3.1.1
3.1.1 Penningspel
Konsekvenser för den offentliga ekonomin
Propositionen förutsätter inga tilläggsanslag.
Syftet med propositionen är att effektivisera förebyggandet och minskandet av de sociala, ekonomiska och hälsomässiga skadeverkningar som penningspelandet ger upphov till. Man vet att de effektiva åtgärderna för förebyggande av skadeverkningar i allmänhet får konsekvenser för spelverksamhetens intäkter. Ibruktagandet av obligatorisk identifiering i penningautomater inverkar på avkastningen av penningspelsverksamheten och på beloppet av den lotteriskatt som betalas för verksamheten, eftersom den föreslagna ändringen bedöms minska spelandet på automater på det sätt som beskrivs nedan. I propositionen föreslås det att bestämmelsen om obligatorisk identifiering ska träda i kraft den 1 januari 2022. Syftet med den föreslagna tiden för ikraftträdandet är att övergången till identifierat penningautomatspelande ska kunna ske på ett kontrollerat sätt.
Propositionen inverkar på de statliga finanserna. Konsekvenserna för de statliga finanserna hänför sig till propositionens effekter på Veikkaus Ab:s avkastning och på den lotteriskatt som Veikkaus Ab betalar. Propositionen har en minskande effekt på avkastningen av penningspel, men som en följd av att skadeverkningarna av penningspel minskar får propositionen å andra sidan också en minskande effekt på kostnaderna på det sätt som beskrivs nedan. Konsekvenserna är både kortsiktiga och långsiktiga.
Avkastningen av penningspel används för allmännyttiga ändamål. Enligt 17 § i lotterilagen används 53 procent av Veikkaus Ab:s avkastning för att främja idrott och fysisk fostran, vetenskap, konst samt ungdomsarbete, 43 procent för att främja hälsa och social välfärd och fyra procent för att främja hästuppfödning och idrott. Undervisnings- och kulturministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och jord- och skogsbruksministeriet beslutar om beviljandet av understöd inom sina egna ansvarsområden. Den avkastning som Veikkaus Ab:s penningspelsverksamhet ger är av stor samhällelig betydelse. Att använda avkastningen för allmännyttiga ändamål är dock ingen grund för att upprätthålla ett system med ensamrätt, utan detta kan enligt Europeiska unionens domstols rättspraxis endast vara en accessorisk positiv konsekvens av den restriktiva politik som förs.
Enligt 18 § i lotterilagen tas i statsbudgeten varje år in anslag som uppskattas motsvara Veikkaus Ab:s vinst under räkenskapsperioden i fråga och de medel som återgår för ny utdelning. År 2017 var Veikkaus Ab:s omsättning cirka 3 230,9 miljoner euro. Speltäckningen, som räknas ut genom att minska omsättningen med spelarnas vinster, var cirka 1 777,8 miljoner euro. År 2017 var Veikkaus Ab:s vinst cirka 1 021,3 miljoner euro. Veikkaus Ab intäktsförde som avkastning till staten vinsten under räkenskapsperioden minskad med vissa poster som påverkade intäktsföringen och som hänförde sig till sammanslagningen av penningspelssammanslutningarna. Dessa poster uppgick till cirka 6,6 miljoner euro, dvs. sammanlagt cirka 1 014,6 miljoner euro. Till undervisnings- och kulturministeriet intäktsförde Veikkaus Ab cirka 537,8 miljoner euro, till social- och hälsovårdsministeriet cirka 436,3 miljoner euro och till jord- och skogsbruksministeriet cirka 40,6 miljoner euro. Utöver detta betalade Veikkaus Ab år 2017 till staten lotteriskatt för cirka 212,8 miljoner euro och inkomstminskande och kostnadspåverkande mervärdesskatt för cirka 46,3 miljoner euro. Lotteriskatten är enligt 4 § i lotteriskattelagen (552/1992) 12 procent av den avkastning som enligt lotteriskattelagen avser skillnaden mellan penninginsatsernas sammanlagda belopp och de vinster som utbetalts till spelarna, s.k. speltäckning.
