Matti Väistö /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensimmäisessä käsittelyssä on
hallituksen esitys, jonka tarkoituksena on lisätä mahdollisuuksia
maistraattien keskinäiseen erikoistumiseen. Tällä tavoin
erikoistumalla ja tasaamalla työtä tavoitteena
on tehostaa maistraattien toimintaa. Tämä esityshän
perustuu ensi sijassa nykyisten voimavarojen aiempaa tehokkaampaan
kohdentamiseen nykyisen maistraattiorganisaation puitteissa. Erikoistuminen
mahdollistaa lisäksi myös tehtävien alueellistamisen toimivan
maistraattiorganisaation sisällä. Tällä ehdotuksella
ei siis ole tavoitteena suurentaa eikä myöskään
yhdistää maistraattien toiminta-alueita ja maistraatteja
toisiinsa.
Kuten todettu, maistraattien toiminnan tehostaminen samoin kuin
alueellisen tasapainoisen kehityksen edistäminen tehtäviä siirtämällä on tavoitteena
toteuttaa tämän esityksen avulla, ja tarkoitus
on siirtää tehtäviä ennen muuta
Pääkaupunkiseudun ruuhkautuneista maistraateista muualle
Suomeen. Näin palveluiden saatavuus ja laatu turvataan
ja toteutetaan myös alueellistamista ja julkisen hallinnon
tuottavuuden parantamista. Edelleen tavoitteena on tarkentaa maistraatteja
koskeva sääntely vastaamaan nykyistä paremmin
perustuslain vaatimuksia.
Hallintovaliokunta katsoo, että esityksen tavoitteet
sinällään ovat aiheellisia ja ehdotetut muutokset
tavoitteita toteuttavia. Valiokunta pitää selvänä,
että ehdotetuilla muutoksilla ei ole tarkoitus heikentää myöskään
Ahvenanmaan lääninhallituksen maistraattiosaston
toimintakykyä eikä vaaranneta näin palveluiden
saatavuutta Ahvenanmaalla.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta on aiemmin korostanut useassa
yhteydessä palveluiden laadun ja saatavuuden merkitystä ja
pitänyt samalla tärkeänä, että toimipaikkaverkko
tulee säilyttää riittävän
kattavana. Mikäli yksittäisiä palvelupisteitä ei
voida säilyttää erillisinä,
niin niiden palvelut on kuitenkin turvattava yhteispalvelun avulla.
Myös kieliasia on tärkeä, ja tämän
ehdotuksen toteutuksessa turvataan palvelujen tarjonta molemmilla
kotimaisilla kielillä.
Alueiden kehittämislaissa on pykälä,
jonka mukaan on noudatettava lausunto- ja neuvottelumenettelyä maistraattien
toiminta-alueita, sijaintipaikkaa ja maistraattien yksiköitä koskevia
päätöksiä tehtäessä.
Tätä lausunto- ja neuvottelumenettelyä hallintovaliokunta
haluaa osaltaan korostaa.
Tähän ehdotukseen liittyy jonkin verran henkilöstövaikutuksia.
Hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että näiltä osin uudelleenjärjestelyt
toteutetaan mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnassa henkilöstön
ja henkilöstöjärjestöjen kanssa
ja noudatetaan valtioneuvoston tekemää, henkilöstöpolitiikkaa
koskevaa periaatepäätöstä. Tämä periaatepäätöshän
on tämän vuoden maaliskuulta.
Uudistuksen toteutuksen yhteydessä — tätä hallintovaliokunta
haluaa korostaa erityisesti — tulee seurata tarkoin muiden
seikkojen ohella, miten tämä uudistus käytännössä vaikuttaa maistraattien
tuottamien palvelujen laatuun ja saatavuuteen sekä maistraattien
henkilöstöön.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta on saanut tästä hallituksen
esityksestä perustuslakivaliokunnan lausunnon ja on ottanut
sen asianmukaisesti huomioon ja tehnyt myös tätä koskevat ja
lausunnoissa muutoin esille tulleet tarkennukset hallituksen esityksen
sisältämiin lakiehdotuksiin. Rekisterihallintolain
eli 1. lakiehdotuksen osalta valiokunta on ottanut huomioon sen,
mitä hallintoselonteon yhteydessä eduskunta hallintovaliokunnan
mietinnön hyväksyessään päätti,
eli tuolloin pidettiin perusteltuna, että maistraattien toimialueista
säädetään sisäasiainministeriön asetuksen
sijaan valtioneuvoston asetuksella ja edelleen sisäasiainministeriön
asetuksella annettaisiin tarkemmat säännökset
maistraattien sijaintipaikasta ja maistraatin yksiköistä.
Näin päätöksentekoa nostetaan
enemmän poliittiselle tasolle.
Herra puhemies! Hallintovaliokunta on ollut mietinnössään
yksimielinen.
Ed. Jaana Ylä-Mononen
merkitään läsnä olevaksi.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
rekisterihallintolain muutosesitys koskettaa maistraattien toimintaa
ja on nähtävä yhtenä osana hallituksen
kokonaispakettia kihlakuntien uudelleen rakentamiseksi. Eduskunnan
käsittelyssähän on myös poliisin hallintoa
koskeva lakiesitys, syyttäjäntointa koskeva lakiesitys
ja ulosottokaari. Kaikissa näissä tämän
esityksen ohella on kysymys siitä, että nämä kihlakuntien
neljä toimintokokonaisuutta voidaan järjestellä uudelleen
alueellisesti eli palveluverkko voidaan rakentaa uusiksi.
