1) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi aravalainojen lainaehtojen
määräaikaisesta muuttamisesta eräissä tapauksissa
annetun lain ja aravarajoituslain muuttamisesta
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Olemme paljon keskustelleet asuntomarkkinoiden
tilanteesta, ja on hyvä todeta, että noin yltiseltään
suomalaiset asuntomarkkinat ovat varsin hyvin tasapainossa mutta
kahdessa erilaisessa ongelmassa on vielä paljon kuitenkin
tekemistä tässä yhteiskunnassa. Ensimmäinen
niistä liittyy metropolialueeseen, jolla meillä on
aivan liian vähän asuntoja tarjolla suhteessa
kysyntään, mutta tänään
poikkeuksellisesti käsitellään nyt sitä kolikon
toista puolta, eli mitä tehdään niille alueille,
joilla on poikkeuksellisen paljon asuntoja tyhjillään.
Tänään siis keskustelemme siitä, minkälaisilla
esityksillä voitaisiin parantaa näiden vähäväkisempien
alueiden asuntopolitiikan edellytyksiä.
Hallituksen esitys eduskunnalle on siis esitys, jonka tavoitteena
on taloudellisissa vaikeuksissa oleville Ara-lainoitetuille vuokrataloyhteisöille
suunnattujen
tukitoimien vaikuttavuuden ja toimivuuden parantaminen. Tarkoituksena
on muuttaa tukitoimenpiteiden ehtoja siten, että vuokrataloyhteisöjen
toimintaedellytyksiä voitaisiin parantaa aikaisempaa tehokkaammin.
On myöskin tarkoitus vähentää riskiä asuntojen
vajaakäytöstä johtuen sekä tasapainottaa
markkinoita näillä alueilla, joilla kärsitään
siitä, että on liian paljon asuntokantaa vuokra-asuntotuotantona
luotu aikoinaan. Tarkoituksena on suoraan suomeksi sanottuna, että me
haemme nyt enemmän yksilöllisempää,
ennalta ehkäisevämpää toimintatapaa,
jolla sitten pystyttäisiin ratkaisemaan näiden
yhteisöjen ongelmia jatkossa.
Lainsäädäntöhankkeen taustalla
on ensinnäkin se, että valtioneuvoston asuntopoliittisessa toimenpideohjelmassa
kiinnitettiin sekä kirjauksien numero 23 että 24
suhteen huomiota jo siihen, miten näillä alueilla
pystyttäisiin lainehtoja muuttamaan ja tapauskohtaisesti
ja asukaskohtaisesti kokonaisuutta tarkastelemaan. Tarkoituksena
oli jo tuolloin etsiä myöskin keinoja, jotta rajoitusakordin
enimmäisprosenttia voitaisiin nostaa. Samalla ajatuksena
oli myös se, että purkuakordiprosenttia voitaisiin
nostaa pienten yhteisöjen kohdalla sellaisessa tilanteessa,
jossa ostajaa ei löydy ja purettavan kohteen omistajalla
ei ole varaa maksaa jäljelle jäävää lainaa
muiden kohteiden tuotoilla. Lisäksi todettiin jo tuolloin, että rajoitus-
ja purkuakordeista päätettäessä Ara ja
Valtiokonttori toimivat jatkossa yhteistyössä ja
ne voivat käyttää taloudellista harkintavaltaa myöskin
aikaisempaa vapaammin.
Nämä asuntopoliittisen toimenpideohjelman kirjaukset
olivat siis lähtökohtana sille, mihin sitten lähdettiin
liikkeelle tätä esitystä laadittaessa. Samalla
koko Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus Aran toiminnan
kehittämisen yhteydessä selvitysmies Olavi Syrjänen
jo totesi, että taantuvien alueiden talojen riskinhallinnan
tulee siirtyä Valtiokonttorille siinä vaiheessa,
kun asuntopoliittiset keinot on käytetty, ja myöskin
purkuakordien osalta myöntäminen tulisi siirtää Valtiokonttorille.
Tämän jälkeen lähdettiin säädösmuutoksiin,
ja lähtökohtana on se, että väestöltään
vähenevillä alueilla sijaitsevia, useita pääsääntöisesti
näiden asuntojen vajaakäytön ja siitä syntyvien
vuokratappioiden vuoksi taloudelli-sissa vaikeuksissa olevia vuokrataloyhteisöjä pitää
auttaa
jatkossa entistä tehokkaammin.
Lähtökohta on se, että näissä vajaakäytössä olevissa
kohteissa aravalainojen lainaehdot aiheuttavat usein ongelmia, ei
vain korkeina korkoina mutta myöskin sen lyhennysohjelman
takapainotteisuuden muodossa, ja väestöltään
vähenevillä alueilla valtion tuella rakennettuun
asunto- ja lainakantaan sisältyy myöskin huomattavia
taloudellisia riskejä, ei vain tietenkin valtiontalouden
näkökulmasta vaan erityisesti juuri omistajayhteisön
näkökulmasta. Me tarvitsemme nyt uusia keinoja
tähän asiaan puuttumiseksi, koska nämä nykyiset
tukikeinot ovat käytännössä osoittautuneet
vielä liian riittämättömiksi.
Eli lainansaajat ovat useimmiten pitäneet näitä tukitoimenpiteitä,
jotka ovat nykylainsäädännön
mukaisia, liian tiukkoina, ja ongelmiin on puututtu liian myöhään
käytännössä. Sitä kautta
tarvitaan uusia keinoja.
Arvoisa puhemies! Muutama näistä keinoista esimerkkinä,
mitä nyt esitetään.
Ensinnäkin esitämme lainaehtojen muuttamismahdollisuuksien
joustavoittamista. Silloin lainaehtojen muutokset eli esimerkiksi
pidentäminen tai koron alentaminen olisivat pysyviä järjestelyjä toisin
kuin nyt. Kiinteäehtoisten lainojen lyhennyksiin voitaisiin
myöntää myöskin lyhennysvapaata,
joka toisi liikkumavaraa, vuosimaksujärjestelmässä olevan
lainan vuosimaksun purkaminen kiinteäehtoiseksi lainaksi
olisi jatkossa mahdollista. Myöskin lainaehtojen muutoksen myöntämisedellytysten
täydentäminen tulisi tämän kautta
mahdolliseksi, eli lainan tavoitteeksi kirjattaisiin, että tavoite
on myöskin vähentää luottotappioiden
syntymisen riskiä valtiolle, ja jatkossa lainaehtoja voitaisiin
muuttaa myöskin sellaisissa tapauksissa, joissa vuokrataloyhteisö on
ajautunut sellaisiin vaikeuksiin, että valtiolle voi syntyä luottotappioriski.
Tällaisissa tilanteissa lainaehtoja voitaisiin muuttaa,
jos sen arvioidaan rajoittavan valtion luottotappioriskiä verrattuna
luottotappioriskiin, joka sitten syntyisi, jos näitä lainaehtoja
ei muutettaisi, ja se instrumenttina on tässä kokonaisuudessa
myöskin tärkeä.
Aravarajoituslakiin olemme esittämässä myöskin
muutoksia, jolloin Valtiokonttori voisi käyttää vapaaehtoista
kauppaa rajoituksista vapautumisen yhteydessä. Myöskin
purku- ja rajoitusakordien enimmäismäärää nostettaisiin,
siis rajoitusakordi 50 ja purkuakordi 60, purkuakordin erityiset
edellytykset täyttäville yhteisöille
70 prosenttia. Myöskin esitämme, että purkuakordin
myöntämisedellytyksiä joustavoitettaisiin, jolloin
akordin voisi saada myöskin sellainen yhteisö,
jonka taloudellista toimintakykyä yksittäisen
kohteen käyttöasteen merkittävä pitkäaikainen
alentaminen voisi uhata tai olisi jollakin tavalla epävakautta
luova. Myöskin esitämme, että akordien
haku- ja myöntämismenettelyitä selkeytettäisiin,
ja se käytännössä tarkoittaisi,
että jatkossa Valtiokonttori käsittelisi kaikki
akordihakemukset ja tekisi niihin liittyvät päätökset.
Näin ollen, arvoisa puhemies, tarvitaan myöskin
lisää htv:eitä, viisi htv:tä Aralle
ja Valtiokonttorille yhteensä näiden asioiden
neuvontaan ja toimintakuntoon laittamiseen. Olen siitä henkilökohtaisesti
ylpeä, että tällainen lisäys
on nyt sitten käytännössä mahdollista
ja tämä laki sitä kautta on resursoitu
myöskin sitten henkilöstöpuolella.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä on ihan oikea askel,
minkä hallitus tässä esityskokonaisuudessa ottaa.
Aika pieni, mutta tässä tullaan vastaan niitä taantuvia
paikkakuntia, joissa nämä asunnot ovat jo erittäin
huonokuntoisia monta kertaa ja ne ovat taakaksi jääneet
niille yhteisöille, jotka niitä pitävät
yllä. Tämä on hyvä esitys.
