1.1
Lagen om pensionsstöd
1 kap. Allmänna förutsättningar för pensionsstöd och grunderna för bestämmande av stödet
1 §. Lagens syfte. Syftet med lagen är att genomföra ett engångsarrangemang där utkomsten för långtidsarbetslösa personer som på grund av den långvariga ekonomiska recessionen har hamnat i en särskilt svår ställning på arbetsmarknaden tryggas genom en förmån med benämningen pensionsstöd innan de går i ålderspension.
2 §. Rätt till pensionsstöd. Enligt paragrafens 1 mom. kan pensionsstöd beviljas en person som är född före den 1 september 1956. En person som är född den 1 september 1956 eller senare har inte rätt till pensionsstöd. Ett annat villkor för att beviljas pensionsstöd är att stödmottagaren bor i Finland. Den som får arbetsmarknadsstöd ska vid behov delta i sysselsättningsfrämjande åtgärder, som i praktiken kräver att man bor i Finland. Därför ska en arbetslös arbetssökande också uppfylla villkoret om boende i Finland för att få sådant pensionsstöd som ersätter arbetsmarknadsstödet. Pensionsstödet betalas högst till slutet av den månad då personen fyller 65 år.
Enligt 2 mom. ska en person ha varit berättigad till arbetsmarknadsstöd den 31 augusti 2016 för att kunna få pensionsstöd. För att pensionsstöd ska beviljas krävs det att perioden av arbetslöshet har varit tillräckligt lång, och därmed kräver ett beviljande av stöd att personen i fråga från den 1 september 2010 till den 31 augusti 2016 har fått arbetsmarknadsstöd enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa för minst 1250 dagar eller dagpenning enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa för maximitiden och därtill arbetsmarknadsstöd för minst 750 dagar. Beräkningsperioden är sex år, vilket betyder att arbetslösheten inte behöver ha varit helt utan avbrott. Personen i fråga kan alltså till exempel ha arbetat i viss mån under beräkningsperioden.
Genom 3 mom. utvidgas den grupp av personer som med tanke på pensionsstödet ska betraktas som att de i enlighet med 2 mom. var berättigade till arbetsmarknadsstöd den 31 augusti 2016. Med en person som har rätt att få arbetsmarknadsstöd jämställs en sådan person som av de orsaker som nämns i 10 kap. 2 § 3 mom. 1—2 och 4—6 punkten i lagen om utkomstskydd för arbetslösa inte har kunnat få arbetsmarknadsstöd under arbetslöshetstiden. Sådana hinder för betalning enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa är tid utan ersättning, skyldighet att vara i arbete, självrisktid, väntetid för arbetsmarknadsstöd och behovsprövning i fråga om arbetsmarknadsstöd.
Med tid utan ersättning avses en situation där den arbetssökande förlorar sin arbetslöshetsförmån för viss tid, eftersom han eller hon har förfarit klandervärt ur ett arbetskraftspolitiskt perspektiv. Längden på en tidsperiod utan ersättning varierar mellan 15 och 90 dagar beroende på grunderna för den. Grunder för att förelägga en tidsperiod utan ersättning är att en person har lämnat sitt arbete, vägrar ta emot arbete, uteblir från ett möte där en sysselsättningsplan ska utarbetas, vägrar att utarbeta en sysselsättningsplan, försummar att fullfölja sysselsättningsplanen eller vägrar att delta i sysselsättningsfrämjande service och avbryter servicen. Om en arbetssökande upprepade gånger utan giltig orsak förfar klandervärt enligt en arbetskraftspolitisk bedömning, åläggs han eller hon skyldighet att vara i arbete.
