5) Hallituksen esitys laeiksi opintotukilain sekä lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen opiskelijoiden koulumatkatuesta annetun
lain 3 a §:n muuttamisesta
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tänään pöydällämme
on kauan odotettu esitys opintorahan korottamisesta. Sivistysvaliokunta mietinnössään
tuo hyvin esille tämän asian erittäin
suuren merkityksen. Opintorahan korottamista on toivottu pitkään,
ja tässäkin salissa asiasta on äänestetty
viimeksi tietääkseni viime syksynä. Silloin äänestyksessä asia
kaadettiin, ja hieman tässä valossa olen ihmetellytkin
vasemmisto-oppositiosta osan toimintaa, nyt kun maassamme on hallitus,
joka tässäkin asiassa on asioita kuntoon laittamassa.
Oppositiossa on syytä minun mielestäni muistaa,
että lupauksen opintorahan korottamisesta petti nimenomaan
edellinen hallitus, jossa vasemmistokin oli edustettuna, ja katsonkin,
että opintorahan korottamisen voimaantulosäännösten
aikataulun arvostelu on silkkaa populismia.
Arvoisa puhemies! Opiskelijat ovat odottaneet niin opintorahan
kuin vapaan tulon rajojenkin korottamista jo pitkään.
(Ed. Zyskowicz: Liian pitkään!) Opiskelijoiden
ostovoima on viimeisen 15 vuoden aikana heikentynyt yli 20 prosenttia
muihin väestöryhmiin verrattuna. Tämä johtuu
lähes yksinomaan siitä, ettei maassamme ole opintorahaa
haluttu korottaa tasokorotuksella sitten vuoden 92. Opiskelija on
tähän saakka saanut tienata vain 505 euroa, mutta
nyt tämän tänään käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen jälkeen summa nousee 660 euroon niinä kuukausina,
kun hän on nostanut opintorahaa, ja nykyinen 1 515
euroa silloin, kun kyseessä on ollut tueton kuukausi, nousee
nyt 1 970 euroon eli peräti 450 eurolla. Käytännössä nykyisin
opiskelija on voinut tienata vain noin 9 000 euroa vuodessa menettämättä pientä opintorahaansa.
Nyt tämä tuloraja nousee lähes 12 000
euroon.
Muinaiselta markka-ajalta peräisin olevat ja kustannuskehityksestä jälkeen
jääneet nykyiset tulorajat ovat johtaneet opintotuen
takaisinperinnän erittäin kovaan kasvuun. Tänä vuonna,
vuonna 2007, Kela on ilmoittanut karhuavansa liikaa maksettuja opintotukia
takaisin lähes 40 000 opiskelijalta. Voi kysyä,
onko siinä mitään järkeä.
Opintotuen olematon ostovoima paljastuu, kun sen tasoa vertaa
asuntojen hinta- ja vuokrakehitykseen. Etenkään
kasvukeskuksissa opintotuen taso ei usein kata edes asumiskustannuksia, siis
yhteen laskettuna. Monen opiskelijan onkin ollut pakko turvautua
ansiotyöhön selvitäkseen vuokrista ja
muista arkipäivän menoista.
Itse kuulun siihen ryhmään, joka näkee
työskentelyn opintojen ohessa nimenomaan positiivisena
asiana, eräänlaisena investointina tulevaisuuteen.
Tätä se varmasti epäilemättä onkin. Vasta
valmistuneen, jolla ei ole lainkaan työkokemusta, on hyvin
vaikea tänä päivänä työllistyä suoraan
koulutustaan vastaaviin tehtäviin. Minulle opiskelijoiden
työnteko ei ole siis mörkö. Minä näen
sen ennen muuta mahdollisuutena, työssä oppimisena,
usein asiakaspalveluna, kasvun paikkana. Yhä useampi nuori
tekee työtä opiskelujen ohessa myös niin
sanotusti vapaaehtoisesti, ei ainoastaan sen takia, että se
olisi elinkustannusten takia pakollista.
Opintojen aikainen työssäkäynti ei
ole siis varmastikaan pelkästään pahasta,
mutta on kuitenkin kiistaton tosiasia, että kaikille työssäkäynti
samanaikaisesti opintojen suorittamisen kanssa ei kuitenkaan sovi.
Siksi opintorahan, asumistuen ja opintolainan tulee yhdessä minusta
muodostaa tulevaisuudessa joka vuosi sellainen kokonaisuus, että täysipäiväinen
opiskelu ilman ansiotyötä on myös mahdollista.
Olenkin erittäin tyytyväinen tähän
hallituksen päätökseen sitoutua kehittämään
opintotukea niin, että se turvaa päätoimisen
opiskelun aikaista tuloa, edistää tehokasta opiskelua
ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa myös tämän
esityksen jälkeen.
Sivistysvaliokunta mietinnössään
kiinnittää tähän myös
huomiota. On siis syytä jatkaa nyt sinivihreän
hallituksen johdolla erilaisissa elämäntilanteissa
elävien opiskelijoiden opintotuen kokonaisuuden kehittämistä.
Olen henkilökohtaisesti sitä mieltä,
että opintotukea tulee jatkossa kehittää aikaisempaa
systemaattisemmin, ja tämä hallitus on nyt ottanut
keskustan, Rkp:n, vihreiden ja kokoomuksen johdolla pelinavaajan roolin
tässä.
Tänään korjaamme tilannetta merkittävällä tavalla.
Opiskelijoiden keskinäisen tasa-arvon näkökulmasta
on erinomaista ja erittäin tärkeää, että hallitus
esittää nyt opintorahan nostoa 15 prosentilla
kaikilla eri koulutusasteilla. Tämä tarkoittaa
15 vuoden odotuksen jälkeen merkittävää parannusta
noin 238 000 opiskelijan eli suomalaisen kuukausituloihin.
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni hallituksen esitys
on erinomainen.
Ed. Raija Vahasalo merkittiin läsnä olevaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys opintotukilain muutoksesta
on todella kauan odotettu ja hyvä muutos. Valiokuntakäsittelyssä kuulimme
seitsemää eri asiantuntijatahoa, ja voi sanoa,
että kaikki totesivat tämän lakimuutoksen
hyväksi.
Kuitenkin voi sanoa, että useamman asiantuntijan lausunnoissa
oli myös mukana se, että tämän
lainmuutoksen yhteydessä ei tehdä kokonaisuudistusta,
sellaisiin asioihin ei tehdä muutoksia, jotka kuitenkin
ovat nousseet eri yhteyksissä hyvin vahvasti esille ja
joissa tarve muutokseen on, niitä on painotettu. Tässä siis
opintorahan kuukausimääriä korotetaan
15 prosentilla siten, että vähimmäismäärä on
16 euroa, ja opintotukeen vaikuttavia opiskelijan omia tulorajoja korotetaan
30 prosentilla. Se, että se tulee kaikille eri koulutustasoille,
on erittäin hyvä esitys.
