2 kap.
Drift av reglerade marknader
Verksamhetstillstånd och förvaltning
1 §
Tillstånd att driva en reglerad marknad och annan tillåten verksamhet
En reglerad marknad får inte drivas utan tillstånd som beviljats av finansministeriet.
En börs får utöver en reglerad marknad driva en multilateral handelsplattform och en organiserad handelsplattform, tillhandahålla datarapporteringstjänster och databehandlingstjänster och andra tjänster i anslutning till omsättning och förvaring av finansiella instrument samt utbildnings- och informationstjänster för utveckling av värdepappers-, derivat- och finansmarknaden samt bedriva annan verksamhet som har nära samband med verksamhet som avses i detta moment.
En börs får verka som clearingmedlem samt som kontoförande institut i enlighet med lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet (348/2017).
En börs får inte bedriva annan verksamhet än sådan som avses i denna paragraf.
2 §
Börsens säte
Börsens säte ska vara beläget i Finland.
3 §
Firma
Företag som saknar börstillstånd får inte i sin firma eller annars för att beskriva sin verksamhet använda ordet eller sammansättningsleden fondbörs eller derivatbörs.
4 §
Ansökan om verksamhetstillstånd
Finansministeriet kan på ansökan av ett finländskt aktiebolag bevilja bolaget börstillstånd. Tillstånd kan sökas också för ett nybildat bolags räkning.
Till ansökan ska fogas en plan för börsens verksamhet och för sådan annan eventuell verksamhet som avses i 1 § 2 mom. samt en ansökan om fastställelse av börsens regler enligt 3 kap. 7 §. Dessutom ska till ansökan fogas tillräckliga utredningar om börsens
1) ägande,
2) ledning och revisorer,
3) interna kontroll och riskhantering,
4) hantering av eventuella intressekonflikter och bindningar
5) ekonomiska verksamhetsförutsättningar,
6) tillsynsuppgift och hur den är ordnad.
Om verksamhetstillstånd söks för ett nybildat bolags räkning ska till ansökan dessutom fogas tillräckliga utredningar om sökanden.
Sökanden ska på begäran av finansministeriet tillställa ministeriet de tilläggsutredningar som behövs för att verksamhetstillstånd ska kunna beviljas.
5 §
Förutsättningar för beviljande av verksamhetstillstånd
Finansministeriet ska bevilja verksamhetstillstånd, om ministeriet utifrån vad som utretts kan förvissa sig om att
1) sökanden och den planerade verksamheten uppfyller de krav för drivande av en reglerad marknad som föreskrivs i denna lag och i bestämmelser om föreskrifter som utfärdats med stöd av den samt i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument,
2) börsens ägare uppfyller de krav som anges i 6 §,
3) börsens ledning uppfyller de krav som föreskrivs i 16—18 § och att det inte finns någon grundad anledning att misstänka ledningen för att äventyra en effektiv och försiktig ledning av den reglerade marknaden eller förtroendet för marknaden,
4) ägandet i börsen inte äventyrar dess verksamhet enligt försiktiga och sunda affärsprinciper.
6 §
Betydande ägares tillförlitlighet
Den som direkt eller indirekt äger minst tio procent av en börs aktiekapital eller en andel som medför minst tio procent av det röstetal som samtliga aktier i börsen medför måste vara tillförlitlig.
Tillförlitlig anses inte den vara som
1) under de fem senaste åren före bedömningen har dömts till fängelsestraff eller under de tre senaste åren före bedömningen till bötesstraff för brott som kan anses visa att personen är uppenbart olämplig som ägare i en börs, eller
2) annars genom sin tidigare verksamhet har visat sig vara uppenbart olämplig som ägare i en börs.
Om en dom som avses i 2 mom. 1 punkten inte har vunnit laga kraft, kan den dömde dock fortsätta att utöva beslutanderätt som ägare i börsen, om detta ska anses vara uppenbart motiverat med hänsyn till en samlad bedömning av den dömdes tidigare verksamhet, de omständigheter som lett till domen och andra inverkade omständigheter.
7 §
Tillståndsbeslut och inledande av en börs verksamhet
En tillståndsansökan ska avgöras inom sex månader efter det att den tagits emot eller, om ansökan är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och upplysningar som behövs för avgörandet. Ett tillståndsbeslut ska dock alltid fattas inom tolv månader efter det att ansökan tagits emot. Bestämmelser om anförande av besvär på den grunden att beslut inte har meddelats inom föreskriven tid finns i 11 kap. 1 §.
Finansministeriet ska innan ärendet avgörs be Finlands Bank och Finansinspektionen yttra sig om ansökan.
Finansministeriet har efter att ha hört sökanden rätt att förena tillståndet med sådana begränsningar och villkor i fråga om verksamheten som är nödvändiga för tillsynen.
En börs får, om inte annat följer av tillståndsvillkoren, inleda sin verksamhet omedelbart efter det att tillstånd beviljats och de regler som avses i 3 kap. 7 § har fastställts. Om tillstånd har beviljats ett nybildat bolag, får verksamheten inledas efter det att börsen registrerats.
Vad som i 3 kap. 1 § 4 mom. i lagen om investeringstjänster föreskrivs om sådana bolags tillståndsansökan som auktoriserats i en annan EES-stat, ska tillämpas också på marknadsoperatörer.
8 §
Verksamhetstillstånd för europabolag
Börstillstånd ska beviljas också ett europabolag som avses i europabolagsförordningen, om bolaget har beviljats motsvarande tillstånd i någon annan EES-stat och har för avsikt att flytta sitt säte till Finland enligt artikel 8 i den förordningen. Finansministeriet ska begära ett yttrande om ansökan av den tillsynsmyndighet som övervakar värdepappersmarknaden i den berörda staten. Flyttningen av sätet får inte registreras förrän tillstånd har beviljats. Detsamma gäller när ett europabolag bildas genom fusion så att det övertagande bolaget som har sitt säte i någon annan stat registreras som europabolag i Finland.
9 §
Registrering av verksamhetstillstånd
Finansministeriet ska anmäla verksamhetstillstånd till handelsregistret.
Tillstånd som har beviljats nygrundade börser och sådana europabolag som flyttar sitt säte till Finland ska registreras samtidigt som företaget registreras.
10 §
Ekonomiska verksamhetsförutsättningar
En börs ska ha tillräckliga ekonomiska verksamhetsförutsättningar, med beaktande av omfattningen och arten av börsens verksamhet.
En börs ska ha ett till fullo inbetalt aktiekapital på minst 730 000 euro.
11 §
Anmälan om aktieförvärv
Den som har för avsikt att direkt eller indirekt förvärva aktier i en börs ska på förhand underrätta Finansinspektionen, om förvärvarens innehav till följd av förvärvet
1) utgör minst tio procent av börsens aktiekapital,
2) blir så stort att det motsvarar minst tio procent av röstetalet för samtliga aktier, eller
3) annars ger rätt att utöva ett inflytande som kan jämställas med ett innehav som avses i 2 punkten eller ett annars betydande inflytande på börsens förvaltning.
Om avsikten är att utöka ägarandelen till minst 20, 30 eller 50 procent av börsens aktiekapital eller röstetalet i börsen, ska Finansinspektionen på förhand underrättas också om detta förvärv. Motsvarande anmälan ska göras också när ägarandelen minskas så att den underskrider de gränser som anges i detta moment eller i 1 mom.
Vid beräkning av innehav och röstetal som avses i 1 och 2 mom. ska 2 kap. 4 § och 9 kap. 4—6, 6 a, 6 b och 7 § i värdepappersmarknadslagen tillämpas.
En börs ska minst en gång om året underrätta Finansinspektionen om de i 1 och 2 mom. angivna andelarnas ägare och om dessas andel av börsens aktiekapital och det röstetal som aktierna medför, om börsen känner till dessa fakta. Börsen ska omedelbart underrätta Finansinspektionen om sådana förändringar i innehavet i andelar som har kommit till dess kännedom. I anmälningarna kan lämnas tillräckliga uppgifter om innehavens storlek och om ägarna samt övriga uppgifter, enligt vad Finansinspektionen bestämmer.
Av en anmälan som avses ovan i 1 och 2 mom. ska framgå behövliga uppgifter och utredningar om
1) den anmälningsskyldige samt om dennes tillförlitlighet och ekonomiska situation,
2) den anmälningsskyldiges innehav och andra bindningar till börsen,
3) med förvärvet förknippade avtal, finansiering av förvärvet och, i de fall som avses i 2 mom., om syftet med innehavet.
Vad som i denna paragraf föreskrivs om anmälningar om förvärv av ägarandelar i en börs gäller också företag som har ett sådant bestämmande inflytande i en börs som avses i 2 kap. 4 § i värdepappersmarknadslagen (börsens holdingföretag).
12 §
Förbud mot att förvärva aktier
Bestämmelser om Finansinspektionens rätt att förbjuda förvärv av sådana ägarandelar som avses i 11 § finns i 32 a § i lagen om Finansinspektionen (878/2008).
Finansinspektionen ska fatta beslut om förbud enligt 1 mom. inom tre månader efter att ha tagit emot en anmälan som avses i 11 §.
Före utgången av den tidsfrist som avses i 2 mom. får den anmälningsskyldige förvärva aktier som avses i 11 § endast om Finansinspektionen har gett sitt samtycke.
13 §
En börs bindningar
En betydande bindning mellan en börs och en annan juridisk person eller en fysisk person får inte hindra en effektiv tillsyn över börsen. En effektiv tillsyn får inte heller hindras av sådana bestämmelser och administrativa föreskrifter som i ett tredjeland ska tillämpas på fysiska eller juridiska personer med sådana bindningar.
När det efter att verksamhetstillstånd har beviljats sker förändringar i de uppgifter om bindningar som anmälts i tillståndsansökan ska Finansinspektionen omedelbart underrättas om dessa.
Med betydande bindningar avses i denna paragraf nära förbindelser enligt artikel 4.1.38 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 575/2013 om tillsynskrav för kreditinstitut och värdepappersföretag och om ändring av förordning (EU) nr 648/2012.