Mutta, arvoisa puhemies, samaan aikaan minä joudun
muistuttamaan ministeriä, että sitten kuitenkin
tuolla maakunnissa on esimerkiksi seutukunnissa monesti sellainen
tilanne, että siellä tarvitaan uusia, monta kertaa
esimerkiksi asumisoikeustyyppisiä asuntoja, joiden rakennuttajia
ja hoitajia ovat julkis- ja yleishyödylliset yhteisöt. Nyt
kuitenkin tämä käyttösuunnitelma,
minkä Ara on hyväksynyt ministeriön ohjeiden
mukaan, merkitsee käytännössä sitä,
että esimerkiksi Saarijärven kokoinen paikkakunta,
yli 10 000 asukasta, jossa on erittäin nopeasti
vanheneva, ikääntyvä väestö,
jossa tarvittaisiin tämän tyyppisiä asuntoja,
ei voi saada korkotukea eikä takausta tälle hankkeelleen.
(Puhemies koputtaa) Mielestäni aivan kohtuutonta, ja haluan
kuulla, miten ministeri selittää tämän
käyttösuunnitelman perusteita: ovatko ne teidän
mielestänne oikeita, pitäisikö niitä tarkistaa,
niin kuin mielestäni pitäisi?
Mirja Vehkaperä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallitus lanseerasi kehysriihestä mojovan
asuntopaketin, ja me odotamme, että kohtuuhintaista asuntopolitiikkaa harjoitetaan
ympäri Suomen. Todellakin täällä pääkaupunkiseudulla
ja kasvukeskuksissa on tyhjillään olevia asuntoja,
jotka ovat todellinen ongelma tämän kohtuuhintaisen
vuokra-asuntotuotannon ja -asumisen suhteen.
Tämä laki on hyvä askel eteenpäin,
mutta kyllä tästä paistaa se todellisuus,
että hallituksen harjoittama keskittämispolitiikka
toisaalta tyhjentää maaseutua ja haja-asutusaluetta
ja laskee siellä asuntojen hintaa ja jättää tyhjilleen
asuntoja, mutta toisaalta luo painetta tänne pääkaupunkiseudulle
kohtuuhintaisten asuntojen saamiseksi. Tämä on
nurinkurista politiikkaa, mutta jos ja kun tällä hallituksen
esityksellä voidaan parantaa yhteisöjen taloudellista
tilannetta ja myöskin aravalainojen lainaehtoja muuttamalla
tätä tilannetta, niin hyvä suunta. Jäämme
odottamaan sen asuntopaketin muitakin toimenpiteitä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro edustaja Heinosella, ja sitten
mennään puhujalistaan.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on hyvä,
ja se nimenomaan, niin kuin tässä on tullut esille,
tuo maaseudulle ja siellä olevilla aravataloille mahdollisuuksia
perusparantaa ja laittaa kuntoon niitä. Se on tärkeää,
mutta tärkeää on myös se, että nämä kehysriihessä linjatut
päätökset nyt viedään
eteenpäin, että saadaan maahan lisää kohtuuhintaista
vuokra-asumista ja myös muuta uutta asuntotuotantoa. Paras
lääke nimittäin kohtuuhintaiseen asumiseen
on riittävä tarjonta. Se nivoutuu tähän
pakettiin myös niin lähelle, että kysyn
arvoisalta ministeriltä, minkälaisella aikataululla
nämä kehysriihen ratkaisut saadaan eteenpäin
niin, että tuo kohtuuhintainen vuokra-asuntotuotanto saadaan
jälleen liikkeelle.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Tehdään niin, että ministeri vastaa
nyt tässä minidebatissa tulleisiin kysymyksiin
välittömästi sieltä paikaltaan
ja sitten hänellä on aikaa olla vielä jonkin
aikaa täällä istunnossa, jos tulee muita
kysymyksiä. — Ministeri Kiuru, olkaa hyvä,
2 minuuttia.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä kysymyksistä.
Edustaja Pekkarinen, Vehkaperä ja muutkin olivat tyytyväisiä siitä, että puututaan
myöskin vähäväkisten alueiden ongelmiin.
Minusta on tärkeätä, että myös
tämä asia korostuu keskustelussa, kun me olemme keskittyneet
hyvin paljon pääkaupunkiseudun asuntopolitiikan
järjestämiseen, eli siltä osin olen tyytyväinen
siihen, että myöskin tämä esitys
herättää teissä positiivista
vastakaikua. (Mauri Pekkarinen: Mutta!)
Minusta on hyvä myöskin todeta, kun edustaja
Vehkaperä kysyikin, että kai asuntopolitiikkaa muuallakin
tehdään näillä asuntopoliittisen
uudistuksen paketin osilla kuin pääkaupunkiseudulla,
että siihen suora vastaus on kyllä. Siellähän
on kaksi merkittävää asiaa, jotka ovat
ensinnäkin perusparannuskohteiden suhteen omavastuukoron
alentaminen, ja toinen erittäin tärkeä vipu
on se, että normaalia vuokra-asuntotuotantoa voidaan lisätä joka
puolella Suomea juuri sen vuoksi, että omavastuukorkoa
edelleen korkotukijärjestelmän lainaehdoissa tuodaan
alaspäin sinne prosenttiin. Se on erittäin merkittävä työkalu,
ja uskon, että olette siihen tyytyväisiä.
Edustaja Pekkarinen kysyi, että entä sitten asot,
koska asotkin ovat tärkeitä ja asumisoikeusasuminen
vetää valtakunnassa. Meillähän
tällä hetkellä kiintiö on tuhat
asuntoa, ja joka vuosi olemme saaneet rakentaa jopa enemmän,
koska kysyntää on ollut. Erityisesti kysyntä on
ollut suurta kasvukeskuksissa, ja sitä kautta nämä asunnot
ovat pääsääntöisesti
sinne keskittyneet. Tunnen hyvin tuon Saarijärven esimerkin,
ja olemme käyneet siitä keskustelua. (Mauri Pekkarinen:
Mikä on vastaus?) Aran käyttösuunnitelma
on sellainen, että tällä hetkellä he
ohjaavat Ara-asuntotuotantoa asojen suhteen siihen, että ne
keskitetään suuremmille paikoille, koska lähtökohtana
on se, että sen pitää vapauttaa normaalia
vuokra-asuntotuotantoa. Saarijärvellähän
normaalin vuokra-asuntotuotannon puolesta ei ole ongelmaa, mutta
olen tietoinen tästä esimerkistä, ja
me tulemme palaamaan siihen vielä myöhemmin.
Muilta osin edustajat kannustivatkin siihen, että tehdään
asuntopoliittiset uudistukset, nämä toimet, mahdollisimman
pian. On hyvä todeta eduskunnalle, että meillä on
jo (Puhemies koputtaa) myöskin virkamiehillä hihat
käärittynä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten puhujalistaan.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Viime vuoden alussa oli Suomessa valtion
tukemia aravavuokra-asuntoja lähes 300 000 eli
tarkkaan ottaen 293 000 kappaletta, joista lähes
20 prosenttia sijaitsi kunnissa, joiden asukasmäärä vähenee
jatkuvasti. Tällaisten kuntien osuus on lähes
8 prosenttia eli 600 000 euroa 7,7 miljardin euron aravalainakannasta.
Onkin ymmärrettävää, että vähäväkisissä kunnissa
kuntien aravalainoitetut kiinteistöyhtiöt ja muut
vuokratalot ovat joutuneet maksuvaikeuksiin, kun asukkaita ei asuntoihin
saada.
Arvoisa puhemies! Miten yhtiöitä voidaan auttaa?
Täällä jo ministeri totesikin avauspuheenvuorossaan,
että eräs keino on pidentää Euroopan
unionin tapaan lainojen lyhennysaikoja ja alentaa lainojen korkoja.
Jos tämäkään ei auta, niin mielestäni
on vielä eräs keino, jota on kokeiltu Keski-Suomessa
sijaitsevassa Kivijärven pienessä kunnassa.
Täällä kävi niin, että kun
vuokra-asuntoihin ei saatu asukkaita, niin edustaja Anne Kalmari, joka
on Kivijärven valtuuston puheenjohtaja, kehitti keinon,
jonka myöhemmin hallitus ja Kivijärven valtuusto
hyväksyivät, eli nämä tyhjillään olevat
kiinteistöyhtiöt, vuokra-asunnot, muutettiinkin
asunto-osakeyhtiöiksi ja asunto-osakkeita erikokoisista
asunnoista kaupattiin keskisuomalaisille asukkaille. Ei mennyt kovinkaan
kauan, muistaakseni reipas puoli vuotta, kun kaikki osakkeet oli
myyty.
