Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av miljöskyddslagen för sjöfarten (RP 143/2018 rd): Ärendet har remitterats till kommunikationsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
Genom propositionen införs nationella bestämmelser om fartygsdrift och förvaltningen i miljöskyddslagen för sjöfarten. De behöver införas till följd av resolution MEPC.278(70) av Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s kommitté för skydd av den marina miljön. Resolutionen ingår i EU:s exklusiva befogenhet och kommunikationsministeriet har utfärdat ett meddelande om saken.
Genom resolution ändras bilaga VI till MARPOL 73/78. Bilagan får bestämmelser om IMO:s datainsamlingssystem för rapportering av fartygs bränsleförbrukning. Syftet med systemet är att ge IMO och dess medlemsstater och intressentgrupper noggrannare data om sjöfartens årliga bränsleförbrukning och fartygens växthusgasutsläpp. De ändringar som införs genom resolutionen medför nya skyldigheter för förvaltningen och fartygen, och de anknytande tekniska detaljerna kräver närmare nationella bestämmelser.
Lagen avses träda i kraft delvis den 1 december 2018 och delvis den 1 januari 2019.
Utskottet anser att propositionen är behövlig och lämplig för arbetet med att förbättra miljöskyddet inom sjöfarten. De data som genereras och analyseras via Internationella sjöfartsorganisationen IMO:s datainsamlingssystem underbygger besluten för att minska utsläppen av växthusgas från sjöfarten.
Med avseende på konkurrensneutraliteten är det av stor vikt att miljöreglerna inom sjöfarten är globala och att de genomförs inom ramen för Internationella sjöfartsorganisationen IMO. Inom EU regleras frågan via Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2015/757 om övervakning, rapportering och verifiering av koldioxidutsläpp från sjötransporter (nedan kallad MRV-förordningen). Enligt information från kommunikationsministeriet har kommissionen för avsikt att harmonisera MRV-förordningen med IMO:s datainsamlingssystem för rapportering av fartygs bränsleförbrukning. Utskottet välkomnar att kommissionen enligt preliminära uppgifter kommer att lägga fram ett förslag till förordning i oktober-november i år.
Vidare påpekar utskottet att det inger vissa betänkligheter att det existerar två parallella system, och utskottet understryker att MRV-förordningen bör ses över för att data inte ska behöva registreras i två olika system. Därför framhåller utskottet att Finland i den fortsatta behandlingen bör arbeta aktivt för att undanröja överlappningarna.
Kommunikationsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var