14 §
Återkallelse av verksamhetstillstånd
Finansministeriet kan helt eller delvis återkalla verksamhetstillståndet för en börs, om
1) det i börsens verksamhets har skett väsentliga överträdelser av lagar, av bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av dem, av EU:s förordning om marknader för finansiella instrument eller bestämmelser som utfärdats med stöd av den eller av tillståndsvillkoren eller börsreglerna,
2) den reglerade marknaden inte har haft verksamhet på sex månader,
3) de föreskrivna väsentliga förutsättningarna för verksamhetstillstånd inte längre uppfylls,
4) den reglerade marknadens verksamhet eller en del av den inte har inletts inom 12 månader efter det att tillståndet beviljades, eller om
5) det i börsens ansökan om verksamhetstillstånd lämnats i något väsentligt avseende felaktiga eller bristfälliga uppgifter om omständigheter som är relevanta för den reglerade marknadens verksamhet.
Finansministeriet ska innan det fattar beslut enligt 1 mom. be Finlands Bank och Finansinspektionen om yttranden, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur. Innan finansministeriet återkallar börsens verksamhetstillstånd på en grund som avses i 1 mom. 1 eller 3 punkten ska finansministeriet sätta ut en skälig tid inom vilken börsen ska avhjälpa de brister som uppdagats i verksamheten, om det inte är nödvändigt att omedelbart återkalla verksamhetstillståndet på grund av ärendets brådskande natur eller för att trygga stabiliteten och en tillförlitlig verksamhet på värdepappersmarknaden.
Finansministeriet kan på ansökan av en börs återkalla dess verksamhetstillstånd, om börsen har beslutat upphöra med att driva en reglerad marknad. Innan beslutet fattas ska finansministeriet be Finlands Bank och Finansinspektionen om yttranden.
Om finansministeriet med stöd av 1 eller 3 mom. återkallar börsens verksamhetstillstånd, kan ministeriet samtidigt bestämma hur verksamheten ska avslutas. Finansministeriet ska underrätta registermyndigheten och Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten om återkallelse av verksamhetstillstånd.
15 §
Finansministeriets rätt att avbryta en börs verksamhet
Finansministeriet kan förordna att verksamheten vid en börs ska avbrytas för viss tid, om det i verksamheten har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om störningar har förekommit i omsättningen av finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt skulle skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning.
Finansministeriet ska innan det fattar beslut enligt 1 mom. höra börsen samt be Finlands Bank och Finansinspektionen om yttranden, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur.
16 §
Tillförlitlighets- och kompetenskrav på börsledningen
Börsens styrelsemedlemmar och de som hör till den verkställande ledningen ska vara tillförlitliga personer som har ett gott anseende. De får inte vara försatta i konkurs eller ha meddelats näringsförbud och deras handlingsbehörighet får inte heller ha begränsats.
Tillförlitlig och med gott anseende anses inte den vara som
1) under de senaste fem åren före bedömningen har dömts till fängelsestraff eller under de senaste tre åren före bedömningen till bötesstraff för brott som kan anses visa att han eller hon är uppenbart olämplig för uppdrag som avses i 1 mom., eller som
2) annars genom sin tidigare verksamhet har visat sig vara uppenbart olämplig för uppdrag som avses i 1 mom.
Tidsfristen som avses i 2 mom. § 1 punkten ska räknas från det att domen har vunnit laga kraft till tidpunkten då uppdraget tas emot. Om domen inte har vunnit laga kraft får den dömde dock fortsätta utöva beslutanderätt som medlem av värdepappersföretags ledning, om detta kan anses vara uppenbart motiverat med hänsyn till en samlad bedömning av den dömdes tidigare verksamhet, de omständigheter som lett till domen och andra relevanta omständigheter.
Börsen ska utan dröjsmål underrätta Finansinspektionen om förändringar som berör de personer som avses i 1 mom. samt också om sådan ny information som berör börsledningen, som behövs för bedömningen av om ledningen uppfyller de krav som avses i 16—18 §. Vad som i denna paragraf föreskrivs om en börs ska på motsvarande sätt tillämpas på dess holdingbolag.
17 §
Börsledningens tidsdisposition
Styrelsemedlemmarna och verkställande direktören ska avsätta tillräckligt med tid för att kunna utföra sina uppgifter. Vid bedömningen av det antal uppdrag i andra ledningsorgan som en person samtidigt får inneha ska beaktas omständigheterna i det enskilda fallet samt arten och omfattningen av och komplexiteten i börsens verksamhet.
18 §
Krav som gäller börsledningens sammansättning och arbete
Börsledningen ska ha tillräckliga och mångsidiga kunskaper och erfarenheter för att kunna sköta sina uppgifter. Styrelsen ska ha tillräckliga kunskaper, färdigheter och erfarenheter av börsens verksamhet och om de centrala risker som är förenade med den. Börsen ska avsätta tillräckliga resurser för att introducera styrelsemedlemmarna i uppdraget.
Styrelsen ska för börsen godkänna verksamhetsprinciper i syfte att främja mångfald i styrelsens sammansättning. Styrelsen ska som mål för börsen godkänna att könen är jämlikt representerade i styrelsen samt utarbeta en policy för uppnående och upprätthållande av detta mål.
Den enskilde styrelsemedlemmen ska i sitt uppdrag agera på ett oberoende sätt så att styrelsen effektivt kan ifrågasätta den verkställande ledningens beslut samt övervaka och följa dess beslutsfattande. Styrelsens arbete ska organiseras på ett sådant sätt att en enskild styrelsemedlem eller en minoritet av medlemmarna inte på ett sätt som är osakligt eller strider mot kreditinstitutets intressen dominerar styrelsens beslutsprocess.
Styrelsen ska för börsen fastställa förvaltnings- och styrningssystem för att säkerställa att företaget sköts på ett effektivt och stabilt sätt som främjar förtroendet för marknaden. Styrelsen och verkställande direktören ska övervaka efterlevnaden av förvaltnings- och styrningssystemen, regelbundet utvärdera deras effektivitet och vidta åtgärder för att avhjälpa brister.
Styrelsemedlemmarna ska få tillgång till den information och de dokument som de behöver för att fullgöra sina uppgifter.
19 §
Revision och skyldighet att sända in kopior av vissa dokument
Minst en av en börs revisorer ska vara en CGR-revisor eller revisionssammanslutning vars huvudansvariga revisor ska vara en CGR-revisor.
En börs ska utan obefogat dröjsmål till Finansinspektionen sända in kopior av
1) bokslutet och sin verksamhetsberättelse,
2) revisionsberättelsen,
3) protokoll från den bolagsstämma som behandlat bokslutet.
Vad som i 31 § i lagen om Finansinspektionen föreskrivs om auktoriserade tillsynsobjekts anmälningsskyldighet ska tillämpas också på börsrevisorer.
20 §
Flyttning av en börs säte inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
Om en börs har för avsikt att flytta sitt säte till en annan EES-stat i enlighet med artikel 8 i europabolagsförordningen, ska den sända Finansinspektionen en kopia av det förslag om flyttning som avses i artikel 8.2 och den redogörelse som avses i artikel 8.3 i den förordningen utan dröjsmål efter att ha anmält förslaget för registrering.
Registermyndigheten får inte utfärda intyg enligt 9 § 5 mom. i lagen om europabolag om Finansinspektionen innan tillstånd enligt 2 mom. i den paragrafen beviljats har meddelat registermyndigheten att börsen inte har iakttagit bestämmelserna om flyttning av säte eller av avslutande av verksamheten i Finland. Intyg får utfärdas innan en månad har förflutit från den dag som avses i 16 kap. 6 § 2 mom. i aktiebolagsbolagen endast om Finansinspektionen har meddelat att den inte motsätter sig flyttning av sätet.
21 §
En börs deltagande i fusion eller delning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet
Om en börs deltar i en gränsöverskridande fusion eller delning inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, får registermyndigheten inte utfärda intyg över fusionen enligt 4 § i lagen om europabolag eller 16 kap. 26 § i aktiebolagslagen eller över delningen enligt 17 kap. 25 § i aktiebolagslagen, om Finansinspektionen innan tillstånd som avses i 4 § 2 mom. i lagen om europabolag beviljats har meddelat registermyndigheten att börsen inte har iakttagit bestämmelserna om fusion eller delning eller om avslutande av verksamheten i Finland. Tillstånd får utfärdas innan en månad har förflutit från den dag som avses i 16 kap. 6 § 2 mom. eller 17 kap. 6 § 2 mom. i aktiebolagslagen endast om Finansinspektionen har meddelat att den inte motsätter sig fusionen, delningen eller flyttning av sätet i samband med att ett europabolag bildas.
3 kap.
Organisering av verksamheten på en reglerad marknad
1 §
Krav som gäller organisering av verksamheten på en reglerad marknad
En börs ska organisera sin verksamhet på ett tillförlitligt sätt med beaktande av arten och omfattningen av dess affärsverksamhet. Börsen ska i alla situationer säkerställa den verksamhetsrelaterade riskhanteringen och verksamhetens kontinuitet.
En börs ska ha principer för identifiering, förebyggande och hantering av intressekonflikter i anslutning till börsens verksamhet. I principerna ska i synnerhet beaktas intressekonflikter som kan ha relevans för börsens verksamhet eller för en tillförlitlig skötsel av börsens tillsynsuppgift enligt 2 §. Uppgifterna måste differentieras för att förhindra intressekonflikter. Börsen ska dessutom ha öppna och icke-diskriminerande regler och förfaranden för att möjliggöra handel som är förenlig med god handelssed samt för att tillämpa opartiska grunder för effektivt utförande av order.
Börsen ska säkerställa att dess system och förfaranden också i störningssituationer tryggar tillförlitligheten och kontinuiteten i handelssystemet. Börsen ska kunna säkerställa att dess handelssystem är motståndskraftiga, har tillräcklig kapacitet för att hantera toppbelastning i fråga om order- och meddelandevolymer och kan säkerställa ordnad handel under svåra förhållanden på marknaden. Börsen ska regelbundet testa handelssystemets funktion med belastningstest för att uppfylla de krav som beskrivs ovan.
