Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition med förslag till lag om upphävande av lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i avtalet mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige avseende stöd till industrisamarbete på försvarsmaterielområdet (RP 174/2021 rd): Ärendet har remitterats till försvarsutskottet för betänkande.
Skriftligt yttrande har lämnats av
I propositionen föreslås det att lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i avtalet mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige avseende stöd till industrisamarbete på försvarsmaterielområdet ska upphävas. I avtalet är endast artikel 2 i kraft, och endast gällande Danmark. Därför kan avtalet och lagen upphävas i sin helhet vid ikraftträdandet av Danmarks tillträde till bilagan om försörjningsberedskap till avtalet mellan regeringarna i Danmark, Finland, Norge och Sverige om samarbete på försvarsmaterielområdet.
Den föreslagna lagen avses träda i kraft genom förordning av statsrådet vid en tidpunkt som sammanfaller med ikraftträdandet av avtalet om Danmarks tillträde, som gäller bilagan om försörjningsberedskap.
(1)Finlands, Sveriges, Norges och Danmarks försvarsministrar undertecknade 2015 i Sverige ett nordiskt avtal om försörjningsberedskap på försvarsmaterielområdet. I samarbetsavtalet konstateras det att staterna enligt egen prövning kan förbinda sig till bilageavtal som gäller de olika substansområdena i samarbetsavtalet.
(2)Finland, Sverige och Norge undertecknade 2019 ett bilageavtal om försörjningsberedskap. Under avtalsprocessen rörande bilagan om försörjningsberedskap drog sig Danmark ur avtalet, men meddelade i samband med de andra ländernas undertecknande att landet ämnar ansluta sig till avtalet senare. Då Finland anslöt sig till bilageavtalet (se FsUB 1/2020 rd — RP 92/2019 rd) såg försvarsutskottet det som viktigt att också Danmark ansluter sig senare. Detta mål uppnåddes den 5 november 2020, då Danmark undertecknade bilagan om försörjningsberedskap.
(3)Enligt bilagan om försörjningsberedskap ersätter den artikel 2 i samarbetsavtalet från 2001. Eftersom Danmark ursprungligen inte anslöt sig till bilagan, förblev artikeln i kraft i förhållande till Danmark. När avtalet om Danmarks tillträde träder i kraft upphävs artikel 2 i samarbetsavtalet från 2001 gällande även Danmark. Således kan lagen om sättande i kraft av de bestämmelser som hör till området för lagstiftningen i avtalet mellan Danmark, Finland, Norge och Sverige avseende stöd till industrisamarbete på försvarsmaterielområdet (384/2002) upphävas.
(4)Danmarks godkännande kommer att delges utrikesministeriet i Norge, som är depositarie för avtalet. Avtalet om Danmarks tillträde har än så länge inte trätt i kraft, eftersom alla parter måste godkänna avtalet för att det ska börja gälla. Avtalet träder i kraft trettio (30) dagar efter dagen då depositarien har tagit emot det sista ratificerings- eller godkännandeinstrumentet. Således föreslås det i propositionen att upphävandet av den lag som propositionen gäller ska träda i kraft vid samma tidpunkt som avtalet om Danmarks tillträde träder i kraft. Bestämmelser om ikraftträdandet av lagen om upphävande utfärdas enligt förslaget genom förordning av statsrådet.
Försvarsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var