7.1
Lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster
1 kap Allmänna bestämmelser
1 §.Tillämpningsområde. I paragrafens 1 mom. föreslås det att lagen ska tillämpas tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster och på annan verksamhet som en sådan tjänsteleverantör bedriver. Det föreslås att de gräsrotsfinansieringstjänster som lagen avser ska definieras i momentet. Enligt definitionen avses med gräsrotsfinansieringstjänster verksamhet som avses i artikel 2.1 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och underlättande av beviljandet av motsvarande lån som överskrider det tröskelvärde som avses i artikel 1.2 c EU:s gräsrotsfinansieringsförordning (annan lånebaserad gräsrotsfinansiering). För lånebaserade gräsrotsfinansieringstjänster överensstämmer tillämpningsområdet med lagen om gräsrotsfinansiering, eftersom det i lagen om gräsrotsfinansiering inte sätts ut något tröskelvärde för lånebaserad gräsrotsfinansiering för att registreringsskyldighet ska uppstå.
I 2 mom. föreslås en delvis informativ bestämmelse, där det konstateras att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning samt förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den tillämpas på tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster. Samma hänvisning till EU:s gräsrotsfinansieringsförordning samt förordningar och beslut som antagits med stöd av den innebär att också på den lånebaserade gräsrotsfinansiering som överskrider det tröskelvärde som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning ska bestämmelserna i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning samt förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den tillämpas. Det här beror på att det uttryck som används binder tillämpningen av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning till det tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i denna lag och som omfattar både verksamhet som överskrider tröskelvärdet och verksamhet enligt tröskelvärdet.
2 §.Tillsyn och samarbete med andra myndigheter. I paragrafen anges bestämmelser om att Finansinspektionen utövar tillsyn över den verksamhet som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och verksamhet i enlighet med denna lag. Dessutom utövar Finansinspektionen tillsyn över efterlevnaden av kommissionens förordningar och beslut som utfärdas med stöd av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Förslaget grundar sig på artikel 29 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. I paragrafen föreslås dessutom en informativ bestämmelse om Finansinspektionens skyldighet att samarbeta med konsumentombudsmannen i tillsynen över konsumentskyddet, varom det föreskrivs i 46 § i lagen om Finansinspektionen.
3 §.Definitioner. I paragrafen föreslås det att det i lagen förutom 1 § 1 mom. införs tre andra definitioner som är behövliga för att säkerställa att denna lag och EU:s gräsrotsfinansieringsförordning samt förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den är tillämpliga för både verksamhet i enlighet med EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och för annan lånebaserad gräsrotsfinansiering. I paragrafens 1 punkt avses med leverantör av gräsrotsfinansiering en juridisk person som bedriver verksamhet med gräsrotsfinansieringstjänster enligt 1 § 1 mom. För att säkerställa Finansinspektionens tillsynsbefogenheter är det dessutom behövligt att införa en definition av projektägare och en tredje part, så att det inte uppstår oklarheter om tillämpningen av regleringshelheten på en projektägare och tredje part också när det är fråga om annan lånebaserad gräsrotsfinansiering. För att definiera projektägare i 2 punkten görs en hänvisning till artikel 2.1 h i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och i definitionen inkluderas också fysiska eller juridiska personer som söker annan lånebaserad gräsrotsfinansiering med hjälp av en plattform för gräsrotsfinansiering. Definitionen av en tredje part görs i 3 punkten genom att hänvisa till förvaltare av utkontrakterad verksamhet enligt artikel 9 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och inkludera förvaltare av motsvarande utkontrakterad verksamhet inom annan lånebaserad gräsrotsfinansiering. Annars motsvarar de termer som använts i denna lag de som används i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
2 kap Auktorisation för leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster
4 §.Auktorisationsplikt och auktorisationsförfarande för gräsrotsfinansieringstjänster. I paragrafens 1 mom. föreslås en informativ bestämmelse, enligt vilken tillhandahållande av de gräsrotsfinansieringstjänster som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning kräver auktorisation enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 2 mom. föreskrivs auktorisationsplikt för affärsverksamhet, där man tillhandahåller annan lånebaserad gräsrotsfinansiering på det sätt som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Auktorisation beviljas med stöd av denna lag och det är fråga om en annan auktorisation än i 1 mom. och samtidigt ett annat villkor för beviljande av auktorisation, men skyldigheterna som gäller det och auktorisationsförfarandet som hänför sig till det följer de skyldigheter och förfaranden som tillämpas på den auktorisationen och det auktorisationsförfarande som avses i 1 mom. En sådan auktorisation kan också beviljas en juridisk person enligt 1 mom. och då är det fråga om verksamhet som det föreskrivs om i den nationella lagstiftningen enligt artikel 12.13 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning kan bedriva och verksamheten ska på grundval av artikel 14.2 f införas i registret över leverantörer av gräsrotfinansieringstjänster. Auktorisation ger inte rätt till gränsöverskridande tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster enligt artikel 18 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Det finns dock inget hinder för att från Finland tillhandahålla de tjänster som avses här i en annan stat, om det är tillåtet i den andra staten. I god tid innan tillhandahållandet av tjänster ska anmälan till Finansinspektionen göras om de tjänster, som ska tillhandahållas och den stat där de ska tillhandahållas och om de metoder genom vilka de kommer att tillhandahållas. Även planerade ändringar, som har konsekvenser för den tidigare anmälan, ska anmälas på motsvarande sätt.
5 §.Annan verksamhet för leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster. I paragrafen föreskrivs det om annan verksamhet för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster än tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster. Enligt artikel 12.13 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning krävs det nationella bestämmelser om annan verksamhet. Syftet är att all den verksamhet som en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning kan bedriva på grundval av nationell reglering, ska omnämnas i denna lag.
I 1 mom. föreslås bestämmelser om att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster får tillhandahålla företag rådgivning om kapitalstruktur, företagsstrategi och om andra frågor som har samband med dessa samt rådgivning och tjänster som gäller fusioner, företagsförvärv och andra omstruktureringar. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar 2 kap. 3 § 1 mom. 2 punkten i lagen om investeringstjänster. Verksamheten förutsätter i sig inte auktorisation. I bestämmelsen ska det anges ett krav att det i auktorisationen för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster ska antecknas om leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster har rätt att bedriva annan verksamhet som avses i momentet. Förfarandet gör det möjligt för Finansinspektionen att i samband med auktorisationsförfarandet försäkra sig om att verksamheten är sådan verksamhet som avses i bestämmelsen. Bedrivande av annan verksamhet ska också antecknas i auktorisationen på grund av att det enligt artikel 14.2 f i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning krävs att det i registret över leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster antecknas alla sådana tjänster som tillhandahålls av en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som inte omfattas av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. På motsvarande sätt ska detta uttryckas i den information som lämnas mellan de behöriga myndigheterna och till ESMA i samband med att gränsöverskridande tillhandahållande av tjänster inleds (artikel 18).
