Finlands ekonomi växer starkt efter flera år av recession, och även sysselsättningen utvecklas i positiv riktning just nu. Orsakerna till tillväxten står i synnerhet att finna i den globala ekonomin och den ökande efterfrågan i euroområdet. Vår export har ökat stort tack vare dem. Också på investeringsfronten är utvecklingen stark. Konsumenternas förtroende för ekonomin har upprätthållit den inhemska efterfrågan. Den gynnsamma trenden har stötts av Europeiska centralbankens exceptionellt expansiva penningpolitik och den gradvis mindre strama finanspolitiken i euroområdet. 
Ett flertal prognosinstitut varnar emellertid för att tillväxten närapå halveras nästa år. Ett gott konjunkturläge är det rätta tillfället att genomföra långsiktiga tillväxt- och sysselsättningsfrämjande reformer. Den största svagheten i regeringens politik är att den ekonomiska politiken inte stärker förutsättningarna för tillväxt och att den samtidigt ökar ojämlikheten. 
Utbildning är den bästa sysselsättningspolitiken 
Utbildning och hög kompetens är Finlands styrka i den globala konkurrensen. Det är ett faktum och får regeringens nedskärningar i utbildningen, forskningen och produktutvecklingen att te sig än mer oansvariga. För första gången är vi i en situation där de kommande generationernas utbildningsnivå riskerar att bli lägre än tidigare generationers. Finland har haft världens högsta utbildningsnivå men nu går man framåt på detta område i andra länder medan Finland kommer på efterkälken. 
Regeringens satsningar på kompetenslyft förblir ohjäpligen ett plottrande, i synnerhet när man beaktar de nedskärningar regeringen gjort tidigare. Det är av yttersta vikt att vi i framtiden lyckas säkerställa en adekvat utbildningsnivå för hela åldersklasser. Därför har socialdemokraterna redan länge drivit en förlängning av läroplikten och en helt gratis utbildning på andra stadiet. Dessutom måste vuxenutbildningen reformeras i syfte att höja hela befolkningens kompetensnivå och en säker övergång från ett jobb till ett annat eller till nya yrken. 
Förra valperioden satsade regeringen starkt på jämlikheten i grundskolan och varje år reserverades betydande belopp för detta ändamål. Det är beklagligt att dessa pengar genast drogs in denna period. Det är inte förrän senare som viss finansiering skjutits till. 
En genuint aktiv sysselsättningspolitik 
En lyckad sysselsättningspolitik kräver inga hot, utan människor måste stödjas och deras handlingsmöjligheter stärkas. Konkurrenskraftsavtalet, aktivitetsmodellen och nu senast ökade visstidsanställningar för unga talar sitt tydliga språk om hur regeringen förhåller sig till arbetslösa och sysselsättningspolitik. Hållbara resultat kan nås genom en aktiv sysselsättningspolitik där anslag reserveras för att utveckla jobbsökartjänster, säkerställa lönesubventionen och rädda ungdomsgarantin. 
Det finns i dagens läge ett matchningsproblem på arbetsmarknaden mellan utbud och efterfrågan på arbete. Det är fråga å ena sidan om den kompetens som krävs i arbetet och å andra sidan om var man befinner sig rent geografiskt. För att den gynnsamma utvecklingen i fråga om sysselsättningen ska kunna stärkas ytterligare måste allt mer uppmärksamhet ägnas åt arbetskraftens professionella och geografiska rörlighet. Detta kräver utveckling av yrkesutbildningen för unga och av fortbildningen för att överbrygga situationer där de kvalifikationer man har inte nödvändigtvis motsvarar ett förändrat läge på arbetsmarknaden. 
Arbetskraftens geografiska rörlighet ska också främjas genom kraftfull bostadspolitik och bestämd transportpolitik. I dagens läge hindrar de stigande bostadspriserna på tillväxtorter allt fler från att flytta dit jobben finns. Ökad planläggning för boende och stärkt samordning av markanvändning, bostadsbyggande och transporter skulle främja bostadsproduktionen och undanröja flaskhalsar. Nya investeringar för bättre transportnät skulle utvidga pendlingsregionerna och på så sätt åtgärda matchningsproblemet på arbetsmarknaden. 
