1.1
Lagen om privata säkerhetstjänster
4 §. Väktares uppgifter och tjänstgöringsområde. I 2 mom. föreskrivs om de bevakningsuppgifter som en väktare får utföra på andra platser än bevakningsområden. I förteckningen i momentet föreslås för tydlighetens skull att det också införs bevakningsuppgifter som stödjer den uppgift som utförs på bevakningsområdet eller som anknyter till den. Som exempel kan nämnas en väktare som är anställd av en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen och som arbetar som jour vid en larmcentral. Väktaren befinner sig då inte nödvändigtvis på bevakningsområdet men till exempel förmedlar information om inbrottsalarm i objektet till en väktare som arbetar på bevakningsområdet. Uppgiften behöver inte nödvändigtvis vara en uppgift som stödjer en uppgift som utförs på bevakningsområdet, men den ska dock ha anknytning till bevakningsområdet. Som en sådan uppgift kan till exempel nämnas en uppgift som utförs genom fjärrmanövrerad kameraövervakning. Det väsentliga är i alla fall att uppgiften på något annat sätt än de undantag som nämns i lagen anknyter till bevakningsområdet. Däremot är det inte heller nödvändigt att genom bestämmelser i lagen begränsa sådana tekniska bevakningslösningar som grundar sig på andra än väktarens fysiska närvaro på bevakningsområdet.
8 §.Händelserapport. Det föreslås att 1 mom. ändras så att väktare har rätt att avfatta en händelserapport också över händelseförlopp som föranleder andra åtgärder än de som anknyter till skyldigheten att skriva händelserapport. Väktare har därmed fortfarande skyldighet att avfatta händelserapport om händelseförlopp som föranleder ett gripande eller användning av maktmedel men rättighet att avfatta en händelserapport också över andra händelseförlopp som föranleder åtgärder.
10 §.Godkännande som väktare. Det föreslås att 2 mom. ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun godkänns väktaren av en polisinrättning. Därmed kan vilken polisinrättning som helst, oberoende av sökandens hemkommun, vara godkännande myndighet. På detta sätt kan polisens resurser för tillståndsförvaltning fördelas jämnare. Ansökningarna om godkännande kan styras till den polisinrättning som för tillfället har tillräckliga resurser för detta. Detta förkortar och jämnar ut behandlingstiderna för ansökningarna i olika delar av landet. För de sökande som bor inom områdena för de mest belastade polisinrättningarna förkortas behandlingen av ansökan om godkännande jämfört med nuläget. En till denna del flexiblare lagstiftning är en fördel för både myndigheterna och dem som ansöker om godkännande.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att den som har en tidigare utbildning som motsvarar grundutbildningen för väktare på nytt kan godkännas som väktare på ansökan som ska göras innan det tidigare godkännandet som väktare upphör att gälla. I dessa fall kan man därmed inte ansöka om godkännande inom tre månader från att det tidigare godkännandet som väktare upphörde att gälla. Den föreslagna bestämmelsen motsvarar till denna del motsvarande bestämmelser om ordningsvakter i 35 § 2 mom.
11 §.Villkor och begränsningar i ett godkännande som väktare samt ändring av dem. Det föreslås att paragrafen ändras så att i stället för polisinrättningen i sökandens hemkommun får en polisinrättning förena ett godkännande som väktare med de villkor som avses i paragrafen. En polisinrättning får också, i stället för polisinrättningen i väktarens hemkommun, ändra dessa villkor under de förutsättningar som föreskrivs i paragrafen. I praktiken är det den polisinrättning som godkänner sökanden som väktare som också förenar godkännandet med villkor. Villkoren kan däremot ändras också av en annan polisinrättning än den godkännande polisinrättningen.
12 §.Godkännande som tillfällig väktare. Det föreslås att 3 mom. ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun godkänns en tillfällig väktare av en polisinrättning. För motiveringens del hänvisas till det som har framförts i samband med motiveringen till 10 §.
13 §.Ansökan och beslut om godkännande som väktare. I 1 mom. föreskrivs om förfaringssätten för godkännande som väktare. Det föreslås att momentet ändras så att det inte längre ska vara nödvändigt att i alla situationer personligen lämna ansökan om godkännande som väktare till polisinrättningen. Ansökan om väktarkort ska göras till polisen och ansökan kan göras anhängig elektroniskt. Kravet på att lämna ansökan personligen har till stor del grundat sig på att polisinrättningens personal samtidigt när de tar emot ansökan vid behov kan bedöma hur väktaren uppfyller kravet på lämplighet i lagen när det gäller personliga egenskaper. I praktiken har denna bedömning inte gjorts utifrån mötet med sökanden, utan till denna del har bedömningen gjorts utifrån andra uppgifter som polisen har. Därför föreslås att kravet på personlig inlämning av ansökan slopas. Det ska dock kvarstå som ett alternativt ansökningssätt, eftersom alla sökanden inte nödvändigtvis har möjlighet till elektronisk kommunikation.
