Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan terrorismirikoksia koskevan sääntelyn kokonaisuudistusta, jolla selkeytetään lainsäädäntöä ja huolehditaan siitä, että sääntely on riittävän kattavaa ja rangaistukset riittävän ankaria. Tämä hanke poikkeaa useimmista aikaisemmista terrorismirikoksia koskevista hankkeista siinä, että yleensä on ollut kysymys siitä, että laitamme täytäntöön Suomessa kansainvälisiä velvoitteita. Nyt tämä perustuu kansalliseen harkintaan ja siihen, että meillä on ollut tarve uudistaa näitä pykäliä.
Taustalla on hallitusohjelman kirjaus, jonka mukaan hallitus tekee terrorismilainsäädännön kokonaisuudistuksen vastaamaan nykyisiä uhkia ja poistaakseen nykyisen sääntelyn vaikeaselkoisuuden. Mahdolliset aukot nykyisissä kriminalisoinneissa arvioidaan ja rangaistusasteikkoja tarkistetaan siten, että rangaistukset terrorismirikoksista kovenevat. Taustalla on toisaalta myös eduskunnan perustuslakivaliokunnan ja lakivaliokunnan useat kannanotot siitä, että terrorismirikoksia koskeva sääntely muodostaa vaikeaselkoisen kokonaisuuden. Sääntelyä on vuoden 2002 jälkeen muutettu useita kertoja, mutta kokonaistarkastelua ei ole tehty.
Esityksessä nykyistä sääntelyä ehdotetaan selkeytettäväksi monin tavoin. Esimerkiksi pykäläviittauksista ja toissijaisuuslausekkeista luovutaan ja säännösten sanamuotoja yhdistetään ja tunnusmerkistöjä tarkennetaan. Sääntelyn sovellettavuutta ja käyttökelpoisuutta merkittävästi edistää myös se, että nykyisin hajallaan useissa hallituksen esityksissä olevat pykälien perustelut on kattavasti koottu nyt yhteen hallituksen esitykseen. Se toki helpottaa lain soveltajien työtä.
Rangaistavuuden alan laajennuksista merkittävin koskee sitä, että rangaistavaksi tulee se, että henkilö oleskelee valtiossa, jonka kansalainen hän ei ole tai jossa hän ei pysyvästi asu, tehdäkseen siellä terroristisen rikoksen. Oleskeluun liittyvä rikos voi olla mikä tahansa terroristinen rikos, ja rangaistava oleskelu kattaakin myös kaikki valmistelutyyppiset rikokset. Kyse voi olla esimerkiksi toisen henkilön terroristisen rikoksen tekemisen edistämisestä. Tällaiseen oleskeluun liittyvä rikosoikeudellinen vastuu voi kohdata myös terroristijärjestössä toimivan henkilön perheenjäsentä, kuten meillä usein puhekielessä — eikä niinkään puhekielessä vaan käytännössä — on puhuttu Isis-vaimoista.
Hallituksen esityksen perusteluissa kiinnitetään oleskelurikoksen lisäksi muutenkin erityistä huomiota perheenjäsenen rooliin. Perheenjäsenen rikosoikeudellinen vastuu voi kohdata esimerkiksi terroristiryhmän toimintaan osallistuvan henkilön, joka on yhteistoiminnassa terroristijärjestössä toimivan toisen henkilön kanssa tai joka oleskelee terroristijärjestön hallitsemalla alueella. Kysymys näissä tilanteissa voi olla esimerkiksi terroristiryhmän varustehuollosta, ruokahuollosta tai lasten terroristisesta ideologisesta kasvatuksesta huolehtimisesta. Perheenjäsenen kohdalla on syytä myös erikseen korostaa, että rangaistavan avunannon ja yllytyksen ulottuvuus on laaja ja tällainen henkilö voi toiminnallaan syyllistyä myös terroristisen rikoksen tekemisen yllytykseen. Esimerkkinä näistä tilanteista voi mainita terroristiryhmän toimintaan osallistuvan puolison taisteluvarustehuollosta huolehtimisen tai puolison kannustamisen osallistumaan terroristiryhmän toimintaan. Lisäksi perheenjäsen voi toiminnallaan syyllistyä muihinkin vakaviin rikoksiin kuin terroristisiin rikoksiin, esimerkiksi törkeään ihmiskauppaan, josta voi olla kysymys silloin, kun henkilö vie lapsensa terroristijärjestön hallitsemalle alueelle.
