1
Nuläge och bedömning av nuläget
I lagen om Jubileumsfonden för Finlands självständighet (717/1990), nedan lagen om Sitra, finns det bestämmelser om Jubileumsfonden för Finlands självständighet, nedan Sitra. Genom lagen om Sitra ändrades Fonden för Finlands självständighets jubileumsår 1967, som var i Finlands Banks ägo och förvaltning, till en fond med namnet Jubileumsfonden för Finlands självständighet. Enligt 1 § 2 mom. får fonden i sin verksamhet använda benämningen Sitra.
Sitra är en fond som står under riksdagens garanti. Målen för Sitras verksamhet anges allmänt i 2 § i lagen om Sitra. Sitra främjar en stabil och balanserad utveckling i Finland, en kvantitativ och kvalitativ tillväxt i ekonomin samt internationell konkurrensförmåga och internationellt samarbete genom att i synnerhet verka för genomförande av sådana projekt som effektiverar utnyttjandet av de samhällsekonomiska resurserna eller höjer forsknings- och utbildningsnivån eller i vilka utvecklingsalternativen för framtiden reds ut.
Enligt 9 § i lagen om Sitra beslutar de bankfullmäktige som riksdagen tillsatt och som utgör förvaltningsrådet om fondens närmare verksamhetsprinciper och årligen om prioriteringarna när de fastställer fondens ekonomi- och verksamhetsplan på kort och lång sikt. Finansministeriet bestämmer förvaltningsrådets medlemmars arvoden. Förvaltningsrådets sammansättning regleras även i 13 § i riksdagens arbetsordning (40/2000) och i 3 § 3 mom. i instruktionen för riksdagens bankfullmäktigeledamöter (252/2000)
Enligt 10 § i lagen om Sitra har styrelsen sex medlemmar och enligt 11 § 3 mom. är styrelsens mandatperiod två år. Sitras nuvarande styrelse valdes år 2018. Dess mandatperiod löper ut vid utgången av år 2020. I styrelsen finns finansministeriet, arbets- och näringsministeriet samt undervisnings- och kulturministeriet representerade. Överombudsmannen är medlem av styrelsen. Sitras nuvarande förvaltningsstruktur motsvarar inte Sitras verksamhetsmässiga behov till alla delar. Med tanke på Sitras mål och uppgifter är det centralt att skydda dess tillräckligt oberoende ställning som främjare av långsiktig och framtidsorienterad utveckling och tillväxt, samtidigt som uppmärksamhet ska fästas vid att verksamheten är så ändamålsenlig som möjligt. I detta avseende är det betydelsefullt att betona en bredbasig styrning och sakkunskap i ledningen av Sitra.
I nuläget förverkligas Sitras styrning från förvaltningsrådets nivå inte nödvändigtvis på bästa möjliga sätt, eftersom bankfullmäktigeledamöternas huvudsakliga uppgifter för Finlands Banks del inte möjliggör specialiserad fördjupning i Sitras verksamhet. Samtidigt talar Sitras bredbasiga uppgiftsfält och ställning för en styrning med bredare parlamentariskt deltagande än i nuläget.
Sitras verksamhet är i enlighet med verksamhetsmålen inriktad på insatsområden som lever i tiden, som i tilltagande mängd också överskrider de förvaltningsövergripande sektorsgränserna, och till och med utgör fenomenbaserade helheter. I enlighet med denna utveckling behövs det i Sitras ledning på styrelsenivå sådana element som bättre stöder ett verksamhetssätt som speglar den samhälleliga förändringen. Den nuvarande regleringen av styrelsens sammansättning möjliggör till exempel inte att det i styrelsearbetet fullständigt betonas sådan sakkunskap som fastslagits i enlighet med prioriteringarna eller som överskrider gränserna för ministeriernas ansvarsområden.
Sitras överombudsmans ställning som styrelsemedlem motsvarar inte de samfundsrättsliga principerna om lednings- och ansvarsförhållandenas tydlighet. Styrelsen bör ha tydlig lednings- och övervakningsbehörighet i fråga om överombudsmannen, som fungerar som direktör.