När börsen sköter sina uppgifter enligt denna lag ska på verksamheten inte tillämpas förvaltningslagen, lagen om offentlighet i myndigheternas verksamhet (621/1999), språklagen (423/2003) eller samiska språklagen (1086/2003). På medlemmarna i börsens förvaltningsorgan och på börsens anställda ska inte heller tillämpas bestämmelserna om straffrättsligt tjänsteansvar.
Vad som i 1 mom. föreskrivs om börser ska på motsvarande sätt tillämpas på börsers holdingföretag.
Den som driver en reglerad marknad får inte utföra kundorder med utnyttjande av eget kapital eller bedriva handel genom matchad principalhandel.
2 §
Börsens tillsynsuppgifter
En börs ska ha effektiva arrangemang och förfaranden samt de resurser som behövs för att i börsens verksamhet övervaka efterlevnaden av denna lag och värdepappersmarknadslagen samt med stöd av dem utfärdade bestämmelser och föreskrifter, EU:s förordning om marknader för finansiella instrument, EU:s marknadsmissbruksförordning Utskottet föreslår en ändring och med stöd av dem eller direktivet om marknader för finansiella instrument antagna förordningar och utfärdade beslut från kommissionen Slut på ändringsförslagetsamt börsreglerna.
Börsen ska utan obefogat dröjsmål underrätta Finansinspektionen om
1) förfaranden som uppenbart strider mot bestämmelser eller föreskrifter som avses i 1 mom. eller mot börsreglerna,
2) otillbörliga Utskottet föreslår en ändring handels Slut på ändringsförslagetförhållanden,
3) systemavbrott som rör ett finansiellt instrument, eller om
4) förfaranden som kan vara förbjudna enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.
Finansinspektionen ska vidarebefordra information som avses i 2 mom. till andra EES-staters myndigheter som motsvarar Finansinspektionen och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten. Utskottet föreslår en ändring Vid Slut på ändringsförslaget sådana Utskottet föreslår en ändring förfaranden Slut på ändringsförslaget som avses i 2 mom. 4 punkten ska Finansinspektionen emellertid underrättas endast Finansinspektionen är övertygad om att det är fråga om ett förfarande som strider mot EU:s marknadsmissbruksförordning.
3 §
Rapportering av överträdelser
En börs ska ha rutiner för att dess anställda internt genom en oberoende kanal ska kunna rapportera misstankar om överträdelser av bestämmelser och föreskrifter om finansmarknaden. I förfarandet ska med iakttagande av personuppgiftslagen (523/1999) ingå lämpliga och tillräckliga åtgärder för att ordna en korrekt behandling av rapporterna, skydda rapportören och säkerställa skyddet av personuppgifterna för rapportören och den som är föremål för rapporten. Rapporteringsförfarandet ska dessutom innehålla anvisningar som tryggar skyddet för rapportörens identitet, om det inte för utredande av en överträdelse eller annars till följd av myndigheternas rätt till information föreskrivs något annat i lag.
Börsen ska bevara relevant information om rapporter som avses i 1 mom. Informationen ska avföras fem år efter rapporteringen, om den inte fortfarande behövs för en brottsutredning, en pågående rättegång eller myndighetsundersökning eller för att trygga de rättigheter som rapportören eller den som är föremål för rapporten har. Senast tre år efter den föregående undersökningen ska behovet av fortsatt bevarande undersökas. En anteckning ska göras om undersökningen.
Utöver vad som föreskrivs i personuppgiftslagen har en sådan registrerad person som en rapport enligt 1 mom. avser inte rätt till insyn i den information som avses i 1 och 2 mom., om utlämnande av uppgifterna skulle kunna hindra utredning av misstänkta överträdelser. I personuppgiftslagen föreskrivs om den registrerade persons rättigheter som avses i en rapport.
Finansinspektionen kan utfärda närmare föreskrifter om rapportering enligt 1 mom. och om börsens behandling av rapporterna.
4 §
Utkontraktering av en börs verksamhet
Med utkontraktering avses sådana arrangemang i samband med börsens verksamhet som innebär att en tjänsteleverantör för en börs producerar funktioner eller tjänster som börsen annars själv skulle producera.
En börs kan utkontraktera andra för dess verksamhet viktiga funktioner än sådana som avser Utskottet föreslår en ändring drivande av en reglerad marknad Slut på ändringsförslaget, om utkontrakteringen inte medför olägenhet för börsens riskhantering, interna kontroll eller skötsel av någon annan funktion som är viktig för börsens affärsverksamhet eller någon annan verksamhet eller olägenhet för Finansinspektionens tillsyn. Trots att en funktion har utkontrakterats svarar börsen för sina åtaganden enligt denna lag, värdepappersmarknadslagen, EU:s förordning om marknader för finansiella instrumentUtskottet föreslår en ändring , EU:s marknadsmissbruksförordning Slut på ändringsförslaget och enligt förordningar som kommissionen antagit Utskottet föreslår en ändring och beslut som den utfärdat Slut på ändringsförslagetmed stöd av Utskottet föreslår en ändring dem eller med stöd av direktivet om marknader för finansiella instrument Slut på ändringsförslaget. Börsen ska handla med omsorg när den utkontrakterar funktioner som är viktiga för dess verksamhet.
En funktion är viktig för en börs verksamhet om ett fel eller en brist i funktionen väsentligt kan försvåra iakttagandet av lagarna om börsens verksamhet, av bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av dem eller av tillståndsvillkoren eller börsens finansiella ställning eller börsverksamhetens kontinuitet.
Utkontraktering av funktioner som är viktiga för en börs verksamhet ska regleras i ett skriftligt avtal varav framgår uppdragets innehåll och avtalets giltighetstid.
En börs ska av uppdragstagaren fortlöpande inhämta information som behövs för myndighetstillsynen över börsen, för riskhanteringen och för den interna kontrollen samt vidarebefordra informationen till Finansinspektionen.
5 §
Information om utkontraktering
En börs som efter att den beviljats verksamhetstillstånd har för avsikt att utkontraktera en funktion som är viktig för dess verksamhet ska på förhand informera Finansinspektionen om saken. Finansinspektionen ska informeras om betydande förändringar i avtalsförhållandet mellan börsen och uppdragstagaren.
6 §
Marknadsreglernas minimiinnehåll
En börs ska upprätta och ge allmänheten tillgång till reglerna för en reglerad marknad med närmare föreskrifter åtminstone om
1) hur handeln ska bedrivas,
2) hur och på vilka grunder finansiella instrument tas upp till handel och hur och på vilka grunder handel med finansiella instrument kan avbrytas eller avslutas,
3) vilka krav, rättigheter och skyldigheter som i fråga om fullgörandet av åtaganden enligt denna lag, värdepappersmarknadslagen och med stöd av dem utfärdade bestämmelser och föreskrifter samt enligt börsreglerna gäller för värdepappersemittenter samt deras administration och förvaltnings- och styrningssystem,
4) hur och på vilka grunder handelsparter godkänns och godkännanden återkallas,
5) de skyldigheter som följer av de professionella krav som ställs på de på marknaden verksamma värdepappersföretagens och kreditinstitutens personal,
6) på vilka villkor andra medlemmar än värdepappersföretag och kreditinstitut kan godkännas som handelsparter,
7) vilka krav rättigheter och skyldigheter som gäller för handelsparter i fråga om fullgörandet av åtaganden enligt denna lag och med stöd av den utfärdade bestämmelser och föreskrifter samt börsreglerna eller annars,
8) vilka påföljder för överträdelse av börsreglerna som kan påföras värdepappersemittenter och handelsparter samt hur påföljderna bestäms,
9) villkoren för handel med derivat,
10) vilka krav, rättigheter och skyldigheter som gäller i fråga om fastställande och avveckling av transaktioner.
Reglerade marknader får som medlemmar uppta värdepappersföretag och kreditinstitut som auktoriserats enligt Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/36/EU om behörighet att utöva verksamhet i kreditinstitut och om tillsyn av kreditinstitut och värdepappersföretag, om ändring av direktiv 2002/87/EG och om upphävande av direktiv 2006/48/EG och 2006/49/EG samt andra personer som
1) har tillräckligt god vandel,
2) besitter tillräcklig handelsförmåga, handelskompetens och handelserfarenhet,
3) i tillämpliga fall har lämplig organisation, och som
4) har tillräckliga resurser för sin uppgift med beaktande av de olika finansiella arrangemang som den reglerade marknaden har upprättat för att garantera korrekt avveckling av transaktioner.
7 §
Fastställelse av börsregler
Finansministeriet fastställer på ansökan börsregler och ändringar i dem. Reglerna ska fastställas om de stämmer överens med denna lag och med bestämmelser och föreskrifter som har utfärdats med stöd av den och om det enligt vad som utretts kan anses sannolikt att de tryggar en tillförlitlig och opartisk handel.
En ansökan ska avgöras inom tre månader efter att den mottagits eller, om den är bristfällig, efter det att sökanden har lämnat in de handlingar och utredningar som behövs för avgörandet. Beslut ska emellertid alltid fattas inom sex månader från mottagandet av ansökan. Finansministeriet ska be Finansinspektionen om ett yttrande innan det fastställer reglerna. Om beslutet gäller derivat vars underliggande tillgångar utgörs av elektricitet, naturgas eller utsläppsrätter ska också Energimyndighetens yttrande inhämtas.
Finansministeriet kan för att trygga handelns tillförlitlighet och opartiskhet förordna om ändringar eller kompletteringar av de fastställda reglerna. Innan finansministeriet ger ett sådant förordnande ska det höra börsen och be Finansinspektionen om ett yttrande.
Vad som i 1 mom. föreskrivs om fastställelse av ändringar i reglerna ska inte tillämpas om ändringarna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär. Börsen ska emellertid innan ändringarna träder i kraft sända dem till finansministeriet och Finansinspektionen för kännedom. Om det uppstår oenighet om huruvida en ändring av börsreglerna är av mindre betydelse eller av teknisk karaktär, ska ärendet avgöras av finansministeriet.
