Itävallan ja Ruotsin erityisessä suojeluksessa.
Mutta tässä on nyt syytä kyllä todeta,
kun meillä tapahtui tämä äkkiherääminen
hallituksen piirissä — kiitos eduskunnan ja, sanon
suoraan, muun muassa ed. Pulliaisen ja sosiaalidemokraattien kovan,
pitkäjänteisen paineen seurauksena — että valtiovarainministeri
Katainenhan on systemaattisesti hallituksen kanssa vastustanut koko
tämän hallituksen ajan muun muassa Saksan esittämiä pilottihankkeita
ja käännetyn arvonlisäverokokeilun laajentamista
Euroopan unionissa. Suuressa valiokunnassa on ollut esillä nimenomaan
Suomen hallituksen kanta, jossa on vastustettu näitä.
On myös ollut hyvin mielenkiintoista, että kun
tein tästä joulukuussa 2007 kirjallisen kysymyksenkin,
niin valtiovarainministeri Katainen totesi vain, että "hallituksen
käsityksen mukaan painopiste verotukseen liittyvien väärinkäytösten
ehkäisemissä ja vähentämisessä tulee
olla valvonta- ja perintätoimien tehostamisessa ja monipuolistamisessa,
koska tällaiset toimet voidaan lainsäädännöllisiä toimenpiteitä helpommin
kohdistaa juuri verojärjestelmää väärinkäyttäviin
tahoihin".
Tämä on ollut nimenomaan hallituksen kanta. Mutta
se, mikä tässä on taustalla, on se, että edellinen
hallitus lokakuussa 2006 neljännen talousrikostorjuntaohjelman
yhteydessä otti nimenomaan tämän yhdeksi
kohdakseen, ja se oli jo edellisen hallituksen poliittinen päätös.
Eli nyt tässä menetettiin ikään
kuin kolme vuotta. Mutta onneksi tämä on nyt saatu
eduskuntaan.
Muistaakseni vuonna 2006 valmistuneen mietinnön mukaan
vuoden 2004 tasossa arvioitiin, että arvonlisäveron
kertymää voisi tulla tällä järjestelmällä rakennusalalta
jopa 130 miljoonaa euroa, joka on todella merkittävä,
puhumattakaan sitten muista merkittävistä vaikutuksista. Nimittäin
täytyy myöskin muistaa, että siis todella
lähes kaikissa niissä rikosasioissa, joissa tunnustukselliset
rikollisryhmät toimivat, kyse on nimenomaan kuittikauppailmiöstä,
joka oleellisesti vähenisi arvonlisäveromuutoksen
myötä. Tässä suhteessa on todella
vaikea ymmärtää, miksei tämä järjestelmä toimisi
Suomessa, kun se on todettu toimivaksi useissa muissa Euroopan unionin
maissa.
Täytyy nyt sanoa, että meillä ovat
kovin vähälle jääneet ne valitettavat
ilmiöt, joita on tullut esille. Edellisen hallituksen aikana
pääministerin virka-asunnon Kesärannan
peruskorjaustyömaalla ja Kallion virastotalon rakennustyömaalla
todettiin näitä ilmiöitä. Niin
kyllä se osoittaa, että meillä on todella
myöskin sisäisen turvallisuuden kannalta vakava
asia kyseessä.
Toinen jo pitkään talousrikostorjuntaohjelmassa
ollut ehdotus on verottajan oikeus suorittaa vertailutietotarkastuksia
rahoituslaitoksiin. Ja nyt täytyy sanoa, että tämä vuoden
2006 neljännen talousrikostorjuntaohjelman kohta makaa valtiovarainministeri
Kataisen pöydällä edelleenkin. Ja tämä olisi
erittäin olennainen asia. Ruotsin valtio vastaavanalaisella
oikeudella sai useita miljardeja kruunuja, kun ulkomaalaisiksi naamioiduille
pääomille löytyi kuin löytyikin ruotsalainen
omistaja. Eli tässä on nyt paine seuraavaksi pantava
myöskin tähän puoleen, ja tältä osin
kyllä toteaisin, että myöskin valtion
avustuksia, valtion tukia, saaneiden yritysten verotustiedot olivat
tässä neljännessä talousrikostorjuntaohjelmassa.
Mutta tämä on maannut ministeri Pekkarisen pöydällä.
