6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
tai
tullinkorotuksesta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Sampsa Kataja /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
uusi laki erillisellä päätöksellä määrättävästä veron-
tai tullinkorotuksesta. Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
rikoslakia, rikesakkorikkomuksista annettua lakia, verotusmenettelystä annettua
lakia, arvonlisäverolakia, varainsiirtoverolakia, ennakkoperintälakia,
työnantajan sosiaaliturvamaksusta annettua lakia ja polttoainemaksusta
annettua lakia.
Tässä ehdotuksessa ehdotetaan tehtäväksi
Euroopan ihmisoikeussopimuksen niin sanotun ne bis in idem -kiellon
eli kahdesti samassa asiassa syyttämisen ja tuomitsemisen
kiellon edellyttämät muutokset. Nämä säännökset
tulisivat sovellettaviksi luonnollisten henkilöiden, kotimaisten kuolinpesien
ja yhtymien verotuksessa. Tässä esityksessä ehdotetaan,
että Verohallinto voisi verotuspäätöstä tehdessään
jättää veron korotusta koskevat päätökset
tekemättä. Tätä asiaa on käsitelty
valtiovarainvaliokunnan ohella perustuslakivaliokunnassa ja lakivaliokunnassa.
Perustuslakivaliokunta on katsonut muun muassa, että oikeuskäytännön
perusteella ei näyttäisi olevan ainakaan vielä täysin
selvää, katsotaanko ne bis in idem -säännön
kieltävän myös toisen prosessin jatkamisen
sen jälkeen, kun samanaikaisesti vireillä ollut
prosessi on päättynyt lopulliseen ratkaisuun.
Lausunnossa on omaksuttu kaikkiaan tulkinta, jonka mukaan lopulliseksi jääneen
seuraamusmaksun tulee estää samaa tekoa koskevan
rikossyytteen tuomioistuinkäsittelyn käynnistyminen
tai keskeyttää se. Perustuslakivaliokunta on kuitenkin
todennut, että sääntelyratkaisun voidaan
katsoa menevän osin pidemmällekin kuin ihmisoikeusvelvoitteet
tällä hetkellä ehdottomasti vaativat,
ja on päätynyt lopullisessa arviossaan siihen,
että tämä esitetty laki helposti täyttää nuo
sopimusten velvoitteet.
Valtiovarainvaliokunta on ottanut tähän esitykseen
lähtökohtaisesti positiivisen kannan. Viime kesänä korkein
oikeus otti niin ikään tähän
problematiikkaan kantaa ja totesi, että määrätty
veron- tai tullinkorotus sulkee jo itsessään mahdollisuuden
saattaa asia rikosoikeudelliseen käsittelyyn, olipa kysymys
millaisesta veropetoksesta tahansa.
Tämän ehdotetun sääntelyn
keskeinen keino on mahdollisuus olla määräämättä veron-
tai tullinkorotusta verotuspäätöksen
yhteydessä ja määrätä se
erillisellä päätöksellä vuoden
määräajassa. Näin erityislaki
takaisi toimivaltaiselle viranomaiselle harkinta-ajan, jonka kuluessa
se voi arvioida, tuleeko sanktio määrätä hallinnollisena korotuksena
vai onko tapauksesta tehtävä rikosilmoitus. Nykyisin
tällaista mahdollisuutta ei ole, vaan veron- tai tullinkorotus
on määrättävä verotuspäätöksen
yhteydessä. Juuri tämä on muodostunut
ongelmaksi ne bis in idem -kiellon kannalta. Vuosittain tällaisia
tapauksia, joissa samaa henkilöä koskee sekä Verohallinnon
tekemä ratkaisu että rikosilmoitus, on noin 200
henkilöä ja kaiken kaikkiaan, yhtiöt
mukaan lukien, noin 400.
Sanottakoon, että tässä uudessa menettelyssä, kun
tätä harkintavaltaa viranomaisten toimintaan lisätään,
se edellyttää myös lisääntyvää viranomaisyhteistyötä,
ja tätä yhteistyötä on välttämätöntä edelleen
kehittää. Jatkossakin veron- tai tullinkorotus
tulee olemaan pääsääntö,
mutta niissä tapauksissa, joissa päädytään
siihen, että veron- tai tullinkorotus ei ole riittävä,
asia saatetaan tuomioistuimeen. Tämä esitys selkiinnyttää oikeustilaa
ja antaa viranomaisten toiminnalle selvät puitteet. Samalla
se poistaa sen sattumanvaraisuuden, joka on heijastunut nykyiseen
käytäntöön ja jossa kiellon
sovellettavuuden kannalta on ollut ratkaisevaa, missä vaiheessa
veron- tai tullinkorotus on tullut lopulliseksi. Nyt, kun kielto
kaksoisrangaistavuudesta ulotetaan ehdottomana myös samanaikaisesti
vireillä oleviin menettelyihin, sanktion lopullisuudella
ei enää ole merkitystä.
Todetaan, että tämä esitys on käsitelty
valtiovarainvaliokunnan verojaostossa ja valtiovarainvaliokunnassa
(Kari Rajamäki: Jälkimmäinen ei kovin
pitkä käsittely ollut!) ja se on saanut siellä yksimielisen
hyväksynnän.
Tässä mietinnössä on otettu
kantaa myös yksityiskohtiin, jotka liittyvät poikkeussääntöön
asian uudelleen tutkinnasta ja mahdollisuuteen luopua toimenpiteistä prosessin
aikana ja laissa ehdotettuun ankaroittamisperusteeseen rikoslaissa ja
kysymykseen lain voimaantulosta.
Tässä vaiheessa totean toimenpiteistä luopumisen
osalta ja siihen liittyen, että valiokunta on kiinnittänyt
huomiota myös niin sanottuun tehokkaan katumisen mahdollisuuteen
verotuksessa. Kysymys on järjestelmästä,
jota on käytetty ja käytetään
yhä yleisesti veroparatiisijärjestelyistä aiheutuvien
verovuotojen torjunnassa. Tässä ajatuksena on
kannustaa verovelvollisia ilmoittamaan salassa pidetyt ulkomaiset
sijoitukset verottajalle ja palauttamaan niistä saadut
tulot verotuksen piiriin. Samalla ulkomaille kätketty varallisuus
voidaan palauttaa osaksi Suomen kansantaloutta. Vastikkeeksi tarjotaan
yleensä tavallista lievempiä sanktioita, siis
eurooppalaisella tasolla, esimerkiksi vapautusta veronkorotuksesta
ja/tai mahdollisuutta välttyä rikossyytteiltä. Edellytyksenä on
kuitenkin tietenkin se, että ilmoitus tapahtuu oma-aloitteisesti
ja ennen kuin verottaja on ryhtynyt selvittämään
asiaa. Kysymys ei saa olla myöskään rikollisella
toiminnalla hankituista varoista. Itse tulo verotetaan tavanomaiseen
tapaan ja verot maksuunpannaan viivästysseuraamuksineen
ja mahdollisine verokorotuksineen.
Tämä järjestelmä voi olla
pysyvä, kuten Ruotsissa ja Norjassa, tai määräaikainen,
kuten Tanskassa, Saksassa, Ranskassa tai Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Määräaikaisia ohjelmia on ollut käytössä Euroopan
ulkopuolella muun muassa Yhdysvalloissa ja Australiassa.