Eli Kivijärven kunta pääsi eroon
tyhjistä aravalainoitetuista vuokra-asunnoista ja sai näiden tilalle
a) kesäasukkaita, b) ympärivuotisia asukkaita,
jotka tänä päivänä maksavat
Kivijärven kunnalle veroja. Tämän kaltaista,
arvoisa puhemies, arvoisa ministeri, ajatusta toivoisin: kun valiokunta
tätä asiaa käsittelee, niin miettisitte, olisiko
tähän laajempaakin kannatusta, tämän kaltaiselle
hyvälle yritykselle.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Lakiesitys on kaiken kaikkiaan kannatettava,
kun ajattelee vaikka siltä kantilta, että niistä 293 000 kappaleesta
20 prosenttia sijaitsee siellä väeltään vähenevällä alueella,
ja tämä pottihan on noin 600 miljoonaa euroa siitä koko
aravalainakannasta. Siis kyseessä on todella isot rahat
kaiken kaikkiaan, niin että niistä sopiikin olla
huolissaan ja toimia sen eteen tehdä. Ja kun ne ovat vajaakäytössä,
niin sieltä sitten syntyy vuokratappioita, ja se on se
pääasiallinen syy, ja kunnat lisäksi
vielä omistavat suurimman osan tästä asuntokannasta.
Jos näitä taloyhtiöitä tai
muita vuokrayhteisöjä pystytään
auttamaan tällä lakiesityksellä, joka tähtää siihen,
että näiden pirstaleisten ja lyhytvaikutteisten
keinojen asemasta tulee pitkäjänteistä puuhaa,
niin totta kai. Silloin myöskin valtion luottotappioriski
pienenee. Tämä ongelmahan ei tietenkään
tällä lakiesityksellä poistu kokonaan, mutta
se elefantti vain pitää syödä pala
kerrallaan.
Vielä haluan korostaa sitä, että jos
ja kun tällä onnistutaan torjumaan se, että nämä lainansaajat eivät
kykene lyhentämään lainoja, niin silloinhan
se valtion riskikään ei poistu, niin että kyllä jokainen
tuhateuroinen tai miljoona, mitä sieltä on saatavissa,
tai välisummatkin, kelpaa kaiken kaikkiaan. Tämä on
minun mielestäni yksi erinomainen ajatus siihen, että valtion
riskit muun muassa tällä pienenevät.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä esillä oleva
lakimuutos sinänsä on aika pieni mutta ihan kannatettava,
ja se lisää sitten joustavuutta näihin
maksuihin ja maksuaikoihin. Myös siellä haja-asutusalueella
oleviin kiinteistöihin saadaan jonkunnäköinen
toinen näkökanta, jos niitä ei pystytä pitämään
pystyssä.
Tämä kokonaisuushan varmaan liittyy tähän hallituksen
kehysriiheen maaliskuussa, jossa päätettiin tästä laajasta
asuntopoliittisesta uudistuksesta, jonka tavoitteena on saada kohtuuhintaisia
vuokra-asuntoja erityisesti Helsingin seudulle.
Täällähän on sitten toinenkin
Araan liittyvä hanke meneillään, ja siitä haluaisin
pari sanaa mainita, nimittäin tämän 40
vuoden Ara-säännön rinnallehan tulee
tämä 20 vuoden sääntö, elikkä nykyisten
40 vuoden korkotukilainoituksien rinnalle otetaan käyttöön
tämä 20 vuoden korkotukilainamuoto, jonka jälkeen
tämä yleishyödyllinen asumistoiminta
käytännössä päättyy.
Itse en mitenkään ymmärrä sitä,
miten on hallituksen linjassa tämmöinen esimerkiksi
Helsingin seudulle hyväksytty, koska mehän tiedämme sen,
että kun 40 vuotta päättyy, niin nytten
on jo olemassa olevia ongelmia siinä, että näitten
Ara-asuntojen vuokrat nousevat huimaa tahtia, jopa kolminkertaistuvat
Helsingin seudulla.
Meillähän on täällä hyvä esimerkki
Helsingissä — oli jonkun aikaa sitten ohjelmakin
siitä televisiossa — ja siinä esimerkiksi
SATO-asunto nosti asuntojen vuokria jopa kolminkertaiseksi Helsingin
alueella. Nyt kun me tiedämme, että tästä 40
vuoden määräajan asuntomäärästä umpeutuu
koko maassa lähes 5 900 asuntoa seuraavan 5 vuoden
sisällä ja niistä 2 000 sijaitsee
Uudellamaalla ja 1 200 Helsingissä, niin on äärettömän
todennäköistä, että nämä vuokralaiset,
jotka siellä nyt asuvat, eivät jatkossa siellä välttämättä pysty
asumaan.
Minä toivoisin sitä, että valtio
kiinnittäisi huomiota siihen, että nämä niin
sanotut yleishyödylliset asuntorakentajat ja -toimijat,
kuten SATO, eivät voi toimia siten, että heidän
sijoitustavoitteensa on 12 prosenttia kokonaistuotosta. Tämänhän
he ovat sanoneet julkisesti. Nyt kun 5 vuoden aikana 3 000 asuntoa taitaa
vapautua SATOn asunnoissa tästä aravan 40 vuoden
säännöstä ja näistä 1 000
sijaitsee Helsingissä, niin eikö se käytännössä tarkoita
sitä, että heillä ainakin vuokrat nousevat?
(Erkki Virtanen: Niin, jos SATO nostaa!) — Ja todennäköisesti
nostaa.
Tätä olisin ministeriltä kysynyt:
Mitä aiotte tehdä asialle? Ruotsissa esimerkiksi
on semmoinen sääntö, että asukkaat
saavat etuosto-oikeuden niihin asuntoihin, jos nämä yleishyödylliset toimijat
muuttavat suuntaa ja haluavat myydä ne pois. Ja millä tavalla
sitten turvataan vuokralaisen oikeus siinä, että siitä ei
tule vapaata riistaa siinä mielessä, että hänen
vuokraansa korotetaan tällä esitetyllä tavalla?
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Koko opposition voimin tehtiin noin
kuukausi sitten välikysymys asuntopolitiikasta. No, huutoon
vastattiin aika nopeasti kehysriihessä ja tämä tukeva
asuntopoliittinen toimenpideohjelma tuotiin sitten kehysriihen toimesta
eteenpäin.
Kohtuuhintainen asuminen koko Suomessa on tärkeää,
ja etenkin täällä pääkaupunkiseudulla
ja kasvukeskuksissa halpojen vuokra-asuntojen perään
huudellaan kovasti. Pidän tärkeänä,
että se asuntopoliittinen paketti etenee muiltakin osin. Tonttipolitiikka,
kaavoitus ovat keskiössä. Tukipolitiikka ja sääntelyn
avaaminen ovat myöskin keinoja, joita odotan, että saliin
hallituksen esityksinä tuodaan.
Näiden tyhjien asuntojen kohtaloa itse asiassa ei vain
tällä hallituksen esityksellä ratkaista,
ja siksi toivonkin, että ministeri kiinnittäisi
huomiota tähän itse ongelmaan, miksi tyhjillään
olevia asuntoja on olemassa, miksi niitä jää sinne haja-asutusalueille
maaseudulle ja miksi niitä on täällä pääkaupunkiseudulla,
jossa on pulaa kohtuuhintaisista asunnoista ja vuokra-asunnoista. Itse
ongelmaahan tällä ei ratkaista. Tietysti taloudellinen
hyöty näille taloyhtiöille ja yhteisöille tämän
lakiesityksen myötä helpottuu, mutta itse asia
ei varmastikaan siitä avaudu.
Kyllä minä edelleenkin peräänkuulutan
hyvää aluepolitiikkaa, hyvää asuntopolitiikkaa
sen myötä, että pidämme koko
Suomen asuttuna ja pidämme huolta siitä, että asumisen,
elämisen, työn tekemisen mahdollisuuksia on ympäri
Suomen, jotta tällaista vaikeaa asuntopoliittista ongelmaa
ei saada käsiin uudestaan, että talot tyhjenevät
toisaalla ja toisaalla on pulaa asunnoista.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Lainojen pidennys ei ole ratkaisu ongelmaan,
koska nämä vanhat aravalainan korot ovat tällä hetkellä keskimäärin
4 prosenttia, mikä on tupla verrattuna markkinahintaiseen
korkoon, ja joissain tapauksissa ne ovat yli 8 prosenttia. Eli niitä maksetaan
nyt jo etukäteen, jos vain pystytään,
pois. Ne ovat niin kalliita lainoja, ettei niitä kukaan
halua ainakaan pidentää.
Mutta ongelma on kokonaisuutena vuokra-asuntotuotannossa yleishyödyllisyyssäännöksissä,
jotka tulivat vuonna 2000 voimaan, ja nämä rajoittavat
omistajien asuntojen käyttöä. Kun ne vielä koskevat
koko yhtiöitä eivätkä ne ole
kohdekohtaisia, niin sekin on iso ongelma. Niiden täytyisi
olla nimenomaan kohdekohtaisia, ja niillä täytyisi
olla myöskin sitten rajat, kuinka pitkään
nämä säädökset ovat
voimassa, ja 20 vuotta on kyllä semmoinen sopiva aika.
