Denna sida använder kakor (cookies). Läs mer om kakor
Nedan ser du närmare vilka kakor vi använder och du kan välja vilka kakor du godkänner. Tryck till slut på Spara och stäng. Vid behov kan du när som helst ändra kakinställningarna. Läs mer om vår kakpolicy.
Söktjänsternas nödvändiga kakor möjliggör användningen av söktjänster och sökresultat. Dessa kakor kan du inte blockera.
Med hjälp av icke-nödvändiga kakor samlar vi besökarstatistik av sidan och analyserar information. Vårt mål är att utveckla sidans kvalitet och innehåll utifrån användarnas perspektiv.
Hoppa till huvudnavigeringen
Direkt till innehållet
Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om temporär ändring av sjukförsäkringslagen (RP 223/2020 rd): Ärendet har remitterats till social- och hälsovårdsutskottet för betänkande.
Utskottet har hört (distanskontakt)
Skriftligt yttrande har lämnats av
Inget yttrande av
I propositionen föreslås det att sjukförsäkringslagen ändras temporärt. Lagen får bestämmelser om ersättning för undersökningar för konstaterande av smitta av covid-19. Förfarandet för fastställande av ersättningstaxan avviker från det normala förfarandet för fastställande av taxor för undersökningar. Det föreslås också att ett bemyndigande att utfärda förordning av statsrådet fogas till lagen. Genom förordning utfärdas bestämmelser om ersättningstaxan för coronavirusundersökningar så att taxan är större än den ersättningstaxa för coronavirusundersökningar som Folkpensionsanstalten fastställt genom förfarandet för fastställande av taxor. Folkpensionsanstalten ska kunna betala ersättning för undersökningar för konstaterande av smitta av covid-19 till den serviceproducent som utfört undersökningen också när självriskandelen för undersökningen har betalats av den försäkrades arbetsgivare i stället för av den försäkrade själv.
Propositionen hänför sig till den kompletterande budgetpropositionen för 2021 och avses bli behandlad i samband med den.
Lagen avses träda i kraft den 1 januari 2021 och gälla till utgången av 2021.
Syftet med propositionen är höja sjukförsäkringens ersättningstaxa för att underlätta de försäkrades ekonomiska möjligheter att genomgå covid-19-undersökning hos privata tjänsteproducenter och göra det möjligt att i större utsträckning än för närvarande använda covid-19-diagnostik inom den privata sektorn. Propositionen syftar dessutom till att förbättra arbetsgivarnas möjligheter att erbjuda sina anställda covid-19-undersökningar genom att möjliggöra utbetalning av direktersättning till tjänsteproducenten, även om arbetsgivaren betalar självriskandelen för undersökningen i stället för den försäkrade.
Utskottet konstaterar att testningskapaciteten inom den offentliga hälso- och sjukvården för närvarande är god och att covid-19-undersökningarna är avgiftsfria för patienten inom den offentliga hälso- och sjukvården. Den offentliga hälso- och sjukvården kan också nyttja den privata sektorns testningskapacitet genom köpta tjänster. Då bygger undersökningskostnaderna på anbudsförfarande.
Syftet med sjukförsäkringens sjukvårdsförsäkring är att komplettera den offentliga hälso- och sjukvården genom att ersätta en del av de kostnader som användningen av privat hälso- och sjukvård orsakar den försäkrade. Utan konkurrensupphandling av köpta tjänster kan de priser som den privata sektorn tar ut för covid-19-undersökningar bli klart högre än de kostnader som testningen medför för de offentliga finanserna. Utskottet anser dock att det finns behov av att fastställa en ersättningstaxa i enlighet med propositionen under de exceptionella förhållandena till följd av covid-19-epidemin och tillstyrker lagförslaget med de ändringar som framgår av detaljmotiveringen nedan. Genom de ändringar som föreslås i propositionen skapas beredskap för tillräcklig testningskapacitet för den händelse att covid-19-epidemin förvärras.
Genom förordning av statsrådet utfärdas bestämmelser om ersättningstaxan för sådana undersökningar för konstaterande av smitta av covid-19 som det anses ändamålsenligt att ersätta enligt en ersättningstaxa som är högre än den ersättningstaxa som fastställts av Folkpensionsanstalten, särskilt med tanke på undersökningens terapeutiska värde. Ersättningstaxan ska grunda sig på kostnaderna för undersökningen, coronavirusundersökningens terapeutiska värde samt de medel som står till buds.
För närvarande anses den undersökning som utförs genom ett sekretprov från luftvägarna med en metod för nukleinsyrapåvisning (PCR-undersökning) vara den mest tillförlitliga metoden för att undersöka infektionssjukdomen covid-19, står det i propositionsmotiven. Enligt uppgift finns på marknaden i Finland dessutom flera CE-märkta antigentester för konstaterande av covid-19-infektion. Flera laboratorier och aktörer inom hälso- och sjukvården har beviljats tillstånd för klinisk mikrobiologi enligt 18 § i lagen om smittsamma sjukdomar för att använda antigentester. I och med den ökade användningen av antigentester insamlas mer information om deras kapacitet.
Utskottet betonar att tillförlitligheten och prisnivån hos de olika tester som finns tillgängliga på marknaden samt testmetodens lämplighet för hantering av epidemin ständigt bör utvärderas och att förordningen behöver uppdateras utifrån utvärderingen. Dessutom betonar utskottet att ersättningstaxan ska fastställas på en hälsoekonomiskt lämplig nivå. Ersättningstaxan enligt förordningen ska vara ett incitament att kostnadseffektivt använda de testmetoder som är effektivast med tanke på bekämpningen av epidemin.
7 §. Ersättningstaxan för undersökningar för konstaterande av smitta av covid-19.
Genom förordning av statsrådet ska det utfärdas bestämmelser om ersättningstaxan för sådana undersökningar för konstaterande av smitta av covid-19 som det anses ändamålsenligt att ersätta enligt en ersättningstaxa som är högre än den ersättningstaxa som fastställts av Folkpensionsanstalten, särskilt med tanke på undersökningens terapeutiska värde. Utskottet föreslår att 7 § 1 mom. preciseras så att bemyndigandet att utfärda förordning på det sätt som konstateras ovan gäller de undersökningar för vilka ersättningstaxan fastställs, inte enbart beloppen i ersättningstaxan. Dessutom föreslår utskottet att det i sista meningen i 7 § 1 mom. hänvisas till paragrafen i fråga i stället för till förordningen och att meningen blir ett nytt 3 mom.
Social- och hälsovårdsutskottets förslag till beslut:
I den avgörande behandlingen deltog
Sekreterare var