Arvoisa puhemies! Nyt on todettava, että aivan harvinaisen korkeatasoista keskustelua on käyty tässä salissa. Kiitän siitä lämpimästi, ja olen iloinen myös siitä, että sekä kuljettajien turvallisuus että yleinen liikenneturvallisuus ovat tässä niin monen edustajan sydäntä lähellä.
Lähdetään liikkeelle vaikka noista resursseista, mikä on tietenkin aina tärkeä kysymys. Traficomin valvontaresursseja on tarkoitus lisätä tämän lain hyväksynnän myötä, luokkaa 1,3 miljoonaa euroa vuosittain. Liikenne- ja viestintävirasto tulee myöskin olemaan siis tämä koordinoiva valvontaviranomainen tässä.
Mitä tulee sitten yksittäisen kuljettajan saamiin seuraamuksiin, niin on ehkä hyvä huomata, että näitä sakkoja on määrätty vähän ja vähenevästi, noin 200 viime vuonna, joten näin ollen voidaan todeta, että asia on kohtuullisen hyvässä jamassa siltä osin. Mutta edustaja Laakson, joka todellakin kiinnitti huomiota tähän kuljettajaparkaan, on ehkä tärkeää havaita se iso muutos, ainakin periaatetasolla, joka tähän nyt esitetään. Aikaisemmin oikeushenkilö ei ole voinut olla se, jolle määrätään sakkoja. Nyt siis yritys joutuu vastuuseen esimerkiksi edustaja Juvosen äsken kuvailemissa tilanteissa.
Sitten kysymys ajo- ja lepoajoista, jotka edustajat Mäenpää ja Kotiaho toivat esille. Kyllä rohkenen olla sitä mieltä, että ajo- ja lepoajat on määrätty syystä eikä nyt ainakaan näitten vaarallisimpien aineiden kuljetuksen osalta ole niistä syytä lipsua. Sinänsä se huomio näistä raskaan liikenteen taukopaikoista on aivan oikea. Valtio on esimerkiksi pääkaupunkiseudun MAL-sopimuksissa näitä edellyttänyt pääkaupunkiseudun kunnilta. Selvää haluttomuutta on ollut näitä järjestää, mutta valtion tahtotila on tässä selvä.
Ja kyllä edustaja Kankaanniemi on täysin oikeassa, että merkittävä riski näihin kuljetuksiin sisältyy. Se ei sinänsä tässä lainsäädännössä muutu miksikään, mutta on ilman muuta selvää, että se on vaarallista toimintaa, johon täytyy kiinnittää huomiota.
Lopuksi vielä ehkä tähän inhimilliseen tekijään, tilanteeseen, jossa raskaan liikenteen kuljettaja joutuu joko tahalliseen tai tahattomaan onnettomuuteen — itseänikin henkilökohtaisesti, lähipiiriäni, tämä koskee. Kyllä täytyy sanoa, että se kuljettajan asema tällaisessa tilanteessa on järkyttävä. Lähtökohtaisesti silloin tutkitaan ajokieltoa ja liikenneluvan menettämistä, kun kuitenkin on tapahtunut esimerkiksi hengen kannalta kohtalokas onnettomuus. Täytyy sanoa, että tämä tekee tästä raskaan liikenteen ammatista entistä raskaamman.
Puhemies Matti Vanhanen
:Edustaja Kotiaho.