Yleishyödyllisyyssäännöksien
lieventämistä kyllä tällä hetkellä kannattavat
rakennuttajayhtiöt, vuokratalojen omistajat kannattavat
niitä, rakentajayhtiöt kannattavat niitä,
työntekijäjärjestöt kannattavat
niitä, ja Ara kannattaa niitä. (Erkki Virtanen:
Entäs asukkaat?) Minä olen itse tehnyt lakialoitteen aravalain
15 a §:n ja 15 d §:n
muuttamisesta ja toivoisin, että se saisi menestyksekkään
käsittelyn eduskunnassa.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Asuntopolitiikan haasteet ovat moninaisia,
ja osaltaan muuttoliike, joka yhdistyy tietyllä aikakaudella
rakennettuun rakennuskantaan ja sen haasteisiin, on johtanut siihen,
että tietyt aravalainoitetut kohteet ovat aika haastavassa
tilanteessa, ja tässä suhteessa joudutaan nyt
lieventämään tiettyjä ehtoja
ja ikään kuin antamaan tukea näille kyseisille
kohteille. On ihan perusteltua, että näin toimitaan,
koska vaihtoehdot ovat vieläkin huonompia. Mutta on myös
selvää, että myös julkisesti
tuettujen vuokra-asuntojen kohdalla perussäännön
tulisi olla se, että varaudutaan lähestyviin peruskorjauksiin
niin hyvin, ettei ylimääräistä tukea
tarvita, ja toisaalta kyettäisiin ennakoimaan sitä kysyntää niin,
etteivät nämä rakennukset tyhjene.
Kuitenkin jos katsotaan laajemmin asuntopolitiikkaa, niin se,
millä on loppujen lopuksi merkitystä täällä kasvavan
kysynnän alueella, etenkin pääkaupunkiseudulla,
mistä täälläkin on paljon puhuttu,
on kokonaiskysyntä ja kokonaistarjonta. Kysyntään
me emme voi hirveästi tässä salissa tai
ministeriössäkään vaikuttaa,
mutta tarjontaan toivottavasti voimme. Toivoisinkin ehkä hieman
enemmän keskittymistä siihen, kuinka paljon ylipäätään
rakennetaan, kuin vain siihen, kuinka paljon julkisella tuella rakennetaan,
koska onhan niin, että vaikka rakennettaisiin sitten tavallista,
normaalia asuntotuotantoa, niin kyllä sinne kovanrahan
asuntoihin muuttaa aina joku ja vapauttaa sen edellisen asunnon
sitten edelleen jollekulle muulle, joten loppujen lopuksi vain sillä,
mikä on kokonaiskysyntä ja mikä kokonaistarjonta,
on asumisen hinnanmuodostuksessa merkitystä.
Arvoisa puhemies! Vuodessa uusiutuu Suomen asuntokannasta suunnilleen
1 prosentti. Se tarkoittaa, että vaalikaudessa ei koskaan
oikeastaan ylitetä 5:tä prosenttia, ja tämän
johdosta voikin nähdä, että asuntopolitiikan
tontti on sellainen, jossa pitäisi pyrkiä poikkeuksellisen
pitkäjänteiseen ja ikään kuin
kauas tulevaisuuteen katsovaan politiikantekoon. Tällainen
tempoileva ja nopea suunnan muuttaminen ei ole perusteltua, ja tästä näkökulmasta
voi todeta, että se, että halutaan aina hallituskaudesta
toiseen muuttaa suuntaa, ei ehkä ole perusteltua.
Nyt kuitenkin tämän hallituksen kaudella tämä tahtotila
asuntopulan ratkaisemiseksi on saanut konkretiaa kehysriihessä,
ja hyvä niin. On äärettömän
tärkeää, että nämä kehysriihen
päätökset pannaan toimeen. Niin kuin
täälläkin on viitattu, rakennusalalla
erityisen perusteltuna on nähty tämä yleishyödyllisyys,
nimenomaan julkisesti tuetun rakentamisen osalta yleishyödyllisyysehtojen
kevennys ja luovutusrajoitteiden määräaikainen
lyhentäminen 20 vuoteen, ja tästä kehysriihen
yhteydessä on tehty päätös.
Ehkä tässä vaiheessa kysyn ministeriltä,
milloin nämä päätökset
pannaan toimeen, koska tätä toimea nämä rakennuttajat
ja rakentajat ovat kaikkein eniten peräänkuuluttaneet.
Sitten vielä lopuksi, arvoisa puhemies, en malta olla
kysymättä siitä, kun viime viikolla Finlandia-talossa
ministeri viittasi erityisesti Helsingin tilanteeseen ja Malmin
lentoasemaan, koska on totta, että kunnilla on suuri vastuu
tämän ongelman ratkaisemisessa. Totesitte, arvoisa
ministeri, että Malmin lentoasema tulisi rakentaa ja asia on
täysin kuntapäättäjien käsissä.
Siellä tätä kuunneltiin ja todettiin,
että tämä alue on kuitenkin vuokrattu
valtiolle 2034 saakka ja tämä vuokrasopimus sitoo
Helsingin kuntapäättäjiä, joten kysyn:
onko tämän vuokrasopimuksen osalta nyt tehty joitain
uusia linjauksia hallituksen toimesta, joita helsinkiläisten
kuntapäättäjien tulisi seurata?
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Männistö käytti
juuri erinomaisen hyvän puheenvuoron ja kokosi hyvin yhteen tätä tilannetta,
missä tällä hetkellä asuntopolitiikan
osalta mennään, teki myöskin hyviä kysymyksiä,
en lähde niitä toistamaan.
Näin ollen keskitynkin yhteen aiheeseen ja lähinnä siihen,
mikä liittyy asuntojen, oli sitten minkä tahansa
lainen asunto mutta pääasiassa kerrostaloasunto,
elikkä yhteisessä omistuksessa olevien asuntojen
korjausvelkaan. Iso osahan tästäkin lainsäädäntömuutoksesta
johtuu siitä, että korjausvelkaa ei ole huomioitu.
Toisaalta tiedetään, että ne ovat taantuvia
paikkakuntia, ja se johtuu taas merkittävästä rakennemuutoksesta, mikä Suomessa
on käynnissä. Sillehän eivät
itse asiassa välttämättä kuntapäättäjätkään
taikka kiinteistönomistajat voi mitään,
jos iso, merkittävä työnantaja tai muu
poistuu alueelta ja muuttaa sitten alueen toimintaympäristöä oleellisesti.
Keskeinen tekijä tässäkin lainmuutoksessa
on se, että korjausvelkaa ei koskaan ole otettu huomioon.
Tästä johtuvat myöskin ne edustaja Niikon
esille nostamat paineet vuokrien merkittäviin korotuksiin
yhtäkkisesti, kun otetaan huomioon ne kiinteistöihin
kohdistuvat korjaustarpeet yllättävässä tilanteessa,
kun on putkiremontin tai jonkun muun remontin välttämätön
tarve. Silloin ei puhuta mistään energiatehokkuuskorjauksista vaan
ihan välttämättömistä arjen
pyörittämiseen liittyvistä korjaustoimenpiteistä.
Näin ollen ne toimenpiteet, mitkä liittyvät
isännöintitoimintaan ja sen ohjaamiseen ja kiinteistönhoitoon, ovat
olleet ihan oikeansuuntaisia.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomen asuntopolitiikassa on kaksi keskeistä rakenteellista
ongelmaa. Ensimmäinen on se, että kiuruvetiset
ja ne kyyjärveläiset, joihin täällä jo viitattiin,
muuttavat Helsinkiin, mistä aiheutuu se ongelma, että asunnot
Kiuruvedellä ja Kyyjärvellä jäävät
tyhjiksi. Toinen rakenteellinen asuntopoliittinen ongelma on se,
että kiuruveteläiset ja kyyjärveläiset
muuttavat Helsinkiin, mistä puolestaan seuraa, että täällä asuntojen
kysyntä kasvaa liiallisesti.
Arvoisa puhemies! Entisenä 11 000 vuokralaisen
vuokranantajana ja muutaman tuhannen asunnon rakennuttajanakin ja
ylläpitäjänä tekee mieli tätä keskustelua
nyt vähän kuunneltua puhua myöskin vuokralaisten
puolesta. Täällä on nyt puhuttu yhtiöistä ja
sitten täällä on puhuttu kunnista ja
vähän valtionkin rahoista, mutta tosiasia on,
että kun puhutaan aravavuokra-asunnoista, niin se ainoa
maksaja on se vuokralainen. Se vuokralainen maksaa niitten uusien
talojen rakentamisen lyhennyksinä ja korkoina. Hän
maksaa sen ikääntyneen talon peruskorjauksen,
siihen otetut lainat ja myöskin asuintalovaraukset, jos
niitä varauksia on tehty niin kuin pitäisi. Sen takia
olennaista on, että ne kustannukset, joita se vuokralainen
maksaa, eivät nouse kohtuuttomiksi, erityisesti siitä syystä,
että vaikka se vuokralainen kuinka maksaa niitä vuokria,
maksaa niitä lyhennyksiä ja niitä korkoja
ja vieläpä niille yleishyödyllisille
yhteisöillekin 8 prosenttia korkoa omalle pääomalleen
ja kunnatkin sitä tuppaavat perimään,
niin sitten kun se vuokralainen on maksanut sitä omaa kotiaan — sillä ne
vuokra-asunnot ovat myöskin vuokralaisten koteja eivätkä mitään
asuntopolitiikan välineitä — niin mitäänhän
hän ei saa siitä asunnosta pois muuttaessaan mukaansa.
