1. Lagen om ändring av lagen om investeringstjänster
1 kap. Allmänna bestämmelser
4 §. Bestämmelser som tillämpas på kreditinstitut, fondbolag och AIF-förvaltare.
Ekonomiutskottet föreslår preciseringar i hänvisningarna i 1 kap. 4 § 2 mom. Hänvisningarna gäller 6 kap. 1 § i samma lag. Hänvisningarna till 6 kap. 1 § korrigeras i enlighet med förslaget till ändringar i 3 kap. 1 § 5 mom. i lagen om placeringsfonder och 6 kap. 2 § 5 mom. i lagen om förvaltare av alternativa investeringsfonder. I samband med direktivet om tillsyn av värdepappersföretag ändrades inte definitionerna av kapitalbas i direktivet om fondföretag eller direktivet om förvaltare av alternativa investeringsfonder.
I 2 mom. behövs dessutom ändringar som beror på ikraftträdandet av bestämmelserna i regeringens proposition RP 171/2020 rd.
13 §. Värdepappersföretag, utländska värdepappersföretag, EES-stater, tredjeländer, utländska EES-tillsynsmyndigheter, tredjeländers tillsynsmyndigheter, utländska EES-värdepappersföretag, utländska EES-kreditinstitut, tredjelandsföretag, filialer och holdingföretag med blandad verksamhet.
Holdingföretag med blandad verksamhet bör nämnas i paragrafrubriken eftersom paragrafen kompletterats med bestämmelser om sådana företag. Det behövs definitioner av finansiellt holdingföretag och värdepappersinriktat holdingföretag i 10 punkten, som fogats till 1 mom. Paragrafens rubrik ändras så att den motsvarar de här ändringarna. Definitionen i paragrafen kompletteras till den del det i definitionen ingår hänvisningar till andra holdingbolag som inte särskilt definieras i denna lag.
20 §. Holdingföretag.
Begreppet holdingföretag bör preciseras i 20 §. Definitionen kompletteras med värdepappersinriktat holdingföretag som avses i artikel 4.1.23 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag.
6 kap. Ekonomiska verksamhetsförutsättningar för tillhandahållande av investeringstjänster samt tillsyn över den ekonomiska stabiliteten
1 §. Startkapital.
I 6 kap. 1 § 1 och 2 mom. nämns de investeringstjänster och investeringsverksamheter som avses i 1 kap. 15 § och som dessa moment gäller. Utöver de uppräknade nämns i 2 mom. särskilt investeringsverksamhet som om den vore en separat verksamhet som kan finnas utöver de nämnda investeringstjänsterna och investeringsverksamheten. Det kan ge en bild av att ett värdepappersföretag utöver de investeringstjänster och den investeringsverksamhet som avses i 1 kap. 15 § kan bedriva annan investeringsverksamhet med startkapital på 75 000 euro, fastän investeringsverksamheten (i praktiken handel för egen räkning eller garanti för emission) enligt 1 mom. kräver ett startkapital på 750 000 euro. Innehållet i paragrafens 2 mom. förtydligas genom att den vilseledande hänvisningen till investeringsverksamhet stryks.
2 a §. Bedömning av om det interna kapitalet är tillräckligt och bedömning av likviditeten.
Begreppet ”tillsynen för kontroll av uppfyllandet av villkoren i gruppkapitaltestet” i 2 a § 4 mom. definieras inte och av bestämmelsen framgår inte vilken grupp eller tillsyn det är fråga om. Bestämmelsen måste förtydligas så att det framgår att det rör sig om tillämpning av artikel 8 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag (undantag från gruppbaserad tillsyn enligt artikel 7). I stället för uttrycket ”grupp” bör uttrycket ”koncern”, som definieras i lagen, användas. Koncern definieras också i artikel 3.1.13 i direktivet med en hänvisning till artikel 2.11 i bokslutsdirektivet (direktiv 2013/34/EU).
2 b §. Tillämpning av kraven i EU:s tillsynsförordning på vissa värdepappersföretag.
Det finns skäl att definiera försäkringsföretag och företag för kollektiva investeringar som nämns i 2 b § 3 mom. Definitionen i momentet preciseras i fråga om de företagen. Momentet begränsar beloppet av de tillgångar som ska räknas som konsoliderade tillgångar som Finansinspektionen ska bedöma enligt 2 mom.
Hänvisningarna i 2 b § 4 mom. till kreditinstitutslagen måste också gälla den lagens 5 kap. 15 § om interna transaktioner, eftersom 6 b kap. 2 c § i lagen om investeringstjänster enligt 1 mom. är utesluten från tillämpningsområdet.
