3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi alkoholi- ja alkoholijuomaverosta
annetun lain liitteen muuttamisesta
Hanna Tainio /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholinkulutuksen kasvu 2000-luvulla
on näkynyt terveydellisten ja sosiaalisten haittojen lisääntymisenä,
ja niiden välilliset kustannukset yhteiskunnalle ovat jopa
3—6 miljardia euroa vuositasolla. Alkoholiperäiset
syyt ovat myös työikäisten suurin kuolinsyy,
ja vuosittain alkoholisairauksiin ja niistä johtuviin henkirikoksiin ja
tapaturmiin kuolee 3 000 suomalaista.
Julkaistun tutkimuksen mukaan Suomessa kuolleisuus alkoholiperäisiin
maksasairauksiin ja kirroosiin on lisääntynyt
aivan huolestuttavasti. Ruotsiin verrattuna meillä kuolee
vuosittain kirroosiin viisinkertainen määrä alle
64-vuotiaita miehiä. Myös pelkkä ylipaino
lisää kirroosia, ja yhdistettynä alkoholinkäyttöön
lisäys on todella huomattava.
Tällä hetkellä Suomessa kulutetaan
puhdasta alkoholia henkeä kohti alle 10 litraa vuodessa. Meillä ei
ole kuitenkaan luotettavaa tietoa niin sanotusta tilastoimattomasta
alkoholinkulutuksesta, jota muun muassa matkustajatuonti on. Tiedämme
sen nousseen viime vuosina huikeisiin mittasuhteisiin, mutta todellisia
lukuja ei tunne kukaan.
Vaikka nyt käsiteltävänä olevan
hallituksen esityksen tavoitteena on lisätä valtion
verotuloja, toivotaan sillä olevan vaikutuksia myös
alkoholin kokonaiskulutukseen. Alun perin alkoholin valmisteveroa
oli tarkoitus korottaa vielä enemmän kuin nyt
esitettävä 2,15 euroa litralta 100-prosenttista
puhdasta alkoholia. Pelko siitä, että korkeampi
verotus lisäisi oleellisesti alkoholin matkustajatuontia,
pienensi nyt korotusta esitettyyn nähden. Maltilliset veronkorotukset
mahdollistavat sen, että matkustajatuonnin ja kotimaisten
hintojen välistä suhdetta voidaan seurata. Alkoholin
matkustajatuontiin tullaan myös tarttumaan entistä hanakammin.
Tulli seuraa jatkossa tätä tarkemmin.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on tervetullut, mutta kulutuksen
vähentämiseksi se ei ole suinkaan riittävä.
Tarvitaan alkoholilain kokonaisuudistus, joka toivottavasti on pian
tulossa.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme hallituksen esitystä alkoholi-
ja alkoholijuomaverosta eli lyhyemmin alkoholiverolakia. Veronkorotuksen
tavoitteena on valtion tulojen kasvattaminen mutta myös
alkoholin kokonaiskulutuksen vähentäminen. Kokonaiskulutuksen
pienentymisen myötä toivotaan myös alkoholinkäyttöön
liittyvien haittojen vähentymistä.
Veronkorotuksen seurauksena alkoholijuomien hinnat nousisivat
keskimäärin 2,3 prosenttia. Korotuksen suuruus
olisi noin puolet hallituksen kevään kehysriihen
linjauksista. Minulle suurempikin korotus olisi sopinut, mutta saatujen selvitysten
mukaan liian jyrkkä muutos voisi johtaa kasvavaan matkustajatuontiin
ja veromenetyksiin sitä kautta.
Matkustajatuonti, eli viinaralli Viroon, on osin yltynyt kestämättömäksi.
Omaan käyttöön hankittavaa alkoholia
ei voi olla perusteltua hoitaa trukeilla ja isoilla pakettiautoilla.
Viinarallissa on nähtävissä myös
harmaan talouden merkkejä. Onneksi Tulli on kiristänyt
laintulkintaa, ja toivottavasti pahimmat trokarit saadaan sitä myöten
kuriin.
Asian valmistelun yhteydessä eräät
tahot toivat esiin toiveensa veronkorotuksesta pidättäytymisestä.
He esittävät tilalle muun muassa asennekasvatusta
ja toimijoiden välistä yhteistyötä — kauniita
sanoja. 1970-luvulta alkaen alkoholinkulutus ja väkivaltarikokset
ovat nelinkertaistuneet Suomessa. Alkoholista aiheutuu Suomessa vuosittain
2 000 ennenaikaista kuolemaa. Alkoholi on merkittävin
työikäisten kuolinsyy. Alkoholihaittojen arvioväli
on 2,5—6 miljardia euroa vuodessa. Näiden lukujen
jälkeen on vaikea uskoa, että jotkut tahot uskovat
asian ratkeavan vain asennekasvatuksella. Kaikkien keinojen on oltava
käytössä: saatavuuden, hinnan, mainonnan
rajoitusten ja erityisesti mielikuvamainonnan kiellon. Suomalaisten
juomatavat eivät muutu eteläeurooppalaisiksi veroja
laskemalla. Suomalaisten juomatavat eivät siistiydy myöskään kieltolain
keinoin. Ratkaisun on löydyttävä jostain
välimaastosta.
Alkoholiveron korotuksen tuloksena verokertymän arvioidaan
kasvavan noin 63 miljoonalla eurolla. Samalla alkoholin kokonaiskulutuksen arvioidaan
vähenevän noin 1 prosentilla, ja tässä luvussa
on huomioitu mahdolliset muutokset matkustajatuonnissa. Verotulojen
kasvu ja kulutuksen pienikin vähentyminen ovat tervetulleita muutoksia.
Ikävä fakta kuitenkin jatkossakin on, etteivät
alkoholiveron tuotto ja Alkon maksamat osingot riitä lähellekään
kattamaan niitä kuluja, joita alkoholi yhteiskunnallemme
kokonaisuudessaan aiheuttaa.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Alkoholin
verotusta ollaan jälleen kiristämässä.
Alkoholiveron kiristykset ovatkin seuranneet toisiaan miltei vuosittain
sen jälkeen, kun veroa vuonna 2004 laskettiin merkittävästi.
Tällähän vastattiin aikanaan matkustajatuonnin
vapautumiseen.
Suomalainen alkoholipolitiikka on näin ollen ollut
kovasti paljon tempoilevaa. Aihe herättää myös
aina suuria intohimoja noustessaan keskusteluun. Suomi tarvitsisi
kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen alkoholipoliittisen
linjauksen. Heitän tässä kysymyksen:
koskakohan se käytännössä toteutuu?
Tällä kertaa korotus on nostamassa alkoholijuomien
hintoja keskimäärin 2,3 prosenttia. Korotus on
matkan varrella jo ehtinyt puolittumaan alun perin esitetystä.
On huomattava, että Suomessa oluen verotus on EU:n korkeinta.
Silti meille on perustettu viime vuosina useita pienpanimoita. Panimoalalla
haetaan myös vahvasti kasvua. Tempoileva ja nouseva verotus
asettaa tälle kasvavalle, työllistävälle
ja vastuullisesti toimivalle alalle myös suuria esteitä.
Pienpanimoiden suhteen suurin uhka on ruokakaupoissa myytävän
oluen laimentaminen, joka aika ajoin nousee esille. Alkollahan ei
myöskään kerta kaikkiaan voi olla riittävästi
hyllytilaa pienpanimotuotteille.
Arvoisa puhemies! Alkoholin haitat kansanterveydelle ovat kiistattomat.
Tästä seuraa, että alkoholipolitiikkamme
lähtökohtana tulee olla aina, että alkoholihaittoja
pyritään torjumaan. Olennainen kysymys onkin,
mitkä ovat ne aidosti vaikuttavat toimet, joilla tilanteeseen
pystytään puuttumaan.
Ei pidä myöskään väheksyä alkoholiverotuksen
ohjaavaa vaikutusta. Olisi järkevää ohjata kulutusta
miedompiin juomiin. Keskeinen kysymys, joka nyt onkin nousemassa
vahvasti agendalle, on edelleen alkoholin matkustajatuonti, jonka
matkustajakohtaiset määrät ovat kasvaneet
paikoin suhteettoman suuriksi.
Verotus on avainroolissa alkoholipolitiikassamme. Verotuksen
kautta kustannetaan alkoholihaittojen hoitamista ja ennaltaehkäisyä.
Alkoholiverotus on helppo kohde, kun etsitään
valtiolle lisää verotuloja. Aihepiiri ansaitsisi
kuitenkin laajapohjaisempaa pohdintaa, jotta tilanne voisi kokonaisuudessaan
mennä huomattavasti paljon parempaan suuntaan.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Voin kuvitella, että hallituksella
on sinällään hyviä tavoitteita
tämän esityksen takana, kun vähennetään
alkoholinkulutusta ja lisätään näin kansalaisten
terveyttä ja saadaan lisää verotulojakin
vielä. Mutta epäilenpä, että ei
se niin taida tulla menemään tällä veronkorotuksella,
ja siksi suhtaudun siihen epäilevästi. Pidän
kyllä tärkeänä sitä,
että alkoholinkulutusta hillitään ja
kansanterveys huomioidaan, mutta kuitenkin pitäisi jotenkin
löytää keinoja alkoholikulttuuriin vaikuttamiseen,
vaikka se ei varmasti helppoa olekaan.