8 §
Upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad
En börs får på ansökan av emittenten ta upp värdepapper till handel på en reglerad marknad, om värdepapperen sannolikt i tillräcklig utsträckning är föremål för utbud och efterfrågan och om prisbildningen på dem sålunda kan bedömas vara tillförlitlig.
En börs får ta upp värdepapper till handel på en reglerad marknad också utan emittentens samtycke, om de krav som nämns i 1 mom. är uppfyllda och om samma värdepapper redan har tagits upp till handel på någon annan reglerad marknad. Emittenten får i så fall inte i börsreglerna åläggas informationsskyldighet. Innan handeln med värdepapperen inleds ska börsen underrätta emittenten om att värdepapperen tas upp till handel.
En börs får ta upp derivat till handel på en reglerad marknad om prisbildningen på dem är tillförlitlig och kan utredas på ett tillförlitligt sätt.
I den förordning som kommissionen antagit med stöd av direktivet om marknader för finansiella instrument föreskrivs om andra förutsättningar för att en börs ska få ta upp finansiella instrument till handel på en reglerad marknad. I 3—5 kap. i värdepappersmarknadslagen föreskrivs om prospekt som ska offentliggöras om värdepapper innan de tas upp till handel på en reglerad marknad.
Bestämmelser om börsens skyldighet att underrätta Finansinspektionen om varje finansiellt instrument för vilket det lämnats in en ansökan om upptagande till handel på deras handelsplatser eller som har tagits upp till handel eller som handlas för första gången finns i artikel 4 i EU:s marknadsmissbruksförordning. Om handeln avser aktier som inte är föremål för handel på någon annan reglerad marknad, ska börsen samtidigt underrätta Finansinspektionen om sådana uppskattningar av aktien i fråga om förutsätts i artikel 2.1.17 b i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument.
Finansinspektionen kan bestämma att upptagande av finansiella instrument till handel på en reglerad marknad ska skjutas upp med högst tio på varandra följande bankdagar åt gången. Ett sådant uppskov förutsätter att Finansinspektionen har grundad anledning att misstänka att den som ansöker om att finansiella instrument ska tas upp till handel eller den som enligt uppdrag sköter ansökan om upptagande till handel, handlar i strid med denna lag, värdepappersmarknadslagen eller bestämmelser eller föreskrifter som utfärdats med stöd av dem. Innan Finansinspektionen ger förordnandet ska den ge den som beslutet avser tillfälle att bli hörd, om inte något annat följer av ärendets brådskande natur eller av någon annan särskild orsak.
9 §
Notering av värdepapper
En börs får på ansökan av emittenten notera värdepapper på börslistan om de uppfyller kraven i 8 § 1 och 4 mom. och i denna paragraf. Närmare bestämmelser om de krav för att genomföra direktivet om börslistor som gäller för att en börs ska få notera värdepapper på börslistan och om undantag från dessa krav utfärdas genom förordning av finansministeriet.
Värdepapper som enligt aktiebolagslagen berättigar till aktier får noteras på börslistan endast om aktier av samma slag som värdepapperen berättigar till har tagits eller samtidigt tas upp till handel på en reglerad marknad som drivs av en börs.
Ansökan om att aktier av samma slag som de som redan finns på börslistan ska noteras på denna ska göras inom ett år efter att de emitterats, om inte emittenten har samtyckt till att börsen noterar dem utan särskild ansökan.
Emittenten ska ansöka om att till samma emission hörande värdepapper som avses i 2 kap. 1 § 1 mom. 2 och 3 punkten i värdepappersmarknadslagen samtidigt noteras på börslistan.
En börs kan för att skydda investerarna avslå ansökningar om att notera värdepapper på börslistan.
En börs ska avgöra ansökningar om notering av värdepapper på börslistan inom sex månader efter att ha tagit emot dem. Om börsen under denna tid ber sökanden om ytterligare utredningar med anledning av ansökan, ska tiden räknas från den dag då börsen fick tilläggsutredningen. Om börsen inte avgör ansökan inom den utsatta tiden anses ansökan ha avslagits.
Emittenten har rätt att få ett noteringsbeslut enligt 5 och 6 mom. upptaget till prövning av Finansinspektionen inom 30 dagar från beslutet eller efter den i 6 mom. angivna tidsfristen.
10 §
Upprätthållande av börslista
En börs kan i enlighet med direktivet om börslistor upprätthålla en börslista över värdepapper som den har tagit upp till handel på en reglerad marknad.
11 §
Avbrytande eller avslutande av handel
En börs kan besluta avbryta eller avsluta handeln med finansiella instrument om ett finansiellt instrument eller emittenten inte längre uppfyller kraven i börsreglerna eller om det annars är nödvändigt på grund av förfarande som strider mot bestämmelserna eller föreskrifterna om börsens verksamhet, mot börsreglerna eller mot god sed.
En börs kan avbryta eller avsluta handel med finansiella instrument under motsvarande förutsättningar också på ansökan av den som emitterat instrumenten.
En börs får emellertid inte avbryta eller avsluta handeln med finansiella instrument om det skulle medföra avsevärd olägenhet för investerarna eller för finansmarknadens funktion.
En börs ska avbryta eller avsluta handeln också med derivat som har samband med finansiella instrument, om åtgärden behövs för målsättningarna i det beslut som avses i 1 mom. Utskottet föreslår en ändring En börs ska likaså avbryta handeln med derivat baserade på el eller naturgas om handeln äventyrar el- eller naturgasförsörjningen eller skadar el- eller naturgasmarknaden eller om el- eller naturgassystemet störs av något annat vägande skäl som nämns i börsreglerna. Slut på ändringsförslaget
Finansinspektionen kan förordna att handeln ska avbrytas eller avslutas på en annan i Finland verksam reglerad marknad, en multilateral handelsplattform eller organiserad handelsplattform, eller förordna att en systematisk internhandlare ska avbryta eller avsluta handeln med samma finansiella instrument eller med relaterade derivat, om orsaken till avbrytandet eller avslutandet är
1) misstänkt marknadsmissbruk,
2) ett Utskottet föreslår en ändring offentligt Slut på ändringsförslagetuppköpserbjudande, eller
3) undanhållande av insiderinformation om emittenten eller det finansiella instrumentet i strid med artiklarna 7 och 17 i EU:s marknadsmissbruksförordning.
En börs kan be Finansinspektionen fastställa ett sådant beslut om avbrytande av handeln som avses i 1, 2 eller 4 mom. Finansinspektionen ska, efter att ha fått en sådan begäran, utan obefogat dröjsmål besluta om den ska fastställa börsens beslut om avbrytande av handeln. Om Finansinspektionen inte fastställer börsens beslut ska börsen utan onödigt dröjsmål fortsätta handeln med det finansiella instrumentet.
Emittenten av finansiella instrument som är föremål för börshandel har rätt att hänskjuta beslut som börsen fattat med stöd av 1 eller Utskottet föreslår en ändring 4 Slut på ändringsförslaget mom. till Finansinspektionen inom 30 dagar från beslutet. Registrerade föreningar vars syfte är att bevaka investerarnas intressen och likaså sådana för obligationslånet i fråga utsedda ombud för obligationsinnehavare som avses i lagen om ombud för obligationsinnehavare (574/2017) samt investerare som äger sådana finansiella instrument eller till sådana berättigande finansiella instrument har, om detta beslutats vid obligationsinnehavarnas möte, rätt att hänskjuta börsens beslut med stöd av 1 eller 2 mom. till Finansinspektionen inom 30 dagar från beslutet. Finansinspektionen ska underrätta börsen om att ärendet har hänskjutits till Finansinspektionen. Börsens beslut att avsluta handeln får verkställas trots att det hänskjutits till Finansinspektionen, om inte Finansinspektionen eller besvärsmyndigheten beslutar något annat.
Börsen ska omedelbart offentliggöra beslut om avbrytande eller avslutande av handeln eller om fortsatt handel med finansiella instrument. Dessutom ska börsen underrätta Finansinspektionen om beslutet och, om beslutet gäller derivat som avses i 4 mom. andra meningen, också Energimyndigheten.
Bestämmelser om börsens skyldighet att underrätta Finansinspektionen om att det inte längre handlas med ett finansiellt instrument eller om att instrumentet inte längre är föremål för handel, finns dessutom i artikel 4 i EU:s marknadsmissbruksförordning.
12 §
Finansinspektionens befogenheter att avbryta, avsluta eller förbjuda handel med finansiella instrument
Trots vad som föreskrivs i 11 § kan Finansinspektionen ålägga en börs att avbryta eller avsluta handeln eller förbjuda börsen att ordna handel med finansiella instrument, om det vid handeln, i samband med informationsskyldigheten om instrumenten eller vid fullgörande av informationsskyldigheten som gäller upptagandet till handel vidtas åtgärder som väsentligen strider mot denna lagUtskottet föreslår en ändring eller värdepappersmarknadslagen eller bestämmelser eller föreskrifter som har utfärdats med stöd av dem Slut på ändringsförslaget, EU:s förordning om marknader för finansiella instrumentUtskottet föreslår en ändring eller Slut på ändringsförslaget EU:s marknadsmissbruksförordningUtskottet föreslår en ändring eller förordningar som kommissionen antagit och beslut som den utfärdat med stöd av dem eller med stöd av direktivet om marknader för finansiella instrument Slut på ändringsförslaget eller mot börsreglerna eller om det finns något annat särskilt tungt vägande skäl.
Ett sådant förbud får dock inte utfärdas om det medför avsevärd skada för investerarna eller leder till att finansmarknaden inte fungerar korrekt. Finansinspektionen ska före beslutet höra börsen, om inte annat följer av ärendets brådskande natur eller av något annat särskilt skäl.
13 §
Finansinspektionens uppgifter och skyldighet att informera Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten
Finansinspektionen ska omedelbart offentliggöra beslut som avses i 11 och 12 §.
Finansinspektionen ska underrätta Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och övriga EES-staters behöriga tillsynsmyndigheter som motsvarar Finansinspektionen om beslut som avses i 11 och 12 §.
Om det är fråga om ett beslut som avses i 11 § 4 mom. ska Finansinspektionen vid behov underrätta också Energimyndigheten om beslutet.
