1
Nuläge
Bestämmelser om folkpensionsindex finns i lagen om folkpensionsindex (456/2001, folkpensionsindexlagen). Enligt folkpensionsindexlagen binds de förmåner som avses i folkpensionslagen och grunderna för fastställande av dem vid förändringar i prisnivån. Beloppen justeras vid ingången av varje år i proportion till hur poängtalet för folkpensionsindex har ändrats jämfört med det poängtal för folkpensionsindex enligt vilket dessa belopp har fastställts i lag. De förmåner som ska betalas ut justeras i förhållande till hur poängtalet för folkpensionsindex har ändrats jämfört med det poängtal som gällde när förmånen fastställdes. Poängtalet för folkpensionsindex fastställs i oktober varje år vid Folkpensionsanstalten (FPA). Poängtalet för folkpensionsindexet räknas ut så att medeltalet av levnadskostnadsindextalet för månaderna i det föregående årets tredje kvartal divideras med talet 1,184.
Indexjustering av folkpensioner, familjepensioner och barnförhöjning enligt folkpensionslagen görs vid ingången av januari. Förutom i folkpensionslagen har det i vissa andra förmånslagar tagits in en separat bestämmelse om att de belopp som anges i lagen ska justeras i enlighet med vad som föreskrivs i folkpensionsindexlagen eller att förmånen fastställs enligt folkpensionens belopp. Till exempel garantipension enligt lagen om garantipension (703/2010), handikappförmåner enligt lagen om handikappförmåner (570/2007), fronttillägg och extra fronttillägg enligt lagen om frontmannapension (119/1977) samt fronttillägg enligt lagen om betalning av fronttillägg utomlands (988/1988) justeras så att de motsvarar förändringen i folkpensionsindex.
Förmåner som omfattas av utkomstskyddet för arbetslösa justeras enligt folkpensionsindex. Utifrån förändringarna i folkpensionsindexet görs en indexjustering i beloppet av grunddag-penningen, omställningsskyddstillägget samt arbetsmarknadsstödet och barnförhöjningen enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa (1290/2002). Beloppet av grunddagpenningen inverkar delvis också på den inkomstrelaterade dagpenningen. Startpeng enligt lagen om offentlig arbetskrafts- och företagsservice (916/2012) samt alterneringsersättningen enligt lagen om alterneringsledighet (1305/2002) är bundna till arbetslöshetsdagpenningens belopp. Förmåner som är bundna till folkpensionens belopp är militärunderstödets grundunderstöd enligt militärunderstödslagen (781/1993) och utkomststödets grunddel enligt lagen om utkomststöd (1412/1997). Beloppet av dessa förmåner justeras i enlighet med förändringen i folkpensionsindex på samma sätt som generationsväxlingspensionens kompletteringsdel enligt lagen om generationsväxlingspension för lantbruksföretagare (1317/1990) och avträdelsestödets kompletteringsdel enligt lagen om avträdelsestöd för lantbruksföretagare (1293/1994) och lagen om stöd för upphörande med att bedriva jordbruk (612/2006).
Beloppet av den årliga självriskandelen för läkemedelsersättningar enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004) är bundet till folkpensionsindex liksom också minimibeloppet av sjukdagpenningen, föräldradagpenningen och specialvårdspenningen. Likaså är den inkomstgräns enligt lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005) som tillämpas vid samordningen av arbetsinkomster för en rehabiliteringsklient som deltar i yrkesinriktad utbildning bunden till folkpensionsindex, och minimibeloppet av rehabiliteringspenningen är lika stort som minimibeloppet av sjukdagpenningen, som också är bundet till folkpensionsindex. Beloppen för inkomstgränsen enligt lagen om främjande av sjukpensionärers återgång i arbete (738/2009) är likaså bundna till folkpensionsindex. Folkpensionsindex inverkar också på grunderna för bestämmande av bostadsbidrag enligt lagen om bostadsbidrag för pensionstagare (571/2007) samt lagen om allmänt bostadsbidrag (938/2014).
Vårdpenning och vårdtillägg samt partiell vårdpenning och flexibel vårdpenning enligt stödet för hemvård och privat vård enligt lagen om stöd för hemvård och privat vård av barn (1128/1996) är bundna till folkpensionsindex.
Justitieministeriet justerar årligen genom förordning gäldenärens skyddade belopp som tillämpas vid utsökning enligt utsökningsbalken (705/2007) och det belopp som utgör grund för en tilläggsprestationsskyldighet för gäldenären enligt lagen om skuldsanering för privatpersoner (57/1993) enligt vad som bestäms i folkpensionsindexlagen.
Beloppet för avgiftstaket och maximibeloppet för avgiften för tjänster under närståendevårdares ledighet enligt lagen om klientavgifter inom social- och hälsovården (734/1992) justeras vartannat år enligt förändringen i folkpensionsindex. På motsvarande sätt justeras de belopp som avses i förordningen om klientavgifter inom social- och hälsovården (912/1992).