I 2 mom. ska det finnas en informativ bestämmelse, enligt vilken det ska föreskrivas om en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänsters rätt att verka som ombud för obligationsinnehavare i 16 § i lagen om ombud för obligationsinnehavare. Regleringen som gäller ombud för obligationsinnehavare är nationell. Även för verksamheten som ombud för obligationsinnehavare är artiklarna 14 och 18 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning tillämpliga.
6 §.Ändringssökande. I paragrafen föreslås det att det ska föreskrivas om en situation där beslut om auktorisation inte har fattats inom sex månader efter det att en ansökan om auktorisation som innehåller alla de uppgifter som krävs har lämnats in. Sökanden får anföra besvär hos Helsingfors förvaltningsdomstol. Besväret anses då avse ett beslut om avslag av ansökan. Besvär får anföras tills det att beslut har meddelats. Finansinspektionen ska underrätta besvärsmyndigheten om beslutet, om beslutet har meddelats efter att ett besvär har anförts. Bestämmelser om överklagande hos förvaltningsdomstolen finns i lagen om rättegång i förvaltningsärenden (808/2019). Förslaget grundar sig på artikel 41 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
3 kap Förvärv och avyttring av ett kvalificerat innehav eller rösträtt samt förbud mot det
7 §.Anmälningsplikt som gäller förvärv och avyttring av kvalificerat innehav eller rösträtt. Det förslås att det i paragrafen ska föreskrivas om den anmälningsskyldighet som hänför sig till ägartillsynen. Enligt paragrafens 1 mom. ska den som avser förvärva minst en sådan andel av det totala antalet aktier, andelar eller av rösträtten som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning i en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, i förväg underrätta Finansinspektionen därom så att Finansinspektionen har möjlighet att i förväg göra den bedömning som avses i bestämmelsen. Artikel 12.3 a kopplar för aktiebolag ihop den bestämda andelen med aktiekapitalet. För att syftet med 12.3 a ska uppnås ska den bestämda andelen på grund av det kapitalsystem där aktierna inte har ett nominellt värde som man gått in för i Finlands aktiebolagsrätt kopplas ihop med en andel av bolagets aktier. En leverantör av gräsrotsfinansiering är enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning alltid en juridisk person. Förordningen begränsar dock inte den bolagsform som väljs för att bedriva verksamheten. Därför föreslås momentet omfatta också andelar, vars totala antal ligger till grund för beräkning av den bestämda andelen.
I 2 mom. föreslås det att vid beräkning av den röstandel som avses i 1 mom. tillämpas 9 kap. 6 § i värdepappersmarknadslagen.
Enligt 3 mom. ska den anmälan som avses i 1 mom. göras också om antalet ägda aktier eller andelar eller röstetalet sjunker under den föreskrivna gränsen för ägande eller röstetal.
I 4 mom. föreslås det att om det sker en förändring i de omständigheter som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, ska den person som avses i 1 mom. utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen om det.
I 5 mom. föreslås det att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster minst en gång om året ska underrätta Finansinspektionen om ägare till andelar enligt 1 mom., om innehavens storlek och röstetalen samt utan dröjsmål anmäla förändringar i dessa som har kommit till tjänsteleverantörens kännedom.
8 §.Förfarandet vid bedömning av förvärv av ägarandel och rösträtt och förbud mot förvärv. Det förslås att det i paragrafens 1 mom. ska föreskrivas om ett skriftligt bekräftelseförfarande, som Finansinspektionen ska iaktta efter att ha mottagit den anmälan som avses i 7 §. Den som lämnat anmälan ska utan dröjsmål få en skriftligen bekräftelse om mottagande av anmälan och av den ska framgå behandlingstiden enligt 4 mom.
Enligt 2 mom. ska Finansinspektionen efter att ha fått den anmälan som avses i 7 § förbjuda leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster att förvärva ägarandel eller rösträtt enligt nämnda paragraf i situationer som avses i artikel 12.3 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 3 mom. föreslås det att Finansinspektionen när den fattar beslut enligt denna paragraf samtidigt kan bestämma en tidsfrist inom vilken det anmälda förvärvet ska genomföras.
I 4 mom. föreslås det att Finansinspektionen ska fatta beslut enligt 2 mom. inom 60 vardagar från det att den i enlighet med 1 mom. har bekräftat mottagandet av en anmälan. Finansinspektionen kan under behandlingstiden, dock inte senare än den femtionde vardagen från och med att behandlingstiden inletts, skriftligt begära behövliga specificerade ytterligare uppgifter. Om ytterligare uppgifter begärs, avbryts behandlingstiden till dess att uppgifterna har lämnats in, dock för högst 20 vardagar eller, om den anmälningsskyldige har sitt säte utanför Europeiska ekonomiska samarbetsområdet eller den anmälningsskyldige är något annat kreditinstitut, värdepappersföretag, institut för elektroniska pengar, försäkringsbolag, fondbolag eller leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster än ett sådant som har auktoriserats inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, för högst 30 vardagar. Beslutet om förlängning av behandlingstiden ska utan dröjsmål delges den anmälningsskyldige.
I 5 mom. föreslås det att beslutet om att Finansinspektionen motsätter sig förvärvet ska delges den anmälningsskyldige senast den andra vardagen efter beslutet, utan att behandlingstiden överskrids. Om Finansinspektionen inte inom den behandlingstid som avses i denna paragraf har fattat ett beslut enligt 2 mom., anses den ha godkänt förvärvet.
4 kap Sekretess- och dataskyddsbestämmelser
9 §.Tystnadsplikt. I paragrafen föreskrivs det om tystnadsplikten på ett sätt som följer det man gått in för annanstans i regleringen av tjänsteleverantörer på finansmarknaden. Utgångspunkten för den så kallade banksekretessen är det att då en kund lämnar sina uppgifter till en leverantör av finansieringstjänster i utbyte mot den tjänst kunden skaffar, kan kunden lita på att utomstående inte får tillgång till uppgifterna. Som skydd är den så kallade banksekretessen mera omfattande än skyddet för personuppgifter och omfattar också uppgifter som juridiska personer inom ramen för kundrelationen lämnat till tjänsteleverantören. I bestämmelsen beaktas det att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster kan ingå i en koncern. Det är möjligt att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ingår i en konsolideringsgrupp, sammanslutning av kreditinstitut eller ett finans- och försäkringskonglomerat. Leverantören kan samtidigt också ha auktorisation för verksamhet enligt någon annan unionsrätt.
10 §.Utlämnande av sekretessbelagda uppgifter till myndigheter. I paragrafen föreskrivs det om skyldigheten för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, ett företag eller en sammanslutning som hör till samma koncern eller konsolideringsgrupp som leverantören av grästrotsfinansieringstjänster att till åklagar- och förundersökningsmyndigheterna lämna ut de uppgifter som avses i 9 § för utredning av brott och till andra myndigheter som med stöd av lagen har rätt att få sådana uppgifter.
