8) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi sairausvakuutuslain
13 luvun 11 §:n väliaikaisesta muuttamisesta
annetun lain voimaantulosäännöksen muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Me olemme säätämässä jatkoaikaa,
vuoden mittaista, kokeilulaille, jossa Kansaneläkelaitos
voi korvata Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiölle
niitä kustannuksia, jotka ovat aiheutuneet Saimaan ammattikorkeakoulussa
ja Seinäjoen ammattikorkeakoulussa opiskelevien ammattikorkeakouluopiskelijoiden
opiskelijaterveydenhuollon järjestämisestä YTHS-mallin
mukaisesti. Meillä on voimassa oleva laki, joka jatkuisi
ilman tätä vuoden lisäystä vuoden 2014
heinäkuuhun. Nyt sitä jatketaan vuoden 2015 heinäkuun
loppuun saakka.
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on
tuottanut opiskelijaterveydenhuollon palveluja Seinäjoen
ja Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille syyslukukauden 2011
alusta alkaen määräaikaisena kokeiluna.
Kokeilun tavoitteena on selvittää ja arvioida
YTHS:n toimintamallin soveltuvuutta ammattikorkeakoulussa opiskelevien terveydenhuoltoon.
YTHS-mallin kokeilussa terveydenhoitomaksun maksaminen on vapaaehtoista
kokeilun piiriin kuuluville opiskelijoille. Lappeenrannan yksikössä noin
puolet ja Seinäjoen yksikössä reilu kolmannes
opiskelijoista on maksanut terveydenhoitomaksun. Kolmivuotisessa
kokeilussa ei näin ollen täysimääräisesti
toteudu YTHS-mallin vakuutusluonteisuuden periaate, jonka mukaan
terveydenhoitomaksu maksetaan riippumatta siitä, käytetäänkö palveluita
vai ei. Myöskään palveluiden rahoitusosuudet
eivät muodostu vastaaviksi kuin mitkä ne ovat
yliopisto-opiskelijoiden ter-veydenhuollossa. Maksun vapaaehtoisuus
mahdollistaa osaoptimoinnin palvelujen käytössä ja vaikeuttaa
kävijämäärien ennakoitavuutta.
Lisäksi kokeilupaikkakuntien kunnat joutuvat varautumaan
opiskelijoiden terveydenhoitopalvelujen tarjoamiseen niille opiskelijoille,
jotka eivät maksa terveydenhoitomaksua YTHS:lle.
Valiokunta pitää tärkeänä,
että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitopalveluja pyritään
parantamaan, koska palvelujen saatavuudessa on puutteita ja oppilaitosten
sijaintipaikkakuntien palvelujen taso vaihtelee. Kokeilun ohjaus-
ja seurantaryhmän väliarvioinnin mukaan malli
soveltuu sekä opiskelijoiden, kuntien että YTHS:n
näkökulmasta ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuollon toteuttamismalliksi. Kokeilu on tähän
mennessä saatujen tulosten mukaan osoittanut, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden
ottaminen YTHS:n palvelujen piiriin parantaisi palvelujen saatavuutta, vähentäisi
paikkakuntakohtaisia eroja ja parantaisi yhdenvertaisuutta suhteessa
yliopisto-opiskelijoihin.
Valiokunta kannattaa kokeilun jatkamista hallituksen esityksen
mukaisesti vuodella, koska YTHS-mallin mahdollinen laajentaminen
valtakunnalliseksi ja sen vakinaistaminen edellyttävät
rahoituksen selvittämistä sekä lainsäädäntömuutosten
valmistelua ammattikorkeakouluopiskelijoiden pakollisesta terveydenhuoltomaksusta
säätämiseksi. Valiokunta toteaa samalla,
että mikäli lähivuosina ryhdytään
valmistelemaan terveydenhuollon rahoituksen laajempaa uudistusta,
tulee YTHS:n asema samoin kuin opiskelijoiden palvelujen järjestäminen
ja rahoittaminen arvioitavaksi uudistuksen yhteydessä.