Skyldighet att vara i arbete innebär att rätten till arbetslöshetsförmån återfås då personen i fråga i minst 12 kalenderveckor har varit i sådant arbete som räknas in i arbetsvillkoret, deltagit i arbetskraftsutbildning eller i sysselsättningsfrämjande service, bedrivit heltidsstudier, varit företagare på heltid eller varit sysselsatt i eget arbete. Självrisktiden innebär att arbetslöshetsdagpenning och arbetsmarknadsstöd betalas efter det att en person har varit arbetslös arbetssökande vid arbets- och näringsbyrån en tid som motsvarar sammanlagt fem fulla arbetsdagar under högst åtta på varandra följande kalenderveckor. Självrisktiden föreläggs en gång per maximal utbetalningstid för arbetslöshetsdagpenning. När det gäller arbetsmarknadsstödet är självrisktiden i kraft tills personen i fråga uppfyller arbetsvillkoret.
Med anledning av bestämmelserna om en väntetid för arbetsmarknadsstöd betalas arbetsmarknadsstöd först efter en väntetid på 21 veckor. Väntetid tillämpas inte om en person har genomgått en utbildning efter grundskolan eller gymnasiet som leder till examen och som ger yrkesfärdigheter och arbetssökandens rätt till arbetsmarknadsstöd börjar omedelbart efter det att maximitiden för arbetslöshetsdagpenning har uppnåtts eller om en person har fått särskilda undervisnings- eller elevvårdstjänster enligt 20 § i lagen om yrkesutbildning till följd av handikapp, sjukdom, försenad utveckling, störningar i känslolivet eller annan orsak och har avlagt sina studier i enlighet med en för honom eller henne utarbetad individuell plan för hur undervisningen ska ordnas. Behovsprövning i fråga om arbetsmarknadsstöd innebär att personens kapitalinkomster och andra inkomster beaktas. Kapitalinkomster kan till exempel vara hyres-, skogs-, ränte- och dividendinkomster. Andra inkomster än förvärvsinkomster är vissa sociala förmåner, såsom stöd för närståendevård.
Enligt 3 mom. jämställs även en person som har deltagit i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte medan han eller hon har fått utkomststöd med en person som har rätt till arbetsmarknadsstöd och detsamma gäller en sådan arbetsoförmögen person som avses i lagen om utkomstskydd för arbetslösa och som vid granskningstidpunkten får sjukdagpenning, liksom en person som får rehabiliteringsstöd med stöd av pensionslagstiftningen. Eftersom rätten till pensionsstöd avgörs på basis av en viss granskningstidpunkt, är det skäligt att en person som får sjukdagpenning eller rehabiliteringsstöd på grund av sjukdom vid den tidpunkten inte av denna anledning blir utan pensionsstöd. Även en person som får rehabiliteringspenning från Folkpensionsanstalten jämställs med en person som får arbetsmarknadsstöd.
I 4 mom. föreskrivs det om de situationer där dagar som en person inte har fått arbetsmarknadsstöd ändå kan jämställas med dagar då personen har fått arbetsmarknadsstöd. Vid beräkningen av de 1250 eller 750 dagar för vilka det har betalts arbetsmarknadsstöd som avses i 2 mom. ska även den självrisktid, väntetid för arbetsmarknadsstöd och tid som gått till behovsprövning i fråga om arbetsmarknadsstöd som avses i 10 kap. 2 § 3 mom. 4—6 punkten i lagen om utkomstskydd för arbetslösa beaktas. Med dagar för vilka en person har fått arbetsmarknadsstöd jämställs också de dagar då en person har deltagit i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte medan han eller hon har fått utkomststöd eller fått sjukdagpenning enligt sjukförsäkringslagen (1224/2004), liksom de dagar för vilka det före år 2013 inte betalades stöd till en person på basis av behovsprövning i fråga om makens inkomster.
Folkpensionsanstalten har i princip tillgång till de ovan nämnda uppgifterna om jämförbara situationer. Uppgifter om den tid då en person har deltagit i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte medan han eller hon har fått utkomststöd får Folkpensionsanstalten av personen själv eller vid behov av den aktuella kommunen. Betydelsen av de dagar då en person har deltagit i arbetsverksamhet i rehabiliteringssyfte och omfattningen av utredningsarbetet uppskattas emellertid vara liten vid prövningen av om stöd ska beviljas, särskilt i och med att den arbetslöshet som ska ha varat i fem år får infalla under en sexårsperiod.