Suhtaudun myös epäilevästi niihin
STM:n ehdotuksiin, joita elokuussa tuli julki alkoholiveron korottamisen
lisäksi: myyntiaikojen rajoittaminen ja ravintoloitten
toimintamahdollisuuksien rajoittaminen. Varmaan niistä on
hyvä keskustella, mutta ainakaan en ihan kaikkia olisi
heti hyväksymässä, mitä ministeriö ehdottaa.
Vaikka tavoite on siis sinänsä hyvä,
vähentää suomalaisten juomista, niin
en ole varma vain siitä, ovatko nämä keinot
hyviä tai kannatettavia, ja kyllä oikeastaan perussyy
tässä veroasiassa, miksi minä olen kriittinen,
on se, että minä epäilen, että tämä alkoholiveron
nosto kiihdyttää alkoholin tuontia ulkomailta,
varsinkin Virosta.
Näitä alkoholiveron korotuksia on tehty jo neljä kertaa
vuoden 2008 jälkeen. Vuoden 2012 alussa oluen, siiderin
ja long drink -juomien alkoholijuomaveroa nostettiin 15
prosenttia, viinien ja väkevien alkoholijuomien veroa korotettiin 10
prosenttia, ja nyt sitten seuraava kierros. Kyllä arkihavainnot
ja silminnäkijähavainnot osoittavat sen, että kyllä se
viinaralli vain kiihtyy elikkä Virosta haetaan valtavia
lasteja käyttöön ja Alkosta tai kaupasta
sitten yhä vähemmän.
Panimoliitto arvioi, että jo edelliset korotukset alkoholi-
ja virvoitusjuomaveroon vuoden 2012 alussa ovat vähentäneet
kotimaisten panimojuomien myyntiä ja siten uudet korotukset vain
korostavat veroeroa Viron ja Suomen välillä ja
kiihdyttävät yksityistä tuontia. On arvioitu, että viinarallin
aiheuttamien menetettyjen alv- ja valmisteverotuottojen summa on
300 miljoonan euron luokkaa ja tämän lisäksi
menetetään jopa noin 30 miljoonaa euroa juomapakkausten
haittaveroa. Ihan pienistä veromenetyksistä ei
ole kysymys, ja lisäksi, kun ottaa huomioon, että kotimainen
panimoteollisuus työllistää nykyään
lähes 30 000 ihmistä koko tuotantoketjussaan,
niin toki näitäkin tämä viinaralli
uhkaa.
On olemassa, arvoisa puhemies, myös riski siitä,
että Virosta tuodaan myös väärennettyjä alkoholituotteita.
Tämä voi aiheuttaa terveysvaaran. Viime vuonna
Tšekissä kuoli kymmeniä ihmisiä juotuaan
väärennettyä myrkyllistä viinaa.
Tällä hetkellä jo jopa viidesosa
Suomessa käytetystä alkoholista on tuontialkoholia
joko Virosta tai muista maista. Määrä on
tiettävästi lähes kaksinkertainen verrattuna
ravintoloissa kulutettuun alkoholimäärään.
Mistään ihan pienestä pussillisesta silloin
tällöin ei ole kysymys vaan todella massiivisesta
tuonnista. Tuontimääriä on tietysti vaikea
tarkkaan ottaen arvioida, koska eivät kaikki kerro, kun
ei ole velvollisuuttakaan kertoa sitä, paljonko sitä Suomeen
tuodaan. Näyttää myös siltä,
että tuonti johtaa myöskin kulutustottumuksien
muutokseen eikä ollenkaan terveellisempään
suuntaan. Tuontimäärät ovat monella kansalaisella
todella suuria. Ostajan ei tarvitse kuin käydä Tallinnassa
laivaterminaalissa kuittaamassa kuljetussopimus. Siellä tavara odottaa
jo valmiina. Kerrotaan, että vielä tätäkin yksinkertaisempia
tapoja on olemassa. On, arvoisa puhemies, enemmän kuin
todennäköistä, että valtavat
autolastilliset eivät aina päädy vain
ostajan omaan käyttöön vaan niitä jälleenmyydään luvattomasti
eteenpäin, ja tästä on jo näyttöjäkin olemassa.
Tällä menolla Suomi on ajautumassa kestämättömään
tilanteeseen, jossa ulkomaat saavat alkoholista tulevan verohyödyn,
kun taas liikakäytöstä aiheutuvat ongelmat
jäävät kotimaamme ratkaistavaksi. Alkoholipolitiikkaa
on muutettava siten, ettei se kannusta suomalaisia kuluttajia ulkomaisen
tuontitavaran hankkimiseen. Kysyn: mihin suuntaan tämä alkoholiveron
nosto tätä tilannetta vie?
Suomessa kulutetaan myös hyvin paljon väkeviä alkoholijuomia,
enemmän kuin muissa Pohjoismaissa, ja ehkä veronkorotuksissa,
kun niitä painotuksia miettii, olisi syytä ottaa
tämäkin näkökulma huomioon ja
suosia sitten edes mietoja, jos veroja katsotaan välttämättömäksi
kaikesta huolimatta korottaa.
Arvoisa puhemies! Lisäksi ehdotan suurten alkoholimäärien
tuonnin valvonnan tehostamista ja ohjetasojen asettamista sille,
kuinka paljon yksityiseen kulutukseen voi alkoholia tuoda. Harva suomalainen
tuskin kuluttaa useaa pakettiautollista alkoholia vuodessa, ja jos
kuluttaa, niin ei ainakaan syytä olisi.
Arvoisa puhemies! Kannustan eduskuntaa harkitsemaan vielä,
kannattaako tämä hallituksen esitys niellä sellaisenaan
vai olisiko sitä syytä vielä tässä talossa
arvioida. (Kokoomuksen ryhmästä: Mihin suuntaan?)
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Esitys alkoholin ja alkoholijuomien
verotuksen korottamisesta sietää kyllä pohdiskelua vielä tässä vaiheessa
erityisesti mietojen alkoholijuomien osalta. Olette tänäänkin
salissa kuulleet, minkälainen ero on esimerkiksi Ruotsin
ja Suomen osalta maksakirroosien määrässä.
Ja kun katsoo sitten oluiden hinnan eroa Ruotsin ja Suomen välillä,
niin olisi tietysti liian yksinkertaista vetää siihen
yhtäläisyysmerkit, että Ruotsissa oluen
hinta litroittain on 19,59 ja Suomessa 29,90 ja jos nyt edelleen
mietojen alkoholijuomien verotusta korotetaan, kun meillä taas
sitten väkevien osalta tämä onkin juuri
päinvastoin, eli meillä väkevät
ovat halvempia, kun sitten taas Ruotsissa väkevät
ovat kalliimpia. Kyllä minä haluan vähän
yksinkertaistaa, että kyllä näillä hinnoilla
on myös käyttäjävaikutus.
Siltä osin, vaikka tässä on varoista
kysymys, on tarkkaan harkittava se, aiheuttaako tämä edelleen
sitä, että toki suomalaista ja Suomessa valmistettua
olutta haetaan sitten tuolta naapurista. Se on merkittävä määrä,
mitä tänä päivänä tuodaan,
ja varmuudella, vakuudella jokainen meistä tietää,
että eivät ne päädy vain omaan
käyttöön. Siinä mielessä meillä ei
ole kyllä muita välineitä nyt tämän
EU-lainsäädännön osalta kuin se,
että meiltä pystyttäisiin puuttumaan
niin, että meillä ei aivan välitysliikkeen
omaisesti voitaisi rajan yli tuoda, että olisi nyt edes
sen verran talkoita, että jokainen joutuu ne sieltä itse
hakemaan, ettei niitä satamassa nosteta autoon. Tämmöinen
palvelu, että laivayhtiöt toimivat aivan kuin
kuljetusliikkeinä ja vienti- ja tuontiliikkeinä,
pitää pystyä kyllä estämään.
Mutta kun puhutaan oluesta ja mietojen olutjuomien osalta, niin
en tässä yhteydessä voi olla mainitsematta,
että Suomessa voisi työllistyä vielä enemmän
suomalaisia työntekijöitä ja yrittäjiä,
jos meillä pienpanimoiden olut ja myynti vapautettaisiin,
aivan samoin kuin viinitilojen tilamyynti on ollut mahdollista.