Den grunddel av utkomststödet som avses i lagen om utkomststöd täcker de normala utgifter som nämns i lagens 7 a § och som anknyter till en oundgänglig försörjning. I 9 § i lagen om utkomststöd finns bestämmelser om grunddelen per månad för ensamstående vuxna och ensamförsörjare. Grunddelarna för övriga personer och minderåriga barn som hör till hushållet har fastställts i procent av grunddelen för en vuxen person.
Beloppen av utkomststödets grunddel justeras enligt bestämmelserna i lagen om folkpensionsindex. Utkomststödets grunddel justeras vid ingången av varje år i proportion till hur poängtalet för folkpensionsindex har ändrats jämfört med det poängtal för folkpensionsindex enligt vilket utkomststödets grunddel har fastställts i lag.
Till veteranförmånerna hör fronttillägg, extra fronttillägg och veterantillägg. Angående fronttillägg och extra fronttillägg bestäms i lagen om frontmannapension samt i lagen om betalning av fronttillägg utomlands. Bestämmelser om veterantillägg finns i lagen om handikappförmåner. Utöver frysningen gjordes för 2017 en separat nedskärning i folkpensionsindexet, som i princip påverkar alla förmåner som är bundna till folkpensionsindex. De veteranförmåner som nämnts ovan lämnades dock utanför denna separata indexnedskärning.
2
Målsättning och de viktigaste förslagen
Regeringen har i planen för de offentliga finanserna beslutat att det inte görs några indexför-höjningar av de förmåner som är bundna till folkpensionslagen och konsumentprisindex 2017—2019. Justeringen av folkpensionsindexet görs så att det poängtal som träder i kraft vid ingången av 2018 förblir på samma nivå som 2017 genom en lag som gäller under 2018.
Den föreslagna lagen tillämpas på alla förmåner som är bundna till folkpensionsindex. Lagen tillämpas enligt förslaget också på förmåner som på annat sätt är bundna till folkpensionens belopp, dvs. bl.a. garantipension, pensionsstöd, handikappförmåner, fronttillägg, grunddag-penning, arbetsmarknadsstöd och barnförhöjning enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa samt minimibeloppet enligt lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner. Propositionen gäller också de årligen indexjusterade bestämningsgrunderna samt beloppen för förmåner som är bundna till folkpensionsindex, som gränsen för den årliga självriskandelen för läkemedelsersättningar.
Den föreslagna ändringen gäller också utkomststödets grunddel. Det föreslås därför att nivån på grunddelen i lagen om utkomststöd höjs 2018. Höjningen av utkomststödets grunddel, som görs separat, leder tillsammans med den föreslagna indexjusteringen till en höjning på 0,9 procent av utkomststödets grunddel. Höjningen av grunddelen realiseras på så sätt i praktiken till fullt belopp också 2018. Enligt förslaget stiger den lagstadgade grunddelen för en ensamstående vuxen från 455,00 till 459,22 euro. Det är nödvändigt att ändringen av utkomststödets grunddel genomförs genom en höjning av den lagstadgade grunddelens belopp för att det också framöver ska vara möjligt att justera folkpensionsindexet genom användningen av ett poängtal för folkpensionsindex. År 2018 är den indexjusterade grunddelens belopp 492,41 euro.
I de lagar som innefattar förmåner som är bundna till folkpensionsindex finns det en bestämmelse som hänvisar till en separat lag om folkpensionsindex. Ändringarna görs så att den föreslagna indexjusteringen för 2018 genomförs i enlighet med vedertaget förfarande vid verkställandet. Om det någon annanstans i lag eller förordning hänvisas till gällande folkpensionsindexlag i fråga om poängtalet för folkpensionsindex, ska dessa hänvisningar 2018 anses gälla lagen för 2018 enligt denna proposition. Bestämningsgrunderna för folkpensionsindex, förfarandet för justering av bestämningsgrunderna för pensioner, andra förmåner, belopp och förmåner som är bundna till pensionsindex samt tekniken för uträkning av index kvarstår i övrigt oförändrade till sitt innehåll.
Avsikten är inte att den föreslagna ändringen för 2018 ska kompenseras senare, utan ändringen är avsedd att vara permanent.
När det gäller det allmänna bostadsbidraget, vårdbidraget för pensionstagare, rehabiliterings-penningen för unga samt garantipensionen lämnas separata regeringspropositioner om änd-ringar i anslagen som delvis ansluter till denna ändring.
Poängtalet för folkpensionsindexet räknas ut så att medeltalet av levnadskostnadsindextalet för månaderna i det föregående årets tredje kvartal divideras med talet 1,184. För en permanent ändring av folkpensionsindexet ska divisorn 1,184 som används vid fastställande av folkpensionsindexet och som anges i lag ändras till värdet 1,194. Denna bestämmelse, som gäller en ändring av folkpensionsindexlagen, föreslås träda i kraft vid ingången av 2019.
För att de den indexnedskärning som gjordes för 2017 inte heller i fortsättningen ska påverka veteranförmånerna, bör det för dessa förmåners del genomföras en nivåförhöjning vars storlek motsvarar det belopp med vilket indexnedskärningen skulle ha sänkt förmånsbeloppet. Den nivåförhöjning som presenteras här föreslås träda i kraft vid ingången av 2018. I praktiken är syftet med nivåförhöjningen att det belopp som mottagarna av veteranförmåner får i januari 2018 är detsamma som det belopp som betalades i december 2016.
3
Propositionens konsekvenser
Enligt den föreslagna ändringen sänks poängtalet för folkpensionsindex 2018 jämfört med nivån i den permanenta lagstiftningen. Indexbundna förmåner och andra belopp sjunker då också i enlighet med indexjusteringen. Folkpensionsindexets normala utveckling är bunden till konsumentprisernas utveckling, som är svår att uppskatta på förhand. Åtgärden gör det exempelvis möjligt att spara in mer om inflationen ökar. Å andra sidan kan konsumentpriserna och de index som är bundna till dem också sjunka så att det inte blir någon besparing och indexet inte kan frysas, vilket skedde 2015. Finansministeriet har dock en prognos för den ekonomiska utvecklingen och kostnadsnivåns utveckling, enligt vilken indexet uppskattas stiga 0,9 procent under 2018. Poängtalet för folkpensionsindex 2018 enligt den permanenta lagstiftningen fastställs i oktober.
Enligt den permanenta lagstiftningen bör pensioner och andra förmåner som är bundna till folkpensionsindex 2018 höjas med uppskattningsvis 0,9 procent. Förslaget bedöms jämfört med höjningen enligt den permanenta lagstiftningen spara in utgifter för pensioner och andra förmåner 2018 till ett sammanlagt belopp av 52,3 miljoner euro. Den avvikande indexjusteringens nettomässiga effekt på den offentliga ekonomin är dock större än den tidigare redogjorda. Effekten beror på att även om propositionen förminskar de skattebelagda pensions- och förmånsinkomsterna med cirka 13 miljoner euro, påverkar propositionen även pensionsinkomstavdraget, vilket å sin sida ökar skatteintäkterna. Totalt uppskattas skatteintäkterna öka med ca. 35 miljoner euro.
Propositionen påverkar även kommunekonomin genom att förutom att den ökar skatteintäkterna, förminskar den de delvis kommunfinansierade arbetsmarknadsstödet och hemvårdsstödet, vilka uppskattas minska med 7,5 miljoner euro.
Utgifterna för vuxenutbildningsstödet, som finansieras med arbetslöshetsförsäkringspremier, sjunker till följd av förslaget med uppskattningsvis 0,8 miljoner euro.
Statens folkpensionsutgifter minskar 2018 till följd av förslaget med 19,8 miljoner euro, garantipensionsutgifterna med 1,7 miljoner euro (garantipensionen höjs dock med stöd av en separat proposition), FPAs familjepensioner och barnförhöjningar med 0,3 miljoner euro, pensionsstödsutgifterna med 0,2 miljoner euro, utgifterna för allmänt bostadsbidrag med 1,5 miljoner euro, handikappförmånerna med 5,2 miljoner euro, utgifterna för utkomstskyddet för arbetslösa med 23,8 miljoner euro och sjukförsäkringens minimidagpenning med 0,8 miljoner euro. Övriga statligt finansierade förmåner (veteranförmåner, militärunderstöd, avträdelsestöd och startpengar) minskade med 0,2 miljoner euro. I och med att gränsen för tilläggsersättning för läkemedel sjunker bedöms läkemedelsersättningarna på motsvarande sätt öka med 1,41 miljoner euro. Utgifterna för det grundläggande utkomststödet beräknas öka med 9,3 miljoner euro då höjningen av grunddelen genomförs till fullt belopp. Utgifterna för bostadsbidraget för pensionstagare beräknas öka med 0,43 miljoner euro då garanti- och folkpensionerna inte höjs. De statligt finansierade förmånsutgifterna sjunker med sammanlagt cirka 44 miljoner euro.
I och med indexfrysningen förblir det genomsnittliga arbetsmarknadsstöd och den genomsnittliga grunddagpenning som betalas 696,60 euro, då de utan frysning skulle ha stigit till 703,05 euro. Den fulla folkpensionen för en ensamstående förblir 628,85 euro, då den utan frysning skulle ha stigit till 634,69 euro. Garantipensionens belopp 2017 är 760,26 euro, utan frysning skulle det ha stigit till 767,32 euro i månaden. Genom den förslagna höjningen på 15 euro av garantipensionen stiger garantipensionen till en något högre nivå än den ofrysta garantipensionen.