2 c §. Tillämpning av lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag på vissa värdepappersföretag.
I 2 c § hänvisas det till tillhandahållande av sådana investeringstjänster som definieras i 1 kap. 15 § 1 mom. 3 och 6 punkten. I hänvisningar till de här punkterna bör uttrycket ”bedriva verksamhet” för konsekvensens skull användas i stället för ”tillhandahålla tjänster”. Dessutom måste 2 c § kompletteras med en hänvisning till 9 a kap. i kreditinstitutslagen, som också i fortsättningen ska tillämpas på alla värdepappersföretag som avses i bestämmelsen. Rubriken måste ändras, eftersom bestämmelsen inte gäller tillämpningen av lagen om resolution av kreditinstitut och värdepappersföretag, utan tillämpningen av vissa kapitel i kreditinstitutslagen.
6 b kap. Förvaltnings- och styrningssystem, insyn, riskhantering och ersättning
1 a §. Värdepappersföretagets interna förvaltning och styrning.
Uttrycket ”förvaltning och styrning” i rubriken för 1 a § måste ändras till ”förvaltnings- och styrningssystem”, som är vedertaget i denna lag och i kreditinstitutslagen. Detsamma gäller uttrycket ”förvaltnings- och styrningsformer” i 1 mom.
1 b §. Tillämpning av förvaltnings- och styrningssystem på små och icke-sammanlänkade värdepappersföretag.
Tillämpningsområdet för 1 b § 1 mom. preciseras i fråga om tillämpningen av 2 b §. I den finska versionen bör det överflödiga ordet ”asetuksen” strykas i 2 mom.
2 a §. Styrelsens roll i riskhanteringen.
I ett aktiebolag är det styrelsen som ska fatta beslut om riskhantering och belöningsprinciper. För att effektivisera beredningen av ärenden som ligger på dess ansvar kan styrelsen inrätta utskott eller kommittéer som mer grundligt kan sätta sig in i ärendena. Utskotten eller kommittéerna bistår styrelsen genom att bereda ärenden som hör till styrelsen, och styrelsen ansvarar för skötseln av de uppgifter som den anvisar utskotten eller kommittéerna. Utskotten och kommittéerna har ingen självständig beslutanderätt, utan styrelsen fattar sina beslut kollektivt. Denna princip för de finländska bolagens förvaltningspraxis finns inskriven bland annat i aktiebolagslagen (6 kap. 16 b §) och kreditinstitutslagen (8 kap. 5 § och 9 kap. 4 §).
I propositionen används uttrycket värdepappersföretagets riskkommitté (2 a § 4 mom.). Kommittén är enligt direktivet avsett att vara ett styrelseutskott i värdepappersföretaget. Detta ska tydligt framgå av bestämmelsen.
2 b §. Riskhantering.
I 2 b § 3 mom. ska det vedertagna uttrycket ”att kundmedlen ska hållas åtskilda” användas i stället för ”åtskillnad av kundmedel”.
I 1 b § 1 mom. utesluts små och icke-sammanlänkade värdepappersföretag från kapitlets 2 b §, men enligt kapitlets 2 b § 8 mom. ska vissa bestämmelser i paragrafen tillämpas på dessa värdepappersföretag. Bestämmelsernas tillämpningsområde ska tydligt framgå direkt av 1 b §. Ekonomiutskottet föreslår att det föreslagna 2 b § 8 mom. stryks och att det föreslagna 9 mom. därmed blir 8 mom.
3 §. Minimiantal personer som i praktiken leder värdepappersföretagets verksamhet.
3 § hänvisar till den upphävda 1 §. Den felaktiga hänvisningen ska korrigeras med en hänvisning till 1 a, 1 b och 4 §. I paragrafen ska det hänvisas till de tillförlitlighets- och kompetenskrav som 4 § föreskriver för värdepappersföretagets ledning. Den tidigare hänvisningen till 6 b kap. 1 § innehöll en hänvisning till de allmänna kraven på värdepappersföretagets förvaltnings- och styrningssystem. Bestämmelser om förvaltnings- och styrningssystem finns nu i 1 a § och om undantag från dem i 1 b §.
7 §. Ersättningssystem och principer som ska följas.
I propositionen används uttrycket ersättningskommitté (det inledande stycket i 7 § 4 mom.). Kommittén är enligt direktivet avsett att vara ett styrelseutskott i värdepappersföretaget. Detta ska tydligt framgå av bestämmelsen.
10 §. Betalning av rörlig ersättning i annan form än pengar och uppskjuten utbetalning.