Eli tässä olisi ehkä ikään kuin
pientä läpivalaisun tarvetta laajemminkin harmaan
talouden puolella.
En kyllä malta olla ottamatta myöskin esille tänään
suuressa valiokunnassa ollutta hallintovaliokunnan lausuntoa, jossa
rahanpesuun liittyen ja pankkisalaisuutta koskevien säännösten
osalta on ollut esillä, että vero- ja pankkisalaisuus
eivät saisi estää rahanpesua koskevia
tutkimuksia eivätkä kansainvälistä yhteistyötä.
Tämä on myös Eurooppa-neuvoston jo vanhempi
linjaus. Ja tältä osin hallintovaliokunta katsoo,
että "pankkisalaisuutta koskevien säännösten
poistaminen tarkoin määritellyissä tilanteissa
on hyväksyttävää terrorismin
rahoituksen torjumiseksi" ja korostaa, että "sopimuksessa
tulee edellyttää tietopyyntöjen tarkkaa
rajaamista sekä määrätä tietojen
siirtojen ja henkilötietojen käsittelyn tarkoituksesta
sekä siitä, mitä tietoja palveluntarjoajien
tulee luovuttaa" ja "tietojen käyttö on rajattava
vain terrorismin ja sen rahoituksen ehkäisemiseen ja torjumiseen."
Terrorismin torjunnassa tämä on totta kai
tärkeätä, mutta kyllä myöskin
tässä viimeaikaisessa finanssimaailmassa ja myöskin
harmaan talouden kansainvälisen rajat ylittävän
rikollisuuden torjunnassa pitää olla viranomaisilla
niin meillä Suomessa kuin Euroopan unionissa paremmat työkalupakit.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Siitä on kai noin reilut 10 vuotta,
kun tätä tilaisuutta ryhdyttiin odottamaan, että voitaisiin käännetyn
alvin järjestelmä todeta rantautuneen tänne
eduskuntaan käsiteltäväksi. No, nyt se
onnenpäivä on sitten koittanut. Kyllä tätä asiaa
on tullut perusteltua, on tilastoja kerätty ja esitelty, on
ministereitten kanssa keskusteltu ja otettu vastaan ensiksi teollisuus-
ja työnantajajärjestön aggressiot, sitten
EK:n aggressiot ja nyt viimeksi Pipatin aggressiot Rakennusteollisuus
ry:n taholta ja siinä välissä Suomen
Yrittäjienkin mielialamuutoksia seurattu. Välillä oli
samaa mieltä ja välillä eri mieltä ja
välillä ei kai oikein mieltä mitään,
elikkä näin se menee. Olen vain ihmetellyt sitä,
että kun rehellinen yrittäjyys on se, joka tässä ensimmäisenä kärsii,
ja kuitenkin vain rehellisellä yrittäjyydellä pelisääntöjä noudattaen
on kestävää tulevaisuutta, tämän
ymmärtää varmasti jokainen yrittäjä,
niin siitä huolimatta tämä asia on ollut
näin vaikea.
Kysymyshän on rakenteissa olevasta ongelmasta, siis
syvällä rakenteissa olevasta ongelmasta, jota
kuvaa erinomaisen hyvin se, että tämä kuittikauppa
on massiivista. Kun asiaa on ruvettu nyt sitten oikein perusteellisesti
tutkimaan, niin siitä sitten on myöskin lukuja
paljastunut. Tuorein selvitys näistä asioista
ilmestyi tänä päivänä.
Aika hyvä sattuma, muuten, mutta se tuli iltapäivällä,
ja tulostin sen ja kerkisin sen jo lukaistakin läpi. Kysymys
on talousrikollisuuden nykytilan kartoituksesta.
Suomessa tehtiin vuonna 2007 noin 1 600 talousrikosilmoitusta,
niistä runsaat 200 eli noin joka seitsemäs liittyi
rakennusalaan. Kolme neljästä rakennusalan talousrikosjutusta
sisälsi kuittikauppaa, joka on siis todella rakenteissa
sisässä, olen siihen näitten talousrikostutkijoitten
kera päässyt vähän ikään
kuin sivusta tutustumaankin, ja se näyttää aivan
uskomattomalta ilmiöltä. Yleisin rikosnimike rakennusalan
talousrikoksia kuvaavassa aineistossa, siis juuri tässä mainitussa
aineistossa, oli törkeä kirjanpitorikos, seuraavaksi
yleisimmät rikosnimikkeet olivat törkeä veropetos
ja kirjanpitorikos. Kuittikauppatapauksessa törkeä veropetos
oli yleisin rikosnimike, seuraavaksi yleisimmät nimikkeet
olivat törkeä kirjanpitorikos ja avunanto törkeään
veropetokseen. Rikoksen törkeät tekomuodot olivat
selvästi yleisempiä kuittikauppatapauksissa kuin
kaikissa rakennusalan talousrikoksissa noin yleensä.