Tämä lisäisi kotimaista työllisyyttä,
ja olen kyllä hyvin vakuuttunut siitä, että erikoisoluilla
ei kyllä juomista lisätä. Kyllä siinä ollaan
keskitytty jo hakemaan laadukkaita oluita. Ne ovat varmasti vähän
ehkä kalliimpiakin, niin että en usko, että sillä olisi
alkoholisairauksia lisäävää vaikutusta.
Kirkkaat tuontiviinat, jotka tuodaan ohi kaiken laskennan ja joihinka
nyt vasta ollaan herätty, pitää nostaa keskiöön
tässäkin keskustelussa, ja on uskallettava arvioida,
mikä on taloudellisesti tässä tilanteessa
Suomen kannalta järkevämpi ratkaisu. Vielä kerran
pohdintaa varsinkin mietojen alkoholijuomien verotuksen korotuksessa.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholiveron korotuksesta on kysymys, ja
täytyy sanoa, että edustaja Myllykoski puhui kyllä erittäin
painavaa asiaa. Vaikka näin salin äärilaidoilla
istummekin, niin täytyy olla hyvin monessa asiassa samaa
mieltä hänen kanssaan.
Olen itsekin pohtinut tätä vertailua Suomen
ja Ruotsin välillä, että Ruotsissa alkoholikulttuuri on
ehkä vähän rauhallisempaa. Siellä tätä humalahakuista
juomista ei ole niin paljon kuin meillä ja sitten alkoholisairauksiakaan
ja muita ongelmia ei ole niin paljon. Mikä meitä sitten
erottaa? No, esimerkiksi se, että Ruotsissa väkeviä juomia
verotetaan huomattavasti voimakkaammin kuin Suomessa, kun taas sitten
mietoja juomia, erityisesti olutta, verotetaan hyvinkin kevyesti Suomeen
verrattuna. Nyt jos pyritään ratkaisemaan yhtälö siis
siitä, että minimoidaan alkoholihaitat, maksimoidaan
alkoholista saatavat verotulot ja sitten vielä yritetään
estää tätä harmaata tuontia
tuolta eteläisestä naapurimaasta, niin tämä voisi
olla kyllä yksi keino, eli ei nostettaisi sitä oluen
veroa, vaan nimenomaan ehkä jopa laskettaisiin sitä ja
nostettaisiin sitten vastaavasti väkevien alkoholijuomien
veroa enemmän ja saataisiin sitä kulutuksen painopistettä siirrettyä miedompiin
juomiin eli olueen, jolloinka terveydellisetkään
haitat eivät varmaan olisi niin pahoja.
Edustaja Myllykosken kommentti pienpanimoteollisuudesta oli
myöskin erinomainen ja kannatettava. Voitaisiinko suoramyynti
sallia näille? Se on erittäin hyvä ehdotus,
ja jos sellainen esitys joskus tulee, niin sitä mielelläni
kyllä olisin kannattamassa. Olen myös sitä mieltä,
että tulisi vakavasti harkita sitä, että ylipäätään
myös väkevämmät oluet ja niiden
myynti sallittaisiin maitokaupoissa, jotta se kansalaisten matka
sinne viinakauppaan ei olisi niin pitkä.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ideaalisen alkoholiverotason etsintä ja
löytäminen on todellakin melkoista nikkarointia,
voisiko sanoa, rakettitiedettä, että miten sen
löytäisi. Ilmeisesti varmaan jo Pekka Kuusen pääjohtajakaudelta
lähtien 60-luvulta on Alko yrittänyt vaikuttaa,
ohjata kulutuskäyttäytymistä mietojen
alkoholijuomien suuntaan välillä paremmin, välillä huonommin
onnistuen.
Kyllä tässä ovat monenlaiset yhteiskunnalliset
vaikutukset todellakin pohdinnassa. Yhtäältä pitää miettiä,
että valtio tarvitsee verotuloja, miten me saamme kulutusta
hillittyä, miten me saamme alkoholituontia hillittyä.
On tämä melkoinen palapeli. Mutta yhtä lailla
on jaksettava tehdä myös valistustyötä,
ja pyrkimyksenä on muuttaa alkoholin käyttökulttuuria.
Sinänsä toiveikkaita merkkejä on siinä,
että alkoholinkäyttö nuorten keskuudessa
on tilastojen mukaan vähentynyt. Toki edelleen humalatiheys
on tiivis, ja meillä on vanhusväestön
keskuudessa runsas alkoholinkäyttö lisääntynyt.
Myös anniskelukulttuurissa tarvittaisiin muutoksia. Ei
joka kylän kulmapubin tarvitse olla pikkutunneille auki.
Ei minun nuoruudessani ollut sellaista tapaa, että tultiin
töihin kapakasta. Silloin mentiin työpäivän
päälle kapakkaan. Se oli kuitenkin jollain tavalla
terveempää kuin nykymeno.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten salissa on tänään
jo useaan otteeseen kuultu, alkoholiveroa ollaan nostamassa ensi
vuoden alusta jo viidennen kerran vuoden 2008 jälkeen. Jokainen
veronkorotus lisää yksityistä maahantuontia.
Matkustajatuonnin takia Viroon jää jo nyt vuosittain
yli 300 miljoonaa mahdollisia verotuottoja, mutta kaikki alkoholin
aiheuttamat haitat hoidetaan kuitenkin täysimääräisesti
kotimaassa. Elokuussa hallitukselle siis selvisi, että viime
vuoden aikana suomalaiset ovat tuoneet maahan lähes 12
prosenttia enemmän alkoholia verrattuna vastaavaan jaksoon
vuotta aiemmin. Kokonaislitroissa tuonti oli 75,1 miljoonaa litraa ja
100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna 8,8 miljoonaa litraa.
Runsaasti kasvaneen maahantuonnin ja pienentyneen veropohjan vuoksi
hallitus onkin nyt päättänyt puolittaa
alkoholiveroon alun perin suunnitellun korotuksen. Perinteisesti hallituksen
linja on ollut tiukkoina aikoina korottaa alkoholiveroa niin paljon
kuin mahdollista ilman, että maahantuonti merkittävästi
kasvaa. Tämä raja on kuitenkin mielestäni
ylitetty jo aikaa sitten. Veronkorotus alkoholin osalta ei enää toimi
Suomen tilanteessa.
Arvoisa puhemies! Alkoholinkulutus jakaantuu väestössä hyvin
epätasaisesti. Viimeisimmän juomatapatutkimuksen
mukaan eniten juova 10 prosenttia väestöstä juo
50 prosenttia kaikesta alkoholista. Puuttumalla nimenomaan alkoholin
ongelmakäyttöön tehokkaasti saadaan myös
valtiontaloudellisia säästöjä.
Suurkäyttäjät ovat ikääntyneiden
ikäluokkien joukossa. Suomalaisnuorten alkoholinkäyttö on
sen sijaan vähentynyt jo 15 vuoden ajan. Enää alle
puolet 16-vuotiaista juo kuukausittain alkoholia, kun 1990-luvun
lopussa näin teki noin 60 prosenttia nuorista. Täysin
raittiita on jo runsas neljännes 16-vuotiaista. Tämä on
erittäin hieno ja tärkeä kehityskulku,
jota tuskin on saavutettu luomalla yhä uusia rajoituksia
alkoholinkäyttöön.
Alkoholin demonisoinnin sijaan tulisikin pyrkiä kohti
eurooppalaisia juomatapoja vaikuttamalla ensisijaisesti alkoholikulttuuriin.
Suomessa nautitaan keskimäärin saman verran alkoholia vuodessa
kuin Länsi-Euroopassakin. Tutkimusten mukaan suomalainen
juomatapa on kuitenkin humalahakuisempaa ja vähemmän
ruokasidonnaista. Matkustajatuonti johtaa hallitsemattomaan alkoholin
hamstraukseen, eikä se koskaan voi olla alkoholinkulutuksen
kannalta hillitsevä tekijä. Suomalaisen juomakulttuurin
kehittyminen entistä fiksumman nuoren sukupolven mukana
vaarantuu kuluttajien hamstratessa alkoholia kohtuuttomia määriä niin
sanottuun omaan käyttöön. Alaikäisten
alkoholinkulutusta hillitään valistuksen lisäksi
tehokkaasti myös valvotulla ikärajoituksella.
Päivittäistavarakauppa onkin tämän
vuoden alusta aloittanut vastuullisen ja kannatettavan kampanjan
tarkastamalla kaikkien alle 30-vuotiailta näyttävien
asiakkaiden henkilöllisyyspaperit. Valitettavasti samaan
aikaan matkustajatuonti rehottaa ja alaikäisten on yhä helpompi
päästä käsiksi trokarien eteenpäin
välittämään alkoholiin. Trokarithan
eivät henkkareita kysele.