11 §.Annat utlämnande av sekretessbelagda uppgifter. I paragrafen föreskrivs det endast om undantag från de nationella sekretessbestämmelserna. Av de föreslagna bestämmelserna framgår att dataskyddsförordningen alltid har företräde före nationell lagstiftning. Då uppgifter lämnas ut ska man alltid säkerställa att behandlingen och utlämnandet av personuppgifter sker i överensstämmelse med dataskyddsförordningen. I bestämmelserna preciseras för vilket användningsändamål uppgifter kan lämnas ut. I bestämmelserna tas det dessutom hänsyn till att det för formen på en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster i artikel 2.1 e i EU:s gräsrotsfinansiering inte angetts andra krav än att det är en juridisk person och att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster samtidigt också kan ha auktorisation för verksamhet enligt någon annan unionsrätt. Det är möjligt att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ingår i någon koncern, konsolideringsgrupp, sammanslutning eller finans- och försäkringskonglomerat.
I paragrafens 1 mom. föreslås det att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster och ett företag som hör till des konsolideringsgrupp kan lämna ut de uppgifter som avses i 9 § till en enhet som hör till samma koncern, konsolideringsgrupp, sammanslutning som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster och till en enhet som hör till ett finans- och försäkringskonglomerat enligt lagen om finans- och försäkringskonglomerat för kundservice och för annan skötsel av kundförhållanden, marknadsföring samt koncernens, konsolideringsgruppens, sammanslutningens eller finans- och försäkringskonglomeratets riskhantering, om mottagaren av uppgifterna omfattas av den tystnadsplikt som föreskrivs i denna lag eller av en motsvarande tystnadsplikt. De uppgifter som avses i paragrafen är, när de gäller en fysisk person, personuppgifter. Då tillämpas på behandlingen av personuppgifter i första hand alltid dataskyddsförordningen och vid sidan av den dataskyddslagen. Det undantag som föreslås i momentet gäller inte utlämnande av uppgifter enligt artikel 10 i dataskyddsförordningen. Det är fråga om behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och brott och är således känsliga personuppgifter. I dataskyddsförordningen ingår det inte bestämmelser specifikt om utlämnande av uppgifter, men bestämmelserna i den är tillämpliga också vid utlämnande av personuppgifter. Även om grundlagsutskottets tolkningspraxis i regel gäller myndigheternas rätt att lämna ut och få information vid utlämnade av sekretessbelagda och känsliga uppgifter är det ändå bra att även i andra situationer ange detaljerade och avgränsade bestämmelser om frågan. I detta syfte har utlämnandet av uppgifter i det föreslagna momentet begränsats till enheter som hör till samma koncern, konsolideringsgrupp, sammanslutning samt finans- och försäkringskonglomerat enligt lagen om finans- och försäkringskonglomerat. Dessutom har användningssyftet för de uppgifter som utlämnas begränsats i enlighet med etablerad praxis annanstans i lagstiftningen om finansieringstjänster så att det gäller kundservice och annan skötsel av kundförhållanden, marknadsföring eller koncernens eller konsolideringsgruppens riskhantering. Bestämmelser om utlämnande av information får enligt artikel 6 i dataskyddsförordningen anges nationellt om den rättsliga grunden för behandlingen av personuppgifterna är antingen den som avses i punkt 1 c (för att fullgöra en rättslig förpliktelse som åvilar den personuppgiftsansvarige) eller i punkt 1 e (för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i den personuppgiftsansvariges myndighetsutövning). Handlingsutrymmet när det gäller regleringen grundar sig på artikel 6.1 c. Enligt artikel 6.3 i dataskyddsförordningen ska medlemsstaternas nationella rätt uppfylla ett mål av allmänt intresse och vara proportionell mot det legitima mål som eftersträvas. Enligt artikel 8 i Europeiska unionens stadga om de grundläggande rättigheterna ska alla uppgifter behandlas lagenligt för bestämda ändamål och på grundval av den berörda personens samtycke eller någon annan legitim och lagenlig grund.
I paragrafens 2 mom. föreslås ett annat undantag från tystnadsplikten. Enligt det får en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster och ett företag som hör till samma konsolideringsgrupp som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster lämna ut sådana uppgifter ur sitt kundregister som behövs för marknadsföring samt för kundbetjäning och annan skötsel av kundförhållanden till företag som hör till samma ekonomiska sammanslutning som leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster, om den som tar emot uppgifterna omfattas av tystnadsplikten enligt denna lag eller av motsvarande tystnadsplikt. Undantaget gäller inte utlämnande av uppgifter enligt artikel 10 i dataskyddsförordningen. Principerna för behandling och utlämnade av personuppgifter beskrivs ovan i motiveringarna till 1 mom.
12 §.Anteckning om uppvisat straffregisterutdrag, återlämnande av utdraget och utdragets giltighetstid. I paragrafens 1 mom. ska det anges bestämmelser om anteckning om uppvisat straffregisterutdrag och om återlämnande av utdraget. Kravet enligt artikel 6.1 c och 6.3 i dataskyddsförordningen med avseende på leverantören av gräsrotsfinansieringstjänsters behov att behandla uppgifter ur straffregistret för de projektägare som avses i här grundar sig på unionsrätten, där syftet med behandlingen framgår. Det är fråga om en av skyddsmetoderna i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning för att förhindra penningtvätt och finansieringen av terrorism. Enligt artikel 10 i dataskyddsförordningen får behandling av personuppgifter som rör fällande domar i brottmål och lagöverträdelser som innefattar brott eller därmed sammanhängande säkerhetsåtgärder enligt artikel 6.1 endast utföras under kontroll av en myndighet eller då behandling är tillåten enligt unionsrätten eller medlemsstaternas nationella rätt, där lämpliga skyddsåtgärder för de registrerades rättigheter och friheter fastställs. Kravet på proportionalitet med tanke på integritetsskyddet uppfylls i förslaget på så sätt att det för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster i samband med uppvisandet av straffregisterutdraget framgår endast uppgifter om sådana beslut som avses i artikel 5.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som är behövliga för att uppfylla due diligence-kravet för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster. Andra skyddsmetoder som avses i artikel 10 i dataskyddsförordningen är enligt förslaget det att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster i handlingarna för en fysisk person som uppvisat ett straffregisterutdrag får göra anteckning endast om uppvisat straffregisterutdrag och utdragets datum så att den kan påvisa att den due diligence-plikt som avses i artikel 5 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning är uppfyllt. Som skyddsmetod fungerar också det att det genom förslaget inte ges rätt att anteckna straffregisterutdragets innehåll i handlingar, att kopiera det och inte heller att bifoga det till handlingar som gäller den berörda personen. En skyddsmetod är dessutom att det utdrag som man begärt att uppvisas ska utan dröjsmål returneras till fysiska person som uppvisat det eller förstöras och det att uppgifter i straffregistret inte får röjas för andra än de som nödvändigtvis behöver dem.