Bestämmelserna i 10 § bör ändras så att formuleringen blir mer exakt. Begreppet ”finansiellt instrument” ska inte användas för andra instrument än sådana som definieras som finansiella instrument i lag. ”Instrument” omfattar också andra instrument än de som definieras som finansiella instrument. I den finska versionen förtydligas formuleringen i 4 punkten genom att ”käteisraha” ersätts med ”käteisinstrumentti”.
11 §. Ersättningskommitté.
I propositionen används uttrycket ersättningskommitté (11 § 1 mom.). Kommittén är enligt direktivet avsett att vara ett styrelseutskott i värdepappersföretaget. Detta ska tydligt framgå av bestämmelsen.
6 c kap. Tillsyn över finansiell ställning samt översyns- och utvärderingsprocessen
2 §. Översyn och utvärdering.
I den finska versionen ska ordet ”hallinnointijärjestelmät” i 1 mom. 7 punkten för konsekvensens skull ändras till ”hallintojärjestelmät”.
7 §. Riktlinje för ytterligare kapitalbas.
7 § 1 mom. bör förtydligas i den finska versionen. Ordalydelsen ger felaktigt uppfattningen att paragrafen också gäller små och icke-sammanlänkade värdepappersföretag. ”I 1 mom. föreskrivs om Finansinspektionens rätt att ge närmare anvisningar om kapitalbasens storlek med beaktande av proportionalitetsprincipen”, står det i propositionsmotiven. ”Vid övervägande av proportionaliteten ska storleken, betydelsen för det finansiella systemet, arten, omfattningen och komplexiteten hos verksamheten i värdepappersföretaget beaktas. Rätten gäller inte sådana små och icke-sammanlänkade värdepappersföretag som anges i paragrafen.”
Formuleringen måste ändras så att värdepappersföretag som uppfyller villkoren i artikel 12.1 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag inte omfattas av den bedömning av kapitalbaskravet som avses i paragrafen.
12 §. Fastställande av tillsynsmyndighet.
Bestämmelsen i 12 § 4 mom. i den finska versionen bör förtydligas. Ordalydelsen korrigeras så att uttrycket ”taseen loppusumma” syftar rätt.
I 12 § 6 mom. rättas ett skrivfel i den finska versionen genom att det överflödiga ordet ”muun” stryks.
13 §. Särskilda uppgifter i anknytning till tillsynen.
I de olika punkterna under 13 § 1 mom. är terminologin inkonsekvent i den finska versionen. I 1 punkten används termen ”sijoituspalvelu-yritysryhmä” och i 2 punkten ”sijoituspalveluyrityksen ryhmä”. ”Ryhmä” (koncern) definieras i artikel 3.1.13 i direktivet med en hänvisning till artikel 2.11 i bokslutsdirektivet (direktiv 2013/34/EU).
I början av 13 § 1 mom. är tillsynen och tillsynskollegiet kopplade till den situation och de uppgifter som avses i 12 §, varvid det kan bli fråga om gruppbaserad tillsyn eller tillsyn för kontroll av uppfyllandet av villkoren i gruppkapitaltestet. Begreppet värdepappersföretagskoncern definieras i artikel 4.1.25 i EU:s förordning om tillsynskrav för värdepappersföretag. Begreppet värdepappersföretagskoncern har betydelse särskilt i fråga om kapitalkraven, eftersom ett kreditinstitut som eventuellt hör till en koncern dock inte inkluderas i kapitalkravet om det är fråga om en värdepappersföretagskoncern. Indelningen påverkar inte de utredningar om organisationen som nämns i paragrafen.
7 kap. Organisering av värdepappersföretags verksamhet
3 §. Begränsningar som gäller förvärv av egna aktier, andelar, kapitallån och debenturer.
Paragrafens 5 mom. behöver strykas, eftersom bestämmelsen överlappar 5 kap. 6 § i kreditinstitutslagen, där det redan finns bestämmelser om begränsningar i fråga om förvärv av egna aktier och liknande i fråga om kreditinstitut och andra företag i samma finansiella företagsgrupp.
10 §. Förvärv av bestämmande inflytande i företag i ett tredjeland.
Det föreslagna innehållet i 10 § 3 mom. överlappar 5 kap. 13 § i kreditinstitutslagen i och med de ändringar som föreslås i proposition RP 171/2020 rd. I 3 mom. ska däremot ingå ett bemyndigande för Finansinspektionen att meddela föreskrifter på motsvarande sätt som i 5 kap. 13 § 3 mom. i kreditinstitutslagen.