1
Nuläge och föreslagna ändringar
Det föreslås att kemikalielagen (599/2013) ändras utifrån den praktiska erfarenhet som man har fått av lagens verkställighet och på grund av ändringen av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 528/2012 (nedan biocidförordningen).
Användningen och utsläppandet av kemikalier på marknaden regleras i Finland i huvudsak genom Europeiska unionens förordningar, men biocidprodukter kan under övergångsperioden fram till 2024 även regleras genom nationella bestämmelser. Denna proposition gäller endast sådana omständigheter som omfattas av nationell behörighet.
Biocider, dvs. bekämpningsmedel mot mikroorganismer, är kemikalier som används för något annat ändamål än som växtskyddsmedel för att bekämpa organismer som är skadliga för mänsklig verksamhet. Biocider är t.ex. desinfektionsmedel för hud och ytor, medel för skadedjursbekämpning, konserveringsmedel som används inom industrin och i industriprodukter samt träskyddsmedel.
Förutsättningar för godkännande av biocidprodukter
I lagens 29 § föreskrivs om förutsättningarna för godkännande av biocidprodukter. I paragrafens 2 mom. föreskrivs om produkter som inte godkänns för tillhandahållande för allmänheten. Sådana biocidprodukter är de som uppfyller kriterierna i fråga om toxiska eller cancerframkallande, mutagena eller reproduktionstoxiska egenskaper enligt artikel 19.4 b i EU:s biocidförordning. Artikel 19.4 b i biocidförordningen har ändrats genom Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 334/2014 om ändring av förordning (EU) nr 528/2012 om tillhandahållande på marknaden och användning av biocidprodukter, vad gäller vissa villkor för tillträde till marknaden. Ändringen trädde i kraft den 25 april 2014. Det föreslås i 29 § i kemikalielagen en hänvisning till akut toxicitet och specifik organtoxicitet, för att lagen ska vara förenlig med biocidförordningen.
Examen i användningen av biocidprodukter avsedda för skadedjursbekämpning
I lagens 38 § föreskrivs om en examen i användningen av biocidprodukter som är avsedda för skadedjursbekämpning. Om ett träskyddsmedel, en rodenticid, en insekticid, en akaricid eller någon annan biocidprodukt som används för bekämpning av leddjur, av grundad anledning kan bedömas leda till faror eller olägenheter för hälsa eller miljö, kan Säkerhets- och kemikalieverket i samband med godkännandet av produkten besluta att den bara får användas av sådana personer som har visat sin behörighet och som Säkerhets- och kemikalieverket har fört in i det examens- och företagsregister som avses i 17 § 2 mom. 4 punkten. Bestämmelsen gäller även jordbrukare, som således måste skaffa sig behörighet som yrkesmässig skadedjursbekämpare.
I enlighet med 17 § i lagen om växtskyddsmedel (1563/2011) får växtskyddsmedel i yrkesverksamhet endast användas av personer som avlagt examen i användningen av växtskyddsmedel enligt 10 § i den lagen. Fastän en examen enligt lagen om växt-skyddsmedel inte särskilt behandlar användningen av t.ex. rodenticider, ger den dock jordbrukaren förutsättningar att förstå betydelsen av användning enligt bruksanvisningen med tanke på miljö- och hälsoskyddet samt beredskap att agera i enlighet med anvisningarna. Om lagen inte ändras, måste jordbrukarna antingen skaffa sig behörighet som yrkesmässiga skadedjursbekämpare eller köpa tjänsterna av skadedjursbekämpningsföretag, och sådana finns det rätt få av på landsbygden. Det tredje alternativet är att använda andra produkter än sådana som är tillåtna för yrkesmässigt bruk, men deras effekt är dock nödvändigtvis inte alltid tillräcklig i jordbruket, eftersom det på bondgårdar finns rikligt med föda som lockar gnagare och andra skadedjur.
Eftersom det inte är ändamålsenligt att en jordbrukare på ovan avsedda grunder skaffar sig särskild behörighet som yrkesmässig skadedjursbekämpare, föreslås det i propositionen att 38 § i lagen ändras så att det av en jordbrukare som har avlagt en sådan examen i användningen av växtskyddsmedel som förutsätts i lagen om växtskyddsmedel inte förutsätts behörighet som yrkesmässig skadedjursbekämpare.