Valiokunnan mietintö on yksimielinen, ja esitämme,
että lakiehdotus hyväksytään
hallituksen esityksen mukaisena muuttamattomana.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö on
nyt noin kahden vuoden ajan tuottanut kokeilun puitteissa opiskeluterveydenhuollon
palveluja Seinäjoen ja Saimaan ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kokeilun tavoitteena on selvittää ja arvioida
YTHS:n toimintamallin soveltuvuutta ammattikorkeakouluissa opiskelevien
terveydenhuoltoon.
YTHS:n malliin, sellaisena kuin se on käytössä yliopistoissa,
kuuluu pakollinen terveydenhoitomaksu, joka peritään
ylioppilaskunnan jäsenmaksun yhteydessä. Sen sijaan
tässä ammattikorkeakoulukokeilussa terveydenhoitomaksun
maksaminen on vapaaehtoista. Kokeilussa ei näin ollen täysin
toteudu YTHS:n mallin vakuutusluonteisuus eli se, että maksu
maksetaan riippumatta siitä, käytetäänkö palvelua
vai ei. Koska maksu on vapaaehtoinen, on Lappeenrannan yksikössä noin
puolet ja Seinäjoen yksikössä reilu kolmannes
opiskelijoista maksanut terveydenhoitomaksun. Maksun vapaaehtoisuus
mahdollistaa osaoptimoinnin palvelujen käytössä ja
vaikeuttaa käyttäjämäärien
ennakointia. Näin myöskään palveluiden
rahoitusosuudet eivät toteudu vastaavaksi kuin mitkä ne
ovat yliopisto-opiskelijoiden terveydenhuollossa. Lisäksi
kokeilupaikkakuntien kunnat joutuvat varautumaan opiskelijoiden
terveydenhoitopalvelujen tarjoamiseen niille opiskelijoille, jotka
eivät maksa terveydenhoitomaksua YTHS:lle.
Arvoisa puhemies! Kokeilun oli tarkoitus päättyä ensi
vuoden heinäkuun lopussa, mutta nyt siis kokeilun jatkamista
esitetään nykyisen laajuisena Saimaan ja Seinäjoen
ammattikorkeakouluissa vuoden 2015 heinäkuun loppuun asti. Tämä on
erittäin perusteltua, sillä mallin testaaminen
on kesken. Toiminnan lopettaminen kokeilupaikkakunnilla ei olisi
järkevää ennen kuin tehdään
ratkaisu siitä, otetaanko YTHS-malli käyttöön
valtakunnallisesti. YTHS:n mallin laajentaminen valtakunnalliseksi
ja sen vakinaistaminen edellyttävät rahoituksen
selvittämistä sekä ennen kaikkea pakollisen
terveydenhoitomaksun säätämisen edellytysten
selvittämistä. Laajentamisen edellytyksenä ovat
myös YTHS:n tila- ja henkilöstöresurssien
muutokset sekä ammattikorkeakouluverkoston rakenteellisten
muutosten ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneuudistuksen
huomioon ottaminen. Mallin laajentamista ja vakinaistamista ei siten
ole mahdollista toteuttaa kokeilun nykyisen määräajan päättymiseen
mennessä.
Arvoisa herra puhemies! Kokeilun väliarviointi valmistui
noin kuukausi sitten. Arvion mukaan malli soveltuisi sekä opiskelijoiden,
kuntien että YTHS:n näkökulmasta ammattikorkeakouluopiskelijoiden
terveydenhuollon toteuttamismalliksi. Kokeilu on tähän
mennessä osoittanut, että ammattikorkeakouluopiskelijoiden
palveluiden saatavuutta voidaan parantaa ja paikka-kuntakohtaisia
eroja vähentää. Samalla voidaan lisätä yhdenvertaisuutta
suhteessa yliopisto-opiskelijoihin.
Lappeenrannassa opiskelijat ovat olleet erittäin tyytyväisiä kokeiluun.