Penningautomatspelens speltäckning var cirka 821,8 miljoner euro år 2017. Siffran innefattar både fysiska penningautomater, dvs. de som är placerade på spelplatser, i särskilda spelsalar och i kasinon, och de elektroniska penningautomatspelen. Speltäckningen av de penningautomater som var placerade på spelplatser var 591 miljoner euro och speltäckningen av penningautomaterna i spelsalarna 113 miljoner euro. Speltäckningen av penningautomaterna i kasinon var 19 miljoner euro och speltäckningen av de elektroniskt förmedlade penningautomatspelen 99 miljoner euro. De fysiska penningautomaternas andel av speltäckningen av samtliga penningautomater var 87,9 procent. Samtliga penningautomatspels andel av Veikkaus Ab:s omsättning år 2017 var 25,4 procent och andelen av samtliga penningspels speltäckning 46,2 procent. De fysiska penningautomaternas andel av den totala omsättningen år 2017 var 22,4 procent och andelen av samtliga penningspels speltäckning 40,6 procent.
Ibruktagandet av obligatoriska konsumtionsgränser för det identifierade penningautomatspelandet samt av övriga element som stöder ansvarsfullt spelande kan i enlighet med målen för propositionen bedömas minska det problemspelande som har ekonomiska skadeverkningar. Effekterna beror såväl på begränsningarnas innehåll som på deras nivå. Det finns forskningsresultat som visar att obligatoriska begränsningar är effektivare än frivilliga element när det gäller att förebygga skadeverkningar. De effektivaste verktygen för att begränsa spelandet och därmed förebygga skadeverkningar av penningautomatspelande på spelplatser kan för närvarande anses vara möjligheten till spelförbud, de obligatoriska förlustgränser och gränser för överföring av pengar som spelaren själv sätter samt de övre gränser och tillräckligt långa fördröjningar vid höjning av gränser som myndigheten fastställer. Även i det spelande som sker elektroniskt via spelkonton utgör dessa för närvarande kärnan i den helhet som begränsar spelandet. Bestämmelserna om de begränsningar som ska tillämpas ska utfärdas genom förordning av inrikesministeriet senast i samband med att bestämmelsen om det identifierade penningautomatspelandet träder i kraft i enlighet med förslaget från ingången av 2022. Redan innan bestämmelsen om obligatorisk identifiering träder i kraft kan det genom en förordning vid behov fastställas begränsningar för de penningautomater på vilka det spelas identifierat på det sätt som avses i 14 c § och vilka Veikkaus Ab tillhandahåller före bestämmelsens ikraftträdande. Begränsningarna kan tas i bruk stegvis och genom uppföljningen av deras konsekvenser kan behovet att ändra eller utöka begränsningarna bedömas.
Övergången till obligatorisk identifiering vid penningautomatspelande bedöms även få konsekvenser för spelbeteendet hos vissa av de spelare som spelar sporadiskt på penningautomater, vilket inverkar på avkastningen av penningspel. I detaljmotiveringen nedan ges en närmare beskrivning av de eventuella tekniska metoderna för genomförandet av identifieringen i penningautomaterna. Genom att se till att identifieringsförfarandet är tillräckligt enkelt för spelarna kan man inverka på spelbeteendet hos de sporadiska spelare som spelar riskfritt och som skulle kunna minska penningautomatspelandet eller helt och hållet sluta spela om identifieringsförfarandet skulle vara besvärligt.
Inrikesministeriet har utfärdat en förordning med bestämmelser om begränsningar av det penningspelande som sker på webben via spelkonton. Förordningen innehåller många element som stöder ansvarsfullt spelande, som t.ex. en obligatorisk konsumtionsgräns för vissa spel som innebär en särskild risk för spelproblem, regler om gränser för penningöverföring och konsumtion som sätts av spelaren själv samt möjligheten att belägga sig själv med spelförbud för en viss spelgrupp eller spelprodukt. Konsekvenserna för Veikkaus Ab:s avkastning beror bland annat på hurdana begränsningar som fastställs för penningautomatspelandet. Enligt Veikkaus Ab:s uppskattning skulle avkastningen av penningspel minska med cirka 53 miljoner euro år 2022, om det för det identifierade penningautomatspelande som sker på spelplatser tas i bruk endast påminnelsen om speltiden, panikknappen som hindrar allt spelande för ett dygn samt spelarens möjlighet att belägga sig själv med spelförbud av de element i fråga om ansvarsfullhet som är tillgängliga vid spelande på spelkonton. Effekten på minskningen av lotteriskatten blir då cirka 11 miljoner euro.