I slutet av 2015 fanns det sammanlagt ca.1,5 miljoner pensionärer. För pensionärernas del har både nedskärningen av folkpensionsindexet och frysningen av de olika belopp som ska beaktas när bostadsbidraget för pensionstagare bestäms lett till att de disponibla inkomsterna, särskilt för de personer som lever på folkpension och garantipension, har sjunkit och sjunker i förhållande till nivån enligt den permanenta lagstiftningen. Det finns cirka 100 000 pensionärer som får garantipension. Av dem bor varannan ensam och har full folkpension som enda pensionsinkomst. I slutet av 2016 fick cirka 615 000 personer folkpension. När man granskar de ändringar som företagits i folkpensionsindexet sedan 2015 kan man konstatera att folkpensionen 2017 enligt den permanenta lagstiftningen skulle ha varit 641,69 euro per månad. I stället är det realiserade beloppet av full folkpension 2017 för en ensamstående 628,85 euro per månad. Folkpensionens belopp enligt den normala utvecklingsbanan skulle 2018 vara uppskattningsvis 647,52 euro per månad. Till följd av frysningen förblir folkpensionen i stället 628,85 euro. Garantipensionens belopp är å sin sida i år 760,26 euro per månad då den enligt den permanenta lagstiftningen skulle ha varit 775,78 euro per månad. Den föreslagna separata höjningen av garantipensionen gör att dess belopp 2018 blir 775,26 euro per månad. Den justerade garantipensionen enligt den permanenta lagstiftningen skulle däremot ha varit 790,83 euro per månad.
Utkomstskyddet för arbetslösa består av den arbetslösas grundskydd och förtjänstskydd. De arbetslösa som inte hör till arbetslöshetskassan och för vilka arbetsvillkoret inte uppfylls eller för vilka maximitiden för inkomstrelaterad dagpenning gått ut omfattas av grundskyddet och kan få grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd. De arbetslösa som hör till arbetslöshetskassan och uppfyller arbetsvillkoret är berättigade till den arbetslösas förtjänstskydd. Grunddagpenning och inkomstrelaterad dagpenning är skattepliktig inkomst vars nivå justeras i överensstämmelse med förändringen i folkpensionsindex. Med beaktande av förändringen i folkpensionsindex är arbetsmarknadsstödets belopp 2017 i medeltal 696,60 euro per månad. Enligt den permanenta lagstiftningen skulle beloppet ha varit 710,79 euro per månad. År 2018 förblir i och med frysningen det arbetsmarknadsstöd som betalas 696,60 euro, då det enligt den permanenta lagstiftningen skulle stigit till 717,24 euro per månad.
Folkpensionsindex inverkar också på grunderna för bestämmande av bostadsbidrag enligt la-gen om bostadsbidrag för pensionstagare samt lagen om allmänt bostadsbidrag. Beloppet av minimidagpenningen inom den offentliga sjukförsäkringen är bundet till folkpensionsindex. Beloppet av minimidagpenningen enligt den permanenta lagstiftningen skulle 2017 ha varit 605,25 euro per månad. I och med frysningarna av folkpensionsindex är beloppet av minimidagpenningen dock 593,25 euro per månad och förblir detsamma även 2018. Enligt den permanenta lagstiftningen skulle beloppet ha varit 610,75 euro i månaden. Även den årliga självrisken inom den offentliga sjukförsäkringens system för läkemedelsersättning justeras med folkpensionsindexet.
Minimibeloppet av rehabiliteringspenning för unga och för FPAs yrkesinriktade rehabilitering höjdes 2017 till samma nivå som garantipensionen. Äldre personer som har varit arbetslösa under en lång tid och som har hamnat i en svår situation på arbetsmarknaden betalas från och med den 1 juni 2017 pensionsstöd, som är lika stort om garantipensionen. Indexfrysningen 2017, 2018 och 2019 kommer att gälla även pensionsstödet, men å andra sidan höjer den separata nivåhöjningen av garantipensionen vid ingången av 2018 även pensionsstödet, som är bundet till beloppet av garantipensionen.
I samband med indexnedskärningar måste man även beakta lösningarnas kumulativa effekter. När indexsänkningar upprepas från år till år i olika förmåner, kumuleras effekterna också över tiden. På så sätt drabbar förändringarna också lätt samma personer och hushåll samt i synnerhet dem som erhåller vissa förmåner under en lång tid. Dessutom kumuleras effekterna också enligt livssituation. För en person som får flera olika förmåner upprepas inverkan av redan en enstaka nedskärning, eftersom indexsänkningen samtidigt riktar sig mot flera av personens förmåner.
Exempelvis 2018 förlorar ett hushåll med två arbetslösa vuxna och två barn som får arbets-marknadsstöd 56,34 euro per månad jämfört med höjningen enligt 2001 års indexlag. Ett en-samförsörjarhushåll med ett barn som får arbetsmarknadsstöd förlorar 26,44 euro per månad. En ensamstående som får full folkpension och förhöjt vårdbidrag för pensionstagare förlorar 29,96 euro per månad. Frysningen av gränsen för den årliga självriskandelen för läkemedels-ersättningar på 2017 års nivå kompenserar delvis förlusterna för långtidssjuka med 20 euro per år för de långtidssjuka som uppnår självriskgränsen för läkemedel under året.