I praktiken lämnas ansökan i elektronisk form när den görs anhängig i polisens e-tjänst med hjälp av medborgarkontot. Personligen kan ansökan lämnas till vilken polisinrättning som helst.
Med tanke på osäkra fall föreslås det dock att det föreskrivs möjlighet att förplikta sökanden att komma personligen till polisinrättningen, om det finns särskilda skäl för detta. Bedömningen av sökandens personliga egenskaper kan i vissa fall kräva att tjänstemannen vid polisinrättningen träffar sökanden. Ett sådant särskilt skäl kan också bli aktuellt exempelvis när något speciellt utredningsbehov i fråga om kvalitet, äkthet, eller integritet anknyter till det fotografi som sökanden har lämnat elektroniskt.
14 §.Väktarkort. Det föreslås att 1 mom. ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun ges väktarkortet till den som godkänts som väktare av en polisinrättning. Den föreslagna ändringen anknyter till att den godkännande myndigheten i stället för polisinrättningen i sökandens hemkommun är en polisinrättning i enlighet med den föreslagna ändringen i 10 §.
Enligt den föreslagna ändringen i 2 mom. kan en väktare ansöka om en dubblett av väktarkortet hos en polisinrättning i stället för polisinrättningen i sin hemkommun. I praktiken kan väktaren ansöka om en dubblett av väktarkortet hos vilken polisinrättning som helst.
24 §.Tillståndsplikt. Det föreslås att 1 mom. preciseras så att i fråga om den tillståndsplikt som avses i momentet hänvisas det i stället för till ordningsvaktsverksamhet till den ordningsövervakningsuppgift som definieras i 2 § 11 punkten. Ändringen ska anses vara av teknisk natur och förtydliga området för tillståndspliktig verksamhet, i vilket det i sig inte föreslås några ändringar.
26 §.Rätt att utse ordningsvakter. Det föreslås att omnämnandet om ordningsvakter för tydlighetens skull stryks i 4 mom. eftersom en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen också annars endast får låta en person utföra ordningsvaktsuppgifter som har ett gällande godkännande som ordningsvakt. Det föreslås inga ändringar i sakinnehållet i momentet.
28 §.Rätt att utse ordningsvakter som ska bistå polisen eller gränsbevakningsväsendet. Det föreslås att 4 mom. förtydligas så att ordningsvaktsuppgifter på de områden och platser som avses i paragrafen får endast skötas av innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. En ordningsvakt som är anställd hos en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen ska därmed uppfylla de villkor som föreskrivs i paragrafen. Sakinnehållet i momentet ändras inte i sig.
33 §.Händelserapport. I 1 mom. om avfattande av händelserapport föreslås ett motsvarande tillägg som i motsvarande bestämmelser om väktare. För motiveringens del hänvisas till det som har framförts i samband med motiveringen till 8 §.
35 §.Godkännande som ordningsvakt. Det föreslås att 1 mom. ändras så att kraven på den repetitionsutbildning för ordningsvakter som avses i punkt 4 ska föreskrivas genom förordning av inrikesministeriet i stället för att de fastställs av Polisstyrelsen. I vilket fall som helst förblir det Polisstyrelsens uppgift att meddela närmare föreskrifter om undervisningsämnen, innehållet i undervisningen och timfördelningen i fråga om den utbildning som föreskrivs i lagen och i förordningar som utfärdats med stöd av i enlighet med det som föreslås i tillägget till 111 § 2 mom.
Det föreslås att 3 mom. ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun godkänns ordningsvakten av en polisinrättning. Ändringen motsvarar de ändringar som föreslås i 10 § 2 mom. och 12 § 3 mom.
36 §.Villkor och begränsningar i ett godkännande som ordningsvakt samt ändring av dem. Det föreslås att paragrafen ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun kan en polisinrättning förena godkännandet som ordningsvakt med villkor och begränsningar. I praktiken är det fråga om den polisinrättning som har beslutat om godkännandet. Vilken polisinrättning som helst kan ändra villkoren och begränsningarna.