Ja minkälainen on sitten tällaisen niin sanotun yrittäjän,
talousrikoksesta epäillyn henkilön, profiili?
Hän on tämän selvityksen mukaan keski-ikäinen
mies, joskin rakennusalalla miesten osuus oli selvästi
naisia suurempi. Ammatiltaan rikoksesta epäilty oli yleisimmin
yrittäjä, rakennusmies tai johtaja. Runsaat 10
prosenttia aineiston epäillyistä oli ulkomaalaistaustaisia.
Eniten epäiltyjen joukossa oli henkilöitä,
joilla oli yhteyksiä Viroon ja Ruotsiin, siis toisin sanoen
ilmiö on ylikansallinen, niin kuin olettaa sopiikin.
Kaikkien talousrikosten vuonna 2008 aiheuttamat vahingot olivat
poliisin tilastojen mukaan yli 130 miljoonaa euroa, ja tämä on
niitä alvin menetyksiä, ja se on sattumalta se
sama luku, jonka ed. Rajamäki äskeisessä puheenvuorossaan
juuri totesi. Verottajan tilastotietojen perusteella verotarkastuksissa
paljastettujen vääränsisältöisten
kuittien yhteenlaskettu summa oli vuonna 2008 lähes 39
miljoonaa euroa. Ja tämä siis vain niin, että kuitit
on saatu ja katsottu, mitä ne ovat, ja laskukoneella laskettu
yhteen, mitä niistä tulee. Sitten myöskin
tämä talousrikosselvitys on tuottanut tulosta.
Viimeisimpien viiden vuoden aikana talousrikosten tutkinnassa on
saatu omaisuutta takaisin keskimäärin runsaat
43 miljoonaa euroa vuodessa.
Elikkä tästä on kysymys, ja tätä halutaan
nyt pistää kuriin. Hieno homma, että esitys
on täällä tänään.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Ihan hyviä puheenvuoroja ed. Pulliaisella
ja ed. Rajamäellä. Harmaa taloushan on todella
suuri ongelma varsinkin rakennusalalla ja vie rehellisten yrittäjien
leipää. Sen eteen on varmaan tehtävä kaikki
mahdollinen. Mutta minun mielestäni ehkä olisi
pitänyt enempi kuunnella rakennusteollisuutta. Käännetty
alvihan kuulostaa erittäin hienolta, ja varmaan osittain
se toimiikin. Mutta meillä on hallitusohjelmassakin, että byrokratiaa pitäisi
vähentää, ja varsinkin yrittäjille
sitä kasaantuu. Tämähän lisää byrokratiaa
valtavasti, koska on yrityksiä, jotka tekevät
pääurakkaa, niin sanottua aliurakkaa, toimittavat
materiaalia ja tekevät pelkkää työtä,
ja tästä tulee aikamoista sekaannusta ja ristiriitaa.
Tällä ei välttämättä estetä varsinkaan
pimeää työtä. Sitten näillä rikollisilla
pakkaa olla tapana kyllä keksiä konstit, eli varmaan
tässäkin tapahtuu niin kuin on sanottu, että työkuitit
siirtyvät enempi materiaalikuiteiksi eli toimitetaankin
materiaalia eikä työtä. Näkisin,
että nämä ongelmat ovat varmaan täällä Pääkaupunkiseudulla
90-prosenttisesti. Eli tästä kärsii sitten
koko muu maa. Täällä varmaan olisi syytä lisätä valvontaa
ja tarvitaan ehkä jonkinlainen luvanvaraisuus siitä,
kuka saa tehdä rakennustöitä, ja on pantava
enemmän vastuuta sille, joka on pääurakoitsijana.
