1) Hallituksen esitys laiksi oikeudenkäynnin viivästymisen
hyvittämisestä ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä on kannatettava,
ja toivon, että se toteutuessaan tulee parantamaan oikeudenkäyntien
asianosaisten oikeusturvaa.
Kuten hallituksen esityksessä todetaan, on jokaisella
ihmisoikeussopimuksen mukaan oikeus oikeudenkäyntiin kohtuullisen
ajan kuluessa. Valitettavasti tämän oikeuden toteutumisessa
on Suomessa ollut toistuvia puutteita, ja maamme onkin saanut aiheesta
useita huomautuksia Euroopan ihmisoikeustuomioistuimelta. Tilanteeseen
tulisi saada pysyvää parannusta, jotta huomautuksiin
ei enää jatkossa olisi aihetta.
Sanonta "odottavan aika on pitkä" pitää harvinaisen
hyvin paikkansa oikeusjutuissa. Tuomioistuimen käsittelyn
ja päätöksen odottaminen on aina henkisesti
raskasta, ja lisäksi useisiin tapauksiin liittyy myös
taloudellisia kysymyksiä.
Arvoisa puhemies! Lakiesityksessä esitetään viivästymisen
ennalta estävänä keinona käräjäoikeuksissa
otettavaksi käyttöön asian kiireelliseksi
määrääminen. Tämä on
aiheellinen uudistus, mutta kuten lakivaliokunta mietinnössään
toteaa, on kyseinen keino tarkoitettu käytettäväksi vain
tapauskohtaisesti poikkeuksellisissa tilanteissa.
Oikeudenkäyntiaikojen lyhentäminen on tärkeää,
mutta on muistettava, että se ei kuitenkaan missään
tapauksessa saa tapahtua laadun kustannuksella. Kansalaisten on
aina voitava luottaa tuomioistuinten toiminnan perusteellisuuteen
ja siihen, että lopputulos on oikeudenmukainen. Paras keino
edistää asioiden käsittelyn nopeutumista
laadusta tinkimättä on turvata tuomioistuimille,
syyttäjälaitoksille ja poliisille riittävät
resurssit.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Ruohonen-Lerner kiinnitti ihan
hyvin huomiota siihen, että EY-tuomioistuin on huomauttanut
Suomea tästä asiasta, oikeudenkäyntien
viivästymisestä, useita kertoja. Asia ei koske
ainoastaan käräjäoikeuksia vaan ennen
muuta vakuutusoikeuksien päätöksiä ja
asiakkaiden ja potilaiden, kansalaisten, perusturvaan liittyvien päätösten
pitkään venymistä. Kansaneläkelaitoksen
toimesta annetut päätökset, niistä valittaminen,
oikaisu ja lopulta vakuutusoikeusvaiheet kestävät
yhteenlaskettuna hyvinkin kolmisen vuotta jopa pahimmillaan. Nämä ovat
tärkeitä asioita. Onneksi EY-tuomioistuin, niin
kuin täällä edellinen puhuja, ed. Ruohonen-Lerner,
totesi, on Suomea tästä asiasta huomauttanut ja
pannut hiukan vauhtia sitten Suomen hallinnon rattaisiin.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on erittäin tarpeellinen,
mutta tietenkin herää kysymys, onko keino oikea.
On asianmukaista, että viiveitä aiheuttaneet saavat
sakkokorvauksen, mutta tietenkin pohdituttaa se, että jos
meillä parisataatuhatta maksetaan tulevaisuudessa sakkoja,
niin johtuuko se siitä, että meillä on
toimintamalleissa kehitettävää, vai johtuuko se
siitä, että meidän tuomioistuimissamme
ei ole riittävästi resursseja, jolloin tulee pohdittavaksi jatkovuosina
se, onko järkevämpää maksaa
sakkoja vai onko järkevämpää palkata
lisää henkilöstöä tuomioistuimiin,
jotta näistä viiveistä päästään.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeus siihen, että saa asiansa käsitellyksi
tuomioistuimissa viivytyksettä, on eräs perustavanlaatuisimpia
ihmisoikeuksia, ja on suureksi häpeäksi Suomelle,
että meillä nämä käsittelyt
ovat viivästyneet niin kuin ovat viivästyneet.