Arvoisa puhemies! Suomalainen alkoholipolitiikka on ottanut
aimo harppauksen kieltolain jälkeen, mutta valitettavasti
rajoitusten runsas määrä on edelleen
alkoholipolitiikallemme tunnusomaista. Meillä on monopolisoitu
alkoholinmyynti kaikkein miedoimpia juomia lukuun ottamatta ja huomattava
määrä lisäkustannuksia aiheuttavia
rasitteita ravintoloille sekä muun muassa EU-maiden korkein
olutvero. Alkoholipolitiikkaa, verotusta sen merkittävänä osana, olisi
käsiteltävä kokonaisuutena. Hallituksen
toimet toisaalta kokonaisuudistukseen liittyvien esitysten osalta
ja toisaalta veronkorotusten painotusten osalta ovat ristiriidassa
keskenään. Lisärajoitukset kohdennetaan
mietoihin alkoholijuomiin, ja veronkiristykset suosivat väkeviä juomia.
Syksyn mittaan esillä olleet ideat, kuten kauppojen
aukioloaikojen muuttaminen, yökerhotuntien vähentäminen
tai oluen laimentaminen, ovat toisarvoisia esityksiä matkustajatuontiongelman rinnalla.
Suomella ei yksinkertaisesti ole varaa lisätä rajoille
viinavalvontaa. Tästä syystä ilmoitusvelvollisuus
ei ole toimiva ratkaisu maahantuonnin vähentämiseksi.
Ainoa pysyvä ratkaisu olisi alkoholiveron asteittainen
alentaminen riittävän kilpailukykyiselle tasolle.
Maltillisella tasolla olevalla alkoholiverotuksella ja sääntelyllä on,
totta kai, paikkansa, mutta niiden rinnalla tavoitteeksi tulisi
asettaa vastuullisten juomatapojen omaksuminen. Jos ongelmat olisivat
pelkillä rajoituksilla hoidettavissa, niin alkoholihaitat olisivat
varmasti Suomessa minimissään.
Kristiina Salonen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriössä on
valmisteltu jo vuosi hallitusohjelmassakin olevaa alkoholilain uudistusta.
Tässä hallituksen esityksessä on kysymys
alkoholiveron nostamisesta.
Ministeriön mukaan edellisen lain uudistamisen jälkeen
suomalaisten alkoholinkulutus on kasvanut merkittävästi,
8 litrasta 9,6 litraan, ja myös erilaiset alkoholihaitat
ovat lisääntyneet. Alkoholin liikakäyttö on
Suomessa yhä valtava ongelma. Vuosittain jopa 4 000
suomalaista kuolee alkoholin vuoksi. Alkoholinkäytön
aiheuttamat haitat maksavat julkiselle sektorille arviolta 0,9—1,1
miljardia euroa vuosittain. Ei ole siis ihme, että asiaan
halutaan muutos.
Keskustelu alkoholipolitiikasta herättää aina suuria
tunteita. Kukkahattutädit ovat valmiita riistämään
kokonaan työmieheltä perjantaipullon ilon, kun
taas kohtuukäyttäjät närkästyvät
liiallisesta valtion holhoamisesta, kohtuuden raja kun tuntuu jokaisella
meistä olevan omanlaisensa. Alkoholipolitiikka onkin melkoista
taiteilua. Rajoitusten ja hinnankorotusten tavoitteena on ohjata
kulutusta kohtuullisuuteen ja sitä kautta myös
ehkäistä alkoholista aiheutuvia sosiaalisia ja
terveydellisiä haittoja.
Näitä rajoituksia tehokkaampi ohjaus näyttää kuitenkin
tulevan yhteiskunnassa vallitsevista asenteista alkoholinkäyttöä kohtaan.
Sen voi havaita alkoholin maahantuonnin kasvuprosenteista alkoholiveron
korotuksen jälkeen. Me suomalaiset tuomme ulkomailta Suomeen
jopa 75,1 miljoonaa litraa alkoholia vuodessa. Alkoholin matkustajatuonti
ulkomailta on kasvanut parin viime vuoden aikana selvästi.
THL:n mukaan tuonti kasvoi 11,5 prosenttia syyskuun 2012 ja elokuun
2013 välisenä aikana. Miedoissa viineissä kasvu
oli noin 13 prosenttia, myös olutta tuotiin 9 prosenttia
enemmän kuin aiemmin.
Kun alkoholiveroa korotetaan, ei juomakulttuurimme näytä muuttuvan,
vaan me ainoastaan haemme alkoholimme halvemmalla muualta. Tällainen
ulkomailta tuonti on omiaan lisäämään
kotiin hankitun alkoholin määrää.
Rullakollinen olut- ja viinilaatikoita on valitettavan tyypillinen
näky nykyään laivaterminaaleissa. Vaikka
alkoholia tällä tavoin hankitaankin tavallisimmin
isoja juhlia varten, kertyy samalla kotiin ylimääräisiä olutlaatikoita,
joita sitten juodaan tasaisesti pois nurkista. Tällä tavoin
alkoholinkulutuksen määrä itse asiassa
nousee kuin varkain, vaikka tavoitteena päinvastoin oli
ohjata kulutusta kohtuullisuuteen.
Lainsäädäntöä ja
hintasäätelyä on syytä kehittää siten,
että se ohjaa kansalaisiamme oikeaan suuntaan. Sen ohjaava
vaikutus on merkittävä, mutta samalla on varottava
aliarvioimasta kansalaisiamme näillä rajoituksilla.
Alkoholipolitiikkaa ei voi tehdä pelkästään
suurkuluttajien näkökulmasta. Tällöin
vaarana ovat kohtuukäyttäjien tekemät
vääränlaiset muutokset käyttötapoihinsa,
kuten alkoholin ulkomaantuontiprosentit nyt osoittavat. Erityisen
tärkeää onkin tunnistaa suurkuluttajat
ja kohdentaa ehkäiseviä päihdepalveluita
heille. Sen lisäksi ratkaisevinta on asenneilmastoon vaikuttaminen.
Positiivisia merkkejä tästä onkin jo
ilmassa, sillä nuorten alkoholinkäyttö ja
humalajuominen ovat vähentyneet viime vuosina.
Arvoisa puhemies! Alkoholin haittoja on tärkeää yrittää torjua
lainsäädäntöä uudistamalla, mutta
toisaalta liian tiukka sääntely voi loppujen lopuksi
kääntyä itseään vastaan.
Maltilliset uudistukset ja korotukset voivat tässä tapauksessa toimia
selvästi paremmin. Itse alkoholipolitiikkaakin on siis
tehtävä kohtuudella.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Alkoholi aiheuttaa suunnattomasti pahaa suomalaisessa
yhteiskunnassa. Suorien terveydellisten seuraamusten, kuten diabeteksen,
ylipainon, sydänvaivojen ja muiden ennenaikaisiin kuolemiin johtavien
fyysisten vaivojen, lisäksi alkoholin syntilistalla on
väkivaltaa, perheiden pahoinvointia, avioeroja, lasten
huostaanottoja, syrjäytymistä, mielenterveysongelmia,
liikennekuolemia ja suunnaton määrä hukattua
työn tuottavuutta ja menetettyjä työtunteja.
Alkoholipolitiikan ykköstavoitteena on näiden
haittojen minimoiminen.
Suomalainen alkoholipolitiikka on ikävä kyllä purrut
viime aikoina huonosti. 1970-luvun alusta suomalaisten alkoholinkulutus
henkeä kohti on kaksinkertaistunut ja haitat sen mukana. Äärimmäinen
keino alkoholinkulutuksen rajoittamiseen on ollut kieltolaki. Sitä Suomessa
kokeiltiin mutta heikoin tuloksin. Seurauksena oli kova pirturalli.
Kannatan lämpimästi edustaja Kaikkosen ehdottamaa
tuontisääntöjen noudattamisen ja ylisuurten
viinalastien maahantuonnin tiukempaa valvontaa. (Antti Kaikkonen:
Hyvä!) Minusta on outoa, että esimerkiksi käytettyjen
autojen tuonnin kohdalla Suomi soveltaa jatkuvasti ylikireitä tulkintoja,
mutta alkoholin tuonnin kohdalla ainakin maallikosta näyttää,
että tulkinnoissa olisi kiristämisen varaa. Mielestäni
on joka tapauksessa hyvä, että veroa tarkistamalla
etsitään sitä verotuksen tasoa ja rakennetta,
jolla päästään alkoholihaittojen
minimoinnin kannalta parhaaseen lopputulokseen. Jostain löytyy
optimi, jolla juontimäärät minimoituvat.
