Propositionens huvudsakliga innehåll.
I propositionen föreslås en teknisk revidering av lagstiftningen om aerosoler. Produktsäkerhetskraven kommer att ingå i en helt ny lag om aerosolers överensstämmelse med kraven och i en förordning som utfärdas med stöd av den. I kemikaliesäkerhetslagen upphävs därför de produktsäkerhetsbestämmelser som gäller aerosoler, men bestämmelserna om säkerhet vid industriell hantering, upplagring och förvaring kommer att finnas kvar.
Reformen handlar om att göra de gällande bestämmelserna mer konsekventa och tydliga och om att anpassa dem till grundlagsutskottets ståndpunkter om lämplig författningsnivå. Reformen innebär inga ändringar i de gällande produktsäkerhetskraven, och inga nya krav införs.
Ekonomiutskottet anser att den föreslagna lagstiftningen behövs och fyller sitt syfte och tillstyrker den utan ändringar, men med följande anmärkningar.
Bakgrunden till definitionerna.
Ekonomiutskottet konstaterar att aerosoler i propositionen definieras på samma sätt som i aerosoldirektivet och i den nationella genomförandeakten, det vill säga aerosolförordningen: med aerosol avses en behållare avsedd för engångsbruk som innehåller ett ämne och är försedd med en tömningsanläggning, genom vilken innehållet kan släppas ut som en suspension av fasta eller flytande partiklar i olika former. De föreslagna kraven grundar sig på direktivet och gäller inte bara behållare eller bara innehåll, utan engångsbehållare, dess innehåll och tömningsanläggning samt alla dessa tillsammans.
Ekonomiutskottet anser att det vara klarlagt att definitionerna inte behöver ändras i det här sammanhanget, eftersom syftet är att i första hand avhjälpa bristerna i författningsstrukturen. Dessutom bör det noteras att EU:s aerosoldirektiv genomförs genom den föreslagna lagen. I de nationella genomförandeakterna är det motiverat att använda samma begrepp som i direktivet för att skyldigheterna enligt direktivet entydigt ska överföras till de nationella författningarna och för att direktivets syfte ska uppnås så exakt som möjligt.
Aerosollagstiftningens förhållande till lagstiftningen om tryckbärande anordningar.
Regleringen tar hänsyn till att det också finns aerosoler på marknaden där både den aktiva substansen och drivmedlet är ofarliga ämnen. Då ingår de inte i kemikaliesäkerhetslagens tillämpningsområde. Det är bara några av bestämmelserna i lagen om tryckbärande anordningar som lämpar sig för aerosolbehållare. Följaktligen behövs det en separat lag om aerosolers överensstämmelse med kraven.
Vid utfrågningen av sakkunniga kom det fram att myndigheterna har divergerande uppfattningar om definitionerna inom den föreslagna lagstiftningen. Utskottet bedömer att de föreslagna förtydligandena av bestämmelserna och motiveringen i propositionen kommer att medverka till minskade skillnader. Enligt uppgift till ekonomiutskottet bedöms reformen inte ha någon större inverkan på de företag och andra aktörer som producerar eller hanterar aerosoler, farliga ämnen eller tryckbärande anordningar utom i det avseendet att lagstiftningen förtydligas och preciseras.