Om en EES-stats myndighet som motsvarar Finansinspektionen har meddelat Finansinspektionen att den har avbrutit eller avslutat handeln med ett finansiellt instrument som är föremål för handel på en reglerad marknad och samma finansiella instrument eller relaterade derivat är föremål för handel på en börs, på en multilateral eller på en organiserad handelsplattform eller hos en systematisk internhandlare i Finland, ska Finansinspektionen förbjuda handel under avbrottstiden eller förordna att den avslutas. Ett sådant förbud kan emellertid inte utfärdas om det medför betydande olägenhet för investerarna eller för finansmarknadens funktion.
14 §
Avnotering av värdepapper
På avnotering av värdepapper från börslistan tillämpas vad som i 11 § föreskrivs om avslutande av handel.
Emittenten har rätt att få ett beslut om avnotering av värdepapper och börsens beslut att med anledning av emittentens ansökan avstå från att avnotera värdepapper upptaget till prövning av Finansinspektionen inom 30 dagar från beslutet. En registrerad förening vars syfte är att bevaka investerarnas intressen och för obligationslånet i fråga utsedda ombud för obligationsinnehavare, om detta har beslutats vid obligationsinnehavarnas möte, samt investerare som äger sådana värdepapper eller till sådana berättigande värdepapper har rätt att få börsens beslut om avnotering upptaget till prövning av Finansinspektionen inom 30 dagar från beslutet. Finansinspektionen ska underrätta börsen om att ärendet har hänskjutits till Finansinspektionen.
15 §
Rätt att verka som handelspart
En börs ska som handelsparter godkänna finländska tillhandahållare av investeringstjänster och sådana tillhandahållare av investeringstjänster som har motsvarande auktorisation i en annan EES-stat och uppfyller de krav som följer av lag och börsreglerna.
Andra personer med säte i en EES-stat ska godkännas som handelsparter, om de uppfyller de krav som följer av börsreglerna och om det med hänsyn till vad som utretts om sökandens tillförlitlighet, anseende, erfarenhet och lämplighet i övrigt samt om hur sökanden organiserat sig verksamhet eller annars är sannolikt att sökandens deltagande i handeln inte äventyrar dess tillförlitlighet. Sökanden ska dessutom ha tillräckliga finansiella och övriga förutsättningar för att uppfylla de åtaganden som följer av handel med finansiella instrument.
En börs kan godkänna också andra än i 1 och 2 mom. avsedda utländska tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer som handelsparter, om sökanden uppfyller de krav som följer av lag, Finansinspektionens föreskrifter och börsreglerna.
Utöver vad som i de börsregler som avses i 6 § föreskrivs om återkallelse av godkännanden av handelsparter ska en börs för viss tid eller tills vidare återkalla ett godkännande av en handelspart, om Finansinspektionen av vägande skäl beslutar att kräva detta. Finansinspektionen ska före beslutet höra börsen och handelsparten, om inte annat följer av ärendets brådskande natur eller någon annan särskild orsak.
En börs ska underrätta Finansinspektionen om att en handelspart godkänts och om återkallelse av godkännandet samt årligen överlämna en lista över handelsparter.
Sådana i 1—3 mom. avsedda personer vars godkännande som handelspart har återkallats har rätt att till Finansinspektionen hänskjuta ett i 6 § 1 mom. 4 punkten avsett beslut om återkallelse som börsen fattat inom 30 dagar från beslutet. Finansinspektionen ska underrätta börsen om att ärendet hänskjutits dit. Börsens beslut om återkallelse får verkställas trots att det hänskjutits till Finansinspektionen, om inte Finansinspektionen eller besvärsmyndigheten beslutat något annat.
16 §
Begränsning av blankning
Bestämmelser om Finansinspektionens rätt att tillfälligt begränsa blankning av finansiella instrument vid betydande prisfall finns i artikel 23 i blankningsförordningen.
17 §
Marknadsgarantavtal
En börs ska ingå ett skriftligt marknadsgarantavtal med en handelspart som bedriver en marknadsgarantstrategi på en reglerad marknad. Börsen ska säkerställa att ett tillräckligt antal handelsparter kan bli avtalsparter, om detta är motiverat med tanke på handelns art och omfattning.
I det avtal som avses i 1 mom. ska åtminstone specificeras
1) bindande offerter,
2) tillförsel av likviditet och andra skyldigheter till följd av deltagandet i börssystemet,
3) alla incitament i form av rabatter eller annat för att tillföra likviditet till marknaden samt andra rättigheter i anslutning till deltagandet i börssystemet.
Börsen ska övervaka att värdepappersföretaget iakttar avtalet som avses i denna paragraf.
Börsen ska utan obefogat dröjsmål informera Finansinspektionen om innehållet i avtalet och vid behov förse Finansinspektionen med ytterligare upplysningar.
18 §
Algoritmisk handel
En börs ska ha tillgång till effektiva system och interna förfaranden för att
1) säkerställa att börsens handelsparter testar algoritmiska handelssystem,
2) förebygga och hantera otillbörliga handelsförhållanden som orsakas av algoritmiska handelssystem.
Börsen ska säkerställa att dess regler om samlokaliseringstjänster är transparenta, rättvisa och icke-diskriminerande.
Börsen ska kunna identifiera vilka order som har genererats genom algoritmisk handel och vilka algoritmer som har använts för att skapa olika order och vilka personer som har initierat de orderna. Börsen ska utan obefogat dröjsmål på begäran göra den informationen tillgänglig för Finansinspektionen.
19 §
Direkt elektroniskt tillträde till en handelsplats
En börs kan tillåta att ett värdepappersföretag eller ett kreditinstitut i egenskap av handelspart erbjuder en kund direkt elektroniskt tillträde till en handelsplats. Med direkt elektroniskt tillträde avses ett arrangemang där en handelspart ger en kund tillåtelse att använda dennas handelskod, så att kunden elektroniskt kan förmedla order avseende ett finansiellt instrument direkt till handelsplatsen.
En börs ska se till att lämpliga kriterier tillämpas kunder som ges direkt elektroniskt tillträde till börsens system.
En börs handelsparter ansvarar för order och affärer som utförs med användning av direkt elektroniskt tillträde.
En börs ska ha system och interna förfaranden varmed den kan särskilja och vid behov stoppa order eller handel som utförs av en person som använder direkt elektroniskt tillträde och varmed börsen avbryter eller avslutar direkt elektroniskt tillträde som erbjuds av en handelspart, om handelsparten eller dess kund inte iakttar vad som föreskrivs i denna paragraf.
20 §
Tick-size
En börs ska ha lämpliga arrangemang när det gäller tick-size för finansiella instrument. Börsen ska kalibrera reglerna för tick-size så att de återspeglar det finansiella instrumentets likviditetsprofil och den genomsnittliga spreaden mellan köp- och säljkurs samt på lämpligt sätt justera tick-size för varje finansiellt instrument.
21 §
Synkronisering av klockor
Alla handelsplatser och deras handelsparter ska synkronisera de klockor som används för att registrera datum och tid för varje händelse som ska rapporteras.
22 §
Kortvariga handelsavbrott
En börs ska för undvikande av betydande handelsstörningar ha adekvata system och interna förfaranden för att
1) tillfälligt stoppa eller begränsa handeln, om det finns en betydande prisrörelse för ett finansiellt instrument på en reglerad eller en närliggande marknad under en kort period,
2) för att kunna annullera, justera eller korrigera en transaktion.
En börs ska säkerställa att parametrarna för att stoppa handeln är kalibrerade på ett sätt som beaktar
1) likviditeten för olika tillgångskategorier,
2) marknadsmodellens art, och
3) olika typer av användare av marknadsmodellen.
En börs ska utan obefogat dröjsmål till Finansinspektionen rapportera parametrarna för att stoppa handeln och alla betydande ändringar av de parametrarna. Finansinspektionen ska rapportera informationen till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten.
En börs ska underrätta Finansinspektionen om avbrott i handeln, om börsen på ett sätt som är avgörande för likviditeten är en reglerad marknad för det finansiella instrumentet. Finansinspektionen ska underrätta behöriga myndigheter om avbrottet.
23 §
Avvisande av order
En börs ska ha system och förfaranden för att kunna avvisa order som överskrider förutbestämda volym- och priströsklar eller är uppenbart felaktiga.
24 §
Clearing och avveckling av transaktioner
En börs ska ordna ändamålsenlig clearing och avveckling av transaktioner på en reglerad marknad. Parterna ska ges faktiskt och icke-diskriminerande tillträde till clearing- och avvecklingssystemen.
Om en börs för clearingen och avvecklingen anlitar en central motpart enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet, ska börsen, värdepapperscentralen enligt den lagen och den centrala motparten ordna sitt samarbete så att handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden inte äventyras.
Börsen ska i god tid på förhand informera finansministeriet, Finlands Bank och Finansinspektionen om ändringar i arrangemang som gäller clearing och avveckling av transaktioner. Finansinspektionen kan förbjuda börsen att för clearingen och avvecklingen anlita en i en annan EES-stat etablerad central motpart eller värdepapperscentral, om detta sannolikt skulle äventyra handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden.
I artikel 29 i EU:s förordning om marknader för finansiella instrument föreskrivs om börsens skyldighet att anlita en central motpart för clearing och avveckling av derivattransaktioner.
25 §
Handelsparters rätt att välja värdepapperscentral
En handelspart har rätt att för clearing och avveckling anlita också en annan värdepapperscentral än den värdepapperscentral som börsen anlitar för att fullgöra skyldigheter som följer av transaktioner på en reglerad marknad, om samarbetet mellan börsen och de nämnda värdepapperscentralerna är ordnat på ett sådant sätt att handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden inte äventyras.
En handelspart som har för avsikt att utnyttja sin rätt enligt 1 mom. ska på förhand underrätta börsen, Finlands Bank och Finansinspektionen om detta. I anmälan ska det redogöras för samarbetsarrangemang som tryggar handelns tillförlitlighet och stabiliteten på finansmarknaden.
Finansinspektionen kan förbjuda handelsparter att anlita en annan värdepapperscentral som avses i 1 mom., om detta sannolikt skulle äventyra handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden.
