Den föreslagna regleringens huvudsakliga innehåll.
Avsikten med lagen om temporärt bränslestöd till transportföretag är att kompensera transportbranschen för den plötsliga och kraftiga höjningen av bränslepriserna. Målet är att stödet ska riktas till aktörer som inte direkt kan överföra kostnadsökningen på kundavgifterna.
Ekonomiutskottet tillstyrker propositionen med smärre ändringar, på det sätt som anges närmare i detaljmotiveringen.
Allmänna kommentarer om offentligt stöd till företag.
Ekonomiutskottet har den senaste tiden tagit ställning till de företagsstöd som föreskrivits framför allt på grund av coronapandemin i samband med flera tidigare lagförslag (bl.a. EkUB 18/2021 rd —RP 97/2021 rd, EkUB 15/2021 rd — RP 79/2021 rd, EkUB 7/2021 rd — RP 38/2021 rd och EkUB 33/2021 rd — RP 207/2021 rd) och senast i maj 2022 (EkUB 9/2022 rd — RP 39/2022 rd). Utskottet har ansett att det med tanke på marknadens funktion under normala förhållanden är viktigt att lagstiftningsåtgärderna ingriper så lite som möjligt i utgångspunkten att företagen ska ha jämlika konkurrensförutsättningar.
Ekonomiutskottet konstaterar att störningar i ekonomin utan undantag är förenade med strukturella förändringar, eftersom den minskande produktionen och den nya produktion som uppstår till följd av återhämtningen avviker från varandra. Varken lagstiftning eller stödpolitik kan, och bör lämpligen heller inte, helt hindra denna mekanism från att fungera. Ett stöd som kompenserar för plötsliga förändringar i omvärlden är nyttigt ur samhällsekonomisk synvinkel, om det kan motverka en sådan omfattande konkursvåg bland företag som skulle leda till en bestående och betydande försämring av den samhällsekonomiska produktionskapaciteten. Det väsentliga för stödets acceptabilitet är att den förändring i omvärlden vars konsekvenser man strävar efter att lindra är tillfällig.
De sakkunnigas åsikter om den aktuella propositionen har gått i sär: vissa har ansett att det föreslagna stödet är otillräckligt, medan andra har ansett att stödet verkar försvaga jämlika konkurrensvillkor.
Den senaste tidens exceptionella händelser i de ekonomiska produktionskedjorna har drabbat näringarna på enormt olika sätt, och därför har det varit motiverat att också de offentligt finansierade stöden på motsvarande sätt har varierat beroende på hur mycket affärsverksamheten har försvårats. Ekonomiutskottet har prövat frågan om det är rättvist att begränsa stödet också i fråga om det nu aktuella transportstödet. Utskottet anser att det är motiverat att stödja framför allt transportbranschen, eftersom det är en bransch som indirekt påverkar och möjliggör verksamhet inom andra branscher. Transportbranschen har också samband med försörjningsberedskapen: De funktioner som är väsentliga för försörjningsberedskapen i Finland och tillgången till de viktigaste varorna måste kunna garanteras också med hjälp av landsvägstransport.
Statligt stöd.
Det stöd som nu föreslås är temporärt statligt stöd som beviljas för att underlätta de ekonomiska svårigheterna till följd av de plötsliga förändringarna på bränslemarknaden. Som rättslig grund tillämpas EU-kommissionens meddelande 2022/C 131 I/01 (s.k. Ukrainaram) och kommissionens beslut SA 103159 (2022/N). Beslutet gäller till utgången av 2022, vilket också bestämmer ansökningsprocessen för stöd enligt denna lag. Eftersom beslutet fattades under pågående riksdagsbehandling (13 juni 2022) undanröjs också behovet av att låta ikraftträdandet av lagstiftningen vara beroende av en statsrådsförordning.
En notifikation inverkar också på hur tillämpningsområdet för stödet kan ändras under riksdagsbehandlingen. Sakkunniga har påpekat att den föreslagna regleringen kommer att skapa bristande kontinuitet när det gäller vilken typ av näringsverksamhet som räknas som stödberättigande och vilka typer av verksamhet som utesluts. Ekonomiutskottet instämmer i de sakkunnigas påpekanden om att denna diskontinuitet ser ut att ge upphov till en icke-önskvärd konstellation bland företagen. Utskottet ser det som angeläget att denna fråga beaktas på behörigt sätt i lagstiftningen. Utskottet föreslår att riksdagen godkänner ett uttalande om detta.
Utskottets slutsatser.
Utskottet understryker att vid bedömningen av stödsystemets legitimitet är det viktigt att systemet är avsett att vara ett snabbt och temporärt stöd i en situation där företagens verksamhetsbetingelser på grund av yttre omständigheter har försvårats kraftigt och utan förvarning. I en sådan situation kan också stödformer som under normala förhållanden inte är motiverade eller tillåtna vara godtagbara.
Enligt utredning till utskottet har den kraftiga höjningen av bränslepriset lett till motsvarande negativa konsekvenser inte bara för transportbranschen (med trafiktillstånd) utan också för de branscher som använder lätt brännolja. Även dessa branscher kan anses vara betydelsefulla för försörjningsberedskapen i samhället. Därför anser utskottet att också aktörer som använder lätt brännolja bör stödjas.