3 §. Sociala förmåner som utgör hinder för pensionsstöd. I paragrafen föreskrivs det om förmåner som utgör hinder för att få pensionsstöd. Enligt 1 mom. har den som får folkpension, garantipension, arbetspension eller avträdelsestöd inte rätt till pensionsstöd. Pensionsstöd beviljas alltså inte en person som till exempel får invalid- eller sjukpension eller partiell förtida ålderspension. Pensionsstöd beviljas inte heller för samma tid som en person får ålderspension. Den som får pensionsstöd kan på normalt sätt ansöka om ålderspension från arbetspensionssystemet när den lägsta åldern för ålderspension enligt arbetspensionslagarna har uppnåtts och om förtida ålderspension från folkpensionssystemet vid den ålder som bestäms i folkpensionslagen, men då upphör betalningen av pensionsstöd. De som får pensionsstöd kan alltså välja om de fortsätter med pensionsstöd till dess att de fyller 65 år, då de uppnår åldern för ålderspension enligt folkpensionslagen, eller om de redan innan det tar ut sin arbetspension och eventuellt även ålderspension som minskats med en förtidsminskning från folkpensionssystemet. Pensionsstöd betalas inte heller för samma tid som det betalas sjukdagpenning eller rehabiliteringspenning. Förmåner som utgör hinder för pensionsstöd är även förmåner från utlandet som motsvarar de förmåner som nämnts.
Enligt 2 mom. utgör inte familjepension hinder för pensionsstöd. Familjepension dras emellertid av från pensionsstödet i enlighet med 4 §. Enligt 3 mom. har en person vars pension har lämnats vilande av en pensionsanstalt eller som själv har låtit sin invalid- eller sjukpension och en eventuell garantipension bli vilande inte rätt till pensionsstöd.
4 §. Förmåner och ersättningar som dras av från pensionsstödet. I paragrafen föreskrivs det om pensioner och ersättningar som den sökande får fortlöpande eller årligen återkommande och som dras av från pensionsstödets fulla belopp. De pensioner och ersättningar som anges i paragrafen är primära i förhållande till pensionsstödet. De pensioner och ersättningar som ska beaktas är i princip samma som de som dras av från garantipensionens fulla belopp med stöd av 9 § i lagen om garantipension (703/2010).
5 §. Pensionsstödets inverkan på andra sociala förmåner. I paragrafen föreskrivs det om pensionsstödets inverkan på andra sociala förmåner. Även om pensionsstödet inte kommer att vara en egentlig pension, så jämställs ändå en person som får pensionsstöd när det gäller annan socialförsäkring i princip med en person som får garantipension.
Enligt 1 mom. har den som får pensionsstöd samma rätt till dagpenning enligt sjukförsäkringslagen som den som får ålderspension har enligt 8 kap. 6 § i sjukförsäkringslagen. Den som får pensionsstöd har inte rätt att få sjukdagpenning på någon annan grund. Till skillnad från ålderspension kan utbetalningen av pensionsstöd upphöra till följd av att det beviljas invalid- eller sjukpension. Av denna anledning innehåller momentet även en bestämmelse om att betalningen av dagpenning dras in från ingången av den månad då den som har fått pensionsstöd har beviljats invalid- eller sjukpension.
Enligt 2 mom. har den som får pensionsstöd rätt till bostadsbidrag för pensionstagare, barnförhöjning och vårdbidrag för pensionstagare på samma sätt som en person som får ålderspension eller garantipension. När det gäller dessa förmåner jämställs pensionsstödet med garantipension.
Enligt 3 mom. har den som får pensionsstöd rätt till rehabiliteringspenning från Folkpensionsanstalten. Pensionsstödet ska räknas som grund för pensionstagares rehabiliteringspenning i enlighet med 34 § i lagen om Folkpensionsanstaltens rehabiliteringsförmåner och rehabiliteringspenningförmåner (566/2005). Den som får pensionsstöd får då 10 procent av pensionsstödets belopp som pensionstagares rehabiliteringspenning i syfte att sporra till rehabilitering.
