En aktiv näringspolitik skapar förutsättningar för ökad produktivitet och större sysselsättning.
Trots att konjunkturläget har förbättrats, är tillväxtutsikterna på längre sikt fortsatt osäkra. Finansministeriet bedömer att tillväxten stannar av nästa år eftersom världsekonomin och exporten växer långsammare och tillväxten inom bostadsbyggandet sjunker. Ministeriet räknar med att ekonomin ökar med 1,7 procent nästa år och med 1,6 procent 2020. Med de svaga tillväxtsiffrorna går det inte att förbättra sysselsättningen i snabbare takt eller att stärka de offentliga finanserna. För att stödja sysselsättningen på längre sikt behövs det strukturella reformer och stöd till tillväxt baserad på kompetens, innovationer och export. Det är avgörande för att vi ska kunna närma oss sysselsättningsnivån i de övriga nordiska länderna.
Regeringen borde ha satsat mer på den nya tidens nationella närings- och industripolitik, där staten intar en stark roll för att lägga strategiska mål och nå upp till dem. Utgångspunkten bör vara ny tillväxt, starkare kompetens, bredare exportbas och framgångsrik export. Statsmakten måste visa större målmedvetenhet och ledarskap när det gäller att skapa tillväxt och sysselsättning. Med korrekta näringspolitiska val exempelvis inom energi-, sjöfarts- och bilindustrin har man lyckats skapa faktisk internationell tillväxt och framgång. Det ser vi i såväl sysselsättning som skatteintäkter.
Exporten måste breddas inom industribranscherna, men också i ett vidare perspektiv genom satsningar på tjänsteexport och kreativa affärsmodeller. De finländska framgångarna som leverantör av stora och kompletta exportprojekt låter fortfarande vänta på sig, eftersom det inte finns någon riktig verksamhetsmodell. Vi måste utreda förutsättningarna för att bilda en ny organisation eller ett gemensamt specialbolag för den offentliga och den privata sektorn med uppgift att stärka exporten. Bolagets viktigaste uppgift skulle vara att ge draghjälp och ingå avtal om kompletta leveranser och på det sättet stödja små och medelstora tillväxtföretags export på den internationella marknaden. Den nya enheten skulle tjäna en plattform för exportföretag och därmed också kunna erbjuda mer omfattande projekt i stället för enstaka produkter för att generera de framtida tillväxtmotorer som Finland så nödvändigt behöver. Kunder vill köpa kompletta lösningar – inte enstaka produkter eller tjänster. Bolaget skulle samordna de offentliga finansieringsinstrumenten och hjälpa exportföretagen att utnyttja dem bättre än de gör i dag.
Det förbättrade sysselsättningsläget och den ökade exporten är delvis ett resultat av att allt fler statsgarantier beviljats de senaste åren. Borgensstocken har vuxit kraftigt och riskerna ökat eftersom borgensförbindelserna har koncentrerats till några få företag, företrädesvis inom varvsindustrin. Statsborgen och statsgaranti beviljas från statens sidan mot avgift och avgifterna har samlats till en buffert mot eventuella förluster. En kontrollerad och lämplig höjning av avgifterna skulle minska riskerna för statliga förluster på grund av borgen.
Innovationsbasen måste stärkas
Finlands ekonomi är uppbyggd på hög kompetens och innovationer. Finland behöver en stark och regionalt bred tillväxt inom näringslivet och sysselsättningen för att de ekonomiska utmaningarna på kort och lång sikt ska kunna tacklas på ett hållbart sätt. Också i fortsättningen är Finlands ekonomiska tillväxt framför allt beroende av kompetens, högutbildad arbetskraft och hög förädlingsgrad. Forskning, kompetensutveckling och innovationer intar en viktig roll för att se över näringsstrukturen. Här hade regeringen vunnit på att gå in för modigare lösningar.
Av vår FUI-finansiering kommer mer än två tredjedelar från företagen och resten från staten. Statens andel har de senaste åren sjunkit klart och vi har kommit ordentligt på efterkälken jämfört med satsningarna i jämförbara ekonomier. Det är en bidragande orsak till att FUI-satsningarna minskat. Finland har trillat ner från positionen som innovationsföregångare. Nedskärningarna har varit cirka 140 miljoner euro årligen. Målet måste vara att Finland når en stark position som innovationspolitisk föregångare. Nivåhöjningarna av anslagen för FUI inom ramen för Business Finland måste vara större och permanenta. Anslag till en nivåhöjning kan vi få om företagsstöden reformeras.