Valiokunta teki mielestäni hyvän mietinnön tästä hallituksen
esityksestä. Erityisesti haluan nostaa esille valiokunnan
mietinnöstä sen, että valiokunta otti
kantaa siihen, että tämä sosiaaliturvauudistuksen
kokonaistavoite — työn kannustavuuden parantaminen,
köyhyyden vähentäminen ja riittävän
perusturvan tason turvaaminen kaikissa elämäntilanteissa — on
hallitusohjelmassa. Ja nyt kun sosiaaliturvakomitea tarkastelee
syyperusteisen sosiaaliturvan ohella myös opiskeluajan
toimeentuloturvaa, valiokunta piti välttämättömänä,
että opiskelijoiden toimeentuloturvan kehittämistarpeisiin
vielä palataan. Tässä valiokunnan mietinnössä on
maininta, että opiskelijoiden toimeentuloturvan kehittämistarpeet
otetaan vahvasti huomioon sosiaaliturvakomitean työskentelyssä,
joka siis tämän vuoden loppuun saakka vielä jatkuu.
Edelleen valiokunta totesi, että eri elämäntilanteissa
olevien opiskelijoiden opintotuessa olevia epäkohtia tulee edelleenkin
korjata ja järjestelmää kehittää hallitusohjelman
mukaisesti. Nämä ovat valiokunnan hyviä yhteisiä kannanottoja.
Tästä huolimatta olen halunnut nostaa vielä esille
asian, joka myös asiantuntijalausunnoissa, -kuulemisessa,
tuli esille, erityisesti Suomen ylioppilaskuntien liiton taholta.
He korostivat sitä, että tässä laissa
ei oteta huomioon sitä, että osalla opiskelijoista
on lapsia. Vuonna 1992:han opintorahan lapsikorotus poistettiin,
ja nyt tässä yh-teydessä sitä ei
esitetä palautettavaksi. Poliittisessa keskustelussa usein
on nostettu esille tavoite syntyvyyden lisäämisestä.
Tiedämme, että opiskelijaterveystutkimusten mukaan
vain 8 prosentilla naisopiskelijoista on lapsia. Kun sitä verrataan
vastaavan ikäiseen naisväestöön
kaiken kaikkiaan Suomessa, prosenttiosuus on 38. Siis opiskelijat
eivät uskalla lähteä perhettä rakentamaan
ja saamaan lapsia opiskelun oheen.
Perheellisten opiskelijoiden tukea tulisikin korottaa, ja näen,
että olisi tärkeää, että se
tehtäisiin jo tässä, kun tiedämme,
että monet opiskelijat elävät köyhyysrajan
alapuolella ja erityisesti lapsiperheillä on vaikeuksia
selvitä ostovoimansa kanssa. Tässä valiokunnan
mietinnössä hallituksen esityksestä on
ainoastaan tämä yksi vastalause, jossa esitän — ja
tulen sitä esittämään yksityiskohtaisessa
käsittelyssä — että ensimmäiseen
lakiin tehdään pykälämuutos
juuri tältä osin, että huomioidaan elatusvelvollisuus,
että elatusvelvollisten opiskelijoiden opintorahamäärän korotus
olisi suurempi, 50 euroa suurempi, ja se on se pykälämuutos.
Samoin keskustelimme valiokunnassa tästä voimaantulosäännöksestä.
Tähän vastalauseeseen olen liittänyt
myös voimaantulosäännöksen muutoksen,
että lain voimaantulo tehtäisiin jo ensi vuoden
alusta lähtien. Eli nämä muutosesitykset.
Todella ymmärrän, että vastuullinen
väestöpolitiikka edellyttää tarttumista
niihin syihin, jotka heikentävät opiskelijoiden
mahdollisuuksia lasten hankintaan. Tämän vuoksi
olen tämän esityksen tehnyt, ja tämä esitys
on meillä meidän vaihtoehtobudjetissamme myös
rahamääräisesti otettu huomioon, se mitä se
edellyttää lisää rahaa hallituksen
esityksen lisäksi. Näin näen, että teemme
siinäkin vastuullista politiikkaa, että emme pelkästään
tee muutoksia lakiin, vaan olemme ottaneet sen myös vaihtoehtobudjetissamme
huomioon.
Todella näen, että opiskelijoitten arkea on
tärkeää tukea. Nyt tästä olen
nostanut esille sen, mikä meille kristillisdemokraateille
on ollut tärkeää, eli tämän
perhepoliittisen näkökulman. Tietenkin vastalauseena
olisi voinut nostaa esille myös muita asioita ja erityisesti
sen, mikä tuli esille myös näissä asiantuntijakuulemisissa,
tämän sairauspäivärahan ja opintotuen
yhteensovittamisen. Mutta koska tämä sosiaaliturvakomitea
vielä tekee työtänsä, niin toivon,
että nyt sitten nämä muut muutokset,
mitä ei tässä, ei edes vastalauseessa
eikä muutenkaan tässä mietinnössä,
ole, todella tulee seuraavassa vaiheessa otettua huomioon.
Merikukka Forsius /vihr:
Arvoisa puhemies! Opintotuen korotus ja tulorajojen nostaminen
ovat kauan kaivattuja toimenpiteitä, sillä tuen
taso on pahasti jäänyt jälkeen yleisestä kustannustasosta.
Sivistysvaliokunnan mietinnössä todetaan, että "eri
elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden opintotuessa
olevia epäkohtia tulee edelleenkin korjata ja järjestelmää kehittää hallitusohjelman
mukaisesti".
Yksi suuri epäkohta opintotukijärjestelmässä vielä on,
ja toivon, että siihen tulee vielä tällä hallituskaudella
parannus. Ainakin uusin versio koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta
lupaa hyvää tämän tavoitteen osalta.
Tämä epäkohta on puolison tulojen vaikutus
opintotuen asumislisän määrään.
Tällä hetkellä opintotuen asumislisään
vaikuttavat opiskelijan puolison viimeksi valmistuneessa verotuksessa
todetut tulot. Jos puolisolla on ollut tuolloin suuret tulot, opiskelijan
asumislisän määrä on pienempi
tai se evätään kokonaan. Asia on ongelmallinen
kolmesta eri syystä.
Ensinnäkin, varsinkaan avoparit eivät automaattisesti
osallistu toistensa elinkustannusten kattamiseen. Opiskelijat eivät
halua elää avopuolisonsa elätteinä,
tai varakkaampi avopuoliso ei yksinkertaisesti suostu maksamaan
suurempaa osaa vuokrasta. Tällöin opiskelija,
jonka asumislisä on pienennetty puolison tulojen perusteella, joutuu
kattamaan puuttuvan osan vuokrastaan muusta opintotuesta tai tekemällä enemmän
töitä. Tulorajat pysyvät hänelle
kuitenkin samana, vaikka asumislisää pienennettäisiin
tai se poistettaisiin kokonaan.
Toiseksi, eri sukupuolta olevat samassa asunnossa asuvat eivät
välttämättä ole pariskunta.
Kelan mukaan ei-pariskunnan täytyy pystyä todistamaan,
etteivät he seurustele. Tästä on seurannut, että asuintoverit
ovat joutuneet esittelemään Kelan virkailijoille
asunnon pohjapiirustuksia tai esimerkiksi tuomaan paikalle ystäviään
todistamaan, ettei kyseessä ole seurustelusuhde. Tämä on
aikaa vievää ja nöyryyttävää.
Kolmanneksi, puolison tulot lasketaan viimeksi valmistuneesta
verotuksesta, mutta ne saattavat olla muuttuneet sen jälkeen
oleellisesti pienemmiksi. Muutoksenhakuprosessi saattaa kestää useita
kuukausia, joten vähävaraiset opiskelijapariskunnat
ovat silloin todella ahtaalla.
