Arvoisa rouva puhemies! Kiitoksia ministerille esittelystä ja näitten tärkeitten kohtien esille nostamisesta.
Ensinnäkin, kun tässä on nyt kysymyksessä tämä raideliikennelain ja liikenteen palveluista annetun lain muuttaminen, niin tämä turvallisuustodistus on yksi semmoinen aika tärkeä asia. Olen kumminkin näitä vanhan liiton miehiä ja olen ollut silloin VR:llä töissä, kun VR oli ainut operaattori, ja silloin VR hoiti näitä tietenkin raideliikennelainsäädännön niin sanotun rataliikenneohjesäännön mukaan ja siellä oli sitten jokaiselle liikennepaikalle, koska ne ovat omanlaisiaan, omat liikennöintisäännöt ja liikennöintimääräykset. Ja tässä on tietenkin ongelma nyt se, että kun lailla pyritään tuomaan säännöksiä, niin se hankaloittaa tätä tilannetta. Nyt täällä vapautetaan esimerkiksi tämä turvallisuustodistus tämmöisestä pienimuotoisesta liikenteestä, ja sitten vastaavasti pienimuotoisessa vaihtotyössä ei tarvittaisi kuljettajalle lupakirjaa, elikkä hänellä ei silloin ole tutkintoa veturin kuljettamiseen.
Tässä minun mielestäni nyt tällä hetkellä on olemassa liikenneturvallisuusriski, kun ajatellaan, että ilman lupakirjaa toimitaan, ja sitten jos siellä vielä turvalaitteet eivät näissä yksityisen koneissa tai muitten operaattorien koneissa ole paikallaan vetureissa, niin siinä on mahdollisesti turvallisuusriski. Ja nyt kun ajatellaan, että useita operaattoreita on tulossa liikenteeseen — näyttää siltä — niin entistä enemmän pitäisi kiinnittää huomiota raideliikenneturvallisuuteen. Tässä kohtaa minä näen sen ongelman.
Nyt täällä on, kun lausuntoja olen tässä käynyt läpi, esitetty erilaisia muotoja tähän. En käy ajan puutteen takia niitä lukemaan, mutta minä toivon, että liikenne- ja viestintävaliokunta ottaa nämä sitten tässä huomioon, ja tietenkin toivon sitten, että ministerillä on myönteistä ajatusta tälle, että liikenne- ja viestintävaliokunta voi tätä pieneltä osin muuttaa.
Tässä on, niin kuin äsken totesin, mahdollisuus tämmöiseen liikenneturvallisuusriskiin olemassa. Ennen kaikkea siitä täytyy pitää kiinni, että kaikilla toimijoilla on käsitys, millä tavalla toimitaan, mihin saakka saadaan liikkua ja mitä opasteita noudattaa, ja että ymmärretään opasteitten merkitys sitten oikein.