Utskottet understöder propositionens förslag till nya tilläggsersättningar till beväringar som blir skadade vid fullgörande av värnplikt liksom också tilläggsersättning till nära anhöriga till en avliden beväring. De föreslagna ändringarna förbättrar betydligt den ekonomiska tryggheten inte bara för de som fullgör värnplikten utan också för de som fullgör frivillig militärtjänst för kvinnor och civiltjänst och deras nära anhöriga. Tilläggsersättningen för bestående men eller dödsfall tillämpas på personal som deltar i militär eller civil krishantering och på innehavare av en militär tjänst inom Gränsbevakningsväsendet och som deltar i EU:s gränskontrollbyrå Frontex verksamhet.
Till den som skadats som värnpliktig betalas i enlighet med lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar ut en menersättning för bestående men till följd av skada eller sjukdom. Menen har klassificerats i 20 invaliditetsklasser enligt funktionsnedsättning. Vid lägre invaliditetsklass utbetalas engångsersättning och vid högre invaliditetsklass utbetalas en fortlöpande månadsersättning. Utöver det utbetalas vid kortvarig arbetsoförmåga ersättning för inkomstbortfall och vid permanent arbetsoförmåga olycksfallspension. Minimibeloppet för både ersättning för inkomstbortfall och olycksfallspension höjdes i den nya lagen om olycksfall i militärtjänst (1521/2016) så att de motsvarar minst den genomsnittliga förtjänstnivån.
I och med den extra engångsersättning som nu föreslås stiger nivån på ersättning för bestående skador som uppstått under tjänstgöring betydligt. Tilläggsersättningen ska fastställas i enlighet med den invaliditetsklass som används som grund för menersättning. På grundval av invaliditetsklass 20 är tilläggsersättningen 210 000 euro. Engångsersättningen i de lägre invaliditetsklasserna är så många tjugondedelar av 210 000 euro som invaliditetsklassen utvisar. Tilläggsersättningen betalas ut utöver menersättningen enligt den gällande lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar.
Enligt lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar får den avlidnes maka och barn familjepension om en värnpliktig avlider till följd av tjänstgöringen. Dessutom utbetalas begravningshjälp. Miniminivån på familjepensionen är synnerligen väl tryggad, eftersom grunden för pensionen är det minimibelopp av årsarbetsinkomst som föreskrivs i lagen om olycksfall i arbetet och om yrkessjukdomar multiplicerat med tre. Räknat enligt 2018 års nivå är beloppet 42 300 euro. För de flesta värnpliktiga är årsarbetsinkomsten som grundar sig på egna arbetsinkomster lägre än så.
Med stöd av lagen om ekonomiskt stöd efter värnpliktigs död (1309/1994) betalas förmånstagarna en förmån som motsvarar grupplivförsäkring och som avtalats i statens tjänste- och arbetskollektivavtal. Beviljandet av stödet förutsätter inte att den värnpliktiges död beror på ett skadefall som ersätts med stöd av lagen om olycksfall i militärtjänst. Förmånstagarna i lagen är de som avtalats i det tjänstekollektivavtal som var i kraft då lagen stiftades. Med stöd av nämnda lag är förmånslåtarens make och sådana barn som inte fyllt 18 år primärt berättigade till stöd. Om det inte finns primära förmånstagare, har förmånslåtarens föräldrar sekundärt rätt till stöd i det fall att deras arbetsförmåga och förmögenhet är så ringa att de för sin försörjning i betydande grad har varit beroende av förmånslåtaren.
Den tilläggsersättning som föreslås bli utbetald vid dödsfall förbättrar ställningen för förmånslåtarens nära anhöriga avsevärt. Tilläggsersättning vid dödsfall är 200 000 euro till makan och 40 000 euro till varje minderårigt barn. Dessutom ska som sekundära förmånstagare anges förmånslåtarens föräldrar, om förmånslåtaren saknar make eller barn. I praktiken är det i regel förmånslåtarens föräldrar som är ersättningstagare, eftersom de flesta förmånslåtare ännu inte har en egen familj.
Lagstiftningen om olycksfall i militärtjänst har inte tidigare omfattat någon särskild engångsersättning av livförsäkringstyp med anledning av dödsfall. För personer som tjänstgjort i militär krishantering infördes ersättning vid dödsfall på grund av olycksfall 2009 när de första krishanteringsstyrkorna sändes till Afghanistan. Samtidigt inkluderades en tilläggsersättning för bestående men i nämnda avtal om en förmån motsvarande gruppolycksfallsförsäkring. Förhållandena i Afghanistan var sådana att risken för att bli skadad eller dö var mångfaldig jämfört med tjänstgöring i hemlandet. Därför behövde försäkringsskyddet höjas både för de som reste till krishanteringsuppdrag och för deras anhöriga.