Förmånernas belopp påverkas inte bara av indexjusteringar utan också av andra ändringar och nivåhöjningar av förmånerna. De viktigaste nivåhöjningarna av förmåner under granskningsperioden 2011—2015 har varit den höjning av minimipensionen med 100 euro som företogs 2011 i samband med införandet av garantipensionen samt den nivåhöjning av utkomstskyddet för arbetslösa med 100 euro som företogs 2012, tillsammans med höjningen av inkomstgränserna för det allmänna bostadsbidraget och nivåhöjningen på 6 procent av utkomststödets grunddel. Åren 2011—2015 förbättrades nivån på grundskyddet i förhållande till såväl priserna som lönerna. Indexskyddet utvidgades till att omfatta hela den sociala tryggheten då barnbidragen och stödet för hemvård bands till folkpensionsindex 2011 och studiestödet följde efter 2014. Barnbidragets och studiestödets indexbindning har senare slopats. År 2015 höjdes utskomststödets grunddel med 1,1 procent för att kompensera nedskärningen av indexhöjningarna.
Garantipensionen höjdes med cirka 20 euro vid ingången av 2016. Utkomststödets grunddel var 2016 på samma nivå som 2015, trots att folkpensionsindex sjönk. Utkomststödets grunddel höjdes med 0,4 procent 2017. En höjning av det grundläggande utkomststödet som ska kompensera indexfrysningen planeras även 2018 och 2019. Denna höjer det grundläggande utkomststödets nivå i förhållande till grundstrygghetsförmånerna. Om denna utveckling fortsätter på längre sikt kommer den att leda till att allt flera personer och familjer börjar få utkomststöd, som är avsett att trygga försörjningen i sista hand, och förlänga tiden med utkomststöd och öka utgifterna för utkomststödet. Sänkningen av grundstrygghetsförmånerna samt den samtidiga höjningen av utkomststödet har redan ökat beroendet av utkomststöd i fler livssituationer än tidigare. Till detta har även bidragit de snabbt stigande boendekostnaderna i förhållande till nivån på grundskyddsförmånerna. Sänkningen av de förstahandsstöd som är avsedda att ersätta kostnader för sjukvård styr människorna i allt högre grad till utkomststöd och kan påverka klienternas möjligheter att få rätta tjänster och den vård de behöver och skaffa de läkemedel de behöver.
Storleken på utkomststödets grunddel är fastställd i lag, den är densamma i hela landet och bunden till folkpensionsindex. Grunddelen är avsedd att beskriva det belopp som behövs för att täcka en persons dagliga utgifter (kost, kläder, smärre hälso- och sjukvårdsutgifter, hygien, lokaltrafikens avgifter, medier och telefon samt hobby- rekreationsverksamhet). Det grundläggande utkomststödet står för cirka 90 procent av utgifterna för utkomststödet. Dessutom kan kommunerna bevilja kompletterande och förebyggande utkomststöd. År 2015 beviljades 259 010 hushåll och 400 225 personer utkomststöd. Antalet hushåll som får utkomststöd ökade med 2,2 procent och antalet personer med 1,8 procent 2015 jämfört med året innan. 7,3 procent av befolkningen fick utkomststöd. De nya hushållen som fick utkomststöd (där stödtagarens eller hans eller hennes make inte hade fått utkomststöd året innan) utgjorde cirka 28,3 procent. Det genomsnittliga stödet till de hushåll som fick grundläggande och kompletterande utkomststöd var 2 883 euro om året och stödet betalades i medeltalunder 6,1 månad. De vanligaste övriga inkomstkällorna för hushåll med utkomststöd var bostadsbidrag och arbetsmarknadsstöd och grunddagpenning. Utkomststödets klient- och utgiftsutveckling avspeglar de snabbt stigande boendekostnaderna, arbetslöshetsutvecklingen och de ökade andelen långtidsarbetslösa bland utkomststödklienterna. Utkomststödet har också blivit en allt långvarigare stödform för mottagarna. År 1990 förtjänade knappt 20 procent av mottagarna av utkomststöd mindre än 60 procent av medianinkomsten. Tjugo år senare, 2010, återfanns 60 procent av utkomststödtagarna under denna gräns. Den viktigaste faktorn bakom utvecklingen är att trots att befolkningens medelinkomster har stigit snabbt under denna tidsperiod, har höjningarna av utkomststödet förblivit återhållsamma. Dessutom har förmånstiderna förlängts och den andel av utkomststödtagarna som helt saknar andra inkomster har ökat.