Vi föreslår att riksdagen godkänner följande uttalanden: 
Reservationens förslag till uttalande 1 
Riksdagen förutsätter att regeringen ändrar riktning i sin ekonomiska politik och justerar huvudprinciperna så att de minskar ojämlikheten och stöder de långsiktiga förutsättningarna för tillväxt. 
Reservationens förslag till uttalande 2 
Riksdagen förutsätter att regeringen ser till att det finns anslag för en aktiv arbetskraftspolitik, för kompetensprogrammet för unga vuxna och för ett effektivt genomförande av ungdomsgarantin. 
Reservationens förslag till uttalande 3 
Riksdagen förutsätter att regeringen höjer läropliktsåldern och gör utbildningen på andra stadiet genuint avgiftsfri. 
Reservationens förslag till uttalande 4 
Riksdagen förutsätter att regeringen omedelbart inleder en reform av vuxenutbildningen. 
Detaljmotivering 
ANSLAG 
Huvudtitel 24 
UTRIKESMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE 
30. Internationellt utvecklingssamarbete 
66. Egentligt utvecklingssamarbete (reservationsanslag 3 år) 
Det bärande temat för målen i FN:s Agenda 2030 för en hållbar utveckling är att ingen ska lämnas efter i utvecklingen. I en värld där alla är beroende av varandra krävs det att stater målmedvetet förbinder sig till internationellt samarbete och följer gemensamma överenskommelser. Genom att öka stödet för multilateralt samarbete är Finland en aktiv aktör för att verkställa internationella åtaganden och stödja stabilitet och legitimitet i ett regelbaserat system. Detta är en del av det globala ansvaret som dessvärre nu hotas av anslagsnedskärningar i utvecklingssamarbetet. 
För att målen för en hållbar utveckling ska nås måste Finland och andra länder anvisa 0,7 procent av bni för utvecklingssamarbete. Om dessa satsningar blir ogjorda kan inte heller Agenda 2030 genomföras enligt den fastlagda tidtabellen. Nu föreslår regeringen 583,7 miljoner euro för egentligt utvecklingssamarbete, vilket är endast 0,41 procent av bni. Finlands stöd till de minst utvecklade länderna måste höjas från en andel om 0,13 procent till en nivå på 0,2 procent enligt vad som avtalades vid konferensen om utvecklingsfinansiering i Addis Abeba. Det långsiktiga arbetet som sträcker sig över en regeringsperiod bör också gälla finansieringen för ökad könsmedvetenhet så att 85 procent av alla nya program lever upp till det jämställdhetsmål som EU har ställt. 
Följderna av klimatförändringen ter sig hotfulla för de mest utsatta och till exempel för många länder i Afrika som kämpar med en kraftig befolkningstillväxt och en allt mer tilltagande ungdomspuckel. Under Finlands ordförandeskap ges det en möjlighet för oss att koordinera medlemsstaternas utvecklingssamarbete och lyfta fram Afrika som ett viktigt mål för det. Genom att ta ansvar för den sociala aspekten på utvecklingspolitiken och förbättra arbetsmarknaden, utbildningen och strukturerna för social trygghet kan man mura en hållbar grund för samhällen och motverka utslagning. Insatser för en hållbar utveckling är samtidigt handlingar som främjar jämställdheten. 
De senaste årens nedskärningar i finansieringen av utvecklingssamarbetet har urholkat frivilligorganisationernas villkor. Organisationernas internationella nätverk spelar ändå en viktig roll för påverkansarbete på gräsrotsnivå och därför är det motiverat att öka anslaget för organisationernas utvecklingssamarbete med 15 procent. Det måste också till nya metoder för att stödja det småskaliga samarbetet mellan frivilligorganisationer. Med ett samarbete som överskrider statsgränserna och når alla samhällsskikt kan vi öka förståelsen för andra kulturer som redan har blivit en del av vår vardag. En öppen dialog tar kål på fördomar och ökar ömsesidigt förtroende och på så sätt kan den nedåtgående sociala ojämlikhetsspiralen brytas. 
