7) Hallituksen esitys eduskunnalle joukkoliikennelain muuttamisesta
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys joukkoliikennelain muuttamisesta. Esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi joukkoliikennelakia ja linja-autoliikenteen matkustajien
oikeuksista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksia.
Hallituksen esitys parantaa joukkoliikennepalveluita muun muassa
siten, että liikenteenharjoittajien on jatkossa velvollisuus
toimittaa Liikennevirastolle ajankohtaisia reitti-, pysäkki-
ja aikataulutietoja. Tämä uudistus mahdollistaa sen,
että Liikennevirastossa voidaan kehittää valtakunnallinen
aikataulujen koontitietokanta. Sen valmistuttua tietokanta palvelisi
hyvin joukkoliikenteen käyttäjiä esimerkiksi
matkoja suunniteltaessa.
Hallituksen esityksessä Liikenteen turvallisuusvirastolle
ehdotetaan tehtävää nimetä sellaiset
linja-autoterminaalit, joilla liikenteenharjoittajien ja terminaalin
pitäjien tulee lähtökohtaisesti avustaa
vammaisia ja liikuntarajoitteisia. Asetus ei kuitenkaan edellytä terminaalien
tai niiden varusteiden muuttamista taikka nimettyjen terminaalien
esteettömyyttä.
Asiantuntijakuulemisessa on tuotu esille eräinä keskeisinä vammaisten
liikkumismahdollisuuksien käytännön rajoitteina
puutteet terminaalien ja pysäkkien sekä linja-autokaluston
esteettömyydessä. Valiokunnan saaman selvityksen
mukaan tällä hetkellä käytännössä vain
suurimmissa kaupungeissa linja-autopysäkit ovat osin esteettömiä ja
reiteillä on matalalattiaista kalustoa. Saadun selvityksen
mukaan esteettömyyden toteutuminen ei kuitenkaan ole esimerkiksi
kaukoliikenteen linja-autokaluston osalta ongelmatonta.
Liikenne- ja viestintäministeriö on yhdessä eri toimijoiden kanssa valmistellut
kohti esteetöntä yhteiskuntaa -toimenpideohjelman
vuosille 2011—2015. Tämä on mielestäni
hieno askel kohti esteetöntä tietoyhteiskuntaa.
Ohjelman avulla pyritään tunnistamaan niitä esteitä,
jotka estävät kansalaisten osallistumisen tietoyhteiskuntaan,
ja tätä kautta parantamaan tietoyhteiskunnan esteettömyyttä.
Hallitus on myös hallitusohjelmassaan sitoutunut vaikuttamaan
yhteiskunnallisesti, kaupallisesti ja arjen sujuvuuden kannalta
tärkeiden sähköisten palveluiden esteettömyyteen.
On erittäin hyvä asia, että käsittelyssä olevalla
esityksellä edistetään liikuntarajoitteisten
ja vammaisten matkustajien mahdollisuuksia käyttää linja-autoliikennettä.
Yhdenvertaisuus ja tasa-arvo ihmisten keskuudessa toteutuvat, kun
ympäristö ja palvelut eivät erottele
meitä liikunta- ja toimintakyvyn mukaan.
Esteettömyydellä pyritään
siihen, että jokainen ihminen pystyy toimimaan yhteiskunnassa
ja käyttämään tuotetta tai palvelua
iästä, vammasta tai muusta rajoitteesta huolimatta.
Ympäristön ja palveluiden muokkaaminen mahdollisimman
esteettömiksi parantaisi liikuntarajoitteisten ja vammaisten
henkilöiden mahdollisuuksia osallistua yhteiskunnan toimintaan
ja käyttää näitä palveluita
yhdenvertaisesti.
Minusta on tärkeää, että kehitetään
laajasti joukkoliikenteen esteettömyysratkaisuja, ja esteettömyys
tulee huomioida kattavasti kaikessa rakentamisessa. Se on kaikille
ihmisille turvallinen ja hyvä ympäristö olla
ja elää.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on liikenne-
ja viestintävaliokunnan mietintö hallituksen esitykseen
eduskunnalle joukkoliikennelain muuttamisesta. Tässä esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi joukkoliikennelakia linja-autoliikenteen matkustajien
oikeuksista annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen
toteuttamiseksi. Tähän asetukseen sisältyy
säännöksiä matkustajien oikeuksista
onnettomuus-, peruutus- tai viivästystapauksissa sekä muun
muassa vammaisten ja liikuntarajoitteisten oikeuksista ja tiedottamisesta.