26 §
Positionslimiter och kontroller av positionshantering inom råvaruderivat
En börs ska ha system och arrangemang som gör det möjligt att begränsa handeln med råvaruderivat samt med utsläppsrätter och derivat av dessa och att av handelsparterna få information om sådan handel. Positionslimiterna och positionshanteringskontrollerna ska vara transparenta och icke-diskriminerande.
En börs kan kräva att en handelspart tillfälligt eller permanent avslutar eller minskar en position i finansiella instrument eller säljer finansiella instrument till ett överenskommet pris och i en överenskommen omfattning.
Om en handelspart inte samtycker till börsens krav enligt 2 mom. kan börsen för handelspartens räkning vidta de nödvändiga åtgärder som avses i momentet.
Börsen ska tillhandahålla Finansinspektionen tillräcklig information om de system och arrangemang som avses 1 mom.
27 §
Finansinspektionens rätt att få data om orderboken
En börs ska utan obefogat dröjsmål på begäran förse Finansinspektionen med data om orderboken.
28 §
Handelsavgifter
De avgifter som en börs tar ut ska vara objektiva och icke-diskriminerande. Börsen ska se till att uppgifter om hur avgifterna fastställs är offentligt tillgängliga.
En börs kan ta ut högre avgifter
1) för order som senare annulleras,
2) hos handelsparter av vilkas order en stor del annulleras,
3) hos handelsparter som tillämpar en teknisk för algoritmisk högfrekvenshandel.
Om en börs beviljar handelsrabatter ska den som vederlag införa marknadsgarantskyldigheter i enskilda aktier eller i en lämplig aktiekorg.
Avgifterna får inte skapa incitament för att lägga order eller utföra transaktioner på ett sätt som bidrar till otillbörliga handelsförhållanden eller marknadsmissbruk.
29 §
Skyldighet att göra insideranmälan
En börsinsider ska i enlighet med 30 § till börsens insiderregister som avses i 31 § anmäla uppgifter om aktier och sådana finansiella instrument vars värde bestäms utifrån aktierna i fråga, när de är föremål för handel på en reglerad marknad eller en multilateral handelsplattform i Finland, nedan insideranmälan.
Med börsinsider avses
1) medlemmarna och suppleanterna i en börs styrelse och förvaltningsråd, börsens verkställande direktör och dennes ställföreträdare samt börsens revisorer, revisorssuppleanter och de anställda hos en revisionssammanslutning som är huvudansvariga för revisionen av börsen.
2) andra börsanställda som på grund av sin ställning eller sina uppgifter regelbundet har tillgång till insiderinformation om aktier eller finansiella instrument som avses i 1 mom.
30 §
Insideranmälan
En börsinsider ska göra insideranmälan inom 14 dagar efter sin utnämning till ett uppdrag som avses i 29 § 2 mom.
I insideranmälan ska nämnas
1) omyndig vars intressebevakare insidern är,
2) organisationer och stiftelser där insidern eller en omyndig som avses i 1 punkten direkt eller indirekt har bestämmande inflytande,
3) insiderns samt en i 1 punkten avsedd omyndigs och en i 2 punkten avsedd organisations eller stiftelses innehav av aktier och finansiella instrument vars värde bestäms utifrån aktierna, när de i Finland är föremål för handel på en reglerad marknad eller en multilateral handelsplattform.
En insider ska medan uppdraget pågår inom sju dagar underrätta börsen om
1) förvärv och avyttringar av aktier och finansiella instrument som avses i 2 mom. 3 punkten, då förändringen i innehavet uppgår till minst 5 000 euro,
2) andra förändringar i uppgifter som avses i denna paragraf.
De uppgifter som avses i 2 mom. 2 och 3 punkten behöver inte uppges till den del de gäller bostadsaktiebolag, ömsesidiga fastighetsaktiebolag som avses i 28 kap. 2 § i lagen om bostadsaktiebolag (1599/2009), ideella föreningar, ekonomiska föreningar eller sådana organisationer som drivs utan vinstsyfte. Om en organisation bedriver regelbunden handel med finansiella instrument, ska emellertid uppgifter om denna organisation nämnas.
I anmälan ska ingå de uppgifter som behövs för att identifiera personen, organisationen eller stiftelsen i fråga samt uppgifter om aktierna och övriga finansiella instrument.
Om aktier eller finansiella instrument som avses i 2 mom. 3 punkten har överförts till värdeandelssystemet kan börsen organisera ett förfarande som gör det möjligt att hämta uppgifterna ur värdeandelssystemet. I så fall behövs inga separata anmälningar.
31 §
Börsens insiderregister
En börs ska föra ett register över insideranmälningar som avses i 30 § (börsens insiderregister), varav det för varje insider framgår de uppgifter och finansiella instrument som ägs av insidern, en omyndig som avses i 29 § 2 mom. 1 punkten och en organisation eller stiftelse som avses i 29 § 2 mom. 2 punkten och som är av det slag som nämns i den momentet samt specificerade förvärv och avyttringar.
Om anmälningar görs i enlighet med 30 § 6 mom. kan börsens insiderregister till denna del bildas av uppgifter från värdeandelssystemet.
Driften av börsens insiderregister ska organiseras på ett tillförlitligt sätt. De uppgifter som registrerats i registret ska bevaras i fem år efter registreringen. Var och en har rätt att mot ersättning av kostnaderna få utdrag och kopior ur registret. Fysiska personers personbeteckning och adress och andra fysiska personers än i insiders namn är dock inte offentliga.
32 §
Börsverksamhet i andra EES-stater
En börs som har för avsikt att erbjuda tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer som är etablerade i en annan EES-stat möjlighet att direkt bedriva handel på en reglerad marknad ska i god tid på förhand anmäla detta till Finansinspektionen. Anmälan ska innehålla närmare uppgifter om var och hur möjligheten att bedriva handel enligt planerna kommer att erbjudas.
Finansinspektionen ska inom en månad efter att ha mottagit anmälan vidarebefordra informationen till den mot Finansinspektionen svarande tillsynsmyndigheten i den EES-stat där de tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer är etablerade som börsen planerar att erbjuda möjlighet att direkt bedriva handel.
Finansinspektionen ska på begäran av motsvarande behöriga myndighet i den andra EES-staten meddela den myndigheten vilka i den andra staten etablerade tillhandahållare av investeringstjänster eller andra personer som börsen har godkänt som handelsparter.
Vad som föreskrivs i 1—3 mom. ska tillämpas också på multilaterala och organiserade handelsplattformar som drivs av börsen.
33 §
Meddelanden till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten
Finansministeriet ska i enlighet med direktivet om marknader för finansiella instrument föra en förteckning över reglerade marknader för vilka regler har fastställts enligt denna lag. Finansministeriet ska sända förteckningen till övriga EES-stater och till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten för kännedom, om det i samband med att reglerna fastställdes kunde säkerställas att handeln på en reglerad marknad uppfyller informationskraven. På samma sätt ska ändringar i förteckningen anmälas.
Finansinspektionen ska minst en gång per år i enlighet med direktivet om marknader för finansiella instrument tillställa Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten analyser och information om aktier som är föremål för handel på en reglerad marknad.
34 §
Marknadsföring
En reglerad marknad får inte marknadsföras med osann eller vilseledande information eller genom förfaranden som strider mot god sed eller annars är otillbörliga.
Information vars osanna eller vilseledande karaktär framgår efter det att den lämnats och som kan ha väsentlig betydelse för investerare ska utan dröjsmål rättas eller kompletteras i tillräcklig utsträckning.
35 §
Handelskalender
Finansinspektionen ska på sin webbplats lägga ut en kalender varav det framgår vilka dagar handel bedrivs på en reglerad marknad som drivs av en börs.
36 §
Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter
Finansinspektionen kan meddela närmare föreskrifter om
Utskottet föreslår en ändring 1) riskhanteringen i fråga om operativa risker enligt 1 § Slut på ändringsförslaget,
Utskottet föreslår en ändring 2) villkoren för utkontraktering av en börs verksamhet enligt 4 § och innehållet i den information som avses i 5 §, Slut på ändringsförslaget
Utskottet föreslår en ändring 3) Slut på ändringsförslaget innehållet i insideranmälningar som avses i 30 § och hur de ska göras,
Utskottet föreslår en ändring 4) Slut på ändringsförslaget innehållet i börsens insiderregister som avses i 31 § och hur uppgifterna ska registreras.
Finansinspektionen kan meddela närmare föreskrifter om förutsättningarna för att en börs kan bevilja en Utskottet föreslår en ändring utländsk tillhandahållare av investeringstjänster eller en annan Slut på ändringsförslagetperson som avses i 15 § 3 Utskottet föreslår en ändring mom. Slut på ändringsförslageträtt att verka som handelspart. Föreskrifterna ska i tillräcklig utsträckning trygga Finansinspektionens rätt att få uppgifter om handelsparternas kunder.
5 kap.
Krav som tillämpas på multilaterala och organiserade handelsplattformar
Allmänna krav som tillämpas på multilaterala och organiserade handelsplattformar
1 §
Rätt att driva multilaterala och organiserade handelsplattformar
En multilateral handelsplattform och en organiserad handelsplattform kan i enlighet med detta kapitel drivas endast av en börs, ett värdepappersföretag som avses i lagen om värdepappersföretag och av ett tredjelandsföretags filial samt av ett kreditinstitut som avses i kreditinstitutslagen och av en filial till ett tredjelands kreditinstitut som i Finland driver en multilateral handelsplattform.
Vad som i 3 kap. 12—14, 16, 22, 26 och 27 § föreskrivs om börser eller reglerade marknader gäller också multilaterala och organiserade handelsplattformar och deras operatörer.
Vad som i 2 kap. 15—18 § föreskrivs om börser och om personer som hör till en börs förvaltningsorgan eller anställda ska på motsvarande sätt gälla marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral handel och deras förvaltningsorgans medlemmar och anställda när en sådan operatör fullgör uppgifter enligt denna lag.
Vad som i 3 kap. 3 § föreskrivs om rapportering av överträdelser gäller också marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserade handel.