När man jämför de orsaksrelaterade förmånerna och utkomststödets grunddel med varandra, måste man beakta att de orsaksrelaterade förmånerna är skattepliktig inkomst. På grund av pensions- och studieavdragen i beskattningen betalas dock i praktiken ingen skatt på enbart folkpension och studiestöd. Utkomststödet är skattefri inkomst. Av de orsaksrelaterade förmånerna ligger garantipensionen efter skatt på en klart högre nivå än grunddagpenningen inom utkomstskyddet för arbetslösa och andra grundförmåner. Föräldra- och sjukdagpenningen till minibelopp samt stödet för hemvård tillsammans med vårdtillägget är på samma nivå som utkomststödets grunddel, om man ser till nettobeloppet. I och med de ändringar som företas i index inträffar det förändringar inom det sociala trygghetssystemet. Genom olika justeringar av de indexbundna beloppen samt andra belopp ändrar man samtidigt också inriktningen av stöden. Å andra sidan finns det också skillnader i utgångspunkterna för förmånerna och där som de andra grundskyddsförmånerna i allmänhet är tänkta för en kortvarig livssituation måste man klara sig på garantipensionen ”resten av livet”. I och med förändringarna ändras emellertid exempelvis skillnaden mellan dagpenningarna till minimibelopp samt utkomststödets grunddel förändras när minimidagpenningarna inte justeras medan utkomststödets grunddel höjs i enlighet med den normala indexförhöjningen. Detta har redan lett till en situation där de som får minimidagpenning, vid en viss skattesats, blir berättigade till utkomststöd. Dagpenningen till minimibelopp är också mindre än garantipensionen och leder vid utdragen ar-betsoförmåga till sämre utkomstskydd än garantipensionen. De skeva förhållandet uppmuntrar människor att söka pension direkt. Detta är möjligt för personer vilkas pension innehåller en arbetspensionsdel. De som får enbart folkpension måste däremot först få sjukdagpenning för maximitiden, för att de ska kunna få sjukpension. Beloppen av utkomststödets grunddel, sjukdagpenning till minimibeloppet och sjukpension inverkar på hur människor länkas in på dessa stöd, något som också påverkas av bland annat om man hänvisas till rehabilitering och därigenom återvänder till arbetslivet. En ändring av folkpensionsindex har omfattande effekter och påverkar förhållandet mellan grundskyddet som kommer i första hand och utkomststödet som kommer i sista hand, men olika nivåhöjningar och avvikande indexjusteringar påverkar också förhållandet mellan grundskyddsförmånerna. När förhållandet mellan grundskyddet och utkomstskyddet som kommer i sista hand snedvrids styrs människorna till system med fel syfte och blir tvungna att utöver grundskyddsförmånen söka även utkomstskydd som är avsett att komma i sista hand. Genom utvecklingen förlängs även perioderna med utkomststöd som ska komma i sista hand av orsaker som inte beror på stödtagarens livssituation. Ansökan om och avgörande av behovsprövat utkomststöd är i allmänhet också tyngre än andra förmåner för såväl klienten som den myndighet som avgör saken. Bibehållen nivå på utkomststödet tryggar å andra sidan såväl på kort sikt som vid behov på lång sikt att situationen för dem som befinner sig i den allra svagaste ställningen inte försämras.
Enligt material som statistikcentralen publicerat fanns det 631 000 personer som hörde till låginkomsttagarhushåll 2015. Detta var cirka 43 000 personer färre än 2014. Låginkomsttagarnas andel av hushållsbefolkningen var 11,7 procent, medan andelen 2014 var 12,5 procent. När det gäller minskningen måste man emellertid beakta den betydande ökning som inträffat i antalet låginkomsttagare tidigare år. Det relativa antalet låginkomsttagare påverkas också av hela befolkningens inkomstutveckling, som de senaste åren har varit på låg nivå, och å andra sidan syns de senaste årens ändringar i bland annat folkpensionsindex och grundskyddsförmånernas nivå ännu inte i all publicerad statistik. Det går inte heller alltid att skilja mellan det egentliga grundskyddet och sistahandsutkomststödets andelar i statistiken, och då är det utmanande av bedöma om den sociala trygghet som kommer i första hand är tillräcklig.
År 2015 bodde 260 000 personer som tillhörde hushållsbefolkningen, dvs. 4,8 procent, i hushåll vars inkomster var under hälften av den nationella medelinkomsten. Av hushållsbefolkningen bodde 119 000 personer, dvs. 2,2 procent i hushåll vars inkomster var under 40 procent av medelinkomsten i hela landet. Enligt totalstatistiken över inkomstfördelningen fanns det 2015 i Finland cirka 411 000 personer med permanent låga inkomster. Ett år tidigare var antalet 12 000 personer större. Antalet med permanent låga inkomster minskade 2011—2015. Andelen kvinnor har samtidigt varit större än andelen män bland personerna med permanent låga inkomster, men åren 2011—2015 krympte skillnaden.
Inkomstskillnaderna ökade något 2015 jämfört med 2014. Realinkomsterna ökade inom alla inkomstdeciler, men mindre bland medelinkomsttagarna än bland hög- och låginkomsttagarna. Ungefär 4,3 procent av bostadsbefolkningen, dvs. 243 232 personer, bodde 2015 i bostadshushåll där grundskyddsförmånernas andel utgjorde över 90 procent av bruttoinkomsterna. Dessa personer som är helt beroende av grundskyddet var ungefär 12 500 fler än året innan och nästan 50 000 fler än 2010. Av dem som var helt och hållet beroende av grundskyddet bodde cirka 48 procent i bostadshushåll vilkas största inkomstkälla var grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd 2015. År 2010 var motsvarande andel cirka 38 procent. Något över hälften av de personer som bodde i bostadshushåll som var helt och hållet beroende av grundskyddet var under 30 år och knappt fem procent över 64 år 2015. Ungefär en femtedel var 30—44-åringar och likaså en dryg femtedel 45—64-åringar. Fram till 2015 hade det inte inträffat någon stor förändring i åldersgruppernas andelar jämfört med 2010.