Eräissä hallituksen esityksissä sanotaan
selkeämmin, eräissä vähän
epäselvemmin, mikä on tavoite. Selkeästi
tulee näkyviin, että hallituksen tavoite on keskittää kihlakuntatoiminnot
hallinnollisesti, maakuntatasolla yhteen paikkaan ja näin
ajaa alas kihlakuntajärjestelmää. Miten
se vaikuttaa itse palveluihin? Eräiltä osin se
heikentää, uhkaa ainakin heikentää niitä merkittävästi. Tietysti
tärkein on poliisi, jonka palvelujen osalta kansalaiset
ovat huolissaan.
Tämä käsittelyssä oleva
esitys antaa valtioneuvostolle ja sisäasiainministeriölle
päätösvallan määrätä maistraattien
toimialueet ja niiden keskuspaikat. On varmasti aivan selvää,
että jo nykyinen hallitus ja viimeistään
jatkossa poliittinen päätöksentekijä keskittää nämä toiminnot varsin
suuriin yksiköihin. Esimerkiksi Keski-Suomessa Jämsä ja
Saarijärvi tulevat menettämään
maistraatit, jotka niillä nyt on, ja ne keskitetään
Jyväskylään. Sama tapahtuu poliisin osalta,
syyttäjän osalta ja ulosoton osalta. Meille jää tällaisia
kihlakuntakuoria ilman sisältöä. Esimerkiksi
Jämsä, Keuruu, Saarijärvi ja Äänekoski menettävät
nämä toiminnot. Yhteispalvelupisteissä saattaa
jotakin olla, mutta erityisesti maaseutuasukkaitten palvelut etääntyvät
hyvinkin kauas, kun ajatellaan, että Pihtiputaalta tai
Keuruun Pihlajavedeltä Jyväskylään
matka on 130 kilometriä, kun se nyt on kuitenkin hyvin
paljon lyhyempi. Tämä on siis hallituksen keskittämispolitiikan
ja maaseudun palvelujen alasajopolitiikan tie, millä nyt
ollaan, ja tämä lakiesitys on nähtävä yhtenä osana
tätä toimenpidekokonaisuutta.
Viime talvenahan täällä käytiin
selonteon pohjalta kihlakuntauudistuksesta keskustelua, ja aiemmin
jo nämä seutukuntakaupunkien kaupunginjohtajat
olivat meidän puheillamme ja vaativat, että näitä palveluja
ei heidän kaupungeistaan, näistä pienehköistä seutukuntakaupungeista,
ajeta alas. Silloin hallitus päätti, että asiaan
palataan vuonna 2008, mutta sinne asti ei ole odotettu, vaan toimenpiteet
ovat nyt täydessä käynnissä.
Ilmeisesti ministeri Manninen voi kommentoida, mikä on
hallituksen aikataulu tästä eteenpäin,
vai onko se niin, että oikeusministeri Luhtanen tekee omalta
osaltaan ja sisäministeri Rajamäki omalta osaltaan
ne päätökset, joilla sitten palvelut
keskitetään. Hieman ihmettelen, että nykyinen
pääministeri Vanhasen hallitus on tällä tiellä näin
voimakkaasti menossa nyt, mutta se on maaseudun alasajotie, ja sitä voi
vain valittaa.
Herra puhemies! Tähän esitykseen sisältyvä ensimmäinen
lakiesitys, laki rekisterihallintolain muuttamisesta, ja sen 3 § aiheuttaa
hieman kysymyksiä. Hallintovaliokunta on vähän
muuttanut tätä pykälää.
Täällä sanotaan näin: "Valtioneuvoston
asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
maistraattien toimialueista. Sisäasiainministeriön
asetuksella annetaan tarkemmat säännökset
maistraattien sijaintipaikasta ja maistraatin yksiköistä.
Lääninhallitus päättää maistraatin nimen."
Jää vaan ihmettelemään, tarvitaanko
todella kolme eri tasoa näitten maistraattien järjestämistä koskevassa
asiassa: ensin valtioneuvosto päättää alueet
ja sitten sisäasiainministeriö sijaintipaikan
ja yksiköt, ja sitten vielä se nimi on niin tärkeä,
että se esimerkiksi Keski-Suomen osalta päätetään
Turussa erikseen.
Olisi voinut ajatella, että jos sisäasiainministeriössä osataan
sijaintipaikka ja maistraatin yksiköt päättää,
niin eiköhän siellä voitaisi osata päättää myös
maistraatille se nimi. Tietysti voi olla, että maaherra
saa yhden mukavan tehtävän. Kun hän käy
sen keskitetyn palvelupisteen avaamassa juhlallisesti, leikkaamassa
nauhan, niin hän voi sanoa, että olen päättänyt
tämän kihlakunnan nimeksi Keski-Suomen kihlakunta.
Mutta kyllä sen voisi yhtä hyvin päättää valtioneuvosto
tai sisäasiainministeriö kuin se maaherra siellä Turussa
tai sitten Itä-Suomessa Mikkelissä jonkun Lieksan
kihlakunnan tai Joensuun kihlakunnan osalta, kun kuitenkin ollaan
menossa varsin nopeasti siihen, että meillä on
maakuntakohtaiset kihlakunnat.
Yleiskeskustelu päättyy.