38 §.Ansökan och beslut om godkännande som ordningsvakt. I 1 mom. föreskrivs om förfaringssätten för godkännande som ordningsvakt. Det föreslås att momentet ändras på motsvarande sätt som i fråga om ansökan om godkännande som väktare i 13 § 1 mom. Till denna del hänvisas till det som har framförts i samband med motiveringen till 13 § 1 mom.
39 §.Ordningsvaktskort och intyg över godkännande. Det föreslås att 1 och 2 mom. ändras så att den behöriga myndigheten är en polisinrättning i stället för polisinrättningen i ordningsvaktens hemkommunen. Ändringen motsvarar till denna del den ändring som föreslås i 14 § och för motiveringens del hänvisas till motiveringen till den föreslagna ändringen i 14 §.
55 §.Villkor och begränsningar i ett godkännande som utbildare i användning av maktmedel samt ändring av dem. Det föreslås inga ändringar i sak i paragrafen. Dock föreslås det att ordalydelsen ändras så att den tekniskt motsvarar villkoren och begränsningarna i fråga om de övriga godkännandena i lagen samt ordalydelsen i bestämmelserna som gäller ändringen av dem.
57 §.Villkor och begränsningar i ett godkännande som skytteinstruktör samt ändring av dem. Det föreslås inga ändringar i sak i paragrafen. Dock föreslås det att ordalydelsen ändras så att den tekniskt motsvarar villkoren och begränsningarna i fråga om de övriga godkännandena i lagen samt ordalydelsen i bestämmelserna som gäller ändringen av dem.
58 §.Godkännande som utbildare av ordningsvakter. I paragrafen föreslås en teknisk ändring i den finska språkdräkten.
60 §.Tillståndsplikt. I paragrafen föreslås en teknisk ändring i den finska språkdräkten.
61 §.Godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Det föreslås att 2 mom. ändras så att en utförare av säkerhetsskyddsuppgifter godkänns av en polisinrättning i stället för polisinrättningen i sökandens hemkommun. Ändringen motsvarar därmed de ändringar som föreslås i 10, 12 och 35 §.
62 §.Villkor och begränsningar i ett godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter samt ändring av dem. Det föreslås att paragrafen ändras så att i stället för polisinrättningen i den sökandes hemkommun kan en polisinrättning förena godkännandet som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter med villkor och begränsningar. I praktiken är det fråga om den polisinrättning som har beslutat om godkännandet. Vilken polisinrättning som helst kan ändra villkoren och begränsningarna.
63 §.Ansökan och beslut om godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. I 1 mom. föreskrivs om förfaringssätten för godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Det föreslås att momentet ändras på motsvarande sätt som i fråga om ansökan som godkännande som väktare i 13 § 1 mom. och ansökan om godkännande som ordningsvakt i 38 § 1 mom.
64 §.Kort för utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Det föreslås att 1 och 2 mom. ändras så att den behöriga myndigheten är en polisinrättning i stället för polisinrättningen i hemkommunen för utföraren av säkerhetsskyddsuppgifter. Ändringen motsvarar till denna del de ändringar som föreslås i 14 och 39 §.
66 §.Anmälningsplikt när skötseln av säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande upphör. I paragrafen föreskrivs om skyldigheten för en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen att anmäla till polisen när arbetsavtalsförhållandet för en utförare av säkerhetsskyddsuppgifter upphör samt om motsvarande skyldighet för en självständig yrkesutövare att göra anmälan till polisen när yrkesutövaren upphör att sköta säkerhetsskyddsuppgifter. Enligt den föreslagna ändringen kan anmälan i stället för till polisinrättningen i hemkommunen göras till en polisinrättning. Därmed kan anmälan i praktiken göras till vilken polisinrättning som helst.
68 §.Näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Ett näringstillstånd för säkerhetsbranschen ger i enlighet med 1 mom. rätt att sköta uppdrag i hela landet. För tydlighetens skull föreslås i bestämmelsen ett tillägg om finländska fartyg. Tillståndet berättigar därmed till att sköta uppdrag ombord på finländska fartyg också när fartyget rör sig utanför Finlands territorium. Detta har i och för sig ansetts vara utgångspunkten men det kan ändå anses vara motiverat som en befogad precisering att föreskriva om detta.