Förutsättningar för återkallelse av registrering av behöriga personer
I lagens 40 § föreskrivs om verifiering av examen för skadedjursbekämpare och i 43 § om verifiering av behörigheten för en person som har avlagt specialexamen. En person som uppfyller kraven på behörighet antecknas i det examens- och företagsregister som förs av Säkerhets- och kemikalieverket. Säkerhets- och kemikalieverket kan genom ett beslut återkalla en registrering, om en person inte längre uppfyller förutsättningarna för registrering. Närmare bestämmelser om återkallelse av registreringen får enligt lagen utfärdas genom förordning av statsrådet.
Återkallelse av registreringen gäller grunderna för individens rättigheter och skyldigheter, och därför måste det föreskrivas i lag om detta. Det föreslås att det i kemikalielagen föreskrivs om de förutsättningar som ska uppfyllas för att Säkerhets- och kemikalieverket får återkalla en registrering. Till dessa räknas användning i strid med bruksanvisningen för biocidprodukter eller det att verksamheten har orsakat eller kan orsaka olägenheter för miljön eller hälsan. Möjligheten att återkalla registreringar ska dock avgränsas till allvarliga eller väsentliga överträdelser eller försummelser och till att eventuella anmärkningar eller varningar till tillståndshavaren inte har lett till att brister i verksamheten har korrigerats. I nämnda paragrafer slopas bemyndigandena att utfärda förordning som onödiga.
Kemikalieförseelse
I 59 § föreskrivs om kemikalieförseelser. Enligt 2 mom. 9 punkten i paragrafen är straffet böter, om inte strängare straff föreskrivs någon annanstans i lag, för den som använder ämnet i fråga utan tillstånd enligt artikel 56 i Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av kemikalier (nedan Reach-förordningen). Det föreslås dessutom att det ska vara straffbart att använda ämnet i strid med villkoren i det tillstånd som avses i artikel 56 i Reach-förordningen.
Förordningar som utfärdats med stöd av 1989 års kemikalielag
När den gällande kemikalielagen stiftades fortsatte ett flertal förordningar som utfärdats med stöd av 1989 års kemikalielag att gälla tills något annat föreskrivs med stöd av den nya kemikalielagen. Genom propositionen uppdateras förteckningen över de förordningar som utfärdats med stöd av 1989 års kemikalielag och som fortsätter att gälla. En del av de förordningar som fortsatte att gälla när den gällande kemikalielagen stiftades har upphävts genom förordningar som utfärdats med stöd av den gällande kemikalielagen, en del av förordningarna har blivit onödiga därför att de har ersatts av en EU-författning. Tidsfristen för vissa av förordningarna har löpt ut.
3
Beredningen av propositionen
3.1
Beredningsskeden och beredningsmaterial
Propositionen har beretts som tjänsteuppdrag vid miljöministeriet och i samarbete med social- och hälsovårdsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet samt Säkerhets- och kemikalieverket.
Vid beredningen har man utnyttjat den praktiska erfarenhet man fått vid verkställandet av kemikalielagen och de utlåtanden som kom in efter det att statsrådets förordning om biocidprodukter (418/2014) varit på remiss.
3.2
Utlåtanden och hur de har beaktats
Utlåtande om propositionen har begärts av social- och hälsovårdsministeriet, jord- och skogsbruksministeriet, arbets- och näringsministeriet, justitieministeriet, Säkerhets- och kemikalieverket, Naturresursinstitutet, Kasvinsuojeluseura ry, Växtskyddsindustrin rf, Kemiindustrin KI rf, Finlands naturskyddsförbund rf, Föreningen för Teknisk Handel och Tjänster rf och Teknokemiska föreningen rf.
I utlåtandena understöddes allmänt förslaget om att slopa skyldigheten för jordbrukare som avlagt växtskyddsexamen att skaffa sig behörighet som skadedjursbekämpare.
Enligt Finska Handel och Föreningen för Teknisk Handel och Tjänster rf bör jordbrukare som har avlagt växtskyddsexamen befrias från kraven på behörighet som skadedjursbekämpare oberoende av produktionsinriktning. Också i Säkerhets- och kemikalieverkets utlåtande föreslogs en precisering av de gränser som gäller befrielse från kraven på behörighet. Justitieministeriet fäste särskilt vikt vid formuleringen av straffbestämmelserna samt vid förutsättningarna för återkallelse av registreringen av en behörig person. Utkastet till proposition har korrigerats i fråga om dessa punkter.