Yleensäkin ostajilla on suurempi vastuu siitä,
ketkä heillä ovat tekemässä työtä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Ensiksi tietysti ihmettelen aivan samaa,
mitä edustaja Pulliainen sanoi, sitä, miten 10
vuotta saadaan tämmöisen yhden, kuitenkin tärkeän, asian
kanssa touhuttua — tai touhuamatta. Hallitus hyväksyi
viime joulukuussa periaatepäätöksen toimintaohjelmasta
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjunnasta, joilla vahvistetaan
poliisin, syyttäjän ja verohallinnon toimintamahdollisuuksia.
Oikeusprosesseja tehostetaan. Ohjelma sisälsi valitettavasti
myös siirtymisen käännettyyn arvonlisäverojärjestelmään
rakennusalalla.
Referoin seuraavassa pitkälti Suomen Yrittäjien
kannanottoa asiassa: "On tärkeätä, ettei
harmaata taloutta torjuta menetelmillä, jotka aiheuttavat
yrityksille lisää byrokratiaa ja avaavat uusia
harmaan talouden toimintamahdollisuuksia. Rakennusalan käännetty
arvonlisävero ei torju merkittävästi
harmaata taloutta. Sillä kenties estetään
osa veronkierrosta, mutta samalla luodaan uusia keplottelukeinoja
epärehellisille yrittäjille. Koska käännettyä arvonlisäveroa
ei voi kohdistaa vain epärehellisiin yrityksiin, siitä aiheutuu paljon
lisätyötä rehellisesti toimiville yrityksille."
Arvoisa rouva puhemies! Käsittelyssä oleva laki
jättää niukkuudessaan tulkintojen teon
Verohallinnolle. Yrityksille on kuitenkin tärkeätä tuntea
oma ja sopimuskumppaniensa veroasema ilman tulkintariskejä.
Rakennusalan pk-yritykset eivät suoriudu uudistuksesta
ilman merkittävää koulutusta, ennakkotietomenettelyä ja
raportointimuutoksia. Näistä aiheutuu alan yrityksille
uusia kustannuksia, ja eikös juuri työ- ja elinkeinoministeriössä ole
yritysten hallinnollisen taakan vähentämiseen
kohdistuva hanke. Vain kuusi EU:n jäsenvaltiota soveltaa
käännettyä verovelvollisuutta. Eniten
pk-yritysten näkökulmasta uuden arvonlisäveromenettelyn
omaksuminen urakka- ja myyntineuvotteluita myöten mutkistaa
järjestelmiä ja lisää yritysten
kustannuksia.
Arvoisa rouva puhemies! Todettakoon, että Suomen Yrittäjät
on esittänyt monia toimivia harmaan talouden torjuntakeinoja,
joista ei ole lakiesitystä. Olisikin hyväksi,
että hallitus neuvottelisi harmaan talouden torjunnasta
Suomen Yrittäjien ja alan liittojen kanssa.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Taidan olla täällä salissa
yksi harvoista edustajista, jotka puhuvat omasta asiasta, mutta en
koe olevani kyllä esteellinen enkä jäävi.
Olen ollut yrittäjänä vuodesta 1978,
ja yritykseni kuuluu keskisuuriin yrityksiin eli yli 50 työntekijää.
On tietysti hyvin perusteltua se, että teemme kaikkemme,
että harmaa talous saadaan kuriin, ja täällä on
viitattu rakennusalaan, ja oikeastaan rakennusalaahan tämä hallituksen
esitys koskee. Toki on meillä kaikilla tiedossa, että myös
majoitusala on ala, jossa tätä on ollut ainakin
aikaisemmin, ja ehkä sitä siellä on saatu
hieman kuriin.
Siitä, onko tämä hallituksen esitys
oikeasti sitten ratkaisu tähän ongelmaan, voimme
varmaankin olla eri mieltä. Ruotsissa tätä käännettyä arvonlisäverojärjestelmää on
ollut vuodesta 2007 lähtien, ja siellä on valmistunut
tämä selvitys. Siellä kuitenkin todetaan
näin: "Järjestelmällisempien petostilanteitten
osalta menettelyn tehokkuus on ollut osittain epävarma
ja on lisännyt yritysten hallinnollista taakkaa." Tästä on
oikeastaan minusta kysymys.