Siis tämä laki on sinänsä erittäin
tarpeellinen, koska sillä toivon mukaan pystytään
parantamaan niitten vajaakäytössä olevien
vuokrataloyhtiöitten taloutta, mutta kyllähän
siinä sitten, kun ne purkajat tulevat ja pistävät
sen talon maan tasalle, pistetään maan tasalle
vuokralaisten maksamaa omaisuutta, ei kenenkään
muun maksamaa omaisuutta. Ne saattavat olla kunnan omistuksessa
olevia vuokrataloja, mutta kunta on laittanut enintään
sen 10 prosenttia, viimeisenä parinakymmenenä vuotena
5 prosenttia, siitä omasta pääomastaan,
ja kaikki muut kerätään vuokralaisilta.
(Kauko Tuupainen: Pitää paikkansa!) Tämä kannattaa
pitää mielessä, niittenkin, jotka kirjoittelevat
Helsingin Sanomiin, että vaurastuneitten aravavuokralaisten
pitäisi muuttaa asunnoista pois. On aika mielenkiintoinen vaatimus
kuulla tämän päivän Suomessa,
että asukkaan pitää muuttaa omasta kodistaan
pois sen takia, että taloudellinen asema on parantunut.
Kuvitelkaa, että joku nyt esimerkiksi tässä salissa
esittäisi sellaisen väitteen, että niitten
70-luvulla aravalainan omistusasuntoihinsa saaneitten asukkaitten,
jotka ovat aikaa sitten maksaneet sen pois, pitäisi muuttaa
vaurastuttuaan pois omasta asunnostaan. Aika mielenkiintoista puhetta.
On totta, että tälle pääkaupunkiseudun
ja muittenkin kasvukeskusten vuokra-asuntotilanteelle tietysti pitää tehdä jotakin.
Olin asian kanssa tekemisissä vuodesta 1980 vuoteen 2003
ihan päätyökseni, ja jos ei sinä aikana
muusta vakuuttunut, niin ainakin siitä, että aravakorkoja,
siis keskeistä vuokra-asumisen hinnan tekijää,
ei valtio suostunut muuten kuin äärimmäisen
ankaran väännön jälkeen alentamaan.
Olisikohan niitä tässä nyt viimeisen
30 vuoden aikana kaksi kertaa alennettu, ja silloinkin ainakin toisella
kerralla muistaakseni hallituksen vastustuksesta huolimatta eduskunta
päätti ottaa vallan käsiinsä.
En nyt suosittele tämän hyvän hallituksen
aikana samaa, mutta ehkä sitäkin voisi harkita.
Sitten näistä yleishyödyllisistä yhteisöistä. Kyllähän
niillekin nyt pitää tehdä jotakin. Tosiasiahan
on, että eihän näitä yleishyödyllisiä yhteisöjä,
SATOa, VVO:ta ja kumppaneita, kiinnosta enää vuokralaisen
asia tippaakaan. Siellä on ihan jotkut muut intressit,
ja ne ovat sellaisia intressejä, joita ei ollut tarkoitettu,
kun yleishyödyllisyyslainsäädäntöä tehtiin.
Tässä katsannossa rohkaisen kyllä hallitusta
etenemään oikeaan suuntaan.
Olen samaa mieltä edustaja Männistön
ja muutamien muittenkin täällä puhuneitten
kanssa, että pääkaupunkiseudun tilannetta
ei saada ratkaisuun ennen kuin valtakunta saadaan aluepoliittisesti
tasapainoon, että ihmiset pystyvät asumaan myöskin
siellä vähän syrjäisemmillä seuduilla,
siellä olevissa aravavuokrataloissa, joita sinne suuren
uskon ja innostuksen varassa haluttiin rakentaa ja rakennettiin
välillä vähän liikaakin, kun
oli poliittisiakin paineita. Mutta kyllä nekin asunnot
toimivat ihmisten koteina ja olivat tarpeen silloin. Nyt pitää pitää huoli
siitä, että siellä ne talot, jotka sinne
vielä jäävät, pystyvät toimimaan,
ja tämä lainsäädäntö on
ihan hyvä sen suhteen, mutta kyllä meidän
pitää tehdä yhteiskunnallisesti vähän
laaja-alaisempiakin päätöksiä,
jotta tämä asunto-ongelma, joka on yksi heijastus
niistä laaja-alaisemmista ongelmista, saadaan kuntoon.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Aluksi on todettava, että asuntopulaa
varsinkin vuokra-asunnoista on muuallakin kuin suurissa keskustaajamissa.
Maaseutualueilla, joilla muuttoliike pysähtyy usein kunnan
keskustaajamaan, on selkeästi nähtävissä vuokra-asuntojen
tarpeen lisääntymistä.
Kun samanaikaisesti pyritään siihen, että ikääntyvät
ihmiset asuisivat entistä pitempään kotonaan,
se vaatii entistä parempaa varustelutasoa myös
vuokra-asunnoilta.
Vuokra-asunnon rakentaja ottaa aina kohtuullisen riskin rakennushankkeessaan.
Tosin tämä riski siirtyy hyvin usein kunnan omistamalle vuokrataloyhtiölle.
Kun tämän lakiesityksen tarkoituksena on tukea
sellaisten asuntoyhtiöiden asemaa, jotka sijaitsevat väestöltään
vähenevillä alueilla, se on kannatettavaa. Jos
esimerkiksi rahoitusakordeilla saadaan vuokratasoa pidettyä kohtuullisena, voi
tällä muutoksella olla vaikutusta myös
vuokra-asuntojen käyttöasteen pysymiseen kohtuullisena.
Samalla kun aravaehtoja rahoituksen osalta helpotetaan, tulisi
huomioida myös vuokrataloyhtiön tarve tehdä muutoksia
vuokrataloissa ja -asunnoissa. Väestön
ikääntyessä esimerkiksi tulee myös
vanhoissa asunnoissa olla mahdollisuus muuttaa ainakin osa niin
sanotuiksi esteettömiksi asunnoiksi, joissa liikkuminen
mahdollisen rollaattorin tai rullatuolin kanssa olisi mahdollista.
Myös hissittömien talojen osalta hissien rakentamiseen
tulisi järjestää rahoitusta. Näillä toimenpiteillä helpotetaan
huomattavasti vähenevän ja ikääntyvän
väestön alueilla vuokratalojenkin käyttöasteen
säilymistä taloudellisesti kannattavalla tasolla.
Kuten täällä monet ovat sanoneet,
niin tämä lakiesitys on oikeaan suuntaan ja kannatettava, sillä kauhuskenaariota
ajatellen vaihtoehtona voisi olla vuokrataloyhtiön konkurssi
ja asuntojen tyhjeneminen. Tällöin asuntopula
voi olla edessä jossain muualla lähialueella.
Myöskin purkuakordin helpottaminen on tarpeen varsinkin
joillakin entisillä tehdaspaikkakunnilla, joilta tehdas
on lähtenyt ja joilla usein kunnan taloudellisella vastuulla
olevat vuokra-asunnot ovat jääneet tyhjilleen.
Pääasiassa nämä asunnot ovat
jo hyvin iäkkäissä taloissa, ja asuntojen
nykyaikaistaminen asukkaita kiinnostaviksi olisi taloudellisesti
lähes kohtuutonta.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kuten aikaisemmin täällä jo
debatissa totesin, tässä kysymys on esityksestä,
joka sisältää muutaman askeleen ihan
oikeaan suuntaan. Suomalaisen, nimenomaan väestökeskusten
ulkopuolisen Suomen, asuntopolitiikan koko kuvassa juuri nyt kysymyksessä olevat
tapaukset ovat lisääntyneet. Meillä on
paljon sellaisia pieniä kuntia, joissa yleensä kunta
on se omistajayhteisö, joka omistaa tällaisia
asuntoja, jotka ovat väen vähettyä paikkakunnalta
tilanteessa, jossa ei ole pystytty tekemään kunnollisia
peruskorjauksia. Asuntojen kunto on heikentynyt, kun väki vähenee.
Niille ei siitäkään syystä löydy
kysyntää, ja kun laatuvaatimukset asunnon tarvitsijoilla
ovat nousseet ja kun nuo asunnot eivät ole oikein sitten
taloudellisesta tilanteesta johtuen olleet ajan vaatimusten mukaisia,
niin ollaan tällaisessa kierteessä, jossa tyhjillään
olevia asuntoja on todella paljon. On tavattoman tärkeää,
että sen sijaan, että nyt tähän
saakka on tullut pienillä askelilla, tämmöisillä erillisillä päätöksillä,
valtio vastaan, se nyt lakisääteisen menettelyn
luo, jolla tämä vastaantulo voi tapahtua.
