1 §. Tillämpningsområde.
Kommunikationsministeriet har ansett det nödvändigt att till paragrafen foga ett uttryckligt omnämnande om att med anskaffningsstöd för lastbil avses anskaffning av eldriven lastbil eller eldriven släpvagn. Utskottet ändrar paragrafen i enlighet med det.
2 §. Förhållande till annan lagstiftning.
För tydlighetens skull har utskottet flyttat definitionen av företag i svårigheter i 4 § 4 mom. till 2 § i den föreslagna lagen och ändrat 4 § 4 mom. så att det överensstämmer med 5 § 5 mom.
3 §. Förutsättningar för beviljande av anskaffningsstöd för renodlad elbil.
I propositionsmotiven konstateras det att stöd för anskaffning av renodlade elbilar inte beviljas företag och således inte heller fysiska personer för anskaffning av fordon som används i näringsverksamhet. Utskottet har förtydligat ordalydelsen i paragrafen genom att lägga till ett omnämnande av att stöd inte kan beviljas en enskild näringsidkare för näringsverksamhet. Stöd som söks som privatperson kan däremot beviljas även om personen också är näringsidkare.
Justitieministeriet har i sitt yttrande noterat att paragraftexten och motiveringen till bestämmelsen står i strid med varandra. En förutsättning för beviljande av anskaffningsstöd ska enligt inkommen utredning vara att sökanden registreras som fordonets ägare eller innehavare, det vill säga att fordonet registreras i sökandens namn för minst ett år.
Utifrån diskussioner med justitieministeriet har kommunikationsministeriet dessutom föreslagit en precisering som gäller hållande i registret av fordon som hyrs för längre tid. Syftet med preciseringen är att förtydliga lagens syfte och betona för den som ansöker om stöd att om fordonet skaffas genom långtidshyrning, ska fordonet också hållas i trafik- och transportregistret i den sökandes namn under hela den krävda leasingperioden på minst tre år. Utskottet har ändrat 2 mom. enligt detta.
Utskottet konstaterar dessutom att med långtidshyrning avses långtidshyrning av fordon, det vill säga leasing hos ett företag eller en sammanslutning.
Utskottet gör för tydlighetens skull en lagteknisk korrigering i 3 mom., enligt vilken anskaffningsstöd kan beviljas endast en gång för ett och samma fordon. Ändringen påverkar inte den svenska språkdräkten.
Med hänvisning till justitieministeriets yttrande, där man betonar behovet av att precisera hur skyldigheten att hålla fordonet i registret förhåller sig till bestämmelserna om återkrav i statsunderstödslagen (688/2001), konstaterar utskottet att kravet på att hålla fordonet i registret är en förutsättning för att stöd ska beviljas i fråga om både denna paragraf och 4 och 5 §. Enligt 21 § 1 mom. 3 punkten i statsunderstödslagen är Transport- och kommunikationsverket skyldigt att återkräva statsunderstödet, om det framgår att stödmottagaren har lämnat statsbidragsmyndigheten felaktiga eller vilseledande uppgifter om någon omständighet som har varit ägnad att väsentligt inverka på erhållandet av statsunderstödet, dess belopp eller villkor, eller hemlighållit en sådan omständighet. Transport- och kommunikationsverket kan dessutom enligt 22 § 4 punkten i statsunderstödslagen enligt prövning bestämma att stödet ska återkrävas, om stödmottagaren i strid med 13 § till någon annan har överlåtit ägande- eller besittningsrätten till egendom som förvärvats med statsunderstödet.
4 §. Förutsättningar för beviljande av anskaffningsstöd för paketbil.
I 1 mom. anges de aktörer som kan beviljas stöd. Enligt propositionen kan stöd beviljas fysiska och juridiska personer. Enligt kommunikationsministeriet är avsikten med lagförslaget dock att villkoren och kraven på juridiska personer också ska gälla privata näringsidkare.
Enligt finsk rättspraxis är en enskild näringsidkare inte en juridisk person. I Europeiska unionens regler om statligt stöd är begreppen företag och ekonomisk verksamhet tämligen vida. Enligt etablerad rättspraxis är alla enheter som utövar ekonomisk verksamhet företag oavsett enhetens rättsliga form och hur den finansieras. Det avgörande vid bedömningen är arten av den verksamhet som bedrivs.
Med beaktande av bestämmelsens ursprungliga syfte har utskottet dock förtydligat paragrafens ordalydelse så att det är klart att samma krav gäller oberoende av om den som ansöker om stöd är en juridisk person eller en enskild näringsidkare.