Tuonnin valvonnan tiukentamisen ohella meidän tulisi
Suomessa määrätietoisesti pyrkiä vaikuttamaan meikäläisen
kulttuurin omituiseen humalamyönteisyyteen. Suomessa juopuneena esiintyminen
on edelleen sosiaalisesti hyväksyttävämpää kuin
yleensä Länsi-Euroopan maissa. Meillä ei
vieläkään oikein tajuta, ettei päihtymisessä ole
todellakaan mitään hauskaa. Humalatila on onnettomuus
niin yksilön kuin tämän lähipiirin
ja lopulta koko yhteisönkin kannalta. Alkoholimainonnan
suitsimiseksi ja humalamyönteisyyden laimentamiseksi voitaisiin
esimerkiksi ottaa käyttöön velvoite liittää jokaiseen
alkoholimainokseen selvästi näkyvä teksti,
esimerkiksi 30 prosenttia mainoksen pinta-alasta, jossa muistutetaan
alkoholin ja humalatilan vaaroista. Muistutuksissa voitaisiin todeta
esimerkiksi, että "humala on myrkytystila", "humalassa
ihminen on alisuoriutuja", "humala tuhoaa aivosoluja" ja niin edelleen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Edustaja Kiljunen. (Pauli Kiurun välihuuto) — Jaha,
arvoisa edustaja, tässä on teitä ennen
edustaja Kiljunen. Kyllä se vuoro on tulossa sieltä hyvällä säkällä vielä nykyisen
puhemiehen aikana.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Tiedämme, että erilaisten
päihteiden ja etenkin alkoholin käyttö on
yhteiskunnassamme vakava ongelma. Valitettava tosiasia on, että alkoholin
ja kaikkien päihteiden käyttö on kasvanut
ja arkipäiväistynyt yhteiskunnassamme. Alkoholin
kokonaiskulutus oli vielä 60-luvulla vain hieman yli 2
litraa 100-prosenttista alkoholia asukasta kohti. Kun keskiolut
vapautettiin 45 vuotta sitten, alkoholinkulutus alkoi kasvaa huimaa
vauhtia. 1990-luvun alkupuolella kulutus oli kasvanut jo 8 litraan,
ja Euroopan unioniin liittyminen lisäsi kulutusta edelleen.
Muun muassa alkoholin matkustajatuonnin vapauttaminen, keskioluen
tuominen kioskimyyntiin, siidereiden ja lonkeroiden myynnin vapauttaminen
ja alkoholimainonta ovat vauhdittaneet kulutuksen kasvua pahimmillaan
jopa yli 10 litraan asukasta kohti. Viime vuosien alkoholiveron
korotukset ovat taas kääntäneet tilastoidun
kulutuksen lievään laskuun. Valitettava tosiasia
edelleen kuitenkin on, että lievästä laskusta
huolimatta kokonaiskulutus on edelleen ennätystasolla.
Reilun sukupolven aikana miesten alkoholinkulutus on kaksinkertaistunut
ja naisten peräti kuusinkertaistunut. Suomalaiselle alkoholinkäytölle
tyypillinen humalajuominen on edelleen lisääntynyt,
vaikka viinit ovatkin löytäneet tiensä ruokapöytiin.
Todella huolestuttavaa on, että naisten humalajuominen
on lisääntynyt yhden sukupolven aikana peräti
13-kertaiseksi. Alkoholinkäyttö on siirtynyt myös
aiempaa enemmän ravintoloista koteihin, ja käyttöaika
on myöhentynyt aamusta yötunneille asti.
Käsi kädessä alkoholinkäytön
lisääntymisen kanssa on kasvanut alkoholihaittojen
lisääntyminen. Vielä 60-luvulla merkittävimmät
haitat olivat järjestyshäiriöitä.
Alkoholinkulutuksen kasvun myötä erilaiset terveyshaitat
ja sairaudet ovat lisääntyneet merkittävästi.
Alkoholi aiheuttaa itsessään vakavia sairauksia
ja myötävaikuttaa monien sairauksien etenemisessä.
Alkoholi näkyy vahvasti sairaaloiden arjessa. 25 prosenttia
päivystyspoliklinikan asiakkaista on ottanut alkoholia.
Sairaaloissa potilaina olevista naisista 10 prosenttia ja miehistä 20
prosenttia on alkoholin ongelmakäyttäjiä.
Paljon puhutaan sydän- ja verisuonisairauksista,
mutta tosiasiassa alkoholisairaudet ja -myrkytykset ohittivat
kuolinsyynä sepelvaltimotaudin vuonna 2006. Alkoholikuolemasta
onkin tullut työikäisten yleisin kuolinsyy. Kehitys
on ollut hurjaa, sillä 45 vuodessa miesten alkoholikuolemat
lisääntyivät noin 170 prosenttia ja naisten
kuolemat lisääntyivät todella paljon
eli 1 000 prosenttia.
Arvoisa herra puhemies! Alkoholinkäyttö ei kosketa
vain käyttäjää itseään
vaan myös hänen perhettään,
puolisoaan, lapsiaan, vanhempiaan, lähipiiriään
sekä työtovereita, ja aivan sivullisetkin ihmiset
voivat kärsiä näistä haitoista.
Perheväkivalta, järjestyshäiriöt
ja rikollisuus, rattijuopumukset sekä työpaikkojen
ongelmat saattavat aiheuttaa vakavia ongelmia. Valitettava tosiasia on
myös se, että monen ongelman taustalla on alkoholi.
Me tiedämme, että äidin tai isän
tai molempien alkoholinkäytöllä on suuri
vaikutus lasten kehitykseen ja kasvuun. Liiallinen alkoholinkäyttö voi
vaikuttaa monella tapaa lasten ja nuorten elämään,
kykyyn luoda ihmissuhteita, vuorovaikutukseen, oppimiseen, persoonallisuuden muodostumiseen,
toiseen ihmiseen luottamiseen, elämän ja arjen
hallintaan. Me tiedämme myös, että lastensuojelun
ja huostaanottojen taustalla on usein vanhempien alkoholinkäyttöä, väkivaltaa,
mielenterveysongelmia, parisuhdeongelmia ja niin edelleen. Kyse
on laajoista elämänhallintaan liittyvistä kysymyksistä.
Arvoisa puhemies! Alkoholiverotuksen korotuksen tavoitteena
tänä päivänä ja aikaisemminkin
on ollut myös tulojen kasvattaminen, ei siis pelkästään
sosiaali- ja terveydenhuoltoon liittyvien kysymysten ennaltaehkäisy.
Tavoitteena on ollut myös mitoittaa veronkorotukset siten,
että alkoholijuomien hinnannousu ei johtaisi kotimaisen
myynnin korvautumiseen matkustajatuonnilla. Tosiasia on, että 25
prosenttia maamme juotavista väkevistä juomista
tulee Virosta. Tämän tulee näkyä siis
myös siinä, että verotusta ei koroteta
liian suureksi, jotta ihmiset eivät hakisi väkeviä juomia
Virosta. Myös olutta on saatavilla helposti muun muassa
kioskeilla, kaupoissa, marketeissa. Kansalaiset juovat olutta Virosta
tuotuna 8 prosenttia kaikesta kulutuksesta. Voidaan todeta, että humala
haetaan pääasiassa nimenomaan oluesta, ja tästä syystä meidän
on avoimesti keskusteltava jatkossa myös oluen saatavuudesta.
Kyse ei ole aivan yksinkertaisesta asiasta vaan koko yhteiskuntamme
perustavanlaatuisista kysymyksistä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! — Otetaanpa nyt oikealla puheenvuorokerralla.
Edustaja Pelkonen mainitsi tuossa aikaisemmin verotulokertymästä.
Täältä hallituksen esityksestä löytyy
kyllä ihan selkeät tilastot siitä, että vuodesta
2008 lähtien vuoteen 2012 mennessä verotuotto
on kasvanut 289 miljoonaa euroa, eli mistään verotuoton
pienenemisestä ei voida puhua.
Sitten tässä on puhuttu panimoiden oikeudesta
suoramyyntiin. Siinä on nyt semmoinen juttu, että tilaviinejä jonkin
verran Suomessa saa myydä, ja se oli ilmeisesti EU-neuvotteluissa
jonkinlainen tämmöinen mielenkiintoinen poikkeama. Jos
tämä suoramyynti panimoilla olisi, niin se avaisi
kyllä melkoiset portit sitten Euroopassa monella tapaa
neuvotteluille. Minulla ei ole sitä vastaan sinänsä mitään,
jos se on hallittua, mutta se ei ole ihan yksinkertainen asia.
Vastuullisuudesta vielä sen verran, että kun tässä Panimoliitto
ja mainostajat ja monet muut tahot korostavat omavalvontaa ja vastuullisuutta,
niin tietysti tätä samaa vastuullisuutta voisi olettaa
ja odottaa olevan myös laivayhtiöillä,
kun ne näitä erilaisia palvelujaan siellä satamissa
tuntuvat mieluusti laajentavan.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä keskustelussa on
puhuttu matkustajatuonnin valvonnan vaikeudesta ja jälleen
kerran syytetty Euroopan unionia monista, jos ei kaikista, ongelmista,
mutta käsitykseni on, että Ruotsi noudattaa tässä asiassa
hyvin erilaista linjaa kuin Suomi. Ruotsissa on käsitykseni
mukaan käytäntö, jossa kunkin henkilön
matkustajatuontia valvotaan. Eli se määrä,
jonka henkilö ilmoittaa tuovansa omaan käyttöön,
on jatkuvassa seurannassa. Tätä ei millään
tavalla Euroopan unionikaan estä. Tarkoitus on tietenkin
valvoa, että häitä ja hautajaisia sama
henkilö ei vietä toistuvasti kovin taajaan, ja
näin ollen päästään
kiinni siihen, onko kyse henkilökohtaisesta kulutuksesta
vai tästä viinan trokaamisesta.