4
Beredningen av propositionen
Propositionen har beretts vid finansministeriet. Propositionen grundar sig på slutrapporten från den parlamentariska arbetsgrupp som tillsattes av finansminister Petteri Orpo den 21 december 2018. Riksdagsledamot Matti Vanhanen fungerade som arbetsgruppens ordförande. Arbetsgruppens uppgift var att bedöma och utarbeta behövliga reformförslag i lagform i fråga om jubileumsfonden för Finlands självständighet Sitras roll, uppgifter och förvaltning. Arbetsgruppen skulle särskilt utreda och lägga fram de förslag som behövdes i fråga om följande helheter:
1) de uppgifter som Sitra har enligt lagstiftningen, deras tidsenlighet och uppgifterna i förhållande till de resurser som står till buds,
2) alternativen för att för Sitras förvaltnings del lösgöra kopplingen mellan Sitras förvaltningsråd och bankfullmäktige och att fastställa ett eget separat förvaltningsråd för Sitra samt alternativen för kandidatnominering, antalet medlemmar och valsättet,
3) tidsenligheten hos Sitras styrelsesammansättning, antalet medlemmar, kandidat-uppställningen och överombudsmannens ställning i förhållande till styrelsen,
4) andra eventuella reformer i anknytning till uppdraget som helhet.
Arbetsgruppen hade också i uppgift att fungera i växelverkan med det arbetet för bedömning av Sitras verksamhet som helhet och vid behov lämna utlåtanden också om det.
Arbetsgruppens rapport har publicerats i finansministeriets publikationsserie 2019:19.
Finansministeriet har den 12 juni 2019 hört riksdagsgrupperna om den parlamentariska arbetsgruppens förslag. Enligt riksdagsgrupperna kan beredningen fortsättas utifrån arbetsgruppens slutrapport. Yttranden om utkastet till proposition begärdes senast den 6 september 2019 av partiernas riksdagsgrupper, ministerierna, Sitra, Justitiekanslersämbetet, Riksdagens justitieombudsmans kansli, dataombudsmannens byrå, Finlands Bank och Statens revisionsverk.
Ett separat sammandrag som finns tillgängligt hos finansministeriet har gjorts över utlåtandena.
Av riksdagsgrupperna lämnades utlåtanden av Socialdemokratiska riksdagsgruppen, Centerns riksdagsgrupp, Vänsterförbundets riksdagsgrupp, Svenska riksdagsgruppen, Kristdemokratiska riksdagsgruppen och Sannfinländarnas riksdagsgrupp.
Riksdagsgrupperna ställde sig i huvudsak positiva till de föreslagna ändringarna. De föreslagna ändringarna förbättrar sambandet mellan Sitra och riksdagen och de inbördes förhållandena mellan förvaltningsorganen förtydligas. Ett förvaltningsråd separat från Finlands Bank och med tillräckligt antal medlemmar samt den föreslagna styrelsesammansättningen och ändringen av överombudsmannens ställning från styrelsemedlem till styrelsens föredragande ansågs vara ändringsförslag i rätt riktning.
I enskilda yttranden framfördes flera olika ändringsförslag. Det föreslogs en uttrycklig bestämmelse om rätt för förvaltningsrådets ordförande att delta i styrelsens sammanträden.
Styrelsen anser att den inbördes hierarkin mellan Sitras förvaltningsråd och styrelse gör det möjligt för förvaltningsrådets ordförande att delta i Sitras styrelses sammanträden utan en uttrycklig ny bestämmelse.
I ett utlåtande fästes det uppmärksamhet vid mångsidig kompetens vid utnämnandet av medlemmarna i styrelsen och också i personalrepresentationen i styrelsens sammansättning.
Därtill föreslogs det att det till motiveringen till lagen fogas ett omnämnande av att vid valet av medlemmar i förvaltningsrådet ska riksdagsgrupper med minst tre medlemmar ha minst en plats i förvaltningsrådet. Regeringen har beslutat att hålla sig till den skrivning av den parlamentariska arbetsgruppen som beredde reformen av förvaltningsstrukturen, enligt vilken utnämnandet av förvaltningsrådets medlemmar lämnas till riksdagens prövningsrätt till alla delar.
I ett utlåtande föreslogs det att förvaltningsrådets medlemmars arbetsmängd preciseras eller alternativt att årsarvodet för förvaltningsrådets medlemmar skärs ned. Regeringen har beslutat att hålla sig till den parlamentariska arbetsgruppens förslag om arvodet.