Oleskelurikoksen lisäksi esitys sisältää lukuisia muita laajennuksia rangaistavuuden alaan. Terroristisessa tarkoituksessa tehtyjen rikosten piiriä laajennetaan kattamaan törkeä vapaudenriisto, törkeä raiskaus, törkeä ryöstö ja törkeä lapsenraiskaus, joissa on ankarat rangaistukset. Rangaistavaksi tulee lisäksi se, että henkilö matkustaa toiseen valtioon terroristisen matkustamisen edistämistä varten tai yrittää antaa terroristista koulutusta.
Arvoisa puhemies! Terrorismirikoksen valmistelun ja terroristisen kouluttautumisen rangaistavuus myös laajenee niin, että rangaistavaksi tulee edistää myös sellaista tulevaa terrorismirikosta, jonka tekemiseen valmistelutoimen tekijä tai kouluttautuja ei itse tule osallistumaan. Terrorismirikoksen valmistelun rangaistavuus laajenee myös koskemaan kaikkien sellaisten esineiden ja aineiden käsittelyä, joilla voidaan terrorismirikoksen tekemisen yhteydessä aiheuttaa vakavaa vaaraa toisen hengelle ja terveydelle. Lisäksi terroristisella rikoksella edistettävän toisen terroristisen rikoksen ei enää tarvitse olla yksilöitävissä rikosnimikkeen tai pykälän tarkkuudella, millä edistetään ja tehostetaan terrorismirikollisuuden torjuntaa kokonaisuudessaan. Tämä muutos ja sen merkitys ovat siinä — ja se on huomattava — että se helpottaa käytännön toimijoiden näytön hankkimisen helpottamista ja arviointia.
Puhemies! Rangaistavuuden ala laajenee siis useilla eri tavoilla, ja nykyistä laajemmin säädetään rangaistaviksi myös varhaiseen vaiheeseen ulottuvat teot, joilla edistetään terroristista, rikollista toimintaa ja jotka voivat myös edistää toisen henkilön rikoksen tekemistä. Kaikki rangaistavuuden laajennukset, mukaan lukien edistettävän rikoksen yksilöintivaatimuksen lieventäminen, koskevat tietysti myös edellä mainitsemallani tavalla perheenjäseniä.
Myös rangaistusasteikkoihin tulee muutoksia, joiden perusteella voidaan tuomita ankarampia rangaistuksia kuin nykyisten asteikkojen mukaan voitaisiin tuomita. Muutokset koskevat terrorismirikoksen valmistelua, terroristista kouluttautumista, terroristista matkustamista ja matkustamisen edistämistä. Terroristiryhmän johtamista koskee nykyään kaksi erilaista rangaistusasteikkoa, joista lievempi ehdotetaan nyt kokonaan poistettavaksi.
Esityksessä huolehditaan salaisia pakkokeinoja ja salaisia tiedonhankintakeinoja koskevien säännösten muuttamisesta niin, että käytettävissä ovat riittävät ja rikoksen vakavuuteen suhteutetut poliisin toimintavaltuudet rikosten estämistä, paljastamista ja selvittämistä varten. Rangaistussäännösten muuttamisesta aiheutuvia teknisluonteisia muutoksia myös ehdotetaan useimpiin lakeihin, jotka ovat esityksen liitteenä.
Terrorismirikollisuudessa on kysymys yhteiskunnan perustoimintoja ja oikeusjärjestystä sekä ihmisten henkeä, terveyttä ja turvallisuutta hyvin vakavasti uhkaavasta rikollisuudesta. Terrorismin uhkaan on suhtauduttava vakavasti, ja siihen on vastattava ajantasaisella lainsäädännöllä. Suomessa terrorismin uhka on viisiportaisen asteikon tasolla kolme eli kohonnut. Viime vuosina terrorismirikoksia on myös tullut enenevässä määrin tuomioistuinten käsiteltäviksi. Nyt käsiteltävään hallituksen esitykseen sisältyvällä lainsäädäntömuutoksella turvataan yhteiskuntaa ja sen kansalaisia. — Kiitos.
Toinen varapuhemies Tarja Filatov
:Kiitokset ministerille esittelystä. [Vastauspuheenvuoropyyntöjä] — Ilmeisesti on tarvetta käydä hetken aikaa lyhyttahtista keskustelua. Pyydän niitä, jotka haluavat käyttää minuutin puheenvuoron, painamaan V-painiketta ja nousemaan seisomaan. — Edustaja Aittakumpu.