1
Lagförslag
1 §.Lagens syfte och tillämpningsområde. I paragrafen föreslås bestämmelser om att lagens syfte är att trygga bevarandet av verksamhetsförutsättningarna för produktionsområdet för högklassig utsädespotatis. I paragrafen föreslås bestämmelser om produktionsområdet för högklassig utsädespotatis i enlighet med kommissionens beslut 2004/3/EG. Med produktionsområdet för högklassig utsädespotatis avses området för Tyrnävä och Limingo kommuner inom vilket det i enlighet med kommissionens beslut vid saluföring av utsädespotatis kan tillämpas strängare åtgärder mot vissa sjukdomar än de som fastställs i bilagorna I och II till rådets direktiv 2002/56/EG. Paragrafens 2 mom. motsvarar innehållsmässigt 1 § i gällande lag.
2 §.Förhållande till annan lagstiftning. Då det gäller produktion och marknadsföring av utsädespotatis i fråga om produktionsområdet för högklassig utsädespotatis följs lagen om handel med utsäde (728/2000). Bestämmelserna om förutsättningarna för de utsädesklasser som ska användas inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis, exempelvis kvalitetskrav i fråga om vissa växtskadegörare, krav som ställs på förfrukter och antal utsädesgenerationer ingår i jord- och skogsbruksministeriets förordning om handel med utsädespotatis (3/15) genom vilken gemenskapens direktiv som gäller marknadsföring av utsädespotatis har genomförts.
Lagen om skydd för växters sundhet (702/2003) gäller åtgärder som avser att bevara ett gott sundhetstillstånd för växter och som kan vidtas för att bekämpa växtskadegörare och förhindra att de sprids.
3 §.Saluföring av potatis och användning av potatis som utsäde. I paragrafen föreslås bestämmelser om de utsädesklasser som ska användas inom området i enlighet med kommissionens beslut. Begränsningarna för de utsädesklasser som ska gälla för produktion av potatis och utsädespotatis är viktiga för bevarandet av ett gott sundhetstillstånd för växter inom området och utgör en förutsättning för att produktionsområdet för högklassig utsädespotatis ska kunna bevaras. De begränsningar som gäller de utsädesklasser som ska användas vid saluföring och produktion följer av kommissionens beslut 2004/3/EG.
Närmare bestämmelser om områdets produktionsförutsättningar och de utsädesklasser som ska användas inom området kan utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Genom förordning utfärdas bestämmelser om att man i fråga om utsädespotatis kan saluföra och för odling använda utsädespotatis av åtminstone unionsklass S eller SE. När det gäller matpotatis kan utsädespotatis av åtminstone unionsklass S, SE eller E saluföras och användas för odling. För produktion ska endast användas certifierad utsädespotatis i fråga om produktion av såväl utsädespotatis som annan potatis för att trygga ett gott sundhetstillstånd för växter inom området. Med saluföring avses i denna lag försäljning eller annan överlåtelse mot ersättning, lagring i försäljningssyfte, utbjudande till försäljning, leverans utan vederlag i kommersiellt syfte samt ställande av utsäde till förfogande, mot betalning eller gratis, på Europeiska unionens marknad för distribution eller användning inom unionen.
Om utsädespotatis förs in till området från något annat land inom Europeiska unionen, ska det på garantibeviset för utsädespotatis finnas en anteckning om unionsklasserna, och den utsädespotatis som förs in ska uppfylla de krav som ställs på unionsklasserna.
4 §.Tryggande av växters sundhet inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis. Paragrafen motsvarar gällande paragraf om växtskydd, men den har preciserats i syfte att tillämpa god jordbrukarsed för potatis för tryggande av växters sundhet. Aktörer vilket avser såväl odlare som saluförare, ska se till att odlings- och produktionshygien enligt god sed för odling av potatis tillämpas samt vid behov att transportmedel för potatis rengörs. Potatisavfallet på produktionsplatsen ska hanteras och förstöras så att det inte finns risk för spridning av växtskadegörare. Dessutom är syftet att hålla området så rent som möjligt från växtskadegörare och förhindra spridning av växtskadegörare som eventuellt redan finns på området.