Enligt Veikkaus Ab:s uppskattning minskar avkastningen av penningspel år 2022 med cirka 76 miljoner euro, om man i det identifierade penningautomatspelandet på spelplatserna tar i bruk påminnelser om speltiden, panikknappar, spelarens möjlighet att belägga sig själv med spelförbud, gränser för överföring av pengar som spelaren själv sätter samt en särskild förlustgräns på 2 000 euro i penningautomaterna på spelplatser. Lotteriskatten skulle då minska med cirka 16 miljoner euro. Om samtliga begränsningar av spelande via spelkonton tas i bruk även för spelande på penningautomaterna på spelplatserna genast i samband med ikraftträdandet av bestämmelsen om obligatorisk identifiering, skulle det enligt Veikkaus Ab:s uppskattning även minska avkastningen av penningspel med högst cirka 145 miljoner euro år 2022. Den minskande effekten på intäkterna av lotteriskatten omfattar cirka 30 miljoner euro.
De uppskattningar av Veikkaus Ab som presenteras ovan baserar sig på sådan identifiering där det räcker att använda Veikkaus Ab:s kundkort utan någon extra identifieringsfunktion. Enligt Veikkaus Ab: bedömning blir konsekvenserna för avkastningen av penningspel och för lotteriskatten större om identifieringen kräver en särskild kod såsom till exempel en PIN-kod som är kopplad till kortet. I detta fall skulle ibruktagandet av den extra koden, tidspåminnelsen, panikknappen och möjligheten att belägga spelförbud minska avkastningen med cirka 78 miljoner euro år 2022 enligt Veikkaus Ab:s uppskattning. Lotteriskatten skulle i så fall minska med cirka 16 miljoner euro. Enligt Veikkaus Ab skulle avkastningen av penningspel på motsvarande sätt minska med cirka 101 miljoner euro om man utöver den extra koden och de ovannämnda begränsningarna skulle ta i bruk den gräns för överföring av pengar till spelkontot som spelaren själv sätter samt förlustgränsen i penningautomaterna. Avkastningen av lotteriskatten skulle då minska med cirka 21 miljoner euro. Om den extra koden och alla de begränsningar som för närvarande gäller spelande via spelkonto tas i bruk skulle det enligt Veikkaus Ab minska avkastningen av penningspel år 2022 med högst cirka 170 miljoner euro. Avkastningen av lotteriskatten skulle då minska med cirka 36 miljoner euro.
Begränsningarnas konsekvenser för spelavkastningen och minskningen av lotteriskatten blir enligt Veikkaus Ab:s uppskattning mindre om det identifierade spelandet kan främjas med framgång genom begränsade spelförmåner och andra incitament för det identifierade spelandet redan innan bestämmelsen träder i kraft. Enligt de riktlinjer som det finanspolitiska ministerutskottet lade upp i maj 2018 kan man inom ramen för Veikkaus Ab:s program för förmånskunder belöna och således uppmuntra övergången till identifieringen redan före ikraftträdandet, men åtgärderna är proportionella i förhållande till syftena med systemet med ensamrätt. När det gäller detta föreslås det dock inga ändringar i bestämmelserna om anordnandet av penningspel eller om den tillåtna marknadsföringen av penningspel.