Arvoisa puhemies! Toivon, että opintotuen kehittämistä jatketaan
hallitusohjelman mukaisesti niin, että jatkossa luovutaan
puolison tulojen vaikutuksesta asumislisään. Tämän
kustannus on Kelan tietojen mukaan alle 2 miljoonaa euroa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä asiassa tämän
yksityiskohdan osalta voi tietysti hallitusta onnitella, että se
on tuon yksityiskohdan nyt omista lupauksistaan ja hallitusohjelmasta
täyttänyt, mikä tänään
tässä on käsittelyssä näistä tulorajoista.
Mutta moni muu asiahan on paljon huonommin, ja viittaan nyt tähän Tehyn
irtisanomisten estämisprosessiin. Nytkään
ei vielä oikein tiedetä, mitä terveydenhoidon
kohdalla on sovittu, ja asia on kovasti auki erilaisine tehokkuusohjelmineen,
mitä ne sitten merkitsevätkään.
Mutta tästä opiskelijoiden tilanteesta on
edelleen todettava, että opiskelijoiden asumiskustannukset
ovat suuri ongelma ja asumistukikysymys on ongelmallinen, koska
edelleenkään kesäajalta ei opiskelija
voi saada tukea asumiselleen, vaan hän joutuu katsomaan
usein tilanteen niin, että joutuu irtisanomaan oman vuokrasuhteensa kesäajaksi
ja muuttamaan vaikka sitten kotipaikkakunnalleen ikään
kuin vanhempien hoiviin. Tämäntyyppiset asiat
on ratkaistava tällä vaalikaudella, ja siinä hallituksella
on tekemistä.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa puhemies! Opintoraha nousee vihdoinkin. Kymmenkunta vuotta
sitten osallistuin rauhanomaiseen mielenosoitukseen tämän
opintorahan puolesta, ja nyt on erittäin mielenkiintoinen
ja mieluisa tehtävä olla todistamassa hallituksen
hyvää esitystä, jossa opintoraha nousee
15 prosenttia seuraavan lukuvuoden alusta ja vapaan tulon raja 30
prosenttia, joka korotus lähtee juoksemaan jo ensi vuoden
alusta.
Vapaan tulon rajasta voisin sanoa sen, että on hyvä,
että opiskelija itsekin ottaa huolen kantaakseen omien
tulojen kartuttamisesta jo hyvissä ajoin.
On myöskin huomioitava, että tällä hallituskaudella
näitä opintososiaalisia etuuksia on parannettu
jo tähän mennessä. Alle 20-vuotiaiden opiskelijoiden
opintotukeen vaikuttavan vanhempien tulon rajaa on korotettu 30
prosentilla, ja tämä on hyvin merkittävä asia.
Mutta on selvä, että kun sivistysvaliokunnassa
teimme mietintöä tästä hallituksen
esityksestä ja kuulimme asiantuntijoita, niin lisäparannuksia
tietysti opiskelijoiden sosiaaliturvaan tarvitaan, niin että eri
elämäntilanteet voitaisiin huomioida entistä paremmin
ja ottaa niihin kantaa. Tässä on lueteltu edellä jo
paljon asioita puolisoiden tulojen vaikutuksesta. Sitten on huomioitava
myöskin opiskelevat perheelliset: opintotuen lapsikorotukseen varmasti
joudumme jossakin vaiheessa palaamaan. Myöskin on huomioitava
opiskelijoiden terveydenhuoltopalveluiden parantaminen kaikilla
opiskeluasteilla. Mielenterveyspalvelut ennen kaikkea ovat sellaiset,
joihin pitäisi parannusta saada aikaan. Myöskään
ei saa unohtaa opiskelija-asuntotuotantoa, jota tarvitaan ennen kaikkea
kasvukeskuksissa ja yliopistokaupungeissa. Opintojenohjaus on sellainen,
johon myöskin valiokunta on itse kiinnittänyt
huomiota, ja joudutaan varmaan siihenkin tällä vaalikaudella
palaamaan.
Kaiken kaikkiaan olen varsin tyytyväinen, että hallituksen
esitys on päässyt tähän asti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen onnistui koplaamaan tähänkin
asiaan Tehyn työtaistelutoimenpiteet. Arvoisa ed. Tiusanen,
kehotan teitä lukemaan sopimusasiakirjan. Te saatte sieltä vastauksen
kaikkeen siihen, mistä olitte äsken kovin suuresti
huolissanne. Se asia on työmarkkinapoliitikolle selvää tekstiä,
siinä ei ole mitään epäselvää.
Arvoisa puhemies! Tämä mietintö on
erittäin mielenkiintoinen asiakirja käyttäytymistutkijalle.
On kerrankin mainiota päästä lukemaan
se, millä tavalla pitkäaikainen tuska ja huolenkanto tulee
esiin valiokunnan mietinnössä ja erikoisesti valiokunnan
kannanotoissa. En tiedä, kuinka moni arvoisista edustajatovereista
on tähän kerinnyt kiinnittää huomiota,
mutta minulle tämä iski silmään
todella paljon. Täällähän lukee
näin: "Valiokunta pitää hallituksen esitystä erittäin
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena." Arvoisa puhemies! Meillähän
on ollut tapana tyytyä siihen vaan, että "pitää tarpeellisena
ja tarkoituksenmukaisena".
Arvoisa puhemies! Valiokunta ei ole ollut vielä tästäkään
täysin tyydytetty. Niinpä valiokunta jatkaa uudemman
kerran: "Valiokunta on erittäin tyytyväinen, että hallitus
ehdottaa opintorahan määrää korotettavaksi
15 prosentilla ja vähintään 16 eurolla."
Elikkä, arvoisa puhemies, näin on nyt niitattu
kerta kaikkiaan tämä kymmenen vuoden tuska. Se
on vapauttanut meidät kaikesta synnistä ja laiminlyönnistä.
Olen, arvoisa puhemies, ilomielin yhtymässä näihin
ulvahduksiin, mitkä valiokunta on mietintöönsä kirjannut.
Kiinnitän myöskin huomiota yhteen hyvin mielenkiintoiseen
poliittisen sitoutumisen ilmiöön, mikä tähän
liittyy. Olen erittäin otettu ja ylpeä siitä,
että lähes koko oppositio on jättänyt käyttämättä huutokaupan
tässä yhteydessä. Siis toisin sanoen,
vaikka tämän herkullisempaa paikkaa huutokauppaan
etuuksista ja niitten parantamisesta ei juuri ole olemassakaan,
on yhtä ryhmää lukuun ottamatta jätetty
tämä mahdollisuus käyttämättä.
Elikkä toisin sanoen kerrankin, kun vaalien yhteydessä kaikki
sitoutuivat siihen 15 prosenttiin ja puoluejohtajat todistivat sen,
näyttää olevan niin, että lähes
kaikki ovat tämän sitoutumisen kannalla. Minusta
tämä on suomalaiselle demokratialle ja parlamentaariselle
elämälle erittäin suuri kunnianosoitus
ja varmistus.
Ed. Johanna Sumuvuori merkittiin läsnä ole- vaksi.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
opintorahan 15 prosentin korottamisesta ja opintotukeen vaikuttavien omien
tulojen tulorajan korottamisesta 30 prosentilla on erittäin
myönteinen asia ja on selvä näyttö keskusta-oikeistolaisen
hallituksen hyvästä yhteistyöstä.
Pitkään esillä ollut asia on saatu nyt
korjattua, mutta kiinnitän myös huomiota samaan
asiaan, mihinkä ed. Pulliainen tuossa edellä viittasi,
että tässä on näitä vahvoja
sanoja, ehkä vähän ylisanojakin, mutta
sen lisäksi hämmästelin tätä mietinnön
hyvin lyhyttä esitysmuotoa. Minä ajattelin, että kuitenkin
on kysymyksessä asia, jossa on hyvin monia näkökulmia,
ja ehkä se osa, mikä jää nyt
kehitettäväksi tämän opintotuen
suhteen, on pakattu tähän hyvin pieneen kappaleeseen:
"Valiokunta toteaa, että eri elämäntilanteissa
olevien opiskelijoiden opintotuessa olevia epäkohtia tulee
edelleenkin korjata ja järjestelmää kehittää hallitusohjelman
mukaisesti." Siis tässäkin on, totta kai, asia
hyvin sanottu, mutta ajattelen näin, että kun
sivistysvaliokunnan puheenjohtajakin on paikalla, niin voi antaa ihan
tunnustuksen siinä mielessä, että tämmöinen
napakka, erittäin arvokas, hyvä asia on pystytty
tällä tavalla kiteyttämään
myös tähän valiokunnan kannanottoon.
Arvoisa puhemies! Haluan hieman avata sitä, että kun
kehitettävää jää edelleen,
olisi erittäin tärkeää, että me
kiinnittäisimme konkreettisesti vielä tämän
hallituskauden aikana huomiota siihen, että näitten
opiskelijaperheiden asemaa vahvistetaan. On hyvin harmillista, että esimerkiksi nykyisen
asumistukikäytännön vallitessa, kun opiskelijapariskunta
saa lapsen, se merkitsee sitä, että he siirtyvät
toiseen opintotukijärjestelmään. Käytännössä se
tarkoittaa ilmeisestikin aina sitä, että asumistuen
määrä pienenee. Tässä puhuttiin
edellä siitä, mitä tarkoittaa lapsikorotusten
osuus opiskelijoiden, opiskelijaperheiden selviytymisen kannalta.
Mutta ajattelen myös näin, että vähintä,
mitä meidän pitäisi turvata ja varmistaa,
on se, että niissä tilanteissa, kun opiskelijaperhe
saa lapsen, se säilyttää myös
ne etuudet, eikä niin, että tavallaan etuusasema
mahdollisesti heikkenee.
Arvoisa puhemies! Vielä toisena tämmöisenä isona
periaatteellisena asiana, joka osittain liittyy jo tähän
lakiesitykseen, on keskustelu siitä, onko tarpeen opiskelevan
nuoren osallistua työelämään
vai ei. Olin erittäin yllättynyt tässä pari kolme
viikkoa sitten valtiovarainministeriön virkamiehen kannanotosta,
joka meni jopa sille tasolle, että oli melkein luettavissa
se, pitäisikö opiskelijoilta kieltää työhön
osallistuminen opiskeluaikana. Ei ole kauan siitä, kun
tuli esille — alkusyksystä minun silmiini osui — ensimmäinen
tutkimus, jossa on ihan tutkimuksen pohjalta paneuduttu siihen,
mitkä tekijät pidentävät opiskelijoiden
valmistumisaikaa. Tässä tutkimuksessa — yllätys,
yllätys — nousi esille se, että sittenkään
työhön osallistuminen ei ole se ensisijainen tekijä opintojen
pitkittymisessä. Tätä tukevat myös
omat havaintoni, että on selvästi nähtävissä,
että on opiskelijoita, opiskelualoja, joilla työhön
osallistuminen päinvastoin vauhdittaa myös näitten
muiden opintosuoritusten läpiviemistä ja kannustaa
siihen. Sen vuoksi enemmänkin edelleen ihmettelen sitä,
mitenkä nihkeästi me suhtaudumme näitten
opiskelijoiden omien tulorajojen korottamiseen.
Olen esittänyt jo aikaisemminkin sitä, että pitäisi
harkita täysi-ikäisten ihmisten osalta, että he voisivat
ansaita sen mahdollisuuden mukaan, mikä on tarkoituksenmukaista,
ja enemmänkin kiinnittää huomiota nimenomaan
opintosuoritusten etenemiseen. Jos me ajattelemme ihan valtiontaloudenkin
näkökulmasta sitä, että joku
ansaitsee vähän enemmän, se merkitsee
sitä, että hyvin helposti se opintorahaosuus jopa
verotuloina palautuu valtiolle elikkä valtiontalouden näkökulmasta
ei koeta minkäänlaista menetystä. Mutta
on äärimmäisen tärkeää se,
että aikuisikäinen nuori ihminen, nuori aikuinen,
voisi harkita tarkoituksenmukaiset käytännöt
työn ja opiskelun yhteensovittamisesta. Meillä on
paljon esimerkkejä niistä työssä käyvistä nuorista,
jotka pystyvät silti opintosuorituksissaan aika hyviin opintopisteisiin
vuoden aikana ja jopa suorittavat opintonsa keskimääräistä nopeammin.
Raija Vahasalo /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valitan sitä, että kun olin matkoilla,
niin en päässyt heti alkuun esittelemään
tätä sivistysvaliokunnan mietintöä,
mutta parempi nyt myöhään kuin ei milloinkaan.
Täällä on varmasti ollut hyviä puheenvuoroja
tästä mietinnöstä, ja erityisesti
kiinnitti huomiota ja sydäntäni lähellä oli
tämä ed. Pulliaisen suitsutus, mitä täältä puhepöntöstä kuuli — kiitoksia vaan
kovasti siitä! Kyllä se oli varsin totta, mitä edustaja
sanoi, kun hän kiinnitti huomiota näihin sanoihin
"erittäin tarpeellisena valiokunta piti tätä"
ja "erittäin tarkoituksenmukaisena" ja "oli erittäin
tyytyväinen", niinhän me kaikki olimme.
Tämä on nyt sitten semmoinen parannus opiskelijoiden
elämässä, mitä on toivottu.
Opiskelijajärjestöt ovat nimittäin pitkään
ehdottaneet opintorahan korotusta juuri tällä 15
prosentilla, ja nyt se sitten tulee. Hyvä hallituksemme
on vastannut tähän huutoon, ja myöskin
tämä omien tulojen tulorajojen nosto 30 prosentilla
on kauan kaivattu muutos, joten tämä esitys on
kaiken kaikkiaan erittäin positiivinen. Valiokunta oli
yksimielinen tästä sisällöstä,
kaikki pitivät sitä oikein hyvänä. Tietysti
aina halutaan pieniä muutoksia voimaantulosäännöksiin
tai muuhun, mutta tämä on sitten se, johon meillä oli
nyt mahdollisuus.
Lyhyt esitysmuoto — siihen ed. Karjula kiinnitti huomiota.
Totta, me halusimme tehdä lyhyen mietinnön sen
vuoksi, että eipä tässä mitään ihmeellistä,
halusimme, että "lyhyestä virsi kaunis", ja halusimme
vaan, että ihmiset sen jaksaisivat lukea ja olisivat tyytyväisiä siihen.