Tämän lain jatkolle pitää saada
myös uudistuksia muilla alueilla ja niissä tuomioistuimissa,
joita tämä nyt ei koske. Tätä pitää viedä eteenpäin
ja pyrkiä siihen, että on tehokkaat ennalta ehkäisevät
ja toisaalta jälkikäteen hyvittävät
keinot, joilla nämä oikeussuojat tulevat varmistetuiksi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Perustuslakivaliokunta on lausunnoissaan useammassa
yhteydessä kiinnittänyt huomiota siihen, että oikeudenkäynnit
Suomessa kestävät aivan liian kauan. Perustuslain
21 §:n 1 momentti lähtee siitä, että jokaisella
on oikeus saada asiansa käsitellyksi viivytyksettä asianmukaisella
nopeudella. Nyt melkein viikoittain tulee jo Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta
langettavia tuomioita Suomelle siitä, että oikeudenkäynnit
ovat kestäneet liian pitkään, viimeksi
tällä viikolla. Jo yli 30 langettavaa tuomiota
on tullut lyhyen ajan kuluessa.
Täytyy sanoa, että on tietysti hyvä,
että tehdään jotakin, että annetaan
automaattisesti korvaus, mutta on paljon parempi, että puututaan
ilmiön sijasta syihin ja vahvistetaan oikeudenkäyntiresursseja
siten, että voidaan nopeammin käsitellä.
Mutta kyllä tuomioistuimissa itsessäänkin
on vikaa. Siellä pitää kyetä tehokkaammin
toimimaan.
Sinänsä täällä on
muun muassa perustuslakivaliokunta joutunut pohtimaan tuomioistuinten riippumattomuutta,
kun jonkun asian käsittely voidaan julistaa kiireelliseksi.
Mutta kyllä tässä tilanteessa, jos on
joku juttu, joka on jo lähtökohtaisesti viipynyt
hyvin pitkään, on sinänsä oikein ja
perusteltua, että laamanni voi määrätä,
että tämä asia täytyy siitä syystä,
että se muuten viivästyy liian pitkään,
ottaa nopeasti käsittelyyn. Se on myöskin kyllä sille
käräjätuomarille huomautus siitä,
että asia pitää itse tuomioistuimessa
kyetä käsittelemään nopeasti,
ja varmasti vaikuttaa sitten myöhemminkin prosesseihin.
Perustuslakivaliokunta myöskin kiinnitti huomiota siihen,
että oikeastaan markkinatuomioistuimessa ja vakuutustuomioistuimessa
nämä ruuhkat ovat kaikkein pahimpia, ja näitten
osalta nimenomaan on resurssien vahvistamisesta kysymys. Täytyy
toivoa, että oikeusministeriö, kun tekee budjettikehyksiin
omia ehdotuksiaan, kiinnittää huomiota juuri näitten
tuomioistuinten resursseihin, koska niissä oikeastaan muilla
keinoilla kuin resurssien vahvistamisella on vaikea käsittelyaikoja
lyhentää.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi sanoikin pitkälti jo kaiken
sen, minkä itse halusin sanoa, jotenka totean nyt vähän
jotakin muuta lisäksi.
Yhteiskuntahan oikeudellistuu koko ajan, ja sille me emme voi
mitään. Mutta juuri niin kuin ed. Sasi täällä sanoi,
näiden huomautusten, joita saamme Euroopan unionin ihmisoikeustuomioistuimesta,
pitää olla merkki siitä, että meidän
on rauhoituttava alas miettimään, mitkä ovat
ne syyt, minkä takia nämä asiat eivät
meillä mene niin kuin niitten tulisi mennä, onko
se resurssien puute tai sitten priorisoinnin puute, mitä se
onkaan. Ne syyt on selvitettävä, ja niihin syihin
on puututtava, ja sitä mukaa kuin kykenemme, ne asiat on
korjattava. On ihan täysin ymmärrettävää,
että mikäli siitä sitten syntyy sellaisia
tilanteita, että korvauksia tarvitsee antaa, niin totta
kai ne niille ihmisille kuuluvat, koska kyllä he ovat silloin
joutuneet kärsimään mahdollisesti hyvinkin
pahasti liian pitkistä oikeuskäsittelyajoista, kun
oma asia on käsittelyssä.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä ongelma on todella
aito ja häpeällinen, että se voi edelleenkin
jatkua. Ihmisten oikeussuojan saanti kestää tällä hetkellä aivan
liian kauan, ja tähän epäkohtaan pitäisi
tarttua.
