8.1
Lagen om transportservice
109 a §.Förlängning av giltighetstiden för behörighetsbrev och certifikat över specialbehörighet för fartygspersonal. Till lagen fogas temporärt en ny 109 a §, där det föreskrivs om förlängning av giltighetstiden för sådana tidsbegränsade behörighetsbrev och certifikat över specialbehörighet för fartygspersonal som avses i 109 § under covid-19-epidemin. Enligt paragrafen föreslås att sådana tidsbegränsade behörighetsbrev och certifikat över specialbehörighet för fartygspersonal vilkas giltighetstid löper ut senast den 30 juni 2021 utan särskild ansökan ska fortsätta att gälla i sex månader från den tidpunkt då kompetensbrevet eller certifikatet över specialbehörighet upphör att gälla. Förlängning av giltighetstiden behöver inte sökas separat och förlängningarna gäller högst till och med den 31 december 2021.
Den föreslagna giltighetstiden för undantagen behövs med tanke på sjöfartsbranschens internationalitet. Sjötrafikens funktionsduglighet är starkt knuten till de begränsningar i rörelsefriheten som Finland och andra stater har infört, och det är oklart när de kommer att upphöra. Finländsk sjöpersonal arbetar också på utländska fartyg, vilket innebär att internationell verksamhet har betydelse bl.a. för frågor som gäller besättningsbyte. Liknande åtgärder som i förslaget har vidtagits i stor utsträckning i andra stater.
Syftet med förslaget är att trygga kontinuiteten för sjötransporter också under epidemin. Fartygstrafiken har stor betydelse för näringslivet i Finland, eftersom uppskattningsvis cirka 80–90 procent av Finlands export och import går sjöledes. Avbrott i fartygstrafiken och i synnerhet i sjötransporterna kan lätt återspeglas i samhällets funktionsduglighet och näringsverksamheten också i vidare bemärkelse. Kontinuiteten i sjötransporterna är viktig med tanke på Finlands försörjningsberedskap.
Enligt Transport- och kommunikationsverkets bedömning äventyrar förslaget inte sjöfartssäkerheten, eftersom det är fråga om att för viss tid förlänga giltighetstiden för redan förvärvad behörighet. Behöriga personer arbetar i allmänhet kontinuerligt i sitt yrke. På fartygen ordnas också regelbundet övningar som gäller de viktigaste säkerhetsuppgifterna.
Syftet med förslaget är inte att öka rättigheterna eller skyldigheterna för aktörerna i branschen eller myndigheterna, utan att bevara den temporära situationen längre än vad som tidigare föreskrivits.
204 §.Godkännande av järnvägsläkare. Det föreslås att 1 mom. 1 punkten i paragrafen ändras. I punkten föreskrivs på motsvarande sätt som i den gällande bestämmelsen att ett villkor för godkännande som järnvägsläkare är att sökanden är legitimerad läkare enligt lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och har beviljats för uppgiften lämpliga specialistläkarrättigheter. Det föreslås att punkten preciseras så att det av den också framgår kravet på att sökandens rätt att utöva läkaryrket inte har begränsats på ett sätt som begränsar verksamheten som järnvägsläkare. I och med den föreslagna ändringen ska det tydligare framgå av bestämmelsen att Transport- och kommunikationsverket som järnvägsläkare kan godkänna endast en läkare som är legitimerad enligt lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och som har beviljats för uppgiften lämpliga specialistläkarrättigheter och vars rätt att utöva läkaryrket inte har begränsats på ett sätt som begränsar personens verksamhet som järnvägsläkare.
Syftet med ändringen är att främja i synnerhet trafiksäkerheten. Syftet med läkarundersökningarna är att utreda om den som undersöks har tillräckliga förutsättningar att arbeta i trafiken med beaktande av såväl sin egen som andras säkerhet. Den bakomliggande orsaken till ett begränsningsbeslut av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården i fråga om en läkare kan inverka på läkarens beredskap att utföra undersökningar enligt lagen i enlighet med de uppställda kraven, vilket särskilt kan återspeglas på trafiksäkerheten.
Ändringen motsvarar i sak den ändring som föreslås i 206 § om godkännande av sjömansläkare, och motiveringen till ändringen motsvarar vad som anförs nedan i fråga om godkännande av sjömansläkare.