Nämä tehokkaan katumisen ohjelmat ovat tuoneet
merkittäviä verotuottoja niitä käyttäneille
maille. Esimerkiksi Ruotsissa tätä kautta on kertynyt
vuosina 2010—2013 kesäkuun loppuun mennessä noin
150 miljoonaa euroa yli 4 000 verovelvolliselta. Lisäksi
näillä ohjelmilla on voitu varmistaa ilmoitettujen
tulojen oikeamääräinen verotus myös
jatkossa. Itse menettely on tarjonnut nopean ja ylivoimaisen kustannustehokkaan tavan
jäljittää varoja, jotka olisivat muutoin
jääneet mitä todennäköisimmin
edelleen piiloon.
Tehokasta katumista koskeva säännös
sisältyy sinällään jo nykyiseen
rikoslakiin. Sen soveltamisala verotuksessa jää kuitenkin
käytännössä olemattomaksi, koska
yritys rinnastetaan veropetoksen tunnusmerkistössä täytettyyn
tekoon. Edellä kuvattu, verotuksessa sovellettava tehokkaan
katumisen malli edellyttäisi siis muutoksia niin rikoslain
kuin verotusmenettelylain puolella.
Valiokunta pitää perusteltuna selvittää järjestelmän
käyttöönoton edellytyksiä myös
Suomessa. Ajankohta esimerkiksi määräaikaiselle
kokeilulle voisi olla juuri nyt suotuisa, koska paine veroparatiisisijoituksia
kohtaan on kasvanut muun muassa uusien tietovaihtosopimusten myötä ja tietenkin
julkisuudessakin käydyn keskustelun myötä.
Selvittelyn yhteydessä tulisi myös arvioida, voitaisiinko
tehokkaan katumisen tapauksissa luopua vastavuoroisesti rikosoikeudellisista toimista.
Se edellyttäisi käytännössä mahdollisuutta
luopua toimenpiteistä myös silloin, kun salattu
tulo täyttää määrällisesti
törkeän veropetoksen tunnusmerkistön,
ja tästä valiokunta ehdottaa lausumaa.
Vielä totean lyhyesti tämän lain
voimaantulosta, että lakia esitetään
tulevaksi voimaan mahdollisimman pian jo tämän
vuoden puolella. Voimaantulosäännös on
kirjoitettu ehkä maallikon kannalta kryptiseen muotoon,
mutta tarkoitus on kertoa, että mikäli oikeuskäytäntö muuttuu
nyt tämän tehdyn ratkaisun johdosta, niin noudatetaan
sitten sitä muuttuvaa, oikeuskäytännössä vallitsevaa
kantaa.
Ja jotta ei jää sanomatta, niin valiokunta
pitää tärkeänä selvittää myös
sitä, voitaisiinko veron- tai tullinkorotus jatkossa ottaa
huomioon osana rikosprosessissa määrättävää rangaistusta.
Tämä on sinänsä mahdollista, koska ne bis in idem -kielto
ei estä samassa menettelyssä määrättäviä rinnakkaisia
seuraamuksia, vaikka niillä olisikin rangaistuksen luonne.
Tämä malli oli esillä myös veronkorotuksen
ja rikosoikeudellisen seuraamuksen yhteensovittamista selvitelleessä työryhmässä,
mutta työryhmä ei esittänyt sen käyttöönottoa
erisuuntaisten näkemysten vuoksi, mutta sen sijaan valtiovarainministeriö on
sitä puoltanut, (Puhemies koputtaa) ja se varmistaisi tavoitteen
säilyttää nykyinen rangaistustaso myös
jatkossa. Valiokunta on esittänyt, että tämä yhden katon
periaate tulisi jatkossa selvittää.
Arvoisa puhemies! Monimutkaisessa juridisessa kysymyksessä paljon
asioita, joita ei kaikkia tässä tullut käytyä läpi,
mutta voin myös vastata kysymyksiin, jos sellaisia herää.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Tässä on syytä nähdä metsä puilta
ja nähdä laajemmin harmaa talous ja harmaan talouden
torjunta. Tällä hetkellä jopa 10 miljardin
euron suuruusluokkaa oleva harmaa talous merkitsee jopa 6:ta prosenttia
bruttokansantuotteesta, eli meillä on erittäin
vakavalla tavalla hyvinvoinnin perustaa nakertamassa tältä osin
tämän tilanteen hallitsemattomuus.
Pimeän työvoiman määrä Baltian
maista Suomeen on mittava asia. Ulkomaalaisen pimeän työvoiman
käyttöön liittyy myös se, että rikoshyötyä siirretään
yhä enemmän ulkomaille. Jopa pimeää palkanmaksua
kierrätetään ulkomaalaisten tilien kautta,
ja arvonlisäveropuolella on siirretty jopa aloille, joissa
ei sovelleta käännettyä arvonlisävelvollisuutta.
On myös ollut surullista huomata, että ne suvut,
jotka ennen tunnettiin kovimman Suomen historian kovimmissa etulinjataisteluissa,
ovat nyt näkyneet rintamakarkureiden joukossa elikkä veroparatiisiasiakkaina. Tämä
on
erittäin vakava asia yleensäkin, millä tavalla
me suhtaudumme veronkiertoon, verorikoksiin ja nimenomaan talousrikollisuuteen.
Tässä yhteydessä nämä Liechtensteinin
salaiset tilitiedot on vain sen takia hyvä noteerata, että kun
2008 saksalaiset aktiivisesti hankkivat tietoja, niin suuressa valiokunnassa
peräsin silloin sisäministeri Holmlundilta, lakivaliokunnan
nykyiseltä puheenjohtajalta, miten Suomi aikoo aktivoitua
tältä osin. Mitään erityistä palautetta
ei näkynyt. Edustaja Pulliainen teki asiasta maaliskuussa
2008 valtiovarainministeri Kataiselle eduskuntakyselyn, jossa hän
nimenomaan halusi suomalaisten veropakoilijoiden osalta heidän paljastamiseensa
liittyviä aktiivitoimia. Tältä osin valtiovarainministeri
Katainen totesi: "Tietojen, joihin kysymyksessä viitataan,
laatu ja käytettävyys jää ratkaistavaksi
verotusmenettelyssä, jos tällaisia tietoja verohallintoon
saadaan. Asia ei edellytä toimenpiteitä hallituksen
taholta." Meillä tältä osin yhteistyö,
rajat ylittävä yhteistyö, ja Europolin
ja talousrikostorjunnan yhteistyö vaativat kyllä aktiivisuutta,
ja myöskin meidän oman Verohallinnon suorituskykyä voi arvioida.
Mutta se, mikä on yleisempi ongelma, on tietysti suhtautuminen
talousrikollisuuteen. Rangaistuskäytäntö on
lievempää kuin asteikko sallisi. Ehdollinen ei
ole mikään rangaistus vakavasta talousrikoksesta,
joka on varkaus meiltä kaikilta. Myöskin samaan
aikaan, kun köyhät yrittäjät
ja tavallinen ihminen näpistyksestä joutuvat todella
kovaan vastuuseen, nyt tässä kohta läpi käytävässä asiassa
tarjotaan sitten kultakorttikäytävää niille,
joilla on rahaa toimia. Törkeistä talousrikoksista
ei pitäisi tuomita ehdollisia rangaistuksia. Tätähän
edellinen oikeusministeri muistaakseni myöskin pohti. Talousrikoksista oikeuteen,
vankilaan joutuvat nykyään rakennusalan kuittitehtailijat,
kuten Markku Hirvonen on todennut, ja yhteiskunnan ylätasolla
saa tehdä isojakin kupruja ilman, että joutuu
millään tavalla tuon pitkän pöydän ääreen.