Toteamme tyytyväisinä, että tämä mietintö saatiin
aikaan ja hallituksen esitys saatiin aikaan.
Valiokunta korosti myös vahvasti sitä, että tässä opintotukirakenteessa
ja muussa on vielä paljon tekemistä, ei tämä ole
vielä täydellinen suinkaan, ja opiskelijajärjestöt
ovat myöskin omalta osaltaan kiinnittäneet huomiota
erilaisiin kohtiin. Halusimme kiinnittää huomiota
siihen, että kun nyt tätä sosiaaliturvauudistusta
tehdään toisaalla, niin opiskelijoiden toimeentuloturva otettaisiin
siinä yhteydessä myös vahvasti esille, joten
tämäkin tulisi sitä kautta parannettua.
Emme halunneet laittaa ja luetella tähän konkreettisesti
näitä asioita, jotka ovat vielä kehittämistyön
alla ja haasteita meille, koska emme halunneet priorisoida, emme
osanneet niitä priorisoida. Opiskelijajärjestöt,
jotka myöskin luettelivat näitä epäkohtia,
olivat erimielisiä siitä, mitkä asiat
missäkin järjestyksessä pitäisi
seuraavaksi tehdä. Sen vuoksi tähän asiaan
ei haluttu puuttua tämän konkreettisemmin.
Mutta kuitenkin valiokunta toteaa lopuksi, että eri
elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden opintotuessa
olevia epäkohtia tulee edelleenkin korjata ja järjestelmää kehittää hallitusohjelman
mukaisesti. Kun nyt sitten tässä mietitään
näitä keskeyttämisiä ja myöskin
opiskeluaikojen pidennyksiä, joihin elinkeinoelämä varsinkin
on kiinnittänyt huomiota, niin kun vertaa moneen muuhun
maahan, niin voisi vähän miettiä, mitä tälle asialle
voisi tehdä. Monessa maassa on näin, että opintotukijärjestelmässä ja
siihen liittyvässä lainajärjestelmässä tuet
ovat paljon suurempia summaltaan kuin meillä, joten meillä on
vähän niin, että on pakko käydä työssä,
jotta pystyy elämään sen opiskelun lisäksi.
Tähän voisi kiinnittää huomiota,
että jos halutaan näitä opiskeluaikoja
lyhentää, niin sitten pitäisi fokusoida
myös opintotukiasioihin ja laina-asioihin. Mutta niinhän
se on, että kun verrataan itse sitä opiskeluun
kuluvaa aikaa, kun opiskellaan täyspainoisesti, muihin
maihin, niin emme ole sen hitaampia kuin ketkään
muutkaan, mutta pakko on elää. Sitä voidaan
miettiä tulevaisuudessa.
Arvoisa puhemies! Olemme siis kaikin tavoin tähän
tyytyväisiä ja ilolla sitten odotamme tämän
lain voimaantuloa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Opintotuen korotus on tarpeellinen
ja kovasti odotettu parannus opiskelijoiden toimeentuloon. Opintotuen
korottaminen kuului kaikkien keskeisten puolueiden vaalitavoitteisiin,
joten voimme varmasti kaikki olla tyytyväisiä tähän lakiesitykseen.
Myös opiskelijoiden omien tulojen tulorajojen korotus lienee
tarpeellista, etenkin kun opintotuki on edelleen tasoltaan matala eikä aina
riitä opiskelujen rahoittamiseen. Tulorajojen nosto ei
välttämättä vaikuta myönteisesti opintojen
tavoiteajassa pysymiseen, ja tilannetta tuleekin seurata ja arvioida
aina kokonaisuutena.
Opintorahan korottaminen on kaikkia opiskelijoita tasapuolisimmin
kohteleva opintotuen kehittämisen muoto. Siksi me sosialidemokraatit olisimme
toivoneet, että opintotuen korotus tulisi voimaan jo vuodenvaihteessa
eikä vasta seuraavan lukuvuoden alusta. Sivistysvaliokunnassa
kuitenkin päädyttiin äänestyksen
jälkeen tähän myöhäisempään
voimaantuloon.
Arvoisa herra puhemies! Opintotuessa on edelleen vakavia kehittämisen
paikkoja. Kuten valiokuntamme mietinnössä todetaan,
tulee opiskelijoiden toimeentuloturvan kehittämistarpeet huomioida
vahvasti sosiaaliturvakomitean työskentelyssä.
Toivottavaa on, että opintotukea kehitetään
ottaen huomioon erilaisissa elämäntilanteissa
olevat opiskelijat. Tällöin on huomioitava muun
muassa sairauspäivärahan ja opintotuen yhteensovittaminen
siten, ettei opiskelijan tulotaso putoa hänen sairastuttuaan.
Tämän lisäksi tulee kehittää perheellisten
opintotuen määrää. Opiskelijat
elävät usein avoliitossa, ja tuolloin työssä käyvän
avopuolison tulot vaikuttavat opiskelijan opintotuen määrään.
Lapsikorotus opintotuesta poistettiin 1990-luvulla. Tämä heikentää myös
opiskelijalapsiperheiden taloudellista asemaa, minkä takia
lapsikorotus tulisi palauttaa osaksi opintotukea.
Opintotuen taso täysi-ikäisillä keskiasteen opiskelijoilla
on edelleen sidottu vanhempien tuloihin, vaikka he asuisivat itsenäisesti.
On epäoikeudenmukaista, että täysi-ikäiset
lapset sidotaan riippuvaisiksi vanhempiensa tuloista. Lisäksi
opiskelijoiden asumistuen puutteet on huomioitava ja tehtävä asiaan
pikainen parannusesitys.
Kaiken kaikkiaan opintotuki kaipaa kokonaisuudistusta, vaikka
voimmekin nyt olla tyytyväisiä näihin
parannuksiin.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin hienoa, että on
päästy siihen tilanteeseen, että opintotuki
nousee. Edellisellä vaalikaudella ei valitettavasti saatu
tähän korotusta, mutta se lienee jo historiaa,
ja se tiedetään, mikä muutos tässä nyt
on saatu aikaan.
Varsinaisesti haluaisin kuitenkin sanoa tästä vapaan
tulon rajan korotuksesta. Olen itse pitänyt aina tätä erittäin
tärkeänä, että opiskelijat voivat
tehdä töitä ilman, että se verottaa
heidän opintotukeaan. Se on kaikin puolin hyvä asia.
On myöskin rehellistä tunnustaa, että nimenomaan tämä vapaa
tulo takaa sen, että kaikilla on vanhempien varallisuuteen
katsomatta mahdollisuus opiskella niin pitkälle kuin kykyjä riittää.
Se on yksi keskeinen asia tässä koko meidän
järjestelmässämme, että tarjotaan
näitä mahdollisuuksia kaikille ihmisille. Sikäli
olen todella tyytyväinen tästä esityksestä ja
erinomaisesta mietin- nöstä.
Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä on ylistetty
kilpaa, eikä suotta, niin kauan tätä esitystä on
odotettu. Huomionarvoista on myös opiskelijajärjestöjen
ja nuorisojärjestöjen pitkäaikainen ja
määrätietoinen työ esityksen
puolesta. Nyt olemme pisteessä, jossa sitä ollaan
jo hyväksymässä.