Enligt 2 mom. får ett straffregisterutdrag som uppvisas på grundval av 5.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning inte vara äldre än sex månader, då det uppvisas för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster.
5 kap Tillsynsbefogenheter
I kapitlet föreskrivs det om sådana av Finansinspektionens tillsynsbefogenheter som speciellt hänför sig till tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster. De vanligaste skyldigheterna införs som bestämmelser i lagen om Finansinspektionen eller så ska dess nuvarande bestämmelser preciseras. De tillsynsbefogenheter som avses i kapitlet är också tillämpliga för tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster som överskrider tröskelvärdet enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, eftersom de bestämmelser som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning i tillämpliga delar också föreslås bli tillämpade på verksamheten för tjänsteleverantörerna i fråga.
13 §.Tillfälligt eller helt förbjuda erbjudanden om gräsrotsfinansiering. I paragrafens 1 mom. föreslås det att Finansinspektionen kan besluta att tillfälligt förbjuda ett erbjudande om gräsrotsfinansiering under högst tio på varandra följande arbetsdagar vid ett och samma tillfälle, om det finns grundad anledning att misstänka att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts. I den finskspråkiga översättningen av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning används ordet ”työpäivä” och i den svenskspråkiga ”arbetsdag”. I förslaget har man dock för enhetlighetens skull i och med prospektförordningen gått in för uttrycket ”pankkipäivä” på finska och ”bankdag” på svenska i 17 kap. 1 § i värdepappersmarknadslagen. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 2 mom. föreslås det att Finansinspektionen får förbjuda ett erbjudande om gräsrotsfinansiering, om det framkommer att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts eller det finns rimliga skäl att misstänka att den kan överträdas. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 c i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafens 3 mom. föreslås det att Finansinspektionen innan det beslut om tillfälligt förbud eller förbud som avses i 1 och 2 mom. meddelas ska bereda den som är föremål för beslutet tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av att saken är brådskande eller av andra särskilda orsaker.
14 §.Förbud mot marknadsföringskommunikation. I paragrafen föreslås det att Finansinspektionen helt eller tillfälligt får förbjuda marknadsföringskommunikation, eller kräva att leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster eller tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster upphör med eller tillfälligt drar in marknadsföringskommunikation under högst tio på varandra följande bankdagar vid ett och samma tillfälle, om det finns rimliga skäl att tro att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 b i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafens 2 mom. föreslås det att Finansinspektionen innan det beslut om tillfälligt förbud eller förbud som avses i 1 mom. meddelas ska bereda den som är föremål för beslutet tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av att saken är brådskande eller av andra särskilda orsaker.
15 §.Tillfällig indragning av eller förbud mot tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster. Enligt paragrafens 1 mom. får Finansinspektionen tillfälligt förbjuda eller kräva att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster tillfälligt drar in tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster under högst tio på varandra följande bankdagar vid ett och samma tillfälle, om det finns rimliga skäl att tro att EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 d i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
Enligt 2 mom. får Finansinspektionen tillfälligt förbjuda eller kräva att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller den tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster tillfälligt drar in tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster, om det med beaktande av leverantören av gräsrotsfinansieringstjänsters ställning skulle skada investerares intressen. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 h i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 3 mom. föreslås det att Finansinspektionen får förbjuda tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, om EU:s gräsrotsfinansieringsförordning har överträtts. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 e i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafen 4 mom. föreslås det att innan ett beslut om tillfälligt förbud, krav på tillfällig indragning eller förbud som avses i 1–3 mom. meddelas ska Finansinspektionen bereda den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av att saken är brådskande eller av andra särskilda orsaker.
16 §.Offentliggörande. I paragrafens 1 mom. föreslås det att Finansinspektionen får offentliggöra att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster inte iakttar sina skyldigheter. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 f i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafens 2 mom. föreslås det att Finansinspektionen innan det beslut om offentliggörande som avses i 1 mom. meddelas ska bereda den som är föremål för beslutet tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av att saken är brådskande eller av andra särskilda orsaker.
17 §.Utlämning av väsentlig information. I paragrafens 1 mom. föreslås det att Finansinspektionen för att säkerställa investerarskydd eller att marknaden fungerar störningsfritt får lämna ut eller kräva att en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster eller den tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster lämnar ut all väsentlig information som kan påverka tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster. Förslaget grundar sig på artikel 30.2 g i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 2 mom. föreslås det att Finansinspektionen innan det beslut om utlämning eller krav på utlämning som avses i 1 mom. meddelas ska bereda den som är föremål för beslutet tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av att saken är brådskande eller av andra särskilda orsaker.
18 §.Överlåtelse av kundavtal i samband med återkallelse av auktorisation. I paragrafen föreslås det att Finansinspektionen får överlåta gällande kundavtal till en annan leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, som har auktorisation att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster i Finland, då den återkallar auktorisationen för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster i enlighet med artikel 17.1 första stycket c i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. För en överlåtelse krävs det att kunderna och den mottagande leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ger sitt samtycke. Förfarandet för återkallelse av auktorisation innehåller behövliga förfaranden för hörande och därför är det inte behövligt att föreskriva om dem separat.
19 §.Förbuds- och rättelsebeslut samt vite. I paragrafens 1 mom. föreslås det att Finansinspektionen kan förbjuda den som handlar i strid med denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller en förordning eller ett beslut som antagits med stöd av det, utan att fortsätta eller upprepa ett sådant förfarande och samtidigt ålägga denne att återkalla, ändra eller rätta förfarandet, om detta ska anses vara behövligt för uppnående av målen för tillsynen över finansmarknaden. Befogenheterna har också betydelse i tillsynen över tillhandahållande av tjänster utan auktorisation. Förslaget grundar sig på artikel 39.2 b i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 2 mom. föreslås det att Finansinspektionen kan förena iakttagande av det förbud eller beslut som avses i 1 mom. med vite.
6 kap. Administrativa påföljder
20 §.Påföljdsavgift. Det föreslås att det i paragrafens 1 mom. ska föreskrivas om tillämpning av en påföljdsavgift enligt 40 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen i de situationer som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. De föreslagna bestämmelserna om påföljdsavgift grundar sig på artikel 39 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
Det föreslås att det i 2 mom. ska föreskrivas att de bestämmelser som avses i 40 § i lagen om Finansinspektionen också ska vara närmare bestämmelser i de förordningar och beslut som antagits av kommissionen med stöd av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning om de bestämmelser som avses i 1 mom. Det är behövligt att till bestämmelsen foga bestämmelserna i de förordningar och beslut som antagits med stöd av EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som preciserar förordningen, eftersom förordningen i fråga innehåller flera bemyndiganden för kommissionen att anta lagstiftning som preciserar förordningen. När det gäller förslaget är det närmast fråga om förtydligande och preciserande lagstiftning, eftersom man som överträdelse av en bestämmelse i lagen eller i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning i princip även ska betrakta en överträdelse av de närmare bestämmelser som utfärdats eller antagits med stöd av bestämmelsen i fråga.