Niin kuin ed. Sasi sanoi, tämä ei koske yksinomaan
tuomioistuinkäsittelyä tai sitä edeltävää, eräässä tapauksessa
syyteharkintojen venymistä pitkäksi, vaan meillä on
vielä huutavampi ja vielä paljon suurempaa ihmisjoukkoa
koskeva ongelma näissä valituslautakunnissa käsittelyssä. 30 000
on se määrä, joka on näissä jonoissa
tällä hetkellä odottamassa. On potilasvahinkoasioita, on
vakuutusasioita, ja tässä voitaisiin hyvin pienellä rahalla
nopeasti saada aikaan tulos, jossa nämä ruuhkat
päästäisiin purkamaan ja ihmiset saisivat
valituksiinsa vastaukset kohtuullisessa ajassa. Toivon, että hallitus
nopeasti tarttuisi tähän puoleen. Kutsuttakoon
sitä sitten ihmisoikeuspaketiksi, jossa nämä muutamat
miljoonat toisivat sen tuloksen, että oikeus tapahtuisi
näiden 30 000 henkilön joukossa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä on sanottava, että olemme
aika ongelmallisessa tilanteessa, kun joudutaan säätämään
erillinen laki oikeudenkäynnin viivästymisen hyvittämisestä.
Totta kai se tilanne, että oikeudenkäynti viivästyy
ja oikeusturvan saaminen kohtuuttomasti viivästyy, on iso
ongelma, jossa, kuten ed. Sasikin totesi, pitää puuttua
varsinaisiin syihin eikä pelkästään
seurausten hyvittämiseen.
Täällä on jo kiinnitetty huomiota
siihen, että syihin puuttuminen edellyttää lisävoimavaroja tuomioistuinlaitokselle.
Mutta haluan tuoda esiin myös asian toisen puolen. Kyse
ei aina ole siitä, että voitaisiin lisävoimavaroilla
asioita hoitaa. Kyse on myös siitä, että meillä esimerkiksi
talousrikoksissa nämä syytetyt konnat usein käyttävät
hyväkseen kaikki mahdolliset temput pitkittääkseen
ja vaikeuttaakseen oikeuden toteutumista ja tämän
palkkioksi sitten saavat Euroopan ihmisoikeustuomioistuimesta tuomion
Suomen valtiolle, joka edellyttää heidän
kärsimänsä viivästysvahingon
hyvittämistä heille.
Tällä haluan, herra puhemies, sanoa sitä,
että pitäisi myös miettiä niitä menettelytapoja,
niitä prosessuaalisia säädöksiä,
jotka määräävät oikeudenkäynneistä,
ja katsoa, olisiko tuolla puolella sellaista perkaamisen ja uudistamisen
tarvetta, että korjaukset sinänsä estäisivät
tarkoituksellisen oikeusprosessien viivästyttämisen
ja mahdollistaisivat sen, että näissä oikeudenkäynneissä voitaisiin
toimia ripeämmin.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä hallituksen
esitys minun mielestäni osoittaa sen, että hallitus
itse myöntää sen, että oikeusministeriön
hallinnonalalla ei ole riittävän suuria määrärahoja
eli sen seurauksena oikeudenkäynnit ovat pitkittyneet ja — niin
kuin täällä on todettu monessa puheenvuorossa — Suomi on
saanut langettavia tuomioita, viimeksi tällä viikolla
yhden.
Tämä hallituksen esitys varmasti on kannatettava
siltä osin, että joitakin parannuksia saadaan, mutta
jään vaan miettimään sitä,
että kun käräjäoikeudella on
mahdollisuus julistaa joku asia kiireelliseksi, niin sitten ne muitten
asiat jäävät vielä pidemmäksi
aikaa sinne eli tässä ollaan aikamoisessa kierteessä.