Ersättning till föräldrarna är i lagen om olycksfall i militärtjänst en helt ny ersättningsform som inte är baserad på förmånslåtarens underhållsskyldighet eller särskilda sociala grunder. Föräldrarnas rätt till en sådan tämligen exceptionell ersättning saknar motsvarighet i annan lagstiftning. En person som fullgör värnplikten är oftast en ung man som ännu inte har en egen familj och som bor hos sina föräldrar. Föräldrarna är dock inte ekonomiskt beroende av sitt vuxna barn på samma sätt som förmånslåtarens make och barn vanligen är. Som det sägs i propositionsmotiven handlar det främst om en ersättning för lidande på grund av förlusten av det egna vuxna barnet.
Enligt huvudregeln ska ett skadefall som ger rätt till tilläggsersättning ha inträffat i tjänstgöring enligt dagsprogrammet eller i arbete som utförs vid civiltjänstgöring. Således hör inte fritid och permissioner utanför tjänstgöringen eller arbetet till tillämpningsområdet, med undantag för resor i anslutning till dessa. Förhöjd ersättning kan dock betalas ut med anledning av ett skadefall som inträffat på tjänstgöringsplatsen utanför tjänstgörings- eller arbetstiden, om skadefallet beror på förhållandena på tjänstgörings- eller arbetsplatsen.
Försvarsutskottet framhåller i sitt utlåtande att frivillig motion som beväringarna ägnar sig åt utanför dagsprogrammet ska omfattas av det föreslagna försäkringsskyddet. Utskottet påpekar att försvarsmakten bör uppmuntra beväringarna till frivillig motion utanför dagsprogrammet. Social- och hälsovårdsutskottet anser att den föreslagna begränsningen till tjänstgöring enligt dagsprogrammet är befogad på grund av att det handlar om en särskild tilläggsersättning utöver den ordinarie olycksfallsersättningen. Som olycksfall i militärtjänst ersätts olycksfall som inträffat under fritid, faderskapsledighet eller permission enligt värnpliktslagen och civiltjänstlagen. På så sätt hör också skador som ådragits vid idrottsutövning under fritiden till de skador som ska ersättas enligt lagen om olycksfall i militärtjänst. Den skadade har då rätt till ersättning för vårdkostnader och menersättning baserad på bestående skada liksom eventuella andra förmåner enligt lagen om olycksfall i militärtjänst.I fråga om tillämpningsområdet för tilläggsersättningen hänvisar social- och hälsovårdsutskottet också till att försvarsmakten kan fastställa vecko- och dagsprogrammet för tjänstgöringen enligt vad som bäst motsvarar garnisonens behov.
Försvarsutskottet noterar i sitt utlåtande också det arbete som görs inom försvarsmakten för att förebygga skador. Utskottet konstaterar att olycksfallen bland värnpliktiga har minskat bland annat tack vare de senaste årens reformer: samtliga permissionstransporter med kollektiva färdmedel är numera kostnadsfria för beväringarna, säkerhetsbältena och säkerhetsbågarna i försvarsmaktens fordon har minskat antalet olycksfall i tjänsten och uppmärksamhet har fästs vid skyddet av hörseln vid övningar. Varje år utbildas över 20 000 beväringar. Med hänsyn till det kan cirka 50 fall som leder till bestående men enligt försvarsutskottets åsikt anses tolerabelt. Utskottet uppmanar med kraft försvarsmakten att se över sina utbildningsrutiner för att ytterligare minska antalet olycksfall i tjänsten, så att de unga som fullgör sin försvarsskyldighet kan göra det så tryggt som möjligt. Utskottet menar att kasernernas problem med inomhusluften utgör ett särskilt problem. Försvarsutskottet uppmanar försvarsmakten och Senatfastigheter att utan dröjsmål åtgärda problemen med inomhusluften i kasernerna. Social- och hälsovårdsutskottet instämmer i försvarsutskottets rekommendationer till åtgärder.
Lagmotionerna
Utskottet har godkänt tilläggsersättningar med anledning av skada eller dödsfall i fråga om personer som fullgör värnplikt, frivillig värnplikt för kvinnor eller civiltjänst enligt propositionen. Det regleringsbehov som framställs i lagmotionen har således utgått och lagmotion LM 27/2017 rd föreslås bli förkastad.
Utskottet har godkänt lagförslagets ikraftträdandebestämmelser enligt propositionen. Av utskottets ståndpunkt följer att lagmotion LM 48/2018 rd förkastas.