Tässähän on semmoinen ongelma, että pääurakoitsija
voi olla myös aliurakoitsija, ja tämä vaikeuttaa
sitten aika suuresti kirjanpidollisesti sitä tilannetta,
jos samalla on pääurakoitsija ja aliurakoitsija.
Kuten tässä ed. Pihlajaniemi totesi, niin kyllähän
tämä on pitkälti Pääkaupunkiseudun
ongelma. Ei sitä ainakaan tuolla Karjalassa reuna-alueilla
juurikaan ole ollut havaittavissa, ja sikäli tässä nyt
pääurakoitsija joutuu tavallaan poliisin tehtäviin,
jotka kuuluisivat viranomaisille.
Mietitäänpä esimerkiksi tilannetta,
jonka ed. Rajamäki taisi nostaa, Kesärannan urakoitsijan
ja ne ongelmat, jotka siellä tulivat vastaan. Rakennuttajana
on Senaatti-kiinteistöt todennäköisesti ollut
tai valtion muu laitos. On se aika ongelmallista, jos siinä rakennuttaja
ei pysty valvomaan sitä, keitä siellä työmaalla
oikeasti on. On se hämmästyttävää,
kun yleiset sopimusehdot lähtevät siitä ja
tämänhetkinen laki, että rakennuttajan,
tilaajan, tulee valvoa se, että niillä aliurakoitsijoilla,
jotka työmaalla toimivat, on asiat kunnossa, mutta näin
ei näköjään tapahdu. Tässä tilanteessa,
joka nyt meillä on käsissä, tämä vastuu
siirretään pääurakoitsijalle.
Eli en tiedä sitten, onko tämä oikea
ja hyvä tapa.
Meillä olisi varmasti ollut käytettävissä myös monia
muita hyviä konsteja, hyviä keinoja: työmaatarkastusten
lisääminen, ilmoitusvelvollisuus, joka tänäkin
päivänä on laissa määritetty, kuluntarkastuksen
tehostaminen jne. Kyllä keinoja on olemassa aivan oikeasti,
mutta näyttää siltä, että tahtotilaa
ei ole, ja tässä nyt ollaan aika mielenkiintoisessa
tilanteessa sikäli, että täällä opposition
ja osan hallituspuolueitten edustajista näkemykset menevät
ristiin: me arvostelemme hallituksen esitystä, ja oppositio
sitä tukee.
Otetaanpa esimerkki. On kirvesmies työmaalla viikon.
Sen palkkakustannukset ovat kaiken kaikkiaan reilut 1 300
euroa 15 euron tuntipalkalla. Siitä maksetaan arvonlisäveroja,
veronluonteisia maksuja ja sosiaaliturvamaksuja reilut 700 euroa.
Tästä arvonlisäveron osuus on vain vähän
yli 200 euroa. Sinne jää vielä noin 500
euroa muita maksuja, joihin tämä laki ei puutu
millään tavalla. Kysymys ei ole pelkästään
siitä, tilittyvätkö arvonlisäveromaksut
valtion tilille vai eivät, vaan myös siitä,
maksetaanko sosiaaliturvamaksut sinne, minne ne pitää maksaa.
Eli ei tässä tätä kokonaisuutta
valitettavasti saada kuntoon.
Toki yhdyn siihen näkemykseen, että asialle varmaan
jotakin pitää tehdä, ja kuten ed. Pulliainen
aivan oikein korosti, kysymys on myös rehellisten yrittäjien
leivästä ja kilpailukyvystä. Siitäkinhän
tässä on kieltämättä kysymys.
Mutta itse näen kuitenkin sen, että muitakin vaihtoehtoisia
ratkaisuja olisi ollut eikä rakennusalan yrittäjille
tästä olisi tuotu uutta lisää,
kustannuslisää, jonka rakennusteollisuus on arvioinut
vuositasolla olevan noin 110 miljoonaa euroa, mutta katsotaan nyt,
mihinkä tämä lopullisesti päätyy,
kunhan se tuolla valtiovarainvaliokunnassa käsitellään.
Toivottavasti siihen saadaan nyt semmoisia järkeviä elementtejä,
että kohtuullisuus myös rakennusalan pääurakoitsijoitten
osalta säilyy.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tästä käsittelyssä olevasta
asiasta on palanut liekeissä yksi jos toinenkin. Myös
eduskunnan vasemmistoliiton eduskuntaryhmä on ajanut tätä käännettyä arvonlisäveroa
harmaan talouden torjunnan näkökulmasta.