Dessutom finns det bestämmelser om registreringsskyldighet och förutsättningar för registrering i 4 § i lagen om skydd för växters sundhet. Enligt 4 § 4 mom. 3 punkten i lagen om skydd för växters sundhet förutsätts för anteckning i växtskyddsregistret att aktören åtminstone utför en visuell kontroll av de produkter och utrymmen som omfattas av lagens tillämpningsområde i syfte att konstatera en eventuell förekomst av växtskadegörare. Enligt jord- och skogsbruksministeriets förordning om skydd för växters sundhet (17/08) som utfärdats med stöd av lagen om skydd för växters sundhet delas växtskadegörarna in i växtskadegörare som ska utrotas och växtskadegörare som ska bekämpas. Av de växtskadegörare som ska bekämpas är emellertid vit potatiscystnematod, gul potatiscystnematod, ljus ringröta på potatis och potatiskräfta sådana växtskadegörare som ska utrotas inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis. Paragrafen medger att närmare bestämmelser om förutsättningarna för växters sundhet får utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet.
5 §.Bevarandeav och rätt att få uppgifter. I paragrafen föreslås bestämmelser om de uppgifter som aktören ska bevara för tillsynen. Tillgången till uppgifterna är viktig med tanke på spårbarheten. I paragrafen ställs inga nya krav, utan avsikten är att aktörerna kan påvisa att de har använt sådana utsädesklasser som krävs såväl inom produktionen av utsädespotatis som annan potatis. Spårbarheten kan utredas genom att använda redan befintliga register. De utsädesklasser som har använts kan utredas jordbruksskiftesvis. Inom produktion av såväl utsädespotatis som annan potatis ska användas åtminstone sådana klasser som förutsätts i kommissionens beslut.
Enligt jord- och skogsbruksministeriets förordning om handel med utsädespotatis (3/15) ska i fråga om försäljning och köp av handelspartier bl.a. utredas säljare, handelspartiets referensnummer, namn och kontaktuppgifter till köparen i det första handelsledet, handelspartiets vikt/såld mängd och leveransdatum. Producenter av matpotatis registreras i det register som avses i 4 § i lagen om skydd för växters sundhet. Uppgifterna avförs ur växtskyddsregistret inom tre år efter det att aktören har meddelat Livsmedelssäkerhetsverket att verksamheten har upphört. En förutsättning för anteckning i registret är bl.a. att aktören för register över produktionsplatserna och de produkter som omfattas av tillämpningsområdet för lagen om skydd för växters sundhet och som producerats eller marknadsförts på dessa platser och förts till en lagerplats eller annan plats som nämns i registret. Enligt lagen om skydd för växters sundhet ska aktören bevara dessa uppgifter under minst ett år. På motsvarande sätt ska enligt 12 § i lagen om handel med utsäde en näringsidkare som bedriver marknadsföring, import eller export av utsäde göra en skriftlig anmälan till Livsmedelssäkerhetsverket om inledandet och avslutandet av sin verksamhet och om förändringar i den. Enligt 13 § i lagen om handel med utsäde ska en näringsidkare över sin verksamhet föra ett register ur vilket utan svårighet vid behov kan fås de uppgifter som behövs för tillsynen. Uppgifter om odling av sorter samlas in på stödansökans jordbruksskiftesblankett 102B på vilken i fråga om potatis fylls i uppgifter om bl.a. basskifte, jordbruksskifte, användningssyftet för potatisen, sort och kvalitet på det utsäde som används. I paragrafen föreslås att uppgifterna ska bevaras för tillsynen i minst ett år.
I paragrafens andra moment föreslås att Livsmedelssäkerhetsverket ska ha rätt att av en aktör få de uppgifter och handlingar som behövs för tillsynen.