För Business Finland föreslås en biståndsfullmakt till ett belopp av 344,4 miljoner euro, och det är 73,6 miljoner euro mer än i den ordinarie budgeten för 2018. Omkostnadsanslaget för Innovationsfinansieringsverket Business Finland föreslås bli höjt med 8 miljoner euro som ska gå till programverksamhet och stärkt verksamhet i utlandet. Statens ekonomiska forskningscentral VTT föreslås få 7 miljoner euro för strategisk forskning och 6 miljoner euro för hälso- och sjukvårdsforskning.
Omstruktureringen av Business Finland har ännu inte slutförts och genomförandet måste bevakas noga.
Nya satsningar är välkomna, men de kompenserar inte de nedskärningar i FUI-satsningarna som regeringen har gjort under valperioden. Vi i SDP föreslår att FUI-satsningarna höjs med 20 miljoner euro. Av beloppet ska två miljoner användas för att hjälpa upp cirkulär ekonomi och tre miljoner för att starta ett tillväxtprogram för kreativa branscher.
Företag i kreativa branscher är vanligen mycket små. Företagsverksamheten kan mångdubblas förutsatt att man hittar de rätta ämnena för företagsverksamhet, sammanför dem som producerar och dem som produktifierar och lär sig att skapa värde för upphovsrätt. Programmen inom Business Finland behöver kompletteras med ett projekt som bland annat kan generera produktifieringsföretag med kapacitet för produktutveckling och export. De har kapacitet att effektivt utnyttja satsningar på kulturexport som återgår till anslagen till undervisningsministeriet. De kreativa branschernas företagsverksamhet och internationalisering kan också gynnas genom att beskattningen av upphovsrättsinkomster ses över.
I regeringsprogrammet ställs som mål att fem procent av alla offentliga upphandlingar ska vara innovationer. Det är ett positivt mål, men i framtiden måste det vara mer ambitiöst och staten borde också stödja exempelvis upphandlande enheter för att målet ska nås. Innovativa upphandlingar skulle exempelvis kunna erbjuda bättre tjänster inom social- och hälsovården samt hälsosammare lokaler.
Små och medelstora företag svarar i ökande omfattning för innovationer och nya arbetstillfällen i vårt land. Små företag måste få möjligheter att internationalisera sig. Samhället måste erbjuda dem jämbördiga konkurrensförhållanden plus en stabil och förutsägbar nationell företagsmiljö som plattform för deras väg ut på den globala marknaden.
Tjänsteexport, särskilt satsningar på turism för att generera kraftfull internationell tillväxt, måste vara ett bärande tema i vår vision för näringspolitiken. Vi behöver ett affärsprogram baserat på ömsesidigt partnerskap inom turismen för att stötta de strategiska målen.
Företagsstöden ska ge ny verksamhet
Det viktigaste resultatet från den parlamentariska arbetsgruppen för företagsstöd var att den enhälligt kunde lägga fast de nya kriterierna för företagsstöd. Kriterierna harmonierar med SDP:s mål och utgör en god grund att bygga framtida beslut om företagsstöd på. Företagsstöden bör i allt högre grad fokusera på FoU-stöd och stöden måste i högre grad vara inriktade på projekt som förnyar i stället för att bevara, och de ska medverka till nya investeringar och främja målen för investeringspolitiken. Dessutom måste stöden i första hand vara tidsbegränsade. De medel som blir över när det sovras bland företagsstöden måste användas till FoU-satsningar.
SDP föreslår att nya företag samt tillväxt och internationalisering bland små och medelstora företag ska stödjas och att överlappande styrmedel inom energipolitiken rensas ut. Vidare behövs det större effektivitet och motiverande element i stöden till jordbruket. Det är också viktigt att förtydliga stödsystemen och ansökningskriterierna och att minska den administrativa bördan.
SDP hade för sin del varit berett att
- i enlighet med arbetsgruppens förslag bland annat gallra i skattelättnaderna för utdelningsinkomster av icke börslistade företag,
- slopa företagaravdraget eftersom det inte motsvarar de överenskomna viktigaste kriterierna för företagsstödet och dessutom favoriserar höginkomsttagare.