I 3 mom. föreslås att det föreskrivs om att påföljdsavgift inte med stöd av 1 mom. 25 punkten får påföras någon annan än Finansinspektionens tillsynsobjekt eller annan person, som är skyldig att iaktta denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Det föreslås dessutom att där ska föreskrivas om de begränsningar som gäller skyddet mot självinkriminering. På grund av skyddet mot självinkriminering föreslås det att tillämpningsområdet för den bestämmelse om påföljdsavgift som avses i momentet ska begränsas endast till sådana överträdelser av bestämmelserna om Finansinspektionens rätt att få uppgifter och granskningsrätt, där det inte är fråga om brottsmisstankar. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar till denna del befintliga bestämmelser om att förena med vite i 33 a § 3 mom. i lagen om Finansinspektionen och bestämmelserna i 15 kap. 2 § 9 mom. i lagen om investeringstjänster. Europeiska unionens domstol har i sin senaste praxis meddelat en dom i målet C-481/19 angående begäran om förhandsavgörande som gäller rätten att tiga och att inte vittna mot sig själv och den ska beaktas vid tillämpningen av bestämmelsen. Enligt domen i fråga kan den behöriga myndigheten i enlighet med rätten att tiga inte vidta sanktionsåtgärder mot en fysisk person med anledning av personens vägran att, till den denna myndighet, lämna svar av vilka det kan framgå att personen är ansvarig för en överträdelse som straffas med en administrativ sanktion av straffrättslig karaktär eller att personen har straffrättsligt ansvar.
21 §.Påförande och verkställighet av administrativa påföljder. Paragrafen ska innehålla en informativ hänvisningsbestämmelse till lagen om Finansinspektionen i vars 4 kap. det föreskrivs om påförande, offentliggörande och verkställighet av administrativa påföljder och till kapitel VII i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning där det föreskrivs om administrativa sanktioner och andra administrativa åtgärder.
7 kap. Straffbestämmelser
22 §.Gräsrotsfinansieringsbrott. Enligt artikel 12.1 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och 4 § 2 mom. i denna lag krävs auktorisation för att tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster. I paragrafen föreslås det att tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster utan auktorisation ska vara en straffbar gärning. Det är fråga om olovligt tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster också i en situation som avses i artikel 13.2 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, där verksamhet bedrivs i större omfattning än den beviljade auktorisationen medger utan att för det lämna in en lämplig begäran om utvidgning av auktorisationen. En motsvarande situation är det också fråga då tillhandahållandet av gräsrotsfinansieringstjänster fortsätter i strid med ett beslut om återkallelse av verksamhetstillstånd enligt 26 § i lagen om Finansinspektionen och begränsning av verksamheten enligt 27 § i lagen om Finansinspektionen. För att säkerställa ett exakt och noggrant avgränsat förslag görs det i paragrafen en hänvisning till EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, till denna lag och till vissa bestämmelser i lagen om Finansinspektionen så att det för bestämmelser som innehåller olika typer av skyldigheter inte finns några oklarheter om vilken del av bestämmelsen som avses. Straffskalan följer praxisen annanstans i lagstiftningen om tillhandahållande av finansieringstjänster och motsvarande straffbestämmelser i den nuvarande lagen om gräsrotsfinansiering. En straffbestämmelse behövs för att upprätthålla och trygga det allmänna förtroendet för finansmarknaden. En straffrättslig påföljd kan anses effektivisera auktorisationstillsynen och förebygga tillhandahållande av tjänster utan auktorisation. Straffbeläggning är ett vägande samhälleligt behov och därför kan en straffrättslig påföljd anses nödvändig i situationer som avses i propositionen. Enligt 39.1 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning får medlemsstaterna besluta att inte fastställa regler för administrativa sanktioner eller andra administrativa åtgärder för överträdelser som är föremål för straffrättsliga påföljder enligt nationell rätt. Precis som annanstans i den nationella regleringen av finansieringstjänster riktas straffrättsliga påföljder för ett gräsrotsfinansieringsbrott endast mot fysiska personer. En påföljd för juridiska personers handlingar och försummelser, är enligt det ovan föreslagna 20 § 1 mom. administrativa sanktioner till följd av olovligt tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster.
23 §.Brott mot tystnadsplikt. Det föreslås att det i paragrafen föreskrivs att det för brott mot tystnadsplikten döms till straff enligt 38 kap. 1 eller 2 § i strafflagen, om inte strängare straff för gärningen föreskrivs någon annanstans i lag. Bestämmelsen motsvarar praxisen annanstans i lagstiftningen om leverantörer av finansieringstjänster och bestämmelserna om brott mot tystnadsplikten i lagen om gräsrotsfinansiering.
8 kap. Ansvar för informationen i ett investeringsfaktablad och skadeståndsskyldighet
24 §.Ansvar för informationen i ett investeringsfaktablad. I paragrafen föreslås det att projektägaren ansvarar för informationen i det investeringsfaktablad som avses i artikel 23 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Genom bestämmelsen genomförs artikel 23.9 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
25 §.Ansvar för informationen som lämnats på plattformsnivå om ett investeringsfaktablad. I paragrafen föreslås det att leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster ansvarar för informationen som lämnas på plattformsnivå i det investeringsfaktablad som avses i artikel 24 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Genom bestämmelsen genomförs artikel 24.4 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
26 §.Skadeståndsskyldighet. I paragrafens 1 mom. föreslås det att projektägare är skyldiga att ersätta skada som de uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat investeraren genom vilseledande eller felaktig information i det investeringsfaktablad som avses i artikel 23 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller genom att viktig information som behövs för att hjälpa investerare när de överväger om de ska finansiera gräsrotsfinansieringsprojektet utelämnas ur investeringsfaktabladet. Genom bestämmelsen genomförs artikel 23.10 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I 2 mom. föreslås det att leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta skada som de uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat investeraren genom vilseledande eller felaktig information i det investeringsfaktablad som avses i artikel 24 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller genom att viktig information som behövs för att hjälpa investerare när de överväger om de ska investera genom individuell portföljförvaltning av lån utelämnas ur investeringsfaktabladet. Genom bestämmelsen genomförs artikel 24.5 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
I paragrafens 3 mom. föreslås det att leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta andra skador än de som avses i 1 och 2 mom. som de uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat kunder till leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster eller andra personer genom att förfara i strid med denna lag eller EU:s gräsrotsfinansieringsförordning eller förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den. Bestämmelsen motsvarar för leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster den princip som man gått in för i 16 § 1 mom. i lagen om gräsrotsfinansiering. Hänvisningen till denna lag och till EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och till de förordningar och beslut som kommissionen antagit med stöd av den följer samma grad av detaljrikedom som man gått in för i motsvarande situationer annanstans i regleringen av finansieringstjänster. Bestämmelser om skadeståndsskyldigheten för projektägare ingår i paragrafens 1 mom. Trots att skadeståndsskyldigheten i 1 mom. gäller endast en projektägare, kan en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster bli ersättningsskyldig enligt 3 mom., om leverantören inte har uppfyllt skyldigheterna enligt artikel 23.11 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning att införa lämpliga förfaranden för att verifiera fullständigheten, korrektheten och tydligheten i informationen i investeringsfaktabladet eller har försummat att tillämpa dem på det sätt som krävs enligt artikel 23, eftersom kraven på lämpliga förfaranden enligt artikel 23.11 ska betraktas som det förfarande som avses i artikel 4.1.