Utöver vad som i 7 kap. 2 § 2—5 mom., 5 § 1 mom., 7 § 1, 3 och 4 mom., 10 § 3 mom., 7 a kap. och 9 kap. 1, 4 och 4 a § 3 mom. samt 10 kap. 11 och 12 § i lagen om investeringstjänster föreskrivs om organisering av värdepappersföretags verksamhet gäller detta också marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral och organiserade handel.
I multilaterala handelsplattformars egen verksamhet och vid verksamhet på multilaterala handelsplattformar får inte tillämpas förfaranden som strider mot god värdepappersmarknadssed enligt 1 kap. 2 § i värdepappersmarknadslagen.
2 §
Regler för multilaterala och organiserade handelsplattformar
För multilaterala och organiserade handelsplattformar ska upprättas transparenta regler för vilka kriterier som ska användas för att avgöra vilka finansiella instrument som får omsättas i dess system, i syfte att säkerställa en rättvis och välordnad handel. Inom handelssystemet ska order utföras effektivt på objektiva grunder så att systemets tekniska operationer hanteras korrekt och effektiva kompletterande åtgärder vidtas för att hantera riskerna för systemavbrott.
En marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel ska upprätta och ge allmänheten tillgång till regler åtminstone om
1) hur och på vilka grunder finansiella instrument tas upp till handel,
2) hur handeln sker,
3) hur och på vilka grunder handelsparter godkänns och godkännanden återkallas,
4) vilka rättigheter och skyldigheter handelsparterna har,
5) vilka påföljder som kan påföras handelsparter för överträdelse av reglerna och hur påföljderna bestäms.
Om en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel driver en multilateral handelsplattform där värdepapper tas upp till handel på ansökan av emittenten, ska reglerna utöver vad som föreskrivs i 1 mom. ange
1) vilka krav, rättigheter och skyldigheter som för fullgörande av skyldigheter enligt denna lag, enligt bestämmelser som utfärdats och föreskrifter som meddelats med stöd av den och enligt reglerna för den multilaterala handelsplattformen gäller för eller annars ställs på värdepappersemittenter och deras förvaltning,
2) hur och i vilket förfarande information om värdepapper och emittenter offentliggörs,
3) hur bolagsprospekt om värdepapper och emittenter upprättas och offentliggörs, om ett sådant prospekt som avses i 3—5 kap. i värdepappersmarknadslagen inte behöver offentliggöras över värdepapperen,
4) vilka påföljder som kan påföras värdepappersemittenter för överträdelse av reglerna och hur påföljderna bestäms.
En marknadsplatsoperatör som ordnarmultilateral eller organiserad handel ska tillställa Finansinspektionen reglerna och ändringar i dem i god tid innan de träder i kraft. Finansinspektionen ska kontrollera att reglerna uppfyller kraven enligt 1 och 2 mom.
3 §
Marknadsplatsoperatörers informationsskyldighet
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska tillhandahålla tillräcklig information om finansiella instrument som är föremål för handel eller på något annat sätt se till att det finns tillgång till information, så att handelsparterna kan bilda sig en välgrundad uppfattning om de finansiella instrumenten. Informationen ska tillhandahållas med beaktande av handelsparternas yrkesskicklighet och särdragen hos de finansiella instrumenten.
4 §
Hantering av intressekonflikter samt tillförlitliga system
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska ha tillräckliga system och förfaranden för identifiering och hantering av intressekonflikter som kan ha negativa följder för handelssystemets, handelsparternas och användarnas verksamhet och äventyra systemets kontinuitet.
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska iaktta vad som i 3 kap. Utskottet föreslår en ändring 1 § 4 mom., 11, 17—20, 23 och 28 Slut på ändringsförslaget § föreskrivs om Utskottet föreslår en ändring organisering av verksamheten, Slut på ändringsförslagethandelssystems motståndskraft, tick-size och elektronisk handel och ska ha infört alla de effektiva system, förfaranden och arrangemang som krävs för att göra detta.
5 §
Upptagande av finansiella instrument till handel
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral organiserad handel kan ta upp finansiella instrument till handel, om tillgången till information om instrumenten kan tryggas i enlighet med 3 §. Värdepapper kan inte tas upp till handel på ansökan av emittenten om inte tillräcklig information om värdepapperen och emittenten finns tillgänglig för organisering av tillförlitlig handel.
Värdepapper som tagits upp till handel på en reglerad marknad kan på ansökan av emittenten eller utan emittentens samtycke tas upp till handel på en annan marknad.
Emittenten ska med en marknadsplatsoperatör ordnar multilateral eller organiserad handel ingå ett skriftligt avtal om upptagande av värdepapperen till handel och i avtalet förbinda sig att iaktta de regler som avses i 2 § 2 mom.
Om värdepapper har tagits upp till handel utan emittentens samtycke, får emittenten inte i reglerna för den multilaterala eller organiserade handelsplattformen åläggas informationsskyldighet. Om värdepapper som har upptagits till handel på en reglerad marknad också omsätts på en multilateral eller en organiserad handelsplattform utan emittentens samtycke, ska emittenten inte omfattas av någon skyldighet att offentliggöra finansiell information om värdepapperen - inför emissionen, fortlöpande eller separat vid särskilda tillfällen - som gäller den multilaterala eller den organiserade handelsplattformen.
Bestämmelser om skyldigheten för en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel att underrätta Finansinspektionen om varje finansiellt instrument för vilket det lämnats in en ansökan om upptagande till handel på deras handelsplatser eller som har tagits upp till handel eller som handlas för första gången finns i artikel 4 i EU:s marknadsmissbruksförordning.
6 §
Rätt att verka som handelspart
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral och organiserad handel ska för tillgång till deras system upprätta, offentliggöra, upprätthålla och genomföra transparenta och icke-diskriminerande regler, grundade på objektiva kriterier.
7 §
Säkerställande av en välordnad och kontinuerlig handel
För multilaterala och organiserade handelsplattformar ska inrättas adekvata arrangemang för att säkerställa en välordnad handel samt effektiva beredskapsåtgärder för att säkerställa handelns kontinuitet i störningssituationer och hantera riskerna för systemavbrott.
8 §
Clearing och avveckling av transaktioner
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral och organiserad handel ska sörja för ändamålsenlig clearing och avveckling av transaktionerna i de multilaterala och organiserade handelsplattformarna och informera handelsparterna om deras skyldigheter vid clearingen och avvecklingen av transaktioner som genomförts i handelssystemet.
Om en marknadsoperatör som ordnar multilateral handel anlitar en central motpart enligt lagen om värdeandelssystemet och om clearingverksamhet, ska marknadsplatsoperatören och den centrala motparten ordna sitt samarbete så att handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden inte äventyras.
En marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel ska i god tid på förhand informera finansministeriet, Finlands Bank och Finansinspektionen om ändringar i arrangemang som gäller clearing och avveckling av transaktionerna. Finansinspektionen kan förbjuda en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral handel att för clearingen och avvecklingen anlita en i en annan EES-stat etablerad central motpart eller en annan clearingorganisation eller värdepapperscentral, om detta sannolikt skulle äventyra handelns tillförlitlighet eller stabiliteten på finansmarknaden.
9 §
Minimiantal handelsparter
Multilaterala och organiserade handelsplattformar ska ha minst tre aktiva handelsparter som var och en har möjlighet att interagera med alla de andra när det gäller prisbildningen.
10 §
Positionslimiter och kontroller av positionshantering inom råvaruderivat
Vad som i 3 kap. 26 § föreskrivs om positionslimiter och kontroller av positionshantering inom råvaruderivat ska tillämpas också på operatören av en multilateral eller organiserad handelsplattform.
11 §
Avbrytande, avslutande och förbjudande av handel
Vad som i 3 kap. 11—13 § föreskrivs om avbrytande, avslutande och förbjudande av handel på en reglerad marknad ska tillämpas också på multilaterala och organiserade handelsplattformar.
Värdepappersföretag och marknadsoperatörer som driver en multilateral eller en organiserad handelsplattform ska omedelbart iaktta Finansinspektionens beslut enligt 3 kap. 13 § i denna lag om att avbryta eller avsluta handeln med finansiella instrument.
12 §
Begränsning av blankning
Bestämmelser om Finansinspektionens rätt att tillfälligt begränsa blankning av finansiella instrument vid betydande prisfall finns i artikel 23 i blankningsförordningen.
13 §
Marknadsplatsoperatörens tillsynsuppgifter
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska avsätta tillräckliga tillsynsresurser för att säkerställa efterlevnaden av denna lag, värdepappersmarknadslagen och bestämmelser och föreskrifter som utfärdats med stöd av demUtskottet föreslår en ändring , EU:s förordning om marknader för finansiella instrument, EU:s marknadsmissbruksförordning och förordningar som kommissionen antagit eller beslut som den utfärdat med stöd av dem eller med stöd av direktivet om marknader för finansiella instrument Slut på ändringsförslaget samt reglerna för den multilaterala eller organiserade handelsplattformen. De ska tillräckligt effektivt följa givna, annullerade och utförda transaktionsorder.
Marknadsplatsoperatörer som ordnar multilateral eller organiserad handel ska utan dröjsmål informera Finansinspektionen om förfaranden som uppenbart strider mot Utskottet föreslår en ändring de Slut på ändringsförslaget bestämmelser och föreskrifter som Utskottet föreslår en ändring avses i 1 mom. Slut på ändringsförslaget eller mot reglerna för den multilaterala eller organiserade handelsplattformen, Utskottet föreslår en ändring otillbörliga handelsförhållanden, systemavbrott som rör ett finansiellt instrument Slut på ändringsförslageteller förfaranden som kan misstänkas strida mot EU:s marknadsmissbruksförordning eller orsaka störningar som berör ett finansiellt instrument eller hela marknaden.
Finansinspektionen ska till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten och övriga EES-staters behöriga myndigheter vidarebefordra information som den fått med stöd av 2 mom. Förfaranden som eventuellt innebär överträdelse av marknadsmissbruksförordningen ska emellertid rapporteras endast om Finansinspektionen är Utskottet föreslår en ändring förvissad om att förfarandet strider mot EU:s marknadsmissbruksförordning Slut på ändringsförslaget.