Enligt 4 mom. har den som får pensionsstöd inte rätt att få arbetslöshetsförmån enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa, såsom arbetsmarknadsstöd. Eftersom syftet med pensionsstödet är att trygga utkomsten för personer som länge har varit arbetslösa, kan en person inte samtidigt ha rätt till arbetslöshetsförmån.
Enligt 5 mom. har en person som får pensionsstöd inte rätt att få sådan uppskovsförhöjning som betalas med stöd av arbetspensionslagarna för samma tid som han eller hon har fått pensionsstöd. Bestämmelser om uppskovsförhöjning finns bland annat i 12 § 2 mom. i lagen om pension för arbetstagare (395/2006). Syftet med uppskovsförhöjningen är att sporra arbetstagarna att fortsätta arbeta efter att de har nått den egna lägsta åldern för ålderspension. Den som får arbetslöshetsförmån har inte rätt till uppskovsförhöjning, vilket betyder att inte heller den som får pensionsstöd ska ha rätt till uppskovsförhöjning. När inkomsten för återstående tid fastställs i anslutning till pension enligt arbetspensionslagarna jämställs dessutom pensionsstödet med arbetsmarknadsstöd. Bestämmelser om fastställandet av inkomst för återstående tid för en person som fått arbetsmarknadsstöd finns när det gäller arbetstagare inom den privata sektorn i 76 § 4 mom. i lagen om pension för arbetstagare, enligt vilket 1 047,22 euro (1 437,83 euro enligt nivån för 2016) för varje hel månad för vilken arbetstagaren under granskningstiden har fått grunddagpenning eller arbetsmarknadsstöd enligt lagen om utkomstskydd för arbetslösa beaktas såsom inkomst när inkomsten för återstående tid bestäms. När inkomsten för återstående tid fastställs beaktas samma belopp såsom inkomst för varje månad som arbetstagaren har fått pensionsstöd. Pensionsstödet ska följaktligen beaktas på samma sätt som arbetsmarknadsstödet i arbetspensionssystemet.
6 §. Boende i Finland. Huruvida en person är bosatt i Finland avgörs enligt paragrafen med stöd av lagen om tillämpning av lagstiftningen om bosättningsbaserad social trygghet (1573/1993). Folkpensionsanstalten avgör frågan om en persons boende i det skede då pensionsstödet ska beviljas.
7 §. Pensionsstödets belopp. Pensionsstödets belopp ska motsvara full garantipension. Ställningen för en person som får pensionsstöd jämställs till denna del med det som gäller för en person som får garantipension och personen i fråga får ett stöd vars belopp är högre än arbetsmarknadsstödet innan han eller hon går i ålderspension i egentlig mening. De indexjusteringar som görs i garantipensionen, liksom eventuella nivåhöjningar, gäller även pensionsstödet.
Enligt 2 mom. betalas det emellertid inte ut pensionsstöd om det belopp som ska betalas understiger det belopp som anges i 2 kap. 8 § 4 mom. i lagen om garantipension.
2 kap. Förfarande
8 §. Ansökan om pensionsstöd. Ansökan om pensionsstöd ska göras hos Folkpensionsanstalten, som enligt propositionen ska sköta de uppgifter som ansluter sig till verkställigheten av denna lag. Den som ansöker om pensionsstöd ska lämna de uppgifter som behövs för beviljandet och betalningen av pensionsstöd. Både ur individens och samhällets perspektiv bör övergången till pensionsstöd vara den sista lösningen, och eftersom det är fråga om ett avgörande som styr resten av en persons liv bör övergången till stödet grunda sig på individens egen viljeförklaring, så att stödet inte beviljas automatiskt utan ansökan. En allmän förutsättning för att få socialskyddsförmånger är i princip alltid att man måste ansöka om dem. På så sätt är det motiverat att det krävs en ansökan för att man ska kunna få pensionsstöd.