Om det identifierade spelandet kan främjas på ovannämnda sätt och om den obligatoriska identifieringen kan göras utan någon extra kod, har Veikkaus Ab bedömt att bolagets avkastning minskar med cirka 17 miljoner euro år 2022 ifall man av de tillgängliga begränsningarna skulle ta i bruk tidspåminnelsen, panikknappen och möjligheten att belägga förbud. Lotteriskatten skulle i så fall minska med cirka 3,6 miljoner euro. Om man utöver de ovannämnda begränsningarna även tar i bruk gränsen för överföring av pengar och en särskilt förlustgräns för penningautomater, skulle avkastningen enligt Veikkaus Ab:s bedömning minska med cirka 40 miljoner euro och lotteriskatten med cirka 8,5 miljoner euro. Om samtliga begränsningar för spelande via spelkonton tas i bruk, skulle avkastningen enligt Veikkaus Ab minska med cirka 109 miljoner euro och lotteriskatten med cirka 23 miljoner euro.
Vidare har Veikkaus Ab bedömt att bolagets avkastning år 2022 minskar med cirka 48 miljoner euro om det identifierade spelandet kan främjas genom ovannämnda metoder och om den obligatoriska identifieringen förutsätter extra koder samt om man av begränsningarna tar i bruk tidspåminnelsen, panikknappen och möjligheten att belägga förbud. Lotteriskatten skulle i så fall minska med cirka 10 miljoner euro. Enligt Veikkaus Ab minskar avkastningen med cirka 71 miljoner euro och lotteriskatten med cirka 15 miljoner euro om man utöver de ovannämnda begränsningarna tar i bruk gränsen för överföring av pengar och den separata förlustgränsen i penningautomater. Ifall samtliga begränsningar gällande spelande på spelkonto tas i bruk bedömer Veikkaus Ab att avkastningen minskar med cirka 139 miljoner euro och lotteriskatten med cirka 29 miljoner euro.
Tabell 1. Sammandrag av Veikkaus Ab:s uppskattningar av de ekonomiska konsekvenserna av den obligatoriska identifieringen och begränsningarna av penningautomatspelandet
Identifieringsförfarande och främjande av identifierat spelande | Begränsningar för penningautomatspelande och konsekvenserna för Veikkaus Ab:s avkastning av utplacerade penningautomater och för lotteriskatten (mn euro, ca) |
| Identifiering + tidspåminnelse + panikknapp + spelförbud | Identifiering + tidspåminnelse + panikknapp + spelförbud + penningöverföringsgräns + egen förlustgräns 2000 euro/mån | Identifiering + alla begränsningar för spelande på webben |
Avkastning | Skatt | Avkastning | Skatt | Avkastning | Skatt |
Utan extra kod | -53 | -11 | -76 | -16 | -145 | -30 |
Med extra kod | -78 | -16 | -101 | -21 | -170 | -36 |
Utan extra kod, med incitament | -17 | -3,6 | -40 | -8,5 | -109 | -23 |
Med extra kod och incitament | -48 | -10 | -71 | -15 | -139 | -29 |
När konsekvenserna för den totala avkastningen av penningspel bedöms ska man utöver begränsningarna i samband med den obligatoriska identifieringen och penningautomatspelandet även beakta många andra faktorer som inverkar på den totala avkastningen av Veikkaus Ab:s penningspelsverksamhet, som till exempel förändringarna i de andra penningspelens omsättning.
Konsekvenser för kostnaderna för skadeverkningarna av penningspel
Även om minskningen i spelandet får en direkt effekt på avkastningen och på skatteintäkterna minskar åtgärden dock de ekonomiska kostnaderna. Eftersom skadeverkningarna minskar kommer även de ekonomiska kostnaderna för dessa att minska. Med beaktande av spelproblemens omfattning uppgår Finlands totala kostnader för skadeverkningarna sannolikt till hundratals miljoner euro.