Tässä asian käsittelyssä valiokunnassa
nousivat esille kuluttajamatkustajien riita-asiat ja myöskin
liikematkustajien riita-asiat. Tällä hetkellä kahden
riita-asioita hoitavan viranomaisen — kuluttajamatkustajien
osalta kuluttajariitalautakunta ja liikematkustajien osalta Liikenteen turvallisuusvirasto
— mallia
on kritisoitu ja tuotu esille, että nämä kuluttaja-
ja liikematkustajien riita-asiat tulisi käsitellä yhdessä viranomaisessa.
Valiokunta kuitenkin katsoi tuon selvityksen perusteella, jonka
se kuulemisessa sai, että tämän yhden
EU-asetuksen kohdalla ei ole tässä vaiheessa syytä poiketa
nykyisestä kuluttajia koskevasta sääntelyn
peruslähtökohdasta. Kuluttajariitalautakunta ei
nimittäin voi voimassa olevan lain mukaan käsitellä kuin
kuluttajien riita-asioita.
Tässä käsittelyssä kiinnitettiin
paljon huomiota linja-autoliikenteen esteettömyyteen. Hallituksen
esityksessä esitetään Liikenteen turvallisuusvirastolle
tehtävää nimetä sellaiset linja-autoterminaalit,
joilla liikenteenharjoittajien ja terminaalin pitäjien
tulee avustaa vammaisia ja liikuntarajoitteisia. Käytiin
läpi myös esteettömyyttä tällä hetkellä ja
sitä kalustoa, joka tuossa joukkoliikenteessä on,
ja selvityksen mukaan vain suuremmilla paikkakunnilla, suuremmissa
kaupungeissa nuo linja-autopysäkit ja käytössä oleva
kalusto on esteetöntä, käytännössä matalalattiaista linja-autokalustoa.
Kaukoliikenteen osalta tuo esteettömyys ei ole lainkaan
niin ongelmatonta kuin voisi ajatella, nimittäin matalalattiabussit eivät
meluisuutensa vuoksi sovellu korkeampaan ajonopeuteen ja sen vuoksi
tuo matalalattiaratkaisu ei esteettömyyttä kaukoliikenteeseen välittömästi
takaa.
Vammaistietoisuuskoulutus joukkoliikenteen kuljettajille nousi
myös esille tässä mietinnön
käsittelyssä. Esitys sisältää sen,
että 1. päivään maaliskuuta
2018 mennessä kouluttajille on tullut antaa vammaistietoisuuskoulutus.
Asiantuntijakuulemisessa kritisoitiin tätä ajankohtaa
ja todettiin, että koulutus tulisi saattaa kuljettajille
nopeammin ja mahdollisimman pian. Valiokunta on myös sitä mieltä,
että mahdollisimman pian tuo koulutus tulee toteuttaa,
mutta resurssi- ja tarkoituksenmukaisuussyistä on syytä pitäytyä tässä esityksen
aikataulussa, koska tämä liittyy ammattipätevyysdirektiivin
mukaan järjestettäviin koulutuksiin ja sen aikatauluihin,
ja siltä osin muutosta tuohon asiaan ei esitetty.
Valiokunta pitää erittäin hyvänä,
että esityksellä edistetään
liikuntarajoitteisten ja vammaisten matkustajien mahdollisuuksia
hyödyntää linja-autoliikennettä.
Valiokunta totesikin, että Suomessa tulee pyrkiä joukkoliikenteen
esteettömyysratkaisujen kehittämiseen sekä infran
että kaluston osalta. Tässä yhteydessä nousi
myös matkustajien oikeuksiin liittyvänä asiana
esille linja-autoliikenteen harjoittajien vastuu palvelun tarjoamisessa.
Matkustajien tulee pystyä luottamaan siihen, että linja-autoliikenteen
reitit ja se toimivuus taataan. Valiokunta sai tietoonsa, että joitakin
linja-autoreittejä on lopetettu ennenaikaisesti
ennen tuon toimilupakauden päättymistä vain
ilmoittamalla siitä lupaviranomaiselle. Joukkoliikennelain
mukaan reittiluvan myöntämisen edellytyksenä on,
että luvanhaltija sitoutuu harjoittamaan liikennettä vähintään
kahden vuoden ajan. Valiokunta totesikin, että on löydettävä tehokkaampia
keinoja ehkäistä alan toimijoita koskevien velvoitteiden
laiminlyöntejä.