Käsitykseni mukaan Suomessakin tämä olisi mahdollista — mahdollista,
jos rajavalvonnan resursseja lisättäisiin. Saamani
arvion perusteella tuo resurssilisäystarve olisi mielestäni,
uskallan sanoa, vain 2 miljoonaa euroa. Eli tällä 2
miljoonan euron panostuksella pystyttäisiin rajoittamaan
tuo matkustajatuonti todellisuudessa siihen, mitä lailla
alun perin on tarkoitettu, eli henkilökohtainen tuonti
on sallittua, mutta tämä trokaaminen pystyttäisiin
estämään.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelussa on hyviä ja
huonoja piirteitä ja sitten mielipiteitä ja toisenlaisia
mielipiteitä, niin kuin kuuluu ollakin, mutta minun on
nyt, arvon edustaja Kataja, kyllä pakko sanoa, että kyllä tässä keskustelussa
jo tuli tämä esille, että tämmöinen
omaan käyttöön tuodun valvonnan järjestelmä,
mikä nyt sosiaali- ja terveysministeriön omassa
esityksessäkin on ollut, että ruvetaan näin
menettelemään, on varmasti hyvä väline.
Kyllä jossakin vaiheessa voidaan varmasti ihan tieteellisestikin
todistaa, että yksi ihminen ei voi juoda niin paljon, että tuo
trukkilavallisen viikossa viinaa. Se on varmasti täysin
mahdotonta. Siinä vaiheessa varmasti pystytään
puuttumaan asioihin.
Mutta todettakoon, että vaikka nyt veroa laskettaisiin
tästä hetkestä, niin en usko alkoholihaittojen
vähenevän sen kautta, että tuonti loppuisi.
Suomalaiset tuovat Virosta alkoholia. Meillä on se täysin
laillista. Se on halpaa. Sillä on hyvä tehdä bisnestä.
Ja totta kai, varmasti, haetaan sukujuhliin, hautajaisiin ja häihinkin
sieltä, kun se on niin paljon edullisempaa. Eli siihen, että tässä hetkessä verotuksella
pystyttäisiin hintoja laskemaan niin paljon, että sillä tyrehdytettäisiin
tuonti, minä en henkilökohtaisesti usko, mutta
nyt on tärkeä paikka tarkastella juuri sitä, että paljonko
nousua tehdään, mihinkä tuotteisiin se
kohdistuu.
Mutta kaiken kaikkiaan suomalaisen alkoholiverotuksen suuntaa
tulisi muuttaa radikaalisti ja vaikkapa tehdä toimenpide,
jolla ravintoloiden alkoholiverotus voitaisiin puolittaa. Uskon
vakaasti, että tällä olisi vaikutusta
siihen, että meillä ennen ravintolaan menoa ei
tarvitsisi ottaa niitä tukevia pohjia, jotka on tuotu sieltä halvemmalla,
ja mennä sitten keskiyön jälkeen ravintolaan,
kun on pikkuisen jo hyvässä kunnossa. Voitaisiin
muuttaa tätä meidän juomatottumusta niin,
että meillä mentäisiin ravintolaan ruokailemaan,
viihtymään. Samalla tietysti tulisi mietittäväksi,
tarvitsisiko meidän myös ravintolaruuan arvonlisäveroa
samassa yhteydessä laskea, jotta meidän palvelutyöpaikkoja
voitaisiin lisätä. Meidän juomatottumukset
muuttuisivat. Juominen tehtäisiin valvotummissa olosuhteissa.
En tarkoita kyttäämisolosuhteissa, vaan hyvän
palvelun vallitessa me voisimme nauttia alkoholista, ettei meidän
tarvitsisi juoda sitä kotona.
Olen varma, ettei yksikään artisti olisi pahoillaan,
jos keikka voisi alkaa yhdeksältä eikä ensimmäinen
puoli yhden aikaan. Kun on selvää, että ravintolat
aktivoituvat tähän jatkoaikamenettelyyn aktiivisesti
juuri sen vuoksi, että asiakkaat ovat siirtäneet
ravintolaan tuloaikaansa myöhäisemmäksi,
niin jotta se liiketoiminta voi elää, on pakko
päästä sen asiakkaan rahapussille ja
sitä kautta pystyä pitämään
yritystä pystyssä.
Paljon uudistuksia — nyt tarvitaan sitä hyvää tarkastelua.
Ihan tässä kohtaa puhutaan vain verosta, mutta
on hyvää keskustelua, koska meillä tullaan
mielikuvamainonnankin osalta vielä erilaisiin pohdintoihin,
missä saa mainostaa, missä ei. Omasta mielestäni
lapsille ja nuorille suunnatuissa tilaisuuksissa alkoholimainonta
tulisi kategorisesti kieltää. Mutta mitä on
mielikuvamainonta, kun puhutaan oluesta? Onko se mielikuvamainontaa,
että lammilainen sahtialan yrittäjä sanoo,
että sahti on tehty suomalaisesta ohrasta ja rukiista perinteitä kunnioittaen?
Jos se on mielikuvamainontaa, niin minun on vaikea osallistua tähän
keskusteluun. Mielikuvamainonnassa luodaan sen alkoholin haittapuolien
korostamisella mielikuvia. Jos se olisi, että lammilaisella
sahdilla saat paremmin seuraa ja kunnon krapulan, niin se olisi
jo sitten mielikuvamainontaa. No, ehkä se krapulakin olisi
vain informaatiota.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Alkoholin hinta suomalaisessa yhteiskunnassa
on valtava. Meidän kestävyysvaje olisi minimaalinen,
jos meillä ei olisi näitä alkoholin aiheuttamia
kustannuksia liittyen ihmisten terveyteen ja kaikkiin sosiaalisiin
ongelmiin, joita alkoholi aiheuttaa. Alkoholin hinta on tällä hetkellä melkein
ainoa tapa, jolla me voimme tätä kotimaista kysyntää säädellä.
Onkin ihan hyvä, että alkoholinkäyttöä pyritään
rajoittamaan niillä keinoilla, joita meillä on
käytettävissä, ja näitä keinoja
todella ei ole kovin paljoa.
Kun mietin sitä, että eurooppalaiset juovat
alkoholia eniten maailmassa ja suomalaiset ovat kyllä siinä joukossa
reippaasti monien muiden maiden kansalaisten edellä, niin
tämä on hyvin valitettavaa. Euroopan parlamenttiin
on perustettu jopa maksan ystävien ryhmä, kun
on tiedostettu se, kuinka paljon maksasairauksia alkoholinkäyttö aiheuttaa
yhteiskunnassa. Suomessa pelkästään maksasairauksiin
kuolee noin 3 000 henkilöä vuodessa.
Se on paljon, ja nämä kaikki kuolemat ovat aivan
turhia. Meillä on nykyisin jopa alle 25-vuotiaita, jotka
ovat kuolleet alkoholisairauksiin, mutta myös 25—29-vuotiaitten
joukossa kuolleisuus on huomattavasti kasvanut.
Itse peräänkuulutan ennen kaikkea sitä,
että nuoret saataisiin ymmärtämään
terveellisten elämäntapojen merkitys. Siitä,
että kännissä on kivaa, pitäisi
päästä asennepuolella irti, ja sitä kivaa
ja hyvää fiilistä pitäisi saada
terveellisistä elämäntavoista, kuten
hyvistä liikuntaharrastuksista, jotka tuottavat hyvää mieltä,
hyvää fiilistä, paljon pitempivaikutteisesti
kuin alkoholi. Eli peräänkuulutan ennen kaikkea
lasten ja nuorten koulutusta ja kasvatusta siihen, että he
vapaaehtoisesti luopuvat tästä haitallisesta myrkystä ja sitten
suuntautuvat terveellisiin elämäntapoihin.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Alkoholiverotus ja saatavuuden rajoittaminen
ovat tehokkaimpia alkoholipolitiikan keinoja. Neljän viime
vuosina toteutetun alkoholiveron korotuksen jälkeenkin
alkoholijuomien hintataso on poikkeuksellisen alhainen. Esimerkiksi
oluen tarjoushinnat alkavat noin 70 sentistä tölkki.
Mielestäni alkoholiveroa voidaan korottaa maltillisesti,
mutta samalla tulee luonnollisesti seurata matkustajatuontia ja
siihen liittyviä negatiivisia ilmiöitä.
