Arvoisa puhemies! Eli nyt lähdetään käsittelemään niitä ajokortteja, millä edellä mainittuja ajoneuvoja, mitkä lukeutuvat moneen eri ajoneuvoluokkaan, saa ajaa. Kuten viime puheen aloitin, edelleen toistan sen, että tämä on erittäin monimuotoinen ja monitahoinen eikä kovin yksiselitteinen asia.
Me käsittelyn aikana havaitsimme useita ongelmakohtia, joita olisi kenties hyvä parantaa vielä matkan varrella. Valiokunnan käsittelyn aikana tehtiin jo muutosliikkeitä, mutta todettiin edelleenkin yksimielisesti se, että kun meillä on tiedossa, että tulee iso ajokorttiuudistus, niin siinä vaiheessa kehotettiin valmistelevia virkamiehiä kiinnittämään huomiota näihin meidän käsittelyssä havaitsemiimme ongelmiin.
Yksi asia on se, mitä ajoneuvoja tulevaisuudessa käytetään mihinkin tarkoitukseen. Eli nyt näiden liikennetraktoreiden osuus tästä traktorimäärästä on jo kohtalaisen suuri, ja kun äskeinen ajoneuvoluokka sallii sen keskimmäisen rakenteellisen nopeuden olevan hieman korkeampi kuin nykyinen eli 40—60 kilometriä tunnissa, niin siinä voi tulla tietynlainen kilpailuvääristymä raskaan kaluston suhteen, jos niitä käytetään muuhun kuin maa- ja metsätalouteen. Tämä on semmoinen, mitä tulee seurata, eli tämä kuljetusalan mahdollinen kilpailuvääristymä.
Se, mikä on toinen asia, on se, että lain on vastattava sitä maailmaa, missä me elämme. On seurattava, minkämoisia sähköisiä aparaatteja meille tulee: tulevatko jonkinnäköiset mönkijät muuttumaan ja lisääntymään, ja mihin niitä kaikkia käytetään. Elikkä lain on vastattava muuttuvaa maailmaa tulevaisuudessakin.
Mitä tulee tähän voimaantulosäädökseen, mistä jo äskenkin kerroin, on äärettömän tärkeätä, että ajo-oikeuden siirtyminen nykyisellä kalustolla, nykyisillä ajo-oikeuksilla säilyy. Tähän yhteyteen lausuimme myös sen, että tätä tilannetta on seurattava myös näiden ajokorttien suhteen, että vastaako se sitä tarvetta, mikä oikeasti on olemassa. Jos jotain havaitaan matkan varrella, niin sitten on reagoitava tosiaan ja vaikkapa siinä isossa ajokorttiuudistuksessa on palattava asiaan.
Tämä on siinäkin suhteessa mielenkiintoinen, että jos asiaa lähestyy sen kuorma-autoyrittäjän kannalta, metsätalousyrittäjän kannalta, liikenneturvallisuuden kannalta tai 15-vuotiaan koululaisen kannalta tai autokoulujen kannalta, niin aina saadaan samaan kysymykseen eri vastaus, että mitä tästä pitäisi tulla. Tämä on tosiaan niin monitahoinen. Fakta on se, että nämä liikennetraktorit eivät ole aina niitä pellolla kulkevia, vaan niitä on näitä mönkijän tapaisia. Ja jollekin, vaikkapa poroisännän lapselle, se mönkijä, mikä on rekisteröity liikennetraktoriksi, on se väline, millä hän käy koulussa. Tämän johdosta me päädyimme siihen, että näissä alemmissa ajoneuvoluokissa niitten ajo-oikeuteen oikeuttava ajokortti, elikkä T- tai LT-kortti, tulee saada jo 15-vuotiaana. Eli mahdollistetaan myös tämä koulussakäynti sitten näillä vekottimilla.
Sitten tämä turvallisuusnäkökanta. Siinä keskusteltiin tästä käsittelykokeesta, mutta siinä on hieman ongelmia autokoulujen suhteen, koska kovin harvalla autokoululla on traktori peräkärryineen käytössä. Tämä on semmoinen ongelmakohta, mihin tulee kiinnittää huomiota, ja tähän käsittelykokeen vastaavuuteen ajoneuvon vaativuuteen liikenteessä tulee kiinnittää huomiota tulevaisuudessa ja katsottava, jos siihen löytyy joku viisasten kivi.
Mutta niin tai näin, tässä nyt meidän ehdottamassamme alennuksessa tähän 40—60 kilometriä tunnissa ajoneuvoluokkaan oikeuttavaan LT-kortin ajamiseen, elikkä 15 vuoteen, tarvitsee huomioida tämä turvallisuus. Autokoulun opetusta on kehitettävä yleensäkin tässä suhteessa. Varsinkin sitten tähän teoriakokeeseen, koska on muitakin keinoja ajaa ajokortti kuin autokoulussa, on lisättävä turvallisuutta parantavia osoita.
Edelleen toistan kiitokset tässä monimutkaisessa asiassa, ja edelleenkin nämä asiat ovat yksimielisiä. — Kiitos.