Skadeverkningarna av penningspel orsakar samhället både direkta och indirekta kostnader. Att bedöma till exempel de direkta kostnaderna för vården är svårt, eftersom uppgifter om skadeverkningar av penningspel tillsvidare antecknas mycket sällan i social- och hälsovårdens servicesystem. En del skadeverkningar är sådana att det är omöjligt att fastställa deras betydelse i pengar. Uppskattningen försvåras också av att spelproblemen anknyter till andra problem och att det därför ofta är svårt att bedöma orsakerna och följderna. I Finland har man inom en undersökning som finansieras av stiftelsen för alkoholforskning börjat klarlägga de för- och nackdelar som penningspelandet är förknippat med, men i det nuvarande servicesystemet kan de kostnader för skadeverkningar som beskriver nuläget eller de finansiella nettoeffekterna av penningspelen inte bedömas noggrant bland annat på grund av att de anteckningar som hänför sig till skadeverkningarna av spel är bristfälliga. De allmänna kalkylerna kan inte heller användas för att bedöma de finansiella nettoeffekterna av sådana förändringar som sker i enskilda spelformer eller av övriga enskilda åtgärder. Antalet internationella analyser som motsvarar denna undersökning är mycket begränsat, bedömningarna är kontextbundna och forskarna är oeniga om hur beräkningarna ska göras. Skadeverkningarna har bedömts genom separata bedömningar av spelberoendet och spelproblemen samt av kostnaderna för skadorna i större utsträckning.
I delstaten Victoria i Australien har man gjort en omfattande bedömning av kostnaderna för skadeverkningarna. I den bedömdes främst kostnaderna, nettoeffekten av spelverksamhetens nytta och skador som helhet bedömdes inte närmare. Enligt bedömningen uppgick kostnaderna för skadeverkningarna av penningspelande till cirka 4,5 miljarder euro år 2015. I kostnadsberäkningen beaktades ekonomiska förluster, vårdkostnader, skador på personligt plan och för familjen, kostnader för laglighetsövervakning och rättsväsendet samt kostnader orsakade av minskad produktivitet. De kostnader som de allvarliga spelproblemen och spelberoendet orsakade uppgick till uppskattningsvis 1,5 miljarder euro. Victoria motsvarar Finland till folkmängden. Beloppet i pengar som förloras i penningspel är större i Victoria än i Finland (cirka 3,7 miljarder euro i Victoria och cirka 1,8 miljarder euro i Finland).
Enligt en bedömning som utfördes i Sverige av penningspelbolaget Svenska Spel år 2009 uppgår de årliga samhällskostnaderna per problemspelare till minst 1 700–3 250 euro, och de totala kostnaderna till minst 240–460 miljoner euro per år. I en bedömning som gjordes i USA beräknades kostnaderna separat för problemspelare och spelberoende: de årliga kostnaderna för en problemspelare uppgick till uppskattningsvis 600 euro och kostnaderna för en person med allvarligaste formen av spelproblem till cirka 1 000 euro. Dessa bedömningar är inte jämförbara, eftersom kostnaderna för skadeverkningarna av spelandet har bedömts med olika metoder. Man bedömde de totala kostnader som skadeverkningarna av penningspelandet har medfört samhället, och bedömningarna kan inte användas som grund vid bedömning av enskilda penningspel, till exempel hur regleringen av penningautomater inverkar på kostnaderna för skadeverkningarna i Finland.
En obligatorisk identifiering får förutom för det sporadiska spelandet konsekvenser även för det spelande som utgör den ytterlighet på skadeverkningsskalan som innebär allvarliga skador och som också orsakar de största kostnaderna per spelare. Således får ändringen sannolikt en betydande minskande effekt på kostnaderna för skadeverkningarna. På basis av detta är det dock inte möjligt att bedöma konsekvenserna i eurobelopp.
Konsekvenser för verksamheten i allmännyttiga samfund och inom tredje sektorn.
Propositionen får konsekvenser för verksamheten i allmännyttiga samfund och inom tredje sektorn i och med att Veikkaus Ab:s avkastning och de bidrag som beviljas av avkastningen minskar. År 2017 redovisade Veikkaus Ab sammanlagt cirka 1 014,6 miljoner euro till staten i form av avkastning av penningspelsverksamhet. Om man vid bedömningen använder den nivå som avkastningen av penningspel var år 2017 och Veikkaus Ab:s ovannämnda bedömningar som de faktorer som minskar avkastningen, kommer beloppet av bidragen att minska med uppskattningsvis cirka 2-17 procent år 2022. Enligt detta beror propositionens minskande effekt på avkastningen till exempel på hur identifieringsförfarandet genomförs, vilka begränsningar som tas i bruk och med vilka eventuella spelförmåner det identifierade spelandet kan främjas. Den årliga sammanlagda nivån på avkastningen av penningspel samt den allmänna utvecklingen påverkas dock dessutom av många andra faktorer som till exempel förändringarna i omsättningen av Veikkaus Ab:s övriga penningspelprodukter. Därför är det inte möjligt att göra en exakt bedömning av hur mycket de bidrag som beviljas av undervisnings- och kulturministeriet, social- och hälsovårdsministeriet och jord- och skogsbruksministeriet skulle minska.