Arvoisa puhemies! Tämä on suomalaisen kasvukeskusten
ulkopuolisen asuntopolitiikan kokonaiskuvan se toinen puoli, se
ehkä kuitenkin pienempi puoli. Nyt minä vielä kiinnitän
toistamiseen huomiota siihen, että samaan aikaan me olemme
tilanteessa, jossa varsinkin seutukuntakeskuksissa väki
ei juuri enää vähene mutta se väestörakenne
muuttuu merkittävästi, erittäin merkittävästi,
se muuttuu vanhusvoittoisemmaksi. Ikääntyviä seutukuntia
meillä on semmoinen parikymmentä, joissa tämä kehityskuva
on radikaalisti paljon huonompi kuin maassa keskimäärin. Äsken
mainitsin Saarijärven esimerkkinä. Se on yksi
tällainen seutu. Tällaisilla seutukunnilla kuitenkin
ihmisten sielläkin asuntoon kohdistamat laatuvaatimukset
ovat nousseet. Siellä tarvitaan ihan laadukkaita asuntoja
sielläkin, sellaisia, mitä periaatteessa Ara rahoittaa
eri muodoissaan tällä hetkellä eri puolilla.
Saarijärven tapauksessa esimerkiksi kysymys on yleishyödyllisestä yhteisöstä,
joka rakentaa ja rakennuttaisi tämmöisiä asumisoikeusasuntoja,
mutta kun on kysymys siitä, että se toimii Saarijärvellä,
vaikka siellä tuo vanhusväestön osuus
on tavattoman suuri, niin kun se sijaitsee Saarijärvellä ja
kun se ei ole suuressa kasvukeskuksessa tai esimerkiksi Jyväskylän
tapaisessa keskuksessa, joka nyt on aika suuri kasvukeskus, niin
sinne ei tuon Aran käyttösuunnitelman vuoksi voida
myöntää korkotukea eikä myöskään
valtiontakauksia.
Arvoisa puhemies! Minusta tämä on kyllä tavattoman
väärin. Samaan aikaan esimerkiksi nyt on elävän
elämän tilanne, että minun kotikunnassani
ja edustaja Tuupaisen kotikunnassa Jyväskylässä meillä on
hanke, joka on saanut sekä Rahiksen rahoitusta että nämä aravarahoituksen muodot,
mitkä periaatteessa vastaaville tapauksille on tarjolla.
Jyväskylän väestörakenne on valtavasti
nuorempi ja nuorekkaampi kuin siellä Saarijärvellä,
mutta Saarijärvellä tämä sanottu yhteisö ei
ole saanut näitä äsken sanottuja tukimuotoja.
Vielä toistamiseen sanottuna: minusta tämä on
tavattoman väärin, ja minusta on tärkeää,
että hallitus muuttaa niitä pelisääntöjä,
joiden mukaan Ara toimii.
Muutoinkin — ja tulen lopuksi siihen, miten näen
asuntopolitiikan suhteessa muihin politiikkatoimiin — muistutan,
että 83,5 prosenttia kaikesta Aran erimuotoisesta rahoituksesta
menee joko pääkaupunkiseudulle tai muutamaan maan suurimpaan
kasvukeskukseen, 83,5 prosenttia, ja vain 16,5 prosenttia käytetään
tämän äsken sanotun alueen ulkopuolisessa
Suomessa. Aran politiikka on tänään nimenomaan
kasvukeskusten asuntorahoitusinstrumentti tai asuntopoliittinen instrumentti,
sanotaan tällä tavalla. Minä en nyt ole
ollenkaan varma, onko tämä oikein, koska siinä muussakin
Suomessa, jossa asuu kymmeniä prosentteja suomalaisista,
sielläkin ihmiset haluavat asua ja elää ja
sielläkin valtion mukaan tuleminen ihmisten arkeen, myös
asumiseen liittyvään arkeen, on kaikin tavoin
perusteltu.
Esitänkin tässä sen ajatuksen, ja
nyt en puutu muihin varsinaiseen asuntotuotantoon liittyvän lainsäädännön
muutostarpeisiin, että kyllä minun mielestäni
myöskin asuntopolitiikan arkea ja ongelmia helpottamaan
pitää hyväksyä muitten politiikkasektorien
toimenpiteitä. Siis suomeksi sanottuna: kyllä sellaisen
terveen aluekehityksen edistämisellä muilla politiikkatoimilla,
mikä hillitsee monta kertaa ihmisten halujen vastaista siirtymistä kasvukeskuksiin,
tätä pitäisi pystyä patoamaan
ja luomaan aluepolitiikkatoimenpitein edellytyksiä siihen,
että ihmisillä on töitä siellä,
missä he haluavat elää, ja asuminen myöskin
mahdollistuu siellä, missä sitten töitä voitaisiin
ihmiselle turvata. Tässä mielessä toivon,
että hallitus hyväksyy aluepolitiikan ja aluekehitystoimenpiteet
myöskin välineeksi ja keinoksi purkaa ja auttaa
näitä asuntopolitiikan ongelmia, jotka ilmiselvästi
keskittyvät nimenomaan suuriin keskuksiin, ellei aluekehitys
saa meillä uudenlaista suuntaa.
Erkki Virtanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Pekkarisen kanssa pitkälti
samaa mieltä. Ehkä ongelmana kuitenkin on se,
että kun Ara-hankkeet vaativat siinä määrin
voimallista rahallista satsausta, niin se kynnyksen ylittäminen
tilanteessa, jossa varmuutta riittävästä vuokralaisten
tarjonnasta ei ole, ehkä sitten osaltaan hillitsee kuntien
ja mahdollisten yksittäisten aravakelpoisten rakennuttajien
liikkeellelähtöä siellä suurten
kasvukeskusten ulkopuolella. Mutta siinä on tietenkin toisaalta
sitten se, että tässäkin, kuten monessa
muussa asiassa, tämä kierre voi kulkea kahteen
suuntaan: jos asuntoja jää tyhjäksi sen
takia, että ne asunnot eivät ole haluttavia tai
että vuokrat ovat liian korkeita, niin sitten ne asunnot
jäävät tyhjilleen, mistä seuraa,
että jäljelle jääneitten asukkaitten
pitäisi normaalin omakustannusperiaatteen mukaan sitten
maksaa ne, jolloin vuokrat nousevat entisestään
ja se kiihdyttää sitä väärään suuntaan.
Sen takia tarvitaan myöskin näitten purkamisakordien
estämiseksi sitä, että niissä kunnissa
tapahtuu jotain muuta ja ennen kaikkea tapahtuu elinkeinopolitiikassa.
Mutta tämä on kokonaisuus, eikä ole
kysymys pelkästään siitä. Puolen
tunnin päästä pitäisi mennä kuuluisan
sote-työryhmän ensimmäiseen kokoukseen — tämäkin
liittyy tähän kokonaisuuteen. Niissä kunnissa
pitää olla riittävästi palveluita,
että siellä on riittävästi ihmisiä,
että siellä jo oleviin tai sinne rakennettaviin
vuokra-asuntoihin riittää pysyvästi asukkaita,
koska se on ainoa keino, jolla oikeasti niitten talous pystytään
turvaamaan.
Lasse Männistö /kok:
Arvoisa puhemies! Itse en voi olla edustaja Pekkarisen kanssa
ihan kaikesta aivan samaa mieltä. Nyt kun mietitään tätä Aran
tuen kohdistumista, niin se kohdistuu nimenomaan uusiin rakennettaviin
asuntoihin. Ja siltä osin kuin asuntojen kysyntä hajaseuduilla, joihin
Pekkarinen viittaa, ei ylitä tätä 16,5
prosenttia, pidän kyllä kummallisena, että pitäisi
jotenkin suurempi osuus Aran rahoituksesta sitten kohdistaa näille
seuduille. Eli kyllä näen, että kun katsotaan,
minne niin tuettuja kuin kovanrahankin asuntoja tulisi rakentaa,
niin siinä kysynnän ja ihmisten valintojen tulisi
olla keskeisessä roolissa.
En myöskään allekirjoita tätä Pekkarisen
viittaamaa hallituksen politiikkaa, jossa jotenkin ihmisten halujen
vastaisesti siirrettäisiin ihmisiä paikasta toiseen.
Tämä trendi, jossa ihmiset hakeutuvat kohti kasvukeskuksia
ja kaupunkeja, on ollut vallalla oikeastaan kaiken väristen
hallitusten aikana jo vuosikymmeniä Suomessa. Se on ollut
myös kaikissa muissa läntisissä maissa
Euroopassa käynnissä. Sen sijaan tunnistan kyllä muutamia
päinvastaisia esimerkkejä viime vuosikymmeniltä ja
vuosilta aluepolitiikasta, jossa on yritetty siirtää työpaikkoja
ja ihmisiä, osaajia jonnekin, minne he eivät selvästi
ole halunneet siirtyä. Mutta jätetään
tämä nyt sikseen.