Opiskelijaterveydenhuolto on tullut tutuksi opiskelijoille niin
henkilökohtaisten kokemusten kautta kuin myös
siksi, että YTHS on ollut mukana kaikissa opiskelijoiden
tapahtumissa ja näkynyt hyvin myös päivittäisessä arjessa.
Myönteistä palautetta on tullut myös
siitä, että henkilökunnalla on hyvä ja
vahva asiantuntemus ennen kaikkea opiskelijoiden erilaisista kysymyksistä ja
ongelmista. Opiskelijat ovat todenneet, että monessa mielessä he eivät
olleet saaneet näin hyvää ja
heille kohdennettua palvelua aikaisemmin. Työntekijät YTHS:ssä ovat
helposti lähestyttävissä ja myös helposti
saatavilla, koska toiminta on ammattikorkeakoulun ja yliopiston
yhteisellä kampuksella. Kaiken kaikkiaan opiskelijoilla
ei ole muuta huomautettavaa kuin se, että he ovat pahoillaan
kokeilun vapaaehtoisuuden myötä siitä,
että kaikki eivät maksa terveydenhoitomaksua.
Tämä ei ole heidän mielestään
oikeudenmukaista, ja he olisivat toivoneet, että se olisi
pakollinen jo kokeiluvaiheessa.
Myös sosiaali- ja terveysvaliokunta kannattaa mietinnössään
kokeilun jatkamista hallituksen esityksen mukaisesti vuodella, koska
mallin laajentaminen ja vakinaistaminen edellyttävät
rahoituksen selvittämistä sekä lainsäädäntömuutosten
valmistelua ammattikorkeakouluopiskelijoiden pakollisesta terveydenhoitomaksusta
säätämiseksi. Katsoimme myös,
että mikäli lähivuosina ryhdytään
valmistelemaan terveydenhuollon rahoituksen laajempaa uudistusta,
tulee YTHS:n asema samoin kuin opiskelijoiden palvelujen järjestäminen
ja rahoittaminen arvioitavaksi uudistuksen yhteydessä.
Arvoisa herra puhemies! On ehdottoman tärkeää,
että ammattikorkeakouluopiskelijoiden terveydenhoitopalveluja
parannetaan, koska palveluissa on paljon puutetta ja taso vaihtelee
kunnittain suuresti. On jo aika saada ammattikorkeakouluopiskelijat
tasa-arvoiseen asemaan yliopisto-opiskelijoiden kanssa. On myös
tärkeää, että toisen asteen
opiskelijoiden terveydenhuoltoa parannetaan ja heidän hyvinvoinnistaan
huolehditaan. Tällä hetkellä valiokuntakäsittelyssä on erittäin
tärkeä opiskelija- ja oppilashuoltolaki, joka
vahvistaa heidän asemaansa. Ylipäätään meidän
on satsattava sosiaali- ja terveydenhuollon toimivuuteen
ja terveyden tasa-arvoon. Terveys ja hyvinvointi eivät
saa olla kiinni siitä, onko ihminen opiskelijaterveydenhuollon
tai työterveydenhuollon piirissä, vaan kaikissa
väestöryhmissä tulee pyrkiä parempaan
terveyteen ja terveydenhuollon palveluihin. Eli vaikka osa ihmisistä on
tällä hetkellä erilaisien systeemien
piirissä, perustana tulee kuitenkin olla hyvin resursoitu
ja organisoitu, verovaroin rahoitettu perusterveydenhuolto.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssämme on
siis yksimielinen mietintö siitä, että ammattikorkeakouluopiskelijoitten niin
sanotun YTHS-mallin mukaista kokeilua jatketaan Saimaan ammattikorkeakoulussa
ja Seinäjoen ammattikorkeakoulussa.
Meillä on kauniisti muotoiltu, hyvin laadittu mietintö.
