Ekonomiutskottet tillstyrker propositionen utan ändringar, men med följande kommentarer.
Propositionens centrala innehåll.
Det föreslås att gruvlagen ändras så att den maximala arealen för ett guldvaskningsområde höjs från nuvarande fem hektar till sju hektar. Gruvmyndigheten har efter ändringen fortfarande prövningsrätt i fråga om arealen för ett guldvaskningsområde.
Regeringen föreslår också ändringar i giltighetstiden för guldvaskningstillstånd. I dag kan tillstånd beviljas för högst fyra år, och det är möjligt att ansöka om förlängning med tre år åt gången. Enligt förslaget ska giltighetstiden för det fortsatta tillståndet vara högst tio år. För närvarande begränsar lagstiftningen inte antalet fortsatta tillstånd, och det är meningen att bevara det rättsläget trots att tillståndens giltighetstid förlängs.
Dessutom ska bestämmelserna om det verkställighetsförordnande som avses i 169 § i gruvlagen utsträckas till att även gälla beslut om att bevilja guldvaskningstillstånd.
Det föreslås inte ändringar i bestämmelserna om att tillstånd förfaller, ändras eller återkallas och inte heller i bestämmelserna om samernas rättigheter.
Syftet med de föreslagna ändringarna.
De föreslagna ändringarna syftar till en bättre koppling mellan guldvaskningstillståndets giltighetstid och guldvaskningsområdet för att åstadkomma en mer långsiktig guldvaskning och en mer förutsebar verksamhet. Dessutom vill man bidra till att den traditionella guldvaskningskulturen bevaras i Finland.
Miljöutskottets utlåtande.
Utskottet instämmer med miljöutskottet i att myndighetssamarbetet och samordningen av tillsynen förbättras när cyklerna för olika tillstånd till utvinning inte längre är i otakt med varandra. Liksom miljöutskottet fäster ekonomiutskottet uppmärksamhet vid att trycket på guldvaskning i andra områden kan öka när den maskinella guldvaskningen i Lemmenjoki upphör 2020. Då accentueras betydelsen av en tidsenlig och väl avvägd lagstiftning.
Konsekvenserna av ändringarna.
Ekonomiutskottet anser att ändringarna möjliggör en effektivare guldvaskning bland annat för att guldvaskningsområdena kan utnyttjas bättre. De föreslagna ändringarna kommer sannolikt att minska den administrativa bördan av tillståndsprocessen för både myndigheterna och de sökande utan att de intressen som skyddas genom processerna äventyras. Utskottet finner det önskvärt att de resurser som kan komma att frigöras när myndigheternas arbete minskar i första hand används för att avveckla anhopningen av ansökningar och senare för tillsyn över verksamheten och anvisningar till verksamhetsutövare.
Ekonomiutskottets samlade kommentarer.
Vid utfrågningen i utskottet uttryckte en del av de sakkunniga oro över Säkerhets- och kemikalieverkets (Tukes) problematiska roll i gruvärendena: Tukes avgör ansökningar som gäller rättigheter och tillstånd enligt gruvlagen, för ett gruvregister och övervakar verksamheten genom rapportering enligt gruvlagen, uppgiftsförfrågningar och inspektionsbesök och utifrån initiativ från de olika parterna. Det är en relativt ny roll för Tukes, menar utskottet, och det är därför för tidigt att ta ställning till om myndighetsfunktionerna har ordnats på ett ändamålsenligt sätt. Utskottet anser det i alla fall vara viktigt att följa läget.
Ekonomiutskottet fäster uppmärksamhet vid hur de föreslagna bestämmelserna påverkar storleken på den säkerhet som avses i 107 § i gruvlagen. Eftersom syftet med säkerheten är att ersätta efterbehandlingsåtgärder samt eventuell skada och olägenhet bör myndigheten när den överväger beloppet på säkerheten lägga vikt vid arealen för guldvaskningsområdet. Utskottet understryker att syftet med ändringen inte är att höja säkerhetens totalbelopp.
Enligt utskottets mening är de ändringar som föreslås i propositionen utifrån en helhetsbedömning en balanserad lösning som beaktar guldvaskningens, urfolkens och primärproduktionens intressen.