Vi föreslår 
att riksdagen ökar moment 24.30.66 med 130 000 000 euro för egentligt utvecklingssamarbete och att riksdagen godkänner följande uttalande: 
Reservationens förslag till uttalande 5 
Riksdagen förutsätter att regeringen vidtar nödvändiga åtgärder för att höja anslaget till egentligt utvecklingssamarbete. 
Huvudtitel 29 
UNDERVISNINGS- OCH KULTURMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE 
20. Yrkesutbildning 
30. Statsandel och statsunderstöd för yrkesutbildningen (förslagsanslag) 
Reformen av yrkesutbildningen på andra stadiet är en reform med mycket betydande konsekvenser. Ungefär hälften av de årskullar som slutför den grundläggande utbildningen går vidare till yrkesutbildning. Sakkunniga har påpekat att det hade varit på sin plats att se över hela andra stadiet när reformen bereddes och lagstiftningen reviderades. I ungdomsutbildningen bör gymnasieutbildningen och yrkesutbildningen vara en sammanhängande process för de som går ut den grundläggande utbildningen. Exempelvis Kommunförbundet uttryckte oro för att en uppdelning av utbildningssystemet på andra stadiet på sikt kan försämra möjligheterna att få utbildning för de som går ut den grundläggande utbildningen. I stället borde lagstiftningen ha tagit ett större och djupare grepp om andra stadiet. 
SDP välkomnar i huvudsak målen med reformen, men för att de skulle kunna nås på bästa sätt borde finansieringen av yrkesutbildningen ha förbättrats avsevärt. I det rådande finansiella läget är det osäkert om reformmålen kan nås och därför föreslår vi att finansieringen av yrkesutbildningen och finansieringens tillräcklighet omprövas. 
Om man vill dra ned på anslagen, hade det varit förnuftigare att göra neddragningarna mer strategiskt i samband med reformen och slå ut dem över flera år. På så sätt hade de ställt till med så lite skada som möjligt för reformen av yrkesutbildningen. Som det är nu blir reform lätt synonymt med nedskärning, och även de positiva målen riskerar att komma i skymundan när anslagen ska kapas. 
Det viktigaste målet med reformen av yrkesutbildningen bör vara att minska ojämlikheten i utbildning — inte att öka den genom att skapa strukturer som är blinda för ojämlikhet. 
Förläng läroplikten 
Ännu i början av 2000-talet var Finland ett mönsterland i fråga om utbildning. De ungas studieresultat var utmärkta och finländarnas utbildningsnivå höjdes. Efter det har framgången minskat. I en internationell jämförelse har de finländska ungdomarnas utbildningsnivå under 2000-talet sjunkit från världstoppen till medelnivå bland de utvecklade länderna. Jämför man utbildningsnivån bland hela den arbetsföra befolkningen är siffrorna ännu dystrare. Höjningen av den finländska arbetskraftens utbildningsnivå kommer att avstanna de närmaste åren, 20 år före de andra utvecklade länderna. Internationella undersökningar har visat att det inte bara är utbildningsnivån som har sjunkit utan dessutom har inlärningsresultaten blivit sämre under 2000-talet. I den grundläggande utbildningen har skillnaden i inlärningsresultat mellan den sämsta och den bästa tiondelen ökat kraftigt. Man har uppskattat att var tionde elev som går ut den grundläggande utbildningen inte har uppnått en sådan nivå på läskunskapen som krävs för att man ska klara sig i samhället. Också skillnaden mellan flickors och pojkars läskunskaper är betydande i en internationell jämförelse. 
Framgången för det finländska utbildningssystemet har försvagats samtidigt som omställningar i samhället och arbetslivet avkräver alla finländare mer och bättre kompetens. Arbetslivsfärdigheterna ökar i betydelse. 