Se, mitä tämä mietintö myös
pitää sisällään rivien
välissä, on se, että kokeilujakso, joka on
takana, on ollut onnistunut. Palaute on ollut hyvää,
ongelmat on tunnistettu. En näe mitään syytä,
miksi tätä lainsäädäntöä ei
voitaisi laatia niin, että ei tarvitsisi kokeilla, vaan
tämän käytännön, niin
sanotun YTHS-mallin, vieminen kaikille Suomen ammattikorkeakouluopiskelijoille
olisi mahdollista. Mutta vain yksi puuttuu ja sen mukana, voi sanoa,
kaikki muukin: se on se raha, joka tässä puuttuu.
Oli mielenkiintoista kuunnella äsken valiokunnan varapuheenjohtaja,
edustaja Kiljusen puheenvuoroa, jossa hän totesi — jokseenkin
suora lainaus — "On jo aika saada ammattikorkeakouluopiskelijat
samaan asemaan yliopistojen opiskelijoiden kanssa, mikä liittyy
tähän terveydenhuoltoon." Aivan. Mitä puuttuu?
Puuttuu rahaa.
Toisekseen, viime viikolla eräs uutisista oli se, että sosiaali-
ja terveysministeri Risikko omassa kotimaakunnassaan, jos nyt maakunnan
oikein muistan, totesi, että on aika saada tämä kokeilu vakinaistettua
ja levitettyä ympäri maan. Ministeritason ihminen
sanoi, että on aika saada. Mistä rahat, ministeri
Risikko?
Jos haluaisi olla ilkeä, voisi sanoa, että puheet ja
teot eivät kohtaa, mutta en nyt halua olla ilkeä, muuta
kuin ihmetellä sitä, että näinhän
tämä homma toimii. Saman puolueen ihmiset puhuvat normien
karsimisesta ja menojen leikkaamisesta, toisaalla puhutaan sitten
siitä, millä tavalla palveluja — sinänsä tässäkin
erittäin hyvää asiaa — tulisi
ja olisi välttämätöntä viedä eteenpäin.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Siltä osin olen ihan samaa
mieltä valiokunnan puheenjohtajan kanssa, että kyse
on myös rahasta. Mutta kyse on myös siitä,
että kunnissa suhtaudutaan hyvin eri lailla ammattikorkeakouluopiskelijoihin,
mikä on heidän asemansa meidän perusterveydenhuollossa,
ja siltä osin meillä on opiskelijoita, jotka eivät
saa ammattikorkeakoulupaikkakunnalla terveydenhuoltoa, vaikka heidän
pitäisi sitä saada.
Toisaalta meillä on myös valitettava puute kunnissa
siitä, mitenkä huomioidaan ja hankitaan riittävää osaamista
nimenomaan nuorten ja opiskelijoiden erityiskysymyksiin. Siltä osin ovat
esimerkiksi Lappeenrannan kokemukset meidän opiskelijoitten
terveydenhuollon osalta: on huomioitu opiskelijoitten stressi, mielenter-veysongelmat
ja muut sellaiset vakavat asiat, joiden osalta ennalta ehkäisevästi
on pystytty jo käynnistämään,
että vakavampia terveydenhuollon ongelmia, hyvinvointiongelmia
ei synny.
Toisaalta myös oli mielenkiintoista kuulla se, että YTHS:n
työntekijät ovat osana opiskelijayhteisöä,
minkä takia he myös tulevat lähemmäksi opiskelijoita
ja tulevat tutuiksi, ja sitä kautta opiskelijat myös
tulevat terveydenhuollon piiriin helpommin, koska he kokevat, että nämä ihmiset,
jotka siellä heidän kampuksellaan tätä työtä tekevät,
ovat osa tätä yhteisöä eikä ole
erillinen paikka esimerkiksi terveyskeskuksessa, jonneka asiakkaat
ohjautuvat. Tämä kokonaisuus tekee sen, minkä takia
tätä YTHS:ää kannattaa lähteä viemään
eteenpäin ja sitä kautta vahvistaa meidän
kaikille ammattikorkeakoulu- ja yliopisto-opiskelijoille yhdenvertainen
terveydenhuolto.
