Senast publicerat 03-07-2025 17:11

Punkt i protokollet PR 10/2024 rd Plenum Torsdag 22.2.2024 kl. 15.59—20.25

8. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om tilläggspensionsstiftelser och tilläggspensionskassor

Regeringens propositionRP 109/2023 rd
Remissdebatt
Förste vice talman Paula Risikko
:

Ärende 8 på dagordningen presenteras för remissdebatt. Talmanskonferensen föreslår att ärendet remitteras till social- och hälsovårdsutskottet. 

För debatten reserveras i detta skede högst 30 minuter. Om vi inte inom denna tid hinner gå igenom talarlistan avbryts behandlingen av ärendet och fortsätter efter de övriga ärendena på dagordningen. — Minister Grahn-Laasonen presenterar igen, varsågod. 

Debatt
18.26 
Sosiaaliturvaministeri Sanni Grahn-Laasonen 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa puhemies! Hallitus on antanut eduskunnalle esityksen lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain muuttamisesta. Esitys liittyy vuoden 2022 alussa voimaan tulleeseen eläkesäätiöitä, eläkekassoja ja vakuutuskassoja koskevan lainsäädännön kokonaisuudistukseen. 

Edellisellä hallituskaudella toteutetun kokonaisuudistuksen jälkeen on noussut tarve tehdä lakiin sellaisia tarkennuksia ja muutoksia, joiden myötä voidaan varmistaa, että mahdollisimman moni lisäeläkesäätiö ja lisäeläkekassa kykenee jatkossakin varmistamaan toimintansa edellytykset ja ennen kaikkea turvaamaan velvollisuutensa suhteessa vakuutettuihin ja eläkettä saaviin. 

Lisäeläkesäätiöt ja lisäeläkekassat harjoittavat vapaaehtoista kollektiivista lisäeläketoimintaa, ja ne ovat pääosin suljettuja, eli niissä ei voida enää vakuuttaa uusia henkilöitä. Lisäeläkelaitoksilla on kuitenkin pitkäaikaisia lisäeläkevastuita, joista maksetaan aiemmin karttuneita lisäeläkkeitä vakuutetuille. Lisäksi vakuutettujen määrän vähentyessä on tärkeä varmistaa, että lisäeläkelaitoksilla on riittävät toimintaedellytykset myös jatkon kannalta. 

Nyt tehtävillä muutoksilla halutaan varmistaa lisäeläkelaitosten toiminta tilanteessa, jossa vakuutettujen määrä on vähentynyt heidän siirtyessään eläkkeensaajiksi ja jossa heillä ei nykylainsäädännön mukaan ole mahdollisuutta osallistua lisäeläkelaitosten hallintoon. 

Esityksen mukaan lisäeläkesäätiöistä ja lisäeläkekassoista annetun lain johtoa ja hallintojärjestelmää koskevaa 3 lukua sekä 6 luvun varojen sijoittamista ja vastuuvelan kattamista koskevia säännöksiä muutettaisiin. Johtoa ja hallintojärjestelmää koskevaa lukua muutettaisiin siten, että lisäeläkesäätiön ja lisäeläkekassojen säännöissä voitaisiin määrätä eläkkeensaajien rinnastamisesta vakuutettuun tiettyjä hallintoa koskevia säännöksiä sovellettaessa. Lisäksi lain 3 lukuun ehdotetaan lisättäväksi uusi 4 b §, jossa lisäeläkekassan edustajistoa valittaessa edustajiston vakuutettujen valitsemien edustajien ei enää tarvitsisi olla vakuutettuja. 

Hallituksen jäsenen valinnasta voitaisiin esityksen mukaan säännöissä määrätä siten, että vakuutettuja edustavat hallituksen jäsenet valitsevat yhteistoimintalaissa tarkoitetut henkilöstön edustajat tai työsuojeluvaltuutetut tai varavaltuutetut. Ehdotuksella on vaikutusta lähinnä hallituksen jäseniä valittaessa. Lisäeläkekassan säännöissä voitaisiin myös määrätä, että eläkkeensaajat rinnastetaan vakuutettuihin kassankokousta ja edustajiston valintaa koskevia säännöksiä sovellettaessa. 

Vastuuvelan kattamista koskevien ehdotusten tavoitteena on mahdollistaa vastuuvelan kattaminen hieman nykyistä laajemmin säännellyn markkinan ulkopuolelle tehdyillä sijoituksilla. 

Näillä muutoksilla hallitus pyrkii varmistamaan, että lisäeläkesäätiöillä ja lisäeläkekassoilla olisi nykyistä paremmat mahdollisuudet jatkaa toimintaansa ja turvata velvoitteensa.  

Tämä aika teknisluontoinen mutta valmistelun aikana kyllä monenlaisia näkemyksiä kirvoittanut laki on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.5.2024. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade debatten. 

Riksdagen remitterade ärendet till social- och hälsovårdsutskottet.