Toivon, että tämän alkoholiveron
korotuksen seurauksena olisi alkoholin kokonaiskulutuksen kasvun
taittuminen. Matkustajatuonnin määrää tulee
seurata jokaisen veronkorotuksen jälkeen, ja säännösten
vastaista alkoholijuomien tuontia kaupallisiin tarkoituksiin ja
erityisesti harmaan talouden piiriin kuuluvia alkoholijuomien välitystoimia
tulisi lisäksi valvoa tehokkaasti. Niitä voitaisiin
myös ehkäistä ennakolta säätämällä ilmoitusvelvollisuus
suurten alkoholimäärien tuojille.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Viimeisen vuoden aikana Viron viinaralli
on niin sanotusti lähtenyt lapasesta. Jopa neljännes
kaikesta Suomessa juotavasta väkevästä viinasta
tulee ulkomailta, pääosin Virosta. Enää kyse
ei ole siitä, että matkustaja vetää mukanaan
olutlaatikkoa, vaan viinalasteja tuodaan jopa pakettiautoilla. On
varmaan rekkojakin nähty. Palvelu on kehittynyt niin, että etukäteen
tilattuun lastiin ei tarvitse juuri itse edes koskea. Tuontimäärät
ovat nousseet myös volyymiltään hurjasti:
siiderin tuonti on 50 prosentin nousussa ja oluenkin yli 15 prosentin.
Virosta tuodulla viinalla juhlitut häät, syntymäpäivät
ja saunaillat ovat pikemminkin sääntö kuin
poikkeus. Jotkut ovat tehneet viinan tuonnin jälleenmyynnistä jo
bisnestäkin. Näin ainakin Pirkanmaalla, jossa
isoja lasteja välittäneet jälleenmyyjät
ovat kärähtäneet ainakin Mänttä—Vilppulassa
ja Akaassa. Tuskin ovat ainoita.
Alkoholipoliittisesti Viron tuontiviina on Suomelle vaikea asia.
Viron EU-jäsenyyden myötä — olin
silloin itse sitä päätöstä myöskin
tekemässä — alkoholituotteiden verotusta
Suomessa leikattiin 33 prosenttia vuonna 2004, jotta veroero Viroon
ei olisi kohtuuton. Veronalennus johti alkoholinkäytön
lisääntymisen ja alkoholihaittojen huomattavaan
kasvuun. Sen jälkeen alkoholin verotusta on vuosittain
vähitellen kiristetty, ja nyt verotuksen taso on jo lähes
Viron EU-jäsenyyttä edeltävällä tasolla.
Myös Viro on hieman kiristänyt verotustaan ja
kiristää myös jatkossa, mutta ero on
edelleen huomattava. Jos sadan hengen juhliin hakee Virosta viinat,
niin säästö on helposti satoja, mahdollisesti
jopa toistatuhatta euroa.
Suomelle tässä on kyse isosta asiasta. Laskennallinen
veromenetys valtiolle, jos siis arvioidaan, että vastaava
alkoholimäärä ostettaisiin Suomesta Alkosta,
on 300 miljoonaa euroa vuodessa. Summan mittaluokkaa kuvaa se, että täsmälleen
saman summan valtionosuuksilla käytämme Suomen
kaikkien kirjastojen toiminnan tukemiseen valtion taholta. Lisäksi
Viron-tuonti lisää alkoholin kotikulutusta ja
sitä myötä alkoholihaittoja sekä heikentää ravintoloiden
toimintaedellytyksiä, kuten täällä on
jo monessa yhteydessä kerrottu. On oikein, että hallitus
on tarttunut tähän asiaan ja suitsii nyt Viron
viinarallia monin tavoin. Suunnitellut alkoholiveron korotukset
on puolitettu ja korotukset painottuvat väkeviin juomiin,
jotta uudet korotukset eivät kannustaisi lisääntyvään
tuontiin.
Tulli puolestaan ryhtyy tosissaan valvomaan. Kuten täällä jo
aiemmin edustaja Kataja totesi, ne panostukset, jotka voidaan tehdä lisävirkavaltaan,
varmasti tulevat tässä rallissa takaisin. On Tullin
ja poliisin tehtävä pyrkiä valvomaan
sitä, että viinat todellakin päätyvät
omaan käyttöön. Ison-Britannian mallin
mukaan voidaan myös velvoittaa alkoholin tuoja osoittamaan,
että jos tuo enemmän kuin 10 litraa väkeviä tai
110 litraa olutta, niin pitää pystyä selittämään,
että ne tuodut viinat todellakin tulevat omaan käyttöön,
ja syyksi ei kelpaa se, että joka kuukausi on perhejuhlat
tulossa. On myöskin hyvin tärkeää se,
että poliisi pystyy jatkossa kiristämään
jälleenmyynnin valvontaa ja ottaa yhdeksi painopisteeksi
Viron viinarallin kuriin saattamisen.
Nyt oli todellakin viimeinen hetki tähän puuttua.
Jos nyt tehdyt toimenpiteet eivät riitä, toivon,
että niitä tehdään jatkossa
vielä lisää.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholinkulutusta tulee ohjata ravintoloihin:
pois kodeista, pois kaduilta. Anniskeluala on erittäin työllistävää ja
verotuloja tuottavaa. Anniskelupaikassa alkoholin nauttiminen tapahtuu
valvotuissa tiloissa. Anniskelupaikoissa tapahtuva alkoholin nauttiminen
suojaa lapsia altistumasta alkoholin haittavaikutuksille. Nykyinen
massiivinen, matkustajatuontiin perustuva, kotona ja julkisilla
paikoilla tapahtuva alkoholin nauttiminen on puolestaan omiaan altistamaan
lapset haitallisille vaikutuksille.
Anniskelualan toimintaedellytysten turvaaminen on tärkeää myös
osana koko sen matkailu- ja ravitsemusalan kehitystä, josta
on tullut Suomelle aivan keskeinen strateginen kasvuala ja uusien työpaikkojen
luoja.
Arvoisa puhemies! Toivottavasti voimme viedä politiikkaa
siihen suuntaan, että alkoholin matkustajatuonti vähenisi
ja — kun alkoholia joka tapauksessa juodaan — se
tapahtuisi työpaikkoja ja verotuloja tuottaen valvotussa
anniskelutilassa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholipolitiikka on monella tavoin haastavaa
taiteilua sääntelyn, rajoitusten ja kieltojen
sekä niiden väistelyn viidakossa. Tämän
nyt käsillä olevan lain osalta olen erittäin
tyytyväinen siihen, että alkoholin tuonnin vaikutuksiin
havahduttiin ajoissa ja esitystä muutettiin. Kuten edustaja
Satonen totesi, niin Virosta haetaan tilastojen mukaan tällä hetkellä alkoholia
enemmän kuin Suomessa ravintoloissa myydään.
Edelleen on tärkeää, että nyt
tämän lain yhteydessä tehtäviä muutoksia
tarkastellaan siitä näkökulmasta, miten
tuonti ja tuonnin erilaiset muodot ja ilmiöt kehittyvät,
ja tämä edustaja Kaikkosen ajatus siitä,
että tuonnin valvontaa tehostetaan, on kannatettava. Samalla,
kun kiinnitetään huomiota ulkomailta tuotavaan
alkoholiin, on syytä kuitenkin pitää huolta
siitä, että suomalainen alkoholituotanto säilyy
ja pääsee kehittymään. Esimerkiksi
tilamyynnin ja pienpanimoiden osalta on syytä pohtia rajoitusten
järkevöittämistä siten, että toiminta
voi tukea esimerkiksi matkailuelinkeinoa ja sen kehitystä.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Autto kiinnitti huomion erittäin
tärkeään ja, täytyy sanoa, ikävä kyllä ajankohtaiseen
teemaan nimittäin ravintolatoiminnan ja ravitsemus- ja
matkailuliikkeiden toimintaedellytysten turvaamiseen.
Ikävä kyllä täytyy tässä yhteydessä todeta,
että tämä muuten erinomainen hallitus
on päättänyt tuoda eduskuntaan esityksen
edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamisesta kokonaan,
ja tämä kyllä sotii vastoin tuota Auton
esille tuomaa tärkeää näkökohtaa,
että ravintolapalveluita tulisi suosia sekä työllistämisnäkökulmasta
että tämän päivän teeman
ympärillä olevista näkökohdista.
Toisaalta tuo hallituksen esitys perustuu ilmeisesti fiskaalisiin
lähtökohtiin, ja kun tuota esitystä valmisteltiin,
arvioitiin valtiovarainministeriössä, että verotuotto
tuolle edustuskulujen verovähennysoikeuden poistamiselle
olisi 40 miljoonaa, mutta tarkempi tutkimus on osoittanut, että verotuotto
olisi tuosta ehkä vain noin neljäsosan, ja kun
kaikki välilliset vaikutukset otetaan huomioon, niin pahaa
pelkään, että nyt ollaan menossa täysin
päinvastaiseen suuntaan kuin mitä edustaja Auttokin
tässä peräänkuulutti.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täällä on
useammissa puheenvuoroissa iltapäivän aikana tullut
esille ajatus valistuksesta ja kasvatuksesta ja opetuksesta, ja
ihan hyvä. Kaikki keinot kannattaa pitää työkalupakissa.
