Senast publicerat 02-11-2022 15:03

Punkt i protokollet PR 103/2022 rd Plenum Tisdag 4.10.2022 kl. 13.59—21.17

17. Regeringens proposition till riksdagen med förslag till lag om ändring av lagen om ett påföljdssystem för och tillsynen över den gemensamma fiskeripolitiken

Regeringens propositionRP 90/2022 rd
Utskottets betänkandeJsUB 11/2022 rd
Första behandlingen
Förste vice talman Antti Rinne
:

Ärende 17 på dagordningen presenteras för första behandling. Till grund för behandlingen ligger jord- och skogsbruksutskottets betänkande JsUB 11/2022 rd. Nu ska riksdagen besluta om innehållet i lagförslaget. — Jag öppnar den allmänna debatten. Ledamot Kalmari, presentationsanförande, varsågod. 

Debatt
18.58 
Anne Kalmari kesk 
(esittelypuheenvuoro)
:

Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä on hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yhteisen kalastuspolitiikan seuraamusjärjestelmästä ja valvonnasta annetun lain muuttamisesta. Se koskee kaupallista kalastusta merellä ja merestä pyydettyjen kaupallisten kalastusten saaliita. Esityksen taustalla ovat EU:n ja Suomen kansallisen lainsäädännön muutokset, joiden huomioon ottamisen lisäksi esityksessä ehdotetaan eräitä toimijoiden ja valvontaviranomaisten työtä helpottavia muutoksia. 

Maa- ja metsätalousvaliokunta puoltaa lakiehdotuksen hyväksymistä eräin vähäisin muutoksin. Valiokunnan muutosehdotukset liittyvät laissa säädettyjä rekistereitä koskevan säätelyn parempaan yhteensovittamiseen EU:n tietosuoja-asetuksen ja kansallisen lainsäädännön kanssa. EU:n kalastuksenvalvonta-asetusta uudistetaan parasta aikaa, ja uudistuksen myötä myös tätä käsillä olevaa lainsäädäntöä on tarpeen tarkastella kokonaisuutena uudelleen. Tuossa yhteydessä yhteensovittamista hallinnon yleislakien kanssa tulee jatkaa ja yksinkertaistaa säätelyä mahdollisuuksien mukaan. 

Valiokunta korostaa mietinnössään, että EU:n kalastusta ja elintarvikkeiden jäljitettävyyttä koskeva lainsäädäntö muodostaa monimutkaisen kokonaisuuden, joka kattaa koko kalatalouden ketjun pyydys- ja vesiviljelypaikoista kaupan tiskille asti. Sääntelyn yksityiskohtien tunteminen ei ole alan toimijoillekaan helppoa, ja siksi valvontaviranomaisten yhteistyön tulee toimia ja viranomaisten tulee tarjota toimijoille selkeää ja kattavaa neuvontaa ja tiedotusaineistoa. 

Valiokunta pitää yleisesti EU:n kalastuksenvalvontaa koskevan säätelyn osalta ongelmallisena, että valvontaa koskevat vaatimukset kohdistuvat toimijoihin pääosin samassa laajuudessa riippumatta valvonnan kohteena olevan kalastustoiminnan kokoluokasta tai esimerkiksi saalismääristä. EU-säätelyssä ei myöskään ole riittävästi otettu huomioon kansallisia olosuhteita. Valiokunta pitää tärkeänä, että EU-lainsäädäntöön sisältyvät poikkeusmahdollisuudet kirjataan lakiin, ja tästä on esimerkkinä lakiin esitetyn uuden 28 a §:n mukainen poikkeus kuljetusasiakirjan käyttöä koskevasta vaatimuksesta. Poikkeus kuljetusasiakirjan käyttöpakosta sallitaan, kun kysymys on saaliista, joka on lastattu enintään 12-metrisestä kalastusaluksesta kuljetusvälineeseen ja joka kuljetetaan enintään 20 kilometrin päähän purkamispaikasta. Poikkeuksen soveltamisalan osalta 20 kilometrin kuljetusmatka on liian lyhyt Suomen pitkät välimatkat huomioon ottaen, mikä tulee nostaa esiin EU:n kalastuksenvalvonta-asetusta koskevissa neuvotteluissa. 

Tehokas ja toimiva kalastuksenvalvonta on koko EU:n ja Itämeren kalakantojen turvaamisen kannalta tärkeää. Suomessa tulee kuitenkin huolehtia siitä, että EU:n kalastuksenvalvontaa koskevan säätelyn toimeenpanosta aiheutuva hallinnollinen taakka kalatalousalan toimijoille voidaan kansallisin toimin pitää mahdollisimman vähäisenä. 

Ensimmäinen varapuhemies Antti Rinne
:

Kiitoksia esittelystä. — Edustaja Myllykoski, olkaa hyvä. 

19.01 
Jari Myllykoski vas :

Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia valiokunnan puheenjohtajalle mietinnön esittelystä. 

Vain muutamaan kohtaan haluan todeta, että valiokunnassa, ja erityisesti maa- ja metsätalousvaliokunnassa, käydään jatkuvaa keskustelua. Aina kun viitataan, että nyt byrokratia voisi hieman keventyä, niin joka kerta sitä tulee aina lisää, ja tämä hallinnollinen taakka suomalaisille pienille kalastajatoimijoille on välillä kohtuuttoman tuntuista. Tuntuu, että aivan kuin EU:ssa ei ymmärrettäisi ollenkaan, että esimerkiksi joku voi kerralla saalistaa 30 kiloa eikä 30 tonnia kalaa. 

Tässä kohtaa valiokunta on oikein ja painokkaasti taas edellyttänyt, että jatkossa Suomen kannan pitää olla selkeä, byrokratiaa ja hallinnollista taakkaa keventävä, ja samalla kuitenkin pitää todeta, että EU:n laajuinen yhteinen kalastuksenvalvonta on todellakin tärkeää, jotta voimme saada sellaisia menestystarinoita kuten Puolan edessä tapahtuva kalastus — voisiko sanoa, että ilmoitettiin kalastettavan meritaimenta, mutta kalastettiin kuitenkin lohta, ja kalakuolleisuus oli valtava. Nyt siihen yhdessä ponnistellen on valvonnan kanssa saatu asioita eteenpäin. Toivotaan, että meidän äänemme kuuluu, ja olemme sitä ainakin ponnekkaasti tuoneet esille. — Kiitos. 

Riksdagen avslutade den allmänna debatten. 

Riksdagen godkände innehållet i lagförslaget i proposition RP 90/2022 rd enligt betänkandet. Första behandlingen av lagförslaget avslutades.