Herra puhemies! On tietysti tärkeätä,
että nyt syyttäjä saa tämän
odottamansa lain, koska tässähän ovat
ongelma korkeimman oikeuden ratkaisut, joissa estettiin tuplarangaistukset
talousrikosten osalta. Nyt on tietysti vain varmistettava, että seuraamukset
säilyvät samalla tasolla kuin nykymaailmassa poliittinen
tahto tältä osin. Siis viestitetään,
mutta... (Ben Zyskowicz: Eivät säily!) — Niin,
tässä on juuri se, että nyt tässä on kielletty,
pidetty poissulkevina nimenomaan tätä rikosprosessia
ja veronkorotuspuolta, ja silloin se tarkoittaa heikennystä.
Se on just näin, edustaja Zyskowicz. Tätä sosialidemokraattien
taholta on perätty perjantain pikavaltiovarainvaliokuntakäsittelyn
jälkeen, ja mielestäni tähän
asiaan pitää saada myöskin puututtua.
Ei ole mahdollista, että lisätään
sen joukon määrää, joka pääsee
rahalla piiloon.
Verotiedot: Myös toimintatavan paljastaminen on nyt
hyvin tärkeätä. On varmistettava, että käräjäoikeuskäytännön
kautta voidaan määrätä myös
veronkorotuksia, eli ankaroittamispykälän poistaminen
nyt ikään kuin perustuslaki- ja lakivaliokunnan
kautta oli minulle kyllä käsittämätön.
Tämä oikeustaiteellinen suoritus tässäkin panee
miettimään, onko se vanha viisaus, joka lapsena
tuli kuulluksi, että lain koura nappaa kyllä myymälävarkaan
mutta isot rosvot kiertää, tässä nyt
kuitenkin sitten taas valitettavasti sitä arkea.
Nyt jatkovalmistelussa on kyllä varmistettava, että käräjäoikeus
voi määrätä veronkorotukset
ja rangaistusseuraamuksen mukaan, mutta erittäin tärkeä myös
on nyt tämä julkisuus. Nyt on varmistettava, että verotietojen
salassapidosta annettua lainsäädäntöä muutetaan
siten, että sanktioluonteisista veronkorotusseuraamuksista tehdään
julkisia. Nyt kyllä kaikkien on oltava valmiita siihen,
että niille, jotka tekevät mittavia talousrikoksia
yhteiskuntaa vastaan, kyllä valtiovarainministeriön
yhdessä oikeusministeriön kanssa on saatava hallinnollinen
veronkorotussanktio, julkisuuden lisääminen aikaiseksi
nykyisen rangaistustason säilyttämiseksi. Siinä on tärkeätä tämä yleisestävyyden
vahvistaminen.
Kun puhutaan paljon näistä armopykälistä tai armahdus-
ja katumuspykälistä, niin eiväthän
ne toimi, jollei julkisuus ole olemassa ja jollei ole riittäviä rangaistuksia
ja myöskin rikostutkinta ole riittävä.
Tältä osin poliisilla ei ole riittävästi voimavaroja.
Keskusrikospoliisin, talousrikostorjunnan ja Verohallinnon yhteistyö ja
tehokkuus eivät ole sillä tasolla kuin pitäisi
olla. Eli tältä osin mielestäni on vielä painettava
eteenpäin, että hallituksen puolella tehdään
jatkotoimia.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Edustaja Kataja löysi siitä kysymyksen ja
vastauspuheenvuoron.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Halusin vain heti kättelyssä korjata
sen virheen, että nyt oltaisiin lieventämässä rangaistustasoa.
Nimenomaan näin ei olla tekemässä. Vanhan
oikeustilan aikana määrättiin veronkorotus
ja sen jälkeen rikostuomio, jossa lieventävänä seikkana
otettiin huomioon se aikaisemmin määrätty
veronkorotus. Nyt kun tätä veronkorotusta ei ole
pohjalla, tulee rikostuomio, jossa ei ole lieventäviä seikkoja
huomioitavana. Tällöin siis rikostuomiotaso itse
asiassa koventuu. Sitä ei erikseen tarvitse rikosoikeuden systematiikan
perusteella sinne kirjata, koska tämä on automaatio,
jonka varmasti juristit kyllä ymmärtävät
ja toivottavasti edustaja Rajamäkikin tämän
puheenvuoron jälkeen.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Puhemies! Tässä on nyt nimenomaan se, että jos estetään
nimenomaan veronkorotusten ja rikosoikeudellisten sanktioiden yhteinen
käsittely, niin kyllä tässä nimenomaan
ollaan vakavalla tiellä, ja jos prosessit siirretään
hallinnollisiksi, kuten Verohallinto tässä teki,
niin siitä seuraa sitten ehkä veronkorotuksia.
Eli rahalla pääsee ja sitten vielä välttää julkisuuden.
Eli nämä ovat kovia asioita. Tällä hetkellä viranomaisten
on päätettävä hyvin nopeasti,
miten edetään monissakin asioissa. Meillä on
170 vakavaa talousrikosta tutkintavaiheessa tällä hetkellä:
esitutkinnassa, syyteharkintatoimien piirissä. Se on 10
prosenttia kaikista jutuista. Eli kyllä nyt pitää varmistaa
se, että oikeudenmukaisesti ja määrätie-toisesti
puututaan harmaan talouden ja nimenomaan törkeiden talousrikosten
torjuntaan.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Sitten puhujalistaan.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Aina voidaan puhua siitä, ja tuleekin
puhua, miten laki toimii käytännössä.
Mutta se, mitä lainsäätäjä on tarkoittanut
ja mitä mietintöön on kirjattu: sivulla
9 oikea palsta kertoo sen, mitä puhuttiin tästä, kevenevätkö rangaistukset
vai eivätkö kevene. Siinä on otettu kantaa
siihen juuri, että kun meillä on ollut tänä päivänä se,
että täytyy sanktiokumulaation välttämiseksi
alentaa rikosoikeudellista tuomiota, jos veronkorotus on määrätty,
niin tällaista ei jatkossa voi tapahtua, mikä tarkoittaa käytännössä,
että nykyinen ankaruustaso vähintään
säilyy, ja tämä täytyy pitää mielessä.
(Kari Rajamäki: Se on varmistettava!) — Totta
kai on varmistettava.
Sitten tässä täytyy muistaa myös
se, että kysymys ei ole missään määrin
lievemmän lain periaatteesta, että joku pystyy
valitsemaan, mennäänkö hallinnollista
puolta vai rikosoikeudellista puolta. Täällä valiokunnan
mietinnössä on selvästi todettu myös
se, että "törkeän veropetoksen raja ylittyy
melko nopeasti, yleensä jo vajaan 20 000 euron
kohdalla", jolloinka nämä kaikki ovat menossa
suoraan rikospuolelle. Millään hallinnollisella
päätöksellä ei todeta vain,
että maksulla pääsee. Mutta totta kai
keskustelua täytyy käydä, missä menee
se raja ja missä ei mene.
Viranomaiset tekevät, totta kai, virkavastuulla töitä,
ja täytyy muistaa, että onko täällä sitä valinnanmahdollisuutta.
Se valinnanmahdollisuus tulee nyt: Ei niin, että jos veronkorotus
on määrätty, niin absoluuttisesti ollaan
jumissa siinä ja kaikki muu on mahdotonta. Nyt annetaan
nimenomaan mahdollisuus, jos tulee uusia seikkoja, tai voidaan lykätä sitä veronkorotuspäätöstä,
jolloinka voidaan katsoa, onko mahdollisuus, että esimerkiksi
nostetaan rikossyyte. Sitä kautta tulee enemmän
mahdollisuutta nykytilanteeseen — etenkin sen suhteen,
mitä korkein oikeus kesällä linjasi — ja
huomaa selvästi perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnankin
lausunnosta sen, että tämä ei ole ihan
yksinkertaista. Meillä on ihmisoikeustuomioistuimen päätöksiä ja
linjauksia olemassa, mutta siellä on myös keissejä kesken.