Varje ung person behöver tillräckliga kunskaper och färdigheter för att klara sig i en värld i förändring. Det handlar framförallt om möjligheterna till framgång i arbetslivet och livslångt lärande. För närvarande förebådar utslagning från utbildning på andra stadiet jämfört med högutbildade sämre hälsotillstånd, fler arbetslöshetsperioder och en betydligt kortare karriär i arbetslivet. Denna utveckling kan stärkas ytterligare när kompetenskraven i arbetslivet växer. 
Att få fortsätta studierna på andra stadiet bör vara en rättighet för alla som gått ut den grundläggande utbildningen. Också personer som har funktionsnedsättningar och behöver stöd och andra som är i behov av stöd har rätt till studier på andra stadiet. Studiehandledningen intar en avgörande roll när unga söker sig till fortsatta studier. Det är viktigt för de unga att få handledning om alternativen för yrkesutbildning och gymnasieutbildning. Det är också viktigt att identifiera och erbjuda multidisciplinärt stöd för de unga som inte har förutsättningar att övergå direkt från grundläggande utbildning till examen på andra stadiet. Särskilt viktig är handledningen för de vars närmaste krets saknar kunskap om studier eller som inte får stöd hemma för att välja utbildning. 
För att rättigheter och skyldigheter ska vara i balans bör vi som samhälle kunna kräva att de unga satsar på sin kompetens och erbjuda dem stöd för att nå målet. Därför bör läroplikten förlängas för att täcka utbildning på andra stadiet. När läroplikten förlängs genomförs avgiftsfrihet på andra stadiet. 
Vi föreslår 
att riksdagen ökar moment 29.20.30 med 190 000 000 euro för yrkesutbildning. 
att riksdagen ökar moment 29.20.30 med 20 000 000 euro för att förlänga läroplikten och förverkliga avgiftsfrihet på andra stadiet och att riksdagen godkänner följande uttalande: 
Reservationens förslag till uttalande 6 
Riksdagen förutsätter att nedskärningarna inom yrkesutbildningen återtas och att det avsätts tillräckligt stora statsandelar för kommunerna så att de kan anordna yrkesutbildning också i fortsättningen. 
Huvudtitel 31 
KOMMUNIKATIONSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE 
10. Trafiknätet 
20. Bastrafikledshållning 
När spetsprojektfinansieringen för bastrafikledshållningen upphör i överensstämmelse med regeringsprogrammet kommer det eftersatta underhållet på 2,5 miljarder igen att börja peka uppåt. Regeringen avstår från de mål som den parlamentariska arbetsgruppen för eftersatt underhåll ställt upp och låter nästa regering ta hand om problemet när finansieringen rasar 2019. Redan årets budget borde ha innehållit anslag för att gå vidare med programmet för det eftersatta underhållet. 
För att fortsätta det viktiga underhållsarbetet som är nödvändigt för att upprätthålla funktionerna och servicen på bastrafiklederna föreslår vi en ökning med 100 000 000 euro för ändamålet. 
Vi föreslår 
att riksdagen ökar moment 31.10.20 med 100 000 000 euro för bastrafikledshållning. 
77. Utveckling av trafikledsnätet (reservationsanslag 3 år) 
I regeringsprogrammet har man satsat på bastrafikledshållningen för att komma till rätta med det eftersatta underhållet, och finansieringen ska ske inom ramen för statsfinanserna och medlen tas från nya, icke namngivna projekt. Regeringens val ökar investeringsskulden i fråga om trafikledsnätet och många investeringar som skulle behövas med tanke på trafiken, boendet och näringspolitiken kommer nu att falla på de kommande regeringarnas ansvar. Också den nytta investeringarna ger samhället skjuts upp eller går helt förlorad på grund av den internationella konkurrensen. 
Vi föreslår 
att riksdagen ökar moment 31.10.77 med 100 000 000 euro för utveckling av trafikledsnätet. 