I fråga om den ändring som gäller hållande i registret i 2 mom. hänvisar utskottet till motiveringen till 3 § 2 mom. ovan.
Angående 3 mom. har utskottet på framställning av kommunikationsministeriet preciserat formuleringen om anskaffning av fordon för privatpersoners eget bruk för att formuleringen till denna del ska stämma överens med den föreslagna 3 §.
Utskottet gör för tydlighetens skull en lagteknisk korrigering i 3 mom., enligt vilken anskaffningsstöd kan beviljas endast en gång för ett och samma fordon. Ändringen påverkar inte den svenska språkdräkten.
Kommunikationsministeriet anser att utskottet preciserat 3 mom. så att en juridisk person eller enskild näringsidkare kan beviljas anskaffningsstöd för anskaffning av sammanlagt högst fem eldrivna eller gasdrivna paketbilar. En sökande kan alltså till exempel inte få stöd för anskaffning av fem eldrivna paketbilar och fem gasdrivna paketbilar. Härigenom förtydligas tillämpningen av paragrafen så att det betonas att fem upphandlingsstöd är maximiantalet per sökande.
Utskottet har preciserat att en juridisk person eller en enskild näringsidkare kan få stöd för fordon som skaffats för näringsverksamhet. Syftet med lagen är enligt kommunikationsministeriet att stöd uttryckligen ska beviljas privatpersoner och företag och inte till exempel kommuner eller stiftelser som inte bedriver näringsverksamhet.
Utskottet har flyttat definitionen av företag i svårigheter i 4 § 4 mom. till den föreslagna 2 § och ändrat 4 § 4 mom. så att det överensstämmer med 5 § 5 mom.
5 §. Förutsättningar för beviljande av anskaffningsstöd för lastbil.
Utskottet har till paragrafen fogat ett uttryckligt omnämnande om att anskaffningsstödet för lastbil i enlighet med 1 § är avsett för anskaffning av eldriven lastbil eller eldriven släpvagn.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
I fråga om den ändring som gäller hållande i registret i 2 och 3 mom. hänvisar utskottet till motiveringen till 3 § 2 mom.
Utskottet har på framställning av kommunikationsministeriet preciserat formuleringen om anskaffning av fordon för privatpersoners eget bruk i 4 mom. för att formuleringen till denna del ska stämma överens med den föreslagna 3 §.
Utskottet gör för tydlighetens skull en lagteknisk korrigering i 4 mom., enligt vilken anskaffningsstöd kan beviljas endast en gång för ett och samma fordon. Ändringen påverkar inte den svenska språkdräkten.
Kommunikationsministeriet anser att utskottet preciserat 4 mom. så att en juridisk person eller enskild näringsidkare kan beviljas anskaffningsstöd för anskaffning av sammanlagt högst fem eldrivna eller gasdrivna lastbilar eller eldrivna släpvagnar. Härigenom förtydligas tillämpningen av paragrafen så att det betonas att fem upphandlingsstöd är maximiantalet per sökande. En sökande kan alltså till exempel inte få anskaffningsstöd för fem eldrivna lastbilar och fem eldrivna släpvagnar, utan sammanlagt högst fem anskaffningsstöd för lastbil oberoende av vilket slag av fordon som skaffas med stödet. En och samma sökande kan få stöd för exempelvis två gasdrivna lastbilar, två eldrivna lastbilar och en eldriven släpvagn.
I fråga om maximiantalet anskaffningsstöd för lastbil kompletterar utskottet på förslag av kommunikationsministeriet paragrafen med ett omnämnande av att maximiantalet enligt paragrafen också omfattar eldrivna släpvagnar.
6 §. Förutsättningar för beviljande av konverteringsstöd.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
8 §. Beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna paketbilar.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
9 §. Beloppet av anskaffningsstöd för gasdrivna paketbilar.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
10 §. Beloppet av anskaffningsstöd för eldrivna lastbilar och eldrivna släpvagnar.
Utskottet har till paragrafen fogat ett uttryckligt omnämnande om att anskaffningsstödet för lastbil i enlighet med 1 § är avsett för anskaffning av eldriven lastbil eller eldriven släpvagn.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
11 §. Beloppet av anskaffningsstöd för gasdrivna lastbilar.
I fråga om de ändringar som gäller näringsverksamhet hänvisar utskottet till motiveringen till 4 § 1 och 3 mom.
13 §. Ansökan om anskaffningsstöd för renodlade elbilar.
Enligt lagförslaget avses med anskaffning av fordon både köp och långtidshyrning av fordon. Utskottet har därför preciserat 1 mom. till denna del och tillfogat att kraven också gäller långtidshyrning.