69 §.Villkor och begränsningar i näringstillstånd för säkerhetsbranschen samt ändring av dem. Det föreslås inga ändringar i sak i paragrafen. Dock föreslås det att ordalydelsen i 1 mom. ändras så att den tekniskt motsvarar villkoren och begränsningarna i fråga om de övriga godkännandena i lagen samt ordalydelsen i bestämmelserna som gäller ändringen av dem.
88 §.Återkallande av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Det föreslås att paragrafens 2 mom. korrigeras så att där hänvisas till 71 § 2 mom. 1 och 2 punkten i stället för 1 och 3 punkten. Det handlar om korrigering av ett tekniskt fel.
91 §.Återkallande av godkännande som väktare, ordningsvakt eller utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. I paragrafen föreskrivs det om återkallande av godkännande som väktare, ordningsvakt och utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Det föreslås att 1 och 2 mom. ändras så att återkallandet av det godkännandet som avses i momenten görs av en polisinrättning i stället för polisinrättningen i hemkommunen. I praktiken kan vilken polisinrättning som helst återkalla godkännandet. Eftersom det föreslås att bidningen till hemkommunen slopas i samband med godkännande som väktare, ordningsvakt eller utförare av säkerhetsskyddsuppgifter är det också motiverat att man frångår det när det gäller återkallande av godkännandet.
95 §.Tillfälligt återkallande av godkännande som väktare, ordningsvakt eller utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. I paragrafen föreskrivs det om tillfälligt återkallande av godkännande som väktare, ordningsvakt och utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Ett tillfälligt återkallande av godkännandet som väktare, ordningsvakt eller utförare av säkerhetsskyddsuppgifter ska enligt 3 mom. omedelbart anmälas till polisinrättningen i personens hemkommun, som under vissa förutsättningar kan förlänga beslutets giltighetstid. Det föreslås att paragrafen ändras så att anmälan ska göras till en polisinrättning i stället för polisinrättningen i hemkommunen. I praktiken ska den polisinrättning som mottagit anmälan också vid behov förlänga beslutets giltighetstid.
105 §.Säkerhetstjänstförseelse. Straffansvaret för ansvariga föreståndare enligt 2 mom. föreslås bli en aning utvidgat. I stället för att en ansvarig föreståndare har straffansvar när han eller hon fattar beslut om bärande av skjutvapen, gasspray eller teleskopbatong i strid med bestämmelserna i lagen, ska ansvaret gälla alla beslut om maktmedelsredskap. Ändringen är motiverad eftersom beslutanderätten för ansvariga föreståndare i fråga om maktmedelsredskap vid riksdagsbehandlingen utvidgades till att gälla alla maktmedelsredskap.
107 §.Utländska behörighetsintyg. I paragrafen ingår en hänvisning till lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer (1093/2007). Den lagen upphävdes genom den nya lagen om erkännande av yrkeskvalifikationer (1384/2015) som trädde i kraft vid ingången av 2016. Det föreslås att hänvisningen i paragrafen ändras så att den hänvisar till den nya lagen.
111 §.Närmare bestämmelser. Det föreslås att 2 mom. ändras så att det bemyndigande att utfärda förordning som avses i momentets 1, 3 och 5 punkt gäller de utbildningar som nämns, utan närmare precisering. Det är fråga om en ändring som ska anses vara av teknisk natur. I stadgandets 2 mom.
I 3 mom. föreslås ett tillägg om att Polisstyrelsen i framtiden ska lämna närmare föreskrifter om undervisningsämnen, innehållet i undervisningen och timfördelningen i fråga om de utbildningar för väktare och ordningsvakt, den utbildning och repetitionsutbildning in användning av maktmedelsredskap samt de utbildningar för utbildare i användningen av maktmedel, skytteinstruktörer och utbildare av ordningsvakter som föreskrivs i lagen och i inrikesministeriets förordningar som utfärdats med stöd av den. Därmed finns inget behov att föreskriva om dem genom författningar på förordningsnivå. Av denna orsak finns det skäl att infoga ett bemyndigande om detta i lagen.
114 §.Övergångsbestämmelser om näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Enligt 114 § 3 mom. i den nya lagen tillämpas under den övergångsperiod som avses i 1 mom. 6 och 7 kap. i den nya lagen på sådana innehavare av auktorisation av bevakningsföretag som avses i den gällande lagen. För tydlighetens skull föreslås i momentet att det på innehavare av auktorisation av bevakningsföretag under övergångsperioden även ska tillämpas de bestämmelser i den nya lagen som gäller innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Syftet med de föreslagna ändringarna är först och främst att klargöra att en nuvarande innehavare av auktorisation av bevakningsföretag normalt kan fortsätta utövandet av bevakningsrörelse under den övergångsperiod som avses i den nya lagen. Genom ändringarna strävas också efter att klargöra att ordningsvaktsverksamhet, som i och med ikraftträdandet av den nya lagen endast kan utövas av den som innehar näringstillstånd för säkerhetsbranschen, under övergångsperioden också kan bedrivas av innehavare av auktorisation av bevakningsföretag.