6 §.Tillsynsmyndighet. Enligt paragrafen är Livsmedelssäkerhetsverket tillsynsmyndighet. Livsmedelssäkerhetsverket har redan varit tillsynsmyndighet, vilket innebär att situationen inte förändras och verket får inte heller några nya uppgifter trots att tillsynsmyndigheten inte har skrivits in i gällande lag. Tillsynsskyldigheten för området har föreslagits i kommissionens beslut och den utgör en förutsättning för att området ska bevaras. Livsmedelssäkerhetsverket övervakar att områdets produktionsförutsättningar uppfylls, så att i enlighet med 3 § får för produktion av utsädespotatis och annan potatis endast användas utsädesklasser som avses i kommissionens beslut. Närmare bestämmelser om de utsädesklasser som ska användas för utsädespotatis och annan potatis utfärdas genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet. Dessutom föreslås att Livsmedelssäkerhetsverket utövar tillsyn över att god produktionssed för tryggande av växters sundhet förverkligas i området i enlighet med 4 §. Enligt 16 § i lagen om skydd för växters sundhet ska Livsmedelssäkerhetsverket övervaka produktion, lagring, marknadsföring, import och export av växter, växtprodukter och andra föremål med vilka växtskadegörare lätt kan spridas.
Kommissionens beslut förutsätter ett permanent system för regelbunden och systematisk tillsyn för att bibehålla förutsättningarna för området. Dessutom förutsätts att en berättelse utarbetas. Enligt paragrafens andra moment ska Livsmedelssäkerhetsverket utarbeta en plan för tillsynen över produktionsområdet för högklassig utsädespotatis och en tillsynsrapport om genomförd tillsyn. Planen kan utgöra en del av Livsmedelssäkerhetsverkets fleråriga kontrollplan för livsmedelskedjan och på motsvarande sätt kan berättelsen utgöra en del av Livsmedelssäkerhetsverkets rapport om hur Finlands mångåriga riksplan för tillsynen över livsmedelskedjan omsätts i praktiken.
7 §.Granskningsrätt. Det föreslås att i paragrafen tydligt skrivs in att Livsmedelssäkerhetsverket får utöva tillsyn över bestämmelserna i denna lag och bestämmelser som har utfärdats med stöd av den. För att tillsynen ska genomföras är det viktigt att Livsmedelssäkerhetsverket får tillträde till potatisodlingar, transportmedel, produktions- och lagerbyggnader samt eventuella andra byggnader där potatis hanteras. Med avseende på spårbarheten föreslås att uppgifter även ska få granskas när det gäller saluföring av potatis. Granskarna vid Livsmedelssäkerhetsverket ska även ha tillgång till uppgifter och bokföring, i den mån de behövs för granskningen. Granskningsrätten nämns inte i gällande lag, men i denna proposition föreslås inga nya uppgifter för Livsmedelssäkerhetsverket. I propositionen tas däremot in närmare bestämmelser om rätten att granska utrymmen som har betydelse för tillsynen och om nödvändiga uppgifter för att befintliga tillsynsskyldigheter ska kunna genomföras. Vid granskningen ska dessutom bestämmelserna i 39 § i förvaltningslagen iakttas.
De tillsynsåtgärder som avses i paragrafen får inte utföras i utrymmen som används för boende av permanent natur, eftersom det då avsikten är att trygga produktionsområdet för högklassig utsädespotatis inte är fråga om att slå vakt om så vägande intressen att det vore motiverat att utsträcka tillsynen till att omfatta utrymmen som används för boende av permanent natur.
8 §.Förbud att saluföra eller använda potatis. Enligt förslaget ska för tryggandet av ett gott sundhetstillstånd för växter inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis vid behov saluföring eller användning av potatispartier för odling förbjudas. Tillsynsmyndigheten får från fall till fall definiera vad som avses med ett potatisparti. Förbudet ska gälla sådana potatispartier, vilkas utsädesklasser inte motsvarar kraven enligt 3 § eller de krav som avses i förordning som utfärdats med stöd av denna lag. Syftet med denna nya bestämmelse är att trygga områdets särskilda förutsättningar.
9 §.Åtgärder för bevarande av ett gott sundhetstillstånd för växter inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis. Vid behov ska det vara möjligt att förstöra potatisbestånd eller att begränsa odlingar. Förstöring av potatisbestånd kan komma i fråga då andra utsädesklasser än de som förutsätts i 3 § används eller då avsikten är att förhindra spridning av växtskadegörare eller att utrota växtskadegörare. Utöver de växtskadegörare som enligt jord- och skogsbruksministeriets förordning om skydd för växters sundhet som utfärdats med stöd av lagen om skydd för växters sundhet ska utrotas föreslås här att även andra växtskadegörare kan utrotas och utrotningen av dessa kan vid behov även omfatta förstöring av växtbestånd. Förstöring av växtbestånd kan exempelvis innebära förstöring av växtbestånd som är kraftigt angripna av virus, om Livsmedelssäkerhetsverket bedömer att växtskadegöraren förorsakar avsevärda problem inom området. Enligt förslaget kan aktören åläggas att betala kostnaderna för granskningarna.