Paragrafen motsvarar i sak 11 § i lagen om garantipension.
9 §. Avgörande av en ansökan utifrån tillgängliga uppgifter. Paragrafen gäller situationer där Folkpensionsanstalten ska ha rätt att avgöra ett ärende utifrån de uppgifter som är tillgängliga för den. Paragrafen motsvarar i sak 15 § i lagen om garantipension.
10 §. Beviljande av pensionsstöd. Pensionsstöd beviljas en person från det att rätt till pensionsstöd har uppkommit för personen i fråga. Enligt lagens ikraftträdandebestämmelse kan pensionsstöd emellertid beviljas först från det att lagen har trätt i kraft. Pensionsstöd beviljas inte utan särskilda skäl för en längre tid än 6 kalendermånader före ansökan om pensionsstöd.
11 §. Betalning av pensionsstöd. Paragrafen innehåller bestämmelser om betalning av pensionsstöd. Paragrafen motsvarar till sitt innehåll 16 § i lagen om garantipension.
Enligt 3 mom. betalas pensionsstödet ut den 4 dagen i varje kalendermånad.
12 §. Beviljande och betalning av pensionsstöd temporärt. Enligt 1 mom. kan pensionsstöd betalas eller beviljas temporärt om ändring har sökts i fråga om en sådan pension eller ersättning som ska beaktas som inkomst när pensionsstöd ska beviljas, eller som utgör hinder för pensionsstöd, eller i fråga om andra fortlöpande förmåner som inverkar på pensionsstödets belopp.
Enligt 2 mom. är beviljande och betalning temporärt möjligt även i situationer där behandlingen av ett pensions- eller ersättningsärende som gäller den som ansöker om pensionsstöd pågår i en annan stat.
I 3 mom. föreskrivs det om ett förfarande som innebär att Folkpensionsanstalten i sådana situationer som avses i 1 mom. minst två veckor före utbetalningen av pensionen eller ersättningen ska meddela pensionsanstalten eller någon annan som betalar ersättning att pensionen eller ersättningen eller en del av den ska betalas till Folkpensionsanstalten.
Paragrafen motsvarar till sitt innehåll 20 § i lagen om garantipension.
13 §. Indrivning av pensionsstöd från pension eller ersättning som betalas retroaktivt. Paragrafen innehåller bestämmelser om de situationer där Folkpensionsanstalten ska ha rätt att hos den som betalar sådan pension eller ersättning som utgör hinder för eller som minskar beloppet av pensionsstöd driva in pension eller ersättning som denna har betalat retroaktivt. Folkpensionsanstalten får driva in pension eller ersättning till den del den motsvarar pensionsstöd som har betalats till ett för stort belopp. Paragrafen motsvarar 21 § i lagen om garantipension.
14 §. Avbrott i betalningen av pensionsstöd under verkställigheten av ett fängelsestraff. Enligt 1 mom. avbryts utbetalningen av pensionsstöd då stödmottagarens fängelsestraff har pågått tre månader.
I 2 mom. föreskrivs det om när ett pensionsstöd som avbrutits börjar betalas ut igen. Pensionsstödet ska i regel betalas från ingången av den månad som följer efter frigivningen. Om frigivningen sker den första dagen i månaden, börjar betalningen från ingången av den månaden. Övervakad frihet på prov enligt 2 c kap. 8 § i strafflagen (39/1889) jämställs med frigivning.
I 3 mom. föreskrivs det om betalning av pensionsstöd som avbrutits eller en del av stödet till förmånstagarens make eller sambo och barn under 16 år. Pensionsstöd får betalas till anhöriga till en person som avtjänar fängelsestraff, om tryggandet av deras försörjning kräver det. Paragrafen motsvarar 66 § i folkpensionslagen.
15 §. Anmälningsskyldighet. Den som får pensionsstöd ska anmäla sådana förändringar som inverkar på betalningen av pensionsstöd, såsom flyttning utomlands eller beviljande av pension eller annan ersättning som inverkar på pensionsstödet. Paragrafen motsvarar 13 § i lagen om garantipension.