I 3 mom. föreslås att det införs en bestämmelse om hur man ska förfara med bevaringen av händelserapporter som avfattats innan lagen trädde i kraft. Bevaringstiden för händelserapporter förkortas i den nya lagen jämfört med nuläget. Händelserapporter som avfattats innan lagens ikraftträdande ska dock bevaras i enlighet med bestämmelserna i den upphävda lagen i fem år från den dag de skrevs, varefter de ska förstöras.
I paragrafen föreslås också ett nytt 6 mom. enligt vilket en utövare av säkerhetsskyddande verksamhet innan näringstillståndet för säkerhetsbranschen har beviljats för utförande av säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande inte får anlita andra än sådana personer i företagets tjänst vilka har ett giltigt godkännande som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter. Det föreslagna tillägget anknyter till den övergångsperiod på två år som föreskrivits i 5 mom. för utövare av säkerhetsskyddande verksamhet för att ansöka om näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Säkerhetsskyddande verksamhet som innefattar säkerhetsskyddsuppgifter och som kräver godkännande kan under övergångsperioden utövas utan näringstillstånd för säkerhetsbranschen. Det är dock inte befogat att verksamhetsutövaren ens under övergångsperioden får låta utföra säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande av andra personer än de som av polisen har godkänts som utförare av säkerhetsskyddsuppgifter.
Efter övergångsperioden omfattas utövare av säkerhetsskyddande verksamhet av bestämmelsen i 80 § om utförande av uppgifter. Enligt den får en innehavare av näringstillstånd för säkerhetsbranschen för bevaknings- och ordningsövervakningsuppgifter samt för säkerhetsskyddsuppgifter som kräver godkännande endast anlita väktare, ordningsvakter eller utförare av säkerhetsskyddsuppgifter som denne har i sin tjänst och som har ett giltigt godkännande för uppgiften. För att effektivisera ansvaret föreslås att straffbestämmelsen i 105 § 1 mom. 5 punkten också ska tillämpas på sådana utövare av säkerhetsskyddande verksamhet som ännu inte har näringstillstånd för säkerhetsbranschen.
En motsvarande övergångsbestämmelse för utförande av bevakningsuppgifter är onödig, eftersom bestämmelserna i 80 § blir tillämpliga i bevakningsrörelser redan under den övergångsperiod som nämns i 114 § 1 mom. utifrån 114 § 3 mom. Ordningsvaktsverksamheten omfattas för sin del av bestämmelsen i 25 § 3 mom. enligt vilken till ordningsvakt får utses endast en person som har ett av polisen meddelat giltigt godkännande som ordningsvakt.
115 §.Övriga övergångsbestämmelser. I paragrafen föreslås ett helt nytt 3 mom., som gäller tillstånd att utse ordningsvakter med stöd av 22 § i den gällande ordningslagen (612/2003) för att bistå polisen eller gränsbevakningsväsendet på vissa områden. Att utse en ordningsvakt för ett område som avses i 22 § i ordningslagen kräver tillstånd av polisinrättningen. Regleringen övergår utan ändring i sak 2017 till 28 § i den nya lagen om privata säkerhetstjänster och samtidigt upphävs 22 § i ordningslagen. Eftersom tillståndet att utse ordningsvakter gäller högst fem år, tryggas kontinuiteten i fråga om tillstånd att utse ordningsvakter genom den föreslagna bestämmelsen. I enlighet med förslaget var tillstånd som beviljats med stöd av ordningslagen jämte villkor och begränsningar i kraft också under giltighetstiden för tillstånden efter den nya lagens ikraftträdande.
I paragrafen föreslås också ett helt nytt 4 mom. som gäller fortsatt godkännande av hundar som godkänts för att användas i bevaknings- och ordningsvaktsuppgifter i enlighet med de tidigare bestämmelserna. Väktare och ordningsvakter får medföra en hund som uppfyller kraven enligt de tidigare bestämmelserna i två år efter det att hunden godkändes i enlighet med de tidigare bestämmelserna.