- se över uppbyggnaden av energiskatterna (lägre skattesats för industrin och den s.k. energiskattegiljotinen) för att en del av stöden ska inriktas på energieffektivitet, produktivitet och nya energisnåla investeringar.
Riktlinjer för en långsiktig näringspolitik
Den nationella närings- och industripolitiska strategin måste basera sig på en förutsägbar och stabil ekonomisk politik som stöder tillväxt. Mitt i alla svårigheter gäller det att hålla fast vid våra styrkor, och de politiska och ekonomiska aktörerna måste samverka för att främja sysselsättning och välfärd.
Det krävs djärvare initiativ och satsningar på framtidsbranscher. Tjänster och turism samt cirkulär ekonomi och delningsekonomi borde ha lyfts fram som spetsprojekt. Stöd till nya innovationer kan i bästa fall ha stora effekter för tillväxt, sysselsättning och ekonomisk förnyelse. För att få bukt med klimatförändringen måste alla klutar sätts till och då står tekniska lösningar i fokus. Cirkulär ekonomi och uppfinningar, processer och produkter för att ge den mer luft under vingarna är likaså av stor vikt för att ekonomin ska växa på ett hållbart sätt och naturresurser utnyttjas effektivt. Cirkulär ekonomi och delningsekonomi måste byggas ut och bli ett nytt fundament för ekonomin, energipolitiken och klimatpolitiken. På global nivå är deras tillväxtpotential mångdubbelt större än för bioekonomin. I Finland begränsar sig bioekonomin och virkesanvändningen i stor utsträckning till råvaruförsörjning inom skogsindustri, energiproduktion och jordbruk. Utgångspunkten ska vara att förädla virke till en produkt med så hög bearbetningsgrad som möjligt. Cirkulär ekonomi och delningsekonomi måste komma högt upp på agendan under Finlands EU-ordförandeskap.
Långsiktig trafik- och transportpolitik
Trafik- och transportpolitiken i vårt land har varit alltför kortsiktig. Planerna upprättas på bara fyra års sikt medan de övriga nordiska länderna lägger upp sina projekt på åtminstone tolv års sikt. Vi måste gå in för mer långsiktig planering och våga lyfta fram våra nationella mål.
Finland måste åter positionera sig på den logistiska världskartan. Vi måste fullt ut kunna utnyttja vår geografiska position mellan Asien och Europa och få med Ryssland i planerna. Om vi i logistiskt avseende tidigare spelat rollen av en avlägsen ö bortom världshaven, ska vi i framtiden vara knutpunkten mellan Asien och Europa. Finland har inte fått del av den europeiska transportfinansieringen (TEN-T) på grund av att det inte finns några färdiga planer att lägga till grund för en finansieringsansökan. Det finns också all anledning att på samma sätt som Sverige göra transportpolitiken till en angelägenhet för hela regeringen och inte låta den bara angå kommunikationsministeriet. Då kan Finlands ståndpunkter föras fram klart och tydligt på alla nivåer inom EU. Ishavsbanan har väckt stort intresse i Europa och är därmed ett projekt som modigt måste drivas på.
För att projekten ska bli verklighet krävs det inte bara traditionell budgetfinansiering utan också projektbolag och finansieringsbolag.
Finland måste skapa en logistisk och infrastrukturpolitisk vision som utgår från att Finland etablerar sig som en interkontinental knutpunkt, satsar på tillväxt och en fungerande arbetsmarknad och värnar regionutvecklingen.
Möjligheterna i det arktiska området måste främjas betydligt starkare. Finland ska vara en aktiv initiativtagare, och att i den arktiska politiken på nytt lyfta fram den nordliga dimensionens viktiga roll kunde utgöra ett element i en initiativtagande Europapolitik. En välfungerande nordisk infrastruktur förbättrar näringslivets konkurrenskraft och främjar internationaliseringen.
Bättre matchning av arbetstagare och arbetstillfällen
Den ekonomiska tillväxten och det successiva uppsvinget i sysselsättningen har fördelats ojämnt mellan landskapen. Därför finns det risk för att skillnaderna i sysselsättningen mellan olika områden ökar ytterligare.
En av de viktigaste principerna ska vara att den negativa strukturomvandlingen ses som en chans. Vi behöver positiv regional och yrkesmässig rörlighet och större hänsyn till familjernas livssituation.
Arbetskraftens rörlighet kan också främjas med trafik- och transportlösningar och med nya bostäder till rimliga kostnader i huvudstadsregionen och andra tillväxtcentrum. Det behövs massiva satsningar på grundläggande yrkesutbildning, omskolning, examensinriktad fortbildning och bättre engagemang och uppbackning från företagens och arbetsgivarnas sida när det gäller att hitta bostad och pendla till jobbet.
Bristen på kvalificerad arbetskraft och den höga arbetslösheten är utmaningar som måste tacklas samtidigt. Utmaningarna kommer att öka också därför att befolkningsökningen koncentreras till städerna och centrumen i landskapen. I och med den nya landskapsförvaltningen kommer landskapen att behöva närings-, investerings- och utbildningspolitiska mål över kommungränserna. Alla landskap måste upprätta sina egna strukturomvandlingsprogram och åta sig att följa dem.
I framtiden kommer finanspolitiken att spela en viktig roll för näringspolitiken med avseende på hela euroområdet. Då är den nationella finanspolitiken och bra resultat i företagen av stor betydelse för att jämna ut konjunktursvängningarna. Finland måste förbereda sig allt bättre inför den europeiska monetära politiken och på att konjunkturerna går upp och ner, bland annat genom att lägga undan en konjunkturbuffert. Regeringen borde ha visat större initiativförmåga i bygget av ett mer socialt Europa.
Mot en aktiv statlig ägarpolitik
I vårt program för blåvitt ägande lägger vi upp omfattande mål för ägarpolitiken och beskriver relationen mellan ägande och den samlade närings- och innovationspolitiken. Finland behöver tillväxt som ger arbetstillfällen och investeringar i framtiden, men också en mer tjänstedriven export. Statens ägarpolitik måste stödja en reform av näringspolitiken och satsa på nytt skapande ägande. Statens ägarpolitik ska stärka och stödja finländskt ägande inom branscher och företag av nationell relevans och motarbeta alla tecken på att Finland kan bli någon sorts dotterbolagsekonomi.
Staten måste föra en betydligt mer aktiv ägarpolitik och ha kvar bestämmande inflytande i de statsbolag där innehavet säkerställer statens strategiska intressen, bland annat försörjningsberedskapen och infrastrukturen. Vi har föreslagit att staten och den privata sektorn tillsammans ska bilda ett specialbolag med inriktning på exporten i små och medelstora företag. Uppgifterna, beskrivningen och arbetsfördelningen för Statens utvecklingsbolag Vake Oy behöver förtydligas.
En del av inkomsterna från försäljning av statlig egendom måste satsas på investeringar i framtiden, bland annat FoU-investeringar, kompetens och bättre infrastruktur.
Snabbare insatser mot svart ekonomi
Beslutsamheten och intresset för större insatser mot den svarta sektorn har varit lama under regeringsperioden, trots att regeringen har antagit en strategi för att bekämpa svart ekonomi och ekonomisk brottslighet 2016–2020. SDP har program mot svart ekonomi, ekobrottslighet och internationell skatteflykt. Bland de viktigaste förslagen märks att införa skattenummer inom transportbranschen och att se över lagstiftningen om beställaransvar för att skatter, anställningsvillkor och andra samhällsförpliktelser ska garanteras i hela underleverantörskedjan.
Årligen används drygt 30 miljarder till offentliga upphandlingar. Det är viktigt att bland annat vid upphandlingskontrakt se till att också företagen i underleverantörskedjan följer samhällets spelregler. Skatteförvaltningen bedömer att webbaserade kassasystem kan tillföra statskassan 120–140 miljoner euro i skatter tack vare kampen mot svart ekonomi. Regeringen måste snabbt bereda en sådan reform, precis som riksdagen förutsatte i fjol vid behandlingen av alkohollagstiftningen. En reform skulle också möjliggöra automatiserad bokföring och beskattning.
Med tanke på arbetsmarknaden för hälsovårdssektorn behövs det sanktioner vid alltför låga löner och bättre kontroll av att avtal följs. Rätt att föra talan för att anställningsvillkor och arbetslagstiftningen ska följas måste införas, också på EU-nivå. Det får inte finnas två regelverk för hur anställningsvillkor och lagar ska följas.