Se, että prosessuaalisia menetelmiä järkeistetään,
olisi varmasti yksi seikka, mutta kyllä varmasti on määrärahoissa — ja saattaa
olla, että vähän myöskin palkkauksessa — puutteita,
ettei saada kokeneita juristeja tuomioistuimiin.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Yksittäinen kansanedustaja usein
kansalaisilta kuulee, että heitä kohdellaan kaltoin,
kun he ovat valittaneet ja vieneet käräjille asioita
ja eivät saa sitten päätöstä näistä asioista.
Se ajaa monet ihmiset usein vaikeisiin tilanteisiin ja umpikujaan.
On hyvä, että nyt EU huomauttaa Suomea, ja tästä tilanteesta
pitäisi nyt ottaa vaarin.
Täällä ed. Zyskowicz nosti esiin
tämän talousrikollisuuden. Se on kasvava asia.
Siinä vaan ihmettelen nyt niin tämän
hallituksen kuin edellisenkin hallituksen toimia, kun kerrotaan,
että kun lisätään rikostutkijoita
tällä alalla, niin he tuovat kolme neljä kertaa
takaisin palkkansa, kun toimivat siellä. Se on hyvin edullista
myös yhteiskunnalle, että näitä lisättäisiin
ja talousrikollisuus saataisiin loppumaan. Se kurittaa yrittäjiä, jotka
toimivat laillisesti, ajaa maton pois tällaisten laillisten
yrittäjien jalkojen alta.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääsemme ensi viikolla
keskustelemaan lakivaliokunnan juuri valmistuneen mietinnön
pohjalta tulliselvitysrikosten torjunnasta, joka liittyy harmaan
talouden torjuntaan.
Tässä esityksessä todellakin on tarkoitus
nyt säätää tietystä hyvityksestä oikeudenkäynnin
viivästyessä ja sitten tietyillä tarkoilla
edellytyksillä määrätä tietyt
oikeudenkäyntiasiat kiireellisiksi, mutta sen ei ole tarkoitus
tapahtua normaalin lainkäytön kustannuksella.
Olen hyvin iloinen siitä, että täällä on
niin moni edustaja korostanut tuomioistuinlaitoksen tarvitsevan
lisää resursseja. Näin varmasti on, ja toivon,
että talousarvio- ja kehysmenettelyissä sitten
muistetaan nämä asiat.
Ed. Sasi, varmasti eduskunta voi miettiä myöskin
sitä, säätääkö se
tarpeettomasti tuomioistuimia ruuhkauttavia lakeja. Esimerkiksi markkinatuomioistuimessa
käsitellään aika mitättömän
suuruisia julkisten hankintojen kilpailuriitoja ja muita, ja luultavasti
autoveroasiatkin olisivat edenneet joutuisammin, ellei eduskunta olisi
säätänyt huonoja lakeja. Me voimme myös sitä kautta
nopeuttaa tuomioistuinlaitoksen toimintaa.
Sitten tässä on moni edustaja halunnut, että tällainen
kiireelliseksi määrääminen ja
nämä hyvitykset viivästymisistä otetaan
käyttöön myös muualla kuin käräjäoikeuksissa,
ja tämä on tosiaan nyt pohdinnassa sitten hovioikeuksien
osalta, ja sitten myöskin hallintolainkäytön
osalta sitä pohditaan erillisessä toimikunnassa.
Toivottavasti nämä etenevät hallituksen
piirissä joutuisasti.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi mainitsi hyvin, että ei
pidä vain tarttua oireisiin vaan myös lähteä syitä poistamaan. Täällä on
mainiosti tullutkin edustajien puheissa esille useita keinoja, joilla
näitä syitä voidaan poistaa. Ed. Hautala
mainitsi paremman lainsäädännön,
ja siinä kohdin meillä on varmasti aika paljon
tehtävää tässä talossa,
miten saamme lainsäädäntöä,
joka ei sitten aiheuta turhia töitä tuomioistuimiin.
Samoin tämä markkinaoikeuksien tilanne: hankintalain
alarajat ovat hyvin matalat, ja näenkin hyvin tarpeellisena
arvioida niitä uudelleen ja katsoa esimerkiksi EU-tasoja
ja hakea ehkä nykyisen tason ja EU-tasojen väliltä Suomeen
sopivat alarajat.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
tullut esiin, että tämä on tarttumista
ongelmaan liian myöhäisessä vaiheessa.