206 §.Godkännande av sjömansläkare. Det föreslås att 1 mom. 1 punkten i paragrafen ändras. I punkten föreskrivs på motsvarande sätt som i den gällande bestämmelsen att ett villkor för godkännande som sjömansläkare är att sökanden är legitimerad läkare enligt lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och har beviljats för uppgiften lämpliga specialistläkarrättigheter. Det föreslås att punkten preciseras så att det av den också framgår kravet på att sökandens rätt att utöva läkaryrket inte har begränsats på ett sätt som begränsar verksamheten som sjömansläkare. I och med den föreslagna ändringen ska det tydligare framgå av bestämmelsen att Transport- och kommunikationsverket som sjömansläkare kan godkänna endast en läkare som är legitimerad enligt lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården och har beviljats för uppgiften lämpliga specialistläkarrättigheter och vars rätt att utöva läkaryrket inte har begränsats på ett sätt som begränsar personens verksamhet som sjömansläkare.
Syftet med ändringen är att främja i synnerhet sjöfartssäkerheten. Syftet med läkarundersökningarna är att utreda om den som undersöks har tillräckliga förutsättningar att arbeta i trafiken med beaktande av såväl sin egen som andras säkerhet. Den bakomliggande orsaken till ett begränsningsbeslut av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården i fråga om en läkare kan inverka på läkarens beredskap att utföra undersökningar enligt lagen i enlighet med de uppställda kraven, vilket särskilt kan återspeglas på sjöfartssäkerheten.
Det nuvarande systemet med och verksamheten som sjömansläkare beskrivs i regeringens proposition RP 145/2017 rd. I enlighet med den förutsätts det fortfarande i 1 mom. 1 punkten att sökanden är en legitimerad yrkesutbildad person enligt lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Sökanden ska alltså vara legitimerad läkare i Finland. Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården Valvira beviljar en läkare som fått sin utbildning i Finland eller i någon annan stat som hör till Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller en läkare som fått sin utbildning utanför Europeiska unionen eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet rätt att såsom legitimerad yrkesutbildad person utöva läkaryrket i Finland enligt vad som föreskrivs i lagen om yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården. Fortfarande förutsätts det också att sökanden har beviljats för uppgiften lämpliga specialläkarrättigheter. Även om utgångspunkten fortfarande är att en legitimerad läkare som har för uppgiften lämplig utbildning som specialistläkare kan vara sjömansläkare, gör den föreslagna ändringen dock det möjligt att förvägra ett godkännande i en situation där Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården har begränsat den legitimerade läkarens verksamhet på ett sätt som i praktiken hindrar personen från att arbeta självständigt i uppgiften som sjömansläkare.
Beslut om begränsning av läkares rättigheter fattas av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården och varje beslut är individuellt. Begränsningar meddelas inte på lätta grunder, till exempel på grund av olämplig vård av en enda patient, utan det är fråga om långvarig läkarverksamhet som har äventyrat patientsäkerheten som ligger bakom begränsningarna. Läkarens rättigheter kan återkallas helt eller delvis. I avgörandena iakttas principen om minsta möjliga ingrepp, dvs. läkarens rättigheter begränsas endast i den mån det krävs för att säkerställa patientsäkerheten. Läkaren kan få tillbaka sina rättigheter när grunderna för det tidigare beslutet har upphört. Det ska således i enskilda fall kunna bedömas om just den ifrågavarande begränsningen av utövningen av läkaryrket utgör ett hinder för att arbeta som sjömansläkare.
De begränsningar som Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården fattar beslut om är olika. Det är till exempel klart att en begränsning av läkarrättigheterna i fråga om förskrivning av ett visst läkemedel inte är en sådan begränsning som hindrar verksamhet som sjömansläkare. En relativt vanlig begränsning är däremot att en läkare får utföra sitt arbete endast i ett anställningsförhållande inom den offentliga sektorn och under ledning och tillsyn av en annan läkare. Ofta beror begränsningarna på missbruk av berusningsmedel eller läkemedel eller på minnessjukdomar som har samband med åldrande eller som beror på någon annan orsak. I en sådan situation är det motiverat att anse att personens förmåga att vara verksam som sjömansläkare är förhindrad, även om personen inte helt har förlorat sina rättigheter som läkare.
Verksamheten med undersökningar av sjömansläkare sker huvudsakligen inom den privata sektorn. Där är det inte möjligt att förordna en övervakande läkare för en yrkesutövare och en sjömansläkare ska kunna utöva sitt yrke självständigt. Vid godkännandet av en sjömansläkare kan man till exempel inte begränsa verksamhetsstället där personen får vara verksam som yrkesutövare, och då kan godkännandet inte begränsas exempelvis enbart till ett verksamhetsställe där sökanden arbetar under någon annans tillsyn.
Transport- och kommunikationsverket har med stöd av 197 § 3 mom. i lagen om transportservice rätt att trots sekretessbestämmelserna av Tillstånds- och tillsynsverket för social- och hälsovården få de uppgifter om den som söker eller innehar ett persontillstånd som är nödvändiga för att verket ska kunna sköta sina lagstadgade uppgifter.