Odotetaan yhä päätöksiä ja
katsotaan, mihin suuntaan mennään.
Sitten täytyy muistaa tässä kaikessa
myös se — kun puhutaan, lievennettiinkö valtiovarainvaliokunnassa
ja verojaostossa tätä, kun ankaroittamisperuste
poistettiin, vastaus on, että ei — että tämä on
lakisystematiikkaa, ja se, että rikoslain erityislakiin
olisi otettu ankaroittamisperuste mukaan, olisi ollut täysin
poikkeuksellista, kun sen sijaan rikoslain yleisellä puolella
on koventamisperuste, mikä koskee myös tätä erityislakia jatkossa,
ja sekin täytyy huomioida, että se on välineenä olemassa,
jolloinka se, että ankaroittamisperuste erityislaista poistettiin,
ei tarkoita, etteikö tuomioistuimella ole mahdollisuuksia
nimenomaan koventaa rangaistuksia, jos siihen nähdään
tarvetta ja mahdollisuuksia — tai ei välttämättä mahdollisuuksia,
vaan nimenomaan tarvetta.
Se, että seuraamuksissa pysytellään
vähintään nykytasolla, on siinä määrin
tavoite ja tarkoitus, että ei tämä ole
mikään kevyt laki, joka viedään läpi.
Tällä on paljon seurannaisvaikutuksia ihan varmasti.
Se, että valiokunta on ponsiin kirjannut sekä tämän
aktiivisen katumisen... Täytyy kaivaa esille, mikä se
oli... (Kari Rajamäki: Eli rahalla saa!) — Ei,
tavoitteena nimenomaan ei ole, että rahalla saa. Aina,
jos on kysymys rikollisesta toiminnasta, tämä ei
toimi. Tämä prosessi ei sitä tarkoita.
Me emme säädä tässä mitään.
Me emme säädä tässä sitä lakia,
vaan pyydämme sitä selvittämään. — Kysymys
oli aktiivisesta katumisesta ja siitä, että nimenomaan
ei ole vielä aloitettu minkäänlaista
prosessia. Tämä asia tulee selvittää.
Se on käytössä joissakin maissa. Mikä sen
merkitys on? Me olemme toivottamassa tervetulleeksi tänne
kaikki ylimääräiset veronmaksajat, tai
verovarat saadaan tänne Suomen kansantalouden piiriin sitä kautta.
Kysymys ei ole siitä, että tulen aktiivisesti
katumapäälle, kun tiedän, että poliisi
on kimpussani, ja tulen maksulla. Tästä ei ole
kysymys, (Kari Rajamäki: Mistä sitten?) vaan siitä,
että tämä selvitetään,
ja jos halutaan tulla mukaan tähän verojärjestelmään,
ennen kuin... Jos poliisi on vähänkään kiinni
tässä, ei päästä. Niin
kuin edustaja Kataja totesi: jos on kysymys rikollisella toiminnalla hankituista
varoista, tämä ei toimi, tämä ei
tule käyttöön siinä. Silloin
täytyy muistaa juuri, että tätä pyydetään
selvittämään. Katsotaan, mikä on selvityksen
tulos ja mitä mahdollisuuksia ja käytänteitä eri
maissa on.
Toinen, mitä valtiovarainvaliokunta lausuu, ja se on äärettömän
tärkeää, on se, että kun rinnakkaisissa
prosesseissa ei voitu viedä samaa asiaa eteenpäin,
niin nyt saataisiin samaan prosessiin ja putkeen nämä rinnakkaiset
sanktiot, ja tätä asiaa tulee tutkia. Se on ollut
myös eräässä työryhmässä arvioitavana,
tyssännyt siellä aikanaan, mutta nyt pyydetään,
että jatkoselvitellään sitä yhä,
mihin silloin on jääty.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyenä täsmennyksenä edustaja
Paasion puheenvuoron jälkeen, ettei synny sitä käsitystä,
että nykyisestä laista olisi poistunut ankaroittamisperuste:
Siis hallituksen esityksessä valtiovarainvaliokunnan toiveesta esitettiin
ankaroittamisperustetta tänne erityislakiin ja perustuslakivaliokunnan,
lakivaliokunnan ja valtiovarainvaliokunnan käsittelyjen
jälkeen todettiin, että sellaista ei tarvita.
Mutta laista ei olla poistamassa mitään ankaroittamisperustetta.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan näin. Kysymys ei ollut siitä, että poistetaan
sinänsä laista ankaroittamisperuste, se systematiikka
vain menee rikoslaissa toisella tavalla, niin että erityislakiin
ei tuoda sitä sisälle, kun se menee yleisellä puolella
rikoslaissa jo koventamisperusteena.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tämä on
juhlapäivä Suomen kansalle ja eduskunnalle. Tänään
suomalaisten ihmisoikeudet paranevat kohisten. Ihmisoikeudet ottavat
aimo askeleen eteenpäin, suorastaan mittavan harppauksen
eteenpäin. (Kari Rajamäki: Niinpä!) No,
miten niin? No, siten, että verokonnat pääsevät
jatkossa helpommalla (Kari Rajamäki: Juuri näin!)
kuin ennen. Varsinkin törkeissä ja törkeimmissä veropetoksissa
verokonnat pääsevät helpommalla kuin
ennen. (Kari Rajamäki: Pitäisi perustaa yhteinen
ryhmä!) Talous- ja verokonnien herkin paikka on heidän lompakkonsa,
ja juuri se eli lompakko selviää jatkossa vähemmällä kuin
ennen. Niin sanotut ihmisoikeusjuristit voivat korkata samppanjapullonsa
tälle suurelle ihmisoikeuksien voitolle maassamme.
Kuten täällä edustaja Kataja on esitellyt
ja muutenkin käynyt ilmi, nyt on siis kyse Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
luoman tulkinnan ja linjan, joka on jo omaksuttu korkeimmassa oikeudessa
ja korkeimmassa hallinto-oikeudessa, tuomisesta myös osaksi
meidän lainsäädäntöämme.
Ennen oli niin, että jos tehtiin verorikos, siitä määrättiin
veronkorotus. Jos se verorikos oli törkeä eli
törkeä veropetos, sekä määrättiin
veronkorotus että vietiin asia rikosprosessiin, jossa tämä verorikollinen
sai esimerkiksi ehdollisen vankeustuomion — siis veronkorotus
plus käytännössä useimmissa
tapauksissa ehdollinen vankeustuomio. Nyt, kiitos Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen,
me olemme joutuneet säätämään
uuden lain, jossa lievemmissä verorikoksissa käytännössä määrätään
veronkorotus mutta törkeimmissä verorikoksissa, törkeissä veropetoksissa,
ei määrätäkään
veronkorotusta vaan asia verottajan toimesta viedään oikeusprosessiin,
rikosprosessiin, jossa määrätään
rikosoikeudellinen seuraamus, kuten käytännössä vankeutta
ja käytännössä vielä ehdollista
vankeutta. No, kummastakohan se verokonnan lompakko kärsii
enemmän: siitä, että ennen tuli veronkorotus
plus vankeus ehdollisena, vai siitä, että nyt
tulee pelkästään ehdollinen vankeus,
ei minkäänlaista veronkorotusta?
Edustaja Paasio, kun tämä on totuus, ja edustaja
Kataja, kun tämä on totuus, niin ei kannata minulle
ainakaan väittää, että verokonnan
kohtelu säilyy yhtä ankarana kuin ennen. Ei säily.