I artikel 16.1 i EU:s marknadsmissbruksförordning föreskrivs om förhindrande och upptäckt av marknadsmissbruk.
14 §
Skyldighet att rapportera till Finansinspektionen
En marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel ska tillhandahålla Finansinspektionen tillräcklig information om handelssystemets funktion, eventuella kopplingar till ett annat multilateralt system eller till en systematisk internhandlare som ägs av samma operatör samt uppgifter om handelsplattformens ägare, deltagare och användare.
15 §
Finansinspektionens skyldighet att rapportera till Europeiska värdepappers- och marknadsmyndigheten
Finansinspektionen ska meddela Europeiska värdepappersmarknads- och marknadsmyndigheten att den beviljat tillstånd för en multilateral eller en organiserad handelsplattform och, på begäran av myndigheten, överlämna information som den med stöd av 3 kap. 3 § fått i samband med tillsynen.
16 §
Avbrytande av verksamhet
Finansministeriet kan förordna att en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel för viss tid ska avbryta verksamheten på den multilaterala eller organiserade handelsplattformen, om det i marknadsplatsoperatörens verksamhet har konstaterats oskicklighet eller vårdslöshet eller om det har förekommit störningar i omsättningen av de finansiella instrument som är föremål för handel och det är uppenbart att fortsatt verksamhet allvarligt kan skada finansmarknadens tillförlitlighet eller stabilitet eller investerarnas ställning.
Finansministeriet ska innan det fattar beslut enligt 1 mom. höra marknadsplatsoperatören som ordnar multilateral eller organiserad handel och be Finlands Bank och Finansinspektionen om yttranden, om inte något annat följer av ärendens brådskande natur.
17 §
Marknadsföring
En multilateral eller organiserad handelsplattform får inte marknadsföras med osann eller vilseledande information eller genom förfaranden som strider mot god sed eller annars är otillbörliga.
Information vars osanna eller vilseledande karaktär framgår efter att den lämnats och som kan ha väsentlig betydelse för investerare ska utan dröjsmål rättas eller kompletteras i tillräcklig utsträckning.
18 §
Finansinspektionens behörighet att meddela föreskrifter
Finansinspektionen meddelar närmare föreskrifter om förutsättningarna för att en marknadsplatsoperatör som ordnar multilateral eller organiserad handel ska kunna godkänna en person som avses i Utskottet föreslår en ändring 3 kap. Slut på ändringsförslaget6 § 2 mom. som handelspart. Föreskrifterna ska i tillräcklig utsträckning trygga Finansinspektionens rätt att få information om handelsparters kunder.
Särskilda krav för multilaterala handelsplattformar
19 §
Ordnande av multilateral handel
Värdepappersföretag och marknadsoperatörer som ordnar multilateral handel ska utöver vad som föreskrivs i 7 kap. 2 § 2—5 mom., 5 § 1 mom., 7 § 1, 3 och 4 mom., 10 § 3 mom., 7 a kap. och 9 kap. 1, 4 och 4 a § 3 mom. samt i 10 kap. 11 och 12 § i lagen om investeringstjänster och om uppfyllande av krav som föreskrivs i denna lag införa och verkställa icke-diskriminerande bestämmelser om utförande av order inom systemet.
Reglerna om tillträde till en multilateral handelsplattform ska uppfylla de krav som föreskrivs i 3 kap. 15 § i denna lag.
20 §
Verksamhetens tillförlitlighet
Värdepappersföretag och marknadsoperatörer som driver en multilateral handelsplattform ska förvissa sig om att de
1) har tillräckliga förutsättningar för att kunna hantera de risker den är exponerad för, vidtar lämpliga åtgärder och inför system för att identifiera alla betydande risker för dess verksamhet och vidtar effektiva åtgärder för att reducera sådana risker,
2) har vidtagit verksamma åtgärder för att underlätta effektivt avslut utan dröjsmål av de transaktioner som utförs i dess system, och
3) vid tidpunkten för auktorisationen och därefter har tillräckliga finansiella resurser för att goda förutsättningar ska föreligga för att den ska kunna fungera korrekt med hänsyn till arten och omfattningen av de transaktioner som genomförs på marknaden och till sammansättningen och graden av dess riskexponering.
På sådana transaktioner som i enlighet med reglerna för en multilateral handelsplattform har genomförts mellan medlemmar eller deltagare eller mellan den multilaterala handelsplattformen och dess medlemmar eller deltagare ska inte tillämpas de förfaranden som avses i 10 kap. 2 och 4—9 § i lagen om investeringstjänster. Medlemmarna eller deltagarna i en multilateral handelsplattform ska emellertid mot sina kunder uppfylla sina ovan nämnda förpliktelser enligt 10 kap. 2 och 4—9 § i lagen om investeringstjänster då de på sina kunders vägnar utför order i en multilateral handelsplattforms system.
21 §
Kundorder
Värdepappersföretag eller marknadsoperatörer som driver en multilateral handelsplattform får inte utföra kundorder med utnyttjande av eget kapital eller bedriva handel genom matchad principalhandel.
Särskilda krav för organiserade handelsplattformar
22 §
Förbud mot transaktioner för egen eller ett till samma koncern hörande företags räkning
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska förhindra att det på en organiserad handelsplattform utförs kundorder för egen räkning eller med utnyttjande av eget kapital hos operatören eller hos en enhet i samma koncern.
Vad som föreskrivs i 1 mom. gäller dock inte handel för egen räkning genom matchad principalhandel om huvudmannen har gett sitt samtycke och det inte är fråga om derivat som har förklarats omfattas av clearingkravet i enlighet med artikel 5 i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 648/2012 om OTC-derivat, centrala motparter och transaktionsregister.
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel får bedriva annan handel för egen räkning än genom sådan matchad principalhandel som aves i 2 mom. endast i fråga om obligationer för vilka det saknas en likvid marknad.
23 §
Begränsning av matchad principalhandel
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel får genom matchad principalhandel bedriva handel endast med finansiella instrument som enligt definitionen i 1 kap. 2 § 1 mom. 11 punkten i denna lag kan vara föremål för handel på en organiserad handelsplattform och endast med kundens samtycke.
24 §
Drift av en organiserad handelsplattform separat från en systematisk internhandlare
En organiserad handelsplattform och en systematisk internhandlare får inte drivas inom en och samma juridiska person. En organiserad handelsplattform får inte anslutas till en systematisk internhandlare på ett sådant sätt att order på den organiserade handelsplattformen och order och bud hos en internhandlare interagerar. En organiserad handelsplattform får inte heller anslutas till en annan organiserad handelsplattform på ett sådant sätt att interaktion mellan order på olika organiserade handelsplattformar möjliggörs.
25 §
Anlitande av oberoende marknadsgarant
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel får anlita en annan tillhandahållare av investeringstjänster för att på oberoende grund bedriva verksamhet som marknadsgarant på den organiserade handelsplattformen. En tillhandahållare av investeringstjänster ska inte anses bedriva verksamhet på oberoende grund om det har betydande bindningar till den marknadsplatsoperatören.
26 §
Diskretionärt genomförande av order
Med beaktande av vad som i 1—18 § och i 10 kap. 8 § i lagen om investeringstjänster föreskrivs om handel på en multilateral handelsplattform och om omsorgsfullt genomförande av transaktioner, ska order vid organiserad handel utföras på diskretionär grund. En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska endast handla diskretionärt i ett eller båda följande fall:
1) vid beslut om att lägga eller dra tillbaka en order på den organiserade handelsplattformen som den driver,
2) vid beslut om att inte matcha en specifik kundorder med de övriga order som finns tillgängliga i systemet vid en viss tidpunkt, under förutsättning att detta överensstämmer med de specifika instruktionerna från en kund och med dess skyldigheter i enlighet med 10 kap. 8 § i lagen om investeringstjänster.
För det system som matchar kundorder får värdepappersföretaget eller marknadsoperatören som driver den organiserade handelsplattformen besluta huruvida, när och hur mycket av två eller flera order den vill matcha inom systemet. I enlighet med 22—25 § och utan att det påverkar tillämpningen av 22 § 3 mom. får värdepappersföretaget eller marknadsoperatören, med hänsyn till ett system som anordnar transaktioner med icke aktierelaterade instrument, underlätta förhandlingar kunder emellan för att sammanföra två eller flera potentiellt kompatibla köp- och säljintressen i en transaktion.
27 §
Skyldighet att rapportera till Finansinspektionen
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska i tillräcklig utsträckning informera Finansinspektionen om den diskretionära bedömningen vid utförande av order och om hur två eller flera order kommer att matchas mot varandra
Den behöriga myndigheten får antingen när ett värdepappersföretag eller en marknadsoperatör begär auktorisation för att driva en organiserad handelsplattform eller från fall till fall begära en detaljerad beskrivning av varför systemet inte motsvarar och inte kan fungera som en reglerad marknad, en multilateral handelsplattform eller en systematisk internhandlare, hur denna diskretionära bedömning kommer att ske, särskilt när en order till den organiserade handelsplattformen kan dras tillbaka och när och hur två eller flera kundorder kommer att matchas mot varandra inom den organiserade handelsplattformen. Dessutom ska värdepappersföretaget eller marknadsoperatören som driver en organiserad handelsplattform lämna information till den behöriga myndigheten om hur den använder sig av handel genom matchad principalhandel. Den behöriga myndigheten ska övervaka värdepappersföretagets eller marknadsoperatörens deltagande i matchad principalhandel för att säkerställa att detta fortsätter vara förenligt med definitionen av sådan handel och att dess deltagande i matchad principalhandel inte ger upphov till intressekonflikter mellan värdepappersföretaget eller marknadsoperatören och deras kunder.
28 §
Tillämpning av kundskyddsbestämmelserna i lagen om investeringstjänster vid organiserad handel
En marknadsplatsoperatör som ordnar organiserad handel ska säkerställa att på de transaktioner som genomförs inom dess handelssystem på motsvarande sätt tillämpas 10 kap. 2 och 4—9 § i lagen om investeringstjänster.