Valiokunta oli tämän mietinnön suhteen
yksimielinen ja pitää esitystä tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena ja ehdottaa, että lakiehdotus hyväksytään
muuttamattomana.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esityksen taustalla on
Euroopan parlamentin asetuksen soveltaminen omaan joukkoliikennelakiimme.
Asetus sisältää säännöksiä matkustajien
oikeuksiin muun muassa onnettomuustilanteissa tai matkan peruuntumiseen tai
viivästymiseen sekä, mikä mielestäni
on erityisen tärkeää, esitys sisältää säännöksiä myös vammaisten
ja liikuntarajoitteisten oikeuksista ja tiedottamisesta.
Tällä hetkellä suurimmissa kaupungeissa
linja-autopysäkit ovat esteettömiä ja
reiteillä kulkee osin matalalattiaista kalustoa. Valiokunnassa
tuli esille, ettei esteettömyyden toteuttaminen ole kaukoliikenteen
linja-autojen kohdalla ongelmatonta. Tämä on kuitenkin
tavoiteltavaa ja tärkeää. Vammaisten
oikein huomioinnin vuoksi on tärkeää,
että kuljettajien vammaistietoisuutta lisätään.
Esityksen mukaan vammaistietoisuuskoulutuksen säännöksiä sovellettaisiin
vasta vuoden 2018 alkupuolesta alkaen. Siirtymäaika on
pitkä, joten olisi hyvä, jos kuljettajien vammaistietoisuutta
lisättäisiin jo tätä ennen.
Esteettömyyden kehittämisessä tulisi
kiinnittää huomiota kutsujoukkoliikenteen sekä muiden
liikkumismuotojen hyödyntämiseen. Esimerkiksi
harvaan asutuilla alueilla taksiliikenteen ja Linja-autoliiton välillä voisi
olla löydettävänä konsensus
alueiden edes jonkinasteisten palveluiden takaamiseksi. Liikenne-
ja viestintävaliokunnassa pidimme joukkoliikennelain tehokasta
ja nopeaa toimeenpanoa tärkeänä linja-autoliikenteen
palvelutason, liikenteenharjoittajien toimintamahdollisuuksien ja
matkustajien liikkumismahdollisuuksien turvaamiseksi maan eri alueilla.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunnan
tavoin pidän erittäin tärkeänä sitä,
että tällä esityksellä edistetään
liikuntarajoitteisten ja vammaisten matkustajien mahdollisuuksia
käyttää bussiliikennettä. Jatkossa
on erittäin tärkeää ottaa käyttöön
nykyistä enemmän esteetöntä kalustoa
ja kehittää linja-autopysäkkien esteettömyyttä.
Edustaja Jokinen omassa puheenvuorossaan toi esiin tähän
liittyviä ongelmakohtia, ja suuresti toivon, että näihin ongelmakohtiin
löytyy ratkaisut. Haasteita riittää myöskin
suurissa kaupungeissa jatkossakin.
Ennen kaikkea matkustajien täytyy kuitenkin pystyä luottamaan
linja-autoliikenteen ja reittien toimintaan ja jatkuvuuteen. Ja
kuten valiokuntakin toteaa, jatkossa pitää löytää tehokkaampia keinoja
ehkäistä alan toimijoita koskevien velvoitteiden
laiminlyöntejä.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän hallituksen esityksen
mukaan myös kaikilla kuljettajilla on mahdollisuus suorittaa
vammaistietoisuuskoulutus. Linja-autoliikenteen harjoittajien tulee
järjestää kyseinen koulutus kaikille kuljettajille
1.3.2018 mennessä. Siirtymäaika on pitkähkö,
mutta asiantuntijoiden mukaan on huolehdittava siitä, että koulutus
on kaikille samanlainen, ja se on syytä kytkeä ammattipätevyysdirektiivin
mukaisesti järjestettävään koulutukseen ja
sen aikatauluihin. Valiokunnan mielestä on hyvä,
jos vammaistietoisuutta lisättäisiin liikenteen harjoittajien
toimesta kuljettajille mahdollisuuksien mukaan jo ennen vuotta 2018.
Ja pidän erittäin tärkeänä,
että tämä liikenne- ja viestintäministeriön
ja eri toimijoitten kanssa yhdessä valmisteltu Kohti esteetöntä yhteiskuntaa
-toimenpideohjelma vuosille 2011—2015 valmistuu pikaisesti.
Sen myötä pystyttäisiin myös
parantamaan joukkoliikenteen palvelujen saantia vammaisille ihmisille.
Yleiskeskustelu päättyi.