(Kari Rajamäki: Samaa ajattelin!) Mitä nyt käytännössä tapahtuu?
Käytännössä tapahtuu se, että varsinkin
törkeän veropetoksen kohdalla rangaistus lievenee,
tosiasiallinen seuraamus lievenee. (Kari Rajamäki: Juuri
näin!) Aikaisemmin törkeän veropetoksen
tekijä joutui sekä maksamaan veronkorotuksen että läpikäymään
oikeusprosessin, josta seurasi useimmiten ehdollinen vankeus. Tämän
muutoksen tai itse asiassa jo korkeimman oikeuden omaksuman muutoksen eli
itse asiassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen päätösten
jälkeen törkeimmissä veropetoksissa selvitään
pelkällä ehdollisella tuomiolla ilman veronkorotusta.
On kai se nyt aivan selvää, että tämä uusi
tilanne on lievempi, lompakon kannalta nimenomaan lievempi, kuin
vanha käytäntö.
Herra puhemies! Lompakko on verokonnan ja muun talousrikollisen
herkin paikka, ja se, että me luomme uutta lainsäädäntöä,
joka tosin perustuu Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ja jo korkeimman
oikeuden omaksumaan linjaan, merkitsee tässä tapauksessa
juuri tämän lompakon kohtaaman seuraamuksen lievenemistä.
Siis verokonna, törkeän veropetoksen tehnyt verokonna,
pääsee jatkossa — tai itse asiassa omaksuttujen
uusien tulkintojen vuoksi jo nyt — helpommalla eli vähemmällä rahan
menetyksellä kuin aikaisemmin.
Edustajat, ei kannata väittää, etteikö nimenomaan
törkeiden veropetosten tekijöiden kohdalla seuraamus
nykyisestä lievenisi. Joka ei tätä usko,
voi myös lukea tämän saman asian täältä valiokunnan
mietinnöstä. Edustaja Paasio viittasi sivun 9
oikeanpuoleiseen palstaan osoituksena siitä, että jatkossa
eivät seuraamukset lievene, koska täällä on
erikseen sanottu, että "esityksellä ei ollut tarkoitus
lieventää nykyistä rangaistustasoa, jolla
tarkoitetaan hallinnollisen veron- tai tullinkorotuksen ja rikosprosessissa
määrätyn seuraamuksen yhteisvaikutusta" — siis
ei ollut tarkoitus lieventää. Mutta, hyvät
ystävät, kun veronkorotus jää pois
ja saadaan pelkkä ehdollinen rangaistus, niin totta kai
se todellinen seuraamus, se kärsittävä taloudellinen
seuraamus, lievenee.
Ja kun täällä viitattiin siihen,
että se ei lievene sen takia, että jo nyt oikeusprosessissa
on pitänyt ottaa lieventävänä asianhaarana
huomioon jo määrätty veronkorotus, niin
esitän tähän kaksi vastaväitettä:
Ensinnäkin, nykyisin veronkorotus voidaan määrätä jo
oikeusprosessin jälkeen, siis vanhassa systeemissä.
Toiseksi, jonkun verokonnan kannalta on aivan samantekevää se,
saako hän kymmenen kuukautta ehdollista vai yhdeksän
kuukautta ehdollista, (Kari Rajamäki: Näin se
on!) jos hän kuitenkin selviää sillä,
että veronkorotusta, joka voi olla siis kymmeniätuhansia,
satojatuhansia euroja, ei enää tule.
Sitä paitsi, kirjoitatte, arvoisat valtiovarainvaliokunnan
jäsenet, omassa mietinnössänne sivulla
9 seuraavaa: "Valtiovarainministeriö on puoltanut edelleen
hallituksen esitykseen sisältyvää alkuperäistä ehdotusta" — siis
sitä ehdotusta, että veronkorotuksen pois jääminen
olisi tällainen raskauttava, ankaroittava peruste. Ja perusteena
valtiovarainministeriö teidän mietinnön mukaan
on esittänyt seuraavaa: "Perusteena on ennen muuta se,
ettei tosiasiassa ole selvyyttä, onko veronkorotus otettu
huomioon rangaistusta mitattaessa ja miten se on mahdollisesti vaikuttanut
rangaistustasoon." Eli käytännössä tämä veronkorotuksen
lieventävä merkitys on ilmeisesti ollut mahdotonta
näyttää toteen tai selvittää. (Sampsa
Kataja: Valtiovarainministeriön esityksen mukaan!) — Valtiovarainministeriön
käsityksen mukaan. Ja mehän luotamme valtiovarainministeriöön.
Hyvät kuulijat, kuten sanoin, jo nyt — kiitos Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen ja sen pakottamana kiitos korkeimman oikeuden
ja korkeimman hallinto-oikeuden uusien linjausten — me
olemme tilanteessa, jossa on pitänyt valita joko veroseuraamus,
veronkorotusseuraamus, tai rikosoikeudellinen prosessi. Mihin tämä jo
nyt on johtanut? Luen sivulta 11 vasemmasta palstasta: "Ratkaisu" — siis
korkeimman oikeuden ottama uusi linja — "on merkinnyt käytännössä sitä" — tämä liittyy
myös näihin voimaantuloasioihin — "että osa
syyttäjistä on jo peruuttanut vireille nostamiansa
syytteitä. Lisäksi näyttää ilmeiseltä,
että myös muut vireillä olevat syytteet
perutaan, jos oikeustilassa ei tapahdu muutoksia." Ja tällä esityksellä ei
tapahdu. (Kari Rajamäki: 170 tapausta!) "Tapauksia on valtakunnansyyttäjäviraston
mukaan vajaat 200, ja ne koskevat kaikki törkeitä veropetoksia."
Luen uudestaan: "Tapauksia on valtakunnansyyttäjäviraston
mukaan vajaat 200, ja ne koskevat kaikki törkeitä veropetoksia."
Eli tässä ylimenotilanteessa, jossa me nyt olemme
olleet, kiitos EIT:n ja sen seurauksena korkeimman oikeuden ratkaisujen,
ollaan siis jo nyt tilanteessa, jossa 200 ja yli verorikoksen tekijää on
saanut veronkorotuksen ja he välttyvät sen seurauksena
sitten tältä rikosoikeudelliselta prosessilta.
Se tarkoittaa myös sitä, että heidän
nimensä eivät joudu julkisuuteen, eli myös
tämä häpeärangaistus jää tässä tulematta.
Eduskunta, tätäkö me haluamme? Tätäkö me Suomen
kansan edustajina haluamme, että verokonnat jatkossa pääsevät
vähemmällä kuin tähän saakka?
Emme me sitä halua, en minä ainakaan sitä usko,
mutta Euroopan ihmisoikeustuomioistuin, joka toteuttaa ihmisoikeuksia,
on päättänyt, että näin
pitää menetellä. Tämä on
suuri voitto ihmisoikeuksille. Tämä on suuri voitto
niin sanotuille ihmisoikeusjuristeille, joiden mielestä Suomessa
ei aikaisemmin ole paljon ihmisoikeuksia kunnioitettu.
Haluan sanoa omana kantanani, että aikaisemmassakaan
tilanteessa, jossa määrättiin sekä veronkorotus
että rikosoikeudellinen seuraamus, minun mielestäni
ei rikottu ihmisoikeuksia, minun tulkintani mukaan. Minun mielestäni
Suomi ei ollut mikään takapajula ihmisoikeuksien
suhteen silloinkaan. Päinvastoin, Suomi on ollut ihmisoikeuksien
suhteen silloinkin eturivin valtio, mutta kun nämä ihmisoikeusjuristien
tulkinnat menevät yhä mahdottomammiksi, niin tässä tilanteessa
nyt ollaan.