Livsmedelssäkerhetsverket förplikta aktören att utföra korrigerande åtgärder, om aktören inte har sörjt för sådan behövlig bekämpning av växtskadegörare som avses i 4 § eller om aktören har försummat att iaktta god produktionssed för tryggande av växters sundhet samt noggrann odlings- och produktionshygien.
Genom förordning av jord- och skogsbruksministeriet får närmare, detaljerade bestämmelser närmast av teknisk natur utfärdas om effektiv förstöring av potatisbestånd och om hur potatisodling kan begränsas i syfte att förhindra spridning av växtskadegörare. Dessutom kan vid behov detaljerade bestämmelser utfärdas om granskning av potatisbestånd eller potatisskördar.
10 §.Vite eller tvångsutförande. I paragrafen föreslås bestämmelser om att Livsmedelssäkerhetsverkets förelägganden eller förbud får förenas med administrativa tvångsmedel. Det kan vara vite eller hot om att den försummade åtgärden vidtas på den försumliges bekostnad. Enligt 10 § i lagen om vite kan ett vite dömas ut, om en part utan giltig orsak har underlåtit att iaktta ett förbud eller ett beslut. Den myndighet som har förelagt ett vite får döma ut det. Kostnaderna för tvångsutförande av förstöring betalas av staten och indrivs av den försumlige i enlighet med det som föreskrivs om utsökning av skatter och avgifter.
11 §.Straffbestämmelser. I paragrafens 1 mom. föreslås bestämmelser om straff för den som uppsåtligen eller av oaktsamhet 1) inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis saluför potatis som inte uppfyller kravet enligt 3 § eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av den, 2) inom produktionsområdet för högklassig utsädespotatis i produktionen av utsädespotatis eller annan potatis än utsädespotatis använder utsädespotatis som inte uppfyller kravet enligt 3 § eller enligt bestämmelser som utfärdats med stöd av den, eller 3) inte uppfyller det krav på tryggande av växters sundhet som föreskrivs i 4 § eller i bestämmelser som utfärdats med stöd av den.
Gällande strafflag innehåller inte några straffbestämmelser för gärningar som avses i 1 mom. Som rubricering för en straffbar gärning föreslås äventyrande av produktionsområdet för högklassig utsädespotatis, och utifrån det allmänna strafförfarandet kan bötesstraff anses vara en tillräcklig påföljd.
Enligt paragrafens 2 mom. får för äventyrande av produktionsområdet för högklassig utsädespotatis eftergift ske i fråga om åtal eller straff, om de ekonomiska följderna på grund av ett annat myndighetsbeslut som föranleds av gärningen kan anses vara en tillräcklig påföljd för aktören i proportion till gärningens allvar eller om aktören bryter mot ett förbud eller ett föreläggande som har meddelats med stöd av denna lag och förenats med vite. Genom detta blir det även möjligt att beakta administrativa sanktioner som omfattas av speciallagstiftning.
Enligt paragrafens 3 mom. behöver Livsmedelssäkerhetsverket inte göra anmälan till förundersökningsmyndigheten, om förseelsen som helhet betraktad kan anses vara ringa.
12 §.Ändringssökande. Ändring i föreskrifter eller förbud som utfärdats av Livsmedelssäkerhetsverket i form av administrativa tvångsmedel får i enlighet med förvaltningsprocesslagen sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen och vidare hos högsta förvaltningsdomstolen. Föremålet för besvär kan vara den i 8 § avsedda bestämmelsen om förbud att saluföra eller använda potatis och den i 9 § avsedda bestämmelsen om förstöring av utsädespotatisbestånd, begränsning av odling av en åker, granskningar av potatisbestånd på aktörens bekostnad eller korrigerande åtgärder på grund av försummelser att uppfylla kraven enligt 4 §.