Tästä huolimatta tarpeita riittää edelleen. Muun
muassa edustajat Forsius, Karjula ja Kiljunen ovat aivan ansiokkaasti
mielestäni viitanneet niihin haasteisiin, mitä meillä edessä on,
eli niihin tarpeisiin, mihin myös valiokunta on puuttunut
todetessaan epäkohtia olevan edelleenkin, ja siihen, että eri
elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden tilannetta
pitäisi huomioida huomattavasti nykyistä paremmin.
Erityisesti perheelliset opiskelijat kokevat edelleen useita epäkohtia. Myös
puolisoiden tulojen vaikutus on mielestäni iso epäkohta.
Taloudellisilta vaikutuksiltaan nämä korjaukset
eivät ole valtavia, ja toivon, että niihin voidaan
mahdollisimman pikaisesti palata. Minimiturvan taso tulee opiskelijan
osalta ottaa myös huomioon, ja sosiaaliturvakomitean työssä tähän
tarjoutuu erinomainen mahdollisuus.
Paljon painoa laitamme myös sille, että sosiaaliturvakomitea
työssään huomioi myös opiskelijoiden
tarpeet ja ajattelee asiaa kokonaisvaltaisesti, siten että emme
pelkästään kokoa tilkku-täkkiä lisäten
yhden palan peitteestä suuntaan tai toiseen vaan ajattelemme
asiaa kokonaisvaltaisesti ja saamme opiskelijoiden turvaa paremmaksi.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Itse kiittäisin
hallitusta siitä, että tuodaan tämä esitys
tänne, ja siitä, että opintorahaa korotetaan.
Monista puutteista huolimatta, ja vaikka parantamisvaraa onkin,
on hyvä, että tähän viimeinkin
tartutaan. Itse kun olin aikoinaan perustamassa Suomen Lukiolaisten Liittoa
ja sen varapuheenjohtajanakin ja sitten Turun yliopiston ylioppilaskunnan
edustajistossa ja monessa muussakin tehtävässä opiskelija-aktiivina,
olen pitänyt tavattoman kummallisena tätä meidän
opintorahamme suuruutta, että se ei ole edes toimeentulotuen
tasolla, ja myös sitä logiikkaa, miten voi olla
perusteltavissa se, että yksi ihmisryhmä joutuu
päivittäisen ruokansa ostamaan pääosin
velaksi.
Tällä kysymyksellä ovat monet myös
politikoineet, erityisesti kokoomuslaiset kansanedustajat. Täytyy
kuitenkin muistaa, että kymmenen vuotta nämä meidän
opiskelija-aktiivien pyynnöt ja vaatimukset kuuluivat kuuroille
korville tässä suhteessa. (Ed. Vahasalo: Nythän
me teimme sen, nythän se tuli! Aikaisemmat hallitukset eivät
ole tehneet!) Kokoomuksella oli valtiovarainministeri, joka piti
tiukkaa linjaa vuosina 1994—2003, ja tuolloin reaalisesti
opintorahaa siis leikattiin, kun kokoomus oli valtion rahojen päällä,
joten ei todellakaan voi ajatella niin, että kokoomus olisi
erityisen myönteinen ollut. (Ed. Vahasalo: No, nyt on!)
Tämän opiskelijat kyllä muistavat.
Nyt tietysti ennen näitä vaaleja kokoomus
pyrki osoittamaan omaa jakovaltiososialistisuuttaan lupaamalla valtion
rahasta niin rutkat korotukset hoitoalalle, lapsilisän
indeksiinsitomiset kuin opintorahankin korotuksen, mutta opintorahan korottamisen
lupasivat kaikki puolueet ennen eduskuntavaaleja. Sosialidemokraattien
ja kokoomuksen ero on vain siinä, että me lupasimme sen
ensi vuoden alusta, kun kokoomus taas lykkää sen
vasta ensi syksyyn. (Ed. Vahasalo: Te ette tehneet viimeksi mitään!) — Viimekin
vaalikaudella tehtiin paljon myönteisiä uudistuksia opintotukijärjestelmään
mutta ei riittävästi, ja tämän
tulkinnan kannattajissa varmasti on eri puolueista täälläkin
edustajia, jotka varmasti ovat samaa mieltä. Suhtautuminen
opintorahan korottamiseen ei mene pelkästään
puoluejakojen mukaan, vaan uskon, että jokaisessa puolueessa
on ihmisiä, jotka ovat erityisen myönteisiä opiskelijoiden
opintososiaalisille kysymyksille, ja on myös jokaisessa
puolueessa ihmisiä, jotka ovat erityisen niukan rahanjaon
kannalla ja vähemmän jakovaltiososialisteja.
Nyt meillä on monenlaisia ongelmia. Me puhumme koko
ajan tämmöisestä jatkuvan oppimisen ja
opiskelun mallista ja työelämän ohessa opiskelusta.
Tämä ei mitenkään ole tämän
päivän realismia, kun ajatellaan, miten se toteutetaan,
vaan meillä edelleen sosiaaliturvajärjestelmät
perustuvat siihen, että ensin mennään
normaalit koulut ja oppivelvollisuudet ja sitten opiskellaan nopeasti
ammatti ja sitten ollaan työelämässä 40
vuotta. Tämän mukaan meidän sosiaaliturvajärjestelmämme
on edelleen järjestetty. Esimerkiksi semmoista tilannetta
varten, missä ihminen sitten menee hyväpalkkaisiin
töihin kesken opintojen ja pääsee ansiosidonnaiselle
työttömyysturvalle ja sitten menee opiskelemaan, meidän
sosiaaliturvajärjestelmäämme ei ole suunniteltu,
ja siinä kohtaa tulee selvä tuloloukku ja kannustinloukku.
Lisäksi opintorahan pienuus pakottaa opiskelijat töihin.
Nykynuori ei halua velkaa eikä velkautua. Saattaa sitten
käydä näin, kun mennään töihin
ja nykyaikainen työelämä on pätkätyötä ja epävarmaa
työtä ja otetaan työtarjouksia vastaan,
esimerkiksi opettajan sijaisuuksia tai sosiaalityöntekijän
tai muita sijaisuuksia, että samalla opinnot pitkittyvät
niin, että opintorahaoikeus häviää tämän
jälkeen. Kun loppututkintoa ei ole saatu, mennään
pätkätyöstä pätkätyöhön.
Tämä on kymmenientuhansien nuorten aikuisten ongelma,
että ei ole loppututkintoa eikä siten saada vakituista
työtä vaan mennään pätkätyöstä toiseen,
joudutaan turvautumaan välillä työttömyysturvaan
ja kenties osa-aikatyössä sitten, jos semmoinen
työtarjous tulee, joka kuitenkin otetaan vastaan, soviteltuun
päivärahaan. Jos tämmöisessä tilanteessa
työttömyysturvalla tai sovitellulla päivärahalla
ihminen elää, niin työvoimatoimistot
vaativat lupauksen, että tämmöinen ihminen
ei esimerkiksi yliopistossa suorita yhtään opintoviikkoa
käytännössä puoleentoista vuoteen,
muuten työttömyysturva lakkaa. Silloin ainoa mahdollisuus
jatkaa opintoja on toimeentulotuki. Tämäkin on
hyvä esimerkki siitä, miten tavallaan tämmöisen
teollisuusyhteiskunnan perusteella sosiaaliturvajärjestelmämme
on rakennettu ja tämmöisen yhden mallin varaan.