Många av de organisationer som får bidrag anser till exempel att nedskärningar i den service-, hobby-, frivillig- och intressebevakningsverksamhet som organisationerna producerar skulle få betydande samhälleliga konsekvenser på både kort och lång sikt och att de för de enskilda organisationerna till och med kan betyda att hela verksamheten läggs ned. Dessutom skulle nedskärningarna i bidragen i hög grad minska volymen av den allmännyttiga verksamheten och således även märkbart minska de samhälleliga nettofördelarna av reformen. Å andra sidan bör det beaktas att syftet med propositionen är att effektivisera minskandet av de problem som penningspelandet orsakar och att minskningen av skadeverkningarna i viss mån har en minskande effekt på behoven av stöd när det gäller organisationernas verksamhet. Finansieringen av den allmännyttiga verksamheten är dock inte och ska inte vara en grund för att upprätthålla systemet med ensamrätt, utan avkastningen av penningspelsverksamheten ska endast vara en accessorisk positiv konsekvens av detta system. Enligt Finlands penningspelspolitiska mål och syftena med lotterilagen behövs den föreslagna regleringen för att effektivisera förebyggandet och minskandet av skadeverkningarna av penningspelande.
Konsekvenser för företagen
Propositionen får konsekvenser för de företag som fungerar som Veikkaus Ab:s ombud. Ändringarna i fråga om det penningautomatspelande som sker på spelplatser påverkar spelplatsernas ombudsmannaarvoden eftersom storleken på arvodet är bundet till penningautomatens avkastning enligt Veikkaus Ab:s avtal om placering av automater. Ombudsmannaarvodet är 17 procent av avkastningen av penningautomaterna efter att lotteriskatten avdragits. År 2017 betalade Veikkaus Ab sammanlagt 87,8 miljoner euro i ombudsmannaarvoden för penningautomater placerade på spelplatser. Således får propositionen en minskande effekt på omsättningen för de enskilda spelplatser där spelandet på deras penningautomater minskar. På basis av detta beror propositionens minskande effekt på ombudsmannaarvodena dock till exempel på hur identifieringsförfarandet genomförs, vilka begränsningar som tas i bruk och med vilka eventuella spelförmåner det identifierade spelandet kan främjas.
Om utbetalningarna till placeringsplatserna minskar kan det enligt de organisationer som representerar Veikkaus Ab:s partnerföretag leda till att affärsverksamhetens lönsamhet minskar, att företagen bli tvungna att skära ned personalutgifterna och eventuellt till och med säga upp anställda eller lägga ned verksamheten. Detta kan dessutom påverka sysselsättningen och den regionala tillgången till tjänster till exempel vad gäller de tjänster som postombuden tillhandahåller. Även övergången till den obligatoriska identifieringen påverkar företagen till den del detta förutsätter att de måste anvisa spelarna om det nya spelsättet. Enligt organisationerna innebär detta en administrativ arbetsbörda för företagen. Syftet med propositionen är dock att förebygga och minska skadeverkningarna av penningspelande, och detta har onekligen även ekonomiska konsekvenser. Upprätthållandet av systemet med ensamrätt kan inte grunda sig på den avkastning som det ger.
Ibruktagandet av den obligatoriska identifieringen förutsätter av Veikkaus Ab bland annat många ändringar i informationssystem och andra system samt nya spelterminaler och kommunikationsförbindelser för dessa. Veikkaus Ab beräknar att kostnaderna för dessa tekniska åtgärder och andra åtgärder som förutsätts för att ta i bruk den obligatoriska identifieringen i spelandet blir sammanlagt högst cirka 70 miljoner euro.