Mutta kuten sanoin aikaisemmassa puheenvuorossa, me emme saa
unohtaa toisen asteen opiskelijoita emmekä myöskään
muita oppilashuollon oppilastarpeita, joihin tarvitaan myös monialaista
ja vahvaa terveydenhuollon osaamista hyvinvoinnin turvaamiseksi.
Juha Rehula /kesk:
Herra puhemies! Mehän olemme tällä hetkellä tilanteessa,
jossa ammattikorkeakouluopiskelijat ovat erilaisessa asemassa tämän
terveydenhuollon osalta riippuen siitä, mikä on
kyseisen oppilaitoksen sijainti ja kunnan, kaupungin perusterveydenhuollon
tilanne.
Siksihän tämä kokeilu on käynnistetty,
että olisiko tämän niin sanotun YTHS-mallin,
Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön toimintatavan, joka
yliopistoissa toimii, kautta löydettävissä ensinnäkin
osaamisen tason nostoa, ja toisekseen on olennainen asia varmistaa
se, että eri paikkakunnilla opiskelevien opiskelijoiden
tilanne olisi yhdenvertainen riippumatta siis siitä, mikä tuo opiskelupaikka
on ja mikä on tuon opiskelupaikkakunnan perusterveydenhuollon
ja myös erikoissairaanhoidon tilanne.
Meillä on olemassa ratkaisu ongelmaan — ongelmaan,
joka on palvelujen eriarvoisuus eri puolilla Suomea. Tässä on
kyse rahasta. Tässä ei ole kyse edes tahdosta,
vaan on kyse rahasta. Tahtoa varmasti löytyy, kun tuo riittävä euromäärä löytyisi
siihen, että tämä toiminta voitaisiin
vakinaistaa ja levittää koko maahan.
Oma kysymyksensä on sitten se, että yliopistoissahan,
joissa on pakkojäsenyys, osana tuota pakkojäsenyyttä maksetaan
YTHS-maksu ja jotta voi kirjautua yliopistoon kirjoille, niin myös tuon
YTHS-maksun maksaa. Tämä kokeiluhan on osoittanut
sen, että ihan vapaaehtoisuuteen perustuen tai siihen palvelujen
kysyntään perustuvana maksuna tämä malli,
joka käytössä on, hieman ontuu, mutta
voisi kuvitella, että tuo opiskelijoiden omavastuun herättäminen
ja yhteisvastuun aikaansaaminen on tässä asia,
joka on helpommin ratkaistavissa kuin se, mistä löytyy
riittävä määrä julkisia
varoja.
Anneli Kiljunen /sd:
Juuri tästä asiasta meinasin sanoa, mitä valiokunnan
puheenjohtaja sanoi tuossa lopussa, elikkä henkilökohtaisesti
harmittelen sitä, että tämän
kokeilun yhteydessä ei ollut valmiutta lähteä siihen,
että ammattikorkeakouluopiskelijat olisivat osallistuneet,
voisiko sanoa, pakollisesti tämän terveydenhoitomaksun suorittamiseen,
mikä olisi sitä kautta tuonut tämän
kokonaisvaltaisen rahoitusjärjestelmänkin vahvemmin
myös tämän kokeilun piiriin. Nyt tämä on
oikeastaan perustunut siihen, että ne opiskelijat, jotka
ovat kokeneet, että he tarvitsevat terveydenhuoltoa, siinä yhteydessä maksavat tämän
maksun mutta sitten muilta osin jättävät tämän
maksamatta, ja tämmöinen kokonaisvaltainen rahoitusjärjestelmän
arviointi jää nyt tästä tekemättä.
Mutta toivon, että kun varsinainen lainsäädäntö tulee
valmisteluun, niin tämä asia korjautuu myös
siltä osin silloin.
Yleiskeskustelu päättyi.