Kommunikationsministeriet har föreslagit att bestämmelsen i 15 § 2 mom. flyttas till 13 § 3 mom. Enligt momentet avslår Transport- och kommunikationsverket ansökan, om den som ansöker om stöd försummar sin skyldighet att anmäla att förstaregistreringen av fordonet har fördröjts eller inte har genomförts. Syftet med anmälningsskyldigheten är att undvika situationer där en reservering som gjorts i stödanslaget på basis av ansökan blir hängande därför att stöd aldrig beviljas och betalas ut på grund av att den första registreringen fördröjts eller inte genomförts. Om sökanden försummar anmälningsskyldigheten, kan ansökan om beviljande av stöd avslås. Avsikten är inte att myndigheten ska kunna förkasta eller besluta att ett beslut om beviljande av slutligt stöd som myndigheten redan har meddelat ska förfalla.
Utskottet preciserar samtidigt i enlighet med justitieministeriets förslag en formulering i det flyttade 15 § 2 mom. så att formuleringen gäller avslag på ansökan.
14 §. Ansökan om anskaffningsstöd för paketbilar och lastbilar.
Utskottet kompletterar paragrafen med ett motsvarande omnämnande av långtidshyrning som i 13 §.
Med anledning av justitieministeriets anmärkning har utskottet i 3 mom. bundit tidsfristen för villkorligt beslut till delfåendet av beslutet.
Utskottet noterar justitieministeriets anmärkning om möjlighet att överklaga det villkorliga beslutet och gör en teknisk korrigering i 3 mom. Enligt den fattar Transport- och kommunikationsverket ett villkorligt beslut i ärendet, om villkoren i 4 eller 5 § är uppfyllda.
Utskottet konstaterar att Transport- och kommunikationsverket fattar ett villkorligt beslut endast i positiva fall. Vid avslag ska den sökande i stället för ett villkorligt beslut få ett negativt beslut som enligt lag får överklagas.
Kommunikationsministeriet har föreslagit att bestämmelsen i 15 § 2 mom. flyttas till 14 § 5 mom. I fråga om ändringen hänvisar utskottet till motiveringen till 13 § 3 mom.
Utskottet har samtidigt omformulerat och flyttat sista meningen i 4 mom. till ett nytt 6 mom.
15 §. Utbetalning av anskaffningsstöd.
Utskottet stryker 15 § 2 mom. och flyttar bestämmelsen till 13 § 3 mom. och 14 § 5 mom.
16 §. Ansökan om konverteringsstöd.
Utskottet har gjort en teknisk korrigering i 2 och 3 mom. med iakttagande av ordalydelsen i 14 §, enligt vilken de uppgifter som anges i bestämmelsen ska uppges i ansökan om konverteringsstöd.
17 §. Utbetalning av konverteringsstöd.
Utskottet ändrar paragrafen så att utbetalningen av stöd är bunden till ett positivt stödbeslut och inte till godkännandet av ändringsbesiktningen.
18 §. Stödmottagarens skyldighet att lämna uppgifter.
Justitieministeriet har i sitt yttrande påpekat att den föreslagna 18 § om stödmottagarens skyldighet att lämna uppgifter verkar snävare än motsvarande bestämmelse i 14 § i statsunderstödslagen (688/2001) om statsunderstödstagarens skyldighet att lämna uppgifter. Utskottet kompletterar därför 1 mom. med en hänvisning till 14 § i statsunderstödslagen.
Utskottet hänvisar till justitieministeriets anmärkning och preciserar momentet så att det framgår att fordonet ska finnas i registret i stödmottagarens namn i ett år. Dessutom har utskottet slagit samman paragrafens moment till ett moment för att hänvisningen till 14 § i statsunderstödslagen också ska gälla skyldigheten att hålla ett fordon i registret.
19 §. Uppgifter om stöden.
Utskottet kompletterar på förslag av justitieministeriet 1 mom. med en hänvisning till 31 § i statsunderstödslagen angående rätten att få uppgifter.
20 §. Tillsyn och återkrav.
Utskottet har gjort en lagteknisk korrigering i paragrafen.
21 §. Ändringssökande.
I enlighet med justitieministeriets yttrande har utskottet för att undvika eventuella oklarheter ändrat bestämmelsen till den gängse formen, varvid bestämmelsen om ändringssökande också motsvarar det som föreskrivs om ändringssökande i statsunderstödslagen.
22 §. Närmare bestämmelser.
Utskottet kompletterar paragrafen med ett bemyndigande för Transport- och kommunikationsverket att meddela närmare föreskrifter om ansökningsförfarandet.