Siinä kohtaa tämmöiset monipuoliset,
polveilevat elämänkohtalot jäävät
huomiotta.
Meidän pitäisi löytää tämmöisiä mahdollisuuksia,
joilla me voisimme armahtaa esimerkiksi ne 18 000 ilman
loppututkintoa opettajan sijaisuuksia tekevää ihmistä,
jotka yleensä sitten laitetaan työttömyyskorvauksen
varaan kesäkuukausiksi ja taas palkataan kuntiin pätkätöihin. Kaksi
vuotta sitten eräs kunta tarjosi pätkätöitä, joissa
oli koko talvi opettajan töitä kyllä samassa opettajan
työssä mutta työsuhde olisi katkennut 22.
päivänä joulukuuta ja jatkunut sitten
8. päivänä tammikuuta, eli pätkätyöläiset
laitetaan toimeentulotukiluukulle, eivätkä he
taaskaan pääse siis opiskelemaan opintojaan loppuun.
Työvoimatoimistot erityisesti vaativat todistamaan sen, että mitään
graduja ei suoriteta, ja jos erilaisia tieteellisiä lähdeaineistoja
ja kirjoja avaakin, ne ovat vaan yleisen mielenkiinnon vuoksi mutta missään
tapauksessa ne eivät liity opintoihin. Jossakin kohtaa
meidän pitää tämmöiset
pitkässä pätkätyöorjuudessa
elävät ihmiset vapauttaa ja päästää myös
heidät päättämään
opintonsa.
Todella tämä opintorahan korotus tulee tarpeeseen,
siitä kiitos hallitukselle, mutta tämäkin korotus
on jonkinlainen niin kuin indeksikorotuksenomainen, ei tasokorotus
eikä todellakaan riittävä.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Haluan aluksi ihan lyhyesti vastata arvostamalleni
ed. Pulliaiselle, kun hän tuossa ihmetteli tätä Tehy-yhteyttä.
Puhemies:
Se nyt ei oikeastaan tähän asiaan kauheasti
liitykään.
Mutta ehkä voin vastata, kun se kuitenkin, arvoisa
puhemies, oli ed. Pulliaisen puheenvuorossa. — Niin, se
lähti siitä, mitä ed. Heinonen sanoi
omassa puheenvuorossaan, ja hän viittasi niihin hallituksen
aikaansaannoksiin nyt viime ajoilta. — Minä tulen
puhujakorokkeelle.
Puhemies:
Koskeeko tämä puheenvuoro nyt Tehyä?
Ei koske, vaan tätä asiaa, mitä nyt
käsitellään, mutta tämä oli
selvennykseksi siitä, mihin ed. Pulliainen viittasi.
Mutta itse tähän asiaan. Nythän me
päätämme vapaan tulon rajan korotuksesta
ja 15 prosentin opintotuen nostamisesta. Muistamme hyvin kyllä,
että kun viime syksynä nousi jo mielenosoitus,
niin siinä todella oli sekä hallituspuolueiden kansanedustajia
mukana että myöskin opposition kansanedustajia
tukemassa tätä asiaa. Niin kuin täällä on
tullut esille, kaikkien edustakuntapuolueiden kansanedustajat ovat
olleet tukemassa opintotuen nostamista ja myöskin näitä vapaan
tulon rajan korotuksia.
Muistan myös sen, että kun eduskunnassa oli toinen
asia kansaneläkkeen 20 euron tasokorotus — tässä on
pakko, puhemies, viitata johonkin muuhunkin, nimittäin
kun täällä tuli esille, ettei missään
muussa olisi oltu yksimielisiä ja jätetty huutokauppaa
tekemättä — niin muistaakseni siitä ei
tehty mitään kilpailevia esityksiä, vaan siinä oli
yksi esitys. Tässä nyt on tyypillisellä tavalla
esillä sellainen asia, jossa ei ole kilpalaulantaa ollut
vaan yhteistä ääntä, ja näin
ollen viittaan siihen, mitä esimerkiksi vasemmistoliiton kansanedustaja
Sirnö minulle kertoi juuri, että vasemmistoliiton
puolelta vuoden 2004 budjettiin tehtiin silloin juuri tällainen
esitys, jossa otettiin myös toisen asteen opiskelijat huomioon. — Puheenvuoroni,
puhemies, kesti 2 minuuttia 30 sekuntia.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! Kun en ole ihan varma, että minun
puheenvuoroni kestäisi alle 3 minuuttia, niin oli pakko
tulla puhujakorokkeelle.
Kun minä kuuntelin ed. Vuolanteen puhetta, niin kyllä on
opiskelijaelämä surkeaa tässä Suomenmaassa.
Ei siitä pääse mihinkään,
ei, vaikka mitä hallitus tekisi, niin elämä on
sitten surkeaa.
Asiasta toiseen: Sitä tikulla silmään,
joka vanhoja muistelee, mutta nyt on pakko vanhoja muistella. Elämä oli
silloin aurinkoista ja ihanaa, opiskelijaelämä,
60-luvun puolessavälissä. Ei ollut opintotukea,
piti ottaa lainaa, kerjätä naapurilta nimet lainapaperiin,
että sai pankista lainaa. Sitten piti mennä neljäksi
tunniksi joka päivä töihin, että pystyi
opiskelemaan, ja oli aivan ihanaa, kun sai käydä töissä ja
opiskella ja vielä valmistuikin.
Arvoisa puhemies! En itse asiassa pyytänyt puheenvuoroa
ed. Vuolanteen takia vaan muutaman muun asian takia. Tässä on
ihan hyvä, että on korotettu vapaan tulon ylärajaa,
sen takia, että opiskelijat voivat käydä töissä silloin,
jos kerta he eivät halua ottaa lainaa. Itse asiassa kyllä opiskella
voi samanaikaisesti, kun käy esimerkiksi lauantaina ja
sunnuntaina töissä — ei se estä sitä, jos
on ahkera ja haluaa valmistua. Mutta, hyvät ihmiset, minä olen
tavannut, kuulkaa, sellaisen opiskelijan, joka on suorittamassa
kolmatta tutkintoa, ja hän vaan opiskelee ja opiskelee.
Hän käy aina välillä töissä ja
opiskelee. Minä kysyisin sitä — täällä nyt
ei valitettavasti ole ketään, joka vastaisi — miten
tämä on mahdollista. Eikö yhteiskunnalle
riitä se, että yhteiskunta tukee yhden tutkinnon
suorittamista? Pitääkö todella valtion
varoista, yhteiskunnan varoista, tukea 18 vuoden opiskelua, minä kysyn
vaan.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Muutama näkökohta vielä tähän
keskusteluun, erikoisesti ed. Vuolanteen puheenvuoron johdosta,
kun katselen vähän toisella tavalla näitä asioita.