Enligt paragrafens 2 mom. får ändring i beslut av förvaltningsdomstolen sökas genom besvär endast, om högsta förvaltningsdomstolen beviljar besvärstillstånd.
I paragrafens 3 mom. föreslås att tillsynsmyndigheten kan bestämma att dess beslut ska iakttas trots ändringssökande.
13 §.Ikraftträdande. Lagen föreslås träda i kraft så snart som möjligt.
4
Förhållande till grundlagen samt lagstiftningsordning
Egendomsskydd
Med stöd av grundlagens 15 § 1 mom. som gäller egendomsskydd är vars och ens egendom tryggad. Grundlagsutskottet har i sin tolkningspraxis dock konstaterat att grundlagen inte skyddar egendom mot alla inskränkningar i användningsrätten och att ägarens rättigheter kan begränsas genom lag, som uppfyller de allmänna krav som ställs på lagar som begränsar de grundläggande fri- och rättigheterna (bl.a. GrUU 32/2010 rd, s. 4/I och GrUU 8/1996 rd). Ersättningen för inskränkning i egendomens användning har betydelse för bedömningen av om inskränkningarna är tillåtna. (GrUU 6/2010 rd och GrUU 38/1998 rd). Med stöd av 8 och 9 § i den föreslagna lagen får Livsmedelssäkerhetsverket utfärda förbud mot att saluföra eller använda potatis. Dessutom föreslås att Livsmedelssäkerhetsverket får förordna om förstöring av potatisbestånd, begränsning av odling, granskningar av potatisskördar samt vissa korrigerande åtgärder på grund av försummelser att uppfylla kraven.
Vid förekomst av växtskadegörare som ska utrotas eller bekämpas kan det vara nödvändigt att utfärda ett beslut om bekämpning med stöd av lagen om skydd för växters sundhet eller också med stöd av lagen om handel med utsäde. De kostnader och skador som med stöd av dessa lagar föranleds av beslutet om bekämpning ersätts i enlighet med bestämmelser i dessa lagar. Den föreslagna lagen gör inte intrång i egendomsskyddet som fastställs i grundlagens 15 §, trots att alla kostnader inte ersätts för de inskränkningar som föranleds av bevarandet av verksamhetsförutsättningarna för produktionsområdet för högklassig utsädespotatis, eftersom kostnader och skador som föranleds av bekämpning och förhindrande av spridning av växtskadegörare även betraktas som normala affärsrisker. Förekomst av växtskadegörare skulle föranleda aktören kostnader och skador även i sådana situationer att förekomsten inte leder till att beslut om bekämpning utfärdas, eftersom aktören i alla fall bör bekämpa växtskadegörare och förhindra att de sprids för att kunna fortsätta med sin verksamhet. I samband med att 30 § i lagen om skydd för växters sundhet (948/2012) ändrades ansågs att de direkta och nödvändiga kostnaderna för att verkställa ett beslut om bekämpning ska ersättas aktören helt eller delvis av statens medel, om de skador som orsakats växtproduktionen är exceptionellt stora (GrUU 24/2012 rd). En förutsättning för att ersättning ska betalas är att aktören har orsakats betydande kostnader som har oskäligt stor betydelse för aktörens näring eller som behöver ersättas för att aktören ska kunna fortsätta med sin näring. I sista hand har även aktören nytta av bekämpning av växtskadegörare genom att de skadliga verkningarna av växtskadegörare blir mindre med avseende på egendomens värde och dess användning samt näringen. Bestämmelsen om egendomsskydd kan således inte föranleda det allmänna några skyldigheter att ersätta kostnader som hänför sig till verkställandet av beslut om bekämpning av växtskadegörare. Men det bör dock anses motiverat att kostnaderna för att verkställa ett beslut om bekämpning ersätts aktören helt eller delvis, om skadorna är exceptionellt stora. Eftersom aktörer under vissa förutsättningar, från det här ersättningssystemet som gäller växtskadegörare, kan betalas ersättning för växtskadegörare som ska utrotas, finns det ingen anledning att skapa ett separat ersättningssystem.