Mutta näen kyllä, että siltä osin
kuin ihmiset työpaikkojen perässä, paremman
elämänlaadun perässä jonnekin
päättävät muuttaa ja hakeutua — toivon
toki, että mahdollisuudet hakeutua Suomen eri alueille
aina Lapista tänne Etelä-Suomeen säilyvät — kun
ihmiset näitä valintoja tekevät, niin
meidän pitäisi asuntopolitiikassa erityisen tarkasti
yrittää tunnistaa, minne ihmiset ovat matkalla,
ja toisaalta kohdistaa tukea sinne, missä todella kysyntää asunnoille
on, koska siellä myös nämä asuntopoliittiset
haasteet ovat kaikkein suurimpia.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Männistö, se elävän
elämän tilanne on se, että sen seurauksena,
että pihtiputaalaiselle yrittäjälle ei
ole työtä tarjolla siellä, hän
joutuu lähtemään sieltä — ei niin,
että hän pyrkii varta vasten lähtemään,
vaan hän haluaisi tehdä työtä siellä,
mutta hän joutuu lähtemään — ja
kun hän myy asunnon siellä, 120 neliötä,
hän saa sillä rahalla, kun hän tulee
tänne, suurin piirtein 20—30-neliöisen
asunnon. Tätä on se arki käytännössä elävän
elämän tilanteessa. Tällaiseen kehityskuvaan
pitää kyetä muilla politiikkatoimilla
kuin asuntopolitiikalla — asuntopolitiikallakin, mutta
myös muilla toimenpiteillä — saamaan
muutos.
Edustaja Männistö, suurin piirtein kaikissa Euroopan
maissa ovat käytössä toimet, jotka pyrkivät
estämään tämänsorttista
kehitystä. Suurin piirtein kaikissa Euroopan maissa on
tällainen kehitys.
Mitä vielä tulee siihen, miten asuntopolitiikan pitäisi
reagoida, niin mielestäni todellakin sillä tavalla,
että jos objektiiviset tilanteet ovat samanlaiset Jyväskylässä ja
Saarijärvellä ja voidaan osoittaa, että Saarijärven
väestörakenne on sellainen, että se on
erittäin vanhusvoittoinen ja siellä kysyntää tälle
asuntotuotannolle on, niin en minä ymmärrä,
miksi minun kotikaupungissani tuetaan tällaista asumista
mutta Saarijärvellä ei. Ei periaatteellisista
syistä, että halutaan kasvukeskuksia tukea, se
ei voi olla oikein. Jos objektiivinen tilanne puhuu sen puolesta,
että Saarijärvelläkin pitäisi
tukea, niin myös niin pitäisi menetellä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ministeri Kiurulla on valtava kiire lähteä.
Hän haluaisi käyttää puheenvuoron
molemmille herroille, Männistölle ja Eestilälle.
Lyhyet vastauspuheenvuorot, ja sitten ministerin täytyy
päästä ääneen.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos Pihtiputaalla työpaikat häviävät — mitä emme
toivo — ja sen johdosta ihmiset sieltä muualle
muuttavat, niin kyllä silloin kestävä,
tuettu asuntopolitiikka on sitä, että sinne, minne
he muuttavat, pyritään turvaamaan enemmän
kuin 20 neliötä tälle muuttajalle, ja
on selvää, että tämä muuttoliike
tai työpaikat eivät palaudu jonnekin muualle niillä toimin,
että valtion tuella ruvettaisiin rakentamaan sitten asuntoja.
(Mauri Pekkarinen: Minä puhuin aluepolitiikasta!) Eli jos
nyt käy niin, että Pihtiputaalta muutetaan tänne
ja rivissä on paljon niitä edustaja Pekkarisen
viittaamia 120-neliöisiä taloja tyhjillään,
niin eihän se, että nyt valtion asuntopoliittisia
voimavaroja kohdistetaan sinne, jotta yhä rakennetaan lisää asuntoja,
tätä virtaa käännä.
Mutta siitä olen edustaja Pekkarisen kanssa samaa mieltä,
että kyllä työpaikat ratkaisevat ja kyllä me
tarvitsemme kestävää aluepolitiikkaa, jota
Suomessakin on harjoitettu, nimenomaan paino sanoilla "kestävää aluepolitiikkaa".
Se tarkoittaa: meidän täytyy tukea eri alueita
niin, että siellä syntyy yksityisen sektorin työpaikkoja,
jotka perustuvat näiden eri alueiden luontaisiin vahvuuksiin,
ja tätä kautta sitten (Puhemies koputtaa) saadaan
alueet myös elinvoimaisiksi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Eestilä, kysyn teiltä, haluatteko
te käyttää minuutin vastauspuheenvuoron
vai varsinaisen puheenvuoron. (Markku Eestilä: Minusta tuntuu,
että annetaan ministerille puheenvuoro ja sen jälkeen
jatketaan.) — Hyvä! Jatketaan sitten debattia
vielä. Ministeri Kiuru, lyhyesti yhteenveto, ja sitten
jatketaan.
Asunto- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Kiitos mahdollisuudesta vastata joillekin
edustajille. Rajoitan nyt vastaukset niihin, jotka ovat enää paikalla.
Ensinnäkin käytiin keskustelu ylipäänsäkin siitä,
minkälaiset korjaustarpeet ovat, eli monet edustajat kiinnittävät
siihen huomiota. Kun Tuupainen vielä paikalla on, niin
hän korosti tätä elvytysnäkökulmaa,
ja minusta se on tässä ajassa tärkeä.
Tässä asuntopoliittisessa uudistuksessa, joka
tehtiin, perusparannusten osalta omavastuukorkoa tuodaan nyt alemmaksi,
ja se myöskin omalta osaltaan pitää huolta
siitä, että tästä kannasta pidetään
huolta. Eli samoin kuin edustaja Männistö jo tässä korosti,
varautuminen on erityisen tärkeää, ja
nyt näitä työkaluja todella tarjotaan,
sellaisia, jotka toimivat käytännössä.
Eli meillä on tuore tutkimus tästä omavastuukoron ongelmista,
ja siinä todetaan myöskin se, että iso haaste
varautumisessa on juuri se, että tämä meidän
omavastuukorko perusparannusten osalta on ollut liian korkea ja
sitä kautta se instrumenttina ei ole kelvannut. Nyt siihen
tuodaan muutosta.
Myöskin sitten edustaja Männistö kävi
tätä muuttoliikekeskustelua ja sitä,
että pitäisi varautua myöskin siihen,
että niille alueille, joilla on tarvetta tulevaisuudessa
saada lisää asuntoja, pitäisi myöskin
etsiä niitä keinoja varautua. Tätä kautta
kävitte myöskin pitkään debattia
tässä tästä samasta asiasta
edustaja Pekkarisen kanssa, joka lähtee myös siitä,
että kaikilla alueilla tehdään asuntopolitiikkaa.
Totta kai me teemme! Tämä on juuri se instrumentti,
jolla me teemme asuntopolitiikkaa, että pitää vastata
eri alueiden tarpeisiin eri tavalla, ja minusta on hienoa, että tänään
vastataan vähäväkisten alueiden tarpeisiin.
Mutta ymmärrän hyvin sen näkökulman myöskin,
että meidän pitää ajassa elää ja
meidän pitää pystyä tarkastelemaan,
mikä on milloinkin kysyntää, ihmisten
valintoja, ja mikä johtaa minkäkinlaiseen tulokseen.
Mutta minä en pitäisi asuntopolitiikkaa ainoastaan
aluepolitiikkana, koska tämä virhehän
tehtiin aikoinaan menneisyydessä. Haluttiin korostaa maakunnittain
kiintiöitä siitä, kuinka paljon rakennetaan
asuntotuotantoa. (Mauri Pekkarinen: Nyt ei ole maakunnittain!) Kyllä meidän
pitäisi pystyä katsomaan kysyntää ja
ihmisten omia valintoja ja vastata niihin. Eli kyllä tämän
päivän asuntopolitiikka sieltä puolelta
kumpuaa, mutta ei saa kuitenkaan mitään aluetta
jättää tyhjän päälle,
ja se on minusta tärkeä viesti, joka edustaja
Pekkarisella oli.
Yksittäisistä teemoista: Kysyitte uudelleen tätä Saarijärvi-juttua.
Minä en yksittäisiin asioihin kommentoi, mutta
haluan sanoa sen, että kestävä linja
asuntopolitiikassa on se, että rakennetaan sinne, missä eniten
on tarvetta. Tämä ongelma on se, että aso-asumista
katsotaan osana normaalia vuokra-asuntotuotantoa, ja sitä kautta
katsotaan, onko siellä tarvetta normaaleille vuokra-asunnoille,
jota kautta aso-asuminen purkaisi sitä kiintiötä.
Aivan lopuksi, Männistö myöskin kysyi
sitä, milloin otetaan paketit käyttöön:
Kaikki osat mahdollisimman pian, viimeistään syksyllä. Tämä on
se kestävä linja. Nyt ennen kesää ja
kesän jälkeen kaikki.
Helsinki-Malmiin palataan vielä. Mutta minun oma tahtotilani
on se, että jos meillä on 36 500 asuntoa,
jotka pitää tällä aiesopimuskaudella
luoda pääkaupunkiseudun 14 kunnan sisällä...