Fattigdom och andelen mindre bemedlade mäts med flera olika mått både nationellt och internationellt. För cirka 8 procent av finländarna, dvs. 440 000, räcker inkomsterna inte till skälig minimikonsumtion, dvs. deras inkomster understiger referensbudgeten för skälig minimikonsumtion eller den så kallade minimibudgeten. Ungefär 12 procent, dvs. 660 000 finländare lever åter i relativ fattigdom, dvs. deras inkomster understiger EU:s relativa fattigdomsgräns — i Statistikcentralens termer låginkomstgränsen. Minimibudgetfattigdom betyder i Finland djupare fattigdom än relativ fattigdom eller låga inkomster. Enligt bägge måtten förutspås antalet fattig förbli lika stort i Finland 2016 som enligt den senaste statistikuppgiften från 2014. Skillnaden mellan fattigdomsgraden enligt minimibudgeten och det relativa fattigdomsmåttet i antalet personer förklaras framför allt med att minimibudgetfattigdomsgränsen beaktar att de som bor i ägarbostäder har lägre boendekostnader.
Man kan försöka bedöma om grundskyddsförmånerna är tillräckliga bland annat med hjälp av ovannämnda referensbudet. Referensbudgeten är i praktiken en konsumtionskorg, som innehåller förnödenheter och tjänster som upplevs som oundgängliga. Det är dock besvärligt att bestämma behoven, eftersom hushållens behov varierar och det i praktiken är omöjligt att beakta detta på ett heltäckande sätt. Som ett exempel kan nämnas hälsorelaterade behov. De disponibla inkomsterna för dem som bor ensamma på hyra och får arbetsmarknadsstöd, sjukdagpenning till minimibeloppet eller studiestöd räckte till för att täcka 71 procent av utgifterna i referensbudgeten 2014. Inkomsterna för dem som bor ensamma på hyra och får garantipension täckte 99—104 procent av utgifterna i referensbudgeten. Nivån på grundskyddet för arbetslösa ensamförsörjare som bor på hyra räckte till för att täcka ungefär 90 procent av utgifterna i referensbudgeten, hos ensamförsörjare med garantipension täcktes 97—101 procent. Inkomsterna för par med arbetsmarknadsstöd eller sjukdagpenning som bor på hyra räckte till för att täcka 71—73 procent av utgifterna i budgeten, hos sådana som fick garantipension 93—107 procent. Inkomsterna för arbetslösa barnfamiljer med hemvårdsstöd, sjukdagpenning eller studiestöd som bor på hyra täckte 75—79 procent av utgifterna i referensbudgeten. Anmärkningsvärt är att inkomstnivån för dem som är beroende av grundskyddet inte räcker till för att täcka en skälig minimikonsumtion enligt referensbudgeten, med undantag för pensionstagare. Utifrån det som anförts ovan kan man vid en bedömning av förhållandet mellan mottagarna av grundskyddsförmåner konstatera att när det gäller nivån på pensionstagarnas förmåner är situationen bättre än för andra förmånstagare. Å andra sidan har pensionstagare sällan möjligheter att påverka sin inkomstnivå och hur den utvecklas.
En granskning av den socioekonomiska statusen visar att fattigdom har varit vanligast bland studerande, av vilka en fjärdedel hade mindre disponibla inkomster än minimibudgeten 2014. Bland de sysselsatta och pensionärerna stannade bara 2—3 procent under denna gräns. De äldre åldersklasserna har dock ofta större hälsoutgifter, som inte beaktas i minimibudgetkalkylerna. I andra grupper, dit även arbetslösa hör i denna granskning, har andelen fattiga varit knappt 17 procent. Ser man till hushållstyp är fattigdom vanligast bland ensamförsörjare, varav 19 procent levde under fattigdomsgränsen, medan mindre än 5 procent av barnfamiljerna med två föräldrar och paren återfinns under denna gräns. Av de ensamstående stannar 16 procent under minimibudgetfattigdomsgränsen. Anskaffningen av oundgängliga förnödenheter och tjänster kan i vissa situationer också finansieras med skuld. Av denna orsak är det bra att lyfta fram att i Finland fanns det i slutet av 2016 sammanlagt 373 100 personer med betalningsanmärkningar. Det är 3 100 fler än ett år tidigare. Det registrerades sammanlagt 1,5 miljoner nya betalningsanmärkningar för konsumenterna, dvs. ungefär lika mycket som året innan. Nya betalningsanmärkningar gäller allt oftare samma konsumenter som redan har betalningssvårigheter. De får ny kredit eller betalningstid, men betalningsförmågan räcker inte till att sköta den.