Lopuksi, herra puhemies: Mitä voidaan tehdä?
Hallitus esitti ja valtiovarainministeriö kannatti, että ankaroittavana
tekijänä olisi se, että veronkorotusta
ei enää määrätä.
Lakivaliokunta ja valtiovarainvaliokunta olivat tästä eri
mieltä, ja tässä eduskunnan mietinnössä todetaan,
että tämä ei saa eikä voi olla
ankaroittava tekijä erityissäädöksen
nojalla, se voi olla ankaroittava tekijä yleisten oppien
nojalla. Mitä voidaan tehdä? Kysyin täällä viikko
sitten, voidaanko samassa prosessissa jatkossa määrätä sekä rikosoikeudellinen
seuraamus eli ehdollista vankeutta että veronkorotus. Silloin
arvostamani perustuslakiasiantuntija ja ihmisoikeusasiantuntija
Kimmo Sasi sanoi, että kyllä samassa prosessissa
voidaan. Se ei ole vastoin ne bis in idem -sääntöä.
Ja myös edustaja Uotila, jota myös arvostan, sanoi,
että siten pitää toimia, että verokonnat
eivät pääse jatkossa vähemmällä kuin
nyt.
Eli mitä olisi pitänyt tehdä? Tähän
samaan lainsäädäntöyhteyteen
olisi pitänyt sisällyttää mahdollisuus
rikosprosessissa eli törkeiden veropetosten kohdalla säätää rangaistuksena
myös veronkorotus. Lakivaliokunta, perustuslakivaliokunta,
valtiovarainvaliokunta eivät ole sitä tehneet.
Ymmärrän sen, että tämä on
laaja asia, sitä ei yhdellä pykälämuutoksella
voi tehdä, mutta en olisi pitänyt itse poissuljettuna
sitä, että asia olisi käytännössä pantu
vielä puoleksi vuodeksi pöydälle ja pyydetty
valtiovarainministeriöstä ja oikeusministeriöstä valmis
esitys. Tämä on annettu tänne helmikuussa
2012. Oikeuskäytäntö on jo mennyt ohi.
Tämä asia olisi sietänyt sen, että puoli
vuotta olisi odotettu ja samaan yhteyteen pantu tämä veronkorotusmahdollisuus.
Näin ei tehty. En tiedä, miksi. Minun mielestäni
sen voisi vieläkin tehdä, mutta valiokunta on
päättänyt — ja se on sinänsä hyvä asia — ehdottaa
pontta tästä asiasta. Ponsi löytyy täältä sivulta
21, ja se kuuluu seuraavasti: "Samassa yhteydessä ministeriön
tulee selvittää yhdessä oikeusministeriön kanssa
myös se vaihtoehto, että veronkorotus määrättäisiin
rikosprosessissa silloin, kun asia käsitellään
yleisessä tuomioistuimessa." Herra puhemies, minä toivon,
että tästä ponnesta, jota todella kannatan,
tulee totta mahdollisimman pian.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Muutama pieni täsmennys ensinnä.
Ankaroittamisperusteen osalta Zyskowiczin tulkinta oli näkemykseni
ja valiokunnan verojaoston näkemyksen mukaan väärä.
Tässä nimenomaisesti on tarkoitus se, että rikosoikeudellinen
seuraamus ankaroituu.
Tästä Zyskowiczin ansiokkaasta puheenvuorosta
jäi mainitsematta se, että jatkossakin rikosprosessin
yhteydessä määrätään
vahingonkor-vaus, jolle tulee myös viivästysseuraamus,
näille jälkiveroille, jotka luonnollisesti myös
tulevat maksuun, ja tuon vahingonkorvauksen viivästyskorkohan
on joidenkin mielestä sekin rangaistusluontoinen. En ymmärrä,
miksi näistä törkeistä veropetoksista
määrättäisiin ehdollista vankeutta,
kun minimirangaistuskin törkeistä veropetoksista
on 4 kuukautta vankeutta. (Puhemies koputtaa) Kyllä kai
voidaan sanoa, että rangaistus se on sekin.
Tuohon yhden katon periaatteeseen otan myöhemmässä vaiheessa
kantaa. Aikataulusyistä haluttiin, että se tulee
valmisteltuna esityksenä tähän taloon.
Meillä ei (Puhemies: Puolitoista minuuttia on jo mennyt!)
siihen nyt ollut mahdollisuuksia.
Heli Paasio /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczille sen verran, että mietinnössä on
tekninen virhe: tämä on tullut helmikuussa 2013,
siellä lukee 2012.
Tarkistin asian, koska tässä on ollut epäselvyyksiä.
On annettu 20. päivä joulukuuta 2012 hallitukselta,
eduskunnassa lähetekeskustelu 7. helmikuuta 2013, perustuslakivaliokunnan
lausunto 31.5.2013, lakivaliokunnan lausunto 12.6.2013. Korkein
oikeus linjasi kesällä, tiedote on 5. heinäkuuta
2013 tältä osin, jolloinka oikeasti verojaosto
ja valtiovarainvaliokunta ovat ottaneet välittömästi
sen jälkeen, kun korkein oikeus on tehnyt ratkaisunsa,
sen tilanteen haltuun, että tästä täytyy
saada laki voimaan mahdollisimman pian, jotta korkeimman oikeuden
nyt tekemä päätös linjauksessa
ei ole linjaamassa välttämättä tämän
päivän ratkaisuja, koska me olemme menettäneet
jo tietyn määrän asioita.
Kari Uotila /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowiczin kritiikki, joka oli
hyvin voimakasta, kohdistui Euroopan ihmisoikeustuomioistuimeen
ja korkeimpaan oikeuteen. Meillä valiokunnassa, kun mietintöä kirjoitettiin,
tämä kritiikki kyllä piti hyvin taiten laittaa
niin sanotusti rivien väliin. Täällä tietysti voi
käyttää hyvin värikästäkin
kieltä, ja aivan aiheellisesti edustaja Zyskowicz sitä kieltä käytti. Tämä on
eriskummallinen ja vaikea tilanne ollut tässä näiden
kahden tekijän jälkeen, ihmisoikeustuomioistuimen
ja korkeimman oikeuden ratkaisujen jälkeen.
Mutta kun edustaja Zyskowicz korosti, että rahapussille
käyminen on kovempi rangaistus kuin vankeus, niin sehän
antaa sen viestin, että rahalla selviää,
rahalla saa puhtaan omantunnon, rahalla selviää.
Kun on tarpeeksi paljon rahaa, niin kyllä aika koviakin
korvauksia voi tietysti mielellään maksaa saadakseen
puhtaan omantunnon ja päästäkseen pälkähästä.
Pieni ristiriita tässä.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta oli hyvä, että edustaja
Zyskowicz koki samalla tavalla kuin itse tämän,
että tässähän korkeimman oikeuden
ratkaisu esti tuplarangaistukset. Nyt on siis tärkeätä, että pystytään
varmistamaan seuraamukset samalla tasolla kuin nykymaailmassa on,
että siitä on poliittinen tahto. Mutta pitää olla
veronkorotus ja rikosprosessi niin, että ne eivät
toisiaan sulje pois.
Kyllä tässä selvästi myöskin
kaiken maailman armahduspykälillä lähdetään
siitä, että paksulla lompakolla pääsee.
Tältä osin köyhä yrittäjä tai joku
työtön, joka erehtyy tekemään
näpistyksiä, on kyllä aika kovassa paikassa,
niin että kyllä meillä moraalista on
kysymys.