I 9 § 8 punkten i lagförslaget föreslås det att förvaltningsrådet beslutar om ansvarsfrihet för överombudsmannen på framställning av styrelsen. I ett utlåtande ansågs detta vara en minskning av förvaltningsrådets makt, och att förvaltningsrådet ska förbehållas en självständig rätt att besluta om ansvarsfrihet för överombudsmannen. I utlåtandet föreslås det att ändringsförslaget slopas. Regeringen har beslutat att hålla sig till den parlamentariska arbetsgruppens förslag till denna del.
Utlåtanden lämnades också av utrikesministeriet, justitieministeriet, inrikesministeriet, försvarsministeriet, undervisnings- och kulturministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, kommunikationsministeriet, arbets- och näringsministeriet, miljöministeriet, dataombudsmannens byrå, Finlands Bank, Sitra och Statens revisionsverk. Därtill lämnade Sitras personalförening Sitranen och de genom val utsedda representanterna för personalen ett gemensamt utlåtande.
Inrikesministeriet, försvarsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, kommunikationsministeriet och miljöministeriet meddelade att de inte har något att anmärka om propositionsutkastet. Också dataombudsmannens byrå och Finlands Bank meddelade att de inte har något att uttala om propositionsutkastet. Undervisnings- och kulturministeriet understöder de ändringsförslag som lagts fram i propositionen. Riksdagens justitieombudsmans kansli meddelade att den inte avger något utlåtande i ärendet.
Utrikesministeriet och arbets- och näringsministeriet ansåg att förslaget är motiverat.
Justitieministeriet fäste uppmärksamhet vid att det inte föreslås bestämmelser i lagen om förvaltningsrådets medlemmars behörighet. Enligt justitieministeriet kan det vara motiverat att komplettera lagförslaget med grundläggande bestämmelser om att i förvaltningsrådet ska finnas representerade en tillräcklig finansiell expertis och annan förtrogenhet med Sitras verksamhet.
Sitra anser att ändringsförslaget är godtagbart till innehåll och mål. Enligt Sitra är omnämnandena i den parlamentariska arbetsgruppens slutrapport om att Sitra ska vara tillräckligt sakligt oberoende, objektivt, öppet och långsiktigt samt framtidsorienterat, i förhållande till t.ex. dagspolitiska frågor och avgränsade situationsbundna teman, viktiga och väsentliga bakgrundsfaktorer vid bestämmandet av Sitras juridiska ställning och vid reformen av Sitras förvaltningsstruktur utifrån rapporten på det sätt som nämns i lagförslaget.
Om lagen träder i kraft den 1 januari 2020, är överombudsmannen efter det inte längre medlem av styrelsen. Enligt Sitra behöver bestämmelsen om styrelsens beslutsförhet i 11 § i den gällande lagen om Sitra inte ändras temporärt med en ikraftträdandebestämmelse, trots att antalet medlemmar minskar med en för år 2020.
Statens revisionsverk föreslår att de mest centrala kriterierna för valet av förvaltningsrådets medlemmar i detaljmotiveringen till lagförslaget ska fogas till 8 § i lagen. Statens revisionsverk föreslår också att när det föreskrivs om ett förvaltningsråd som ska vara separat från Finlands Bank ska det samtidigt också föreskrivas om Sitras revisorer såsom det föreskrivits om saken i lagen om Finlands Bank. Statens revisionsverk föreslår vidare att det till styrelse- och ledningssystemet fogas bestämmelser om extern utvärdering och resultatkontroll.
Representanterna för Sitras personalförening Sitranen och de genom val utsedda representanterna för personalen, nedan personalen, har i sitt gemensamma utlåtande upprepat utlåtandet i den parlamentariska arbetsgruppens slutrapport om Sitras styrelses skyldighet att besluta om förfaranden för att trygga personalens tillräckliga deltagande och påverkansmöjligheter i styrelsen arbete.
Personalen föreslår också att det till 10 § i lagförslaget fogas ett nytt moment: Sitras personal utser genom val inom sig en representant som har närvaro- och yttranderätt vid styrelsens sammanträden med undantag för utnämningsärenden.
Man har beslutat att i regerings proposition hålla sig till den parlamentariska arbetsgruppens förslag.