1
Lagförslag
2 §. Definitioner. Definitionen av bostadssammanslutning i 42 punkten föreslås bli ändrad så att det även hänvisas till sammanslutningar och stiftelser som omfattas av lagen om bostadsrättsbostäder (650/1990). Definitionen omfattar därmed även bostadsrättsbostäder.
24 §.Krav för nikotinvätska. I enlighet med rekommendationen om att skriva lagar föreslås det att hela paragrafen ändras, men i själva verket gäller ändringen endast paragrafens 3 mom. Det ändras så att kravet på att en tank i en elektronisk cigarett och en nikotinpatron får rymma högst 2 milliliter i fortsättningen även ska gälla andra produkter än produkter för engångsbruk.
32 §.Obligatorisk märkning av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter. I enlighet med rekommendationen om att skriva lagar föreslås det att hela paragrafen ändras, men i själva verket gäller ändringen endast 1 mom. 1 punkten. Bestämmelsen ändras eftersom bestämmelserna i tobaksdirektivet om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för rökfria tobaksprodukter skiljer sig från bestämmelserna om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter för rökning. I artikel 12 i tobaksdirektivet krävs endast en varningstext om tobaksproduktens skadlighet på detaljhandelsförpackningarna för rökfria tobaksprodukter. Därför avgränsas kraven på varningsbilder, informationstexter och information om rökavvänjning på detaljhandelsförpackningarna till att gälla tobaksprodukter för rökning, till exempel cigaretter, cigarrer och rulltobak.
Detaljer om varningsmärkningar för rökfria tobaksprodukter meddelas i social- och hälsovårdsministeriets förordning om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter och relaterade produkter (591/2016, varningsmärkningsförordningen).
51 §. Förbud mot försäljning av vissa rökfria tobaksprodukter. Paragrafen och dess rubrik ändras för att följa kommissionens ovan nämnda genomförandebeslut. Förbudet avgränsas till att gälla tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen. Däremot ska det vara tillåtet att sälja och på annat sätt överlåta eventuella andra rökfria tobaksprodukter.
61 §.Gräns vid införsel. Med stöd av gällande 61 § tillämpas tobakslagens förbud och begränsningar för införsel på all införsel från Åland till andra delar av landet. Det föreslås att paragrafen avgränsas så att den i fortsättningen gäller endast 63 §, där införsel av vissa rökfria tobaksprodukter förbjuds enligt propositionen, samt 65 §, där det föreskrivs om förbud för privatpersoner att föra in produkter med hjälp av ett medel för distanskommunikation. Tillsynen över att förbuden iakttas ska även i fortsättningen höra till Tullen.
63 §.Förbud mot införsel av vissa rökfria tobaksprodukter. Paragrafen och dess rubrik ändras så att det förbud mot införsel som anges i 1 mom. och det undantag gällande resandeinförsel som anges i 2 mom. avgränsas till att gälla tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen.
79 §.Meddelande av rökförbud i bostadssammanslutningar. Paragrafens 1–3 mom. bibehålls i sin nuvarande form. I paragrafen föreslås ett nytt 4 mom., i vilket det föreskrivs om ordnande av hörande i bostadssammanslutningar.
Momentets 1 punkt ska gälla situationer då innehav av utrymmen och områden bygger på äganderätt. Till exempel i bostadssammanslutningar ger aktieinnehav vanligen rätt till innehav av en lägenhet som anges i bolagsordningen. Hörande ska då anses ha ordnats, om bostadssammanslutningen senast två veckor före beslutsfattandet informerar om grunderna för den föreslagna ansökan samt lämnar anvisningar för framställande av anmärkningar till innehavarna av utrymmen och områden antingen på den postadress som är känd för bostadssammanslutningen eller på den e-postadress som innehavaren meddelat eller på någon annan motsvarande teleadress. Dessutom om ett utrymme eller område innehas med stöd av hyresrätt eller någon annan motsvarande rätt, anses hörande enligt 2 mom. ha ordnats, när motsvarande uppgifter har lämnats på en anslagstavla som finns för allmänt bruk i byggnaden eller till varje lägenhet som innehas av en hyresgäst eller någon annan lägenhetsinnehavare.
Enklast kan hörande alltid ordnas till exempel genom att ett godkännande eller en mottagningsbekräftelse begärs från varje lägenhetsinnehavare. I myndigheters administrativa hörande kan det vara av betydelse att alla lägenhetsinnehavare eller en del av dem på förhand godkänt att en ansökan om rökförbud görs.