Ed. Vuolanne, ajattelen sillä tavalla, että aina kaikki
tällaiset asiat ja ilmiöt pitää projisoida
aikaansa. Meikäläisillä, jotka opiskelivat
50-luvulla ja 60-luvulla, tilanne oli juuri sellainen kuin ed. Ukkola
totesi. Ei meillä ollut opintotukea, mutta meillä oli
kannustin, ja se kannustin oli ensinnäkin se, että jos
me oikein näppärästi opiskelumme hoitelimme,
niin me saimme siitä palkkion. Toinen palkkio oli se, että siihen
aikaan, kun opiskeli suhtkoht nopeasti ja suhtkoht hyvin, saattoi
olla kutakuinkin varma, että kun oli opiskellut velaksi,
niin pystyi myöskin hoitamaan ne velat pois, ja sitten
vielä tietysti inflaatiokin tuli jelppaamaan meitä jossakin
vaiheessa, kun väitöskirjakin piti tehdä velaksi.
Mutta nyt ollaan toisessa ajassa, ed. Vuolanne. Nyt ollaan tilanteessa,
jossa 80 prosenttia työsuhteista on pätkätöitä ja
osittain osa-aikaisiakin töitä, ja se tarkoittaa
tietysti — siinä suhteessa ed. Vuolanne on aivan
oikeassa — että nyt ei ole sitä varmuutta
valmistumisen jälkeen, mikä meikäläisillä vuosikymmeniä sitten
oli. Tässä katsannossa joudutaan koko tämä paletti
panemaan uusiksi. Hallitus on nyt sen pannut uusiksi, ja myöskin juuri
tähän aikaan on sopivaa se, että vapaan
vuositulon raja nostetaan nyt siis 11 850 euroon.
Mutta tähän ilmiöön liittyvä asia,
joka varsinaisesti toi minut vielä pönttöön — aivan
lyhyesti — on se, että nyt on elinkeinoelämän
taholta esitetty vaatimuksia, että ei saisi mennä välillä töihin.
Minä olen vähän toista mieltä elinkeinoelämän
puhehenkilöitten kanssa. Jos nykyisessä työmarkkinatilanteessa
tulee kesäharjoitteluun vedoten hyvä tarjous,
jonka hyväksikäyttö on eduksi myöskin
opiskelijan omien opintojen kannalta, niin onhan se mahdollisuus
pakko käyttää. Siitä ehkä opinnot
pikkuisen viivästyvät, mutta se on pakko käyttää.
Siinä suhteessa tämä vapaan vuositulon
ylärajan korottaminen on aivan oikea toimenpide ajassa.
Jari Larikka /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys korottaa opintorahaa 15
prosentilla kaikilla koulutusasteilla ja opiskelijan omien tulojen
rajaa 30 prosentilla on tervetullut esitys varmasti kaikille opiskelijoillemme
ja niille, jotka ovat juuri aloittamassa opiskelut tai suunnittelemassa
oman opiskelun aloittamista.
Tämä asia olikin yksi niistä suurista
asioista, jotka olivat ennen vaaleja esillä kokoomuksen vaaliohjelmissa
sekä tavoitteissa. Tässä tuli esille,
että se oli varmasti kaikilla muillakin. En hirveästi
seurannut, mitä muut kertoivat, mutta itse jouduin aika
monessa tilaisuudessa puhumaan juuri näistä asioista.
Ilolla tervehdinkin sitä, että se, mitä puhuttiin,
toteutuu hieman suurempana ja tehokkaampana.
Opintotuen tavoitteenahan on opintojen aikaisen toimeentulon
turvaaminen taloudellisen tuen tarpeessa oleville päätoimisille
opiskelijoille. Opintotukijärjestelmää kehitetään
nyt koulutuspoliittisten tavoitteiden pohjalta sekä koulutusasteiden
että opiskelijoiden välisen tasa-arvon ja tehokkaan
tutkinnon suorittamisen edistämiseksi. Pidänkin
asiaa tervetulleena kehityksenä pitkän kuivan
kauden jälkeen, edistäähän se
tehokasta opiskelua ja tutkinnon suorittamista tavoiteajassa.
Se, että opiskelee ja työskentelee, ei mielestäni
ole huono asia, enemmänkin suotavaa toimintaa. Itselläni
on kaksi lasta, joista toinen 17-vuotias lukion opiskelija. Hän
etsii koko ajan työtä, että hän
pääsisi enemmän toteuttamaan itseään. Kun
yhden työpaikan on viikonlopuksi saanut, niin toista ollaan
kärttämässä. Minusta se on ollut
ehkä näin isänä katsoen yksi
parhaista asioista, ja toivon, että tämmöinen
kehitys jatkuukin, sillä elämän opiskelu
opintojen yhteydessä on minun mielestäni aivan
korvaamatonta opiskelijan oman kehityksen kannalta. Vaikka se joskus ehkä hiukan
raskaaksi muodostuu, niin kyllä se jossain vaiheessa elämää palkitaan.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan lohduttaa ed. Ukkolaa siitä,
että kukaan ei Suomessa saa 18:aa vuotta opintorahaa tai
opintotukea, ei ainakaan muualta kuin papan ja mamman pussista.
Kyllä muussa järjestelmässä se
on tehty mahdottomaksi. Siinä on määräajat
ja kuukausimäärät, jolloin opintotukea
meillä saa, jopa toisen tutkinnon osalta voi olla vaikeuksia
saada opintotukea.
Sitten itse tähän varsinaiseen asiaan. Olen
vähän jälkijättöinen,
koska en valitettavasti pystynyt olemaan paikalla, kun lähetekeskustelua
käytiin. Mielestäni eduskunnan olisi syytä jossakin vaiheessa
puuttua siihen, että opintotukea käsiteltäessä meillä koko
ajan tulee sirpalelainsäädäntöä tänne.
Tämä on myös osa tätä sirpale-lainsäädäntöä.
Tässä ei puututa kokonaisuudessaan opintotukilainsäädännön
uudistamistarpeisiin. Tässä on jälleen
kerran unohdettu nämä toisen asteen opiskelijat,
alle 20-vuotiaat toisen asteen opiskelijat, jotka eivät
ole tasavertaisessa asemassa muiden opintotukea saavien henkilöiden
kanssa sen takia, että heillä edelleenkin vanhempien
tulot, vaikka itsenäisesti asuisivatkin, vaikuttavat siihen — hyvinkin
pienet tulot takaavat sen — että heillä ei
ole minkäänlaista mahdollisuutta opintotukeen.
Toivoisin, että tämän kauden aikana hallitukselta
löytyisi rohkeutta käydä suurempikin
ja isompikin keskustelu ko-ko opintotukilainsäädännön
kokonaisuudistuksesta. Uskoisin, että hyvää pohjaa
sirpaleina on tehty ja tämäkin on yksi niistä hyvistä pohjista.
Mielestäni täytyy sanoa, vaikka näköjään omat
edustajamme eivät valiokunnassa olekaan yhtyneet kristillisdemokraattien
muutosesitykseen, että tuntuu kummalliselta, että tässä opintotuessa,
opintorahassa, ei ole aikaisemmin esimerkiksi huomioitu elatusvelvollisuutta.
Se kuulostaa tosi hyvältä aloitteelta. Todennäköisesti
tulen myös äänestämään
sen puolesta jatkossa.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan tässä äskeisessä puheenvuorossa
tulivat hyvin esiin asiat. Tässä kohtaa tyydyn
vain kiittämään ed. Pulliaista tuesta.
Yleiskeskustelu päättyi.