16 §. Rätt till invalid- eller sjukpension för den som får pensionsstöd. I 1 mom. föreskrivs det att om den som får pensionsstöd blir arbetsoförmögen på det sätt som avses i de lagar som nämns i 3 § eller i 12 § i folkpensionslagen, kan han eller hon på ansökan beviljas invalid- eller sjukpension från ingången av den månad som följer efter det att arbetsoförmågan inträdde. Till denna del är denna bestämmelse avvikande och är för pensionsstödtagarnas del primär jämfört med de bestämmelser i arbetspensionslagarna och i 15 § i folkpensionslagen där det föreskrivs om när rätten till invalid- eller sjukpension uppkommer. Pensionsstödet dras in från begynnelsetidpunkten för invalid- eller sjukpensionen.
I 2 mom. föreskrivs det om rätten för en person som återgår till pensionsstöd efter att ha fått rehabiliteringsstöd att genom en anmälan om saken åter få pensionsstödet utbetalt utan att en ny ansökan behöver behandlas och utan nytt beslut. Om en person som tidigare har fått pensionsstöd har beviljats invalid- eller sjukpension som rehabiliteringsstöd, har han eller hon rätt till pensionsstöd från ingången av den månad som följer det att rehabiliteringsstödet upphörde.
17 §. Betalning av pensionsstöd som beviljats retroaktivt. Paragrafen innehåller bestämmelser om de situationer där retroaktivt beviljat pensionsstöd ska innehållas för Folkpensionsanstalten eller betalas till arbetslöshetskassan till den del som stödet motsvarar den förmån som dessa har betalat ut. Så ska man förfara om Folkpensionsanstalten beviljar pensionsstöd retroaktivt för samma tid som den som får pensionsstöd har fått en arbetslöshetsförmån. För att pensionsstöd ska betalas till arbetslöshetskassan krävs det emellertid att ett meddelande om saken har lämnats minst två veckor före den dag då pensionsstödet ska betalas ut.
18 §. Justering av pensionsstödet. Enligt 1 mom. justeras pensionsstödet om den som får pensionsstöd beviljas en i 4 § avsedd pension eller ersättning som inverkar på pensionsstödet eller när en pension eller ersättning som ska beaktas som pensionsinkomst ändras av någon annan orsak än på grund av indexbindning. Om beloppet av inkomsten ständigt varierar, justeras pensionsstödet senast inom två år från det att pensionsstödet började betalas ut eller från den föregående justeringen.
Enligt 2 mom. kan pensionsstödet justeras utan ansökan, men den som får pensionsstödet ska först höras om stödbeloppet kommer att minskas till följd av justeringen.
Om en förändring inträffar den första dagen i en kalendermånad, ska pensionsstödet enligt 3 mom. justeras från ingången av den månaden. I annat fall justeras pensionsstödet från ingången av den månad som följer på förändringen.
Paragrafen motsvarar 10 § i lagen om garantipension.
19 §. Avbrott i pensionsstödet. Enligt 1 mom. kan betalningen av pensionsstöd avbrytas eller pensionsstödets belopp temporärt minskas till dess att ett ärende är slutligt avgjort, om det finns grundad anledning att anta att pensionsstödet bör dras in eller beloppet minskas, eller om den som får pensionsstöd inte anger sin betalningsadress. Pensionsstödet kan senare betalas ut, men det betalas inte utan särskild orsak retroaktivt för mera än 6 månader. Paragrafen motsvarar 22 § i lagen om garantipension.
20 §. Indragning av pensionsstöd. Paragrafen innehåller bestämmelser om indragning av pensionsstöd. Paragrafens 1 mom. gäller situationer där den som får pensionsstöd beviljas pension eller någon annan förmån som utgör hinder för pensionsstöd. I så fall dras pensionsstödet in från ingången av den månad under vilken pensionen eller ersättningen har beviljats.