Enligt 3 mom. får Transport- och kommunikationsverket fortsättningsvis vid behov ytterligare precisera behörighetsvillkoren genom att meddela föreskrifter.
8.2
Lagen om fartygspersonal och säkerhetsorganisation för fartyg
13 §.Avsteg från den i bemanningscertifikatet bestämda behörigheten. Till paragrafen fogas temporärt ett nytt 4 mom. där det föreskrivs om Transport- och kommunikationsverkets möjlighet att på grund av en störningssituation eller av något annat till covid-19-epidemin hänförligt tvingande skäl bevilja dispens även i fråga om sådana certifikat över specialbehörighet som avses i 98 § i lagen om transportservice (320/2017).
Syftet med beviljande av dispens är att möjliggöra en oavbruten fartygstrafik i exceptionella situationer. Utan tillräcklig besättning med den behörighet som krävs kan fartyget inte lämna hamnen. Beviljandet av dispens är avsett för exceptionella situationer där redaren på grund av de speciella förhållandena orsakade av covid-19-epidemin inte hittar tillräckligt många personer med en viss specialbehörighet. Dispens beviljas enligt Transport- och kommunikationsverkets prövning från fall till fall.
Vid prövningen ska för det första nödvändigheten för avsteget beaktas. I bestämmelsen förutsätts att det finns en störningssituation eller någon annan tvingande orsak som hänför sig till covid-19-epidemin så att det inte finns tillgång till tillräckligt med besättning med specialbehörighet för fartyget.
Dessutom förutsätts det att beviljandet av dispens inte medför fara för människoliv, egendom eller miljön. När Transport- och kommunikationsverket överväger dispens ska verket beakta de formella kompetenserna hos den som dispensen gäller och utifrån dem göra en helhetsbedömning av personens förmåga att sköta uppgiften på ett säkert sätt. Vid prövningen från fall till fall kan man också beakta huruvida det på fartyget finns andra personer med certifikat över specialbehörigheten.
Dispens kan redan enligt den gällande lagen beviljas i fråga om behörighetsbrev för fartygspersonal. Beviljande av dispens från de behörighetsbrev som krävs på fartyg är normal praxis i sådana situationer där redaren inte har möjlighet att till fartyget sända tillräckligt många personer vars formella behörighet är på tillräckligt hög nivå. När dispens beviljas kan Transport- och kommunikationsverket beakta personens övriga formella behörigheter och förmåga att sköta den högre befattningen på ett säkert sätt. Avsikten är att dispens alltid ska vara en kortvarig och tillfällig lösning.
Samma principer ska iakttas i fråga om det temporära undantag som nu föreslås. Syftet med bestämmelsen är att förbereda sig på en situation där redaren inte i tillräcklig utsträckning hittar sjöpersonal med ett särskilt certifikat över specialbehörighet till fartyget och det till exempel på grund av begränsningar av sammankomster inte kan tillhandahållas ett kortkursutbud för specialbehörigheten i fråga. Genom att bevilja dispens från den specialbehörighet som krävs ombord på fartyget blir det också möjligt att uppfylla kravet på fartygets minimibemanning så att fartyget kan gå till sjöss. Dispensen ska vara bunden till viss tid och ett visst fartyg och vid beviljandet ska det beaktas att fartyget ändå har annan sjöpersonal med specialbehörigheten i fråga.
Det förutspås att dispens från de specialbehörigheter som krävs ombord endast behövs i mycket liten omfattning. Det är dock viktigt att det finns en möjlighet att bevilja dispens för att man ska kunna säkerställa en oavbruten fartygstrafik vid de exceptionella situationer som epidemin orsakar.
Bestämmelsen föreslås gälla till och med den 30 juni 2021 så att de dispenser som beviljats med stöd av den gäller i enlighet med de villkor som anges i dispenserna. Som längst är dispenserna i kraft till och med den 30 december 2021. Den föreslagna giltighetstiden för undantagen behövs med tanke på sjöfartsbranschens internationalitet. Sjötransporternas funktionsduglighet är starkt knuten till såväl Finlands som andra staters begränsningar i rörelsefriheten. Finländsk sjöpersonal arbetar också på utländska fartyg, vilket innebär att internationell verksamhet har betydelse bl.a. för frågor som gäller besättningsbyte.
I motsats till gällande 13 § 1 mom. förutsätts det i 4 mom. inte att vederbörande riksomfattande arbetsmarknadsorganisation inom sjöfarten hörs innan dispens beviljas. Hörandet kan leda till onödiga dröjsmål som kan försvåra sjötransporternas verksamhet under undantagsförhållanden.