I 4 mom. föreslås det att en verkställande direktör för, medlem i styrelsen eller ett jämförbart organ i och en ansvarig bolagsman i leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster är skyldiga att ersätta skada, som de i sin uppgift uppsåtligen eller av oaktsamhet orsakat leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster eller en aktieägare eller en annan person genom överträdelse av artikel 4.1–4.3 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. I 16 § 2 mom. i lagen om gräsrotsfinansiering innehåller en bestämmelse om skadeståndsansvaret för ledningen för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster, men den har ett mera begränsat tillämpningsområde än det som föreslås och omfattar endast försummelse av förpliktelser som gäller mottagning, förvaring och hantering av kundmedel och skada till följd av det. Enligt förslaget omfattar ansvaret för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster allmänt förpliktelser om organisering av verksamheten. Ansvaret uppkommer vid försummelse av skyldigheterna enligt artikel 4.1–4.3 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Till sitt innehåll och hänvisningssätt är bestämmelsen jämförbar med motsvarande bestämmelse i lagen om investeringstjänster, vilket talar för att de tjänster som tillhandahålls antingen är identiska eller likartade. Dessutom talar kundkretsens karaktär i form av små och medelstora företag eller fysiska personer som söker finansiering och på investerarsidan allt fler hushåll och privatpersoner för att bevara oaktsamhetspresumtionen också i den nya lagen och utvidga den i föreslagen omfattning. Bestämmelsen innehåller en skyldighet att fastställa lämpliga riktlinjer och förfaranden för att säkerställa en effektiv och ansvarsfull ledning och övervaka genomförandet av dem. Bestämmelsen kompletteras av de skyldigheter som åläggs annanstans i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning om införande av olika förfaranden, som är en del av den helhet som avses i artikel 4 och således också av det skadeståndsansvar som avses här. Ett sådant förfarande är till exempel artikel 23.11 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, som det finns exempel på i det föreslagna 3 mom. ovan. En skada anses ha orsakats av vårdslöshet om inte den som är ansvarig för förfarandet visar att han eller hon har handlat omsorgsfullt. En leverantör av gräsrotsfinansiering ska enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning vara en juridisk person. I momentet avses med annan person således till exempel också olika medlemmar i juridiska personer, såsom medlemmar i andelslag eller andra ägande parter, såsom bolagsmän i personbolag.
I 5 mom. föreslås en informativ hänvisning till skadeståndslagen om jämkning av skadestånd och om fördelning av skadeståndsansvaret mellan två eller flera skadeståndsskyldiga.
9 kap. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser
27 §.Ikraftträdande. Enligt förslaget ska denna lag träda i kraft den 2021. Lagen om gräsrotsfinansiering upphävs vid ikraftträdandet av denna lag.
28 §.Övergångsbestämmelser. I paragrafens 1 mom. föreslås en övergångsbestämmelse, enligt vilken den upphävda gräsrotsfinansieringslagen under övergångsperioden enligt artikel 48.1 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning tillämpas på sådana leverantörer av gräsrotsfinansiering som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som tillhandahåller gräsrotsfinansieringstjänster i enlighet med nationell lagstiftning. Enligt den får leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning fortsätta att i enlighet med tillämplig nationell rätt tillhandahålla gräsrotsfinansieringstjänster som omfattas av tillämpningsområdet för EU:s gräsrotsfinansieringsförordning till och med den 10 november 2022 eller fram till dess att de beviljas en auktorisation som avses i artikel 12 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, beroende på vilket som inträffar först. Dessutom föreslås det att övergångsperioden i fråga också ska tillämpas på tjänsteleverantörens andra lånebaserade gräsrotsfinansiering. På så sätt kan nuvarande tjänsteleverantörer fortsätta sin verksamhet enligt lagen om gräsrotsfinansiering i den omfattning som avses där genom att iaktta skyldigheterna i nuvarande lagstiftning i enlighet med enhetliga övergångsbestämmelser. Så länge som lagen om gräsrotsfinansiering är tillämplig på en tjänsteleverantör och på en tjänst som leverantören tillhandahåller, ska också finansministeriets förordning om innehållet i och strukturen hos informationsskyldigheten för mottagare av gräsrotsfinansiering (1045/2016) tillämpas. Förordningen i fråga upphävs annars i samband med det föreslagna upphävandet av lagen om gräsrotsfinansiering.
7.3
Lag om ändring av lagen om Finansinspektionen
4 §.Tillsynsobjekt. Det föreslås att det till 2 mom. i paragrafen fogas en ny 16 punkt, enligt vilken leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster anges som tillsynsobjekt för Finansinspektionen. Leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster ska i fortsättningen ansöka om auktorisation och till följd av det ändrar deras karaktär från andra finansmarknadsaktörer till tillsynsobjekt. I den nya punkten i momentet föreslås en hänvisning till 3 § 1 punkten i den föreslagna lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster i stället för till EU:s gräsrotsfinansieringsförordning, därför att definitionen av en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster i punkten i fråga omfattar både en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster enligt EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster som tillhandahåller annan lånebaserad gräsrotsfinansiering i den föreslagna lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster.
5 §.Andra finansmarknadsaktörer. I paragrafens 29 punkt anges förmedlare av gräsrotsfinansiering som andra finansmarknadsaktörer. Då leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster föreslås vara tillsynsobjekt enligt 4 §, föreslås det att 29 punkten ändras så att som andra finansmarknadsaktörer anges projektägare enligt 3 § 2 punkten i föreslagna lagen om lagen tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster och en tredje part som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster enligt 3 punkten. Det är behövligt att ange projektägare och tredje parter som andra finansmarknadsaktörer, för att kunna säkerställa Finansinspektionens rätt till upplysningar och andra tillsynsbefogenheter, såsom att ålägga administrativa påföljder och genomföra andra administrativa åtgärder när det gäller alla leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster enligt den föreslagna lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, de som söker finansiering genom dem och för utkontrakterad verksamhet. Genom bestämmelsen genomförs också till denna del bestämmelserna i artiklarna 30 och 39 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Enligt artikel 30.1 b i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning ska den behöriga myndigheten ha befogenhet att kräva att revisorer hos leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster, och hos tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, tillhandahåller information, vilket kan genomföras genom att tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster anges som finansmarknadsaktörer och då är 19 § 1 mom. i lagen om Finansinspektionen är tillämpligt på en revisor hos en sådan tredje part. Dessutom ska enligt artikel 30.2 b, f, g och h de tillsynsbefogenheter som avses där på det sätt som avses i artikeln även kunna utövas av tredje parter som utsetts att utföra uppgifter i samband med tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster. Enligt artikel 39 om administrativa sanktioner och andra administrativa åtgärder krävs det att administrativa sanktioner och andra administrativa åtgärder kan tillämpas på överträdelser av artikel 23.2–23.13. Enligt artikel 23.2 om investeringsfaktabladet utarbetar projektägaren investeringsfaktabladet och enligt punkt 9 ska projektägaren eller dess förvaltnings-, lednings- eller tillsynsorgan göras ansvariga för den information som ges i ett investeringsfaktablad. I fråga om det civilrättsliga ansvaret anges minimikraven i punkt 10. I 24 § i den föreslagna lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster har projektägaren det ansvar som avses i punkt 9. För att Finansinspektionen ska ha befogenheter att ge administrativa påföljder eller vidta andra administrativa åtgärder ska projektägare anges som andra finansmarknadsaktörer.