Se esimerkki, jota käytin metropolialueen päättäjien
kokouksessa, tarkoittaa sitä, että 6 500 on
Kuuma-kuntien, joilla on jo tontit olemassa, 30 000 neljän
kunnan alueelle. Niistä 30 000:sta yksi kolmannes
on kuntien käytössä olevaa asuntorakentamiseen
tarkoitettua maata, yksi kolmannes on yksityiseen asuntorakentamiseen
tarkoitettua maata, ja yksi kolmannes, (Puhemies koputtaa) sitä me
emme tiedä, missä se on.
Loppuviimeksi, tilanne on se, että halusin esittää,
että jos me haluamme ratkaista tonttipulaa, meillä on
siihen instrumentteja. Mutta en tarkoittanut, että Helsinki
yksinään ratkaisee 14 kunnan maapolitiikan ongelmat.
Mutta on epäilty, että Helsinki-Malmi-alueelle
mahtuisi, jos valtio luopuisi sitoumuksestaan, jopa 10 000
asuntoa. Tämä oli esimerkki.
Mauri Pekkarinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Männistölle sanotaan
nyt, että kyllä kai hän nyt kaiken järjen
mukaan ymmärtää, että en voinut
tarkoittaa sitä, että jos se pihtiputaalainen
yrittäjä sen 120-neliöisen asunnon on
vaarassa menettää sen takia, että hänellä ei
ole siellä työtä, niin asuntopoliittista
rahaa työnnettäisi hänelle iso kasa,
että ole tällä asuntopoliittisella rahalla
siellä Pihtiputaalla. Ei herra paratkoon kukaan nyt niin
typerästi voi ajatella.
Ajatus tässä on siitä, että valtiovallalla
on ei vain asuntopoliittisin perustein vaan muilla politiikkalohkoilla,
tässä tapauksessa aluekehitystoimenpiteillä,
alueellisella elinkeinopolitiikalla, velvollisuus huolehtia niin
pitkälle kuin suinkin mahdollista niistä mahdollisuuksista,
että se pihtiputaalainen yrittäjä voisi
saada työtä sieltä omalta kotiseudultaan.
Jos hän saisi, se helpottaisi asuntotilannetta täällä Helsingin
seudulla erittäin merkittävästi.
Mitä vielä tulee siihen saarijärveläiseen
esimerkkiini, minä toivon, että edustaja Männistön puheenvuoro
ei olisi viesti niille saarijärveläisille, kokoomuslaisillekaan
siellä, jotka ovat aktiivisesti tässä hankkeessa
mukana. Kyllä he ovat oikeutettuja siihen, vaikka sattuvatkin
asumaan 100 000:ta asukasta (Puhemies koputtaa) pienemmässä keskuksessa
siellä Saarijärvellä.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Edustaja Männistö, vastauspuheenvuoro, ja
sitten mennään puhujalistaan.
Lasse Männistö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä itse entisenä kangasniemeläisenä erittäin
vahvasti sitoudun siihen, että me teemme aluepolitiikkaa
ja teemme sitä nimenomaan synnyttääksemme
yksityisen sektorin kestäviä työpaikkoja,
ja siihen meillä on hyvät mekanismit. Mutta en
kyllä ymmärrä, mihin sitten edustaja
Pekkarinen viittasi, kun hän sanoi omassa puheenvuorossaan,
että on väärin, että vain 16,5
prosenttia Aran kokonaisuudesta menee tukena hajaseuduille ja 83,5
prosenttia menee suurille kaupunkiseuduille. Mihin hän
sitten viittasi, ellei hän viitannut siihen, että jotenkin
tässä olisi hänen mielestään
jokin pielessä?
Kyllä itse näen, että tässä asuntopolitiikassa
se kysyntä ratkaisee, että emme me näitä asuntoja rakentamalla
tai prosenttilukuja Aran tukien osalta muuttamalla synnytä sinne
hajaseuduille yhtään lisää kestäviä työpaikkoja
tai yrittäjyyden edellytyksiä, vaan itse asiassa
päinvastoin vaikeutamme tätä ongelmaa
entisestään. Mutta siihen, mihin edustaja Pekkarinen
(Puhemies koputtaa) viittasi tästä kestävästä aluepolitiikasta, olen
kyllä erittäin sitoutunut, ja sitä onkin
monelta osin toteutettu erittäin menestyksekkäästi.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Nyt kuulemme välillä edustaja Eestilää,
ja jos halutaan vielä jatkaa keskustelua, niin se on mahdollista.
Markku Eestilä /kok:
Puheenjohtaja! Tämä on hyvin mielenkiintoinen
keskustelu, mitä edustaja Männistö ja
edustaja Pekkarinen käyvät, ja minusta asuntopolitiikkaa
ei kyllä voi katsoa yksinomaisena politiikkasektorina,
vaan kyllä se niveltyy aika vahvasti muuhun politiikkaan. (Mauri
Pekkarinen: Juuri näin!)
Edustaja Männistö on aivan oikeassa siinä, että eihän
ihmisiä voi kieltää, heidän
täytyy vapaassa maassa saada asettua asumaan, minne he haluavat.
(Mauri Pekkarinen: Totta kai!) Vertaus oli siihen, että tämä on
yleismaailmallinen trendi, että ihmiset menevät
kaupunkeihin ja niin se on Euroopassa, niin se on Kiinassa, niin
se on muuallakin, mutta kyllähän sen verran täytyy
ilman puoluepoliittista latausta pystyä arvioimaan, miten
järkevää tämä on, että me
tuemme asuntopolitiikkaa suurissa kaupungeissa, esimerkiksi pääkaupunkiseudulla.
Mehän maksamme asumistukia, me maksamme toimeentulotukia,
ja täytyyhän siinä silloin miettiä,
koska Suomi on täysin erityislaatuinen maa — täällä on
vähän asukkaita, 5,5 miljoonaa, täällä on
pitkät etäisyydet — että jos
me meinaamme kaivostoimintaa, metsätaloutta tai maataloutta
tai mitä muuta elinkeinopolitiikkaa tahansa hyödyntää,
niin kaikilla alueilla täytyy olla tietty kriittinen massa,
koska muuten siellä ei asu ihmisiä eikä riitä työvoimaa.
Tänä päivänä esimerkiksi
Pohjois-Savossa näillä meidän kuuluisilla
vientiyrityksillä on jo selvästi osaavasta työvoimasta
pula. Siellä tarvitaan koulutusta — se on yksi
politiikan lohko — siellä tarvitaan muita toimenpiteitä,
koska jos me sallimme sen, että tänne vain tulee
kaikki väki, niin minä epäilen, että Suomi
köyhtyy. Tämä ei ole edes pääkaupunkiseudun
etu. Sen takia näitä täytyy arvioida,
ja mitä tahansa ei voi mennä tekemään,
koska me emme voi kaikkia seutuja auttaa, niin että ne
kukoistukseen lähtisivät, vaikka me kuinka työntäisimme
rahaa. Näiden täytyy olla infrakohdennettuja,
näiden täytyy olla elinkeinopoliittisesti kohdennettuja.
Esimerkiksi ministeri Jan Vapaavuori antoi Green Fuel Nordicille
Pohjois-Savoon 30 prosenttia investointiavustusta, 15 miljoonaa.
Nämä ovat järkevää, bioenergiaa
hyväksi käyttävää elinkeinopolitiikkaa,
ja juuri tämmöistä hallitus on tehnyt.
(Puhemies koputtaa) Näitä pitäisi vain
saada lisää, että me saamme siellä sitten
asumispolitiikalle hieman volyymia.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä, puhutte hyvin.
Teidän ajatuksiinne voi kernaasti yhtyä ja ehkä myöskin niiltä osin,
kun viittaatte siihen, mitä avustuksia ministeri Vapaavuori
on myöntänyt. Kiinnitän vain huomiota
siihen, että tämähän oli viime eduskuntavaalien
alla se iso teema. Erityisesti kokoomus mutta myöskin sosialidemokraatit
pitivät erittäin tärkeänä,
että yritystukia sieltä Savosta ja muualta leikataan.
Tämähän oli suuri viesti, ja ihmisille
jäi se käsitys, että ne ovat jotenkin
perusteettomia juttuja, että Suomikin, edes vähäisessä määrin
verrattuna moniin muihin Euroopan maihin, toimii tässä asiassa
tällä tavalla.
Mitä tulee vielä edustaja Männistöön,
edustaja Männistö, juuri siksihän se
on tämä luku — 83,5 prosenttia koko aravapotista
näihin suuriin keskuksiin — että ne saarijärvet
ja äänekosket ja vastaavat keskukset eivät
saa sitä rahaa, vaikka ne objektiiviset perusteet, niin
kuin monta kertaa yritin osoittaa, olisivat sellaisia, että siellä pitäisi saada.
Tässä suhteessa tarvitaan muutoksia, ja ainakin
rivien välistä vähän luin, että ministeri Kiuru
nyt jotenkin ilmineerasi ymmärtävänsä tätä tarvetta.
Toivottavasti mahdollisimman pikaisesti tällaiset tilanteet
korjataan.
Keskustelu päättyi.