Edustaja Kataja, törkeiden talousrikosten rangaistukset
eivät ole oikeassa suhteessa kansan oikeustajun ja myöskään
luonteensa pohjalta. Tämä pitäisi nyt
vihdoinkin ymmärtää. Meillä on 170
törkeätä talousrikostutkintaa syyteharkinnassa
parhaillaan, ja niitten hukkuminen, niin kuin viranomaiset pelkäävät,
on kyllä vakava asia.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todella kiire tämän asian päälle
syntyi tuon kesäisen korkeimman oikeuden ratkaisun perusteella,
jossa todettiin, että mikä tahansa päätös
veronkorotusasiassa estää myöhemmän
oikeudenkäynnin. Tästä johtuen nimenomaan
nämä parisensataa vireillä olevaa verorikosjuttua
mahdollisesti joudutaan perumaan, edustaja Zyskowicz. Niitä ei
ole onneksi vielä peruttu.
Nimittäin on mahdollista, että tuo oikeustila esimerkiksi
korkeimman oikeuden uuden ratkaisun myötä muuttuu
tai Euroopan ihmisoikeustuomioistuin ottaa uuden kannan, jota varmasti täällä moni
toivoo, sillä perustuslakivaliokuntakin tulkitsi tuota
ihmisoikeussäännöstöä väljemmin
kuin korkein oikeus. Suomi edustaa parhaillaan vireillä olevissa
jutuissa ihmisoikeustuomioistuimessa Euroopassa sitä linjaa,
joka on otettu täällä eduskunnassa mutta
joka oli vastoin sitä, mitä korkein oikeus kesällä tuomitsi.
Eli Suomi ajaa parhaillaan kovempaa linjaa kuin se kesäinen
ratkaisu.
Vielä lisään edustaja Zyskowiczin
tuskaa sillä, että nuo vireillä olevat
jutut eivät suinkaan ole ainoat jutut vaan meillähän
on myös lukuisa määrä, satoja
tuomioita veropetosasioissa, jotka mahdollisesti puretaan ylimääräisellä muutoksenhaulla,
(Puhemies koputtaa) jos tämä korkeimman oikeuden
kesäinen ratkaisulinja jää pysyväksi
oikeustilaksi.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Kataja sanoi ensimmäisessä vastauspuheenvuorossa,
että tässä kuitenkin rikosoikeudellinen
seuraamus ankaroituu. Halusin sanoa, että verokonnan kannalta ei
ole hirveää eroa sillä, saako hän
esimerkiksi 8 vai 10 kuukautta ehdollista vankeutta, verrattuna siihen,
että hän saisi tuntuvan veronkorotuksen sen päälle
kuten vanhassa systeemissä. Miksi puhuin ehdollisista?
Siksi, että kun nämä käytännössä ovat
ilmeisesti useimmiten ensikertalaisia, niin selviävät
ehdollisella käytännössä useimmiten
käsitykseni mukaan.
Kun edustaja Kataja sanoi, että meneväthän siellä verot
maksuun ja vielä korko niille, niin, edustaja Kataja, näinhän
oli vanhassakin systeemissä: huijatut verot maksuun korkoineen
plus veronkorotus. Nyt se veronkorotus tässä siis
käytännössä jää pois.
Edustaja Uotila, en todellakaan ollut sillä tavoin
ristiriitainen kuin sanoitte. Kannatan sitä, että tulee
rikosoikeudellinen seuraamus ja sen päälle tulee
tämä veronkorotus, koska juuri näissä talousrikoksissa
on tärkeätä, että myös
lompakon kimppuun käydään.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Olen ollut verojaoston jäsen
toistakymmentä vuotta, ja tämä on juridisesti
varmaan yksi vaikeimmista esityksistä, joita verojaostossa
on ollut, ja sitä varmaan kuvastaa tämä kokoomusveljien
täysin erilainen kahden kokoomusjuristin käsitys
tästä laista. Täytyy myöntää,
että tässä oli koko käsittelyn
ajan paljon tekijöitä, joita jaosto joutui käymään
hyvin perusteellisesti läpi, ja oikeastaan, kuten edustaja
Uotila sanoi, tähän mietintöön
on kirjoitettu vahvaa viestiä myös oikeuskäytäntöön.
Toivon mukaan sitä tullaan myös tulkitsemaan tämän
lain hengen mukaisesti. Olen samaa mieltä niiden edustajien
kanssa, jotka sanovat, että ankaruustaso säilyy
vähintään nykyisellä tasolla.
Se, mikä mietinnössä tulee mielestäni
hyvin vahvasti huomioida, on nämä kaksi lausumaehdotusta,
ja se, joka tässä on mielenkiintoinen, on tämä aktiivisen
katumisen lausumaehdotus. Minä näen tämän
aktiivisen katumisen eri tavalla kuin tässä esimerkiksi
edustaja Rajamäki on nähnyt. Se on Euroopassa
verrattain monessa maassa tällä hetkellä käytössä,
ja näkisin, että meidän tulisi ainakin
määräaikaisesti ottaa kokeiltavaksi tämä aktiivinen
katuminen. Sehän on nimenomaan, että silloin ei
ole vielä mikään prosessi alkanut vaan
tämä henkilö oma-aloitteisesti laittaa
tämän liikkeelle. Toki siinä on se pelko, että tulisiko
sillä olemaan veronmaksumoraalia heikentävä vaikutus,
mutta määräaikaisena tällainen
laki olisi varmaan ajankohtainen, ja sillä voitaisiin palauttaa
niitä rahoja, jotka meillä olisi kuulunut aikaisemmin
jo verottaa.
Sampsa Kataja /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Lintilä puhui veronmaksumoraalista,
ja edustaja Rajamäkikin siihen aikaisemmin viittasi. Täytyisi
tunnustaa tosiasiat. Erityisesti sillä, edustaja Rajamäki,
että me täällä vaadimme verorikollisten
päitä vadille, ei ole mitään
merkitystä sille, että meillä käytössä olevat
tai mahdolliset keinot saada veroparatiiseista varoja Suomeen eivät
yksinkertaisesti riitä. Aikaisemmin viittasitte, ettei
riittävästi, mutta jatkuvasti, viimeksi tänään,
olemme käsitelleet näitä uusia tietojensaantimahdollisuuksia, uusia
sopimuksia ynnä muita, joilla pyritään avaamaan
veroparatiiseja, mutta kuten tämä Liechtensteinin
esimerkki osoittaa, sitä rahaa on ulkomailla ja paljon
eivätkä siihen paljon sopimukset auta. Tunnustetaan
tosiasia, että meidän nykyiset keinot eivät
riitä, otetaan mielellään se raha vastaan,
jos nyt joku sitten suostuu sen tänne vapaaehtoisesti ilmoittamaan,
ja saadaan se vero kerrytettyä Suomeen, saadaan se varallisuus
Suomen kansantalouden piiriin (Puhemies koputtaa) ja korot maksettavaksi.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Tämä ne bis in idem -lainsäädäntö on
ehdottomasti vaikeimpia asioita, mitä täällä eduskunnassa
eteeni on tullut. Tämän haluan todeta, samaten
niin kuin edustaja Lintilä tästä asiasta totesi.
Sitten täällä keskustelun yhteydessä on
ollut keskustelua näitten sanktioitten julkisuudesta yleisestävyyden
vahvistamiseksi. Näitä asioita, tätä sanktioiden
julkisuutta, ei ole punnittu tuolla valiokunnassa saati mietinnössä.
