Propositionens syfte och huvudsakliga innehåll.
Regeringen föreslår att tobakslagen ändras. Detaljhandelsförpackningar för tobaksprodukter, elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare får inte vad beträffar märkning eller annan utformning skilja sig från detaljhandelsförpackningar för andra liknande produkter. På förpackningen får produktnamn, tillverkarens eller importörens firma och kontaktuppgifter och produktens förpackningsstorlek och streckkod anges. Närmare bestämmelser om märkningarnas, förpackningarnas och själva produkternas utformning får utfärdas genom förordning av social- och hälsovårdsministeriet.
Målet är att människor ska sluta röka och tobaksprodukter förbjudas. Propositionen är ett led i restriktionerna för försäljning och marknadsföring av tobaksprodukter. Det är den rådande trenden också på det internationella planet.
I utlåtandet tar ekonomiutskottet ställning till den föreslagna regleringen utifrån sitt ansvarsområde, särskilt med avseende på skyddet av immateriella rättigheter, jämlika konkurrensvillkor och konsumentskydd.
Varumärkesrätt.
Varumärkesrätten är harmoniserad på EU-nivå och reglerad genom internationella avtal. Också Världshälsoorganisationens ramkonvention om tobakskontroll (FördrS 27/2005 rd) har blivit en viktig folkrättslig referensram. Nationella restriktioner måste således vara godtagbara och även förenliga med den överstatliga regleringen.
Världshandelsorganisationen WTO:s överprövningsorgan avgjorde nyligen ett fall där åtgärder för att begränsa förpackningar av tobaksvaror ifrågasattes på flera WTO-rättsliga grunder. Överprövningsorganet ansåg att restriktionerna för förpackningar är motiverade och proportionerliga: Normerna för varumärken i TRIPS-avtalet (The WTO Agreement on Trade-Related Aspects of Intellectual Property Rights) ger inte innehavaren ovillkorlig rätt att använda ett varumärke. Varumärkesrättigheterna kan således begränsas bland annat för att skydda folkhälsan.
Produkternas särskiljningsförmåga sett ur konsumentens synvinkel.
De föreslagna restriktionerna innebär att varumärkets förmåga att identifiera tobaksprodukter av olika kommersiellt ursprung är möjlig även i fortsättningen, men varumärkets reklamuppdrag kan inte omsättas. Det kan bli svårare att främja försäljning baserad på en ”look alike”-strategi, imitationer, som missbrukar ett annat varumärkes potentiella kvalitet eller renommé, anser utskottet. Detta är en gynnsam utveckling som stärker skyddet av konsumenternas förväntade rättigheter.
Konkurrensvillkor och andra tobaksliknande produkter.
På grund av sin skadlighet är tobaksprodukter ett exceptionellt regleringsobjekt. Också långvariga inskränkningar i rättigheterna på marknaden för tobaksprodukter har ansetts vara möjliga.
Ekonomiutskottet påpekar att klassificeringen av nikotin i portionspåse som läkemedel skapar ett delvis motstridigt tillstånd på marknaden och i importbestämmelserna. Följaktligen instämmer utskottet i tillsynsmyndighetens syn att nikotin i portionspåse för konsekvensens skull i tobakslagen bör behandlas på samma sätt som nikotinvätskor.
Vidare påpekar ekonomiutskottet att det fortfarande är lagligt att släppa ut tobaksprodukter på marknaden och att det inte heller efter de föreslagna ändringarna kommer att vara helt och hållet förbjudet. I ljuset av detta och med beaktande av att de föreslagna ändringarna innebär att försäljningen av produkterna behöver ordnas på ett annat sätt än i dag måste övergångsbestämmelserna vara tydliga och övergångsperioderna tillräckligt långa för att aktörerna rimligen ska kunna anpassa sin verksamhet till den nya regleringen.