Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
I denna proposition föreslås det ändringar i lagen om oljeskyddsfonden. I lagen görs ändringar som föranleds av lagen om upphävande av lagen om bekämpning av oljeskador och lagen om ändring av räddningslagen och som avser överföring av ledningsansvaret vid bekämpning av miljöskador.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2019.
Med medel ur den fond som det föreskrivs om i lagen om oljeskyddsfonden (1406/2004) betalas ersättning till det lokala räddningsväsendet i enlighet med dess fastställda plan för bekämpning av oljeskador för kostnader för anskaffning av materiel för bekämpning av oljeskador och för upprätthållande av bekämpningsberedskapen. Statens bekämpningsmyndigheter kan efter prövning beviljas ersättning för bekämpning av fartygsoljeskador ur fondens medel för materiel- och underhållskostnader. Dessutom används medel ur fonden för att ersätta kostnader för iståndsättning av oljeförorenade mark- och grundvattenområden i de situationer som anges i lagen. I lagen om oljeskyddsfonden hänvisas till lagen om bekämpning av oljeskador (1637/2009), i vilken det föreskrivs om de myndigheter som deltar i bekämpning av oljeskador och om deras uppgifter.
I riksdagen behandlas för närvarande regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring och temporär ändring av räddningslagen och till vissa andra lagar (RP 18/2018 rd) och komplettering till den (RP 138/2018 rd). Propositionerna har samband med en skrivning i det strategiska programmet för statsminister Juha Sipiläs regering enligt vilken det operativa ledningsansvaret vid miljöolyckor på havsområden överförs till inrikesministeriet. I propositionerna föreslås att den högsta ledningen, styrningen och övervakningen av bekämpningen av oljeskador och fartygskemikalieolyckor överförs från miljöministeriet till inrikesministeriet, och att bekämpningen av sådana skador blir räddningsverksamhet enligt räddningslagen. De uppgifter som för närvarande sköts av Finlands miljöcentral föreslås bli överförda till Gränsbevakningsväsendet. Lagen om bekämpning av oljeskador föreslås bli upphävd och motsvarande bestämmelser flyttade till räddningslagen (379/2011). I denna proposition föreslås att hänvisningarna till lagen om bekämpning av oljeskador i lagen om oljeskyddsfonden ändras så att de motsvarar de bestämmelser om bekämpning av oljeskador som träder i kraft den 1 januari 2019.
I propositionen föreslås att hänvisningarna till lagen om bekämpning av oljeskador i 13, 17, 18 och 19 § i lagen om oljeskyddsfonden ändras till hänvisningar till räddningslagen, eftersom det är i räddningslagen som bestämmelserna om bekämpning av oljeskador kommer att ingå från och med den 1 januari 2019. Dessutom slopas i 17 § uttrycket ”den fastställda” i samband med planen för bekämpning av oljeskador, eftersom planer enligt räddningslagen inte fastställs särskilt.
En bedömning av konsekvenserna av de förändringar som överföringen av ledningsansvaret vid bekämpning av miljöskador medför, ingår i regeringens proposition med förslag till lagar om ändring och temporär ändring av räddningslagen och till vissa andra lagar (RP 18/2018 rd). De ändringar som föreslås i denna proposition och som har samband med ovannämnda proposition är närmast av lagstiftningsteknisk karaktär. De påverkat inte möjligheten att söka ersättning ur oljeskyddsfonden. Det lokala räddningsväsendet och de statliga myndigheterna kommer liksom hittills att kunna ansöka om ersättning för sina kostnader i samband med bekämpning av oljeskador. Propositionen har således inga ekonomiska konsekvenser eller miljökonsekvenser.
Propositionen har beretts vid miljöministeriet.
Utlåtande om propositionen har begärts av inrikesministeriet.
I riksdagen behandlas för närvarande regeringens proposition till riksdagen med förslag till lagar om ändring och temporär ändring av räddningslagen och till vissa andra lagar (RP 18/2018 rd) och komplettering till den (RP 138/2018 rd). Att de förslag om överföring av ansvaret för bekämpningen av oljeskador den 1 januari 2019 som ingår i propositionerna godkänns, är en förutsättning för att de ändringar av lagen om oljeskyddsfonden som föreslås i denna proposition ska godkännas.
Lagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2019, dvs. samtidigt med den ändring av räddningslagen som gäller överföringen av ansvaret för bekämpning av oljeskador och fartygskemikalieolyckor.
Oljeskyddsfonden är en fond som står utanför statsbudgeten. Enligt 87 § i grundlagen krävs, för att ett lagförslag om inrättande av en fond utanför statsbudgeten eller om väsentlig utvidgning av en sådan fond eller dess ändamål ska godkännas i riksdagen, minst två tredjedelars majoritet av de avgivna rösterna.
Grundlagsutskottet har upprepade gånger granskat förslag till ändring av lagen om oljeskyddslagen med hänsyn till 87 § i grundlagen (GrUU 34/2002 rd, GrUU 31/2004 rd, GrUU 24/2009 rd och GrUU 26/2012 rd). Utskottet har bland annat ansett att ett lagförslag inte innebar någon väsentlig utvidgning av fondens ändamål, trots att förslaget innebar att det öppnades något fler möjligheter att bevilja ersättningar eller bidrag ur fonden. Huruvida en utvidgning av fondens ändamål ska anses vara väsentlig eller inte, bör enligt utskottets mening primärt bedömas med tanke på vad det innebär för riksdagens budgetmakt.
De föreslagna ändringarna är till sin natur lagtekniska och påverkar inte oljeskyddsfondens ändamål eller möjligheterna att bevilja ersättningar eller bidrag. Propositionen överensstämmer med grundlagen, och den lag som ingår i den kan behandlas i vanlig lagstiftningsordning.
Med stöd av vad som anförts ovan föreläggs riksdagen följande lagförslag: