I propositionen föreslår regeringen att riksdagen godkänner det i oktober 2016 undertecknade övergripande avtalet om ekonomi och handel mellan Kanada, å ena sidan, och Europeiska unionen, och dess medlemsstater, å andra sidan, samt lagen om sättande i kraft av de bestämmelser i avtalet som hör till området för lagstiftningen.
Ceta är det mest omfattande frihandelsavtal som EU ingått hittills. Det syftar till att gradvis och ömsesidigt liberalisera varu- och tjänstehandeln mellan parterna till väsentliga delar. Det handlar om ett blandat avtal vars bestämmelser dels omfattas av medlemsstaternas, dels av EU:s behörighet. Utöver EU är också medlemsstaterna avtalsparter, så avtalet måste godkännas såväl av unionen som av medlemsstaterna.
Social- och hälsovårdsutskottet anser att avtalets syften är goda och värda att stödjas. Avtalet gör det möjligt för företag i EU att få tillträde till den kanadensiska marknaden. Exporten till Kanada underlättas när produktstandarderna erkänns ömsesidigt i större utsträckning än nu och produkterna inte lika ofta behöver testas dubbelt. Dessutom underlättar avtalet temporär rörlighet för experter och erkännande av examina.
Avtalets tillämpningsområde och förbehåll
De serviceområden med relevans för social- och hälsovårdsutskottets ansvarsområde som Ceta och dess bestämmelser om handel med tjänster gäller är social- och hälsotjänster, försäkringstjänster och handel med hälsorelaterade produkter såsom alkohol, tobak och läkemedel. Avtalet gäller inte offentliga tjänster. Som offentliga tjänster betraktas tjänster som inte tillhandahålls kommersiellt eller i konkurrens med en eller flera ekonomiska aktörer.
Tolkningen av definitionerna av offentliga tjänster är inte entydig när det gäller social- och hälsotjänster i Finland: Finlands offentliga tjänster omfattas inte entydigt till alla delar av avtalets uteslutning av offentliga tjänster. Därför har Finland gjort förbehåll i förbindelserna i avtalet gällande social- och hälsotjänster och lagstadgad arbetspensionsförsäkring. Vidare har Finland gjort en begränsning i avtalet gällande distributionstjänster och detaljförsäljning av läkemedel och monopolet på detaljförsäljning av alkohol. Med stöd av förbehållen behåller Finland möjligheten att i framtiden ändra sin lagstiftning som gäller allmännyttiga tjänster. Vidare bekräftas i parternas gemensamma tolkningsinstrument staternas rätt att tillhandahålla och stödja allmännyttiga tjänster. Där klargörs också att Ceta inte hindrar regeringar från att reglera dessa tjänster. Avtalet kräver inte heller att dessa tjänster ska privatiseras, och det hindrar inte en utvidgning av tillämpningsområdet för allmännyttiga tjänster framöver eller en offentlig myndighet från att återbörda tidigare privatiserade eller konkurrensutsatta tjänster till att produceras av en offentlig aktör.
Social- och hälsovårdsutskottet anser att förbehållen i avtalet är nödvändiga. Förbehållen är nationellt särskilt betydelsefulla inom social- och hälsotjänster när vårdreformen eftersträvar ett tjänstesystem som mer än i dagsläget baserar sig på en modell med många producenter. Utskottet konstaterar att det ligger i Finlands intresse att också i framtiden bevara en nationell lagstiftande befogenhet i fråga om social- och hälsotjänster.
Investeringsskydd och system för tvistlösning
Ceta inbegriper ett nytt system för investeringsskydd och tvistlösning. Bestämmelserna i avtalet avser att säkerställa icke-diskriminerande nationell behandling av den andra parten och att främja investeringsskyddet. I avsnittet om investeringsskydd stärks parternas rätt till reglering som behövs för att nå legitima politiska mål inom områden som folkhälsa, säkerhet, miljö, allmän moral eller konsumentskydd samt skyddet av den kulturella mångfalden. Enbart det att en part lagstiftar på ett sätt som inverkar negativt på en investering eller på en investerares förväntningar innebär inte i sig en överträdelse av en skyldighet. Finland kan således också framöver lagstifta exempelvis om sättet att anordna och finansiera social- och hälsotjänster eller om andra legitima hälsorelaterade mål, men det ska göras inom ramen för bestämmelserna om att bemöta investerare.
Även om Finland har gjort de ovan konstaterade förbehållen, gäller avtalets bestämmelser om skydd för investeringar också branscher i fråga om vilka de ovan konstaterade förbehållen har gjorts. Den nationella lagstiftningsrätten är således garanterad i avtalet, men placerarna har ändå möjlighet att också inom de branscher som påverkas av förbehållen väcka talan mot staten i det tvistlösningsförfarande som upprättas genom avtalet på den grunden att nationell beslutanderätt används i strid med avtalet.
Social- och hälsovårdsutskottet anser det positivt att Ceta korrigerar vissa brister som tidigare funnits i fråga om investeringsskydd jämte tvistlösningsförfarande. Men utskottet påpekar ändå att avtalet inte eliminerar det grundläggande problemet att beslutanderätt i fråga om inhemska förvaltnings- och domstolsavgöranden genom avtalet överförs till ett utländskt rättsskipningsorgan. På så sätt begränsar man bland annat inom social- och hälsovårdsområdet den nationella behörigheten på ett sätt vars omfattning är svårt att bedöma i förväg. Utskottet ser propositionen som bristfällig i det avseendet att den inte visar hur man i Finland har förberett sig på att avge svaromål vid talan, eller på rättegångar och ersättningar. Att avge svaromål kräver ofta betydande resurser även om det slutliga avgörandet skulle vara positivt för staten. Redan möjligheten att väcka talan erbjuder således en möjlighet att utöva påtryckning på myndigheter som måste beakta de kostnader som förfarandet medför.
Utskottet konstaterar att propositionen nästan uteslutande beaktar fördelarna med avtalet. Nackdelarna med investerarskyddet har inte bedömts med avseende på allmänt intresse, offentlig ekonomi eller andra samhällspolitiska mål.
EU-domstolen har upprepade gånger konstaterat att den högsta makten i fråga om att tolka EU-rätt hör till EU-domstolen (EU-rättens så kallade autonomiprincip). Tvister som gäller investerarskydd kan omfatta tolkning av EU-rätt. Belgiens regering har begärt utlåtande av EU-domstolen om hur investerarskyddet i Ceta stämmer överens med EU-lagstiftningen. Utskottet konstaterar att utlåtandet kan få konsekvenser som det vore adekvat att ha kännedom om när avtalet godkänns.
Enligt utredning till utskottet har Finland för närvarande 67 gällande bilaterala avtal om investeringsskydd. Utskottet konstaterar att regeringen också i fortsättningen bör fästa uppmärksamhet vid konsekvenserna av investeringsskyddsåligganden i avtal på tjänstesystemen och på den höga nivån på hälsoskyddet, säkerheten, konsumentskyddet, arbetarskyddet och miljöskyddet i Finland och inom EU.