On aivan totta, kuten täällä kollegat
oikealla laidalla ovat sanoneet, että tässä järjestelmässä tarvitaan
muutakin korjausta. Välttämättä ei
ole tosiasia, että yksistään käännetty
arvonlisävero korjaisi harmaan talouden ja muuttaisi meidän järjestelmämme
tukemaan niitä yrittäjiä, jotka toimivat
rehelliseltä pohjalta.
Myös itse olen pohtinut sitä arkitodellisuutta siinä valossa,
että oli mahdollisuus käydä eduskuntaryhmän
mukana Musiikkitalon työmaalla, jossa pääurakoitsijana
toimii SRV. Toivoisinkin, että valtiovarainvaliokunta ja
sen jaostot kuulisivat näitä isoja toimijoita,
joista ainakin osalla — ainakin SRV:llä — tuntuu
tällä hetkellä olevan käytössä sellaiset
menettelyt ja seurannat omien aliurakoitsijoiden kanssa, että niillä ehkäistään tällaisten
bulvaaniyritysten, aliurakoitsijoiden, tulo työmaalle:
seurataan verotuksen toteutumista, seurataan työntekijöitä,
ollaan tarkasti tietoisia, keitä siellä työmaalla
on, minkälaisilla ehdoilla työtä tehdään,
eli on yhteiset pelisäännöt, ne on kirjattu,
ja niitä kontrolloidaan säännöllisesti.
Tämmöinen järjestelmä tuntui
hyvin järkevältä. Mutta sitten paljastui,
että esimerkiksi verottajan, Kelan, muiden eri toimielimien
kanssa nämä järjestelmät eivät
keskustele keskenään, mikä ei tietenkään
ole yllätys suomalaisessa systeemissä. Toivoisin,
että harmaan talouden torjunnan tehostamiseksi ja kilpailuneutraliteetin
lisäämiseksi aloitettu hanke Raksa toisi ratkaisun siihen,
että nämä järjestelmät
keskustelevat keskenään. Silloin voitaisiin myös
luoda semmoinen järjestelmä tähän
maahan harmaan talouden torjumiseksi, ettei sillä välttämättä tarvitsisi
vaikeuttaa rehellisten yrittäjien toimintaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti jatkoksi vielä tuohon
kerrottuun ja ed. Reijosen äskeisen puheenvuoron johdosta, että kun
oli tässä jo kahdessa puheenvuorossa esillä tämä Kesärannan
talon korjaushomma, niin tässäpä talossa,
kun on nyt se remontti, sitä ei ole, kun puhemies Niinistö otti
ensimmäisenä tehtävänään
silloin — rakennustoimikunnan jäsenet sen hyvin
tietävät — sen asian esille ja kutsui
toimijat kasaan ja sanoi, että se on muuten sillä tavalla,
että tänne eivät tule. Turvallisuusselvitykset
on pyydetty, ja niitten perusteella kun toimitaan, niin silloin
harmaat yrittäjät ja työntekijät
ovat tältä remonttityömaalta pois.
Mitä historiaan liittyy, tämä on
ollut mielenkiintoinen prosessi Suomen Yrittäjät
ry:n kanssa, ed. Laxell. Välillä on hallituksen
jäsenten kanssa keskusteltu, ja se kelpaa, ja sitten, kun hallituksen
jäsenet vaihtuvat, se ei kelpaakaan. Mutta se, mikä tässä väliaikana
olisi pitänyt ehdottomasti tehdä, on, että — kun
nyt Pipatti Rakennusteollisuus ry:stä esittää,
että on näitä tarkastajia pilvin pimein,
niin kuin meillekin tulleessa kirjelmässä on käynyt
ilmi — olisi nyt pitänyt pusertaa se porukka väkisin
töihin ja katsoa, mitä konkreettista voidaan saada
aikaiseksi.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Harmaalla taloudella on todella myöskin tämä turvallisuusnäkökulma
sisäiseen turvallisuuteen tai sitten, ajatellaan, jopa
Olkiluodon ydinvoimalatyömaahan ja eräisiin tällaisiin
kriittisiin toimijoihin ja rakennuskohteisiin.