20 a §.Rätt att få uppgifter av förundersöknings- och åklagarmyndigheter. I paragrafen föreslås ett nytt 3 mom., enligt vilket Finansinspektionen trots sekretessbestämmelserna har rätt att av förundersöknings- och åklagarmyndigheterna få sådana uppgifter om förundersökning och rättegångsförfarande i fråga om gräsrotsfinanieringsbrott enligt 22 § i lagen tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster som är nödvändiga för uppfyllande av de samarbetsförpliktelser som föreskrivs i artikel 31 i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
28 §.Begränsning av ledningens verksamhet. I paragrafen föreslås ett nytt 10 mom., enligt vilket Finansinspektionen permanent kan förbjuda en person att vara medlem eller ersättare i styrelsen för en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster eller medlem, verkställande direktör eller dennes ställföreträdare eller att i övrigt höra till den högsta ledningen för leverantören av gräsrotsfinansieringstjänster, om personen i fråga brutit mot de bestämmelser som nämns i 20 § 1 mom. 1–24 punkten i lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster. I 6 § i förvaltningslagen ingår ett krav på proportionalitet och således också vid behov ett mildare förbud. Förslaget grundar sig på artikel 39.2 c i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
38 §.Ordningsavgift. Det föreslås att hänvisningen till lagen om gräsrotsfinansiering stryks i paragrafens 1 mom. 2 punkten samtidigt som det föreslås att lagen om gräsrotsfinansiering upphävs. I fortsättningen är bestämmelserna om ordningsavgift inte tillämpliga på leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster.
40 §.Påföljdsavgift. I paragrafens 1 mom. föreslås en ändring, genom vilken hänvisningen till lagen om gräsrotsfinansiering ersätts med en hänvisning till 20 § i lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster.
41 §.Påförande av påföljdsavgift. I paragrafens 3 mom. föreslås en ändring, som grundar sig på skyldigheten enligt artikel 40.1 h i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning att vid påförande av påföljdsavgift ta hänsyn till överträdelsernas inverkan på investerares intressen.
41 a §.Påföljdsavgiftens maximibelopp i vissa fall. I paragrafen föreslås ett nytt 7 mom., enligt vilket om en påföljdsavgift påförs för en överträdelse eller försummelse av bestämmelserna som nämns i 20 § 1 mom. 1–24 punkten i lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, får en juridisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till antingen högst fem procent av den juridiska personens omsättning under året före gärningen eller försummelsen eller högst 500 000 euro, beroende på vilkendera som är större, och en fysisk person påföras en påföljdsavgift som uppgår till högst 500 000 euro. Bestämmelsen grundar sig på artikel 39.2 d–f i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Till följd av förslaget blir nuvarande 7–15 mom. 8–16 mom. Det föreslås att bestämmelsen placeras före nuvarande 7 mom., eftersom 7 mom. innehåller en bestämmelse enligt artikel 39.2 d i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning om den vinning som erhållits genom överträdelsen av en motsvarande bestämmelse och beloppet på vinningen.
I paragrafens nya 13 och 15 mom. föreslås det tekniska ändringar, med anledning av den nya ordningen på momenten.
44 a §.Information till de europeiska tillsynsmyndigheterna om påföljder och andra beslut. Det föreslås en komplettering av paragrafens 1 mom. 3 punkten på grundval av 43.1 första stycket i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning så att de sammanställda uppgifterna för varje år också omfattar genomförda brottsutredningar som anonymiserats och ålagda straffrättsliga påföljder.
53 §.Vägran att delta i tillsynssamarbete. I paragrafens 1 mom. 4 punkten föreslås en kompletterande ändring, enligt vilken Finansinspektionen får vägra samarbete även om det sannolikt kan inverka negativt på en brottsutredning. Förslaget grundar sig på artikel 31.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning.
71 b §.Ansvarsbegränsning vid lämnande av information till Finansinspektionen. I paragrafen föreslås en ändring, genom vilken hänvisningen till marknadsmissbruksförordningen stryks som onödig. Förordningen i fråga liksom också EU:s gräsrotsfinansieringsförordning utgör de bestämmelserna om finansmarknaden som avses i 71 a § i lagen om Finansinspektionen.
Ikraftträdande. Lagen föreslås träda i kraft så snart som möjligt.
Övergångsbestämmelse. I lagen föreslås en övergångsbestämmelse enligt vilken det på en leverantör av gräsrotsfinansieringstjänster enligt 28 § i lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster tillämpas den övergångsperiod som anges i den paragrafen tillämpas de bestämmelser som gällde vid ikraftträdandet av denna lag. Övergångsbestämmelsen gäller den verksamhet som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Den gäller också annan lånebaserad gräsrotsfinansiering då det är fråga om en tjänsteleverantör som avses i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning och som är berättigad till förordningens övergångsperiod.
7.6
Lag om ändring av 6 § i straffregisterlagen
6 §. I paragrafen föreslås ett nytt 6 mom., där det anges bestämmelser om fysiska personers rätt att få ett straffregisterutdrag om sig själv för att få de bevis som hänför sig till due diligence-kraven för leverantörer av gräsrotsfinansieringstjänster enligt artikel 5.2 a i EU:s gräsrotsfinansieringsförordning. Med anledning av att det nya 6 mom. blir nuvarande 6–8 mom. 7–9 mom. och i det nya 7 mom. görs lagtekniska korrigeringar av hänvisningarna till de föregående momenten.
Det straffregisterutdrag som avses i förslaget lämnas endast ut och sänds till en person som är berättigad att få det. Vid begäran om straffregisterutdrag ska uppges det ändamål för vilket det behövs. I straffregisterutdraget ska enligt 7 § 2 mom. i straffregisterlagen antecknas för vilket ändamål det har getts. Syftet med bestämmelserna är att bidra till att utdraget inte används för något annat ändamål än för vilket det har getts. Genom detta förfarande tryggas rätten till integritet för projektägaren, som är en fysisk person.