Inskränkningen förorsakar inga problem för den fria konkurrensen eftersom potatisproducenterna i området inte är tvungna att köpa sin utsädespotatis från någon särskild aktör utan endast att använda högklassig utsädespotatis. Om en växtskadegörare sprider sig i Finland, föranleder bekämpningen och utrotandet av denna ansenliga kostnader samtidigt som också potatisodlarna lider betydande förluster till följd av de skördeförluster som växtskadegöraren förorsakar. Då finns det också risk för att man går miste om den skyddsområdesklassificering för produktionsområdet för högklassig utsädespotatis som Europeiska unionen beviljat Finland.
Bestämmelserna är nödvändiga för bevarandet av verksamhetsförutsättningarna för produktionsområdet för högklassig utsädespotatis. Bestämmelserna kan anses uppfylla de krav på exakthet och noggrann avgränsning som gäller för begränsning av de grundläggande fri- och rättigheterna samt de krav som proportionalitetsprincipen ställer.
Personuppgifter
Enligt 10 § 1 mom. i grundlagen är vars och ens privatliv tryggat och närmare bestämmelser om skydd för personuppgifter utfärdas genom lag. Regleringen om dessa omständigheter på lagnivå ska dessutom vara heltäckande och detaljerad (GrUU 38/2010 rd, s.2 och GrUU 27/2006 rd). Den föreslagna lagen innehåller bestämmelser om aktörens skyldighet att bevara uppgifter om de utsädesklasser som har använts samt andra för tillsynen behövliga uppgifter. Livsmedelssäkerhetsverket ska ha rätt att av aktörerna få de uppgifter och dokument som behövs för tillsynen. Uppgifterna och dokumenten är huvudsakligen andra uppgifter än personuppgifter, men det kan även finnas personuppgifter bland dem. I fråga om dessa uppfyller bestämmelserna kraven enligt 10 § i grundlagen.
Hemfrid
Enligt 10 § i grundlagen är vars och ens privatliv, heder och hemfrid tryggade. Genom lag kan bestämmas om åtgärder som ingriper i hemfriden och som är nödvändiga för att de grundläggande fri- och rättigheterna ska kunna tryggas eller för att brott ska kunna utredas. Hemfriden som tryggas enligt grundlagen omfattar i princip alla lokaler som är avsedda som fast bostad (GrUU 46/2001 rd). Grundlagsutskottet har i sin praxis ansett att en åtgärd som ingriper i hemfriden kan godkännas för att brott ska kunna utredas om åtgärden kopplas till en konkret och specificerad anledning att misstänka att brott mot lagen har begåtts eller kommer att begås (t.ex. GrUU 37/2010 rd, s. 5, GrUU 32/2010 rd. s. 11). Grundlagsutskottet har förutsatt i sina utlåtanden (GrUU 46/2001 rd och GrUU 48/2001 rd) att misstanke om brott ska vara av sådan typ att till gärningen anknyter hot om fängelse.
Enligt 7 § ska Livsmedelssäkerhetsverket ha rätt att för verkställigheten av den föreslagna lagen och de bestämmelser som utfärdats med stöd av den och för tillsynen över att dessa iakttas få tillträde till odlingar och övriga områden, produktions- och lagerbyggnader och övriga byggnader och transportmedel samt att granska de uppgifter som avses i 5 § samt utföra granskningar och att utan ersättning ta prov för undersökningar. Inom ramen för hemfriden får dessa utföras endast om det är nödvändigt för att utreda omständigheter som är föremål för granskningen och det finns grundad anledning att misstänka att någon har gjort sig skyldig till ett förfarande som är straffbart enligt denna lag. Det finns inget behov att i samband med granskningarna få tillgång till utrymmen som används för boende av permanent natur, eftersom granskningarna omfattar odlingar, transportmedel och andra utrymmen där sådan verksamhet som avses i lagen bedrivs och där förekomst av växtskadegörare skulle äventyra verksamhetsförutsättningarna för produktionsområdet för högklassig utsädespotatis.
Med anledning av vad som anförts ovan kan förslaget till lag om produktionsområdet för högklassig utsädespotatis behandlas i vanlig lagstiftningsordning.