Även om nivån på grundskyddet har förbättrats i förhållande till medellönerna på 2010-talet, har den ändå sjunkit i detta avseende om man granskar saken på längre sikt. I början av 2010-talet företogs många förbättringar i grundskyddet, bland annat infördes garantipensionen 2011 och utkomstskyddet för arbetslösa och utkomststödet nivåhöjdes 2012. Förhållandet mellan grundskyddet och lönerna påverkas också av löneuppgörelserna, som har varit återhållsamma på 2010-talet. Nivån på grundskyddet för ensamstående arbetslösa har varit ungefär en fjärdedel av medelinkomsttagarnas inkomstnivå 2011—2016. Förhållandet i fråga om de disponibla inkomsterna för arbetslösa som lever på förtjänstskydd, personer med arbetspension och garantipension förblev också nästan oförändrat. Däremot har låginkomsttagarnas relativa ställning förbättrats med 6 procentenheter under granskningsperioden 2011—2016.
Utkomstskyddet för arbetslösa har helt klart blivit vanligare som huvudsaklig inkomstkälla bland hushåll som är beroende av grundskyddet sedan 2011. I de bostadshushåll som är helt och hållet beroende av grundskyddet finns vanligen barn under fem år samt unga vuxna. När man granskar hur länge de är beroende av grundskyddet ser man att unga vuxna i huvudsak är beroende av grundskyddet från ett till några år. Antalsmässigt är det flest medelålders personer som är beroende av grundskyddet under längre perioder.
Majoriteten av dem som får förmåner som FPA verkställer, dvs. 64 procent, är kvinnor. De ensamstående som får allmänt bostadsbidrag är till 61 procent män. Likaså är en majoritet av alla som får utkomststöd, dvs. 53 procent, män. Det lagstadgade grundskyddet behandlar bägge könen neutralt. Det finns dock skillnader i män och kvinnors livssituationer och livsvägar, exempelvis utbildning och dess inverkan på karriären, möjligheter på arbetsmarknaden, anställningsförhållandenas art (deltids-/visstidsanställning), yrken, löneskillnader, utkomst, familjebildning och praxis i anslutning till familjeledigheter, pensioner och pensionering. Dessa skillnader påverkar alla den inkomstrelaterade sociala tryggheten och således även behovet av grundskyddsförmåner. Till följd av detta inriktas vissa grundskyddsförmåner och förändringar i dem orättvist när man ser till kön. Män och kvinnor är nästan lika ofta referenspersoner för bostadsbidrag, dvs. män 47 och kvinnor 53 procent. Däremot är majoriteten av de ensamstående mottagande av allmänt bostadsbidrag, dvs. 61 procent, män. De ensamförsörjare som får allmänt bostadsbidrag är nästan undantagslöst kvinnor (94 %), för vid skilsmässor stannar barnen oftast hos mamman. Av dem som får underhållsbidrag och underhållsstöd är likaså största delen, dvs. cirka 90 procent, kvinnor. Av de olika folkpensionsförmånerna får kvinnorna något högre ålders-, garanti-, arbetslöshets- och familjepension än männen. Folkpension och garantipension tryggar minimipensionen för en person som har en liten eller saknar förvärvspension. Kvinnornas arbetspensioner var 2013 i genomsnitt cirka 400 euro mindre än männens. Av denna orsak betalas folkpension som kompletterar arbetspensionen oftare till kvinnor än till män. Exempelvis av dem som får garantipension är majoriteten, dvs. 60 procent, kvinnor, och kvinnornas garantipension är i medeltal något högre än männens. Av dem som får bostadsbidrag för pensionstagare är 64 procent kvinnor, men det bidrag som betalades till kvinnorna var något lägre än männens. Som helhet kompletterar grundskyddet i form av olika förmåner kvinnornas i genomsnitt sämre ställning på arbetsmarknaden och pensionsintjäning. Folkpensionen avviker från andra grundskyddsförmåner så att den är mindre för dem som lever i parförhållande än för ensamstående.
De senaste årens lösningar som gällt folkpensionsindex har inneburit att lagen om folkpensionsindex i själva verket inte tillämpas under åren 2015—2019. Ett undantag från detta utgör 2016, då poängtalet för index sjönk till minus och den sparåtgärd som planerats i regeringsprogrammet inte kunde genomföras, eftersom indexfrysningen inte skulle ha minskat utan ökat kostnaderna. Den föreslagna indexsänkningen för 2018 är utgångspunkt för uträkningen av höjningen av folkpensionsindexet också för 2019, och den sänkta indexförhöjningen blir därför permanent i kraft. Grundskyddsförmånerna, med undantag för utkomststödets grunddel, skulle således också framöver ligga på en lägre nivå jämfört med nivån enligt den nuvarande permanenta lagstiftningen. De föreslagna höjningarna genomförs i samband med den normala indexjusteringen, så de medför inga extra verkställighetskostnader för myndigheterna.
Höjningen av utkomststödets grunddel verkställs till följd av en samverkan mellan den föreslagna indexsänkningen och höjningen av utkomststödets grunddel med 0,9 procent 2018.
I och med de nivåförhöjningar som görs 2018 förblir veteranförmånernas belopp på 2017 års nivå. Till följd av ändringen blir den indexjustering för 2017 som utgjorde ett undantag nu i kraft permanent. Även kostnaderna enligt förslaget förblir på 2017 års nivå.