Pienellä varauksella kuitenkin suhtaudun näidenkin
mahdollisuuksiin vaikuttaa kokonaiskulutukseen. Jos me katsomme,
mikä oli alkoholin kokonaiskulutus 100-prosenttisena alkoholina vuonna
1994, se oli 8 litraa ja viime vuonna 2012 se oli 9,6 litraa. Voisiko
tästä nyt sitten päätellä suoraan,
että valistus on vuodesta 94 vuoteen 2012 vähentynyt,
koska kulutus on lisääntynyt? Minä uskaltaisin
väittää, että valistus on lisääntynyt
ja samaan aikaan kulutus on myös lisääntynyt.
En tiedä, mikä olisi oikea määrä valistusta, että tämä asia
saataisiin pelkästään valistuksen keinoin
ratkaistua.
Sitten aivan rakentava ehdotus, erinomainen ehdotus, kustannusvaikutuksiltaan
varmasti selvittämisen arvoinen ja yleisen lainkuuliaisuudenkin
kannalta oikeansuuntainen oli se, mitä edustaja Kataja
esitti, että muutaman miljoonan, ehkä parin kolmen
miljoonan, euron lisäresursseilla Tullin toimintaan voitaisiin
saada tätä tilastoimatonta tuontia naapurimaista
rajattua sillä tavalla, että pysyttäisiin
aidosti omassa käytössä eikä tämmöisessä kaappiautotuonnissa,
joka sitten johtaa harmaan talouden lisääntymiseen.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edustaja Autto käytti täällä hetki
sitten erittäin hyvän puheenvuoron liittyen siihen,
että alkoholinkulutusta tulisi pystyä ohjaamaan
valvomattomista kotioloista yhä enemmän ravintoloihin
ja keinotkin tähän olisivat tiedossa, mikäli
vain tahtoa ja tarmoa, halua tähän riittäisi.
Eli ravintoloissa kulutetun alkoholin alv tulisi laskea ravintoloissa
nautitun ruuan tasolle ja myöskin happy hour -mainonta
olisi syytä ottaa takaisin käyttöön,
jotta ihmisiä saataisiin ohjattua aikaisemmin valvottuihin
ravintolaolosuhteisiin.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä edellä muun
muassa edustajat Kataja ja juuri äsken Pelkonen ja ennen
sitä Mäkelä ja Satonen ja Kiuru ovat
käyttäneet kaikki erittäin hyviä puheenvuoroja
tähän teemaan liittyen. Pureutuisin vielä tarkemmin
tähän edustaja Katajan ja edustaja Pelkosen esiin
nostamaan asiaan ravintola-alan tilastojen valossa.
Kun tiedämme, kuinka tärkeä työllistäjä ravintola-ala
on, niin todella kun katsomme vuodesta 2011 vuoteen 2012 ravintola-alan
pk-yrityksiä — ja pk-yrityksethän ovat
tietysti sen alan merkittävin yritysten osuus — niin
yritysten nettotulokset ovat romahtaneet yli 80 prosenttia. Tämä romahdus
noin 42 000 eurosta alle 8 000 euroon kertoo siitä hankalasta
suhdannetilanteesta, jonka kotimainen ravintola-ala tällä hetkellä kohtaa. Juuri
tässä suhdannetilanteessa kaikki ne toimet, joita
esimerkiksi edustaja Pelkonen otti esille, ovat tärkeitä,
jotta todella alkoholinkulutusta saadaan ohjattua anniskelutiloihin,
joissa se käyttö on varmasti valvotuissa olosuhteissa
hallitumpaa, ja se vähentää näitä alkoholin
haittavaikutuksia, mutta myös siksi, kun edustaja Kataja otti
esille tässä tämän matkailualan
laajemmin, että näitä matkailualan
työpaikkoja saadaan Suomeen lisää. Tässä suhdannetilanteessa
todella tämä edustuskulujen verovähennysoikeuden poistaminen
on, valitettavasti, virhe ja se lyö korville esimerkiksi
hallituksen erittäin hyvää tavoitetta
nuorisotakuusta, jotta jokainen suomalainen nuori pääsisi
työn syrjään, pääsisi
mukaan yhteiskuntaan.
Muistutan vielä, että Matkailun edistämiskeskus
arvioi siis, että tällaiseen vientiteollisuuteen vertautuvan
matkailu- ja ravitsemusalan liiketoiminnan arvo eli ulkomailta Suomeen
tuotavan rahan määrä on jo 4,5 miljardia
euroa vuosittain, eli kysymys ei ole pienestä asiasta.
Ari Jalonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on ikään
kuin ikiliikkuja, tämä alkoholiveroprosentti.
Vähän väliä sitä nostetaan,
jolloin huomataan, että ulkomaanmatkailu lisääntyy,
ja sitä kautta sitten Tulli saisi töitä,
niin kuin edustaja Kataja sanoi. Sitten taas seuraavana vuonna veroa
lasketaan, että se ulkomaanmatkailu ei ole niin suosittua.
Tämä on ikiliikkuja, mihin ei tällä keinolla saada
ikinä kunnon ratkaisua. Minä olen kirjoittanut
aiheesta blogimerkinnän, joka on leikkimielisesti nimetty
"Alko", ja se käsittelee tätä kuviota,
ja siinä pohdin sitä, että pitäisikö tulla
selkeästi kaksi eri veroprosenttia: toinen olisi se, mikä on
kauppojen hyllyllä myytävän alkoholin, ja
toinen sitten sille, mikä on ravintoloissa. Tällä ravintoloissa
paljon pienemmällä veroprosentilla saadaan tosiaan
ne kodin haittavaikutukset pienenemään, niin kuin
edustaja Autto sanoi, ja myös sillä saadaan työllisyyttä tähän
maahan. Siinä on tietysti omat riskinsä, mutta
uskon, että työllistävä vaikutus
on isompi, ja jos tätä Suomen kansaa, mikä ei
koskaan tule olemaan täysin raitis, saadaan hieman muuttamaan
tätä juomakulttuuria mannereurooppalaisempaan
suuntaan, niin tämä on yksi keino, millä se
saadaan nimenomaan sinne suuntaan, ravintoloihin, pois kotisohvilta.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Voimme varmasti kaikki yhteisesti todeta, että kansainvälinen
vapaa liikkuvuus on lisännyt myös alkoholin vapaampaa
tuontia muun muassa Virosta. Täällä on
todettu useammassa puheenvuorossa myös se, että Virosta
haetaan tällä hetkellä enemmän
alkoholia kuin sitä juodaan ravintoloissa, mikä sinällään
kertoo kyllä meidän alkoholikulttuurinkin muutoksista.
Tällä hetkellä 25 prosenttia meidän
kansalaisista juo väkeviä viinoja, jotka tuodaan
Virosta, ja sekin kertoo meidän kulttuurin muutoksista. Me
juomme väkevää alkoholia, me juomme kotona
tai kotioloissa tai sitten muissa tilaisuuksissa emmekä juo
sitä esimerkiksi ravintoloissa, niin kuin aikaisemmin on
tehty.
Mielestäni täällä on tuotu
hyviä näkökantoja myös siihen,
että meidän on tärkeä hakea
nykyistä vahvempia ja parempia valvontajärjestelmiä rajalle,
jotta tämä systemaattinen viinaralli voitaisiin
hallita paremmin kuin mitä se tällä hetkellä tehdään.
Toisaalta meidän on myös haettava kotimaisesti
Suomessa parempia valvontajärjestelmiä ja toimintamalleja
siihen, että meidän kotimainen alkoholinkulutus
toimintatavoiltaan muuttuu.
Me tiedämme sen, että näiden vuosien
aikana alkoholilainsäädännön
muutoksilla on vapautettu myös alkoholinkulutusta ja alkoholin
saatavuutta, mikä sitten on sitä kautta nostanut
myös alkoholinkäytön kasvua, ja tähän
meidän on myös puututtava. Yhtenä esimerkkinä siihen
voisi olla muun muassa alkoholin saatavuuden rajaaminen esimerkiksi
sunnuntaimyynnin aikojen rajoittamisella elikkä se, että meillä ei
automaattisesti haeta aamulla niin sanottua korvaavaa pulloa, krapulapulloa,
tai muuta sunnuntaisin kaupoista vaan rajattaisiin sen saatavuutta
sekä me ajaisimme myös erilaisten tapahtumien
anniskelulupien tiukentamista ja niitten tilaisuuksien, jotka on
kohdistettu ennen kaikkea lapsille ja lapsiperheille.
Tässä on muutama esimerkki, joilla me pystyisimme
sitten vaikuttamaan myös siihen yleiseen alkoholinkäyttöön
ja alkoholin saatavuuteen.
Keskustelu päättyi.