Enligt förslaget ska i utdraget antecknas uppgifter om avgöranden genom vilka en fysisk person har dömts för olovligt bedrivande av verksamhet som värdepapperscentral som avses i 8 kap. 11 § i lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet, olovligt bedrivande av verksamhet som central motpart enligt 8 kap. 12 § i lagen om värdeandelssystemet, kreditgivarbrott enligt 19 § 1 mom. i lagen om registrering av vissa kreditgivare och kreditförmedlare, brott vid förmedling av person-till-person-lån enligt 19 § 2 mom. i lagen om registrering av vissa kreditgivare och kreditförmedlare, ombudsbrott enligt 22 § i lagen om ombud för obligationsinnehavare, gräsrotsfinansieringsbrott enligt den föreslagna 22 § i lagen om tillhandahållande av gräsrotsfinansieringstjänster, olovligt ordnande av handel med finansiella instrument enligt 13 kap. 2 § i lagen om handel med finansiella instrument, hypoteksbanksbrott enligt 32 § i lagen om hypoteksbanksverk-samhet, fastighetsfondsbrott enligt 25 § i lagen om fastighetsfonder, kreditinstitutsbrott enligt 21 kap. 2 § i kreditinstitutlagen, brott mot bestämmelserna om utdelning av kreditinstituts medel enligt 21 kap. 3 § i kreditinstitutlagen, betalningsinstitutsbrott enligt 49 § i lagen om betalningsinstitut, aktiebolagsbrott enligt 25 kap. 1 § i aktiebolagslagen, andel-slagsbrott enligt 27 kap. 1 § i lagen om andelslag, pantlånebrott enligt 37 § 1 mom. i lagen om pantlåneinrättningar, registeranteckningsbrott enligt 16 kap. 7 § i strafflagen, brott mot näringsförbud enligt 16 kap. 11 §, givande av muta enligt 16 kap. 13 §, grovt givande av muta enligt 16 kap. 14 §, givande av muta åt riksdagsledamot enligt 16 kap. 14 a §, grovt givande av muta åt riksdagsledamot enligt 16 kap. 14 b §, förskingring enligt 28 kap. 4 §, grov förskingring enligt 28 kap. 5 §, skattebedrägeri enligt 29 kap. 1 §, grovt skattebedrägeri enligt 29 kap. 2 §, skatteförseelse enligt 29 kap. 4 §, arbetspensionsförsäkringsavgiftsbedrägeri enligt 29 kap. 4 a §, grovt arbetspensionsförsäkringsavgiftsbedrägeri enligt 29 kap. 4 b §, olycksfallsförsäkringspremiebedrägeri enligt 29 kap. 4 c §, subventionsbedrägeri enligt 29 kap. 5 §, grovt subventionsbedrägeri enligt 29 kap. 6 §, subventionsmissbruk enligt 29 kap. 7 §, grovt subventionsmissbruk enligt 29 kap. 7 a §, marknadsföringsbrott enligt 30 kap. 1 §, konkurrensbrott enligt 30 kap. 2 §, konsumentkreditbrott enligt 30 kap. 3 §, givande av muta i näringsverksamhet enligt 30 kap. 7 §, grovt givande av muta i näringsverksamhet enligt 30 kap. 7 a §, tagande av muta i nä-ringsverksamhet enligt 30 kap. 8 §, grovt tagande av muta i näringsverksamhet enligt 30 kap. 8 a §, bokföringsbrott enligt 30 kap. 9 §, grovt bokföringsbrott enligt 30 kap. 9 a §, bokföringsbrott av oaktsamhet enligt 30 kap. 10 §, revisionsbrott enligt 30 kap. 10 a §, häleri enligt 32 kap. 1 §, grovt häleri enligt 32 kap. 2 §, yrkesmässigt häleri enligt 32 kap. 3 §, häleri av oaktsamhet enligt 32 kap. 4 §, penningtvätt enligt 32 kap. 6 §, grov penningtvätt enligt 32 kap. 7 §, stämpling till grov penningtvätt enligt 32 kap. 8 §, penningtvätt av oaktsamhet enligt 32 kap. 9 §, finansiering av ett terroristbrott enligt 34 a kap. 5 §, finansiering av en terrorist enligt 34 a kap. 5 a §, finansiering av en terroristgrupp enligt 34 a kap. 5 b §, bedrägeri enligt 36 kap. 1 §, grovt bedrägeri enligt 36 kap. 2 §, försäkringsbedrägeri enligt 36 kap. 4 §, missbruk av förtroendeställning enligt 36 kap. 5 §, penningförfalskning enligt 37 kap. 1 §, grov penningförfalskning enligt 37 kap. 2 §, lindrig penningförfalskning enligt 37 kap. 3 §, förberedelse till penningförfalskning enligt 37 kap. 4 §, användning av falska pengar enligt 37 kap. 5 §, innehav av falska pengar enligt 37 kap. 6 §, spridning av penningimitation enligt 37 kap. 7 §, betalningsmedelsbedrägeri enligt 37 kap. 8 §, grovt betalningsmedelsbedrägeri enligt 37 kap. 9 §, förberedelse till betalningsmedelsbedrägeri enligt 37 kap. 11 §, sekretessbrott enligt 38 kap. 1 §, oredlighet som gäldenär enligt 39 kap. 1 §, grov oredlighet som gäldenär enligt 39 kap. 1 a §, gäldenärsbedrägeri enligt 39 kap. 2 §, grovt gäldenärsbedrägeri enligt 39 kap. 3 §, gäldenärssvek enligt 39 kap. 4 §, gynnande av borgenär enligt 39 kap. 6 §, tagande av muta enligt 40 kap. 1 §, grovt tagande av muta enligt 40 kap. 2 §, mutförseelse enligt 40 kap. 3 §, tagande av muta som riksdagsledamot enligt 40 kap. 4 §, grovt tagande av muta som riksdagsledamot enligt 40 kap. 4 a §, missbruk av Europeiska unionens medel som riksdagsledamot enligt 40 kap. 8 a §, grovt missbruk av Europeiska unionens medel som riksdagsledamot enligt 40 kap. 8 b §, värdepappersmarknadsbrott enligt 51 kap. i strafflagen, investeringstjänstbrott enligt 16 kap. 2 § i lagen om investeringstjänster, brott mot bestämmelserna om utdelning av värdepappersföretags medel enligt 16 kap. 4 § i lagen om investeringstjänster, placeringsfonds-brott enligt 27 kap. 4 § 1 mom. i lagen om placeringsfonder, sparbanksbrott enligt 127 § i sparbankslagen och för AIF-brott enligt 22 kap. 5 § i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder. I utdraget antecknas också uppgifter om avgöranden genom vilka han eller hon med stöd av bestämmelser som har gällt före ikraftträdandet av de ovannämnda bestämmelserna har dömts för ett brott som motsvarar en gärning som nämns ovan.