Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av 55 § i lagen om statsandel för kommunal basservice (RP 89/2016 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört
I propositionen föreslås det att lagen om statsandel för kommunal basservice ändras. Enligt förslaget ska statsandelsprocenten för kommunal basservice höjas från den 1 juli 2016. Statsandelen för kommunal basservice föreslås bli 25,61 procent och kommunernas självfinansieringsandel 74,39 procent. I ändringen av statsandelsprocenten har som tillägg beaktats 0,14 procentenheter i anknytning till utvecklandet av närstående- och familjevården enligt regeringsprogrammet för statsminister Juha Sipiläs regering så att statsandelen för de nya och mera omfattande uppgifterna är 100 procent.
Propositionen hänför sig till den andra tilläggsbudgetpropositionen för år 2016 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft den 1 juli 2016.
I sina betänkanden ShUB 9/2016 rd och ShUB 10/2016 rd föreslår utskottet att lagförslagen i proposition RP 85/2016 rd och RP 86/2016 rd godkänns. Enligt lagförslagen ska kommunerna få nya lagfästa skyldigheter i fråga om att ordna närståendevård och familjevård. Därför förordar utskottet att statsandelsprocenten för kommunal basservice höjs enligt den aktuella propositionen.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var