Ekonomiutskottet anser att propositionen behövs och tillstyrker lagförslagen, med de tekniska ändringar som föreslås i detaljmotiveringen.
Propositionen hänför sig till behovet att uppdatera den nationella lagstiftningen om överensstämmelse för skodon och textilprodukter och anknyter också till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1020 om marknadskontroll och överensstämmelse för produkter (nedan marknadskontrollförordningen), som behöver kompletteras med nationell reglering. I marknadskontrollförordningen fastställs ramarna för marknadskontrollen och minimikraven för marknadskontrollmyndigheternas befogenheter, och förordningen gäller 70 olika produkträttsakter på EU-nivå. Ekonomiutskottet konstaterar att företagens verksamhetsmiljö också påverkas av de ansvarsbestämmelser på EU-nivå som är under beredning.
Väsentliga produkträttsakter med avseende på denna proposition är Europaparlamentets och rådets direktiv 94/11/EG om tillnärmning av medlemsstaternas lagar och andra författningar beträffande märkning av material som används i huvudbeståndsdelarna av skodon som saluförs i detaljistledet (skodirektivet) och Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 1007/2011 om benämningar på textilfibrer och därtill hörande etikettering och märkning av fibersammansättningen i textilprodukter och om upphävande av rådets direktiv 73/44/EEG och Europaparlamentets och rådets direktiv 96/73/EG och 2008/121/EG (textilmärkningsförordningen). I skodirektivet finns bestämmelser om märkning av material som används i huvudbeståndsdelarna av skodon som saluförs i detaljistledet. Textilmärkningsförordningen innehåller bestämmelser om bland annat användning av benämningar på textilfibrer och därtill hörande etikettering och märkning samt fastställande av fibersammansättningen i textilprodukter.
Lagen om marknadskontrollen av vissa produkter (1137/2016, nedan marknadskontrollagen) är en allmän lag om tillsynen över olika produktsektorer. I lagen föreskrivs det bland annat om ordnande av tillsynen och om tillsynsmyndigheternas befogenheter. Det föreslås att den nya lagen om överensstämmelse för skodon och textilprodukter ska höra till tillämpningsområdet för marknadskontrollagen. Utskottet anser att detta är viktigt med tanke på en enhetlig kontroll av överensstämmelse.
Tillämpningen av bestämmelserna i marknadskontrollagen kräver också sektorspecifik reglering om de krav på produkterna som tillsynen enligt bestämmelserna i marknadskontrollagen gäller. Skodirektivet genomfördes nationellt genom en förordning år 1995, och det föreslås nu att bestämmelserna lyfts upp till lagnivå. Den föreslagna lagen innehåller bestämmelser om krav på märkning av skodon och märkningsskyldighet samt, i fråga om de krav som gäller textilprodukter och textilfibrer, en hänvisning till textilmärkningsförordningen. Dessutom föreslås det att det i den nya lagen ska föreskrivas om en påföljdsavgift, som är en administrativ påföljd av straffkaraktär. Syftet med den administrativa påföljden är att förebygga verksamhet som strider mot lagstiftningen om märkning av skodon och textilprodukter, å ena sidan, och att snabbt och effektivt stoppa sådan verksamhet å den andra.
Marknadskontrollförordningen förutsätter att det föreskrivs om påföljder för bland annat brott mot skyldigheterna enligt skodirektivet och textilmärkningsförordningen men överlåter frågan om påföljdens form till nationell prövning. Marknadskontrollförordningen förutsätter att påföljderna är effektiva, proportionella och avskräckande.
I författningarna om de produktsektorer som hör till tillämpningsområdet för marknadskontrollagen föreskrivs för närvarande endast om straffrättsliga påföljder. Med stöd av marknadskontrollförordningen ska det bedömas sektorsvis om bestämmelserna om påföljder är effektiva och proportionella. Utskottet konstaterar att möjligheten att påföra en påföljdsavgift stärker metodarsenalen för kontrollen. Utskottet anser att de föreslagna bestämmelserna om påföljdsavgift är motiverade. Utskottet instämmer i det som sägs i propositionen om att det ligger även i näringsidkarnas intresse att kontrollen avslöjar dem som agerar i strid med lagstiftningen. Men utskottet delar också de sakkunnigas oro över att det i praktiken är omöjligt att kontrollera överensstämmelsen i fråga om produkter som säljs direkt till konsumenter från nätbutiker i tredjeländer.
Ekonomiutskottet anser det vara viktigt att man i de sektorspecifika produktförfattningarna både inom EU och nationellt i tillräckligt hög grad sörjer för att konsumentskyddet tryggas och säkerhetsaspekterna beaktas samt att näringsidkarnas verksamhetsmöjligheter kan bevaras. Utgångspunkten för en balanserad lagstiftning ska vara att bestämmelserna inte blir oskäliga för någon part.