Sitten harmaan talouden yhteydessä tämä oli aliurakointi-
ja urakointiketjun alapään valvontaa, ja selkeyttäminen
käännetyllä alvilla on siis etenemisasiana
tärkeä. Mutta sitten vähemmälle on
jäänyt tämä ulkomaisen laittoman
työvoiman, harmaan työvoiman, pimeän
työvoiman, käyttö. Tältä osin
tarkastusvoimaa on heikennetty samaan aikaan, kun lähes
halpatyömarkkinoita Suomeen luodaan. Nyt alkaa löytyä jo
ihmiskauppa- ja työorjuustapauksia. Siis Suomessa tullaan
törmäämään erittäin
vakaviin ilmiöihin.
Tässä suhteessa minä pidän
erittäin edesvastuuttomana sisäministeri Holmlundin
päätöstä lakkauttaa 1.1.2004 — itse
asiassa tulopoliittisen ratkaisun myötä — keskusrikospoliisiin
perustettu ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikkö.
Oli edesvastuuton päätös lakkauttaa se,
koska tältä osin nimenomaan se rikollisuus, harmaa
talous, joka nyt tässä kohteena on ja jota pyrimme
kitkemään, liittyy myöskin näihin saumakohtiin
erittäin voimakkaasti.
Sitten on totta myös se, että tarvitaan verotustietoja,
viranomaisyhteistyötä. Sen takia viittasin juuri
siihen, että ministeri Kataisen pöydällä makaa
verotustietoja koskeva asia, se on vaiettu, ja valtionavustuksia
saavien yritysten verotustiedot ministeri Pekkarisen pöydällä.
Nämä ovat myös tärkeitä asioita.
Ehkä viimeaikainen keskustelukin luo paineita tämän
tyyppisten asioiden paremmalle läpikäynnille.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kuten ed. Pulliainen totesi, olemme
molemmat tuolla rakennustoimikunnassa ja muistamme kyllä molemmat
lausuneemme siellä, että tämän
talon valvonnan tulee olla täällä, kun
tehdään peruskorjausta, niin tiukkaa, että tämmöistä ei
pääse tapahtumaan. Olemme kyllä ymmärtääkseni
myös siitä pitäneet huolta tähän
saakka.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa siitä, että viime
vuosinahan tämä koko urakointi on muuttunut merkittävästi.
Vielä 20 vuotta sitten, kun itsekin aloitin yrittäjänä,
pääurakoitsijan kirjoissa olivat lähes
kaikki työntekijät ja silloin seuranta oli helppoa.
Kaikki nähtiin, ja verotarkastuksia voitiin pitää huoletta,
se oli kunnossa. Nyt tämä ketjutus aliurakoitsijoihin
on lisääntynyt, ja se pitkälti johtuu
siitä, että on tietyllä alueella Suomessa
työvoimapula ollut ja sitten aliurakoitsijoitten kautta
haetaan niitä työntekijöitä pitkin Suomea.
Tämä ketjutus on ongelma kieltämättä, siitä ei
päästä mihinkään, mutta
kyllä se valvonnalla ihan oikeasti varmasti tulee kuntoon.
Minä näen tämän asian kyllä niin,
että tässä pitäisi viranomaisten
ja lainsäätäjien enempikin ottaa vastuuta
kuin siirtää urakoitsijapuolelle. Kyllä siellä meillä urakoitsijoilla
töitä riittää yrityksissä aivan
riittävästi ilman, että me saamme sinne
uusia lisävelvoitteita ja valvontatehtäviä.
Petri Pihlajaniemi /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten täällä on
tullut esille, Niinistölle siitä kiitos, että hän
on ollut niin tiukkana, sillä veikkaan, että tälläkin
työmaalla voisi olla tätä harmaata työvoimaa
ilman hänen tiukkoja notuulejaan. Mutta kotitalousvähennys
voisi olla myös yksi, mitä voisi ajatella esimerkiksi
uudisrakentamiseenkin joiltain osin, ja jos tämä tulee
nyt voimaan, niin voisi miettiä sitä, onko tämä määräaikainen.
Mielestäni pitäisi aika tarkasti seurata sen tuloksia,
mitä tapahtuu ja muuttuuko näitten kuittien luonne
jollakin lailla, lukeeko niissä jotakin muuta kuin työtä tämän
jälkeen.
Keskustelu päättyi.