Kommunikationsutskottet stöder propositionens mål att göra regleringen lättare och tydligare och att nedmontera överflödig reglering. Dessutom bör de bestämmelser som behövs för att utnyttja snabbare traktorer och som EU:s regelverk kräver nu tas in i körkortslagen, menar utskottet.
Enligt uppgift till utskottet är omfattande lagstiftningsprojekt om körkort och krav på yrkeskompetens aktuella vid kommunikationsministeriet. Under beredning är bland annat en totalrevidering av vägtrafiklagen och ett förslag om att i systemet för att ta körkort flytta fokus på examen. Enligt inkommen utredning granskas också prestationskraven för körkort i alla kategorier i samband med bedömningen av behovet att förnya förarutbildningen. Dessutom berörs bestämmelserna om körkort delvis också av totalrevideringen av vägtrafiklagen. Utskottet understryker betydelsen av dessa lagprojekt när regelverket om körkort och bland annat yrkeskompetens utvecklas. I samband med utskottsbehandlingen av den aktuella propositionen har det framkommit flera utvecklingsbehov och brister i bestämmelserna. Utskottet anser att konsekvenserna av dessa komplexa frågor absolut måste bedömas som en konsekvent helhet i samband med de nämnda projekten.
Utskottet understryker behovet av att fortlöpande följa utvecklingen och förändringarna på trafikmarknaden. I fråga om konsumtionsvanor är det ytterst angeläget att ge akt på vilka fordon som används framöver och för vilka syften. Utifrån det bör det bedömas hur behoven utvecklas för dem som rör sig på vägarna, också med avseende på körkortslagstiftningen och en rättvis reglering. Vid utfrågningen av sakkunniga uppmärksammades det primärt att de fordon som inte har planerats för vägtrafik har ökat i vägtrafiken, såsom exempelvis terränghjulingar, som registreras som traktorer. Specialfrågor i anknytning till sådana fordon bör enligt utskottet bedömas i de nämnda lagstiftningsprojekten. Lagstiftningen måste vara uppdaterad och relevant också med avseende på nya typer av fordon och användningssätt, bland annat med anknytning till konkurrensen i transportbranschen och till trafiksäkerheten.
Utskottet menar att den nu aktuella propositionen är ett slags temporär lösning som genomför vissa nödvändiga ändringar som bland annat hör ihop med ändrade fordonsklasser och att den i övrigt går ut på att finna den kompromisslösning som i nuläget är mest genomförbar. Utskottet har granskat möjligheterna att förenkla och förtydliga de föreslagna bestämmelser bland annat genom att slå ihop körkortskategorier. Men med tidsschemat för propositionen skulle ändringar i den storleksklassen sannolikt ha medfört en del praktiska problem. Enligt utskottets uppfattning är följande etapp att ta fram ett enhetligt traktorkort som gäller alla traktorer med en konstruktiv hastighet på mindre än 60 km/h. Som ett steg i denna riktning föreslår utskottet att ålderskravet för kategorierna T och LT samordnas till minst 15 år. Vidare anser utskottet att rätten att köra trafiktraktor med körkort av kategori T eller B som tagits innan lagen träder i kraft i detta skede bör förbli oförändrad i jord- och skogsbrukstransporter för traktorer som registrerats som trafiktraktorer före ikraftträdandet.
Inom en snar framtid bör teoriproven för kategorierna T och LT utvecklas för bättre motsvara kraven på trafiksäkerhet och förarfärdigheter i trafiken. Analogt bör hanteringsproven i möjligaste mån utvecklas så att de ger bättre färdigheter för att färdas på väg. Det är särskilt positivt, menar utskottet, att propositionen enligt uppgift leder till att teoriprovet för kategori LT blir mer krävande genom att säkerhetsrelaterade frågor ägnas ökad uppmärksamhet. Utskottet påpekar också att det enligt inkommen utredning i praktiken kan visa sig problematiskt i fråga om hanteringsprovet för kategori LT att bilskolorna åtminstone inte i alla regioner har tillgång till tillräcklig materiel för provet. Det är angeläget, anser utskottet, att finna fungerande lösningar också i denna fråga.
Utskottet erfar att ändringarna i EU-bestämmelserna om traktorer väntas leda till att traktorer allt mer används för olika varutransporter i vägtrafiken. Det här gäller i synnerhet sådana traktorer med en konstruktiv hastighet på över 60 km/h och en totalvikt på över 3 500 kg som kommer ut på marknaden i fortsättningen, bedömer regeringen. Utskottet välkomnar att propositionen utgår från att dessa nya snabba traktorer ska kräva lastbilskörkort och yrkeskompetens för lastbilsförare. Däremot påpekar utskottet att förslaget enligt vilket traktorer i kategori LT i fortsättningen får användas för varutransport utan yrkeskompetens bör följas mycket noga. Vid utfrågningen av sakkunniga har det uttryckts motiverad oro över att dessa traktorer med en konstruktiv hastighet på 40—60 km/h på grund av avsaknaden av krav på yrkeskompetens kan få en tydlig konkurrensfördel om traktorerna används för att konkurrera om varutransporter med exempelvis lastbilar. Utskottet förutsätter att en eventuell obalans på marknaden noga uppmärksammas och att det vid behov bereds lagändringar i skyndsam ordning för att rätta till eventuella missförhållanden. Det är ytterst viktigt att konkurrensvillkoren på marknaden är rättvisa och att transportföretagen behandlas lika, anser utskottet och betonar att också trafikövervakningen och bekämpningen av svart ekonomi är av betydelse för att detta ska uppnås.
Utskottet konstaterar att man i fråga om snabba traktorer med en konstruktiv hastighet på över 60 km/h och en vikt på över 3 500 kg i fortsättningen bör utreda om det C-kort som krävs kan tas med det fordon som körrätten ska gälla snarare än med lastbil. I fråga om regleringen och den praktiska tillämpningen efterlyser utskottet flexibilitet så att exempelvis små förflyttningstransporter på byggplatser kan göras utan alltför strikta krav.
Propositionen är inte helt problemfri, anser utskottet, som förutsätter att konsekvenserna och de praktiska erfarenheterna av regelverket följs upp och bedöms i ett brett perspektiv. Dessutom bör de utvecklingsbehov som aktualiserats i samband med behandlingen av propositionen beaktas i lagstiftningsprojekt som aktualiseras inom den närmaste framtiden.