Huvudtitel 32 
ARBETS- OCH NÄRINGSMINISTERIETS FÖRVALTNINGSOMRÅDE 
30. Sysselsättnings- och företagsamhetspolitik 
01. Arbets- och näringsbyråernas omkostnader (reservationsanslag 2 år) 
Sysselsättningsförsöken på kommunnivå upphör trots att man under lagberedningen visste att försökstiden var kort och att man redan då kunde ana att tidtabellen för när landskapsreformen skulle träda i kraft var överoptimistisk. Nu vet vi att landskapen kan inleda sitt arbete tidigast den 1 januari 2020. Det dröjer alltså ett bra tag innan landskapen börjar fungera. Kommunförsöken har varit uppmuntrande, främst i Birkaland, där enbart Tammerfors stad investerade 10 miljoner euro. 
Intervjuer med arbetslösa ansikte mot ansikte utan gruppintervjuer har spelat en avgörande roll för att arbetssökande ska finna vägen tillbaka till arbetslivet. Men de intervjuer som regeringen har utfäst förefaller ha inskränkts till sysselsättningsplaner som den arbetslösa själv har lagt upp via nätkontakter. Det här är ingen seriös arbetskraftspolitik i synnerhet inte när det gäller de personer som är svårast att sysselsätta, för att inte tala om personer som inte har tillgång till nätet. 
Lagstiftningen och vård- och landskapsreformen som för närvarande behandlas i riksdagen, borgar inte på något vis för att kommunernas satsningar, i dagsläget cirka en miljard, på sysselsättningen överlever den nya regeringens reform av den statliga regionförvaltningen. Det här innebär att finansieringen av sysselsättningen minskar. 
Den långa övergångsperioden gör det inte heller lättare i synnerhet på områden där försöket redan har gett goda resultat. Det finns alltså ett klart behov att fortsätta med försöken så man inte blir tvungen att säga upp exempelvis erfarna anställda vid arbets- och näringsbyråerna som redan har övergått till att arbeta inom försöken. Anslagsökningen ska därför riktas till kommunernas och arbets- och näringsbyråernas omkostnader. Försökskulturen ska inte missbrukas som dold sanering av anställda så att de själva blir arbetslösa eller, för att undvika arbetslöshet, tvingas bli företagare som erbjuder tjänster i samma bransch. 
Vi föreslår 
att riksdagen ökar moment 32.30.01 med 5 000 000 euro för att fortsätta kommunförsöken. 
51. Offentlig arbetskrafts- och företagsservice (reservationsanslag 2 år) 
De negativa begränsningarna i lönesubventioner till organisationer måste upphöra. 
I budgetpropositionen för 2018 föreslog regeringen och drev igenom en gräns på 3 000 personer för vilka det kan betalas lönesubventioner till organisationer. 
Nedskärningen i anslaget, som närmast var tänkt att ha en sysselsättningsfrämjande effekt i organisationer, försvårade och kommer fortsatt att försvåra sysselsättningen av just de personer som har en svag ställning på arbetsmarknaden. Kvoten på 3 000 personer med 100 procents lönesubvention i den tredje sektorn har lett till att organisationer inte längre sysselsätter lika många av de arbetslösa som är mest utsatta. Det är positivt att lönesubventionerat arbete styrs i större utsträckning till företag, eftersom de har de bästa resultaten i fråga om sysselsättning i fortsättningen. Men att man samtidigt avvecklar sysselsättningen i organisationerna leder till mindre möjligheter till lönearbete för dem som är mest utsatta och till nedläggning av organisationernas viktiga arbete för samhällelig välfärd. Det kommer till exempel att bli svårare att ordna med service för ensamboende pensionärer för att hjälpa dem i vardagen. 
För partiellt arbetsföra eller långtidsarbetslösa har till exempel återgången till arbetslivet via verkstäderna med hjälp av lönesubventioner varit en väg tillbaka in på arbetsmarknaden. 
Vi föreslår 
att beslutsdelen i andra stycket 3 punkten i momentets motivering ändras så att maximigränsen på 3 000 sysselsatta personer samt lönetaket stryks och att följande uttalande godkänns: 
Reservationens förslag till uttalande 7 
Riksdagen förutsätter att regeringen skyndsamt vidtar åtgärder för att slopa den i beslutsdelen till moment 32.30.51 angivna begränsningen till 3 000 årsverken för lönesubventioner till aktörer inom den tredje sektorn.