83 §.Tillsynsprogram. Tobakslagens bestämmelser om tillsynsprogrammet förenhetligas med den föreslagna regleringen i hälsoskyddslagen (RP 124/2016 rd, RSv 110/2016 rd). På motsvarande sätt som i 4 a § i hälsoskyddslagen ska det inte längre i 83 § 1 mom. i tobakslagen föreskrivas om det obligatoriska innehållet i tillsynsprogrammet och i 2 mom. ska det inte anges att tillsynsprogrammet utgör en del av det riksomfattande programmet för tillsyn över miljö- och hälsoskyddet. Enligt 2 mom. ska de gemensamma målen som ställts upp för miljö- och hälsoskyddet i det riksomfattande programmet för tillsyn över miljö- och hälsoskyddet beaktas också i det riksomfattande tillsynsprogrammet för tobakslagen.
Det föreslås inte att det i paragrafen tas in en motsvarande bestämmelse som i det nuvarande 3 mom., enligt vilket närmare bestämmelser om utarbetandet av tillsynsprogrammet och om dess innehåll får utfärdas genom förordning av statsrådet. Det är meningen att motsvarande bemyndigande att utfärda förordning ska strykas också i hälsoskyddslagen.
95 §.Register över detaljhandelstillstånd och anmälningar om partihandel. I enlighet med rekommendationen för hur lagar ska skrivas föreslås hela paragrafen blir ändrad, men i praktiken gäller ändringen endast 2 mom. 2 punkten. Det föreslås i propositionen att också anmälningsnumret för anmälning om partihandel ska införas i registret över detalj- och partiförsäljare utöver detaljhandelstillståndets tillståndsnummer.
97 §.Återkallande av detaljhandelstillstånd. I enlighet med rekommendationen för hur lagar ska skrivas föreslås hela paragrafen blir ändrad, men i praktiken gäller ändringen endast det inledande stycket både i 2 och 3 punkten i 1 mom. I det inledande stycket preciseras att kommunen i vissa situationer kan återkalla även ett detaljhandelstillstånd som beviljats med stöd av den gamla tobakslagen.
I 1 mom. 2 punkten föreskrivs om att det även blir aktuellt att återkalla tillståndet om en tillståndshavare i strid med 48 § underlåter att anmäla försäljning av nikotinvätska. Det blir alltså aktuellt att återkalla tillståndet, om en verksamhetsutövare som inte har ett detaljhandelstillstånd som beviljats med stöd av den gamla tobakslagen börjar sälja även nikotinvätska i detalj utan att göra en anmälan enligt 48 § till kommunen.
Paragrafens 1 mom. 3 punkten begränsas till att gälla försäljning och annan överlåtelse av tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen.
109 §.Brott vid försäljning av tobak. I 51 § i lagförslaget föreslås att det inte ska vara förbjudet att sälja och på annat sätt överlåta andra rökfria tobaksprodukter än tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen. Det föreslås att 109 §, som gäller brott vid försäljning av tobak, ska ändras på motsvarande sätt, så att brottsrekvisitet i 2 punkten avgränsas till att gälla försäljning och annan överlåtelse av nämnda produkter.
121 §.Övergångsbestämmelse om anmälningar. Till paragrafen fogas ett nytt 2 mom., som gäller anmälningar om produkter som har sålts eller på annat sätt har överlåtits till konsumenter i Finland från den angivna dagen för genomförande av direktivet till dess att tobakslagen trädde i kraft. Anmälningar som krävs om sådana produkter ska göras senast den 1 mars 2017.
124 §.Övergångsbestämmelse om vissa rökfria tobaksprodukter. Det föreslås att paragrafen och dess rubrik ändras. Enligt den gällande bestämmelsen får andra rökfria tobaksprodukter än tobak för användning i munnen trots 51 § säljas och på annat sätt överlåtas till och med den 20 maj 2017. Bestämmelsen gäller alltså alla andra rökfria tobaksprodukter än tobak för användning i munnen. I propositionen föreslås dock att försäljning och annan överlåtelse av andra rökfria tobaksprodukter än tuggtobak, tobak för användning i näsan och tobak för användning i munnen inte ska förbjudas i 51 §. Därför avgränsas bestämmelsen om en övergångstid för förbudet mot försäljning och annan överlåtelse till att gälla endast tuggtobak och tobak för användning i näsan.
2
Närmare bestämmelser och föreskrifter
Statsrådets förordning om riksomfattande tillsynsprogram för miljö- och hälsoskyddet (78/2011), har utfärdats bland annat med stöd av den gamla tobakslagen och i 83 § 3 mom. i den gällande tobakslagen finns ett bemyndigande om att utfärda förordning som gäller den. Det är meningen att förordningen ska upphävas.
Enligt 32 § 2 mom. i tobakslagen får det genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet utfärdas närmare bestämmelser om text, bilder, teckensnitt, teckengrad, färg, ram, storlek, placering, alternering, fastsättning, skydd mot skador och andra specifikationer för hur märkningar av detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter ska anges. De här frågorna regleras i varningsmärkningsförordningen som nämns ovan. Förordningen behöver ändras så att den också ska innehålla bestämmelser om detaljer om varningsmärkningar på detaljhandelsförpackningar för rökfria tobaksprodukter.