I 2 mom. föreskrivs det om andra situationer där stödet dras in. Stödet betalas inte till utlandet eftersom det inte är fråga om pension utan ett stöd, vars syfte är att på ett varaktigt sätt trygga utkomsten för äldre långtidsarbetslösa personer som är stadigvarande bosatta i Finland. Pensionsstödet ersätter arbetsmarknadsstödet för personen i fråga, och även det senare stödet förutsätter stadigvarande boende i Finland.
Paragrafen motsvarar 23 § i lagen om garantipension.
21 §. Betalning av pensionsstödet till ett kommunalt organ. Paragrafen motsvarar 18 § i lagen om garantipension.
22 §. Bestämmelser om förfarandet i fråga om pensionsstöd och ändringssökande. Enligt 1 mom. iakttas vad gäller behandlingen av ett pensionsstödsärende det som föreskrivs i lagen om garantipension i fråga om meddelande av förmånsbeslut, dröjsmålsförhöjning, erhållande och utlämnande av uppgifter, användning av uppgifter och teknisk anslutning, återbetalning av förmåner som betalats grundlöst efter att en person har avlidit, återkrav och preskription av återkrav samt rättelse av pensionsbeslut, förfarandet vid ändringssökande och undanröjande av ett lagakraftvunnet beslut.
På pensionsstödet tillämpas samma bestämmelser om erhållande, utlämnande och användning av uppgifter som i fråga om garantipension. Med stöd av 32 § 2 mom. i lagen om garantipension tillämpas bestämmelserna om erhållande, utlämnande och hemlighållande av uppgifter i 13 kap. i folkpensionslagen i tillämpliga delar även på garantipension. Genom hänvisningen blir dessa bestämmelser tillämpliga även på pensionsstödet. Enligt 86 § i folkpensionslagen har Folkpensionsanstalten rätt att trots sekretessbestämmelserna och andra begränsningar i fråga om erhållande av uppgifter få de uppgifter som är nödvändiga för avgörande av en förmån enligt folkpensionslagen av bland annat statliga och kommunala myndigheter och arbetslöshetskassor. Med stöd av denna bestämmelse har Folkpensionsanstalten rätt att för avgörandet av ett pensionsstödsärende få till exempel uppgifter om inkomstrelaterad dagpenning som sökanden får från en arbetslöshetskassa och om den arbetskraftspolitiska situationen från arbets- och näringsbyrån.
Även i fråga om ändringssökande ska bestämmelserna i lagen om garantipension tillämpas. Den som är missnöjd över Folkpensionsanstaltens beslut om pensionsstöd får söka ändring hos besvärsnämnden för social trygghet genom skriftliga besvär. Den som är missnöjd över ett beslut av besvärsnämnden för social trygghet får överklaga det hos försäkringsdomstolen genom skriftliga besvär. Ändringssökandet i fråga om pensionsstöd har två nivåer. Ändring får inte sökas i försäkringsdomstolens beslut.
Trots ett överklagande ska Folkpensionsanstaltens beslut följas till dess att ärendet har avgjorts genom ett lagakraftvunnet beslut.
3 kap. Särskilda bestämmelser
23 §. Utmätnings- och överföringsförbud. Paragrafen motsvarar 111 § i folkpensionslagen.
24 §. Verkställighet. Enligt 1 mom. ska lagstadgade verkställighetsuppgifter enligt lagen om pensionsstöd skötas av Folkpensionsanstalten.
25 §. Finansiering. Pensionsstöden ska finansieras med statliga medel. Detta är ändamålsenligt även ur administrativt perspektiv, eftersom det är Folkpensionsanstalten som sköter uppgifterna om pensionsstöd. Det är också ändamålsenligt att förfarandet för finansiering och debitering av pensionsstöden sköts på samma sätt som i fråga om garantipensionerna. Kostnaderna för pensionsstödet ska betalas ur folkpensionsfonden.
26 §. Ikraftträdande. Lagen ska träda i kraft den 1 juni 2017.