No, osin tietysti näin onkin, tämä on
viimekätinen keino, jos käsittelyt viivästyvät
liian pitkäksi aikaa. Mutta tämä ei ole
suinkaan ainoa keino, miten ongelmaan on puututtu ja pitää edelleenkin
puuttua.
Resurssien riittävyydestä tietysti kaikki
keskustelijat ovat olleet yhtä mieltä, aivan oikein, siitä että resurssien
riittävyys tulee taata. Yksi sellainen keino, millä resursseja
voidaan lisätä mutta toisaalta muutoinkin voidaan
tehostaa käräjäoikeuksien toimintaa,
on se, että lautamiesjärjestelmää uudistetaan.
Osin siitä syystä tämän vuoden
alusta tuli voimaan uudistus, joka vähentää lautamiesten
käyttöä. Näin resursseja voidaan
kohdentaa oikein ja käsittelyt voivat tätä kautta
entisestään nopeutua.
Parhaillaan selvitystyön alla on myös hovioikeusmenettelyn
uudistamistyö: mietitään valitusmahdollisuuksien
punnintaa jatkossa entistä tarkempaan. Myöskin
esitutkinta-, poliisi- ja pakkokeinolainsäädäntöä uudistetaan
ja myöskin tiedoksiantoa oikeudenkäyntiasioissa
tehostetaan entisestään.
Mutta ehkä kaikkein tärkeintä on
se ed. Zyskowiczinkin esiin tuoma kysymys siitä, että erityisesti
näissä laajoissa talousrikosasioissa on huolehdittava
siitä, että esitutkinnan ja syyteharkinnan ja
tuomioistuinkäsittelyn ketju on toimiva ja asiat etenevät
koko ketjussa ripeästi.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat Zyskowicz ja Kangas puhuivat aivan oikein
talousrikollisuuden torjunnan tärkeydestä. Talousrikollisuus
on kuin yhteiskunnan syöpä, ja siksi siihen pitää tarttua
päättäväisesti. On kuitenkin
täysin turha ihmetellä edellisen hallituksen toimintaa
tässä yhteydessä, koska silloinen sisäministeri
Kari Rajamäki nosti rikollisuudentorjuntaohjelman keskeiseksi
painopisteeksi talousrikollisuuden torjunnan. Ikävä kyllä nykyinen
hallitus poisti tämän painopistelähtökohdan rikollisuudentorjuntaohjelmasta,
joten kehottaisin vaikuttamaan nykyisen hallituksen ministereihin,
että tämä tärkeä asia
nostettaisiin uudelleen esille. (Ed. Saarinen: Heti, kun kokoomus tuli
hallitukseen!)
Mutta sitten joudun kiinnittämään
arvoisan eduskunnan huomiota siihen, että tämä on
jo kolmas kerta tällä viikolla, kun asiasta vastuullinen ministeri
on poissa, kun hänen lakiehdotustaan käsitellään
eduskunnassa, kolmas kerta. Sama tilanne oli, kun käsiteltiin
käräjäoikeuksien kielitaitovaatimuksia,
sama tilanne oli, kun käsiteltiin maahanmuuttopolitiikkaan
liittyviä asioita tällä viikolla, ja
nyt on kolmas kerta. Olisi kohtuullista, että parlamentarismille
annettaisiin se arvo, joka sille kuuluu. Tämähän
on hallituksen ja eduskunnan kokoontumispaikka, jossa asioista aidosti
keskustellaan ja jossa ministerit kertovat omat käsityksensä kansanedustajien
esille ottamista asioista.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Voin vaan sanoa, että ministeri
Brax on harvinaisella lomalla tämän viikon, ja
hän on todella tehnyt paljon töitä ja
pyrkinyt olemaan läsnä eduskunnassa silloin, kun
se suinkin vaan on mahdollista. (Ed. Saarinen: Nyt ei ole!)
Nyt toivon, että silloinkin, kun tulee lähetekeskusteluja,
paitsi ministerit myös edustajat ovat paikalla. Mutta nämä ovat
hyödyllisiä keskusteluja, totta kai.
Yleiskeskustelu päättyi.