On hyvä, että on tullut täällä salissa
tämä asia esille. Kyllä siinä tietty
logiikka on, että jos nämä sanktiot olisivat
julkisia, niin se saattaisi estää tekoja myös.
Mietintö on mielestäni hyvä. Siinä on
kaksi hyvää lausumaa, eli selvitetään
tämä tehokas katuminen, jonka jaoston puheenjohtaja
Kataja esittelyssään jo hyvin aukaisikin, ja ennen
kaikkea sitten myöskin tämä toinen lausuma,
missä todetaan, että ne bis in idem -kielto
ei sinänsä estä sitä, että samassa
menettelyssä annettaisiin useampia sanktioita, kunhan ne
vain annetaan yhtä aikaa. Tämä lausuma
on hyvä, ja kuten esitämme kummankin lausuman
osalta: nämä asiat selvitetään.
Sitten vielä ihan lyhyesti haluaisin esittää edustaja
Katajalle kysymyksen, kun hän sellaisia pyysi. Jos tämä esitys
muuttaa vallitsevaa oikeuskäytäntöä,
eli tullaan silloin noudattamaan tätä uutta, muuttunutta
oikeuskäytäntöä, kuinka tämä vaikuttaa
niihin julkisuudessa olleisiin tapauksiin? Entä niihin
tapauksiin, jotka ovat kesken?
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla siis päätetään
oikeustilasta tämän lain voimaantulosta alkaen,
mutta samalla kun tässä mietinnössä on
otettu kantaa näihin nyt oikeudessa vireillä oleviin
ratkaisuihin, on todettu, että niiden osalta noudatetaan
kulloinkin vallitsevaa oikeustilaa, joka viimeksi muuttui kesällä korkeimman
oikeuden ratkaisun myötä. Moni meistä täällä toivoo,
että tuo nyt voimassa oleva linja muuttuisi näiden
tapausten osalta esimerkiksi ihmisoikeustuomioistuimessa, jossa
Suomi siis edustaa sitä aiempaa, tiukempaa linjaa yhä tänäkin
päivänä.
Edustaja Rajamäki toi uutena asiana esiin tämän
verotustietojen julkisuuden. Hämmästyttävää,
ettei asia tullut esiin valtiovarainvaliokunnan käsittelyssä,
jossa Rajamäkikin oli koko ajan läsnä,
kahdessakin kokouksessa, joissa tätä asiaa käsiteltiin.
Täytyy sanoa, että tältä osin
Rajamäki on nukkunut onnensa ohi. Tuo kysymyshän
on sinällään mielenkiintoinen, verotustietojen
julkisuus, ja siitä on ihan oma lakinsakin. Toisaalta rinnastus
voidaan tehdä lakiin sosiaalihuollon ratkaisujen julkisuudesta,
ja kun meillä sossunkaan ratkaisut eivät ole julkisia,
niin pitäisikö sitten verottajan ratkaisujen sellaisia
olla? Kysymys on todella monipuolinen, eikä sitä tässä istunnossa
Rajamäen heittämällä tavalla
kuulu punnita.
Edustaja Rajamäki viittasi siihen, että verotuksessa
siirryttäisiin täysin poikkeukselliseen menettelyyn
tämän tehokkaan katumisen osalta, ja siihen, että suuria
konnia kohdellaan eri tavalla kuin pieniä konnia. Mutta
Rajamäki ei ehkä tunne sitä, että meillä on
rikoslaissa olemassa tällainen tehokkaan katumisen mahdollisuus,
jolla tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että kun
pikkupoika näpistää karamellipussin lähi-Alepasta,
niin kun hän sitten tulee katumapäälle
ja palauttaa sen avaamattomana ennen viimeistä myyntipäivää ja vahinkoa
ei tältä osin ehdi tapahtua, niin hän
voi välttää näpistysasian käsittelyn
rikostuomioistuimessa ja tuomiot ja rangaistukset siitä.
Täysin samalla tavalla on tarkoitus menetellä tässä verorikosasiassa,
jossa kuitenkin on se erityinen problematiikka, että verotusrikoksessa
on nyt laissa määrätty jo yritys rangaistavaksi
ja näin ollen tätä tehokasta katumista
ei voi toteuttaa, jos on jo aloittanut tämän tunnusmerkistön
mukaisen toiminnan, vaikka sitten ilmoittaisikin sen jälkikäteen.
Mutta vielä kerran: Eikö ole kuitenkin parempi
se, että tuo monesti esimerkiksi vanhojen teollisuussukujen
ulkomaille kertynyt varallisuus palautetaan kuitenkin jossakin vaiheessa
tänne Suomen verotuksen piiriin, saadaan se varallisuus
tänne, esimerkiksi uudelleensijoitettavaksi suomalaisiin
yhtiöihin, ja toisaalta saadaan verot maksuun tästä taaksepäin
ja näille veroille myös viivästysseuraamukset
ja saadaan kaikki tuo varallisuus uuden verotuksen pohjaksi ja vero
näistä edelleen maksuun, kuin sitten se, että se
varallisuus jää ulkomaille nalkkiin? Nyt tilanne
on se, että jos henkilö, joka on vaikkapa saanut
sukunsa varallisuutta haltuun ulkomailla veroparatiisiyhtiön
kautta, ilmoittaa sen Suomeen, seuraa siitä automaattisesti
verorikostutkinta ja tuomio. Ei ole mitään mahdollisuutta
kunniallisten kansalaisten ilmoittaa noita varoja enää koskaan Suomeen.
Ei tässä ole mitään järkeä.
Kun edustaja Rajamäki vielä viittasi tuohon Liechtensteinin
esimerkkiin, niin se jos mikä on osoitus siitä,
että tällaista tehokkaan katumisen ohjelmaa Suomeenkin
tarvittaisiin. Aivan sattumalta, kun yksi pankkivirkailija myi Saksan
viranomaisille tuon yhden pankin tietoja, nuo tiedot Australian
kautta päätyivät Suomeen ja Suomi pääsi
verottamaan muutamaa henkilöä, saimme tiedon noista
varoista. Yhdestä ainoasta pankista löytyi 60
miljoonaa euroa suomalaisia varoja, ja näille on nyt voitu
määrätä veroseuraamuk-set. Mikään
sopimus ei olisi mahdollistanut sitä, että nuo
varat olisi tänne muuta kautta saatu, mutta tällä tehokkaan
katumisen ohjelmalla se olisi mahdollista. Ruotsissa, kuten todettu,
tällä ohjelmalla on viimeisten neljän
vuoden aikana saatu 150 miljoonaa euroa verotuloja, ja miljardiluokkaa
oleva omaisuus on tullut Ruotsin kansantalouden piiriin. Meillekö ei
samanlainen varallisuus kelpaa kuin Ruotsiin kelpaa?
Edustaja Rajamäki, toivoisin, että vaikka
on periaatteita, niin ymmärrettäisiin kuitenkin
realiteetit ja suhteellisuudentaju — ja jos ei muuta, niin
ainakin suomalaisten veronmaksajien etu.
Ville Vähämäki /ps:
Puhemies! Aivan lyhyesti. Pääasia tässä lainsäädännössä on
se, että näiden annettujen sanktioiden taso säilyy
samalla tasolla ennen sekä jälkeen tämän
lainsäädännön.
Sitten vielä tästä tehokkaasta katumisesta. Täytyyhän
sen olla niin, että näitten vanhojen, kunniakkaitten
teollisuussukujen täytyy saada palauttaa tämä kätketty
omaisuus ilman, että heidän nimensä painuu
lokaan. Ei muuta.
Yleiskeskustelu päättyi.